Friday, October 05, 2018

Medverkan i Vaken och det sista inlägget om sommaren som varit ...




Hej fredag!


Himmel vad vi har det VARMT hos mig. Det är som om det vore mitt i sommaren. Igår var det 32 grader varmt här och fuktigt.
PUST och STÖN!
Ja, jag prisar min AC, och fläktarna, varje dag. HAHA.
Nej, det är inte normalt. Det är väldigt mycket för varmt för årstiden, kan jag berätta.

Imorse var jag med i Vaken i P3 och P4 igen. Det var ett tag som sist, men nu är vi igång igen.
Jag lägger ut länken här då jag har den.




Sommaren börjar känns mer avlägsen för mig.
För en månad sedan på dagen anlände Karolina och Peter till Stockholm. Det känns nästan som ett annat liv, på något sätt.
Samtidigt känns det så NÄRA i tiden. Märkligt.

Jag tänker tillbaka på sommaren som gått. Då, när jag var hemma i två hela månader.
Ja, jag är lyckligt lottad som kan tillbringa så mycket tid i Norden. Jag vet, jag vet …
Mycket tacksam är jag.

Jag tänkte avsluta “min sommarberättelse” idag.
Det är fint att tänka tillbaka på de varma, fina och soliga dagarna som rådde denna högst UNIKA sommar.
Det är tur att det finns bilder att ta fram när man behöver dem. När man vill tänka tillbaka på det som varit.
Det är nog—tyvärr—så att jag håller på att gå över mer och mer till att fotografera med min iPhone. I Stockholm tog jag inte en enda bild med min Canon. Det är ju så att den är tung att släpa på, och mobilen har man alltid med sig. Snabbt och lätt.



Solnedgång över Ledörsundet.  En av SÅ många vackra solnedgångar denna sommar.


Min kära mamma och pappa.


Ugnstekt gädda som var så GOD. Fångad av min bror Gunnar.


Kinn och Skrållan på båtfärd.

MEN, jag har gett mig själv ett löfte och det är att använda Canon mer. Det är ju ändock så att med DEN tar man de allra finaste bilderna. Inget snack om den saken.
I höst måste jag plåta mer med systemkameran än med mobilen.





En favoritdrink i värmen, OriGINal, kallas också Lonkero.  SÅ himla GOTT!!


Utsikt från gammelkåkens gavel.






Min mamma med sin goda, goda studentsill!  

Min sommar i Närpes som var fylld med:
Familjen.
HETA dagar.
Nätter som bitvis var alldeles för varma.
Underbara dopp i havet.
Nödvändiga kvällsdopp.
Många skratt och mycket galenskap.
Jobb.
God mat och dryck.
Hartwalls päronsoda.
Det godaste brödet i världen, det finska. Det går inte att få tag på mesigt och trist bröd där.
OriGINal Longdrink från Hartwall.
Skinka från Övermark och Malax. Måste vara världens godaste skinkor.
Kortspel.
Brädspel.
Högläsning.
Korsord av de avancerade slagen.
INKÖP av Iittala och Arabia på Halpa Halli, Hallpin, älskar den affären och dess varor.
Alla älskar Hallpin, tror jag.
Min bil som jag hyrde där ACn inte funkade. OH the PAIN!!!
Dagar som var så heta att jag faktiskt ibland tyckte att det var lika hett som i Reston.
Torkan.
Lugna dagar, då det bara var jag och mina föräldrar.



Lycklig pappa och en kebabtallrik!


Junkarsgrund.






En av de få dagarna som var grå och blåsiga i somras.

Nu ser jag fram emot nästa sommar. MEN först ska jag fånga dagarna här.   Njuta av årstidernas växlingar och alla dess olika aktiviteter.
Jag är inte den som blint väntar på nästa sommar, och enbart lever för somrarna. SO. NOT. ME!







På väg till havs med de goda grannarna Torleif och Carola.


Det här lilla skäret älskar jag, Enskärsgrundet.


Den här bilden är helt oredigerad.  SÅ här såg det ut.  Nästan overkligt.

Önskar er alla en fin helg!
Vi har den årliga kräftskivan att se fram emot hemma hos Lotta och Magnus. Trevligt.
På söndag hoppas jag att vi kommer iväg till en vingård. OM vi orkar, vill säga, haha.





I båthuset.


Grannarnas fina bastu som ger mig Muminvibbar.


Ha nu en fin och BRA helg!!



Sommarmorgon i sundet.

22 comments:

Sara said...

Men åh sis, nu längtar jag tillbaka! Ljuvliga bilder. Och såå fina bilder på mamma och pappa, härligt. Nu kan vi så sakta börja se fram mot mer underbara dagar nästa sommar på Skären men först njuter vi av höst, vinter och vår. Tack för återblicken till världens bästa ställe:) Älskar!

Monica said...

Åh så härliga bilder! Sommaren att minnas är denna verkligen! Men vi njuter här och nu också säger vi. Vi har en vacker höst även om jag inte vant mig vid kylan som kom så plötsligt. Gäddan, så gott! Minns mammas anrättningar av gädda och abborre.

Ha nu en riktigt fin helg Annika och så sant, tiden är svår att fatta, den går både så fort och sakta ibland, sommaren känns avlägsen tycker jag men ändå inte, alla fall har vi lagt den där Stockholmsinfluensan till handlingarna nu:-), fått mer ork och allt känns så mycket bättre än innan den bröt ut och under tiden förstås, hoppas det är lika för dig.

Ska lyssna sen, vad kul att du är tillbaka som utrikesjournalist!

Annika said...

Sara:
men ÅÅÅ jag vet!!
Crazy vad mysigt det var. OH well, snart har vi nästa sommar här, men först ska och njuta av året och årstiderna däremellan.
Visst blev det fina bilder på mamm och papp. Håller med!!
Sis, any old time. Skäribilder skulle jag kunna visa 24/7, men då lessnar och vissnar nog läsarna. HAHA.
Love you!! Älskar !!!

Annika said...

Monica:
TUSEN tack, fina Monica. Det får bli mitt avslutande inlägg om sommaren 2018. men åååå vad den faktiskt tåls att talas om. SÅ unik, så vacker!!
SÅ glad att Sthlms-flunsan är ett minne blott. Fy fasiken vad hemsk den var, Monica. HEMSK!!!
nu ska vi väl inte behöva bli drabbade mer i vinter, du och jag. Tar du flunsavaccinet? Inte jag.

HAHA, kul att du ska lyssna. Om du klickar på länken borde du komma direkt till min medverkan.

HA en fin och BRA helg, fina Monica!!

Monica said...

Lyssnat! Och jag ska inte ge mig in i politiken, finns ju en del här som vet precis hur den ska lösas hos er:-) men inte vår. Tycker att du klarade de politiska frågorna bra!

Influensavaccinet tar vi inte, maken blev helt fixerad vid det den gången det var kö från VC ända till Centrum, haha, jag gick hem utan och han blev sååååå sjuk och smittade mig som blev ännu sjukare, gör han om det får han bo i stugan en tid så han gör inte om det:-)

Och det finns ju sådana mängder av skilda virus, anser att det är tveksamt detta.

P i X E L I E – Erica Pettersson said...

Vilka härliga bilder du visar idag! Som vanligt, och speciellt när motivet är omgivningarna runt er härliga skärgårdsstuga! Lovely!!
Förstår sannerligen att du trivs där! Och så härligt att du verkligen får chansen att stanna så pass länge. Måste vara en dröm :-D

Jag håller med om att sommaren känns avlägsen och nära på samma gång. Känner precis samma sak.
Känns som det var nyss jag satt på Gläntan (en av badstränderna här) och lyssnade på ljudböcker.
Och så tittar jag ut...
Sprakande höstfärger (här är det som VACKRAST just NU!)
Max 5 grader varmt. I förrgår skrapade jag bilrutorna för första gången den här hösten.
Och så inte att förglömma... snön som föll för några dagar sedan.
Känns konstigt att tänka på den sommar vi nyss haft då ;-)
För precis; Snacka om SOMMAR!

Gällande kameror kan jag sätta mig in i det till 100%. Har själv haft svårt ett bra tag nu att verkligen ta mig ut med Canon, och det har istället blivit iPhone som fått agera fotoredskap (speciellt numera när jag har en mobil som inte DÖR när den kommer ner till 90% batteri).
Den senaste tiden har jag funderat på att hoppa på någon fotoutmaning, eller hitta på en egen, bara för att komma igång med fotandet igen. Alltså inte nödvändigtvis publicera alla bilder, bara lite starthjälp för att komma igång.
Men så tänker jag vidare och minns att jag och utmaningar inte brukar gå ihop ;-P

Så får väl försöka hitta på något för att få tillbaka den där fotognistan igen, och hösten borde ju logiskt sett vara en bra tid för det... ;-)


Av dina bilder gillar för övrigt husgaveln med utsikten i bakgrunden samt bilden med den lilla ön med det lilla skjulet.
Får lite Saltkråkan-feeling av de bilderna, vilket alltid ger mig en sådan behaglig känsla då det är en av mina två favoriter bland Astrid Lindgren-filmerna.

Och solnedgången är ju bara för magisk!
När jag fotade min systers bröllop 2015 tog vi de sista bröllopsporträtten mitt i en sådan solnedgång. Dessutom var det också vid vatten, så känslan ger mig välbehagsrysningar.


Trevligt med kräftskiva :-)
Hoppas ni får det trevligt, men av de bilder du brukat lägga upp från den typen av sammankomster ser ni alltid ut att ha det så kul! :-D
Måste erkänna att jag aldrig smakat kräftor. Håller mig till min älskade Surströmming istället ;-) Har faktiskt i skrivande stund en burk i kylskåpet som jag starkt funderar på att äta i helgen :-D


Ha en toppenfin helg!
Kramar
Erica

Annika said...

Monica:
TACK fina du!! För att du lyssnade!!
Inget lätt ämne, så stort, så infekterat och verkligen inte svart eller vitt.
Skulle helst inte pratat om det, men det blev som det blev.
TACK för att du tyckte om det!!!
SANT och sant, många hemma som tror sig kunna lösa den amerikanska soppan. Men sanningen är ju den, nästan lika soppigt hemma ...

HAHA, håller med. JUST därför vill inte jag heller vaccinera mig mot det. P gör det, men inte jag.

Monica, ha det jättefint i helgen!!

Annika said...

Erica:
TACK Erica, du gör mig glad.
Dessa bilder gör mig lycklig, så jag är glad om du gillar dem.
TACK snälla!!!


Ja, det är ett problem det där med iPhone och kameran där. Kameran där ÄR bra, och det är lätt att fastna i det lätta att fota med den.
Samtidigt får man inte de skärpedjupen man vill (svårt är det), det blir INTE lika fina bilder.
OCH så är det det ju roligare att fota med Canon.
Jag ska bli bättre på det. Förr fotade jag ju sga bara med DSLR, nu är det inte så längre. Störigt.
Nä, tillbaka till det,
Ja, en fotoutmaning där iPhonebilder är bannlysta skulle nog vara bra!

Tack Erica., vi har trevligt tillsammans med våra vänner. Det är en lång tradition. OCH en rolig sådan.
Kräftorna spelar andra fiol, det är övrig mat som är galet god.
Vet du, jag har har aldrig ätit surströmming. Tror inte jag skulle greja det, haha.

HA en fin och BRA helg!!!

Anne said...

Vilka jättefina bilder! Helt otroligt att den röda solnedgångsbilden inte är redigerad, ser helt magiskt ut. Det där lever du länge på. Tänker igen vilken gåva du har som har den här pärlan, förstår det är ett av paradisen på jorden för dig. Var det här ett bra upplägg, en bra tid och sätt att spendera sommaren i Norden på? Jag vet att du alltid brukar vara länge men känns som det är ändå lite olika när du åker och hur länge du stannar, var du är osv. Som du skrev tidigare, förra året var du inte alls i Sthlm t.ex. Skulle du vilja ha precis den här mixen och längden på nästa sommars Nordenvistelse också? Att göra en repris på upplägget du gjorde i år?
Din pappa ser så himla mysig ut, med nåt finurligt i blicken, han ser lite sådär pillemarisk ut, jag tänker mig han är en person med glimten i ögat och humor, en riktigt snäll person också. Läste jag verkligen tidigare att han är 85? Det kan ju inte stämma. Din mamma ser så ung och fräsch ut, men hon måste ju vara i 70-årsldern ändå tänker jag mig eftersom jag ju vet du är född -66. Bra gener Annika!! Håller för övrigt med dig att sommaren känns avlägsen, jag tror vi alla känner så oavsett hur vi spenderade den.
Jag lyssnade på radioklippet nu! Du är avslappnad och naturlig som vanligt. Jag VISSTE att högsta domstolen skulle komma upp :) Men det är helt ok, det har ju varit och är så i fokus så helt ok att ventilera det i sändning och att få frågor på det.

Anonymous said...

Åh, dina vackra bilder gör så att man vill kasta sig på nästa båt mot Finland och söka upp dina trakter, sååå vackert!

Fina bilder på dina föräldrar också och likheten ser man <3 .

Ha en fin helg, det har vi här hemma. Blev hämtad av grannarna, tillika mycket goda vänner, och sen en superb middag hos dem.

Kram Yvonne i Åkersberga

Steel City Anna said...

Ljuvliga bilder! Cool pappa du har i randig gap-tröja :) ska kolla in Vaken.

Äventyret framtiden said...

Jag sjunger med i lovsången här ovan!
Jag sitter och lyssnar på dig tillika som jag njuter av dina fina bilder. Bilderna är så fina på dina föräldrar och på dig och din pappa. Naturbilderna wow! Finns inte ord.
På ett sätt känns allt i det här inlägget som ett "villa-avslut" för din del, nu är det nuet som gäller. Vilka minnen du måste ha av din långa härliga semestertid med nära och kära! Det är bara att gratulera till den lyckan! <3
Ja, radiosamtalet har lyssnats på, du svarar bra. Det blir troligen som ni tror, att killen i fråga blir invald trots allt. Men förstås, så hoppas jag på en annan uppgörelse.
Ha en fin helg med kräftskiva och ev. vinprovning.

HeLena said...

Fantastiska bilder!
Underbara minnen att tänka tillbaka på! Bilden på dina föräldrar är jättefin och buset i din pappas ögon över kebabtallriken...

Stor kram<3

Eva i Dalarna said...

Jättefina bilder!
Men nog känns sommaren avlägsen nu, trots att vi haft en solig ganska varm dag här hos mig. Nu är det höst och som alltid gäller Carpe diem - fånga dagen. Ha en mysig kräftskiva, vår är redan avklarad. Du är lik din mamma!

Annika said...

Anne:
Tack, vad gullig du är. Blir jätteglad!
Ja, det var en fröjd att skriva det här inlägget också, jag flyttades tillbaka. Du vet på det sättet det kan bli när man skriver om ngt som varit.
DET är i sanning en gåva att ha den här platsen. Älskar den så mkt.
Tacksam att min mamma fick den, och tacksam över att det var där hennes morfar fick sin plats för fäbodar. Fantastiskt.
Skulle gärna ha den här mixen nästa år också, Anne. Den var perfekt. Och jag gillar att vara hemma länge, och jag KAN det, vilket är otroligt också. Som sagt, tacksam.
Min pappa ja, du har rätt analys av honom! SÅ snäll, så rolig och så humoristisk. Min mamma är född 1940, och jag vet att vi två är mkt lika :-)
Jag vill bli som hon när jag är 78!! GOALS!! Hon är så stark!
TACK fina Anne, dina ord gör mig nästan rörd. Så fint sagt.
TACK också för att du gillar min medverkan. ja, vad ska man säga, haha. Klart att det kom upp. Du vet, vår man i DC får man den rollen som politisk "korre" no matter what. Störigt ibland. OCH inte minst SVÅRT.
Snackar hellre om mer allmängiltiga ämnen, you bet!!
Hoppas din helg var fin!
Kramar!

Annika said...

Yvonne:
ÅÅÅÅÅ vad gulligt och rart sagt. Ja, det är fint i Österbotten. DET är det. Mkt stenigt och så, men fint!!
:-)
Tack för rara ord!
Absolut finns likheten där vad gäller ffa min mamma. Jag vet :-)
Så härligt det låter att bli hämtad och sen få middag. Hoppas det känns fint att vara hemma i good old Sweden igen.
Kramar!!

Annika said...

Anna:
HAHA, tack!!
OCH den tröjan har han fått av mig. Älskar att köpa t-shirts åt honom, för han använder dem så flitigt!!
:-)

Annika said...

Karin:
Jag säger ett stort TACK!!
SÅ roligt att höra!
Så glad att jag tog dessa bilder på mina fldrar i sommar, och att de blev så bra! Roligt.

Men visst, det är ett sant "villa-avslut" detta. Nu har jag skrivit klart om sommaren 2018 och tar mig an nuet framöver.
Den riktiga villaavslutningen missade vi iår eftersom var tvungna att vara tillbaka i Sthlm för ett besök hos läkare.
Men jag hoppas att få vara med om villaavslutningen nästa år.
Men ett villa-avslut på bloggen blir det iom detta inlägg.

Tyvärr hade jag ju RÄTT om domaren. Jag förstod det hela tiden. Ur led är ALLT!
TACK snälla Karin för dina fina ord.
Hoppas din helg var fin!

Annika said...

Helena:
TACK min vän!!
Blir så glad, så glad över dina ord!
Kramar!

Annika said...

Eva:
Tack snälla!!!
Det råder ännu sommarlika temperaturer här, så för mig känns den inte avlägsen. MEN förstår att det gör det för dig.
Jag längtar efter hösten nu, de där svala dagarna.
Ja, jag och min mamma är mkt lika.
Hoppas helgen var trevlig och bra!

Trillingnöten said...

Så otroligt härliga bilder! Man blir alldeles glad! och så klart man får lite hemlängtan! Verkligen skönt för dig att du kan spendera så mycket tid i Norden varje år :) Önskar att jag med kunde det! :) Men när man inte kan så är det ganska fint att få kika in på lite bilder och upplevelser hos andra! Som hos dig!

Annika said...

Trilingnöten:
Tack fina du! Du gör mig glad.
ja, jag är innerligt tacksam över att jag kan vara hemma så länge. Humbled, really ...
Tack igen, så himla rar kommentar.
Kramar!