Wednesday, September 26, 2018

Vad kan man göra då man har 12 timmar att slå ihjäl på Arlanda?





Hej och godmorgon på onsdagen!


Jag lämnade USA på eftermiddagen den 16 juli och styrde kosan mot den höga nord.
Lämnade ett hett, fuktigt och åskdrabbat Dulles Airport för att anlända till ett lika hett, men inte lika fuktigt, Norden.
SAS-planet var knökfullt, som vanligt. Jag hade fönsterplats och lyckades inte sova på hela natten. Naturligtvis.
SAS är ett bra bolag att åka med, tycker jag. Gillar dem, och om jag kan välja så åker jag helst med dem.
Min önskan är att de skulle sätta in en non-stop rutt Dulles-Arlanda. Kom igen, SAS, hör min önskan!
Som det är i dagsläget byter jag plan på Kastrup. Det är helt OK, men jag får alltid skynda mig så in i bänken om jag tar planet som går mot Stockholm vid 8. Mellan terminalerna är det långt på Kastrup.
Men jag hann!!



Anlände till ett strålande vackert Stockholm. Det är alltid en väldigt speciell känsla när man gör inflygningen över stan. Jag fylls av ett inre jubel då jag flyger in över min hemstad.
Hemma.
Kaptenen berättade att det förväntades bli 34 grader varmt i Stockholm. TRETTIOFYRA!!
DET är en temperatur man inte hör benämnas i kombination med Stockholm speciellt ofta.

JAG kunde ta det LUGNT. LUGNT. Min flight till Vasa skulle från början ha avgått vid 14 tiden. DEN hade SAS dock ställt in redan för två veckor sen, så jag fick vänta hela dagen-- till 20:30-- innan det var dags att bege sig till Österbotten.
Jag hade faktiskt nästan 12 timmar att slå ihjäl på Arlanda. OH HOHUMMMM så HIMLA kul ... eller INTE!!

Det började med att jag åt frulle, och den frullen bestod av:  JUST DET, RÄKMACKA!!!
SÅ gott!
Jag gick sen och köpte en massa härliga svenska tidningar och en massa svenskt godis. YAY!!
OCH, så besökte jag Pocket Shop och köpte på mig lite böcker.



NU var det inte så att jag skulle sitta av dessa 12 timmar i Terminal 5 på Arlanda. Nej, genom en bekant i Österbotten (som också bor i USA) hade jag sommaren innan fått veta att det på Arlanda finns något som heter “Rest and Fly”.
Min bekant berättade att det stället räddat henne och hennes make många gånger då de kommit till Arlanda från USA och haft en lång lay-over innan nästa flight till Vasa.
Detta ställe skulle jag leta upp!
Jag fick veta att det skulle ligga i Sky City. Det var bara att lämna femman, gå ut genom tullen och bege sig mot Sky City.
Det gör man ju lätt per fot.

Jag gick ut "i friska luften" ett tag, och fasiken vad varmt det var. Jag minns att jag tyckte det var chockerande varmt för att vara hemma i Stockholm. AC, det inte något de direkt har på Arlanda heller, så det var ganska varmt inne på terminalerna också.
JAG hittade Rest and Fly!
Det ligger i Sky City! Lite undanskymt mot Terminal 4. Där gick jag in, hyrde ett rum i sju och en halvtimme.
Rummen var små som båthytter med över och undersäng, lakanen låg på sängarna så man fick bädda själv. Rummen är fönsterlösa. Inne på rummet finns också en byrå och en stol. Undersängen är 120 cm bred, och översängen 90 cm.
I korridoren finns toaletter och duschar.

Alltså detta, mina kära vänner, blev räddningen för mig. TACK Rest and Fly för att ni FINNS! Vilken guldgruva för den som har jetlag och lång layover. Det var underbart att borsta tänderna, ta bort sminket, ta på nattlinnet (ja, jag hade det med i handbagaget) och sen krypa ner i den mörka hytten.
OCH jag sov. Jag sov!
Det var så otroligt skönt och härligt. Det är inte mycket mer man behöver, ett mörkt litet rum, en säng och en dörr att låsa om sig.
Detta kurerade nog min jetlag lite också, tror jag.
Jag rekommenderar verkligen Rest and Fly om någon av er har många timmar att slå ihjäl på Arlanda.
OCH så är jag så glad att jag fick NYS om stället. Jag hade inte vetat om det om det inte vore för tjejen jag är bekant med.

Vid 17 begav jag mig tillbaka till femman igen, gick igenom säkerhetskontrollen och sen gick jag till F-piren. Den piren gillar jag på Arlanda. SÅ lugnt, fint och tomt där.
Jag slog mig ner på Melker Anderssons och tog … just det ... ännu en RÄKMACKA!!!
OCH så pratade jag med tjejen bakom disken, i långt över en timme.
SÅ trevlig, gullig och glad.



OCH i skymningen lyfte planet till Vasa.
Jag fick veta varför det första planet blivit inställt. Det berodde på Trumps vistelse i Helsingfors. Man hade stängt av luftrummet över Finland under eftermiddagen. TACK för att du effade upp mitt liv ännu en gång, TRUMP!! HAHA!  OCH så töntigt att stänga ett helt luftrum för en enda stolles skull.
Men så är det, jag har varit på Kastrup när Air Force One och Obama landade en gång. Samma då, luftrummet stängdes av.

Det lilla propellerplanet tog en båge över Stockhols norra förorter innan det flög nordost. Mot kända marker och älskade sommarhus.
OCH jag var mer än redo …


Jag har anlänt Vasa. Min mamma och jag. Min syster knäppte bilden. Klockan är 22:45

16 comments:

Äventyret framtiden said...

Rest & Fly har räddat oss också ett antal gånger. Att ta sig från Åland till Arlanda, kan ha sina stunder, trots det korta avståndet.
Du kan gå via terminal 5, förbi alla caféer och rulltrappan ner så kommer du också till Rest and Fly. Ett väldigt bra ställe att sova över på. Trevlig personal, tyst och stilla, bekväma sängar osv.
Kastrup är ingen rolig mellanlandning just p.g.a det du nämner. Man får springa långt ibland för att komma vidare i rätt tid. Opraktiskt så in i bubblan som mellanlandningsfält om man har ont om tid.
Ja, den där Trumpen, stollen. Det finns inte ord.
Njuter av midsommarnattsljuset på din sista bild, nu är det mörkt långt tidigare redan.
Ha en bra dag Annika!

Anonymous said...

Oj, så mycket den där Trumpen ställer till med, tur du hittade Rest & Fly och kunde vila dig lite i form tills du anlände till slutmålet.

Räkmackorna ser ju förföriskt goda ut, har nog bara ätit en där på Anderssons. Vi har kort så vi kommer in på loungen (gratis) på Arlanda vart vi än åker och då blir det att man går in där och äter och dricker det man är sugen på.

Nu hoppas jag vi får se fler fina bilder från Finland och Stockholm. Man blir ju lite hemmablind när man bor nära så man tänker ju inte på hur vackert det verkligen är i Stockholm. Finland visste man ju var vackert, men såååå vackert var en liten överraskning måste jag säga.

Ha en fin onsdag, här är klackarna i taket för vi har just bokat en resa till NY i mitten av maj, blir nog 6:e gången minst, men kan aldrig få nog av den staden.

Kram Yvonne fortfarande kvar i Spanien



Sara said...

Ahh, minnena från sista bilden, blev så glad när jag såg dig! Vilken härlig, ljum (eller ja, varm) sommarkväll det var och hur vackert solen lyste när vi åkte till Skären. Och Håkans vitlöksbröd med ett glas vin när vi kom fram, mmm. Kvällsdoppet, ett av många, många varma bad. Början på våra härliga veckor tillsammans! Saknar det och saknar dig:)

Annika said...

Karin;
Önskar att jag vetat om det förr. Verkligen. Det är en SANN livräddare, och SÅ bra.
Precis, Rest and Fly ligger i Sky City. Men ut ur tullen måste man. men det är ju så nära. Såvida det inte finns ett till RandF, men det tror jag inte. Denna ligger undanskymd. ja personalen var såååå trevlig, och jag berömde dem så.
Perfekta dagrum, och bra priser. SÅÅÅÅÅ VÄRT!!!
Kastrup är en flygplats jag är mkt van vid, och mkt less på. OCH där har jag fått stressa många gånger.
Ja, Trumpen, han fick hela Finlands luftrum att lägga ner. OCH under flera timmar. Obamas avstängning på Kastrup varade en timme. Inte en hel dag.
Ibland alltså ...
Stolle.
JAA!!! Fast det var mitt juli var det så ljust så ljust när jag kom. OCH den kvällen var SÅ het. Mer om det sen.
Ha en fin och bra dag!!

Annika said...

Yvonne:
Japp, ett helt luftrum över ett helt land stängs av. MEN SUCK!!!
OCH till Vasa är det inte överdrivet många flighter om dagen heller. Så det var bara att digga läget.
jag vill också ha loungekort, haha. Men det har jag inte. Borde komma upp i sådana poäng snart, tycker jag. Måste kolla.
YASS, yass, bilder från Finland och Sverige kommer. Absolut!!
Ska bli så kul att visa!!
KUL med NYC!!!! Jag vet, härlig stad. Håller MED!
NJUT av Spanien. Tycker ni har så bra liv.
Kramar!

Annika said...

SARA!
Jag med!!
Kan man få vrida tillbaka klockan?
När jag skrev detta blev jag förflyttad till , "Jag har hela sommaren på mig nu. OCH jag ska maxa Sara-tid och familjetid och njuta av allt"- DEN känslan.
Älskar den!
Lika härlig som den är, lika hemskt är avskedet. Men, det är väl ett tecken på kärlek, att hjärtat slits ur kroppen när det är dags att resa?

Men nog var det en sällsynt vacker bilresa ner till skären från Vasa den natten, den 17 juli. Solen som gick ner i väst över åkrarna, den varma natten, alla som mötte vid bilen när vi kom till skären, alla kramar, nattmaten och vinet på däcket. Håkans gudomliga bröd. Vårt nattbad. Ljuset.
FAN, jag längtar tillbaka så sjukt mkt nu.
När är det sommar igen???
ÄLSKAR och KRAMAR!!!

P i X E L I E – Erica Pettersson said...

Alltså; jag kan inte säga hur roligt jag tycker det är att du är tillbaka på bloggen!
Älskar att titta in här och det finns ett nytt, oläst inlägg :-D

Kul att få läsa om din resa över till Sverige/Finland!
Jobbigt när man nästan måste springa för att hinna med byten, och jobbigt när det blir alldeles för lång väntetid.
Av någon anledning verkar det alltid bara vara antingen eller...
När vi flög till och från Belgien bytte vi några gånger, och antingen hade vi flera timmar att slå ihjäl eller så fick vi kuta för att hinna med nästa plan.

Tur ändå att det i alla fall finns lite att göra på en större flygplats som Arlanda.
Och härligt med den angenäma upplevelsen av Rest and Fly :-)

Kan inte låta bli att känna mig lite "lokalpatriotisk" när jag tänker på att det är en Pitebo som grundat och äger Rest and Fly på Arlanda ;-)
Hilding Holmqvist; som bland annat ägt Pite havsbad i en massa år (och så gott som byggt upp det).
Han äger (eller har ägt, vet inte om han sålt det) Piteå stadshotell, har ägt Storforsen hotell samt lite andra hotell på olika platser i Sverige.
Jag vill nog inte veta hur tät den människan är ;-P


Det ska bli så kul att här på bloggen följa din sommarvistelse i Norden!
Speciellt ser jag fram emot bilderna från eran sommarstuga. Har sett dina Instagrambilder därifrån, och det ser verkligen SÅÅÅÅ underbart ut!
Ser ut som det perfekta stället att ladda batterierna på :-D

Ha en fin dag!
MVH /Erica

Annika said...

Erica:
OCH jag säger TACK!!!
Så roligt att läsa! Blir jätteglad!!
Det är roligt att vara tillbaka också, speciellt nu när jag frisknar till :-)

Om man har fler än ett byte kan det ofta bli jobbigt med väntan. Om jag flyger till Sthlm är det bara kph jag har byte i, och det brukar gå snabbt.

JA; jag läste det om Rest and Fly när jag länkade upp inlägget. VILKEN klok man!! Pitemannen. Jag tackar honom, och de som kom på detta koncept, ur djupet av mitt hjärta.
UNDERBART!!
MÅ det bära sig och finnas kvar länge.
Arlanda gillar jag. Kastrup gillar jag sämre.

Tack gulliga Erica, imorrn kommer lite bilder.

Ha en fin dag nu!!

Anne said...

Men lägg av, vilken fin kommentar du skrev till din syster här ovan. Vilken beskrivning av hur det kändes och var då du kom fram till Vasa. Jag blev alldeles tårögd läsa den...
Till ditt inlägg nu!!! Aldrig hört talas om Rest and Fly före jag läste om det på din insta i somras, gjorde en mental notering att komma ihåg det där stället och tipsa om det till de jag känner på Åland som ibland också kan råka ut för långa väntetider. Önskar jag känt till detta ställe förut men NU vet jag, vilket otroligt bra koncept alltså. Precis, man behöver inte märkvärdigt. Ett litet rum med säng bara och att få sova efter en lång flygning. Jag hoppas verkligen att det blivit en succé och kommer finnas kvar, att de når ut och folk vet om att de finns också. Jag hade som sagt aldrig hört talas om det före du nämnde det. Så tusen tack för tips och att du delar med dig, det här kommer bli räddningen för mig nån gång också.
Vad mysigt få läsa om din sommar från början, att du börjar i kronologisk ordning med när sommaren började för dig, första stoppet. Åh vad goda de räkmackorna ser ut, mums mums. Arlanda är nog den enda flygplatsen jag gillar att äta på, alla andra flygplatser och att behöva äta på dem är bara ett nödvändigt ont, för att fylla på depåerna och få nån mat i sig men på Arlanda kan jag faktiskt känna jag njuter av att sätta mig och äta.
Hur länge tar förresten flyget från ARN-Vasa? Måste vara en speciell kontrast att gå från stora SAS-flyget som tagit dig över Atlanten till ett litet propellerplan som tar dig från Stockholm till Vasa?
Kram!!

Annika said...

Anne:
OOOO tack ...
Den kom ur hjärtat. Precis så är det!!
Rest and Fly måste vara ngt av det bästa Arlanda har. En räddare i nöden för den trötte och jetlagade. ÖNSKADE att jag hade vetat om det i fjol. Men inte då. Desto gladare att jag vet det nu.
jag vet, ska man till ngn "avkrok" så blir det lätt långa väntetider, och vad är då bättre än att få VILA i ett mörkt rum.
SÅ tipsa absolut dina vänner på Åland om detta.
TACK, lovar att inte skriva om varje dag under semestern ;-) men detta fick vi bli en början :-)
en bra dag på ARN blev det , trots allt.
GILLAR också att äta på ARN. Verkligen. Gott. Gillar ARN överhuvudtaget. En bra flygplats.
Flyget till Vasa tar inte mer än en timme- Man går upp, de serverar kaffe snabbt och man går ner igen :-)
Love it.
Alltid propellerplan. Alltid. Så visst, det är stor skillnad på en stor Airbus 330 till ett litet propellerplan. Sen kommer man till Vasa, och flygplatsen är så liten, så liten. Som att landa bakom en konsumbutik. Världens minsta flygplats. Men så söt.
Gillar den. En disk där de säljer kaffe mat etc.
Som en mack, typ :-)
It works
Kramar!!!

Monica said...

Skönt att du mår bättre nu och så roligt att läsa här igen Annika. Vilken superbra idé med "vilo/sovkupéer" på Arlanda, är ju roligt att titta där ett tag men inte ett halvt dygn, men fint där och jag brukar kolla av allt och så köpa presenter med mig. Brukar komma i god tid för Stockholmstrafiken kan vara lite intensiv med stopp.

Och ja visst är det något visst att glida fram över Stockholm när man kommer sen, se alla öar, vatten och ljus och jag tycker också att Storbritannien är så fint från ovan, man ser ju nästan hela, vatten runt om och så alla dessa ljus och bilar som snabbt tar sig fram och husen efter gatorna, och alltid en vemodig känsla att lämna, det känns djupt i hjärtat. Nu är de 14 åren över och det är ett visst vemod det med att lämna allt där men så innerligt glad att ha Anna här. Och att det är så mycket glädje och alla vänner som finns, från barndomen och från alla studieår, det är fullt upp och så ett jättebra jobb. Men en lång resa dit och inte som det en gång var tänkt men livet är så.

Och denne man ja, en gång när jag reste så var det er utrikesminister och vårt plan skulle till att lyfta t o m och så blev det stängt luftrum, inte roligt alls att sitta där och ingen visste hur länge heller.

Och nu känns sommaren redan lite avlägsen, konstig känsla men det blev så kallt här med regn och blåst. Tror det är bra att summera som du gör, minnas och se. Tänkte jag skall titta på alla åren i UK, ta lite i taget och läsa och se foton, det är väldigt fint att ha dem.

Ha det så bra Annika och roligt att läsa fortsättningen.

Annika said...

Monica:
TACK Monica!!! TACK!!
Så roligt att höra.
ja, Rest and Fly är en gåva! Det var så underbart att krypa ner där och SOVA.
Gillar också Arlanda så mkt. Affärerna, restaurangerna ... allt. Gillar ARN bättre än CPH.
Jag vet, att landa över Sthlm är underbart. Just när de tar rutten över stan. Älskar det.
OCH ja, man ser hela skärgården. ALLT!!
När jag flyger in till Dulles ser jag mest förorter och landsbygd. Flyger inte ens i närheten av Washington DC, så den ser man inte mkt av.
MEN däremot har jag sett mitt eget hus vid inflygning. SÅ kul!!
Förstår att det känns vemodigt att Annas 14 År i GB är tillända. Ni reste ju ofta dit, och det blev en del av ditt liv.
Men desto roligare att ni alla bor i samma stad nu igen. GULD!!!
Ja, det här att de stänger luftrummet alltså. DET kan vara väldigt störigt, och ställer till det för folk överallt.
Det är skönt att summera sommaren. Nödvändigt.
Precis, Monica, så fint att ha bloggarna nu när ni ska minnas tillbaka.
Ha en fin och BRA kväll!!

eastcoastmom said...

Den där räkmackan....!!!! Sånt man verkligen uppskattar som utlandssvensk.

Annika said...

AM:
Japp. SÅ sant. OCH dessutom TVÅ på en och samma dag ;-)

Freedomtravel said...

Det verkar ju riktigt smidigt med Rest and fly! Detta hade jag ingen koll på ...

Annika said...

Freedom.
JOOOOtack, det bästa de kan ha. Hade ingen aning förrän jag fick höra om det i fjol. MEN nu vet vi!
:-)