Wednesday, September 19, 2018

Nu är jag tillbaka igen! Eller, vi inleder ett nytt bloggår!






Hej igen alla ni!


Jag är tillbaka i USA igen.
Hemkommen sedan i lördagseftermiddag.
Tyvärr har jag åkt på en ordentlig förkylning. Drog på mig den i Stockholm. Smittad av min syster. SÅ kan det gå.
Jag är ändå tacksam över att jag inte blev sjuk där. Faktiskt, mycket bättre att vara sjuk härhemma då jag ändå inte har så mycket på agendan de här första dagarna i "Bubblan".

Bubblan är det tillstånd som uppstår då man kommer tillbaka efter en lång vistelse hemma i Norden.
Bubblan kallas också Ingenmansland och är ett själsligt tillstånd.
Kroppen förlyttas på lite drygt 14 timmar (denna gång). Rätt som det är så står man hemma i myllan igen och frågar sig, what the heck just happened?
Jag är tillbaka i mitt hem igen!
Bubblan är ett tillstånd i vilket man flyter lite utanför allt annat. Man orkar inte riktigt slå sig på det man brukar göra direkt.
Fast visst, jag har redan varit ute och gått långa prommisar, det har jag.

Den fysiska jetlagen är en BITCH av rang denna gång. Alltså, jag har SÅ mycket svårare för jetlag i västerled än i österled.
Experterna säger att det BÖR vara tvärtom, men det stämmer INTE på mig.
När jag kom till Finland denna gång--efter en jävligt (pardon my french) lååång flygresa med inräknade väntetider--somnade jag som en sten trots den enorma hettan som rådde i huset.
MER om allt det DÄR i senare inlägg.
Och ja, jag slapp jetlagen trots att jag då varit på resande fot i ungefär ett dygn.
Nu är det värre.
JAG kan inte sova. Det går inte.
Ligger och spelar Word Crossy på min mobil halva natten eftersom jag inte vill tända lampan.
Nu är jag dessutom förkyld så då mår jag dåligt av det. Ja, så roligt det är alltså …

BUT, this too shall pass.
Det går över.
OCH jag är glad att jag är sjuk på hemmaplan, som jag skriver ovan. Hade inte velat ligga sjuk i Stockholm och på så sätt ha missat allt det trevliga vi gjorde.
Så tack för det iallafall, ödet.

Jag saknar mitt älskade Norden   mycket.
Saknar min underbara familj, och mina vänner.
MEN, jag är samtidigt glad att vara tillbaka i mitt hus och min säng. Bland mina pinaler och prylar.
Glad att vara tillbaka i mitt vardagsliv igen, helt enkelt.
Ni vet hur det är, det är skönt att vara i sitt eget kyffe.

En sak ser jag fram emot, och det är att blogga igen. Känner mig TAGGAD och redo för det.
Ni ser, ännu en sak som är toppen med LÅNGA blogguppehåll.
Jag hoppas att ni alla vill hänga med under mitt nästa bloggår. Önskar er alla varmt välkomna tillbaka.

Imorgon återkommer jag (om jag inte är för trött och hängig) och skriver om reflektioner i punktform.
Välkomna då alla som vill!!



OCH så hoppas jag att NI ALLA har haft en underbart fin sommar var ni än varit. Är ni redo för hösten nu?

DET ÄR JAG!!!

35 comments:

Äventyret framtiden said...

Välkommen tillbaka i Bloggosfären Annika!
Jag har tittat efter dig den senaste veckan, lite extra, för jag visste ju att du skulle dyka ner här igen när som helst.
Hoppas du får ordning på Bubblan och förkylningen och känner dig piggare snart. Tyvärr är det vanligt att skaffa sig förkylningar när man är på resa. Andra bobbor som man inte är van med överfaller en. Vi fick båda förkylningssmitta när vi flög hem från Teneriffa för en dryg vecka sedan så jag känner med dig. Jag sitter och nyser för brinnande livet nu. Men det går över, så ....
Ha en skön landning!
Åter välkommen hem!

Anonymous said...

Välkommen till Blogglandia igen, många som saknat dina inlägg kan jag tro. Härligt att du haft det så bra i Finland och Sverige, bara att plocka fram minnena då och då om du längtar efter "de dina".

Förkyld och ha jetlag låter inte så kul, men båda ger väl med sig så det är nog bara att stå ut.

Vi är i Spanien nu och har fortfarande full sommar, så skönt! När vi kommer hem igen den 5 okt då lär nog Stockholm ha höst/vinter kostymen på skulle jag tro, men det är väl bara att gilla läget då och göra det bästa av dagarna ändå.

Kram och hoppas du är pigg och får sova snart <3 hälsar Yvonne i Spanien

Humlan said...

Så roligt att du bloggar igen och att resan gick bra. Jag håller helt med dig, det är alltid skönare att vara förkyld (eller sjuk öht) hemma, inte bara för allt du vill hinna med och orka med när du är på besök någonstans, utan för att du kan lufsa runt i din förkylningstakt och (oftast) skjuta upp saker till en piggare dag. Men kul är det inte, och jag hoppas du kryar på dig snabbt!

Jag njuter för fullt av dessa dagar som ligger mellan sensommar och förhöst, det är skönt promenadväder och i går satt jag ute på eftermiddagen och njöt i en sol vars styrka passar mig mycket bättre än den som stekte oss i värmeböljan. Det enda problemet är väl hur man ska klä sig, man ser allt från shorts till vinterjackor just nu.

Ha en bra dag och krya på dig!

Kramar!

Ann Rumbleinthearctic said...

Välkommen tillbaka!! Ska bli kul att få återse dina blogginlägg här. Och helt underbart att du fått vara så länge hemma i norden. Vi hoppas kunna åka till gamla svedala nästa sommar, men det känns som jag säger det varje år haha :)

Annika said...

Karin;
TACKAR!! Nu är det dags igen att bli en bloggande kvinna.
Det ska bli roligt.
Min syster var så förkyld, och det är hennes smitta vi har nu :( Mår INTE bra, kan jag säga.
Men, det går över.
Jag hoppas att du också blir frisk snart. Jobbigt det där att snörvla, hosta och känns sig sänkt och seg ...
Tack, Karin :) Välkommen hem du också!

Annika said...

Yvonne:
TUSEN tack!!
Känns kul att blogga igen, även om jag just nu känner mig så tunghövdad att hälften kunde vara nog.
MEN, det går över ...
TACK, så roligt att du saknat. Blir glad.
Full sommar råder här också. Tung fukt och 29 grader.
oH well.
Det blir härligt för er att komma hem till svensk finhöst sen. Ni har verkligen det bästa av två världar!
Kramar!

Annika said...

Humlan:
TACK!!!
Visst är det absolut bäst att vara sjuk på hemmaplan. DET är det. Nu kan jag helt kurera mig utan att tänka på vad jag missar. Det är skönt.
flygresan var som silke, så tacksam för det.
JA bästa tänkbara väder i Sthlm. GUD vad jag har gått, gått och gått i stan. Underbart.
September i Sthlm slår nästan aldrig fel. Nästan alltid fint väder.
HAHA, ja, man såg verkligen ALLA stilar i Sthlm- Från shorts till sjalar och mössor.
TACK fina du, idag mår jag nästan ännu sämre. Men so be it ...
Stor kram!!

Annika said...

Ann;
tACK snälla.
OCH du är i NYC numera!! SÅ kul.
Ja, jg är evigt tacksam för mina långa vistelser hemma. Hoppas ni kan vara hemma länge nästa år.
:-)

P i X E L I E – Erica Pettersson said...

Åh! Vad kul!!
VÄLKOMMEN tillbaka till bloggvärlden!
Känns alltid som att "ordningen är återställd" när du börjar om att blogga efter sommaren.
Dock känner jag att den här sommaren gått både snabbt och långsamt på samma gång.
Kändes som jag var ledig i en hel evighet; och det var "bara" 4 veckor.

Jobbigt med förkylning och jetlag på samma gång. Det kan inte vara kul.
Men precis som du skriver; skönt att förkylningen utvecklades på hemmaplan istället för redan i Sthlm.


En fin sommar har jag sannerligen haft. Tänk vilken obeskrivlig SOMMAR vi fick i år!
Hösten är jag aldrig redo för; men "så redo jag kan bli" ;-)


Vad jag däremot är 120% redo för; är att följa alla dina härliga blogginlägg i höst!!

En bra dag och en fin start på bloggens hösttermin önskar jag dig!

Kramar /Erica

Eva i Dalarna said...

Välkommen tillbaka! Har spanat efter dig senaste veckan! Nu blir det kul att höra vad du haft för dig och vad Karolina gör osv.
Har haft en fin sommar som avslutades med två veckor på Gran Canaria.
Krya på dig, har ni ingen echinacea over there,jag tar alltid det vid förkylningar. Innan förkylning för att hindra den att bryta ut och när den brutit ut för att göra den lindrigare. Kram och som sagt: välkommen tillbaka!

Anna-Lena McGrath said...

Två månader i Fin/Sverige låter ljuvligt. Vi hann som sagt med Helsinki i år. Vi valde mellan London, UK och Helsinki, Fin som "extra tur" och vi är såååå glada att vi valde Finland. Vi hann även med Göteborg, Malmö och Köpenhamn. Jag hoppas det är ok att jag skriver att dessa städer är hundra gånger så trevligare än Stockholm...Yikes. Jag förstår att Stockholm är hemma för dig och det gör ju mycket...men jag som inte har anknytning till den svenska huvudstaden måste säga att jag njöt mycket i Malmö och Göteborg. Och Helsingfors och Köpenhamn!!!

Bubblan...Just det. Det var du som satt namnet på denna känslan för mig. Jag förstod aldrig varför jag kände mig som jag gjorde efter DU skrev om det...Det är en bubbla fylld av hemlängtan och tårar. Men samtidigt är det skönt att vara "hemma" i USA i sin egen säng, sina egna pinaler...Ja, det är en märklig känsla. TACK för du hjälpte mig sätta ord på den!

Kram
Anna-Lena

Unknown said...

Vad härligt att du är tillbaka! Och att sommaren i Norden har varit fin. Dina bilder på Instagram har ju varit magiska! Ska blir spännande att följa blogghösten här!

Channal said...

Hej finaste Annika! Välkommen hem... snart övervinner du bubblan! Du är rik som har flera kärleksfulla hem. Vet du! Jag fick tag på Muminmuggen, YES!! Så glad för det! Har saknar dig här... kul att du är tillbaka!

KRAM till dig min kära bloggvän! Anna

Annika said...

Erica:
TACK!!
Vad gullig du är!!
Ja, det är en hemk förkylning jag ha. Vidrig. SÅ less på den nu, och ffa på hostan,
Orkar inte mkt. Knappt sitta här.
Sommaren ja, den var unik.
Igen, tack söta fina du!!!!
Blir så glad över dina ord.

Annika said...

Eva:
TACK!!
Känns bra att vara tillbaka. Tror nog vi har echinicea, men har aldrig provat det.
Nu är det så mitt i förkylningen som det kan vara. BLÄ.
USCH.
TACK igen!!!
Kramar!!

Annika said...

AL:
DET har varit sååå fint,
SÅÅÅ fint.
Ser tillbaka på resan med stor glädje. Tacksamhet också.
Så roligt att du gillade Helsingfors. Har inte varit där själv på år och dag, men det är en trevlig stad.
Varför gillar du inte Sthlm? Som är så gudomligt vacker. Bara nyfiken :-)

ÅÅÅÅ, ja .. bubblan och ingenmanslandet ja.
Det är ett speciellt tillstånd. Man har liksom ingen lust med ngt, allra minst träffa folk och ge sig in i det "vanliga". Det känns som om man måste ha ngra dagar att bara flyta runt på ..
Mkt dubbelt och speciellt, ja.

Kramar!!!

Annika said...

Katarina:
1000 tack. SÅ glad jag blir!!!
Hoppas din sommar varit underbar!

Annika said...

Anna:
DET gör jag!
Set tillståndet varar inte så länge. Just nu har jag fullt upp med min vidriga förkylning där hostan är det värsta.
TACK, ja jag är rik. Inte i pengar, men att ha flera ställen att älska. OCH människor därtill. Det är underbart!
SÅG att du fick tag på muminmuggen på insta. Visst är den ljuvlig!!!!
Vet inte om jag törs dricka ur den ;-)

Kramar i massor och tack för din fina kommentar!!

Anne said...

Vad fint ha dig här igen, känns som ett så härligt hösttecken på nåt sätt. Jag ser jättemycket framemot att höra mer i detalj om din sommar, så hoppas du kommer köra många sådan inlägg framöver. Det SUGER vara förkyld och sjuk men som du så klokt säger så ska man nu vara det så hellre på hemmaplan utan nåt särskilt på agendan än när man är borta. Att vara däckad när man är borta och vill orka göra så mycket men inte har kapaciteten men ändå pressar sig, det kan förtar en hel del. Så tur på det sättet att du var frisk hela din Nordenvistelse och först när du kom hem blev sjuk.
Jag tycker också jetlag är jobbigare när man kommer hem, alltså flyger västerut till USA igen. Men jag undrar om det kan vara en mental grej också? När man åker dit, österut till Norden så händer det ju nåt hela tiden. Man är laddad och uppe i varv att ha kommit fram, många att träffa och mycket att göra så det går liksom i ett. Men när man kommer hem igen till sitt eget hem så går luften lite ur en, man slappnar av och det där lite melankoliska kanske påverkar också. Eller inte vet jag för när jag tänker efter så har jag haft dryga jetlags när jag rest österut till Sverige också... Det är sån hit or miss det där, jag har inga knep utan för mig verkar det vara rena lotteriet hur det blir gång för gång...
Krya på dig och som sagt, jätteroligt med en ny bloggsäsong som inleds nu!!
Kram!

Brysselkakan said...

Jetlag och förkylning... stackars dig. Hoppas du kryar på dig snart och får ordning på tidsomställningen.

Annika said...

Anne:
TACK snälla fina du!!!
VAD glad jag blir.
USCH ja, länge sen jag var då här under isen som jag är nu. Hostan värst.
Men ja, absolut bäst att vara sjuk hemma än att ligga sjuk i Sthlm.
MEN VISST!! Jetlagen hit är för jävlig.Min syster säger samma sak, lättare i österled. Nej det är vidrigt på det här hållet.
Men ja, du har säkert rätt i att man har så mkt kul på gång när man åker mot norden att jetlagen får spela andra fiol.
Här kommer man ju bara hem igen.
Nej, ogillar starkt jetlagen på det här hållet.
Fast inatt sov jag OK iaf. Tacksam
TACK för dina fina ord,
KRAMAR!!!!!

Annika said...

Brysselkakan:
Av dessa två onda ting är förkylningen det värsta. OCH ffa hostan. MEN it shall pass.

Steel City Anna said...

Härligt! Kul att läsa hos dej igen!

marianne.dahl3 said...

Välkommen tillbaka till ditt hem och till bloggen!!!
En sådan sommar vi haft, varmt och soligt varenda dag,inget vi är bortskämda med! Nästan lite väl varmt en del dagar om man vågar säga så.....?!!
Häår är en till som blivit sjuk och förkyld, hosta som du säger, den håller i sej, helst på natten!
Hoppas du snart blir bättre, både förkylning och jetlag är väl ingen bra kombination egentligen.
Hemma i sitt eget hem är något visst, hur bra man än haft det n'r man varit bortrest!
Kram
Marianne D.

Monica said...

Så roligt att se dig här igen Annika! Tänkt på dig då och då under denna tid och förstår att du haft det härligt! Men den där Stockholmsinfluensan (jag kallar den så) måste vara nån särskild elak sort, vet för jag blev drabbad också och rätt hemsk och långvarig men nu sen ett par dagar så har det lättat, tack och lov. Men väldigt bra du inte hann insjukna här, är ju helt hopplöst att orka köra på, försökte men det gick inte. Trodde aldrig den skulle slå till så där efter denna fina sommar men många fått den.
Så förstår precis:-) och hoppas att det vänder snart så du mår bättre.
Ska bli så roligt att läsa om dina äventyr och visst är Stockholm så otroligt vackert, ja man väljer ju det bästa:-)

Annika said...

Anna:
Hej! KUL att dy tycker det. Blir glad.

Annika said...

Marianne:
Stort tack!!!
Visst får du säga att det var väl varmt vissa dagar, för det VAR det ju!!! PUST!!!
En helt unik sommar. Läste i tidningen att man tror att detta kan vara den nya normen ett tag framöver nu vad gäller nordiska somrar. GISSA vad folk kommer att investera i AC. Många som gjorde det redan iår.
Du också. förkyld. SÅ vidrigt det är. Har känt mig helt sänkt idag. OCH hostan, den håller på att ta kål på mig- Vågar inte ens tänka på natten som komma skall ...
Visst är det skönt att komma hem till sitt eget, det är det.
Tack fina Marianne.
Kramar!!

Annika said...

Monica:
TACK Monica:
Jag har haft så bra, så bra.
Ja, den här Stockholms-bacillen jag dragit på mig r vidrig. Värst är hostan. Orkar inte med den ...
SÅ du också alltså ... USCH ch FY!!
Nej, jag skulle aldrig kunnat/orkat göra ngt om jag drabbats av denna hemma. Så det var tur i oturen att jag fick de nu, och inte då. Jag är så sänkt. Orkar inget alls.
Sthlm ja, bara såååååå underbart Slogs av det ggn på ggn på ggn när jag var hemma.
Tack Monica, kul att vara här igen!!

Malde said...

Förstår att du tycker att det är skönt att vara hemma igen, när du har varit borta i två månader. Jag kommer att längta hem som en tok när vi åker hem efter en vecka (tror jag, men vi får se). Vi åker till New York på måndag. Måste nypa mig i armen flera gånger om dagen för att förstå att snart, mycket snart, åker vi! Som jag längtar efter vårt första besök i New York! Hoppas bara att jag inte blir sjuk, som jag blev de senaste två resorna utanför Sverige som jag gjort.

Kram, Malde

Christina said...

Hej och välkommen tillbaka!! Hurra! Dina blogginlägg har varit saknade! Vilken härlig lång sommar du har haft i Sverige och Finland. Och vilket väder!! Jag åker hem på onsdag nästa vecka, sonen gifte sig! Två bröllop detta år, dottern i juni och sonen i september. Det har blivit ovanligt många Sverige resor detta år. Och jag klagar INTE! Nu ser jag fram emot att läsa dina inlägg igen, du tillhör ju mina frukostrutiner!
Välkommen tillbaka till US and A, det mesta är sig nog likt...?
Stor kram!!!
Christina

Annika said...

Malde:
Njae, jag hade ingen hemlängtan hit på hela tiden jag var i norden. Men visst är det skönt att vara hemma i sitt eget trots det.
Nä, du kommer inte att längta hem från NYC. Du kommer att älska det.
Håller tummarna för att du ska få vara frisk.
Kram

Annika said...

Christina:
TACK snälla!!!
Jag blir sååå himla glad över dina ord. De värmer mig.
OCH du ska hem nu!! Vad roligt. OCH till din sons bröllop. Inte klokt vad KUL!!!!
Ser fram emot instabilder.
Ja, det mesta sig likt här. Ligger däckad, s jag har inte precis varit ute och kört mkt.
Christina. Lycklig resa hem, och TACK!!!
Kramar!!

Anna-Lena McGrath said...

Du undrade varför jag känner att de andra städer är hundra gånger så trevligare än Stockholm. Jag blev lite förvånad själv efter mitt besök i de andra städerna. Jag har ju bott i Stockholm också. Så jag frågade en som flyttade dit för 35 år sen, en som jobbar där halvtid och så lite andra "icke-födda" där personer och alla sa samma sak: Stockholm är en OTROLIGT vacker stad, bland de vackraste städerna i världen. Alla öar, vattnet och dessa fina byggnader! Men människorna är oftast otrevliga, snobbiga (INTE du!!!) och staden kan kännas kall, "wanna-be" och hård.
Har du hört Mannheimer&Skäringe episoden där Mia pratar om detta?
Jag tror att NYC har samma känsla??? Många föredrar andra städer över NYC som Chicago, Boston osv. Samma med Sverige, Göteborg och Malmö är ju kända för att vara "varmare och trevligare" städer. Och Köpenhamn känns ju så internationellt jämfört med Stockholm...Sååå mysigt...Helsingfors känns lite som en annan kategori...Kanske för att det ligger så långt "borta" och färre åker dit.
Och det är en annan sak när man är född och uppvuxen på ett ställe. Man har sina underbara smultronställen och sköna vänner...Men som "utomstående" så är det nog en annan känsla...
Hoppas jag inte trampar någon på tårna, men du undrade vad jag menade...

Stor Kram,

Annika said...

AL:
Intressant att du utvecklar det.
Själv slås jag, och kommer att skriva om det också, hur schysst jag tycker Sthlm blivit. Hur trevliga folk är, och hur serviceminded det blivit. FFA hos de unga.
Men, jag är född i stan, och var med när Sthlm inte är vad det är idag. Då när det verkligen inte fanns mkt där. Idag är det en stad som kan mäta sig gott, tycker jag. Men det är min humble opinion.
Gillar NYC också, tycker inte folk är otrevliga där heller :-)
Tvärtom.
Ibland tror jag att de mest trendkänsliga och ängsliga är sådana som flyttat till Sthlm fr andra orter. MEN såklart finns det undantag. Dryga jävlar finns det också, givetvis. Jävligt spänniga typer. Men de finns väl över hela spekrat tänker jag.
men på det hela taget tycker jag att det är schysst och bra folk i stan, och det blir bara bättre för varje ggn jag är hemma. Som sagt, ffa de yngre. Jösses så trevligt bemött jag blev i Sthlm under detta besök, både av personal på krogen, i butiker och på banken.
Men det är min vinkel. SYND att du inte känner lika. Men vi tycker alla olika och har våra favoriter. Det är givetvis helt OK. Det är ju så, jag har född där, och ser stan från ett annat perspektiv än du. Tycker det är intressant att läsa det du skriver.
Kramar!

Monica said...

Instämmer i allt Annika, haha. Jag träffar bara trevliga människor och lite sanning är det i att inflyttade, ja du vet som pratar stockholmska efter två veckor är de som kan vara mest jobbiga. Men som sagt det varierar det också, finns hur trevliga och hjälpsamma och serviceinriktade som helst bland dessa unga också. Ja jag vill slå ett slag för unga människor, de är så trevliga och artiga. Duktiga och ambitiösa. Värst är kulturtanter på besök, jag kallar dem så, från nån stad låt säga lite söderut;-), vad jobbiga de kan vara i affärer och på museer och restauranger. Men de är inga stockholmare de:-).
Snobberi finns på landet med och i vilken småstad som helst, vänner som berättar om att växa upp i en Norrlandsstad t ex och i rätt kvarter, väldigt viktigt och nu hörde de dit som tur var för dem,-), de är så noga med märken och allt annat. I Stockholm kan folk ändå ha sin egen stil även om många är väldigt snygga och propra, men hur vänliga som helst om man frågar om något. Innerstan är trevlig om än lite stressig, det är den, men folk ska ju ta sig fram till sina arbeten och annat och många är det på samma plats vid samma tid. Men okey ändå, visade inte människor hänsyn skulle det inte alls fungera.

Och så vackert det är året om i vår huvudstad!

Ha det så fint Annika nu, hoppas du är på bättringsvägen.