Thursday, May 10, 2018

Kristi Himmelsfärd, Nya golv, Grilla bilar a la s'mores, Karolina är KLAR, och Det är så VACKERT!!





Godmorgon denna torsdag!



*   Kristi Himmelsfärd …


… Har ni därhemma just nu. Det är inget som uppmärksammas här hos mig. Här är det helt vanlig vardag.
USA uppmärksammar i princip inga religiösa helger. Ja, förutom jul och påsk. Men inga andra. De helgdagar vi har är religionsfria, för det mesta. Vår nästa storhelg är Memorial Day i slutet av maj. Det är sommarens startskott det. Återkommer om den dagen då vi närmar oss.

Er därhemma önskar jag en riktigt fin långhelg.


Själv ska jag …




*  ...  Få nya golv



Idag ska det jobbas här i huset vid golfbanan. Ja, det är inte vi som ska jobba, men vi ska få nya golv på mellanplanet. Få och få, förresten.   Knappast FÅR vi dem. Det är ett golvföretag som ska lägga in de nya golven.
Golvfirman beräknar att jobbet ska ta ungefär två dagar. Först ska nuvarande golv brytas upp, och sen ska de börja lägga in de nya.
Peter och jag har tömt och tömt sen i söndags. Det ser ut som om vi ska flytta. Källaren ser ut som en LOPPIS! Där står alla prylar som sedan ska UPP igen.
Möblerna är kvar i rummen, men de är helt tömda.
Just nu är det sjukt OMYSIGT hos mig.
Det lär bli ett bankande, sågande och spikande idag och säkert imorgon likaså. MEN jag ser fram emot slutresultatet imorrn kväll. Åtminstone hoppas jag de är klara då. They better be!!
Idag får vi kanske åka till Starbucks och jobba och skriva, Peter och jag.



*   Men hur perfekt!!! S’mores på svenska!



Häromdagen kom en bild från min syster och svåger. De har lite ledigt just nu och jobbar med sitt torp i Småland.
De skulle grilla dessa godingar efter middagen häromsistens.





Alltså, hur perfekt. Kände genast att dessa måste jag testa i sommar då jag kommer hem
Älskar bilar, och älskar s’mores.
S’mores är grillade mashmallows som man äter mellan två grahamskex och dessutom lägger man en bit choklad mellan godiset och kexen också. GOTT så in i …
Nu ser jag fram emot att smaka svenska bil-s’mores!!

Någon av er som provat?






*   Karolina är klar!



Igår hade Karolina sina allra sista lektioner på Elon. NU är hon klar. Förutom ett slutprov på fredag. Allt är färdigt. Allt är gjort.
Fyra års studier är avklarade.
Klart slut.
Skoltiden är över. Sjutton år bara försvann.  Om vi krasst räknar från Kindergarten till sista året på universitet. Åren har gått in i varandra, ett efter ett …




Nu är det en dryg vecka kvar till examen för dem. Den veckan är redan inbokad med olika luncher, sammankomster och happenings.
Fattar det inte. Det är över nu.
Fyra år gick som en blixt.



*   Vackert



Jag vet, ibland känns det tjatigt. Men det är HELT häpnadsväckande vackert här nu.
Jaja, jag vet att jag babblar om det i tid och i otid.
Saken är den—och detta har jag också sagt länge—ju äldre jag blir desto mer hänförd blir jag av naturen.
Man kan säga att jag upptäcker nya saker omkring mig ideligen.
Vårarna blir bara vackrare och vackrare för varje år som går.
Detsamma kan nog sägas om höstarna.



Vid Lake Thoreau i måndags. NU blommar azaleorna som VACKRAST!!



Hittade detta längs min väg.  Någon hade ställt avklippta kvistar i vatten och den som ville fick plocka åt sig. Gulligt.


Azaleorna alltså. När de blommar är de IN-YOUR-FACE vackra!  Resten av året ser de ut som trista buskar.


OCH grönskan den djupnar.  Det ÄR inte längre vår, det är försommar ...



Jag blir mer och mer storögd. När jag var ung SÅG jag visserligen skönheten i naturen. Men jag såg den inte som jag ser den idag.
Inte alls.
Ålderstecken som jag KAN leva med.






Marken är täckt av kronblad från körsbärsträden.  Nu är deras saga all.




Smörblommor finnes likaså.





Lake Audubon igår.  Orkar knappt med skönheten, haha!!



OCH så denna himlens ljuvlighet som jag upptäckte.  Den heter variegated wigelia.  Vilken DOFT!!!







Lake Audubon igårmorse.  Alltså, ja ...


Hur som helst. Nu ska jag gå ut i den ljuvliga morgonen och återigen ta in dess prakt.
Ha en fin Kristi Himmels nu.
Jag ska ha en vanlig, fast väldigt OVANLIG, torsdag!  Vi höres en sväng imorrn igen!


14 comments:

Äventyret framtiden said...

Grattis till Karolina! Fyra år som bara har susat förbi tycks det som också för en ann som sitter på sidan om och läser din blogg.
Makalöst vackert är det hos dig och man blir tjatig, det kan inte hjälpas för man måste ju få ur sig allt det vackra man ser på något sätt.
Lycka till med golvandet. Efteråt känns det säkert bara bra när ni går på nya ytor.

Humlan said...

Ja varför ska tiden ha så bråttom? Dagarna bara försvinner för mig, så jag är inte ett dugg förvånad att åren har runnit iväg också. Så härligt med sista intensiva veckorna före examen, och snart ska de ut i den stora verkligheten och starta sina vuxna liv.

Inte gör det mig något om du tjatar på blomprakten och den vackra naturen, den är väl värd att njuta av. Det går fort här också. När jag kom hem i går eftermiddag så tittade jag ordentligt på mitt körsbärsträd, jag såg knappt knopparna. Några km härifrån hade jag då fotat träd i full blom, det är lustigt att det är så olika på samma ö. Nyss tittade jag ut och nu har de första blommorna slagit ut på mitt träd! Högst upp visserligen, så jag missade väl de knopparna i går, men på de grenar som jag verkligen tittade på då har knopparna börjat öppna sig i dag. Hur ska man hinna med allt det vackra?

Ha en bra dag!
Kramar!

Steel City Anna said...

Så vackra bilder!

Kristi himmelsfärd hade jag inte tänkt på heller. Jobbar mina sista fyra dagar nu ... känns så himla konstigt.

Det är vackert med det rosa på marken. Tänkte också på det igår.

Stort grattis till Karolina! Så härligt. Tänk att få byta med henne, ha hela livet framför sej. Men det är sant som du säger, man uppskattar naturen mer för varje år. Nåt bra med att bli äldre kanske :)

P i X E L I E – Erica Pettersson said...

Kristi himmelsfärd uppmärksammar jag inte heller. Har en känsla att det knappt är någon som gör det. Kanske i så fall äldre människor och de som är religiösa som går i kyrkan. Men för alla oss andra är det bara en extra ledig dag mitt i vårvärmen :-D
Inte mig emot ;-)
Blir dock en "avhuggen" långhelg för mig, då jag jobbar som vanligt imorgon (klämdagen).

Så ljuvligt att få nya golv inlagt :-D
Känslan när en fått upp något nytt i sitt hem är underbar, tycker jag!
Men håller med; stöket som omger förändringen kan en vara utan ;-) En får hålla fokus på hur det kommer att bli efteråt :-)

Grillbilarna, ja. Jag såg att de finns i hyllorna i år också.
De fanns förra sommaren, plockades bort under vintern, men såg att de kommit tillbaka nu :-)
Har dock inte testat dem än, men är sugen på att prova grilla dem :-)
Jag testade S´mores en gång för ett par somrar sedan, men kommer knappt ihåg hur de smakade. Måste nog testa det igen denna sommar :-)

Ett stort GRATTIS till Karolina!
Vilken känsla att ta examen från universitetet! Starkt jobbat!
Känns dock lite konstigt, även för mig som bara följt via din blogg, att det redan har gått 4 år.
Känns som det var nyss vi fick läsa om era planer för high school-examen, "installationen" på universitetet inför år 1 osv.
Och nu står de precis på startlinjen för nästa kapitel i livet. Det största.


Och som vanligt: Så vackra bilder från dina omgivningar!
Så grönt, så lummigt, så Ljuvligt!

Ha en toppentorsdag!
MVH /Erica

eastcoastmom said...

Fint med nya golv, det gör så mycket för hur det ser ut hemma. Tänk framåt, på resultatet, inte att det är bökigt just nu...
Och tänk vad åren går fort! Fyra år på college bara swischade förbi!!! Spännande att börja det riktiga vuxenlivet nu för er tjej.

Annika said...

Karin:
Ja, nu är det över. Helt oförståeligt i min bok. Men över ...
Den 19 är det examen.
ja, du har ju varit med mig här på bloggen ett bra tag, så jag förstår att det känns snabbt för dig också.
TACK, ja det är så vackert att jag får dåndimpen. KAN inte låta bli att tjata om det i tid och otid, hehe...
Vi ska hoppas och TRO att golvet blir både vackert och skönt att gå på!
Ha en fin dag nu!!

Annika said...

Humlan:
Vad är det med den där tiden egentligen? Varför går den så fort? SÅÅÅÅ inte roligt.
Tror K har mkt blandade känslor inför att gå ut. Både sorg, glädje, lycka, rädsla och stor tillförsikt.
Hon har ju lärt känna så många fina vänner också de här åren. Alla från olika platser i USA. Så jag tror hn bävar lite för att de ska förlora kontakten nu när de sprids igen.
Jag förstår det.


HAHA, bra, ja blomprakten är ju ändå ett rätt kort kapitel, men ack och ooooo så skön. Jag kan inte låta bli att fota ihjäl mig på dess skönhet.
Sen får ni se några av de bilderna.
Lustigt det där hur olika det blommar fastän det är samma plats. Bra egentligen, nu har du ditt vackra kvar!!
AAHHH!

ha en fin dag!!

Annika said...

Anna:
KRHFS, jag vet ... man tänker inte direkt på det hela.
Förstår att du och K har lite ungefär liknande känslor nu. BARA några dagar kvar för dig ...
Mkt underliga dagar, dessa. Både för henne och för dig. OCH för mig.

Ja, det ÄR förunderligt vackert nu allting. Så vackert att det nästan är konstigt.
OCH ja, ju äldre man blir desto mer upptäcker man.
Fint det, vi kan leva med just sådana ålderstecken.

Ha en fin torsdag nu, Anna!!!

Annika said...

Erica:
Fast ni har ledigt, det är uppmärksamhet det!! Härligt!
Även om de flesta kanske inte tänker på varför, Men ledigt har ni. Underbart!!
Och därtill toppdagar vädermässigt. Couldn't be better!!!
Njut av rubbet.
Det blir säkert lugnt imorrn på jobbet, antar att massor med kiddos är lediga.

Erica, det är så otrevligt hos mig just nu ... och nu väntar vi på golvkillarna. Bara väntar, och sen börjar kaoset. Men det blir nog jättefint då det är klart.
Men jag gillar inte känslan av att inte kunna röra sig som man vill i eget hus, haha.
Fast, vad 17 ... det leder ju till ngt härligt.


De där bilarna alltså.
MUMS!! Sjukt gott. Måste testas. HIHI!!


Ja, Erica ... detta att Karolina tar sin uni-examen. Kan knappt fatta det.
Allt känns som "igår", precis allt.
Det är så konstigt allting. Har tusen och en känslor. Det har hon också.
Det största kapitlet börjar nu, ut i verkligheten.
Oj oj oj ...
Jösses.

Tack Erica, galet vackert här nu. En dröm.

Ha en jättefin torsdag!!

Annika said...

AM:
ABSOLUT!!
OCH detta är ngt vi velat SÅÅÅ länge, och nu sker det!!
Jag är så glad, även om vi jobbat som tokar med att ta undan, undan och undan. MEN idag sker det!!
Yippey!!
TACK AM. du kommer att känna detsamma, hur fruktansvärt fort allt går.
Nu börjar en stor tid.
Kommer säkert att skriva mer om detta i nästa vecka eftersom det är SÅ mitt liv just nu.
Ha en jättefin torsdag!!

Anne said...

Såg bilden på FB igår, tyckte den var så fin. Tycker den utstrålar alla de där känslorna de unga vuxna sannolikt känner nu. Stort grattis Annika till din fina tjej som klarat av 4 år i college. Det är en stor prestation och milstolpe. Helt otroligt det är över nu, punkt ska sättas på det kapitlet. Jag förstår verkligen vad du menar med att alla åren, inte bara collegeåren utan alla skolåren rusat förbi. Jag tänker faktiskt ganska ofta på det du sagt många gånger, hur det bara svischade förbi när K började Kindergarten, hur nåt hände då som gjorde åren bara rusat förbi lite äckligt fort efter det. Min går strax ut 1st grade och de här två åren som hon gått i "riktiga" skolan har gått så fruktansvärt snabbt så jag tänker på dina ord och tror verkligen det är sant att före jag hinner blinka står jag där vid HS graduation.
Hoppas K och vännerna får en fin sista vecka nu, med alla de happenings som är på gång. Fortsätt skriva om det här, ni åker ju ner snart också. Ser framemot rapporter och bilder då också.
Naturen ja, håller såååå med dig. Amen till allt det du skrev. Förresten, jag har varit/är fortfarande helt kass på vad växter, träd och blommor heter men det är faktiskt via dina årliga vårinlägg som jag lärt mig mycket. Haha, allting fastnar inte heller så bra med årliga repetitioner. Seriöst, jag har snappat upp massor med växtnamn via dig som jag haft nyttta och glädje av här. En annan sak vad gäller naturen. Vad som gör mig mer och mer irriterad ju äldre jag blir är också hur vissa i beslutande ställning har noll känsla för naturen och hur vi faktiskt behöver den. Trump och andra på lokalnivåsom aldrig väl varit/är ute i naturen kan inte fatta och då är det lätt att bara se dollartecken framför ögonen, dumpa parker, naturområden och istället planera byggnader, anläggningar och jag vet inte allt. Jag förstår utveckling sker, så har det alltid varit, men jag märker jag blir mer konservativ vad gäller att bygga upp och mer av orörd mark. Lite utanför tråden nu men det här med hur nya kvarter, köpcentrum osv sprängs in i områden som tidigare varit naturområden. Blandade känslor inför det. Vi människor behöver naturen.
ooohhh la la, så damen ska få nya golv snart. Nice!! Men urjobbigt med allt stök och bök innan det är klart. Jag är säker på att slutresultatet blir bra och gör det kommer kännas värt det. Våra närmaste grannar lade nytt golv härom sommaren och jag minns såväl hur de beklagade sig över hur drygt det var att ha hemmet i kaos. En annorlunda torsdag för dig. Hoppas de är klara till helgen så ni kan ägna helgen åt att plocka i ordning igen. Du måste visa bilder!!!! Och ja, de där bilarna måste jag testa. Svärmor kommer hit i sommar, skriver ner att jag ska be henne ta med en påse.
Kram!

Annika said...

Anne;
TACK, visst är det en fin bild.
SÅ fin. Blev så glad då jag hittade den på FB.
Anne, jag är jättestolt över henne, hennes vitsord och hennes enorma driv.
SÅ stolt.
Snart dags för nästa kapitel i livet. Det läskigaste ...
Men det ska gå det med.
Menar det, Anne, de här 17 åren har gått som en blixt. ja, du märker det själv redan med din docka. Det är faktiskt läskigt.
OCH vi som bara har ett barn avslutar våra kapitel SÅ fort. Det tycker jag är sorgligt, men det är ju så det är. Tidens gång.
Anne, snart är det du som står där, HS-grad. OCH sen bara blinkar det till, uni-grad.


Hoppas också att K får en fin sista vecka nu. Allt är nog så bitterljuvt för henne i denna stund.
Jag skriver om det, det kan du lita på.
Har nog en del jag måste få ur mig både före och efter.

Växter och blomster och den tid som nu är ...
jag vet.
Det är som en enda dröm allting. Helt sanslöst.
HAHA, vad KUL om jag har kunnat hjälpa lite med växter. Alltså, jag kan inte så mkt jag heller, har lärt mig en del. MEN jösses så mkt jag inte kan.
Tex vanliga träd. Hemma tror jag att jag kan sga alla träd. Här? Not so much.
Det är dem jag skulle vilja lära mig mer om också. De vanligaste träden, kan bara de allra vanligaste som bok, lönn, ek.
Kan inte peka ut ett sycamore, eller en gumdrop eller ... ja ... stort svart HÅL.
Har en app, men tycker den är svår att tyda också.
Just de blommande träden har jag lärt mig. Men de vanliga du vet ... Jösses så lost.
De bygger mkt här också, Anne. OCH jag gillar det inte.
Känner som du. Blir mer och mer konservativ vad gäller den biten. MEN golfbanan har vi nog räddat, tror jag. Och Reston blev nyligen utnämnd till green city. Men jag tycker ändå de bygger in absurdum. Främst condos, och lgh och iom det blir det nya köpcentrum också. Njaeee... inte min grej.

Just nu är mit hus totalt oigenkännbart. ALLT är upprivet. Fick en smärre chock då vi kom hem efter ett par timmar. Men jädrar vad killarna jobbar.
Sitter på dagens andra Starbucks just nu.
Lite trött och lite less. Men det är verkligen I-landsklagomål. jag ska bara hålla käften.
Får ju för tusan nya snygga golv.
Ska åka hem om ett par timmar igen.
Helgen får ägnas åt tillbakaplock. Absolut.
Tror de avslutar imorgonkväll. Oj oj...
Kramar!!!

Unknown said...

Underbart med alla blommor och växter hos er. Så grönt det har blivit i skogen och kring sjöarna, det har gått snabbt!

Lycka till med golven, vilken pärs att flytta på allt. Men det blir ju ingen stor flytt i alla fall, som i mitt fall som flyttade från villa till lägenhet 65 mil. I villan hade vi bott länge så det var mycket att ta reda på och sortera ut. Skönt att det är över.

Tänk att Karolina nu tar examen och lämnar Elon, förstår att det blir en stor förändring. Men så spännande att se vad som händer efter det. Nya mål ny planering. Men först kanske det blir en resa till Sverige/Finland.

Har haft en riktig sommardag på den här speciella dagen, många har redan tagit sig ett dopp i havet här. Ovanligt varm maj det här året. I norr blev det problem med den snabba snösmältningen av de enorma mängder snö som kom där i vinter. Många problem med översvämningar.

Önskar dig en trevlig helg, även om det blir mycket jobb med återställande av de saker ni flyttat på.

Kramar!

Annika said...

Nilla:
TACK!!
Ja, verkligen. Det bara brakade till och det blev grönt. Tycker att det gick jättefort. Nu är det inte längre vår, det är sommar.
TACK!!
Nej, verkligen ingenting detta om man jämför med din flytt. DEN kan inte ha varit lätt. Oj oj.
Denna lilla grej är jobbig nog, och jag bävar för den dagen vi verkligen SKA flytta. Himmel och pannkaka. Kan knappt tänka tanken ut ...
Hoppas att du trivs bra i din nya lgh och att det var rätt beslut för er.
Ja, jag vet, galet att K går ut. OCH om en vecka är vi där.
Hon ska jobba hårt i sommar. men jag hoppas det blir en liten resa till sve i sept för henne.
OOOO ett dopp för dig. Vaf härligt!!!
OCH tidigt.
Underbara dagar har ni nu.
Inte kul med översvämningarna i Norrland.
Kramar!!