Tuesday, April 10, 2018

The Weekend





Hello and good morning!!


The weekend has come and gone.
Flying by fast, as always.



Cherry trees in my neighborhood.


It’s been a good one.
Happy Hour at good friends on Friday night.
A good dinner at our place on Saturday night.
A movie on Sunday, Ready Player One.
I liked it so-so. I give it two and half stars. Peter really liked it. Peter has read the book as well, and it IS his kind of movie.
I have NEVER been into computer games and tv games at all. Ok, in the 80’s I did like to play a round of Mario Bros. every now and then.
And, we did have those little devices where you could play Donkee-Kong, Parachute rescue and the turtle bridge. Nintendo stuff.
But I was never obsessed by it. It might be a dude thing. OR, I take that back, I know a lot of girls that love playing computer games as well.

At one point in my grown up life, I was kind of obsessed with THREE games that Karolina had on her pink Nintendo DS!
One was Mario Kart. After Karolina had gone to bed, I borrowed her DS and I played Mario Kart up to a point where I could not sleep when it was time to do so. HAHA. Yes, true story!! This must have been sometime around 2006?
I am not sure.
I was also obsessed by Cake Mania and Cooking Mama.
I could play those games until there was no end.


But the strategic computer games, not so much.
I never got into those.
SO, therefore I did not get into Ready Player One so much either. As I said, Peter loved it. There were some interesting sequences in the movie, like when the core crew watches the movie The Shining and they ALL end up INSIDE the movie. I loved that! That was cool.
The music was great as well. SO, if you DID play a lot of computer games in the 80’s I think this movie might right for you!


The weather has been kind of cold.
But, that is about to change BIG time. In the end of the week, we will get temperatures in the mid 80's F, or in the 27-29 C.
I don’t know what I think about that one either …
Why does it have to be SO hot when it has been so cold for so long. I would rather have had it around 64F, 18 C.
The warm weather should come on slowly but surely.  NOT like a heat bomb.
OH well …
Oh well …
We are going to Elon anyway. But, sure, it won't be colder there, exactly.



Cherry trees by Lake Thoreau, pic taken yesterday.  IT was cold.  I even saw some snowflakes!!  Weird!!

Tonight my x-neighbor Sara will come over to my place. THAT will be fun. Ingrid is coming as well.
It’s like a blast from the past.

All right, friends, I hope you all had a very good weekend.
What did you all do?
Have a nice Tuesday!


21 comments:

Humlan said...

Det låter som en härlig helg. Själv har jag gått hemma och skrotat. Har varit ute lite, det var perfekt väder i söndags för att fixa lite utomhus, kändes lite konstigt när man fick lätta på kläderna för att det var för varmt. Jag håller helt med dig om temperaturen, 15-20 låter som en perfekt temperatur den närmaste månaden. Nu är det lite svalare än i helgen och jag funderar på hur mycket jag ska ha på mig när jag åker till stan om en stund, vill ju inte stå och frysa för mycket vid busshållplatsen, men vill ju inte svettas på bussen heller. Det är svårt det där. =)

Så vackert det är med de blommande träden, varje blomma är vacker och ett helt träd i blom är överdådigt. Här har det kommit lite vårblommor, bl.a. scilla tittar blygt fram vid husväggen, men på baksidan håller kejsarkronorna på att komma upp (bara gröna "klumpar" än så länge) och de stinker! Lukten följer med en in trots att jag inte lät dörren stå öppen och jag undrar varför man planterar dessa stinkiga blommor. :-) Det blir nog ingen vidare trädgårdsskötsel här i år heller, jag hoppas att trädgården överlever ytterligare ett år av misskötsel.

Önskar dig en fin dag
Kramar

Victoria said...

Vi såg ”Ready player one” i helgen och tyckte att den var OK. Jag tror att jag missade ungefär hälften av alla anspelningar till gamla spel och karaktärer från data- och TVspel men som sagt, jag tyckte att filmen var OK och jag gillade också när de var inne i The Shining.

Kram, Vic

Annika said...

Humlan:
En bra helg!
Visst är det skönt när man känner att man måste lätta på kläderna. OCH när det blir så där perfekt väder för att jobba utomhus. Gillar det verkligen!!
Just det, perioden då man inte riktigt vet hur man sk klä sig. Lager på lager gissar jag, av det tunnare slaget.

Vi har så vackert nu. Den finaste av tider. Blommande träd galore, och fler på kommande.
HAHA, jasså stinker kejsarkronor!?? Visste inte det.
DÄR ser man.
Du går göra din trädgård till en mys-oas. Vem bryr sig om ifall den är perfekt heller inte.

Kramar!!

Annika said...

Vic:
OK var den,varken mer eller mindre.
The shining var det bästa av ALLT. Missar också allt sånt som spelnördar inte missar.
Vill inte se om den ;-)

bettan said...

Min helg,
Fredag AW på Grand i deras lounge/glasveranda. Trevligt och skrattigt.
Lördag till Österlen. Hälsade på min snart 84-åriga Mor. Mycket prat, humor, allvar, fika och så utövade jag månatlig fotvård till hennes välbefinnade.
Söndag till dotter med familj. Bakade en tigerkaka och tog med till fikat. Underbart väder + 18 C-grader. Spelade minipingis med Hugo och han berättar sina fantastiska historier för mig om sina kompisar. Han är så generös om vad han delar med sig av och ibland förstår jag att han även briljerar med sin härliga fantasi. Ebba kom hem efter varit på kör-läger och "sovit-över-natt". Hade en tjejkompis med som också varit på samma läger. Snart nioåriga flickor är ljuvliga och fnissiga.

Intensiv och kärleksfylld helg.

KRAMAR!!

Keith said...

Very nice weekend for me, too! I heard that we're going to have quite the change in weather. Have a great time with Sara and Ingrid!

Monica said...

Åh så vackra foton Annika! Så härligt att se dem! Ja gamla dataspel var lite kul, spelade ibland jag också, då för längesen, bra avkoppling.
Ha en fin vecka och jag ska lyssna på dig också, såg det nu.

Monica said...

Nu har jag lyssnat på dig Annika och du är proffsig som vanligt för det är inte lätt att svara på de här frågorna men du gör det diplomatiskt och elegant. Finns ju massor man kan säga men det måste vara så väl underbyggt om det går ut i rymden så en rätt svår avvägning. Tycker du kunde få berätta om helt andra saker nästa gång som du tycker är roligt att prata om.
Du har en bra radioröst.

Och härligt att se era vårblommor! Så vackert det är nu, ja hos dig, inte här:-)

Annika said...

Bettan:
ÅH det låter toppen!
Allting allt!
Hugos historier är kul förstår jag.
En bra helg med familjen i fokus för dig, Bettan!!
Nioåriga tjejer är verkligen mysiga!
OCH vad varmt ni hade. Mkt varmare än här. Fast på fredagen var det nog över 20 här, förresten. Men inte resten av helgen.
KRAMAR!!

Annika said...

Keith:
This weekend it will be almost summer like. It goes fast now ...

Annika said...

Monica:
TACK!
Det är så fint här nu!!
Det kan vara avkopplande med dataspel. Men inget jag på ngt sätt bli besatt av, som många andra.
TACK för att du gillar min radiomedverkan. Jag är hyfsat trött på att tala politik varje gång. DET kan jag säga.
TACK, ja jag har hört att min röst gör sig bra på radio. DET visste jag inte innan började göra detta. Snacka om en verkligt dold talang eller hur i 17 jag ska beskriva det, haha.
Japp nästa gång vill jag INTE snacka politik. Det verkar som att många tror att bara man bor i DC ska det snackas politik.
TACK för fina ord, Monica!!!

Vform said...

Precis sådana bilder hittade jag på din blogg för exakt sju år sedan ... och vi vet så väl hur det gick till! :)
Härliga vårblommor hos dig ... lånar ett par bilder av dig från 2011 om det går bra!? Tänkte skriva lite grann på bloggen då jag hinner!
Verkar som att äntligen början våren ge sig till känna här! Lovades ända till 10-15 grader nästa vecka! Tjohooo ... (men fortfarande väldiga snödrivor)
Ha de gott!
Kramar

Annika said...

Vivan:
Jasså, ja---haha--evigt återkommande ämne här varje vår!!
Just det, gamla bondstugor. SÅ kul!!
OOOH jaaaa, låna vilka bilder du vill!!!
Härligt att det börjar våras även i Närpes. OCH ljust har ni ju!!
Kramar!

Anonymous said...

Sometimes I see those serious,formal looking very properly dressed business men on the bus, who sit and do something with their smartphones. I imagine they are probably booking meetings, discussing something important with a client or something like that. Once I happened to get a glimpse of one of their screens and I was so surprised to see that he was playing some really childish looking colorful game.

Annika said...

Ano:
There you go!
Maybe a good old gamle of Mario Bros or something along those lines ;-)
One never knows.
Really :-)
I bet you that they'd probably LOVE the movie I just watched over the weekend. Those business dudes in their suites :-)
Especially if they were teens in the 80's ;-)

Anne said...

Helt apropå ingenting men det är så kul att din vän/granne Keith troget alltid kommenterar på dina engelska tisdagar och läser din svenska blogg.
Den filmen ja, din sammanfattning är ungefär vad jag tror jag själv skulle tycka. Kommer sen den vad det lider och Spielberg brukar ju alltid göra bra filmer oavsett genre men tror inte det kommer bli mer än ett ok betyg från mig heller. Vi betar av många Oscarsfilmer just nu, de flesta är ute på dvd/streaming nu. Ligger ju lite efter eftersom vi aldrig går på bio. Såg Three Billboards och Darkest Hours i helgen, båda var riktigt bra (på helt olika sätt, det är ju helt olika genres). Värdiga sina best actor/actress priser, helt klart. Blir I, Tonya inkommande helg.
Kollar ni förresten fortfarande på House of Cards och Homeland serierna? För visst är det något ni kikat på tidigare säsonger.
Mysigt ni åker till Elon. Ska ni se nån föreställning K är med i?
Kram!

Steel City Anna said...

Såg de första körsbärsträden idag i blom men kallt som attan var det. Gick runt o frös, är så trött på att frysa!

Jag spelade mkt spel på 80- och 90-talen så ska kolla in det du skriver om. Mest är jag ett stort Sims o SimCity-fan. Kunde spela i dagar. Skulle kunna nu med om jag hade tid.

Jag hade en rätt konstig helg med förberedelser inför flytten och massa känslor huller om buller. Men det var skönt att vara ledig, är inte det så ofta.

Annika said...

Anne:
HAHA, ja det är sant, det gör han. KUL det. Tror han google-översätter annars, stackarn. Övriga dagar då jag skriver.
Filmen, OK bara så. Inte min grej. Dessutom kändes den så Spielberg. Du vet, storslagen Hollywood.
Du kan lugnt vänta tills den släpps på iTunes eller så ...
Three Billboards ÄLSKADE jag. Helt rätt där med AA.
Har inte sett The Darkest Hour, men förstår att den är BRA!
I, Tonya ... GRYYYM!!!! ÄLSKADE DEN!!!
Peter ser Homeland, ja. Inte jag.
Däremot älskar vi House of Cards bägge två. Den går in på sista säsongen nästa ggn. Undrar så hur det ska gå vidare utan Kevin Spacey? Ska givetvis se den då den släpps på Netflix, sista säsongen. GULD!!!
Just det, vi ska Trettondagsafton, K är med där!
Kramar!!

Annika said...

Anna:
Härligt. Det är fiiiint!!!!
Också trött på att frysa, men den lär jag väl gnälla över värmen så fort den kommer, haha. Classic.
SIMs spelade jag också ett tag på sent 90-tal. När K var i lekis satt jag och spelade det i tre timmar ibland innan det var dags att hämta henne. DET höll i sig i ngra veckor, sen lessnade jag :-)
K däremot spelar själv SIMS idag. Hon älskar det då hon får tid.
Förstår att du har massor i görningen!!
Snart har allt lugnat sig. Även om det tar en stund till.

marianne.dahl3 said...

Härlig helg ni haft!
Apropå spel på iPhone o liknande, så är jag totalt ointresserad av sånt och totalt värdelös om jag försöker mej på.
Spelade FIFA (fotboll) med Ludvig,barnbarn då 10 år, till slut frågade han, men farmor varför gör du självmål hela tiden, ridå!!!!!
Så roligt det var höra dej på radion, du passar så bra där! Tydlig röst och intressant det du berättar om.
Ang helgen, så fick jag tänka en stund, vad gjorde jag i lördags, kallt ute vet jag, men jag var inne och pysslade lite, planterade lite Penseer på balkongen och gjorde nog inte så många knop mer!
Söndag hade vi underbart vårväder här i Göteborg, enda dagen hittills, då var jag i stan med en väninna och vi satt på en uteservering och drack kaffe och pratade ngr timmar. Sen fortsatte vi hemma hos henne med mat och en gin oc tonic innan söndagskvällen kom och jag åkte hem. Trevlig dag!
Ha en jättefin helg på Elon och du kommer säkert visa fina bilder därifrån, den skolan är den finaste jag sett någon gång!
Allt gott!
Stor kram
Marianne i Göteborg

Annika said...

Marianne.DU har haft en jättefin helg!
SÅ mysigt med lite vårväder hos dig äntligen.
Skönt.
Trevligt med lite penseer också. Trevligt med väninna, fint väder, lite kaffe och en GT!
Inte dumt. Alls.
TACK för att du gillar att höra mig på radio. Blir superglad över det.
Ja, jag har kanske en bra radioröst, många som sagt det till mig nu. En oanad talang, kan jag säga.
verkligen ;-)
nej, spel på olika apparater är inget för mig heller.
TACK ska fota på elon, såklart!!
Det är en underbart fin skola. OCH snart är den inte "vår" längre.
Kramar och ha en fin kväll!!!! eller NATT får jag säga.