Friday, April 06, 2018

Här & Nu! Samt medverkan i Vaken i P3 och P4.




Godmorgon alla ni!!!



Fredag igen!
Så härligt.
Jag hoppas att ni alla har en fin helg in spe!

Sen vill jag bara säga, DET är fantastiskt KUL att så många av er bestämde er för att beställa DNA-test efter mitt inlägg i onsdags. SÅ kul. Jag borde får spons-pengar av Ancestry för detta, haha.
NÄR ni alla fått era resultat så vill jag SÅ gärna höra era resultat. DET vore så roligt!
I mitt fall var det endast det keltiska arvet som blev en överraskning, och en rolig sådan. Ni som beställt kommer förmodligen också att få en överraskning i svaren.
Det är nog sällan vår arvsmassa är så rak som vi kanske tror att den är.


OCH så ska jag dela denna länk med er. Jag var med i Vaken i P3 och P4 natten mot torsdag.
Det är alltid trevligt, och lite nervöst. Pratade med en ny tjej den här gången igen. “Min” gamla tjej har ju börjat på TV4. Jag saknar tjejen jag brukade prata med på Vaken, Carolin. Vi var så sampratade på något sätt. MEN nya Matilda var bra att snacka med också.
Vi pratar om våren, fake news och Trump. Ibland kan jag tycka att det är lite stönigt att man förväntas tala politik bara för att man råkar bo nära Washington DC.
Japp, det tycker jag. Men, som vanligt är det mina liberala åsikter som luftas, endast mina. OCH dem känner ni ju till.
Så lyssna gärna om ni vill. Mitt inslag borde komma så fort ni klickar upp länken.






Det är vår nu.
Jag tog en fotorunda igår med min Canon. Våren har inte hunnit så långt att den blivit MAFFIG ännu, men det är på gång.
Det betyder att jag snart måste ut och fota igen. För jo, snart är det maffighetsstadiet som gäller!!



Mina grannars körsbärsträd, snart kommer de att blomma för fullt.


Den här parkvägen går precis utanför mitt område, och ni har nog sett den alla årstider.  Som ni ser är lövträden ännu kala och vintriga.


Körsbärsträd i morgonsol.


ÅH, dessa fina blommor!


Den tidigaste av de blommande magnoliorna, stjärnmagnolian.  Den håller på att blomma över nu.


Praktmagnolia!!

Körsbärsblomningen ligger i sin allra tidigaste vagga. Snart slår de ut till fullo. Päronträden blommar som om de hade betalt för det.
OCH så har vi MAGNOLIAN!!
Praktmagnolian!!
DEN är på gång nu, eller i full blom. Det är nästan det allra vackraste man kan se!
Deras blomning är kort som en suck, och när de blommat ramlar kronbladen ner på marken och ligger där och skräpar tills de sopas bort.






Nere vid Lake Audubon var det kyligt, jag hade både vantar och halsduk på mig igårmorse.  Ingen mössa. Nuff is nuff, liksom.


Päronträden är maffiga nu!


Pingst och påskliljor blommar än. Överallt.


OCH en sen kamelia utanför ett hus.  SÅÅÅÅ underbara!



Ack och o, man pratar snö här också. Imorgon, lördag, sägs det ska snöa. Nej, man tror knappt det är sant.
Jag hoppas givetvis att det bara blir lite aprilväder, ni vet. Jag får väl berätta för er på tisdag hur det blev med den saken.
MEN, ett är säkert, det blir INTE en lika fin lördag som förra lördagen.






Körsbärsträd, oh körsbärsträd.


Magnolia i sin vackraste glans!!!


Alltså, jo jag tror att blommande magnolior är det vackraste som finns av alla blommande träd.  det är nästan så att jag tycker det.




Det här körsbärsträdet nere vid Lake Thoreau kommer att blomma MAFF om ett par dagar!


Hyacinter är ju också fina!

Ha en fin och jättebra helg nu!!





Kolla här då, min vänner!  SNART blommar löjtnantshjärtat! Helt otroligt!


Forsythian har blommat länge iår.  Det kan vi tacka den relativa kylan för!






Det här är ett annat område nära mitt hus.  DÄR har man de allra mest storslagna magnoliorna.  SNART kommer de att blomma på maxfart!



12 comments:

Taina said...

Åh då måse jag ju lyssna på dig idag! Kan förstå att det blir ALLTID frågor om Trump. Suck. Han är ju på TV typ 24/7. Alltid har han gjort eller sagt nåt.

Så himla kul med så många DNA testare där ute. Gör man detta i Sverige i lika stor utsträckning? Här är det ju relativt billigt. Och jag nappade på erbjudandet de hade. TACK VARE DIG!

Vad långt våren kommit hor er. Här får vi vänta. Det är kallt igen. Men vi ska åka på skidsemester snart så det gör ju inget, hahahaha! Skidorna har alltså inte lagts på hyllan igen.

Ha en fin fredag!

KRAMAR!

Eva i Dalarna said...

Så många vackra blommor! Blommande magnolia är ju bara så vackert. Hyacinterna på marken var härliga..
Här är det bara snö snö snö. Var dock i Bohuslän i önskas och blev så glad när jag såg scilla!
Hörde förresten på Adam o Kompani för många veckor sen att Adam hade gjort dnatest. Och för bara nån vecka sen gjorde han ett till för att kolla om han hade genen som gör att man inte får magsjuka bland annat. Rolig podd i allafall.
Ha en trevlig helg du, jag jobbar! Men på söndag eftermiddag ska jag på kändisfest. Det är vårt barnbarn som har fyllt år och ska firas och hon har bestämt att vi ska komma som kändisar. Jag har fått order att vara " den gamla" (sa barnbarnet) Kikki Danielsson..Det ska tydligen finnas en röda mattan också...Blir nog roligt!"

Annika said...

Taina:
Gör det!
Japp, bor man i DC blir det per automatik så att man ska vara ngn slags politisk reporter. Tycker det är lite tröttsamt.
Faktiskt.
JA; så KUL att med alla som hoppade på DNA-tåget!!! Verkligen! Tror nog det är hyfsat poppis hemma också. Ja.
Våren är verkligen på ingång här. DET är den! Eller den är mer än på ingång. Den ÄR här.
SÅÅÅÅ vacker.
Förstår att det inte alls ser ut så här hos er ännu. KUL med semester!!!
HA så underbart!!
Kramar!!

Steel City Anna said...

Åh, ni har vår! Jag längtar att gå ut med min kamera i solen jag med. Idag är iaf varmaste dagen hittills. 17 grader! Efter snö i måndags. Svårt att hänga med.

Tycker du ska ha ett eget program :) skulle ha jättesvårt också att prata om politik här. Jag har så svårt att sätta ord på hur jag känner mej just nu. Är djupt besviken på politikerna.

Ha en mysig helg!

Annika said...

Eva:
TACK!
Ja, nu är det snart maxvår hos mig- SÅ fin tid. Det är dock liiiite för kallt. MEN det är bra på ett sätt, för då fördröjs allt och blommorna stor längre.
Magnolior, de är för härligt vackra!!
Den podden känner jag inte till :-) Men jag vet att det är många som kör DNA hemma också. Precis, man kan testa sig för just den genen, men inte via Ancestry utan genom ett annat företag. OCH det är via det företaget man också får reda på vilka sjukdomar man har anlag för etc. Jag kommer inte att göra det, för jag vet inte hur jag skulle hantera den vetskapen.
ÅÅÅÅ vilken rolig fest!!! SÅ kul! Och annrolunda.
Lycka till KIKKI!!! Blir toppen!!!
:-)

Annika said...

Anna:
VI har vår, om än kall.
Din vår kommer. Vi ska få snö imorrn, än upp och än ner ...
Ja du vet.
Jag längtar efter den där sköna vårvärmen.
TACK Anna!!! Jag skulle gärna göra ngt program, men kan liksom inte piska upp tillräckligt med vilja för att göra en podd etc.
Jag ÄR trött på att alltid behöva snacka poltik när de ringer. Är insta och FB vän med en tjej i CA som är med på Vaken ibland. Aldrig att hon får de frågorna då de ringer henne. Men jag får dem jämt bara för att jag råkar bo här. Så det blir mina åsikter, och de som finns i min närhets åsikter. Men less på det är jag. jag känner mig inte tillräckligt insatt heller. OCH är inte intresserad nog heller.
Men bor man i DC bor man i DC ...
For sure...
Jag med, mkt besviken på politiker...
Ha en fin helg!!

Anne said...

Lyssnade på dig igår då jag såg länken på FB, som vanligt gjorde du jättebra ifrån dig. Du är verkligen så naturlig, lugn och bra på att uttrycka dig i radion. Det är roligt att lyssna på dig. Förstår till fullo att du är lite trött på att alltid få Trump-frågor, jag trodde att det kanske var för att du bor i USA och mer det än att du bor i DC men nu såg jag du skrev det finns en tjej som bor i CA och är med ibland men hon får aldrig såna frågor så då är det ju helt klart en DC grej. Rätt tröttsamt, fattar det. Tycker du svarar bra på Trumpfrågorna, som du säger du förmedlar vad du tycker och vad som finns runt omkring dig (liberala åsikter) men samtidigt tycker jag du alltid varit noga med att flika in nåt i stil med att "men det finns ju många andra som tycker annorlunda". Igår sade du också nåt i den stilen. Som sagt, du är bra i radion oavsett vad för frågor du får och dina svar känns alltid välartikulerade. Håller för övrigt med, känner också stor besvikelse på politiker överlag.
Jättefina bilder förresten. Jag håller med, magnolian kanske kanske får utnämnas till det absolut finaste blommande trädet. Den är maffig, speciellt riktigt stora magnoliaträd. Ett enda stort magnoliaträd räcker, så maffigt. Men för att körsbärsträd ska bli sådär super ooohhh aaaahhh så räcker inte ett utan det ska vara många i grupp eller på rad. Men magnolian hon kan ensam imponera.
Usch, hoppas ni slipper snön. Vi ska också ha busväder, hård vind och regn.
Önskar dig en riktkigt fin helg, kram!!

Annika said...

Anne:
TACK!!
Vad glad jag blir!!
Roligt att höra att du tycker det. Jo, lugn är jag, bara jag vet vad vi ska snacka om så att jag kan förbereda lite i hjärnkontoret, haha.
JA; jag är trött på att alltid vara den som ska ta politiken. SUCK!! Ja, Maria S är med ibland (vet inte om du följer henne på insta). Hon är i SF-området. Sen finns en tjej från NYC, har aldrig lyssnat på henne. Så jag vet inte vad de brukar prata om. Men själv är jag trött på att alltid snacka Trump. SÅ intresserad är jag inte, och absolut inte kunnig. Jag vet vag jag tycker, punkt och slut. Precis, det finns många, många som inte tycker som jag. Verkligen.
Politiker, så less på skiten alltså ...
TACK, ja det är en vacker, vacker tid nu!!!! Magnolian, praktmagnolian, den tar nog priset av alla blommande träd, trots allt. SÅ fina!! Så sant, körbärsträd måste vara en dal för att impa, inte bara ett och ett. Medan ett enda magnoliaträd kan få en att baxna. Älskar dem!!
HOPPAS vi slipper snön!! I skrivande stund är det 19 grader. Känns overkligt, rent utsagt, om det ska bli snö imorrn. Tror det då jag ser det, och hoppas INTE!!!
Ha en fin och bra helg!!
kramar!!

Lotta i CT said...

Topp!! Så bra du är i radion Annika! Så naturlig och välartikulerad. Jag skulle bli nervös och inte hitta orden. För dig kommer dem lätt. Frågor om politik kan ju vara knepiga...du hanterar det ypperligt!

Njuter av dina bilder och längtar tills det blommar i New York och Connecticut.

KRAMAR!!!

Lotta

Äventyret framtiden said...

Tack för våren du bjuder på! Den är på gång här men någonting liknande som du får vi vänta på ett tag ännu. Kamelia, magnolia och den typen av blomning finns bara i någons hemknut bakom glas. Men ljuvliga är de, så man kan gå i bitar. Jag fick förstås smaka lite grann på den blomningen redan när vi var i Spanien men inte särskilt mycket.
Jag ska lyssna på radioprogrammet. Ligger lite efter med allt nu när jag har varit mormor i kvadrat och kubik. Nu har pojkarna farit tillbaka till Stockholm/Lidingö och jag far efter imorgon för tre dagar. Förmodligen har blomningen kommit igång mera där än här.
Ha det så bra Annika!

Annika said...

Lotta:
Tack Lotta!!
Blir glad över dina ord. De värmer.
Bara jag vet vad vi ska tala om är det lugnt. Känns lite stönigt med all politik, måste jag säga. Men det får väl gå det med ;)
TACK Lotta, det är så fint här nu med allt som blommar. Älskar det.
Snart kommer det tiller också.
KRAMAR!!!

Annika said...

Karin:
ÅÅÅ varsågod. Det är bara roligt att dela med sig av dessa biler eftersom allt är så in i bomben vackert nu.
Nej, det dröjer nog ett tag till för er, sen har vi ju lite olika träd etc också.
Förstår att du fick se lite av det i Spanien, även om det var för tidigt där också då ni var där.
JA, de är underbara dessa magnolior och allt annat blommande också. Fantastiskt fint.
KUL att vara mormor i KVADRAT: ÅÅÅÅÅ. OCH du är i Sverige nu.
Ha det riktigt fint och mysigt där!!