Thursday, December 14, 2017

TACK SVT! Kallt ute, Kallt inne, Olika teman varje jul och Husmanskost




Godmorgon på er alla!!



*   TACK SVT!!

Alltså, jag antar att ni alla sett SVTs lucia?
OM inte, GÖR DET!
I mitt tycke var det ren och skär perfektion. DET kan inte bli finare, helt enkelt. Jag ger gårdagens luciafirande fem luciakronor av fem möjliga.
SÅ ska en slipsten dras.
ÄLSKADE precis ALLT. Det störde mig inte ett dugg att lucia inte stod på plats från början, desto MÄKTIGARE blev det då hon skred in. Hon såg ut som tagen ur ett gammalt julkort. SÅ vacker. Dessutom var det så fint att hon hade sitt eget lilla tåg med sig i form av små lucior och tärnor.
Underbart.
ÄLSKADE stjärngossarnas pimpade strutar. SÅ roligt, och fint!
OCH de små barnen som läste sina egna dikter, HUR FINT VAR INTE DET?
Jag satt och grät och log av rörelse genom HELA timmen.
Dessutom var sångerna de som jag själv sjöng i luciatågen under uppväxten. Faktiskt, komplett med stämmor och allt. Det gjorde att tårarna rann ännu mer.

Så, SVT, tack ur djupet av mitt hjärta. DET kunde inte ha varit finare än det var!!


Bild från svt.se


*     Ja, det är KALLT!!


Jösses vad KALLT vi har haft det.
Igår när jag vaknade var det minus 7 grader ute, det blåste dessutom halv storm, så det kändes som -14 (enligt min iPhone-app).
Jag byltade på mig och gick ut ändå. KALLT minsann. Jag var den enda som var ute och gick, mötte bara två frusna hundägare. Ingen annan, förutom jag, var ute och motionsgick. CLASSIC. Jag brukar vara helt ensam ute när bistra vindar blåser.
Inte mig emot.
Gillar ju detta.
Men det var smärtsamt kallt då stormbyarna tog i.
Jag bryr mig inte, det är ju vinter så ge oss kyla. DÅ trivs jag bäst!!





*     KALLT inne …

… OCH ja, är det kallt ute är det också kallt inne, speciellt om det blåser. Vårt sovrum blir totalt utkylt när vinden ligger på. OFTA är det ju västlig vind också, och när den viner känns det på direkten i sovrummet.
Kyla i sovrummet gör egentligen inte så mycket. Jag sover bättre då det är kallt, men när det är 14-15 grader då man ska upp ÄR det inte så kul.
Just nu har vi en elektrisk filt på sängen som vi gonar oss under fram tills vi ska sova. I vardagsrum och källare har vi bärbara element som extra värmekällor nu. Tis’ the season, och hela vintern lång när det blir kallt …


Det är som om man skulle bo så här ... bild från ceilpower.com


*      Detta med olika teman varje jul …


Alltså, jag vet att jag är sjukt traditonsbunden när det kommer till jul och juletiden. Allt ska vara som det alltid varit, pyntet ska stå på sina vanliga ställen. År ut och år in. Jag vill ha det så. Det är samma pynt jag plockar fram år efter år.
Julfascist much?  Det är jag det ...

Fascineras och förfasas (ja faktiskt) över de som har OLIKA julteman i sina hem varje år.
-I år ska jag bara ha en vit och silvrig jul. Allt ska gå i vitt och silver.  I fjol var det grönt och rött. Nästa år ska jag ha guld och vinrött. För två år sen hade jag blått och lila på allt …
TYP.
Tycker jag ser folk på bloggar och instagram som kör jul på olika teman år efter år.
Men hallå!! Hur får ni plats med allt pynt?
Köper ni verkligen allt nytt år efter år?
HUR har man råd att byta ut kompletta set med julpynt och dekorationer?
FATTAR inte.
Vilket slöseri på ALLT. OCH vad trist dessutom. Jag förstår att man kanske vill byta ut ett och annat varje år, men att byta ut allt pynt?
Var hamnar allt gammalt pynt? På tippen? Eller ges det bort? Eller har man så mycket förrådsutrymme i huset att man kan ha flera olika uppsättningar av allt?

Dessutom, är det inte så att man VILL ha det lite lika jul efter jul? Nostalgi och traditioner?
Är det inte det som är LITE grejen med julen?
Eller också är jag en hopplöst konservativ person, det kan mycket väl vara så.
Men detta med ett NYTT tema varje jul begriper jag mig faktiskt inte alls på.
Enlighten me!!!

"JA, iår ska jag ha min gran SÅ HÄR!!!"  bild: Pinterest
(Psst från mig, faktiskt en väldigt söt gran, måste jag säga ... hihi)


"I fjol såg den ut så här ..."  bild: izzyk



"Nästa år ska mitt hem se ut så här ..." bild: Pinterest.
WTF?


*      Husmanskost när den är som bäst!


I måndags lagade jag kålpudding, och grät nästan när jag åt den. Maken till god maträtt alltså. Det tyckte Peter också.
Perfekt så kallad comfort food. Kålpudding med potatis och lingonsylt är nog bland det godaste man kan stoppa i sig.
I tisdags gjorde jag en Janssons Frestelse. SJUKT GOD den också. Massor med vispgädde, två burkar Grebbestads ansjovis, en massa lök och potatis. Den åt vi med knäckemackor och ost. Jag drack julmust till.
GALET GOTT.
I går gjorde jag lax i ugn med pressad potatis och gräddfilssås med rödlök, citron och dill.
Svenska matveckan i Reston, alldeles säkert.
Alltså, älska husmanskost. Bara så klockers GOTT!!
Tur att maken håller med.

Janssons förresten, tycker den är för god att “bara” ha som tillbehör på julbordet. Den försvinner där i mängden av allt annat.
Nej, fram för Janssons som egen rätt.  Som egen fristående middag.
MUMS!!


BORDE ha fotat min egen, men jag åt upp den för fort, haha.  Bild från Allt om Mat.



Nu önskar jag samtliga en riktigt bra torsdag!

16 comments:

Äventyret framtiden said...

Också jag tyckte mycket om Lucia i tv-n igår. Arrangemanget var fint och tankeväckande på ett annorlunda sätt. Först reagerade jag lite grann när inte Lucia var på plats men sedan landade jag hur bra som helst i det hela. Perfekt! Dragspelskillen var superbt duktig. Vilka förmågor Sverige tar fram via sina musikskolor. Jag är alltid lika imponerad. Jag har tidigare tyckt att Lucias framträdande har varit aningen slätstruket, hon har bara stått där rakt upp och ner med stearinet rinnande i håret medan alla andra omkring henne har stått för programmet. Det här var mycket bättre. Men folk har reagerat väldigt olika. Många har varit upprörda till och med. Jag njöt däremot.

Roligt att du tar upp det här med traditionellt julpyntande. Själv är jag inte särskilt traditionell, där är det Uffe som vill ha det likadant från år till år fastän han har lärt sig att det händer annorlunda saker i huset sedan jag gifte mig med honom för många år sedan. Måste nog skriva ett inlägg om hur jag pyntar och mina tankar om det. Jag förändrar det mesta från år till år utan att ha skåpena fyllda av julpynt. Berättar mera innan julen.

Jansson hör inte hemma på vårt julbord, däremot på barnbarnens, Timothy den äldsta gör Jansson åt familjen, riktigt god.

Önskar dig en lika bra torsdag!

Eva i Dalarna said...

Såg också Lucia på SvT igår. Men jag är inte lika imponerad som du är. Jag tycker att luciatåget traditionellt ska skrida in tillsammans med Lucia i täten. Helst sjungandes Natten går tunga fjät. Dessutom fattar jag inte varför alla tärnor ser ut som lucior, minus ljusen då. Tärnor ska ha glitter i håret och runt magen.
Tycker jag.Jag tyckte det var så dåligt så jag tog ett avbrott och tittade på julkalendern. När jag kom tillbaka till luciaprogrammet så var själva lucian försvunnen!Hon dök upp igen lagom till slutet men var tog hon vägen när hon försvann? Det kanske du kan ge mig en förklaring på?

Steel City Anna said...

Älskar Janssons. Har en ansjovisburk från Arlanda som väntar att användas på julafton :)

Måste verkligen försöka se luciatåget. Hopplöst utan wifi. Jag vet inte hurpass temporärt mitt nuvarande boende är och vill inte binda upp mej på extra räkningar. Men SVT är ett litet hål i mitt hjärta faktiskt :)

Folk här frågar mej ibland om julteman och jag fattar ingenting. Har en kollega som har rosa jul i år. Den rosa julgranen var så dyr att hon tänker att hon kanske måste ha den i tre år eller så, tänk så trist, tre år med samma tema, men det är värt det, vad tycker jag? Och jag bara nickar och ler :)

Steel City Anna said...

För övrigt en text om lucia som fick mej att le. Tärnornas matriarkat! https://www.expressen.se/kultur/dags-att-uppvardera-tarnornas-kollektiv/

Annika said...

Karin:
Alltså, det kan inte vara mer perfekt än så.
Jag satt bara och njöt och kände det i varje fiber i min kropp. Helt suveränt, allting.
Exakt, blev också lite fundersam då de inte skred in, men jag kom över det snabbt. SEN var det desto mer effektfullt då hon skred in. WAWA-WOOOOM!!! Och s¨VACKER hon var då!!! Så gammaldags på ngt sätt.
Dragspelskillen ja. håller MED!!!!!
Sverige har fina musikskolor, och det är tack vare dem som Sverige verkligen HAR en stor roll i musikvärlden. Trea i världen, efter USA och England. DET är ngt det!!!
FATTAR inte hur folk kan vara upprörda. Begriper det inte.
Såg Yles svenska lucia också. Mkt högtravande, och inte kanske ngt jag föll för. SÅ mkt prat, och så högtravande, som sagt. Men fin sång. Speciellt då de sjöng Sylvias julvisa.

Ja, berätta gärna om ditt pynt, Karin. Jag förfasas mest över alla inköp. OCH du har ju ett stort hus, och jag känner till ditt pynt också, så fint.
KUL att det är Uffe hos dig. Här är det jag som är allsmäktig härskare. HAHA!

Hade inte heller Janssons på julbordet under uppväxten. Vi åt den mer som egen rätt, och det är jag glad för.
MUMS!!!

Ha en fin 14 dec. Tycker tiden är knapp nu, gillar det inte. Alltså innan julen är här.

Annika said...

Eva:
Jösses så olika man kan tycka.
Tärnorna hade ju lingonkransar i håret, vilka var jättefina. Saknade inte glittret ett enda dugg. Att småluciorna hade små elektriska luciakronor gjorde väl inget?
Det var bara gulligt.
Nej, jag tycker det är SVTs absolut finaste nånsin. Det gjorde egentligen inget alls att de inte skred in. Desto större effekt då lucia kom istället.
Nej jag vet såklart inte heller vart lucian tog vägen, men stördes inte av det. Hon kanske höll på att svimma och var tvungen att gå ifrån? Vem vet.
Tänk att vi tycker så olika, haha.
HA en riktigt fin dag nu!!

Annika said...

Anna:
Alltså bara SÅÅÅÅ gott!
Det är nästan bland det bästa jag vet!
Härligt att du har en burk att göra dig en fin Janssons på på julafton.
ÅÅÅÅÅ Anna, nu förstår jag varför du inte kan se lucian, inget wifi. SUGER!!!
Hoppas du snart bor i ett wifi hem så att du kan se SVT igen. Usch, skulle förmodligen känna mig helt vilse utan wifi. Men jag hoppas att du snart får det.
Ja, det där med olika teman på julen alltså. Som rosa granar, helt nytt pynt varje år. FATTAR det inte.
Rosa julgran, IIIIIHHHH!!! Yikes. HAHA.
Whatever rocks your boat, I guess.
Precis, allt man kan göra är att nicka och le. OCH sen förfasas invärtes, haha!!!
Tack, ska läsa krönikan!!

Annika said...

Anna:
DEN var bra!!!
Riktigt bra. Länge leve tärnorna! :-)
OCH slopa hetsen runt hur lucia bör se ut. Det var verkligen en skönhetstävling när jag växte upp. USCH!

Humlan said...

Jag såg bara början av Lucia i går, får nog titta ordentligt sedan. Och för mig är lingonkransar och röda band även på tärnorna det traditionella sättet i luciatåg, så vi reagerar verkligen olika. Det lilla jag såg gillade jag, så jag får nog gå in på SVTplay och se om.

Jag håller helt med dig om Jansson, det är verkligen gott, men på julbordet hoppar jag ofta över det för att det är för mycket. Det är dessutom något som ofta är gott att köpa färdigt över disk i affärerna, praktiskt när man inte orkar laga mat själv. Då äter jag gärna med mycket tomater till (lite omogna, hårda och syrliga) för att väga upp det feta.

Jag tycker att snögubbe-granen var riktigt fin. Inte som julgran, men som extra utsmyckning i något rum. Hade jag en stor hall så skulle jag kunna tänka mig den som välkomnande när man kommer utifrån.
Jag fortsätter med mina två, små minigranar som jag hade i lägenheten, det kanske blir annat framöver när jag har mer ordning, det är fortfarande mest rörigt här sedan inflyttningen. Granarna är traditionella, även om de är små, och jag skulle inte kunna tänka mig en gran i annan färg. Däremot kan jag ha ett färgtema i ett rum eller i ett fönster, och det kommer det nog att bli även här under kommande år, men det kommer inte bli en jul här utan rött, grönt och metall (silver, guld, mässing) och massor med ljuspunkter. Det är stämningen jag vill ha och jag får ingen stämning i ett hem i silver och vitt, eller andra teman som man ser.

Jag blev förresten väldigt sugen på lax i ugn med en god gräddfilssås när jag läste om dina maträtter, jag ska nog försöka hitta ork att laga mat någon dag.

Önskar dig en fin dag!
Kramar!

Monica said...

Håller med dig om allt Annika:-)! Och Luciaprogrammet tittade vi på två gånger, skulle kunna se det igen, på kvällen satt vi och åt och lyssnade mest, alla sånger genom hela programmet, allt var KLASS! Och som du säger, vi är ett musikland, så många förmågor det finns, mängder i många sammanhang, inte minst i kyrkorna och alla musikskolor och att vi har den kommunala musikskolan med att utbilda på olika instrument, tror den finns kvar. En av Annas kompisar här i Stockholm sjunger finast i Sverige, ja världen enligt mig, helt otrolig vacker röst men är inte känd så men kommer från en känd familj inom annan kultur. Ja hon är solist i körer ofta. Och i England finns det fantastiska körer och solister i vilken stad som helst och alla musikaler! Världsklass! Och ni har ju allt också! Men lilla Sverige ligger i framkant! Ja mer positivt behöver lyftas fram.

Och hur man kan reta sig på Luciaprogrammet, nej jag orkar inte:-), lingonkransarna var särskilt fina tycker jag och så fint med alla barnen och en sak sa vi nästan meddetsamma! Så skönt att inte se vrålsminkade ungdomar, är ju vår huvudstad och här har man stil;-), för så naturligt vackra alla var och sååå fina röster, vi lyssnade mer noga andra gången och de var väldigt duktiga i körsång, ljöd perfekt och killarna hade väldigt vackra röster också.

Och kul eller inte:-) ja dessa teman, rosa ger mig rysningar, är nog det värsta ändå:-) och sett det en gång här, hmmm, familjen kom från ett land du bor i tror jag, haha, för mig var det helt nytt, svimmade inte men nästan:-)

Och jag har nog lite omgjort, ställer på nya platser efter hur det passar år efter år men ungefär samma saker och det är ju så roligt att se, väcker minnen och blir så vackert tycker jag.

Janssons är toppen måste jag tillägga, har gjort flera redan som ensamrätt, inget slår den egna för vi köpte en när vi hade lite bråttom, den var hemsk, såg ut som snösörjan ute och förvånad att en rik kändiskock lånar sitt namn till sådant för det var hans recept, foto på honom på kartongen men ett företag sen förstås som gör och allt smakade sk*t. Jag åt inte av den. Rev snabbt lite ny potatis över som fick grädda med för att förbättra utseendet men det hjälpte inte, nu vet jag!

Ha det fint Annika! Och så kallt ni har! Du är tuff och ihärdig som ger dig ut men så skönt det är också att få frisk luft och röra på sig ordentligt.

Annika said...

Humlan:
ja, se om det. Jättefint.
Fantastiskt, helt enkelt.
Nej, de där kransarna de hade, tärnorna, var jättefina. GILLADE det!!

Exakt, Janssons förtjänar en egen middag. För god för att bara försvinna på ett julbord.
Det är så mkt där iaf.
Älskar verkligen Janssons.
Äter också Janssons med mkt grönsallad till. Mmm!!!
Ja, jag kan tänka mig att det är gott att köpa Janssons över en delikatessdisk.

Jag VET, den vita snögubbegranen är SÅÅÅÅ gullig. Skulle också kunna tänka mig den som ett komplement.
Ja, nu kan du köra på med en massa jul om du vill.
Dina granar låter fina och traditonella.
OCH med den stämning just du vill ha!!
Mysigt.

Maten igår var så god. Laga den, mums.
Ikväll blir det wok här, allt enligt Karolinas önskemål:-)

Ha en finfin kväll!!
Kramar!!

Annika said...

Monica:
Ja, jösses så vackert det var. OCH sången, som änglar. och vilka fullblodsproffs de är. SÅ unga men SÅ skickliga.
Helt otroligt vilka ungdomar!!
Sverige är ett musikland, och det kan man nog till mkt tacka kommunala musikskolan för, och sen då dessa otroliga musikskolor för unga.
Sverige kan vara stolta över detta.
Sverige behöver inte skämmas, varken i US eller UK. Heja, heja!!!!

Nej, jag förstår inte invändningarna mot lucka heller. För mig var det så vackert det bara går att få det. OCH extra kul att det var Kungsholmen. SÅ vackert.
Älskade att det inte var "som det brukar", men att det samtidigt var SÅ traditionellt. BÄSTA!!!
Exakt, alla unga tjejer och killar såg så naturliga ut. Tänkte också på det där med sminket. Absolut ingen som var det minsta översminkade. Heder åt det.
Japp, Sthlm levererade den bästa lucia på år och dag.

Julteman som är olika varje år. Obegripligt för mig.
Fattar det inte. Hur har man plats? OCH råd?
Snacka om konsumtionssamhälle.
Älskar också det där att det är så mkt minnen som kommer fram då man plockar upp sitt pynt.
Personligt, helt enkelt.

Janssons LJUVLIG!! Bland det godaste som finns.
Den är bäst som ensamrätt, då njuter man verkligen av den. MUMS!!
Yikes, låter inte gott med den Janssons ni köpte. Kan tänka mig att det är godare om man köper den via en delikatessdisk.

Ja, vi har kallt, lite mildare idag.
Kylan bekommer mig inte, men hatar att frysa inomhus.

TACK gulliga Monica!!!

enannanannika said...

Vad tycker du om att en kille är Lucia? Idas årskurs (9:orna) ska ha Luciatåg/-uppträdande imorgon och de har valt en kille som Lucia. Jag gillar det inte, känns som att de gör ett spektakel av en vacker tradition. Egentligen borde jag inte bry mej eftersom jag aldrig har brytt mej om Lucia, men ändå... Jag har faktiskt aldrig kollat på Lucia på tv...

Annika said...

Annika:
Jag vet inte riktigt faktiskt ...
Tror inte jag gillar det, är nog lite för traditionsbunden för att tycka det är OK. OK på dagis etc, men det blir så skrattretande om en nästan vuxen kille ska vara lucia. Vill inte tycka det, men ngt inom mig protesterar då det kommer till kill-lucior. SÅ är det nog.
Spektakel blir det, ja. Jo jag håller med dig där.

Eva i Dalarna said...

Att små barnen hade elektriska luciakronor gjorde naturligtvis ingenting! Herregud de är små. De var dessutom jätteduktiga med sina dikter. Jag trodde att du som såg hela programmet skulle ha sett när lucian försvann, men de tog bort henne då bara...
Ja visst är det bra att vi kan tycka olika...Men av alla kommentarer här om Lucia så verkar jag vara den enda som inte tycker som du. Det är ok det med..☺

Annika said...

Eva:
Vet du, tror hon försvann när solisterna kom in.
Man såg inte då hon försvann. OCH inte heller då hon kom tillbaka!
Ja, visst kan vi tycka olika. Funkar det med :-)
Trevlig helg!!