Friday, December 01, 2017

Gnistrande vinterlista




Godmorgon kära ni!



Jag har ännu inte sett tillstymmelse till isporr iår.  HOPPAS det kommer snart!!




Fredag igen.
Men, inte vilken fredag som helst! Det är ju första december!
December!
Årets allra härligaste månad som alltid springer fortare än kvickt.
Nej, låt oss ANKRA tiden!!


Här hos mig är det mildväder som gäller. Soligt är det nästan varje dag. När jag skriver detta på torsdagens eftermiddag är det 13 grader varmt ute.
Träden börjar dock bli alltmer kala.
Det är som det ska.

Imorgon åker Peter, jag och vår kompis Keith till Elon för att se Karolina i föreställningen “Crimes of the Heart”.
Karolina har Sissy Spaceks gamla roll. Det ska bli jättekul att se henne på scenen igen.
Imorgonkväll, efter föreställningen, ska jag hem till min gamla granne som numera bor i Durham, North Carolina. Det ska bli så jätteroligt att se hur hon bor NU. Mina nya grannar har jag inte talat så mycket med ännu, men de är lugna och tysta. Alltså bra grannar med andra ord.
Lugna och tysta grannar = goda grannar.


Bilder från Elon BFA Actings sida




Karolina i mitten med sina kvinnliga klasskamrater i The BFA Class of 2018.  Crimes of the Heart.




Idag tänkte jag köra en liten vinterlista som jag hittade hos Ingela.
Listor i juletid--och annars-- är KUL!
Som vanligt, den som vill tar efter och så kommer jag och läser med största intresse!

Bilderna i dagens inlägg är ett plock från mitt julhus, och från vintern i övrigt, genom åren.



Golfbanan i vinterskrud.  När det är kallt ute är det ISKALLT på golfbanan.


Parkväg utanför mitt hus.



*    Man vet att det är vinter när: 


NÄR solen går ner bakom radhusen som jag anar i det sydvästra hörnet bakom träden på golfbanan. Nu går solen ner 16:46 och upp 7:09.





Peter i rykande snöstorm på golfbanan i januari 2016.  Det var då vi fick 80-100 cm på ett dygn.  Helt galet, men jag älskade det!!


Precis utanför vårt hus på golfbanan.




*    Här hittar ni mig i vinter:


Ute med kameran i snön, spelar ingen roll om nordanvinden viner om öronen och snön piskar ansiktet. Det gör mig bara glad. Eller så hittar du mig i soffan framför Netflix. Du kan även hitta mig skrivandes på diverse ställen i huset. Älskar vintern!!



*   Tre saker jag vill göra under vintern:

1. KÄNNA elementen piska mig i ansiktet när jag är ute. Jag blir extra sprallig under en snöstorm.

2. GÅ på vintervandring, förslagsvis då om det inte är för halt och för snöigt i bergen.

3. Laga goda middagar och mysa med de mina.

*     Det bästa med vintern är:


 Att det är vinter.








*    Det sämsta med vintern är:


OM det blir en skitvinter som är mild och mesig. Nej, ge mig en polar vortex vinter med massor av snö och iskalla temperaturer. DÅ mår jag bra. Tö och mildväder vill jag absolut inte ha.



*     Den perfekta maten under vintersäsongen är:


ÄR en god gryta av något slag.






*     Så här vill jag klä mig i vinter: 



CLASSIC Annika: alltså i kjol, tjocktröja, tjocka strumpbyxor, sjalar och snygga boots. Är jag hemma blir det tofflor istället för boots.
Är jag på vandring--eller ute och går--måste det vara varma kläder. VILL absolut inte frysa, varken ute eller inne.




Gnistrande vinterdag efter snöstorm.




*   En vinteraktivitet alla borde pröva på:


Snöskottning. SÅ bra sätt att träna på. Jobbigt och skönt på samma gång. GILLAR att skotta snö (precis som Ingela)




Peter skottar under snöstormen Jonas 2016.  SNACKA om SNÖ!!!


*   En ultimat vinterdag:


ÄR jag insnöad och snön piskar över Washington. Alla SKA ha ström, mat, värme och vin!
Jag hoppas verkligen att vi blir insnöade i vinter. Flera gånger.



Utanför mitt hus på min nedre altan.



Decket


Det var vinter-freakets lista det.

Nu önskar jag er alla en fin helg och första advent!

22 comments:

FREEDOMtravel said...

Vilka vinterbilder! Jag älskar det!!! Jag vill ha riktig vinter i år, men just nu är det bara blött och mörkt ... ;)

Miss Marie said...

Härliga vinterbilder! Hoppas snän kommer vid jul, det vore perfekt! :)

Kul att få se K girl på scen!

Anonymous said...

Fina vinterbilder, men såååå mycket snö ni hade. Själv är jag ju uppvuxen i Gällivare och har fått både snö och kyla så det räcker för hela livet. Tycker det är väldigt vackert att se på, men det räcker. Ibland kan jag bli sugen på skidåkning (utför) när man ser bilder på gnistrande snö och fina backar, men det går över rätt snabbt :-). Har åkt så mycket sen barnsben ända upp i 40 års åldern så det får räcka, man skulle säkert bryta både armar och ben om man ger sig upp i svarta backarna idag, så då är det bättre att avstå.

Ha en fin helg ! Yvonne i Spanien

Annika said...

Helena:
TACK!!!
JAG med!!
ÄLSKAR en riktig vinter!! VILL HA!!
Ja, jag hörde just från min syster som berättade om ert jobbiga väder. Nej, låt det bli kallt och snöigt.

Annika said...

Marie:
TACK!!
Du har ju en hyfsad chans för snö i år när du bor i Sverige. HOPPAS!!!
Här blir det ingen vit jul, det är nästan stensäkert.
Ja, superkul att se K på scen!
Ser fram emot det.
Trevlig helg!!

Annika said...

Yvonne:
TACK!
JADU, det var en storm det. Det kom såååå mkt snö på så väldigt kort tid.
Det var läckert, tyckte jag!
Älskade det!
HAHA, ja du har fått ditt genom åren då. Underbart att vara i Gällivare under vintern, skulle nog älska det!!
Jag skulle inte kunna åka skidor längre, utför, pga mina knän. Men, men ...
OCH ja, Yvonne, det är bättre att låta bli de där pisterna nu för dig också och njuta av snön på bild.
Ha en jättefin helg i sköna Spanien!!
KRAM!!!

Monica said...

Så vackra vinterbilder! Är något visst när det blir såna där enorma snömängder så att det blir snömurar, ja utom för snöskottarna då:-), här är snöblandat idag, det föll några snökorn på dopgästerna sas det, såg dopet på vår yngste prins, som skrek rejält just då, tycker att det är både roligt och sunt med den reaktionen när en främmande gubbe rycker honom till sig och börja ösa vatten, han var väldigt lugn och trygg annars:-). Såg du också? Undrade varför Madeleine skrattade till så där när hon läste, jaja det kanske är analyserat redan av aftonpressen:-)

Och glad att det är första december idag, november har gått rätt fort, värst är mörkret, solen upp snart så sent som vid halv nio, ned redan före tre. Ändå är det ju Stockholm, haha, borde vara ljusare:-)

Vackert att se dina fina vinterbilder, det är något visst med all snö också och vi får se hur det blir i år. Anders slaskade så kanske det braskar i jul:-)

Steel City Anna said...

Alltid kul med listor :) vi har det super super superkallt här! Jag har inte riktigt kläder för sådant här nästan svenskt vinterväder. Ha en mysig helg!

Monica said...

Och önskar lycka till med föreställningen! De ser proffsigt ut redan på fotot! Vad roligt för er att se Karolina igen och i en roll här också, ha det så fint på alla sätt Annika och ni alla!

Annika said...

Monica:
TACK!!
ja alltså det är ju så läckert när det händer. OCH bara man har allt hemma och får behålla strömmen så är det ju bara så härligt.
Ja jag har hört att det varit riktigt ruskigt väder hemma idag. HUA.ä
HAR inte hunnit SE dopet än, men jag SKA. Så fort jag duschat och fixat mig (kom precis hem från min PW).
Ska bli kUL!!
Vi får lita på Anders, Monica. HOPPAS julen braskar!!!

Annika said...

Anna:
Listor är KUL!!
SÅ ni har SÅ kallt. Mysigt :-)
Ja, om du slipper frysa, förstås.
ha en fin helg!!

Annika said...

Monica igen:
TACK, det ska bli så roligt!!
De har så fina bilder från föreställningen, de ligger på FB. Ska bli riktigt KUL att åka ner.
Ha en fin och bra helg!!

Anonymous said...

"Jag hoppas vi blir insnöade". Du är rolig du! Ja, vi får väl se om du blir det och om du gillar det!
Ha en fin helg och njut av att se K agera på scen!

Annika said...

Brysselkakan:
Har varit insnöad flera ggr här. ÄLSKAR det!!
Bara man har allt de jag listat ovan är det lugnt!!
TACK, ska bli kul att åka till Elon!!
Trevlig helg!!

Evas blogg said...

Här har vi just nu riktigt fin vinter. Nysnö och ca 10 minus. Idag när jag var ute och gick med hunden knarrade det under skorna, sånt härligt snöknarr. Så ska det vara i december tycker jag. I morgon ska det visst bli regn :(

Anne said...

Wow, vilka vinterbilder. Helt underbara ju!!! Hoppas ni får riktiga vinteroväder, så länge de där punkterna är uppfyllda så är det ju faktiskt hur häftigt som helst.
Vad kul ni ska ner och se på teater. Vad speciellt det måste vara att se sin dotter på scen, du är ju så van nu men hur känns det egentligen se henne agera? Pirrigt, nervöst? Kan du njuta av hel föreställningen och ta in den eller är du mest fokuserad på henne så att du liksom inte kan ha fokus på hela föreställningen?
Apropå det du skrev igår, precis sådär är jag också. Vet precis hur det är med läkarbesök. Faktiskt skönt höra din läkare säga att vi är många som är det, jag känner mig ofta som ett ufo och skäms och tror jag är ensam... Men så är det förstås inte. Till skillnad från dig är det samma skräck även hos tandis. Skönt du inte har det där. Jag gjorde ett 24h blodtrycktstest en gång, det var ju helt värdelöst. ÄVen om man är hemma så är det så seriöst och man man känner sig övervakad på nåt sätt, man blir liksom helt stressad ändå och det visar ju inte korrekt. Totalt värdelöst göra för mig. Hemmadosorna/hemmamätarna är bra, de funkar bra och stämmer ju. Jag mäter hemma emellanåt, för att kunna visa dr att mitt blodtryck är bra och inte ser ut sådär tokhögt som då jag är där. Men hemmamätningarna gör jag kan "bevisa" det ser annorlunda ut.
Starbucksmuggarna, nä men lägg ner... Haha, har alltså vissa grupper fått för sig och läser in att den är pro gay. Men hur kan man... Vill man "se" nåt så ser man det... Vill man leta efter fel så hittar man dem, precis som du skrev. Hahahaha, det är ju komiskt.
Ha en riktigt fin helg Annika och hoppas ni får en fin lördag i Elon!
Kram

Annika said...

Eva:
Precis, det är ju det perfekta vädret.
Ogillar tö på vintern.
Ha en fin helg nu!!

Annika said...

Anne:
TACK fina gulliga DU!!!
De är tagna efter stormen Jonas de flesta av dem, eller Snowzilla som stormen också döptes till. HOPPAS på en liknande drabbning nästa år. Innan jul kan man inte räkna med snö hos mig i ngra större mängder.
DET ska bli så kul att se Crimes of the Heart.
Jag är inte så nervös faktiskt. I början var jag det, då hon började sin "bana", men jag är det inte längre. Visst, hjärtat bultar lite extra när ljuset släcks, så är det, hihi!!
Jaså, du med Anne, hos läkaren?
Visst är det hemskt, man skäms faktiskt för att man är så himla neurotisk och hispig.
OCH det värsta är att man inte kan göra ett jävla skit åt det. det värsta är när sköterskan som tar blodtrycket blir helt blek, typ.
ÅÅÅÅ vad jag är trött på det. Jag känner min egen kropp SÅ bra, och vet exakt hur jag kommer att reagera.
Exakt, date just därför jag inte får ngt 24h-tryck, det anses hopplöst. OCH jag vet att det inte skulle funka.
24 h ekg har jag däremot gjort.
Exakt, de bästa hemmadosorna är Omrom. OCH jag har testat den mot läkarens. Den är toppen!!!
Jag har ett block jag skriver upp trycket i, och det tar jag med till läkaren. Så glad att jag har en bra kardiolog. Tror det är de som har mest förståelse, och också får ta sig an fall som du och jag. Innan jag började medicinera var mitt tryck högt, sådär 180/100 då jag tog det hemma.
Nu ligger det på 134/75 och så, med kombinationspiller. Så det är bra.
Gud, låter som Agda, 88 när jag skriver detta. Jösses Amalia alltså ...
HAHA.
Kramar till DIG min fina vän!!!

Anonymous said...

Så fina vinterbilder, o så mycket snö!
Här lyser snön med som frånvaro. Det är mest regnigt o blåsigt. Då blir det ju så kallt.
Inte skönt kallt då man har mkt kläder på sej utan bara isande äckligt kallt.
Hoppas det gick riktigt bra för Karolina på föreställningen!
Åh vad roligt att titta på!
Kramar från Anette

Äventyret framtiden said...

Underbara vinterbilder och jag vet ju att du är en vintertjej med förutom allt annat. Här lyser vintern med sin frånvaro. Mörkt, vått och milt men man vet ju aldrig när det händer

I efterskott önskar jag att du har haft en fin adventshelg! <3

Annika said...

Karin:
Hej igen!!
Vintertjej är jag! Minsann!!
:-)
Vill ha alla fyra årstider.Tack, jag var på Elon och på väg hem nästan hela dagen igår. Men när jag kom hem tände jag första ljuset. HOPPAS din helg var fin!!
Ha en fin måndag

Annika said...

Anette:
Här lyser snön också med sin frånvaro.
MEN jag hoppas den kommer så jag får uppdatera mitt vinterbibliotek när det kommer till vinterbilder :-)
USCH ja, jag hatar det där RÅA som smyger sig in i skelettet, hua!!
ÅH det var så roligt att se K och hennes otroliga klasskamrater på scenen.
WOW så roligt det var.
Bamsiga kramar!!