Thursday, December 21, 2017

Årets sista punktinlägg!




Godmorgon torsdag!


Nu kommer årets allra sista punkter!



*   2017 …

Vad fort det här året har gått. Jag förstår inte vart det har tagit vägen?
Ett bättre år en 2016 har det varit, för mig och min familj, iallafall.
Det är roligt att kunna skriva det. Här på bloggen har det blivit många inlägg skrivna, och det har varit kul. Förstås.
Jag ska göra en årskrönika när vi börjat skriva 2018. Ett bra sätt att sammanfatta ett år på. Ett bra sätt att dyka ner i bildbanken och i minnesbanken.




*   Klappat och klart!

Är det nu.
Samtliga julklappar är köpta. Det blev aldrig någon stress vad gällde den saken. Jag har beställt mycket online.
Och det jag köpt i butiker har jag handlat då köpcentrum och affärer inte varit packade med folk. Det är ju så att jag har lyxen att kunna göra på det viset.
Dessutom har vi inte köpt så jättemycket julklappar iår, vilket också är bra.



*   Julvädret.


Nej, det blir ingen vit jul här. OM nu någon fåfängt trott det. Det är sällan och aldrig vi får snö till jul. Vår snö kommer i januari eller februari istället.
Julvädret iår ser ut så här i Washington DC med omnejd:
Julafton, regn och sju grader varmt.
Juldagen, sol och tre grader varmt.
Annandagen, sol och en grad varmt.


*   Julleveranser med blixtens hastighet.


Som jag skriver ovan så har jag beställt en hel del online denna jul. Mycket från Amazon till exempel. Alltså leveranserna … och dess snabbhet. Ibland blir jag helt matt.
Jag beställde nyligen en sak från Amazon, och TVÅ TIMMAR SENARE LIGGER DEN LEVERANSEN PÅ TRAPPAN!!!! Man tror ju knappt det är sant. Visst, vi har ett stort Amazon wharehouse i Northern Virginia, men iallafall … OTROLIGT!!
Beställde från J Crew nyligen också. Beställningen skedde under eftermiddagen. Jag låste dörren för natten vid 22, och kollade in trappan och omgivningarna på det sättet man gör innan man går och lägger sig.
Klockan 7 nästa morgon öppnade jag dörren, och på trappan ligger paketet från J Crew. Alltså måste det ha kommit någon gång under natten.
Det är bara att tacka och ta emot.
Paketen levereras direkt till dörren här, man slipper hämta ut dem på posten.



*   KOLLA in JULHUSET!!


Igår hittade jag den här videon på FB. KOLLA IN DEN!!
Här ligger jag i LÄ med hästlängder. Den här killen PYNTAR till jul. Helt sanslöst faktiskt. Jag kan slänga mig i väggen med kraft.
Kolla in och njut …. Eller RYS … ELLER förfasas ... Eller ... Jag kan tala om vad jag tycker sen, men något väsentligt saknas BIG TIME (tycker jag).
Kolla in julkillen. THE King of Christmas, dudes!!!
Skulle ni vilja ha det som han? Videon är 11minuter, men spela fram då och då tycker jag!
Här har vi julglädje, och galenskap.
Som sagt, tala om för mig vad ni tycker!
Lovar att ge er min åsikt senare.



15 comments:

Äventyret framtiden said...

Det blir alltid någonting som blir det sista för stunden, märkligt nog. Så börjar man på ny kula igen och det rullar på tills det blir den sista gången igen. Varje år.
Roligt är att jämföra också genom åren hur det har varit. Då är bildarkivet och bloggen bra att ta till.
Ja, jag kan lugnt påstå att mitt julhus ligger ordentligt i lä med dent du visar på videon. Imponerande, även om jag själv inte skulle vilja ha det så.
Ha en fin torsdag Annika!

Anonymous said...

Här är heller ingen stress, alla julklappar klara, bara lite i matväg som ska handlas den 23, känns skönt.

Nja den där videon var lite tooooooo much för min smak, tänker på när de ska plocka ner allt, måste ju ta flera dagar.

Ha en fin torsdag!

Yvonne i ÅKersberga

Monica said...

Ingen stress här heller, skönt fast jag har precis stekt en mängd köttbullar, klara till klockan 10, innan vattnade jag allt, kollade lilla granen, gjorde frukost, en hårinpackning, fixade till lite i rummen, läste SvD från "pärm till pärm", maken sov, kom upp och åt frukost kl 6, haha, sov igen, kom upp och åt en minilunch vid 10 med de gyllenbruna köttbullarna, vad gott det är med egna fast de tar lite tid att göra och jag gjorde dem inte i ugn, tänkte det ett tag men det fick bli stekpannan/or.

Nu sitter jag här och ska snart göra manikyr och pedikyr. Fick en otrolig energi så här på vintersolståndets dag, haha, ja faktiskt så lyser solen en aning, aning. Blir nog trött ikväll men ska se Ernst och mysa lite med honom, han har de bästa julprogrammen, de andra orkar jag inte med, fast såg julen med Mandelmanns;-), aldrig sett dem förr och jaa, jag säger då det;-). Förresten är dokumentären om Lill-Babs intressant också, både rolig och intressant om uppväxt och alla musik, andra delen går ikväll.

Och vilken snabbhet det är hos dig med paket, helt suveränt och tänker på att de dels lämnar vid dörren och också att det fungerar, ingen tar det, är precis som hos Anna, och är de inte hemma så tar en granne hand om det och postmannen skriver en lapp att han lämnat det där. Här fungerar inte sånt alls och då i vårt lilla land mot era. Blir lite fascinerad av det hos er och saker blir så mycket enklare om man hjälps åt lite mer. Är ett annat tänk tror jag. Och ett mycket bra tänk.

Ska kolla filmen sen:-), fick just en tidning om ett par som nu har tusen tomtar i sitt lilla radhus och köper 50 till varje år, och i nästa tidning om en som klär in huset både utvändigt och invändigt med en miljard ljus och berättar att elräkningen blir hög, är lokalkändisar:-), jaja, där ligger vi i lä, haha.

Ha det så fint nu i ert julehus, tittade tillbaka lite just om snö denna tid och det är rätt ofta ändå som den tyvärr kommer i januari eller februari i mängd och med sån kyla, skulle hellre ha det nu när det är så mörkt.

Monica said...

Haha, nu har jag kollat videon, ja alltså förutom oerhört mycket arbete nu och sen, det orkar jag inte ens tänka på:-) men det är välorganiserat och snyggt gjort på ett sätt och tänk för barn! Så mycket detaljer att se, ja för vuxna med:-), tycker att det här var finare ändå än de där tusen tomtarna jag nyss sett, de stod precis överallt, på och framför allt de ska använda i köket, toaletten, ja helt utmattande att se, det här var lite mer tanke bakom tycker jag. Läst om någon i Stockholms City, två killar som har så här också, alla grannar blir inbjudna, låter lite kul. Ha det så fint idag nu Annika, du kanske har sol idag, hoppas det. Må så gott!

Annika said...

Karin;
Så är det. Det är sant.
Älskar mitt bildarkiv, därigenom minns jag. OCH såklart bloggen, och min dagbok. Bra alla tre att ta till när man ska ta sig tillbaka.
Huset, mitt hus ligger också i lä, kan jag säga. Jag har nog aldrig sett ngt liknande tror jag, Karin.
Ha en fin torsdag, fina Karin!!

Annika said...

Yvonne:
Så skönt att inte stressa. Tänkte handla julmaten imorrn. P är ledig då också.
Videon är helt sanslös. VAR förvarar han allt???
Ja, jösses ...
Ha en superfin torsdag!!
Kram!

Annika said...

Monica.
SÅ himla SKÖNT att inte stressa.
Du har verkligen varit produktiv idag. Love it!!
Vilken tid klev du upp? Tänkte på det du skriver om att maken kom upp klockan 6 för frulle. HAHA.
Absolut, ska också göra köttbullar idag eller imorrn. Godast med egna. Kör Ernst metod, och recept. Så jag gör dem i ugn, men steker på slutet.
Ernst är ju vår kille, Monica :-) Klart man ska se på honom Mandelmanns har jag aldrig sett, hur är det programmet??? Lika mysigt som Ernst? Får väl kolla själv.
Trevligt med mani-pedi inför jul.
Ja, här kommer allt till dörren. Allt. Ibland är det lite spök, som den ggn jag beställde en kamera (min canon) och den låg på trappan när jag kom hem.
Nej, konstigt nog stjäls inget. eller JO, det GÖR fry ju såklart ibland. Men jag har aldrig varit med om det, tack och lov.
TROR jag läste om den familjen du läste om. Ibland är det bara så fascinerande.
Skulle gärna ta snö till jul, men det blir det ju aldrig. Så det är bra att digga läget. Frost idag, och det är alltid ngt :-)
Visst är det en sanslös video. Jag har så många frågor, hur får han plats med allt? NÄR riggar han? När tar han ner? Hur många är det som sätter upp det?
Jo, jag har sol idag.
Monica, ha en jättefin dag!!!! TACK för att du finns här i fältet!!

Monica said...

Tack själv Annika! Ja eftersom Mandelmanns vunnit priser och det står om dem mycket så tänkte jag att julprogrammet kan jag väl kolla, men där går min gräns, haha, säger inget mer och säkert finns det andra som tycker annorlunda, just karlen ... nej, nej fast jag tror mycket är ett spel också, för mig känns de inte äkta alls. Det är nånting där som inte stämmer:-)

Annika said...

Monica:
Intressant. Hmmm....vi får väl se om jag tittar på det.
Ska kolla, faktstk. OCH sen skriva till dig vad jag tycker :-)

Steel City Anna said...

Åh, jag blev så glad av julvideon! Haha nästa år kanske hos dej ;)

Köpt det sista till julen idag och sen är det bara mat kvar i helgen.

Annika said...

Anna:
Den är kul, men jag blir faktiskt lite matt av den. VAR har han grejerna under året?
När riggar han? Hur?
OCH badrummet, hahah.
Nej, jag tror jag avstår, hahahahaha!!!
Har också bara mat kvar nu.

P i X E L I E – Erica Pettersson said...

* Ja, visst har 2017 gått FORT! Fattar inte heller hur det kan vara så lite som en enda vecka kvar...
I mitt liv var 2016 ett toppenår. Så pass så det är svårt att toppa.
2017 har inte riktigt lyckats med det; alltså att vara BÄTTRE än 2016.
MEN det har varit precis lika bra som 2016, så jag klagar inte.
Idag fick jag även en "extra julklapp" (kan en kalla det) av Piteå kommun. Hade ju fått året ut på mitt jobb, vilket bara är en vecka kvar.
Men idag fick jag veta att jag får förlängt till i alla fall sista Mars :-D YAY! :-D
Året kunde inte sluta bättre!

* Härligt att vara färdig med julklapparna! Den känslan överträffar mycket den här tiden på året.
Själv är jag inte riktigt klar, då jag har ett par klappar kvar. Jag anser dock att jag är klar, så jag känner ingen press. Det enda jag har kvar är att köpa till mina syskonbarn (3 år, 1 år samt 2 månader), och där är det ju inte precis några problem att hitta saker ;-)

* Vad tråkigt att det verkar som att ni inte får en snöjul. Även om en väntar sig att det blir snöfritt känns det som om en ändå blir lite besviken på något sätt.
Som du vet har det ju snöat här sedan i slutet på oktober ungefär. Och vi har ganska mycket snö just nu.
MEN så igår blev det typ 5-6 plusgrader och regn hela dagen, vilket gjorde det blött, halt och snön tinade i en rasande fart.
Tur att det hunnit komma mycket snö, för även om det tinade mycket är det fortfarande mycket kvar. Och det har hunnit frysa på igen. Men jag håller tummarna att det inte blir mer regn/tö före julafton.
Det får även gärna snöa liiite mer, eftersom tövädret trots allt gjorde "the winter wonderland" till brun-grå, tråkig snö.

* Leveranserna där borta verkar vara rena drömmen. Så kommer det förmodligen aldrig någonsin att kunna bli här (speciellt så nationellt kritiserat som Postnord är just nu... ;-P)

* Julhuset var verkligen helt... tja, jag hittar inte rätt ord.
Fascinerande kan en väl säga. Minst sagt.
Jag hade lätt kunnat bo där under december! MEN om jag också fick lägga till en massa levande ljus. Men med tanke på allt pynt kanske det skulle bli en alldeles för överhängande brandrisk... ;-)


Hoppas du haft en riktigt fin torsdag!
MVH /Erica

Eva i Dalarna said...

Jag tittar in som hastigast bara och önskar dig God jul och Gott nytt år!

Annika said...

Erica:
GRATTIS till förlängt!! Tycke du borde få en FAST tjänst snart, Erica!! Du har ju varit där så länge.
Håller alla tummar för DET!!
Precis, har man lätta klappar kvar är det lugnt. Som du.
Jag har all mat kvar att köpa däremot, pust. Det blir imorrn.
nej, ingen vit jul här, det är ju så det är. Man bara vet det.
Ingen biggie. MEN visst hade det varit härligt. ÄLSKAR att ni har riktig vinter. UNDERBART!!!!
Haha, PostNord och dess rykte ja. Verkligen INTE det bästa. Posten här är helt OK. OCH så finns det flera privata bolag som kör ut också, som FedEx och UPS etc.
HUSET ja, vilken GREJ va!!! Sanslöst!!
VART tar allt vägen sen? Antar att han har ett eget litet hus i trädgården där han förvarar rubbet.
Levande ljus ja, det tycker jag fattas. Right on, Erica!!!
Ha det nu så jättebra!!!!

Annika said...

Eva:
Detsamma till dig!