Wednesday, December 06, 2017

Adventsnack, julprat och Finland 100 år!




Hej på er alla!



Först och främst, idag är det Finlands 100-årsdag!
100 år som självständig stat. GRATTIS ÄLSKADE FINLAND!!
Du land som spelat--och spelar--så stor roll i mitt liv.
Här tillbringar jag mina somrar, här finns de platser jag nog älskar mest på denna jord.
Här finns en sådan stor del av mitt hjärta.
Mina varmaste och finaste minnen finns i Norrnäs, och en av de finaste människorna i mitt liv bodde där, min mormor Signhild.
I Norrnäs i Närpes i Österbotten i Svenskfinland finns det jag håller så kärt, sommarlivet, platserna och alla fantastiska minnen därtill.
Så, grattis kära, fina Finland idag på din 100 årsdag!
Vi ses i sommar igen!




Ja, att det lackar mot jul är alla mer än väl medvetna om.
December går som alltid så galet snabbt. Snart är det julafton, och snart är det över.
Men nej, så kan man inte tänka redan.
NU är det NU!!
Nu är det ju som allra mest mysigt, härligt och pirrigt.


Det var första advent i helgen.
Vi var på resande fot hela eftermiddagen, men när jag kom hem igen tände jag min fina adventsljusstake.
Advent är speciellt.

När jag bodde hemma i Sverige smögs julen fram på ett HELT annat sätt än den gör idag.
Vid advent togs stjärnorna fram som skulle hänga i fönstren, de sjuarmade ljusstakarna plockades också fram och sattes på sina givna platser på fönsterbrädorna.
Något som givetvis alltid prydde sin plats var adventsljusstaken, och det var roligt att klä den i vitmossa och sticka ner små tomtar och svampar i mossan.
En fin tradition.
Det var länge sen jag hade en adventsljusstake med vitmossa. Numera ser mina stakar lite annorlunda ut. Fina, men utan tomtar, svampar och vitmossa.


Mitt kök en tidigare jul.

Men, iallafall, just dessa adventsprydnader var allt som togs fram. Resten av julsakerna kom fram strax före jul.
Julgranen kläddes alltid den 23 december, och då pyntades även resten av huset upp också.
Innan dess hade min mamma klarat av stora julstädningen och då i princip städat precis rubbet i huset. Jag minns det mycket väl, golven som bonades, samtliga fönster putsades, böckerna i bokhyllan som togs ut och dammades av varenda en, alla köksskåp som städades och gicks igenom. Allt skurades och fejades. Vädrandet och kylan som följde i dess kölvatten, fniss.
Julstädning av detta slag är något som min mamma fortfarande tar sig an varje jul.
Mamma Ann-Mari, så gör inte jag, men det vet du nog, haha.
Jag städar inte mer än vanligt innan jag pyntar. My loss, I am sure.
En vanlig städning innan pyntandet duger för mig.

Det var ju extra mysigt och speciellt den 23 december också.
Åh, det var det. Just när allt blev så innerligt juligt och vackert.
Min pappa placerade ut alla tomtar (det gör han än idag).  Det var härligt pirrigt,  festligt och underbart med denna förväntan.
Fina minnen.
Granen blev så vacker. Huset blev ett julehus. Mycket speciellt.
Sedan fick ju allt vara kvar till 13 januari också, Tjugondag Knut.


Mitt vardagsrum en tidigare jul.

Det finns inte en sprotslig chans att jag skulle behålla min jul till Tjugondag Knut.
Inte ens susningen av en skugga av en chans.
Här i mitt hus är julen slut i och med att nyåret är överspelat. Därför ryker också ALLT mitt pynt då.
Men fram tills dess får rubbet vara kvar och jag njuter av det i kvadrat.
Jag känner till folk som PLOCKAR ner sin julgran och tar bort pyntet redan på juldagens kväll, eller på annandagen. Men gud så deprimerande, så skulle jag ALDRIG göra.
För mig är veckan mellan jul och nyår JUL så in i bomben.


Jag märker stor skillnad på hur det var i Sverige när jag bodde där, och hur det är nu, i juletid.
tog ingen fram julen tidigt. Var det någon som hade gran vid lucia var den personen “galen”, haha.
NU är det annorlunda, folk tar in sina granar flera veckor innan julafton.   Man börjar jula väldigt tidigt.
Ibland till och med tidigare än här i USA.
OCH jag säger, why not!! Absolut! OM man vill ta in sin gran i och med advent, så gör det!!
OM man vill pynta sitt hus till fullo då så KÖR PÅ!!
OCH vill man vänta tills den 23 är det ju det helt underbart också!
Men, det finns väl ingen längre som ens lyfter på ögonbrynen om de ser ett fullt julpyntat hem i Sverige innan lucia. Nej, tänkte väl det, en bra utveckling har skett!

Min julbänk, men inte heller detta foto är årets.

Hur är det med dig?
Tar du fram julen i och med advent?
Eller, tar du fram julen senare?
Går du ALL in redan i slutet av november, innan advent?
Har du kvar julgran och pynt till Tjugondag Knut?
Eller, du har kanske julen kvar ÄNNU längre än så?
Berätta för mig hur DU gör!!!

19 comments:

Eva i Dalarna said...

Jag börjar ungefär vid första advent, dagarna innan med julgardiner o adventsljusstakar. Sen tar jag fram lite pö om pö i december, beroende på hur jag har tid. När barnen var små och jag var hemmafru tog jag allt på samma dag. Och julgranen alltid 23/12. Fast numera tar jag fram också den beroende på tid.Sen har jag allt kvar till tjugondag knut!

Anonymous said...

Jag brukar normalt börja några dagar före 1:a advent, men de senaste åren har vi varit här i vårt hus i Spanien då, så då har jag pyntat med stjärnor och elljusstakar innan vi åkt, i år blev det den 15 nov :-) .

Nu när vi kommer hem på lördag blir det till att ta fram resten, alla tomtar, dukar vepor, ljus mm. Vi kommer ju tillbaka hit till Spanien 30 dec igen så här får allt vara kvar tills vi åker hem igen den 21 januari (inte dukar, tomtar och sånt, det åker till trettondagen) och då blir det till att "mörklägga" hemma också. Jag älskar den här tiden när det lyser överallt och vi kör både dag och natt så man somnar till det vackra ljuset och vaknar till det.

En mycket fin tid när det är som mörkast utomhus.

Yvonne i Torrevieja

P i X E L I E – Erica Pettersson said...

Jag plockar fram julen samma vecka som första advent, och som du vet plockar jag fram ALLT på en gång :-D Varför vänta liksom ;-P
Tror nog inte jag skulle klara att julpynta bara strax innan jul; det skulle kännas som om jag knappt fick ha det framme ;-)
Och så länge som möjligt är min filosofi.

Vi hade också så hemma; att det adventspyntades först och senare (närmare julen) julpyntades det.
Mamma och pappa hade (och tror de fortfarande har) Adventslådor och Jullådor.
Det låter som att våra jular påminner om varandra...
Julgardiner, adventsljusstakar, (fönster)stjärnor och vissa dukar åkte fram till första advent.
Vi väntade inte riktigt till 23:e med julgranen, men tror att vi plockade fram den ungefär vid den 20:e-21:a december.
Då åkte själva Jullådorna fram. Granen kläddes, prydnadskrubban med tillbehör, julkyrkelandskapet, kylskåpsfigurerna samt tomtar sattes fram (och mamma har alltid haft Mååååånga tomtar... Tomtar och ljus.) När allt var klart satt vi syskon alltid i vardagsrummet och lyssnade på Agnetha & Lindas julskiva som mamma hade på LP.
Ja, jag är också uppväxt i ett riktigt julehus :-D

Just till jul hade vi också alltid en regnbågsfärgad girlang i taket tvärs över köket, och när DEN var framme, då kändes det verkligen som jul! Vet inte varför just den, men den kändes Jul :-)
Mamma och pappa har fortfarande kvar exakt den, och den sitter uppe varje jul. Den är dock tejpad på många ställen vid det här laget, så frågan är hur länge den håller. Den är trots allt över 30 år (vi har inte hittat någon som ser exakt likadan ut hittills). ;-)

När jag plockar bort julen är lite olika. Har inga direkta traditioner gällande det.
Ibland låter jag det vara kvar till Tjugondag knut, och ibland får jag nåt ryck och plockar ihop allt till trettondagen.
Tror inte vi brukade vänta till tjugondag knut när vi var små heller.
Eventuellt att vi tog bort granen då, men som jag minns det brukade mamma oftast plocka bort julen i samband med att skolan började om.
Kommer ihåg det eftersom jag minns att jag tyckte det var så tråkigt att komma hem från skolan och julen var borta... ;-)


Det enda jag kan tycka är tråkigt är att butikerna börjar så TIDIGT med julsakerna. Typ i september. Ett år tror jag Dollarstore började i slutet av AUGUSTI!
(Men vad jag minns blev det bara ett år).
När det väl blir december börjar det ju vara typ utrensat. Såg på Rusta nu under 1:a adventshelgen (alltså TREDJE! december) att de tömt 2-3 av julhyllorna...
Jag hoppas att det bara var för att de skulle flytta något annat, och inte för att de redan börjar förbereda för att att plocka bort julen.



Hoppas du får en fin onsdag!
MVH /Erica

Annika said...

Eva:
Mysigt, Eva. Låter toppen.
Just det där att ta fram pö om pö är bra.
OCH sen till Knut. Låter jättefint!!

Annika said...

Yvonne:
Just det , jag minns att du var rekordtidig iår med tanke på Spanien.
Härligt :-)
Då kommer du hem till ett julhus :-)
Du har det bästa av två världar.
Ja, att köra natt och dag är inte så dumt. Vi gör inte det, tyvärr. Är lite för rädd för att granen ska ta fyr. Nog för att det är långsökt, men ...
Men ute får alla julslingor brinna natt och dag.
Så härligt.
Hur tycker du att pyntet är i Spanien??
Ha en toppenfin dag!!
Kramar!

Annika said...

Erica:
BOOOM, helt rätt i min bok, fram med det bara :-)
SÅ mysigt.
Vi delar filosofi, fram med och låt det vara framme så länge man bara kan.
Helt rätt, Erica!
Det är NU det är mysigt, och innan jul är det mkt pirr och mys i luften. SÅ fram med det som finns!!

Ja, vi har absolut växt upp på liknande sätt. Just vad gäller pynt och filosofi. Numera tar mina fldrar också in granen tidigare, runt den 21 tror jag. Helt rätt!!!
Ja, visst var det ngt speciellt det där så allt kom fram pö om pö också.
Håller helt med.

Vad trevlig med girlanden i ert kök. Det är såna där små saker som signalerar JUL!!
Så ska det vara. Extremt mysigt och sånt som spelar på nostalgi.
Dina fldrar får aldrig sluta med den, hur trasig och tejpad den än är :-)

Jag vet, när man var liten var det RENT sorgligt då julen togs bort. Stor tomhet liksom. Minns det också. OCH ny lång termin hade just börjat ... PUST!!
Numera tycker jag det kan vara lite skönt att ta ner det, men den där känslan av tomhet finns än ... En slags sorg över att julen är slut.

Butikerna börjar tidigt, ja. Visst gör de.
Men, de ska ju sälja, så ...
Fast jag håller med dig. Här kan det vara så att man kommer in i en butik veckan innan jul, och då är nästan alla julsaker borta!!! Man har redan spetsat in sig på nästa storhelg. DET hatar jag. Julen kanske ligger kvar i form av ngra dammiga prydnader.
TRIST!!

Ha en fin och bra dag, Erica!!!

Monica said...

Vi fick en hel tidning idag om Finland, så vi har läst och pratat om både Sverige och Finland, ja Ryssland med, all historia. Mycket som har hänt och fint att 100 år i självständighet nu firas ordentligt.

Har precis samma minnen som du om mammas julstädning och allt pappa gjorde också till julen, nybonade vackra golv minns jag särskilt, och så fint julstädat det skulle vara från golv till tak förutom allt hemlagat och hembakat och så kom gästerna som skulle fira jul med oss och bo några dagar.

Ja jag tar nog lättare på städningen men lite extra kanske och julen får komma fram något före första advent så sen kopplar vi av. Är så mycket stress nu ute i vilken affär det än är, bara att handla mat tar tid och så skönt att komma hem sen till sitt eget bo, tända ljus och ljusslingor, ta en fika hemma, vi säger båda: Vi tar den hemma när vi ser all röra ute.

Mossa och sådant har jag slutat med, dekorerar blommorna istället, små grupper som får lite mossa och nån kotte från landet:-), tänker på brandrisk och sådant, tror vi hade det mer säkert i barndomen, man tände adventsljusstaken och satt vid den och sen så släcktes den direkt när vi lämnade bordet. Tycker att den lättare kan glömmas numera.

Och lite beroende på vädret men när ljuset kommer tillbaka så känns det bra att plocka undan allt, byta färger igen och se framåt. Vid nyår brukar jag göra lite ändringar och ha de mer vitt och krispigt:-) och sen kanske julen får vara kvar till trettondedag jul eller precis som vi känner för, man gör ju precis som man vill:-)

Förr var det ju tjugondedag jul och julgransplundringar men vi har inte så många sådana numera:-), fast maken han har nog aldrig sagt att det är dags att plocka undan julen:-)

I Svenska kyrkan har man nån julgudstjänst i slutet av januari med julsånger m m, då brukar jag haja till för jag har lämnat julen verkligen men det är knutet till kyrkoåret antagligen som startar nytt vid första advent, har inte riktigt koll vad det är, ska kolla upp det:-)

Ha det fortsatt fint Annika i ditt fina julehus!

Annika said...

Monica:
Trevligt.
Har förstått att många tidningar kör så idag.
FINT! Så ska det vara när ett grannland fyller 100!!

Visst var det så med julstädningen. Både mamma och pappa, helt klart. De hjälptes åt.
Stort jobb.
OCH ja, ALL mat!! SÅ sant.
Roligt var det. Fina minnen.

Jag vet, det gäller verkligen att planera det där med mathandling, och julkhandling övh. Att göra det när det är så lite folk som möjligt ute. Lättare sagt än gjort.

Sant det också, det där med mossan. Man släckte nog sgs direkt när man lämnade fikastunden eller frukosten och ljusen brann.
Så fint att ordna grupper och annat med blommor och andra prydnader. Älskar det.

Precis, om jag hade bott i Sverige hade jag nog plockat ner det till Knut. Kanske hade jag gjort mig av med det juligaste lite innan.
Men det är ju så mysigt.

Jag vet, det känns så otroligt konstigt med julfester och sådant efter jul. Det har jag alltid tyckt. men det har väl med kyrkoåret att göra, som du säger.

Ha nu en fin kväll!!!

Humlan said...

Jag har varit i Finska butiken i Hötorgshallen i dag och köpt julstjärnor som just nu värms i ugnen. Det doftar jul! (Och det har aldrig varit så mycket folk i det saluståndet förr, varken framför eller bakom disk. Det var många som ville fira med finländsk mat i dag.)

Jag adventspyntar till advent (i år faktiskt till första advent, vissa år har jag varit en vecka-tio dagar försenad) och sedan plockar jag fram lite mer under december och den 22-23 kommer granen fram och det sista så att det blir full jul. Sedan njuter jag till tjugondagen.
Det viktiga för mig är ljusen, elljusstakar, stjärnor och annat som lyser både i fönstren och på andra ställen, och dessa kommer ju fram till advent. I år är första året som jag har belysning ute också, så det har varit en del experimenterande och funderande, men nu börjar det bli riktigt trevlig här utanför, lite snö också så skulle det bli riktigt stämningsfullt.

Kramar!

Annika said...

Humlan:
ÅÅÅÅ vad härligt.
KUL att det var så mkt folk vid den affären idag. Glad att 100-årsdagen uppmärksammas så mkt!!

MYSIGT att plocka fram lite då och då som du gör.
Ja, hade jag bott hemma hade jag absolut haft julen kvar till Knut också. Absolut.
Mysigt att njuta av allt så länge som möjligt.

Precis, ljuspunkterna är så härliga den här tiden på året. Älskar det.
Visst är det härligt att lysa upp sin trädgård och uteplats med ljus.
Älskar det.

Stora kramar, hoppas ni får SNÖ snart också!!

enannanannika said...

Ja, grattis Finland på 100-årsdagen! Mitt hemland och fosterland...

Vi tar fram adventsstakar, stjärnor och tomtar på 1:a advent. Jag vill njuta av julstämningen hela december. Julgranen brukar vi ta in helgen före julafton, och så åker den ut på trettondagen tillsammans med resten av julpyntet. Vid det laget brukar julen ha tappat sin tjusning... Just nu längtar jag till julledighet men samtidigt vill jag inte att tiden ska gå så fort för jag vill passa på att njuta så mycket som möjligt...

Kram!

Anne said...

Vad fint du skriver om Finland, såg din (och andras) stämningsfulla Facebook profilbild också. Jag noterade faktiskt imorse att dagstidningen jag läser här till och med under "the world" sektionen tog upp Finlands 100-årsjubileum. Kul det uppmärksammas även här. Som jag förstått det, du kanske såg och märkte det i somras, så har det varit mycket firande och hela året med t.ex. olika t-shirts, souvenirer, specialupplagor muggar, porslin osv.
Beträffande julen och när den ska ut, absolut direkt efter nyår. Tanken på att köra fram till Knut, nej så deprimerande. Din utebänk så är fin med allt sitt julpynt. Den här tiden på året piggar verkligen allt ljuspynt där ute upp. Nu är det ju många som pyntar men jag önskar ALLA gjorde det, så trist med mörka, opyntade hus den här tiden på året. Kudos till alla de som sliter och anstränger sig för att utomhus lägga upp allt julbelysning ute (det är ju inte gjort på en kvart direkt). tyvärr har vi en del mörka hus här i kvarteren, så trist... Många som pyntar förstås men skulle önska alla gjorde det.
Kramis!

Annika said...

Annika:
Precis det. Grattis till det kära Finland idag. OCH länge leve finlandssvenskheten lägger vi till!!!

Just det, njuta ska man absolut göra hela december. SÅ mysigt.
Det är ju nu det är som allra mysigast och varmast i hemmen.
Trettonhelgen är en bra helg att riva julen, då är det slut.
Jag vet, man vill liksom att december ska gå långsamt, samtidigt som man längtar efter jullov och annat mys.

Kramar till dig!!

Annika said...

Anne:
Ja, det kära Finland!!
Ja, jösses vad det fanns mkt att köpa till minnet av Finland 100 år i somras i Finland. MASSOR!! Jag ville köpa Arabia muggar som fanns, såg du dem? Man hade samlat i två olika "hattaskar". Äldre Arabia och nyare Arabia. De äldre var SÅÅÅ fina. Jag avstod till slut pga av priset paj pga platsbris i mitt kök.
Det var roligt att se Finland i Washington Post idag också. Att de nordiska grannländerna uppmärksammar är givet, men roligt att även USA gör det!!

Japp, precis som du så river jag julen efter nyår, bye bye!!
GUD nej, det går inte ens att tänka tanken ut att köra till Knut här. Himmel och pannkaka. NEJ!!

TACK älskar min utebänk- Ska snart fota det jag har utomhus och lägga ut det på min blogg.

Samma hos mig, många pyntar upp på min gata, många gör det inte. Vet inte om de inte firar, har annan religion eller vad?
En god granne är otroligt seg med sitt pynt, bara UPP med det, säger jag. Varför vänta? SUCK.

Jag får lust att pynta upp träd på golfbanan som jag ser från fönstren, men tänker att ngn måtta får det vara, hahahahaha!!!


KRAMAR!!!

Anne-Marie said...

Jag har bara besökt Finland (fastlandet) under en kortare resa som relativt ung. Mina föräldrar och jag åkte till Helsingfors med båt.
En av mina närmaste vänner i Sverige och jag åkte till Åland när vi lärde känna varandra (som vuxna) och vi bodde på något trevlig “pensionat" och hyrde cyklar och kunde se ön på så sätt.
Som bekant pyntar jag inte alls mer än min adventsljusstake - som togs fram i söndags.
Som liten däremot var det mycket mer och jag pyntade flitigt och brukade klä granen antingen den 23 eller på morgonen den 24.
Det var pirrigt att sova natten innan julafton eftersom det ju skulle delas ut julklappar på eftermiddagen! :)
Vi åt litet julmat - risgrynsgröt, griljerad skinka, rökt lax, sill och annat som hörde till. Jag brukar koka litet risgrynsgröt nuförtiden. Har ju knappt någon annan mat här som är svensk.
Och vi brukade ha julgran och allt pynt till Tjondag Knut. Det var lagom eftersom vi började pynta och fira till julafton.
Kramar!!

Steel City Anna said...

Har fortfarande en låda märkt advent och en jul :) men är rätt ensam on det här :) saknar adventsfirandet jättemycket!

Annika said...

AM:
Du får åka tillbaka ngn ggn. Både till Finland och till Åland. SÅ fint!!

Nej, jag vet att du tar det lite lugnare med julen och pyntet :-)
Funkar ju det också.
VISST var det pirrigt natten innan julafton. Oj oj.
MKT svårt att sova. HIHI!!
Idag har vi inga sådana problem, med pirret och det där, haha. OCH sömnen kan bråka vilken natt som helst.
Risgrynsgröt är ngt jag inte tycker om. MEN jag vet ju att desto fler, som du, älskar den!!!
Kramar till dig!!

Annika said...

Anna:
Har du det?
Gulligt!!
Jag saknar nog lucia mest av allt, tror jag.

Bettan said...

I vanliga fall plockar jag fram adventsstakar och fönsterbelysningen 1:e advent, de får röda dukar jag har också. Resten, tomtar och sådant kommer fram dan-före-dan, samtidigt som sambon fixar julskinkan om han är ledig.
I år investerade vi i ny gran, och jag ville se att den funkar. Det är nämligen en väldigt lyxig gran, inte nog med att den är väldigt fin, belysningen är inbyggd och klar! Nu är det slut med det historiska och hysteriska trasslet! Verkligen, verkligen lyxigt! :D
Hursomhelst, nu får den stå framme, klädd och fin och tomtarna kom fram av bara farten. Inte alls dumt, ingen stress för ny är det bara maten kvar.
Hos oss stannar allt kvar till 20:e Knut, minst. När vi hade en naturlig gran kunde den åka ut direkt efter jul, eller få stå kvar till närmare februari om den började skjuta skott :D Numera är det 20:e knut som gäller även för den..
Utebelysningen få sitta kvar tills det börjar ljusna igen, det är så himla tråkigt när allt är mörkt.
Jag älskar julpyntet! ♥