Wednesday, November 15, 2017

Häng med på lite julshopping, vettja! Eller, varning för GALEN julbildbomb!




Godmorgon!!

Jaha, ni!
Det börjar lacka mot jul vare sig vi vill eller inte.
Många förfasar sig över hur tidigt det är att börja planera redan nu.
Men det är det väl ändå inte?
Vips har julen kommit, vips är julen här.
Klart det måste börja förberedas.

Som jag sagt många gånger tidigare har vi i USA en naturlig stoppkloss i storhelgenThanksgiving.
Ska skriva mer om Thanksgiving i nästa vecka.
Så fort Thanksgiving är över så är det verkligen ALL SYSTEMS GO vad gäller julen. Man kan faktiskt säga att det ÄR jul efter att kalkonen på Thanksgiving-bordet är uppäten.
Rent krasst är det så.
Inte mig emot.

Häromdagen for jag på en liten inköpsrunda vad gäller just julsaker.
Det vore en underdrift att säga att det INTE finns saker att välja på. HAHA!

För en julfreak som JAG är det bara härligt att komma in i dessa butiker. Jag älskar det.
Andra rynkar säkert på näsan och tycker det är fruktansvärt tidigt.  En del säger att det stjäl energi.
Jag säger bara, bring it on!
HAHA!


Det är ju inte precis så att det råder BRIST på julsaker hemma hos mig.
Att påstå det vore århundradets lögn.
Dock, det är alltid kul att spana in lite nytt.
Lite hamnar visst (ooops ... ojdå) ofelbart i korgen också.
World Market har mycket ätbart. Iår  har de till och med vinglögg, för allra första gången. OCH det är inte alkofri saftglögg heller, utan THE REAL thing.
World Market är för övrigt en toppenaffär, så glad att jag har en sådan i närheten.
Såklart får jag inget betalt av dessa affärer för att skriva detta. I WISH!!  I DO!!!
Men, nej ... det är bara jag som tycker det är fascinerande med allt detta ...

OCH förresten, läste i tidningen att de som börjar julpynta tidigt blir lyckligare människor.  Så där, där ser ni!  Eftersom det står i tidningen är det givetvis sant, fniss!



Se där, en dalahäst.  Nej, köpte ingen.


Ugglor finns i massor.  Som alltid.  Söta.  Nej, köpte ingen faktiskt.


Jag gillar World Markets serie Nordic Lodge.





Jo, jag köpte en del Nordic Lodge grejer.





Bidde ingen "dalahäst" i trä heller för moi.











Däremot blev det en sådan här JÄTTESÖT kakburk!!  ÅÅÅ!!


OCH de här pepparkakorna är ju så goda!


GULLIGA!!


MASSOR, massor med smällkarameller finns det.  Nej, inget köp.










Alltså, hur ser snögubbebajs ut?   OCH framförallt, hur SMAKAR det?  HAHA.





ÅH, det ska bli en fröjd att prova denna glögg!!





För den som är galen i Game of Thrones!


Te!


OCH saltlakrits.  YAY!


OCH egg nog, såklart.  Klassisk amerikansk juldrink.  Äggtoddy.

SEN for jag till en nyöppnad affär och dog juldöden.
Har nog aldrig sett dess like förr. Det var julsaker i parti och minut. Helt galet.
Jag gick bara omkring och mumlande för mig själv saker som, “men vad fan!!” och “Dra mig baklänges” och “WTF! VAD är det här!!??”.
HAHA!!
Inte var det dyrt heller, inte alls. Vet inte riktigt hur jag ska bedöma denna affär. Var den cool? Eller var den bara för mycket?
Den heter iallafall And That.
Ja, jag vet inte vad jag ska tycka. Men billiga Yankee Candles och ljus för övrigt hade de iallafall.  Förstår att det är en så kallad "seasonal store" som byter tema hela tiden året runt.
Nej, jag kan inte bestämma mig för vad jag tycker om den.  Måste nog besöka den igen ...







Det var julsaker från golv till tak.  Överallt!  Överallt.






OCH yankee candles.





OCH nötknäppare.



OCH olika teman.  Som beach-tema.


OCH tomtar som ser LÄSKIGA ut!



OCH kulor med belysning i ...










LJUS!!


OCH om man vill ha turkost tema ...





OCH vin!


OCH patroism!


OCH porslin ... Everything and the kitchen sink, typ!

OCH vet ni, igår började jag stryka julgardinerna som snart ska upp (kanske redan idag).
Så visst har jag börjat i stillhet.
JUST shoot me!!

Har DU börjat förbereda julen?
Eller, är det synd och skam att börja före första advent?
Har du gjort några julinköp?
Klappar? (JO, jag har börjat)


Ha en fin och bra onsdag, alla ni!!

38 comments:

Anne-Marie said...

Börjar med gårdagens inlägg. Tänk att ni har så mycket höstfärger fortfarande. Brukar löven finns kvar på träden så länge hos er?
Haha, att gå med matvaror i en ryggsäck är nog väldigt oamerikanskt. :) Heja din mamma som klarar det så bra! Säkert jättebra motion så kudos till dig och Peter.
Men herre min get vad många julsaker! Jag baxnar och blir litet allmänt vimmelkantig faktiskt. Har aldrig varit inne på World Market och har ingen aning om hur en sådan affär ser ut.
Du borde lägga ut en del bilder i en eller flera av grupperna hos FB! ;) Folk skulle dregla. :)
Tänk så annorlunda det är mellan dig och mig ifråga om utbud. Går inte att jämföra på något sätt. Jag blir litet matt av att se så mycket julpynt så tidigt men alla tycker vi olika.
Tycker dock mycket om prydnader i halm - såg några i en av dina bilder. Påminner om pynt vi hade hemma.
Läste du förresten ett inlägg i en av FB-grupperna som handlade om en kvinna som skulle flytta till USA och allt som folk skrev att man borde ta med sig. Du borde köpa litet och sedan sälja dyrt till “tokiga" svenskar. ;) Känns så främmande för mig att sakna så mycket eller vilja ta med sig sådant man kan hitta här fast i litet annan form.
Kramar!!

Anonymous said...

Wow, så mycket julsaker att välja på, vore något för mig som också hör till dem som gillar pynta till jul. Ang att börja tidigt, jag ska upp med alla min 11 elljusstakar och 3 stjärnor på lördag och faktiskt tända upp allt. Vi åker till Spanien på söndagmorgon och är borta i 3 veckor så jag vill ha allt klappat och klart när vi kommer hem igen, för då blir det bråda 14 dagar som är kvar tills julafton. Här är så mörkt och tråkigt så jag tror även grannarna kommer att gilla att det lyser upp lite detta kompakta mörker :-) .

Idag ska vi åka in till stan (Stockholm) och handla lite och sen till sonen på Lidingö och äta middag. Här är kallt som attan, -4 tidigt på morgonen och vitt av frost överallt.

Ha en fin onsdag
hälsar Yvonne i Åkersberga

Äventyret framtiden said...

Affär nummer två påminner väldigt mycket om fabriksaffären i Rothenburg i Tyskland när vi var dit. I Rothenburg finns upphovet till många affärers utbud och jag känner igen mycket därifrån i din affär nummer två. Men också på andra ställen i Europa och också på Åland. Den grossisten måste leva goda dagar, haha...Och det mesta tillverkas i Kina. Men så är det! Och säkert hittar man någonting som man absolut vill ha. För övrigt, om man tänker på att börja tidigt så finns det affärer som säljer jul och påsk året om. Det stressar inte mig alls däremot. Stressen kommer av människorna som ser ut som hålögda robotar (inte du Annika ;)) när det uppstår måsten i kvadrat och kubik som man kanske inte vill ha egentligen men som man ändå ska uppnå för att alla gör så. Den biten klarar jag inte av och då går jag i krok. Jag gillar inte den fårskockliga mentaliteten, att inte tänka själv...man följer strömmen om man vill det eller inte. Men gillar man julsaker och att pynta i god tid innan ser jag inget fel i det. Jag gör ju som jag själv vill i alla fall. Och jag tycker om julen men på mitt sätt. Men jag kom gärna med och tittade på julsaker i "dina" affärer. Jag vet att det skulle vara både roligt och intressant och ta mycket tid. Men troligen kom jag inte därifrån med särskilt mycket i väskan. Men säkert med kameran fylld av bilder.
Ha en fin dag!

Steel City Anna said...

Men åh så mycket fint ni har! Kul att vi är så inne vi skandinavier med pynt och dalahästar. Antar att dessa är lite billigare än de riktiga svenska. Typ 300 spänn för en pytteliten. Jag älskar att titta på julpynt. I min lilla lägenhet nu får jag inte plats med mycket. Jag har bara en enda liten låda med mej från huset. Men glad ändå för det jag kan ta upp. En gran ska jag köpa på ikea och kanske ha bara pepparkakor i tänkte jag och en ren vit ljusslinga.

Klappar är jag nästan klar med ;) börjar alltid tidigt. Hatar att stressa i affärer och trängas närmare jul.

Anonymous said...

Oj oj! Ja, ni i USA går verkligen all-in till jul! Här är det lite mer... lågmält! Även om det finns mycket att köpa om man vill.
Sonen i Pullman, WA är ju ateist och det lär gå honom rätt obemärkt förbi det här med pynt men vad han däremot hittade på sitt lokala Safeway i fredags var Annas pepparkakor! Det är han favorit bland pepparkakor och de är också laktosfria vilket passar honom ypperligt! Tydligen ägs de numera av ett belgiskt företag som distribuerar dessa över hela världen men samma gamla vanliga svenska pepparkakor och tillverkade i Sverige! Han blev glad.

Anonymous said...

Pust, stånk och suck! - Överflödets bryderi - and then some!

Jag blir alldeles vek av allt du visade och började nästan
känna som min käre make - han ville helst gå i deep freeze
mellan Thanksgiving och jul. Och jag är så glad, att jag
inte har gardiner i huset. :)

World Market är kul där man kan köpa pepparkakor och god
choklad. Jo då - jag har svenska julsaker. Dalahästarna
är framme året runt, givetvis. Har ingen julgran men dekorerar
min trästump vid ingången så det lyser fint.

När flickorna var mycket yngre, brukade vi pyssla och göra
julgransprydnader av alla slag. Pepparkaksbak - GIVETVIS!
Julklappar har vi aldrig varit stora på. Har sett andras
hem, där det finns lassvis med paket.

Lucia - där är det en dag vi alltid firade med sång och
kaffebricka för Pappa. Han hade alls ingenting emot det. :)

Måste nog säja att jag känner mej överjulad nu för tiden.

Minusgrad i dag, Annika! Du är snart på väg ut på din PW;
väntar mej vackra foton - gårdagens var utsökta!

Ruth i Virginia

Christina said...

Jösses vilken bildbomb!!! Jag gillar julen, och numera börjar jag direkt efter Thanksgiving. Vi firar julen i Sverige så jag vill gärna njuta lite av vår "egen" jul innan vi reser. Men efter nyår åker allt bort! Lustigt, när vi bodde i Sverige var det tvärtom, julen pyntades dagarna innan julafton, inte innan!!! Och sedan fick det vara kvar till efter Tjugonde dag Knut. Jag tycker att amrisarna är väldigt duktiga på att skapa julstämning och jag njuter av det! Nästa vecka börjar jag glögg koket inför vår årliga glöggfest, mycket uppskattat av både svenskar och amerikaner!
Ha en fin onsdag fina du, och klä dig varmt på din PW! Stor kram!

Annika said...

AM:
Nej, vi har en försenad höst iår. Det blev ju inte kallt förrän sent, sent. Därav denna sena höst.
I vanliga fall borde träden vara kala nu.
Men, jag tror nog vi har löv kvar i ngn vecka till.
SANT!! Det är ovanligt att gå med ryggsäck här och handla mat, det är helt SANT!! Vi var klart udda i söndags då vi packade våra ryggsäckar.
ja, min mamma är enorm, hon är verkligen det. Men hon sa igår att hon numera hellre tar sin dramaten då hon ska till coop. Det är lättare för henne än en ryggsäck.
Men ja, hon är one of a kind.
Haha, neeeehhh, brukar inte känna för att dela med mig i de där grupperna så mkt. Men visst, de skulle älska det :-)))
Funderar på om det kan vara i And that som Mimmi jobbar?
Köpte en hel del av de där Nordic Lodge på WM. SÅ fina, så jättefina!!
A-M, såg det där inlägget om svenskan som skulle flytta till US. Jag satt bara och skakade på huvudet ...
Vet inte vad jag ska säga ...
HAHA.
Stora kramar!!

Annika said...

Yvonne:
ja, man blir allt lite matt. Sen finns det ju massor, massor, massor med andra affärer också som kör på ungefär på samma sätt.
Så nog finns det att välja på.
Det är kul att pynta till jul. OCH så blir vi lyckligare, så stod det i tidningen :-)
KUL!!
Nämen, det är KUL!! OCH mysigast innan jul.
ABSOLUT, pynta på NU. Dina grannar kommer gilla det. OCH du kommer att tacka sig själv när du kommer hem igen, "Kloka Yvonne", kommer du att tänka, hihi!!!
Mysig dag ni HAR!!!
Minus 1 och frost hos mig. Ska snart gå ut!!
KRAMAR!!

Annika said...

Karin:
Aha, kul.
Ja, mkt kommer ju från en och samma källa.
Som sagt, grossisterna lever goda dagar NU. In med storkovan. Somligt är snyggt, somligt är FULT!!
Absolut, vi har affärer här hos mig som säljer julpynt året om. Det råder evig jul där. Juli som december.
Kul att besöka, men så konstigt det skulle vara att jobba där.
Love you, Karin!! Så sant, det du säger. Jag har verkligen ingen stress, bara glädje. OCH jag har ju tiden. Det skulle vara så annorlunda om jag jobbade heltid och skulle hinna allt detta, det skulle nog vara stress.
Du har klar julkäsnla och mys, det är det finaste!! Som du säger, alla skapar sitt eget och det är SÅ bra. OCH jag uppskattar sååååååå många stilar och sätt. Verkligen!
HAHA, från affär nummer 2 kom jag inte ut med mkt, kan jag säga. Lite ljus och ngn slinga. Inget annat. Det blev som en överdos nästan. Men från World Market kom jag ut med otaliga kassar :-)
Ha nu en riktigt fin och BRA dag!!!

Annika said...

Anna:
Mkt fint (och fult) finns det.
Dessa affärer levererar minst sagt.
OCH ja, mkt nordiskt ÄR det! DET är toppen!! Så roligt!
De där dalahästarna i tår kostade 14.99 såg jag. Köpte ingen sådan, har redan "the real thing". Men lite söta var de även fast de inte är äkta.
Precis som du älskar jag att kolla in julpynt.
OCH bodde jag i en liten lgh skulle jag pynta och göra så fint jag bara kan. Precis som du. ÄLSKAR ljusslingor, och speciellt de som går på batteri som man kan placera precis där man vill!!
Din gran låter underbart fin och enkel.
Du får visa den sen.
Ha det så gott och bra idag!!

Annika said...

Brysselkakan:
OOOH for SURE!! All in, ALL out!
Så är det.
Ska skicka en artikel från söndagens Washington Post till dig från Pullman, intressant läsning tyckte jag.
Precis, Annas pepparkakor finns i alla matvaruaffärer! Året runt.
Det är toppen!!
Så nu vet han att de finns hela året, och dessutom i olika smaker :-)

Annika said...

Ruth:
Haha, ja...
Visst, för den som inte riktigt gillar blir det ju absolut överflöd.
OCH massor av det.
Som tur är gillar jag det :-)
Du slipper tänka på gardiner av allehanda slag, vilket är skönt i sig.

Ja, minus och frost och jag ska strax bege mig ut.
Härligt.
WM är en toppenaffär hela året.
Älskar den!!
SÅ glad att vi har dem här.
Och såklart att du har äkta dalahästar hos dig, fattas bara :-)

Min mormor brukade säga att hon var överrullad också. Att hon slutade bry sig så mkt om julen ju äldre hon blev.
Och det går ju fakitkst att göra mkt av lite.

NU ska jag gå ut, Ruth :-)
Och njuta av den friska mprgonen, och ta bilder :-)
TACK för snälla ord om gårdagens bilder!!

Ha det så fint idag!

Annika said...

Christina:
BOMB IT IS!!!
POOOOF!!!
HAHAA!!
HELT rätt att köra på direkt efter Thanksgiving. Absolut.
Så är det ju här i US, så tycker gott man kan köra så :-)
MYSIGT att ni ska hem!! ÅÅÅÅ!!
Precis, efter nyår ska det bara bort. Direkt. DÅ har det spelat ut sin roll.
Visst, jag hade haft ett annat tänk om jag hade bott i Sverige. men jag hade nog börjat tidigare där också.
Tycker också amrisarna är super på att skapa stämning. Verkligen!!
Och glögg!! Det bara måste man älska. Så jag kan tänka mig att alla uppskattar er fest!!
Stora kramar denna frostiga morgon!!

Monica said...

Ett toppeninlägg Annika! Får första pris i julinfo:-), så kul att se och jag ska titta fler gånger.

Precis, inte en dag för tidigt! Det är nu det är kul att se allt och göra i ordning. Har börjat här och det är så mysigt att komma upp på morgonen och tända ljus, en liten gran, m m, vi ska i år jula lite varje dag till jul:-), började när Anna var här så vi hade mer ljus och färg redan då och så glad att det är färdigfixat med tapeter, möbler och sådant i rummen. Helt ljuvligt! Har köpt en del julklappar, så bra att börja tidigt när man bara så där som nu ramlar över dem, ingen stress alls.

Och så fint det är med Nordic Style, hihi, verkligen populärt både hos dig och i UK, ska va´så nu:-), kul! Och fint att det finns mycket äkta material som trä, kottar, ulltyger, avskyr plastnäsor på tomtar, haha. Och kände igen en del julpynt hos dig där, änglar av strå och halm t ex. En nötknäppare har jag med, de är så fina från Tyskland. Och små glöggmuggar kan fresta, finns ju så fina men har en rad så jag bara tittar än;-). Julporslin överhuvudtaget är så fint, har en servis med Red Robin så den är framme nu. Om man bara plockar fram till julafton hinner man ju knappt använda sakerna så fram med det nu:-)

I år tänker vi fira Thanksgiving också, finns mycket att vara tacksam över, hörde om familjer här som startade förra året med det och både gammal som ung sa något de var tacksamma över och det gav så fina minnen, särskilt de små barnen som uttrycker sig så fint. Och äta lite gott och trivas, kalkon säljs i mängder såg jag på Lidl men kanske gör nåt annat, det spelar ju ingen roll, bara det är gott.

Ha det fint Annika, så kul att se ditt inlägg. Jag märker själv att jag kan bara gå i en galleria här nu och bli glad av alla färger som är mot det regniga ute, kanske inte köper en sak men är fint att titta och ta en julkaffe sen:-) och stressa har jag slutat med.

Annika said...

Monica:
HAHA, tack!!
Så kul att det är så uppskattat. Sådant är alltid roligt och sporrande.
SANT, inte en dag för tidigt, kör på säger jag!!
Det är ju innan jul allt är MYSIGT. Det är då man vill mysa i massor och njuta av det pynt man har.
Helt rätt att du och Anna började jula!
Underbart!!
Ja, det är verkligen kul att det nordiska är så stort. Gillar det verkligen.
Hittar ju en massa najsiga grejer på det sättet!!
SANT Monica, vi som har mycket pynt (du och jag tex, haha) ska plocka fram det nu. Njuta av det, och verkligen använda det vi kan använda. Underbart!!
I get all warm and fuzzy inside.
Skulle vilja åka hem och fynda pynt också. ÄLSKAR svenskt pynt så galet MKT!!!!
Men du, vad trevligt med Thnaksgiving. Vet ju att hemvändande svenskar som bott i USA kör det resten av sina liv efter att de bott här. DET är verkligen en helg att ta efter, även om det kanske inte kan firas med tanke på indianerna och engelsmännen som delade en måltid ihop i Massachusetts för länge, länge sen :-)
Men, själva idéen är såååå bra. Alla borde ta efter den.
Vet ju att Black Friday kommit, men det ÄR medaljens baksida ju.

EXAKT Monica, många säger att de blir deppade av shoppinggallerior i juletid, att det blir tokiga och nedslagna av allt pynt och granar.
Jag? Jag är tvärtom, blir lycklig och får energi av det.
KUL att du känner så också.

Ha en fin toppendag!!

Anonymous said...

Åh! Den artikel ser jag fram emot att läsa!

Annika said...

Brysselkakan:
Ska klistra in den på din sida. Nu på en gång!!

Humlan said...

Vilka roliga affärer! Jag var i Västermalmsgallerian i dag och där hade de satt upp ljusslingor och hade granar med bara ljusslingor i, inget annat pynt och det var riktigt snyggt och trevligt. Jag fick verkligen lust att gå runt i affärerna och bara titta, på julpynt och annat, men tyvärr var orken slut när "måstena" var avklarade.

Förra veckan köpte jag en ljusslinga och satte i en lite större ljuslykta (virade den på finmaskigt hönsnät, s.k. kycklingnät) som jag har satt ut på baksidan där det är alldeles mörkt på kvällarna. Det blev så fint att jag vill göra något liknande på framsidan, det gäller bara att komma iväg till affären innan ljuslyktorna tar slut. :-) Här inne hänger "boll-slingor" i trappan och nu går jag och funderar på vad jag ska hitta på mer i belysningsväg, för det är just dessa ljuspunkter som jag gillar och vill ha mer nu under den mörka årstiden.
Jag har insett att jag inte kommer att ha ordning och reda i alla rum här hemma till jul, men jag ska försöka skapa några oaser med ordning och julstämning. Det blir spännande att se vilket pynt som fungerar här och kanske blir det en del inköp. Utomhus har jag ju inte haft något tidigare så jag funderar en hel del på vad jag vill ha och vad jag kan göra.

Här börjar ju onsdagen gå mot sitt slut, jag har haft en bra dag med bra besked och beslut, och jag önskar dig också en bra dag!

Kramar!

Eva i Dalarna said...

Åh så mysigt med dina bilder idag. Älskar julen! Har inte börjat stöka fram den än men snart så....Blir så inspirerad av dig. Såg i morse när jag gick till bussen efter jobbet, att de börjat sätta upp julbelysning i samhället - så mysigt.
Jag har 4 barn och 6 barnbarn så julklapparna är jag i full gång med att tänka ut och handla hem.
Det har snöat lite här, månntro om det blir en vit jul i år?

Anonymous said...

Åh helt underbart, så härligt med allt julpynt!!! Jag skulle gått helt bananas :). Var i Las Vegas på jobbresa förra veckan o hade sett fram emot att passa på att handla julsaker, men blev så besviken när de inte plockat fram julgrejerna ännu, eller rättare sagt inga av de stora varuhusen där jag var hade någon julavdelning/hemavdelning alls. Hann med en snabbvisit på ett Walmart och fick med mig julgodis, men hade så sett fram emot att njuta av alla fina julsaker som alltid finns på t ex Macys o Nordstroms.

Ja,ja finns ju julsaker i Sverige också, men inte riktigt samma sak :).

kram o tack för en härlig blogg!
/Cissi

Annika said...

Humlan:
Ja, de är kul!
OCH mer finns.
Det finns helt enkelt SÅ otroligt MYCKET!!!
Älskar den där känslan du fick idag då du gick i Västermalmsgallerian. Just att man känner sig glad och sugen.
Kan tro att det är fint där också (gillar den gallerian).
Humlan, helt rätt detta med ljusslingor. Man blir glad över dem också plus att de är så vackra!
Jag tycker nästan att ju fler de är desto bättre är det. SÅ vackert där de lyser upp i natten.
Låter supersnyggt allting.
Precis, skapa små juloaser i ditt hem, låter SÅÅÅÅÅ bra.
GLAD att du haft en fin dag, Humlan.
Jag har slitit utomhus med min täppa. USCH!! Så mkt rens och grävning. Men nu den redo för att julpyntas den också.
KRAMAR i massor!!!

Annika said...

Eva:
TACK!!!
Så roligt att detta inlägg blev så uppskattat.
Det är ju så kul med all jul,även om man kanske inte köper så mkt. MED tanke på hur mkt de flesta av oss redan har hemma.
Men roligt ÄR det, och man blir glad!!
HELT rätt att sötta upp julbelysning nu!!
Överallt, ffa på allmänna platser. Man blir ju bara glad av det. Förutom kanske ngn som blir sur och tycker det är för tidigt, haha.
Men nog gör glädjen och det vackra sitt till!!
OOOO håller ALLA tummar för en vit jul för er. För mig blir det nog inget sånt. Tyvärr.

Annika said...

Cissi:
HEJ och välkommen till min blogg!!!
Finns du på instagram?? Har ett minne av ngn svenska som var i Vegas där förra veckan, var det månne du???
KUL isf!!
MEH!! hade de inte tagit fram på varuhusen???? Vet att Nordstrom kör rätt hårt på att inte börja förrän efter Thanksgiving, men resten borde nog ha börjat.
Konstigt.
Trist.
Macy's bord ju ha haft för sjutton!!!
TACK snälla du för dina fina ord.
Önskar dig varmt välkommen tillbaka.
Kramar!

Anne said...

Det här inlägget fick mig att smälla av, farligt farligt alltså. Haha, inte så att jag behöver mer inspiration liksom men jag har helhjärtat adopterat ditt talesätt vad gäller pynt om more is more så även i år kommer nog jullådorna i garaget fyllas på med lite mer nytt. Herre jösses vilken affär And That verkar vara. Aldrig sett nåt liknande, DIT vill jag. Vet inte om det är för mycket av det goda...nä, det kan det väl inte bli eller kan det? Skulle gärna botanisera runt där i alla fall. World Marketbilderna känner jag igen mycket från, var där nyligen och sååå mycket fint. Vinglöggen, ja visst blev man glad! Köpte också en, den kändes lite dyr (eller kanske inte?) men klart den måste testas. Hoppas den är god, första året jag sett sån där. Hade hoppats på grandpa julmust men den verkar de ha slutat med för gott. Tycker de får mer ätbart hela tiden, från olika länder. Kul. Nyåkers peppisar är bäst.

Apropå gårdagens inlägg. Jag tycker det är så himla super med allt vandrade och promenerande ni gör, det är BRA att vara besatt av att komma upp i 10.000 steg/dag. Jag önskar vi hade något liknande, Jag travar ju på för mig själv så gott jag kan och har mina PWs men tillsammans är det ont om det. Min hubby rör sig alldeles för lite, det är stillasittande jobb, däremellan sitta i bil till-från-jobbet och när han kommer hem är det plikterna som småbarnspappa som kräver sitt och vips så är den dagen och kvällen sedan borta. Tyvärr tror jag det är många som är som oss, speciellt där den jobbande utanför hemmet partnern inte får in tillräckligt mycket med motion i livet. Något som ju kommer straffa sig inom sinom tid om man inte ändrar de beteenden. Av de flesta jag känner som är hemmamammor är kvinnorna duktiga på att träna på olika sätt medan kidsen är i skolan, medan männen tyvärr är dåliga på det och mest stillasittande. Kanske inte för att de vill men inte tycker tiden räcker till, eller man ska nog säga, inte tycker det måste prioriteras. Vad jag försöker säga är att ni ska vara nöjd över att ni är så fysiskt aktiva och att ni prioriterar det för tyvärr tror jag många lever i alltför stillasittande liv där det prioriteras bort för annat.
Och ja för förebilder som är unga i sinnet, aktiva och starka i 70+, 80+ och ävn 90+ åldern. Alltså jag blir alltid så glada höra om såna exempel, vi behöver det. Din mamma är det ruter i, det står klart. Jag har några förebilder här på gatan också, närmaste grannen fyllde 71 i år (eller var det 72?, ingen riktig koll) och han har börjat med en massa nya sproter på äldre dagar. DET tycker jag är coolt, hur man aldrig blir för gammal för att prova på nytt eller återupptäcka nåt man i åratal glömt bort/inte haft tid med.
Sedan har jag en förebild i en fd preschool lärare här som också var 70+ och jobbade som vikarie. Alltid så välsminkad, propert klädd, glad och bara med sån lugn, harmonisk, pigg energi. Ja, du kan föreställa dig. Det gör mig så glad och peppad, hur man själv vill bli och vara. Men man måste ta hand om sig själv, det kommer och biter en i svansen senare annars. För ser tyvärr också exempel på äldre som inte gjort det och har x antal krämpor och problem som jag tror skulle kunnat avvärjas med annan livsstil och hur även somliga som är friska och pigga pensionärer inte bryr sig, inte orkar utan mest sitter på sofflocket och blir flåsiga bara gå till postlådan. Det är sorgligt och påminnelse om hur man inte vill bli heller... Sedan är det så klart ofrånkomligt att vissa, hur aktiva och hälsosamma de varit och är, ändå åker på skit. Min svärmor är sådan, alltså hon har alltid varit en sån hälsoguru, så fysiskt aktiv och i god form men sedan kom ju ryggproblemen som krävde operation och det har varit ett helvete. Så alla kan ju drabbas av sjukdomar, olyckor och skit, oavsett hur man lever. Men bättre bättra på oddsen genom att röra på sig så mycket man kan medans man kan i alla fall..

Anonymous said...

det var julpynt det :)

Annika said...

Anne:
HAHA, ja---
Jag vet!!
More is more is the way to GOOOOO när det kommer till julen!
Ingen ensam tomte i en vrå och så vitt, vitt och vitt. Nej, det ska finnas pynt o parti och minut. Eller, ja så tycker jag iallafall :-)
OCH du. BRA!!
Anne, kan inte riktigt sätta fingret på And That. Kan inte riktigt beskriva känslan jag fick därinne. Svår.
Måste nog tillbaka en gång till. Dyrt var det INTE, och kanske kvaliteten också är därefter?
Men grejer hade de!!
WM är en sådan BRA affär, älskar den!!!
Vinglöggen är jag så nyfiken på. Ska bli kul att smaka den!! Absolut, den var inte helt billig. Nej, julmusten har de nog slutat med, tyvärr.

Tack, ja vi är besatta av de där 10,000 stegen per dag. OM vi inte fått ihop dem på kvällen så går vi runt runt runt i en cirkel mellan kök, hall och vardagsrum. Om grannarna ser oss tror de nog vi är sjuka. HAHA!!
Men så gör vi, fniss.
Jag går ju mina PWs under dagen ensam. Men det är helt OK, har SR och poddar som jag lyssnar på då. Love it!!
nej, det är klart att ert liv blir mer inrutat, så var det ju för P och mig också då K var liten. Allt har sin tid.
OCH ja, jobbar man som din M utanför hemmet så blir det mkt stillsittane på jobbet, den kommer han hem och vill leka, vila och äta m stella etc.
jag vet, svårare för dem.
P jobbar hemifrån för det mesta och kan gå ut och springa på sin lunch etc.

ja, äldre aktiva pensionärer är bara så inspirerande. Jag vet!!!
Man blir så inspirerad. Dessutom vet man ju hur nyttigt det är för kropp och själ att hålla igång kroppen.
Det går hand i hand.
Som din granne som provar på sporter. DET är ju så coolt!!!

USCH ja, sjukdomar kan dyka på även den friskaste och piggaste och mest aktiva. Har ju en moster som drabbades svårt av just ryggen hon också. Svår operation på 8 timmar, lång vistelse på sjukhus sen, flera månader.
OCH sen handikapp som följde. SÅ orättvist, precis som för din svärmor.
Så tragiskt. Jag vet!!

Kramar!!!

Annika said...

Ano:
Ja, det kan man nog påstå :-)

Evas blogg said...

Så många vackra saker! Tyvärr blir det så för mig att när det blir väldigt mycket då har jag svårt att se enskilda saker. Skulle jag gå i dessa affärer skulle nog hjärnan skrika stopp. Jag har slutat att köpa julpynt då vi har så lite plats för nytt (om jag inte slänger nåt gammalt). Julklappar däremot, dem har jag snart köpt klart. Kikar runt på nätet och får inspiration, sen beställer jag det mesta på nätet. Just nu gör jag julkort och ska även ta itu med små jullandskap i glasburkar (inte till mig själv).

Cari said...

Först idag jag kunde läsa ditt inlägg och se alla bilderna (igår var det något strul).
Så otroligt mycket fint det finns. Tycker att de olika dalahästarna är fina som julgranspynt.
Jag har börjat köpa julganskulor/hängen som souvenir då jag är på resa. Blev ett par jättefina från USA i somras. Perfekt att ha som minne då de bara kommer fram en gång om året och då kan det vara massor av saker framme.
Jag blir verkligen ha-galen då jag ser allt fint - och undrar om jag kan be maken att handla då han reser nästa vecka :-)

Cari said...

Missade ju att säga att absolut ha Nyåkers de godaste pepparkakorna. Måste nog köpa en burk, eller två, idag.
Och saffransbröd! Det är så gott.

Vilken härlig julstämning det här inlägget ger mig.
Tack.

Annika said...

Eva>
SÅ otroligt mkt saker.
Förstår vad du menar, man blir nästan stum. OCH det blir liksom överdos, det blev lite så på affär nummer 2...
Måste dit igen nu när jag vet hur den är upplagd.
Älskar pynt, och jul. Men jag har så mkt redan att jag inte behöver en pinal till. Men det är ju så svårt att låta bli!!!
Nätet är så bra. SÅ bra.
Köper också mkt online.
Vad fint det låter med jullandskap i glasburkar. Jättefint.
Ha en fin dag!

Annika said...

Cari:
Alltid trist då det strular, morr.
Men bra att du kunde läsa idag.
Visst är det kul med alla dalahästar, fina. Köpte dock inga.
Det är verkligen KUL att samla på sig julprydnader då man reser. Absolut, och det blir ju minnen.
Det ÄR lätt att bli ha-galen. Verkligen!!!!
Ha en bra dag!

Annika said...

Cari:
Igen!!
TACK!!
Det blir BARA jul om ngn vecka! Då blir denna blogg en julblogg :-)

Anonymous said...

Tack Annika, ja, det stämmer att det är samma Cissi från Insta :).Har följt dig något år men varit dålig på att kommentera. Jag var själv i USA som aupair med EF 1989-90 fast i Chicago, så därav varit extra kul att följa dig. Hur livet liksom blev för någon som stannade kvar over there. Har fortfarande ett förkärlek till USA på många sätt och därför oerhört tacksam att jag får åka på jobbresor dit minst ett par gånger om året. Då blir det alltid att passa på att äta favoritmat, besöka favvoaffärerna osv.

Annika said...

Cissi!
JA, vad KUL!!! :-)
Aha, nästan samma år, EF, 90-91 för mig :-)
Har en kompis som for till Chicago samma år som jag, hon träffade sin kärlek där hon också. Lustigt, vi satt bredvid varandra på planet till US i mars 90, sen höll vi kontakten fastän hon skulle på au-pair skola i Chicago och jag skulle till Boston. Men den tjejen är också kvar i US :-)
Så kan det gå.
SÅ kul att du har kvar din kärlek till US. Förstår att du gläder dig åt att komma hit. Kanske på samma sätt som jag gläder mig över att åka hem till Sthlm.
Jättekul att kommentar här, blir så glad!!

FREEDOMtravel said...

Oj vad mycket julpynt! Vi har inget julpynt alls, så bra att någon kompenserar ;)

Annika said...

Helena:
Jodå, julpynt finns i affärerna i parti och minut.
Jag försöker att inte köpa så mkt eftersom jag ju redan HAR så mkt.
Så jag kompenserar :-)))