Tuesday, March 14, 2017

It was a birthday kinda weekend!

Good morning!!


I hope your weekend was a great one.

I turned 51 on March, 12. Yes, this past Sunday.
What a strange number. WUT? Me? 51?
But, that is the way the cookie crumbles, guys. I am that old.
However, it is not that old in the grand scheme of life.


Sunday morning in my kitchen, and fifty one years old.

Karolina posted this pic on Facebook when she congratulated me.  Karolina was 6 months old, and I was 30 years old. The pic is taken on a super warm January day in Old Town Alexandria here in NoVA.  Yes, 20 years ago ...

I am happy to be around, and happy to be fairly healthy.
Peter made me a wonderful breakfast on Sunday morning. We did succeed in making really good western omelettes. I think it is HARD to make a good, and good looking, omelette.
Peter got me some good hiking clothes and stuff for the garden.
And, I also got a new iPhone 7 as well.
I think the new phone will be a good one. Oh, sure, I picked the rose-gold one, of course I did!
It will be interesting to try out the camera on that phone. It is said to be so good, so we’ll see …



IT is NICE to come down to a table looking like this one!


It turned OUT!!

I did not throw a birthday party this time around.
Hey, it is not that important when you’re 51. On the other hand I threw a hell of party when I turned 50, as you may remember.

Peter, Keith and I went to Eddie V’s on Saturday night. Again, that place is AWESOME and fantastic!
The food is brilliant. And, this time around something went wrong with our wine order, and it wasn’t even a minor mistake. Service minded as they are they did not charge us for the wine. AT ALL!!
And, they treated me to dessert!
I SO recommend Eddie V’s if you live in the US. NO, this is NOT a sponsored post. At all. I just think they are fabolous, and that the food they serve is TOP NOTCH (I am picky at restaurants) plus that the service is SO top of the line.


It is COLD here, folks.
Actually, when you’re reading this I think it is snowing here. Yes, that is true, we are expecting a BLIZZARD today.
It is so incredible weird. In the middle of March? In Washington?
But, alas, that is what we have to deal with today and tomorrow.
Fun times.  Or not.



I put the new iPhone to the test right away.  Yes, this will be just fine.  The pics are all taken yesterday. It was SO cold, and dark.  Yes, we did switch over to Daylights Savings Time (sommartid) over the weekend.  DEEP, fat sigh ...


Look at the budding cherry blossoms.  Oh, I so HOPE they will survive the cold snap and all the snow.


I want snow in December, January and February. I crave snow and cold temps during the winter. This winter we got NONE!
So, as far as I am concerned the snow should stay the HELL away from here now.
Everything is in bloom, or about to bloom. It is SO cold, and on top of everything we’ll get a thick layer of snow.
Depressing.
Poor budding trees, POOR cherry blossoms (they might even be in danger, according to the National Park Service), POOR flowers and POOR people.
The kids might be happy, though. They will get their first snow day OF THE YEAR.
Yes, so that is the situation in my neck of the woods this Tuesday.
Tomorrow it might be a very snowy post. Yup, weird and twisted, don’t I know it …


Have a good one, y’all!!

32 comments:

Äventyret framtiden said...

Grattis än en gång och i efterskott!
Åren de går och vi med dem, som det heter men du är fortfarande ung och faktum är att det inte alls är pjåkigt att bli äldre heller. Jag njuter av varje år jag får vara med!

Vädret är verkligen nyckfullt hos er, nu kallt igen!
Här har snön smält bort, den finns enbart på skuggiga ställen. Några plusgrader och gråväder för det mesta men det är våren som är på gång.

Ha en fin dag!

Cari said...

Grattis i efterskott.
Så härligt firande. Och fina presenter. Vandringskläder - alltid rätt.

Snöstormen ställer in flygen från Sverige till USA. (hoppas det lugnar sig till nästa vecka då vi reser till Miami)

Taina said...

Grattis igen! Vilka bra presenter du fick. Och vilken FRUKOST! Mums!

Snö i massor har vi här nu i skrivande stund. Visst har vi haft snö i vinter men inte så mycket som nu. Hade gärna sett liiiiite mindre just nu. Idag blir det vår 4 snow day vilket betyder ett kortare sommarlov för barnen. Blir en hemmadag för mig med. Inte så illa så länge vi har ström om du frågar mig.

Stay safe!

Kram

P i X E L I E - Erica Pettersson said...

Vad roligt att du hade en så fin födelsedagshelg :-)
Skönt med lite lugnare födelsedagar ibland också. Personligen väljer jag alltid low key-firande, om jag får välja :-)

Vilka FINA presenter du fick! Härligt med vandringskläder, då det är ett sådant stort intresse. Förstår att du längtar ut till första rundan :-)
Och helt Awesome med en ny mobil!
Kan riktigt tänka mig hur underbart det känns att få kassera sin gamla när den redan hunnit passera sista versen. Jag tänker verkligen njuta av den stunden när den kommer till mig :-D
Och rosé-guld: Goals, som ungdomarna säger ;-D Älskar den färgen!!

Jobbigt när det ska komma snö typ en månad efter att vintern egentligen ska vara över, speciellt när den som hos er inte behagat komma tidigare.
Här har det varit plusgrader nu i några dagar, och snön tinar som bara den.
Har vi tur kanske vi fått vårvinter redan nu :-) Jag håller tummarna i alla fall :-D
Och jag håller tummarna att snön hos er antingen inte kommer, eller att det inte blir så långvarigt :-)

Hoppas du fått en fin start på nya veckan!
MVH /Erica

Unknown said...

Grattis i efterskott här också! Verkar som du fick en jättefin dag! När jag fyllde 51 kände jag mig fortfarande väldigt ung, tror de flesta gör det nu för tiden. När man ser fotot av dig skulle man inte tro att du var mer än 25. iPhonen var ett riktigt fynd, tydligen, för bilderna du tog var verkligen vackra - beror kanske lite på motiven också.

Snö igen det går upp och det går ner med vintrarna både hos dig och hos oss i Sverige. I Skåne är det stormvarningar men barmark just nu. Hoppas körsbärsträden klarar sig hos er - de är så vackra. Skulle bra gärna vilja åka upp till Stockholm när de blommar i Kungsan!

Ha det bra!

Monica said...

Ett Stort Grattis Annika! Vilken fin födelsedag! Och ett härligt frukostbord! Ser så gott ut allt! Sån där omelett, är det samma som vi säger fransk omelett om? Med någon fyllning och så viker man den, gör den ofta.

Nu har vi här lite fler plusgrader men sol var det bara någon dag, är ofta mulet och lite blåsigt. Ser att det är senare i år, jag brukar ha vårblommor planterade denna tid. Men det ska bli nu när det är balkongstädat:-).

51 är liksom ingen ålder men nu kan jag känna mig lite tröttare än förut, dags för födelsedag här med snart:-)

Ha det fortsatt fint Annika!

Anonymous said...

Vilken härlig fölsig du fick! Och bra presenter! Kul med en ny telefon förstår jag. Njut av snön nu. Jag är bara less....

SB

Annika said...

Karin.
Tack!
Det är väl som alla säger, bara man får vara frisk och kry är det helt OK att åldras.
I ärlighetens namn är det inte så farligt, nej. Även om det ÄR konstigt att se siffrorna.
Det toksnöar här idag, i förra veckan var det 23 grader varmt.
Livet på den amerikanska östkusten, livet i the mid-atlantic.
Japp, det är bara att hänga med där också.
Och ni har sann vårvinter, som det ska vara.
Ha en fin dag nu!

Annika said...

Cari:
Tackar.
Miami bör ha NOLL och inga problem med rådande väder :-)
SÅ det är nog helt och håller lugnt för er. Och i nästa vecka är ju detta ett minna blott hos oss också :-)
Lycklig resa!

Annika said...

Taina:
Tack!
Ja, det var en god frukost, och jag är så glad att vi äntligen lyckades få till det där med omeletterna, haha!!
Ja, det snöar ymnigt här med.
Så ni har haft en del snö, men det har jag ju sett.
Tycker ni har väldigt få snödagar, här har de tio numera. Men detta är den första de använder. Ni borde ha fler dagar, och det är fel att sommarlovet ska stryka på foten. Jag vet att de år vi gått över har annat rykt, tex teacher workdays, och sen har de fått dagar avskrivna på annat sätt. Ngra få ggr har terminen förlängts. En ggn förlängdes skoldagarna i tre veckor.
Men, som sagt, detta var innan de la om så att det blev 10 dagar per år. Ni borde verkligen ha fler än fyra med tanke på att ni har så pass mkt vinter.
Exakt, ström är a och o. Verkligen.
Har man ström är allt a ok. Jag ska också mysa på hemma idag + laga en god köttgryta i min crock pot.
Kramar!!!

Annika said...

Erica:
Det var en lugn och fin helg.
OCH en god!!
HIHI!!
HAHA, goals med iPhone 7 ;-)
Fniss.
Jodå, det är nog en bra mobbe. Så nu får jag ha den i tre år tills den brakar...
ja du vet hur den visan går.
ja, rose-gold var given. Det visste jag. Klart man tar rosa :-)
Det snöar här nu, ska strax gå ut och fota lite. Det är nog av den äckligare sorten, du vet tung blötsnö och underkylt regn. USCH!
Min granne är ute och skottar just nu, ser tungt ut.
Helt värdo med en sådan här sen drabbning. Bara jobbigt.

Nej då, långvarigt blir det inte, och det är BRA!!!

Tack Erica, ha en fin start på veckan du med!!!

Annika said...

Nilla:
Tusen tack!
Jodå, absolut, i dagens läge är ju verkligen inte 50-årsåldern ngt att ha ångest över. Verkligen inte. Håller med. Tittar på sådana som är mkt äldre än jag och ser hur snygga och fina och i vilken god form de är. Känns bara bra. Har en mamma som fyller 77 iår som är en riktig måttstock också. Piggare än många i min ålder.
DET var verkligen snällt sagt om mitt foto. TACK!! Men, jag lovar, det syns. DET syns.
TACK, ja den här kameran i iPhonen är sådär erkänt bra, så det är kul att testa den. Men det är sant, det beror ju på vad man fotar också. Ska snart ge mig ut med både mobil och canon och dokumentera dagens snö.
TACK, Nilla, verkligen upp och ner med vädret hos dig och mig. Körsbären är väldigt mkt i startgroparna, och vi ska verkligen hoppas att de klarar snö plus den hårda vinden.
Ja, försök åka till Kungsan och se träden där, så fint.
Ha en toppenfin dag!!

Annika said...

Monica:
Stort tack.
ja, det är det nog, en fransk. Det är så man får dem om man går ut och äter frulle här. Tycker det är så gott, och med fyllning, ja. I western är det skinka, ost, tomat, lök, svamp. Mums!! Tycker bara det är så svårt att laga goda omelett hemma. SÅÅÅÅÅÅ svårt.
Vi stod oss på den hela dagen.
Det toksnöar här, ska strax ge mig ut och dokumentera allt.
Sjukt, men sant.
Jaja. Det är våren, I guess, med en touch av snöstorm :-)
OCH du fyller snart också. KUL!
Ha en toppendag!!

Annika said...

Susanna:
Tack, en bra fölsis blev det.
Njuta av snön?
Tror ingen gör det den här tiden på året. Känns ju bara stönigt detta, men jag ska ut med kameran och dokumentera. Är du ledig idag? Eller har du åkt in till jobbet?

Keith said...

No way are you 51 😉 Glad you had a nice birthday! The poor blooming flowers. Just when they thought it was safe to come out. Good thing the snow and ice won't last long.

Anne said...

Du är en sån fining, snygg och fräsch 51-åring på utsidan och på insidan med en härlig, positiv energi, sund och klok inställning till allting!!!
Men du, vart försvann det här året. Det känns som igår det var det stora 50 och nu är det redan 51. Som du minns fyllde jag också jämna siffror ifjol och kan inte fatta det redan plussats på en siffra. Även om jag inte hade en stor fest och firade så det rykte om det i fjol som du gjorde på din dag, så var det ändå mer baluns och "större" på olika sätt. I år var det tillbaka till en vanlig, stillsam, enkel födelsedag utan grubbel eller så mycket tankar som det var för mig i fjol. Kanske du känner likadant. Rätt skönt faktiskt.Vissa människor verkar hantera åldrandet (usch, låter neggo skriva åldrandet, men vad ska man annars säga?) på ett odramatiskt sätt, inget de tänker på. Sån är min äkta hälft, han reflekterar inte alls på det sättet jag gör. Kanske din också? Medan jag har mycket mer funderingar, inget jag fastnar i på det sättet men det kommer och går, kanske bara något att acceptera att jag är sån och så är det inte mer med det. Det är ju en naturlig process att bli äldre, det händer alla och alla unga kommer vara gamla en dag. Man får, som du säger, vara oändligt tacksam för hälsa och bara omfamna ev småkrämpor eller annat som dyker upp under resans gång med gott mod och vara tacksam för allt man har.
Jag tänkte på det du också skrev i nåt skede, hur du tänkt på att förr var du alltid yngre jämfört med t.ex. läkare och andra man möter i vardagen men nu är det inte alltid så mer. En konstig grej, jag förstår vad du menar. Kanske det är för att man i sinnet känner sig så ung och därför tycker det är svårt att fatta att man inte är den där säg 30-åringen mer....när man ju i huvudet fortfarande är det.
Omelett är skitsvårt få till, jag tror vi aldrig riktigt lyckats faktiskt. Försöker inte ens... Men ni fick till den, snygg blev den ju också. Hihi, ja det är de små sakerna som ger den där härliga guldkanten i vardagen (hehe, vill minnas du inte är en fan av det uttrycket).
Vilka jättefina presenter och dag överlag, så mysigt du fick det. En bra helg att vara nöjd med.
Nä, den här tiden på året och så långt gången vår så gör sig snöoväder icke besvär. Hur ser det ut just nu, kommer det passera förbi er eller hur är läget just nu? Förresten, jag lärde mig nåt nytt av ditt inlägg. Aldrig hört uttrycket cookie crumbles, så det lägger jag bakom örat nu för att kunna använda själv vid lämpligt tillfälle.
Kramar!!

Annika said...

Ketih:
Yes, way I am!! :-)
So fifty ONE!!
The sad thing with this snowy mess is that it might kill the cherry blossoms. SO SO sad...

Annika said...

Anne:
Tusen och miljoner tack för dina snälla och fina ord.
Jag tar dem till mig och blir varm inombords.
Ja, Anne, vart försvann det här året? SÅ knäppt att det gått SÅ fort, för det har det verkligen gjort. Vintern har gått fortare än kvickt.
Jodå. jag tänker på åldern, och jag tänker på siffran. OCH jag tycker nog att det ser väldigt konstigt ut. Faktiskt.
Sen är jag glad att jag får vara med, och att jag mår fint och så. MEN visst i helsike känner jag att jag inte är 30 längre, eller ens 40. Det känns i leder och rygg etc.
DET är det trista.
JAPP, så är det. Det är SÅ underligt. Förr var läkarna alltid yngre än en själv. Nu är jag äldre än min hjärtläkare, jag är äldre än min gyn, de flesta på den "vårdcentral" jag går till med småkrämpor är yngre än jag. Den enda som är äldre är den ortoped som opererade mig. Annars? Min tandis är yngre än jag...ack ja...ack ja....ack ja....ack ja...
Jodå, sånt är det svårt att inte reflektera över.
Sen att jag mentalt känner mig yngre är en annan femma. Men det är fdlseåret som talar sitt tydliga språk.
Omelett är så sjukt svårt att få till. Jag vill får den lika bra som man får när man går ut på frulle. Men det har jag aldrig lyckats med.
Snön ja, den har nog get med sig nu. Ligger ett lager på marken, otäck isig snö. Tung, Vet inte hur mpnga cm, 10???
Det snöar lite hela tiden. Men det kunde ha varit mkt värre. Dock, det kan ha tagit död på körsbärsblommorna. Det är SÅÅÅ sorgligt.
Jag såg andra ihjälfrusna blommor idag också. Så nog är det illa tajmat av den här snön. BLÄ.
AHA, KUL, ja det är ganska bra det där uttrycket "the way the cookie crumbles".
HIHI!
Kramar!!

Nettan said...

Vilken härlig födelsedagshelg du har haft, än en gång grattis till dig fina vän!
Härligt med ny lur, min hänger med en så länge, får se när det blir dags att byta ut den.
Vackra bilder som alltid i din blogg.
Snö i mars, aprilväder där det växlar och blir busväder fast naturen har ställt in sig på något annat är så typiskt, vi håller tummarna för att det är snabbt övergående oh att ni snart har vår på riktigt.

Många kramar

Annika said...

Nettan:
Tack, den var lugn och skön och precis som jag ville ha den.
TACK för dina supersnälla ord.
Ja, förr eller senare måste de där lurarna bytas ut. Jag hade velat vänta på 8:an, men det gick inte. Min gamla var för trött.
Precis, aprilväder kan man nog kalla det för. Inte så farligt här, trots allt. DET hemska är att det kanske dödat körsbärsblommorna och det är inte kul.
Våren har vi ju haft, så den kommer nog tillbaka i nästa vecka igen.
Kramar och tack!!

Annika said...

Grattis grattis! Låter som ett fint litet födelsedagsfirande :)
Kul att helgen var fin också.
Kram

Annika said...

Annika:
Tusen tack. En bra helg, helt enkelt.
Kram!

Steel City Anna said...

Grattis! Fina bilder vid sjön. Hoppas ni slipper snöstormen! Vilka svängningar ni har verkligen. Svårt att hänga med.

Jenny said...

Ser ut som att du haft en riktigt fin födelsedagshelg.:-) Jag undrar om man någonsin kommer att känna sig så "gammal" som siffrorna säger? Oavsett - hoppas du får en toppenvecka trots snöbakslag.🌸

Annika said...

Anna:
TACK!
Snöstormen slapp vi inte. Trist, trist.
Visst, vädret är nyckigt till max.

Annika said...

Jenny:
Mkt bra helg. TACK!
Nej, jag tror inte det, om åldern alltså.
Jodå, helt OK vecka :-)
Du med hoppas jag.

eastcoastmom said...

Samma färg på iPhone som min dotter, hon har också 7:an.
Ja som du sett har vi fått en hel del snö idag. Känns sådär. Men det är bara att gilla läget, vårt kommer snart...

Annika said...

AM:
Ja, den är fin den däringa roseguldiga :-)
Snön ja, så j-a onödig. Ledsamt att se den.
Vi hade redan påbörjat våren här, och det mest sorgliga är nog alla de blommor som faktiskt frös ihjäl. Det inkluderar körsbären. SÅ så så så tråkigt.

Anonymous said...

Belated HAPPY BIRTHDAY kära Annika! Är sa dalig pa att lämna kommentarer pa sistone. Tänkte desto mer pa dig i söndags!
Kramar, Lisa

Annika said...

Lisa:
Tack, vad gullig du är
Mindes du att jag fyllde år den 12??? Isf är jag impad.
Kram, kram!!

Anonymous said...

Grattis i efterskott! Läser igenom lite bakåt...

Annika said...

Tack Karin!