Tuesday, November 29, 2016

Some chitchatting on a Tuesday

Hello Tuesday!


The end of November.
Thanksgiving is over.
It is almost Christmas.

During the month of December, I will turn this blog into a Christmas blog, more or less.
We are going to live and breath Christmas.
I hope you will join my Christmassy crazy self along the way!


Picture from Reston Town Center right now.

Here is the link to the show “Vaken” (Awake) on National Swedish Radio.
Well, it will be a bit hard for you non Swedish speakers to understand it, but for the rest of you; listen away.
I’ll participate there again in the future.



The weather here in DC has been a bit of everything lately.
It’s been cold, its’s been warm. Today and tomorrow it is supposed to rain all day,
That is good, we really do need the rain.
Most mornings now are frosty. Beautiful mornings.
I miss my morning walks, but I have to deal with it. I just have to have full trust in that I can take power walks and hikes after the surgery.
Well, after the physical therapy is over with.
But soon, soon.


I shot these pics last week as I was limping along the shores of Lake Audubon.





Pretty soon it is time to buy Christmas gifts.
I will have to limp from store to store in order to do so. But, on the other hand it is SO easy to shop online these days.

Today I am heading to The Mothership a.k.a IKEA with my friend Lotta.
That will be nice.
Later on this week, the Swedish gang is heading over to a German specialty food store that also happens to sell a lot of Scandinavian goodies. I am looking forward to that trip as well.

Well, this is just a little chit-chat post. I hope you all will have a good, and calm, Tuesday.






13 comments:

Monica said...

En julblogg ser jag fram emot:-) och hoppas du får en toppendag på Ikea! Ska lyssna på dig också, kul! Och då med knät, ja det var på Arlanda det hände på väg och jag hade förstås haft ont ett tag men trodde inte det skulle bli så där akut, rent hemskt och jag förstår dig precis. Men det har gått åt rätt håll, minns nu att jag hade en skena på båda sidor om knät rätt länge så det inte for åt olika håll. Nu är det tre år sedan som sagt, det tog ett år innan det kändes mer okey.

Önskar dig en fin dag Annika och så fina höstbilder! Även om jag väntar på kommande julbilder så är ju hösten otroligt vacker!

Monica said...

Nu har jag lyssnat Annika, vad kul att höra dig och du har en jättebra berättarröst, du är ju ett proffs redan:-). Så bra att de fokuserar på en som får berätta, blir en helhet på annat sätt och det har var jättekul att höra.

Nettan said...

Så kul att höra dig på radio igen Annika! Förstår så väl att du saknar dina promenader, men du kommer ut på dem igen.
Vackra höstbilder, här är alla träden kala nu men det finns något vackert i det med.

Ha en skön tisdag!

Kramar

Steel City Anna said...

Vi har vår första frostmorgon nu. Så vackert. Har suttit i uterummet och tittat på trädgården och lyssnat på radiolänken. Kunde varit längre tycker jag :) blir uppiggad av att höra om kvinnomarchen :) när det är sånna här tider får man hämta tröst i alla de människor som kämpar för demokratiska värden. Jag har haft så mycket glädje av kampanjen 16 million rising och The 3 million efter Brexit. Det finns så många smarta varma människor därute också.

Detta med ljusstakar i fönstren till advent som bara svenskar gör vad jag vet har jag läst en hel del om. De har att göra med att man lyste upp vägen i mörkret genom att tända ljus i fönstren så att man hade nåt att orientera sej efter. Urgammal svensk tradition alltså. Adventsljusstaken är någonting annat och har alltid bara fyra ljus (5 i anglikanska kyrkan, man lägger till ett för Kristi födelse och tänder på juldagen). Jag har också läst att man i Skandinavien tände mycket ljus ändå före kristendomen och försökte beveka de gudar man trodde på då att föra ljuset tillbaka. Och så blev det en härlig sammansmältning med adventsljusen när då kristendomen kom och ett ljusfrosseri utan dess like någonannanstans på jorden :)

Precis som hos dej så är det här bara i kyrkorna och i kristna hem som man har en adventsljusstake, eller mer här har man en adventskrans. Det som man lägger i kransen eller staken såsom kottar, mossa och granris har alla traditionellt kristna betydelser (åtminstone sen medeltiden) om evigt liv och pånyttfödelse (granens ständigt gröna färg osv). Det undrar jag om så många svenskar tänker på.

Annika said...

Monica:
Ja, vad KUL att du hänger med på julbloggandet galore. SÅ roligt!!
Ja, jag har ju haft ont i mitt knä i 5-6 år. Fick nog min första artrosdiagnos då. Eller, jag fick den då. Sen har jag känt av det ibland, ofta vid väderomslag. Men när det slog till var det som att få en infarkt i knät, som jag sa till ortopeden. Det var det vidrigaste vidriga. SÅ jag vet precis vad du fick vara med om på ARN. SÅ vidrigt alltså.
Jag har också en slags skena, eller vad man ska kalla det, en elastisk skena, natt och dag.
Tack Monica, naturen ser ungefär så här nu, lite mer kal kanske. Dessa foton är nog en vecka gamla nu.
Julbilder ska det bli!
Absolut.
TACK för beröm, Monica. Blir såklart jätteglad. Det är nervigt det där, det ÄR det. Jag är glad att SR vill ha mig med på Vaken ibland. Ställer gärna upp.
Tack Monica, dina ord värmer.

Annika said...

Nettan:
TACK Nettan, så roligt att du tycker det.
Du gör mig SÅ glad.
Ja, när morgnarna är sådär vackra, som de är nu, vill jag ju bara UT!!! OCH GÅ!!
Men det går inte. Det går verkligen inte.
Jo, kortare stycken, men inte som jag är van vid.
Älskar kala träd!!
Stora kramar!!!

Annika said...

Anna:
Visst ÄR de underbara. Jag blir GLAD av frost.
Här regnar det idag, 9 grader nu.
OCH tack för dina fina, fina ord!!!
Jag blir verkligen GLAD och varm av dem.
Jag kommer att vara med igen.
Ja, The Million Woman March tror jag blir mäktig. Det antas komma rekordmånga till den.
Jag hoppas verkligen att jag kommer att kunna åka in på den, det beror lite på väder och vind. Men, om det inte snöar massor så tar jag tricken in till stan och är med på detta historiska.
Jag gillar när människor förenar sig!!
Viktigt nu i dessa EXTREMA högertider.
Precis, det med ljusstakar och ljus och stjärnor är nog riktigt svenskt, eller nordiskt. Visste inte att det hade en sådan historia, tack för att du berättar. Men det är ju vettigt, och klokt. Istället för gatubelysning i mörkret.
VISST är det SÅ, och där har vi en stor skillnad på norden vs US/UK det är verkligen endast i kyrkorna som man har advent. Eller, så är man väldigt religiös. Lustigt det där, hur det har blivit. Norden som är ganska religiöst kör detta fullt ut, med ljusstakar och hela alltet. Medan man här hos dig och mig bara gör det inom kyrkorummet. Ska skriva om det, tack för att du gav mig en ide, bästa Anna.
OCH miljoner tack för din fina kommentar.

Bloggblad said...

Vilka färger! Här finns inte några löv kvar, jo, de vissna bokbladen hänger envist kvar ett tag till...

Jag har fått fram adventsstaken och ett par ljusstakar till fönstren, men stjärnan har jag inte hittat än. Jag tröttnar så illa kvickt på tomtar, gran röda dukar, så mer än 1,5 vecka orkar jag inte se dem. Alltså väntar jag. Men jag tycker att ert centrum är makalöst fint med alla ljus! Granen är fin - bättre att go all in än som utanför vårt bibilotek, fyra ljuslängder med kulörta lyktor som hänger trist och spretigt i en stor gran.

Äventyret framtiden said...

Radiokändis! :) Roligt att höra dig igen, det där kan du fortsätta med nu och då, bli ett språkrör över havet!
Ja, Trump har lovat mera än han tänker hålla, verkar det som och det är ju bara bra i det här fallet. Vi får tro att det också håller, han är ju lite hit och dit karln.
Gyllene höstbilder, mycket vackra.
Här har faktiskt solen skinit hela dagen, det har varit aningen påfruset.
Allt gott!<3

Keith said...

I know Christmas is near when you listen to WASH non-stop ;-) Lovely decorations in the Town Center! And, such natural beauty all around Reston. Congrats on the Swedish Radio segment!

Annika said...

Karin:
HIHI, ja jag ska vara med igen. Det är lite kul :-)
Blir gärna ett språkrör över havet.
Trump kommer backa i mkt tror jag. Till mångas förtret.
Men det är bra.
Tack för bildberöm. Här är det regn i massor idag, men det gör inget.
Njut av solen!!

Annika said...

Bloggblad:
TACK! ja än finns det ett och annat vackert träd kvar, men annars är det mesta kalt även här.
precis, alla gör som de vill över julen. Inget är fel. Orkar man inte med tomtar o rött så kör man en vecka. Helt OK :-)
Ja, RTC är underbart fint. Vet precis vilken sorts julgran du talar om :-)
Fast, det är väl en viss charm i dem också.

Annika said...

Keith:
AT least in the car :-)
Here at home I listen to the Swedish public radios christmas station. They play christmas music 24/7 and no commercial breaks at all. LOVE it. But, in the car it is WASH!!
Thanks Keith, it is kinda fun doing this for SR.