Monday, June 13, 2016

Vi kan kalla detta ett HETT veckoslut ...

Godmorgon junimåndag!



Först och främst, jag kan inte bara låta det oerhört tragiska som hänt i Orlando i helgen gå onämnt.
En vettvillingsjävul som i sitt hat sköt ihjäl 50 personer, och skadade 53, i sitt enorma vredesmod på en nattklubb i Orlando.
En akt i hatets tecken. Att denne gärningsman sett två män kyssas i Miami tidigare iår (och det äcklade och gjorde honom tydligen röd av hat) fick honom att i berått mod att gå bärsärkargång på oskyldiga, glada människor som festade i natten.
Fy fan, rent utsagt. Fy fan.
Och vapen, ja jag orkar inte ens gå in på den debatten för det kommer aldrig, någonsin att bli ändring där. Ni vet iallafall var jag står i den frågan.
Arma människor. Arma stackars familjer. Arma folk.





Helgen i övrigt har varit mycket bra för oss.
Ingrid och jag tog en aperol spritz i fredagseftermiddag. Trevlig liten Happy Hour med grannar innan vi grillade på mitt deck.





I lördags var det hike i Shenandoah. Jättehärligt.
MEN, mer om det i ett separat inlägg i veckan.
DOCK, lördagens instagrambild nedan.


Peter på Marshall Mountain i Shenanadoah i lördags.

OCH vi har haft HETT, to say the VERY LEAST!!
34-35 grader, kanske till och med varmare. Och fuktigt, även om det inte nådde fuktrekord, tack och lov.
Men hett som i en varmluftsugn har det verkligen varit. Det har  nämligen blåst också, en het vind.
Natten mellan lördag och söndag gick nog inte temperaturen under 26 grader. När jag vaknade klockan 7 var det otroliga 27 grader ute redan då. Som varmast var det 34 grader igår.
Jodå, NU är det sommar.
Som vanligt, tack och LOV för AC!!




Ja, och helgen har ju även gått i studentfesternas tecken!
När jag skriver detta på söndagseftermiddagen har jag en fest kvar att gå på. Den festen kommer jag att nämna, och visa bilder ifrån, här på min blogg senare i veckan likaså.


Men, igår hade Elsa sin fest tillsammans med två kompisar.
SÅ fint, och så trevligt. OCH så HETT!!
Det var ett poolparty, och det passade ju utmärkt i hettan. Nej, jag badade inte.
Superfint fixat av de tre familjerna. Verkligen!
Festen ägde rum vid en av poolerna här i Reston. Jag säger TACK till värdarna!





SÅ jättefint och trevligt med dessa cupcakes istället för tårta.  Vackra, och även goda!




Min kompis Lotta är florist, det är hon som gjort de fina buketterna!


ALLT så så fint!










Trevlig touch!!


De tre mammorna, och värdinnorna.  Lotta står till höger!


Senare på kvällen var det många HS-ungar som badade :-)





Studenten Elsa, till höger, med sin lillasyster Iris.


Den 13 juni idag. Min mamma fyller 76 år! Grattis säger jag till henne. Hon firar i sommarhuset vid älskade sundet.
Önskar jag vore där också!



Nu önskar jag er alla en finfin måndag och en bra start på veckan!


25 comments:

Eva i Dalarna said...

Såg på texttv att IS tagit på sig skulden för den där skjutningen. De är väl homofober de med. Sorgligt alltihopa, vem som än är skyldig, en grupp galningar eller en ensam idiot...
Min mamma är lika gammal som din då, fast hon är född en annan månad.Men på din mammas födelsedag fyller ett av mina barnbarn 5 år. Firade henne i helgen, då hon bor långt borta. Och nu har jag fått hem min son,som går i skola lååångt härifrån, på sommarlov,så roligt.
Nu väntar jag på dina helgvandringsbilder!

Äventyret framtiden said...

Det måste vara jobbigt att vara så långt ifrån när någon fyller år eller så, någon av de allra käraste. Du har säkert vant dig med åren, men säkert aldrig riktigt, riktigt. Tankarna finna på annan plats. Hon känner dina tankar och önskningar, sådana är ju vi mammor. Och så kan man ju alltid tala med varandra.

Orlando. Obegripligt grymt och kallsinnigt även om det lär vara en het hatkänsla som ligger bakom vansinnesdådet som IS inte har varit sena att fånga upp. Man kan ju tänka sig att det här faller Trump i fatet. Nu har han möjlighet att späda på i vanlig ordning. Hoppas att folk kan tänka och rösta rätt för USA och för resten av världen. Jag ryser....man räknar dådet till ett terrordåd hör jag på radion just nu.

Tack för att du tog oss med på lite festligare tillfälle som
motvikt. Välplanerat och fiffigt att tre familjer höll festen. Allting vackert.

Vandringen i Shenandoah visar du senare och jag ser framemot det.
Vi vandrade vi också, det blev fyra kilometer längre än planerat, vi gick vilse. Men det gick bra för Uffe men han var så trött på söndagen ( fysiskt är det ingenting men hjärnan har sin gräns vad den orkar med) så det blev en vilodag för honom medan jag tog emot en mindre grupp i caféet.

Måndagskram
Karin

artfullycarin@gmail.com said...

Grattis till din mamma!

Det är helt sjukt! Jag har också sett att ISIS tagit det på sig, men alltså fy fan. Det är så himla sjukt. Vi hade världens finaste dubbel-regnbåge här igårkväll. Det kändes väldigt symboliskt.

Nettan said...

Grattis till din fina mamma!
Och så fin studentfest, härligt när alla planer går i lås!
Orlando, så tragiskt och onödigt. Detta hat dom finns och som sköljer över världen gör mig då sorgsen.
Härlig vandring, vi kom ut en sväng igår med barnen, härligt men det fick bli en kortare tur eftersom de var med!

Ha nu en skön vecka!
Kram

Steel City Anna said...

Jag har inte tagit in det som hant i Orlando. Jobbat hela helgen och sag rubrikerna igar men jag har inte orkat. Det hander sa mycket nu att man inte hinner tanka, varken logiskt eller kanslomassigt. Den forsta reaktionen var bara att denna gang var det inte i min stad, men nar? Varje morgon som jag gar in pa nyheterna finns det i bakhuvudet att matte det inte ha varit nagon terror idag. Det har gor manniskor radda och spar ocksa pa Trump och de som ar for Brexit. I Sverige hander det sa mycket otackt varje dag att jag inte hinner med att ta in det heller. Det som forut skulle bli langa reportage ar nu notiser.

En vacker bild var det med vyn over himlen och bergen! Skont att rensa hjarnan i naturen. Har har vi nu varldens osregn men jag funderar pa att ga pa bio en svang efter jobbet, bara for att komma ifran allt en stund. Det ar sa tragiskt det som hant. Fruktansvart.

Desiree said...

Fy fasiken for denna skjutning. Man blir saaa ledsen och upprord!
Men for att fa vidare till trevligare saker sa ser din helg fin och skon ut. Sa gott med Aperol Spritz. Vilken harlig och vacker studentfest. De dar cup cakes ser farligt goda ut. Resten ser ocksa valdigt gott ut. Lottas bukett ar ju sa fin som hon fixade. Eran hike ser otrolig ut igen. Vilka vyeer och vilket vader. Guldstjarna till er som orkade hika I den hettan.
Kram!

Monica said...

Det är så fruktansvärt! Tidningarna här börjar alltid med extra extra i stora bokstäver, då vet man att något vansinnigt hänt, och det är varje dag, det här läste jag också om att han sett två män kyssas, vet inte om det kunde utlösa vansinnet men är så skrämmande vad en enda människa kan göra i ondska, och hinna, med dessa vapen. Och de där med två bokstäver tar på sig allt säkert för att skrämma ytterligare, så vi ska känna att de finns överallt och ständigt. En hemsk värld.
Skönt att du upplevt annat vackert också, man måste. Ser så fint ut på festen, vilket jobb! Och härligt att se naturen, komma ut i den. Här var svalare i helgen men ändå väldigt fint sommarväder. Ha det så fint nu Annika där du är!

Annika said...

Eva:
Ja, vem vet? De, isis, ÄR alla ggr homofober. USCH och FY!! Så vidrigt hemskt det är.
Trevligt med sonen som är hemma.
Ni får ha så mysigt.

Annika said...

Karin;
VISST är det så. Det är ALLTID trist att inte kunna närvara vid fdlsedagar etc. Inte lika svårt som det var de första åren, men svårt är det än.
Trist liksom.

Orlando ja, det går knappt att fatta. Såg att han svurit sin trohet till IS, ja. Fy fan.
Ja, det spelar alla ggr Trump i händerna, detta.
Nu kan han löpa linan ut.
OCH alla de stackars människorna som har förlorat en älskad, och alla som förlorat en vän. Nej, det är ju så hemskt.

Ja, trevliga fester i helgen. Trevlig vandring, jobbig.
Ni är grymma som tar er ut, heja er. SÅ bra!!
Att gå vilse ÄR inte kul alltså. Förstår att ni blev trötta, och det var bra att Uffe tog en vilodag.
Idag hoppas jag att ni är piggare!

Kramar i massor!

Annika said...

Carin:
Detta med ISIS har jag fått läsa på nu under natten. Fy fan, rent utsagt.
Jäkla skit.
Vidrigt.
Absolut, dubbelregnbågen förstår jag kändes mkt symbolisk.
OCH jag tackar å min mammas vägnar.
Kram!!

Annika said...

Nettan:
TACK Nettan.
Ja, fint när festerna blev så lyckade. OCH att de slapp åska, för det var hot om sådan, iaf lördags.
Ja, jag vet...detta med Orlando går knappt att ta in. Så vidrigt ont.
Alltid skönt med vandringar. Alltid. Glad att ni kom ut på en sådan.
KRAMAR!!

Annika said...

Anna:
VET exakt vad du menar. Igår på festen sa vi samma sak, man orkar nästan inte.
Det blir för mkt.
Verkligen för mycket.
Precis, vi talade om det igår också. ATT det kan smälla precis varsomhelst, närsomhelst. Vi har verkligen INGEN aning. Terror i sin rätta form.
Ingen stad är säker, ingen plats är säker.
Man kan bara säga en sak: FY FAN!!!
Sant det du säger om Sverige också.
OCH så sant att Trumpen kommer att spela på detta nu. Brexit också, som du säger.
GÖR det, gå på bio.
Koppla av en stund. Helt rätt, Anna!!

Annika said...

Desiree:
Jag vet, skjutningen är bara så grym. SÅ grym att det knappt går att läsa om den.
Så vidrig världen är alltså.
Det var en fin helg, förutom det som hände mellan lördag och söndag i Orlando. Det går knappt att ta in.
Så fina fester.
OCH hajken var härlig. Inte alls så varmt i bergen som det var nere på marken sas. DET var en lättnad.
Kramar!!

Annika said...

Monica:
DENNA grymma värld, alltså. Att en vettvilling ska kunna löpa amok på detta sätt i sitt hat.
Ja, vad fan ska man säga?
Det är så hemskt att jag knappt orkar höra talas om det.
Svårt att veta om det är den organisationen som ligger bakom, jag ser att det inte är bekräftat, men klart de lägger sig bakom, de jävlarna.
Tur att helgen i övrigt var bra.
Hoppas din varit det också.
Ha en fin dag!!

eastcoastmom said...

Vilket fint studentfirande! Antar att vi hittar på något om ett år...
Och vilka fina mammor! Kan du inte fråga din väninna till höger, svart kort klänning, var hon hittat sin klänning? Kanske kan den finnas här i CT också...

Annika said...

AM:
Det var jättefint ordnat.
Japp, om ett år är det er tur.
Har frågat Lotta om klänningen. Skriver ner det i en kommentar när jag får svar :-)
Ja, mammorna är jättefina!

Annika said...

AM:
Lotta messade nyss! Klänningen kommer fr Benetton, men den har ngra år på nacken. Lotta hälsar o tackar för komplimangen!

Channal said...

Oj så mycket festligt och kul! Älskar pioner! Vilket party för tjejerna och eran vandring är fantastiskt... vilka vyer!

Fruktansvärt tragiskt det som hände i Orlando. Människan kan verkligen vara ond. Hemskt! Men kärleken måste besegra hatet!

KRAMAR Anna

marianne.dahl3 said...

Väldigt tragiskt det som hänt i Orlando, som du skriver orkar man knappt höra om det. Men, är samtidigt rädd det blir "så vanligt" att man knappt reagerar till slut. Måtte det aldrig bli så! Alla människors lika värde är det viktigaste vi har! Kärlek och respekt för varann.
Vilka vyer på er hike, att ni orkade i värmen, strongt gjort, sån värme är jag inte så glad i och då hika samtidigt! Wow!
Vilken fin "studentfest" ni var på, då är det roligt med fint väder.
Vi har också fint väder i Göteborg, cirka 20 grader och sol, alldeles lagom tillbringa dagarna bland blommorna på balkongen och nästan inte göra något mer än att dricka kaffe och läsa.
Varit i Stockholm en vecka hos älskade familjen, skolavslutning på Kungsholmen, så roligt och fint. Fika efter det och sen middag ute på kvällen med 3 småbarn, gick jättebra men fullt upp!
Vi skulle byta från tunnelbanan till buss vid Fridhemsplan, dotter, 3 barn och jag. Jag brukar ta hissen, hissen så klart sönder, jag tar rulltrappan sa jag. Går på och ramlar! Phu, att inte hjärtat stannade. Slutade ock med djupa skrapsår på knä, armbågar och blåa tår. Men, hade änglavakt!!!!
En man var så hjälpsam och fler kom till, tänk så fina vi är mot varann vi okända människor! Fortsatte sen till skolavslutningen, skärrad och skakig, men vid gott mod att det inte blev värre.
Ha en härlig vecka och du vet att jag njuter så av alla dina fina bilder, bl a på dina rosor mm.
Kram
Marianne i Götet

Anne said...

Vad roligt se mer bilder från en graduation fest, jag gillade det. Du skrev det kommer mer från andra festen senare i veckan, ser framemot det. Det ser jättetrevligt ut, gillade alla detaljer de fixat som öllistan och cupcakes-tårtan såg så läcker ut. Hann maten stå framme länge eller smälte cupcaksen snabbt bort? Allting ser så trevligt ut, gillar de ordnat ihop sin fest med andra kompisar/familjer. Det låter jättebra, är det vanligt man gör så?? Att man går ihop med kompisar och ordnar? Det låter SÅ bra och perfekt så jag hoppas att det är, för jag tycker det verkar trevligt och underlätta för alla och skulle passa perfekt för oss (den dagen....) eftersom vi inte har familj eller släkt här. Roligare fira med sina kompisar också. Det här ser så trevlugt ut, gillar poolparty konceptet också!
Min egen stundentexamen var ju så som det var hemma på den tiden i alla fall, man bjöd släktingar och hade kalas hemma och så var man hemma med familjemedlemmarna hemma och uppvaktades av dem. Och alla kompisar gjorde samma sak, de var hemma och hade sin bjudning med familj och skäkt, men inte så att man tillsammans firade med kompisar och hade gemensam bjudning på dagen, utan det var mer en familjeaffär, hemma man hade kalas och bjudning där släkt och familj uppvaktade och alla andra kompisar hade sin slutna familjekalas hemma hos sig. Sedan först på kvällen lämnade man familjefirandet hemma och mötte upp med alla kompisar för
studentfest nånstans utan päron.
Orlando jaa... helt ärligt, jag vill inte verka känslokall eller oberörd men jag klarar faktiskt inte att ta in mer av den här sortens gärningar. Det är för ofta och för mycket, jag måste stänga ute och hålla viss distans. Förfärligt och fruktansvärt förstås, men vad ska man säga...det är tydligen sån här värld vi lever i.
Såg bilder på FB från er vandring, snacka om utsikt!!
Kram!

Annika said...

Channal:
Det var en rolig helg, förutom det som hände i Orlando, och det orkar jag knappt ta in vidden av.
MEN festerna var så fina och roliga.
Visst är pioner underbara! SÅ vacker blomma.
Jag visar mer från min vandring inom mkt snar framtid.
Kramar!!

Annika said...

Marianne:
Jag vet, det är så fruktansvärt. OCH jag kände då jag läste om det på söndagen, att nej jag orkar fan inte läsa om detta.
DET är så hemskt. OCH när jag ser det på nyheterna går det ju nästan inte att hålla tillbaka tårarna. Vilken OND värld.
Kärlek och respekt åt alla. ALLA.
En vettvilling ska inte gå sätta P för det.
Studentfesten var så fin!
Så jättefint ordnad av de tre familjerna.
ÅH Marianne, det låter vidrigt det som hände då du föll i rulltrappan. USCH och FY, det hade kunnat gå illa. Glad att du kom undan med skrapsår. USCH och fy.
Jo, min moster som är ryggopererad brukar ha problem i Fridhemsplan också med hissarna. Hon brukar berätta om hur hur vänliga och tillmötesgående och hjälpsamma folk är när det gäller. DET är BRA!!!
Jag är glad att det gick bra, förstår om du blev mkt uppskakad av detta.
Du är så gullig, Marianne. TACK för fina ord.
Stora, varma kramar till dig!!

Annika said...

Anne:
TACK!
Ja, de hade gjort SÅ fint!
SÅÅÅÅÅ fint.
Öllistan gillade jag skarpt. Önskar att jag hade kommit på den idéen själv.
Ja, det är vanligt att man slår ihop sina studentfester. Jättevanligt. Vi gjorde det inte, men det är MÅNGA som gör det.
Här har ungarna SÅ många partyn att gå till i studenttider. Oftast går de från fest till fest på helgerna.
Kom på att jag har en del fester att gå på åren som kommer också. Roligt :-)
jag är glad att jag inte är värdinna dock, hihi,
Ja, så var det för mig också då jag tog studenten. Precis som du skriver, en mottagning hemma.
Jag vet, Orlando. PALLAR inte. Faktiskt inte. Orkar inte läsa tidningarna. OCH nyheterna på tv kan jag bara se delar av.
Jag blir så trött. Vapenlagarna orkar jag faktiskt inte ens ta upp.
Stora kramar till dig!

Taina said...

Smart drag att ha festen vid ett poolområde! Speciellt vid hettan som ni haft det. Vi har faktiskt inte fått den än. Det har lovats varmare, men av någon anledning har vi lite "kyligt" på kvällarna och morgnarna. Blåser som attan.

Men du vilka cup cakes!! Holy moly! Inte för att JAG är så förtjust i att äta dem, men de är vackra att titta på.

Vapenlagen. Suck. Det snackades om det på jobbet idag. Orkar inte ens kommentera det. Idioter säger jag bara...såååå trött på det.

Kram på dig!

Annika said...

Taina:
Absolut, speciellt en kväll som den i lördags då det var DRYPANDE hett.
Det blåser här med, det gjorde det hela helgen, och det verkar fortsätta.
Jag vet, de där cup cakes'en var goda. Jag gillar inte heller cupcakes, för det mesta, men dessa var GODA!!
Nä, jag orkar inte heller tala om vapenlagarna längre. Orkar inte.
Det kommer aldrig att ändras iaf ...
KRAMAR!!