Wednesday, June 03, 2015

Juninatten

Nu går solen knappast ner,
bländar bara av sitt sken.
Skymningsbård blir gryningstimme
varken tidig eller sen.

Insjön håller kvällens ljus
glidande på vattenspegeln
eller vacklande på vågor
som långt innan de har mörknat
spegla morgonsolens lågor.

Juninatt blir aldrig aldrig av,
liknar mest en daggig dag.
Slöjlikt lyfter sig dess skymning
och bärs bort mot ljusa hav.

Juninatten av Harry Martinson ur diktsamlingen Cikada från 1953.


Dikten ovan älskar jag. Jag brukar alltid deklamera den för mig själv, eller för Karolina (om hon ids lyssna, that is), i juni.
När jag var liten var det min moster som alltid läste just den här dikten för mig. OCH ja, den har fastnat. Uppenbarligen.

Juni.
Juni, den första sommarmånaden. Löften om en lång sommar framför oss som en mängd oskrivna blad.
Hos mig, här i DC-området, har det varit sommar ett bra tag redan. Våren har sedan länge lämnat skutan, och det är sommaren som är kapten nu.

Juni i Stockholm, eller juni i Österbotten, är annorlunda än juni här på den amerikanska östkusten.
Juni här på denna kust innebär tung hetta som anländer med lika tung luftfuktighet. En ännu tidig sommar som kanske vittnar om en extremt het sommarsäsong?
Ska de bli hetare än vanligt? vem vet?  Här blir folk glada och upplyfta när det kommer nyheter som "sommaren ser ut att bli svalare än normalt".  I det här fallet innebär svalare inte 14 grader och regn, utan kanske 28 grader och lagom luftfuktighet, och sol.  Förstås.  Solen har vi alltid runt hörnet.
En extrem sommar innebär temperaturer på runt 30-38 grader i veckovis och kanske 90-100% luftfuktighet.  Vill det sig lite illa kan det bli torka också, men det är rätt ovanligt ändå i mina trakter.  Det regnar en hel del, och de regnen uppkommer i de starka åskväder som ofta inträffar under sena sommareftermiddagar och sommarnätter.


Hetta, fukt, stark sol varvat med rikliga regnmängder och hetsiga åskskurar. En tung, grön grönska som trivs och frodas i ett hett och fuktigt klimat.
Nätterna är som sammet. Glöm De Vita Nätternas Slöjor. Här är nätterna heta, kvava och kolsvarta. OCH framåt högsommar/sensommar fylls nätterna med en kakafoni av ljud. Grodor kväker ljudligt hela nätterna igenom. Syrsor och gräshoppor spelar högt och “sjunger” i kör med grodorna. Sommarnätterna här HÖRS! OCH jag tycker om det!

Nu är det bara början av juni, och de där spelande nätterna har inte satt igång ännu.
Som sagt, de kommer senare.
MEN, det vi däremot kan se nu, under de tidiga juninätterna och kvällarna är eldflugor.
Att se eldflugor i skymningen är magiskt. De är som älvor och feer som dansar under träden i mörkret. De lyser upp i några sekunder, och sen försvinner ljuset, rätt var det är lyser det igen. Det blinkar i trädgårdar och parker, men det är inga ljusslingor utan naturens egna små lyktor som lyser upp sommarnatten.
Ja, det är magi, även om det alls inte betyder att “Juninatt blir aldrig av”. Juninatt blir av, men på ett helt annat sätt än hemma i norden.


Hemma är det ljust fram till sena timmen. Därpå kommer ett blått mörker som lägger sig över Stockholm. Jag minns att om jag vaknade och det var blått mörker utanför fönstret så var klockan ännu inte 2:30 på morgonen, för då började det ljusna så smått i juni hemma.
Jag minns att jag verkligen tog fasta på just 2:30 som hållpunkt från sen  maj och hela juni, då det blåa mörkret bleknade.
Halvtre.  En magisk natthållpunkt under en sommarnatt i norden.

I Österbotten, där jag tillbringar mina somrar, blir det aldrig mörkt. Inte för att det är midnattssol, men det är så pass långt norrut att det inte blir mörkt. Det där blåa stockholmsmörkret infinner sig inte alls. Tvärtom, det är sinnebilden av en vit natt där. Solen ligger som en rand i norr hela natten. Märk väl, under horisonten. Ingen midnattssol, som sagt. Sitter man ute klockan 1 så är det ett milt, ljust ljus. I fjol simmade jag och min syster vid 2:30 då vi kommit till skären sent föregående kväll.  Det badet var magiskt.  OCH så ljust.
Sara, minns du?
Halvtre, återigen den magiska nattidpunkten.
Ja, jag älskar dem, de vita nätterna.



Utsikt mot söder en sommarnatt.


Utsikt mot norr en sommarnatt.
Jag till och med instagrammade från skären i somras då vi kommit dit. Så tagen var jag alltså att jag fann det värt att hoppa ut på nätet och betala högt för det hela, haha!!! Outside the US, you know...





När jag flyger hem, ombord på SAS eller Icelandair, (som ju är de bolag jag oftast flyger med) gläds jag då vi kommit så pass långt norrut att det där vita ljuset syns utanför planet.
Det fyller mig med förväntan och glädje. Löften om den sommar jag har framför mig på hemmamarkerna.
Det där ljuset kommer tidigt, så fort planet kommit så pass långt norrut som över New Foundland i Kanada så brukar ljuset komma.
Som sagt, det känns gott i mage och hjärta då…
Då brukar jag se till att lyssna på lite svenska sommarsånger och visor på min iPod/iPhone. Nörd? Jamenvisst…Jag är nördig.


Numera uppskattar jag både de vita nätterna hemma i norden samt de svarta, heta nätter vi har här.
Bägge har sin storslagenhet. De är olika, men de passar mig som hand i handske! Bägge två!

Ja jag vet--kära älskade nordbor--ert väder är för trist och deppigt denna försommar.  Jag vet.
Jag hör om det via min familj, via mina vänner.  Jag läser om det på bloggar och i tidningar.   Jag ser det på instagram.
Men hav tröst, this too shall pass!!!  Jag lovar.
Snart har ni en fin sommar därhemma.
OM inte förr, så när jag kommer! Jag tar med mig det vackra vädret, jag lovar!!
Men, kära ni, jag tror ni får fint inom kort tid!


Juni! Sommar!
Välkommen!

24 comments:

Eva i Dalarna said...

Ja de ljusa nätterna - så underbara. Stod och tittade ut i trädgården sent igårkväll, man vill aldrig gå och lägga sig. Och jobbar man natt som jag gör så känns de extra härliga. På vintern är det mörkt när jag går till jobbet och mörkt när jag går hem och mörkt om jag vaknar sent på dagen. Men på sommaren: ljust ljust. Själva ordet Juni bär löften om underbara sommaren tycker jag...
På tal om svensk sommarnusik, har du hört Håkan Hellströms version av Visa vid vindens ängar? Magisk!

Nettan said...

Ja de ljusa nätterna är något jag kan sakna hemma från Värmland, just de där blå timmarna vid 02:30, och jag minns mina Stockholmsnätter från mina år där, så magiskt, speciellt sommaren 1994.
Här i min del av Skåne funderade jag på om hösten tänkte komma tidigt någonstans mellan 10-12 grader, grått blåsigt och massor med regn i går, idag är det dock en mellandag med lite finare väder men sommar, nix inte så långt prognoserna spår i varje fall. Men det vänder väl någon gång hoppas jag.

Dikten av Harry Martinson är så fin, somrig och vacker. Hoppas nu att du får en härlig onsdag!

Kramar
Nettan

Millan said...

Ja jag tror du har ratt i det. Efter regn kommer solsken trots allt. Sa ar fallet i England i alla fall dar Maj varit bedrovligt (efter ett fantastiskt fint och soligt April) men nu verkar det som om det ska vanda och bli fint igen har. Jag hoppas pa det! Man behover ju en ljus och fin sommar efter en lang och mork vinter.

Vilka helt fantastiska foton fran OBX! Jag blir SA sugen pa en trip till USA nar jag ser dina foton. Nasta ar fyller jag 40 och planerna gar lite lost pa en trip just vasterut. Vi far se :-).

Kram!

Desiree said...

Visst ar det vita ljusa sommarnatterna I norden magiska men priset ar hogt for dessa natter med en sadan lang och mork vinter som man far betala for dem. Visst ar de vackra men jag foredrar att det ar som har dar det morknar vid 22 . Behover inte ha det ljust nar man anda ska sova. Kanns som natterna har ar tillrackligt ljusa. ca 30 grader har nu men tack o lov inte sa fuktigt I luften.
Kram!

Anonymous said...

Det måste vara fantastiskt att ha både och, jag menar att få känna på ordentligt med värme och sol, för att sedan komma till Sverige och få lite mer lagom temperaturer...

Å jag hoppas såklart också att du tar med dig lite värme hit till norden :)

Hälsningar Sara

Sara said...

Klart jag minns, precis som du skrev, magiskt! Håller tummarna för samma underbara upplevelse när vi kommer dit i sommar. Längtar så mycket efter semester och ledighet nu.
Så vackert du beskriver nätterna, vi är ju mitt uppe i det nu. Och älskade att vara hos er när vi firade midsommar, de svarta sammetsnätterna och eldflugorna ute på golfbanan, så häftigt! Puss och kram

Vform said...

Snälla Annika ... skicka liiiite värme i förväg!
Så vi får ha lite mittemellanvärme ... så där 18-20 blir perfekt!
Vädret brukar ju va ett hett samtalsämne, och det är det verkligen nu!
Annars plockar jag ner min utställning den 29.6 ... men hänger på Fagerö från 1 juli till den 19.e ... så du hinner nog se den! OM jag ju inte säljer alla (fniss) ...
Må så gott!

Cari said...

Dessa ljusa nätter är underbara. Det är ljust även om det är mulet. Jag njuter, står länge i fönstret och tittar ut på kvällen innan jag lägger mig. Och vaknar jag på natten tittar jag gärna ut.
Så vackert.
Och du beskriver det så fint med dikten och dina foton.

P i X E L I E – Erica Pettersson said...

Typiskt! Jag hade skrivit en lång kommentar, och så råkade jag klicka bort den innan jag skickat den!

Vad fint du skriver om juni månad!
Jag älskar verkligen hur alla minnen från skolavslutningar gör sig påminda... den där känslan av att ha hela långa sommaren framför sig.
Och den känslan finns fortfarande kvar, trots att jag är vuxen.

Här i Piteå har vi ju också ljust 24/7 under sommaren, och jag ÄLSKAR det sannerligen! I och med att jag kan sova var som helst så gör det mig absolut inget att det är dagsljus när jag ska sova. Det enda problemet jag har med ljuset är att det är hos oss under en så kort tid... ;-)

Dock har ju vädret, som du skriver och som jag sett att fler skrivit, lämnat en hel del att önska nu under maj, och juni har tyvärr inte börjat bättre.
Hoppas verkligen att sommaren kommer igång snart, så vi slipper detta blöta, kalla och bistra som är utomhus just nu.
Tyvärr har det känts en aning deprimerande de senaste veckorna.
Jag gör ju praktik på en förskola (vid måltidsservice, alltså med maten), och fönsterna vetter ut mot gården. Och när barngrupperna varit utomhus och lekt så har barnen fortfarande haft mössa och overall på sig.
De senaste dagarna har i och för sig overallerna bytts ut mot galonisar och jacka, men mössa har de fortfarande allihopa. Till och med pedagogerna har haft täckjacka och mössa fram till förra veckan.


Men men; nu håller jag tummarna för att den riktiga sommaren snart ska navigera sig även upp hit till oss. Så att alla examenskids nästa vecka kan ha sommarfinkläderna på sig utan att frysa. :-)

Hoppas du får en fin onsdag!
MVH /Erica

Annika said...

Eva:
JA, de är mkt, mkt fina. Älskar dem!
Det är magi över dem. SÅ speciella.
Förstår så väl att du njuter. Juni är just löften om allt som ligger framför oss. Sommaren är som en nyfödd baby, så ljuvlig.
Jag ser fram att komma hem nu och njuta av de där nätterna.
Ja, jag har hört H Hellströms version av Visa vid Vindens Ängar, fin!!!
Kram!!



Nettan:
Ja, jag kan förstå att man saknar dem även inom Sverige. Sverige är ju så avlångt och det är stor skillnad på norr och söder och ljuset.
Min bror som flyttade till umeå för 15 år sen tycker att det är mörkt i Sthlm på sommaren på nätterna. Jag som bor här numera tycker det är så ljust i Sthlm, men sen när jag kommer till Öbotten slås jag också över att det faktiskt blir mörkt i sthlm på sommaren. Men det blåa nattljuset är ju så speciellt det också. Stor skillnad på det svarta mörkret här.
Ja, ert väder...
jag vet, det suger. Fasiken, tänk om sommaren hemma kunde vara mer tillförlitlig, så bra det vore för alla.
Håller alla tummar för att den kommer snart.
Vi har ert väder idag, 14 grader, regn, grått och blåst. Men, det kvittar.
Kramar!!!

Annika said...

Millan;
Ja, oftast är det ju så. Jag tror på det. Jag håller på den tesen.
Alla i norden borde vara garanterade en solrik, varm sommar. Så orättvist det där att sommaren hemma är så nyckig. Tycker vi har haft en mkt varm maj, och även april.
Men juni börjar mulet. Iofs, det bekommer mig inte, jag vet ju att solen alltid kommer tillbaka. Här är det så självklart. Och det är väl det som gör det så himla orättvist.
KUL om ni kommer till USA nästa år. SÅ KUL!!!!
Isf, säg till!! Alltså om ni kommer till mina trakter. Vore ju grymt kul om vi kunde ses!!
Kramar!!!



Desiree:
Jag vet att du tycker det, och du har en fet poäng i det du skriver.
Många skulle säkert gilla att sprida ut det mer. Som hos er.
Kinda perf!!
Ja, man sover bättre då det är nattsvart, håller med.
Men jag ser fram emot det där vita nätterna nu.
Sen blir det en sådan kontrast att komma hit i augusti. Mörker och fukt på nätterna IN YOUR FACE! HAHA.
Skönt väder har ni nu. Gillar just det där då det inte är fuktigt.
Kramar!!

Annika said...

Sara:
Välkommen hit!!
Tror du är nu,
Ja, jag gillar det här. Jag kommer till norden och får ljus och förhoppningsvis fin sommar. Men regnar det och är mulet mestadels ids jag inte stressa över det heller. jag vet ju vad som väntar mig här sen.
Jag tar med värmen!!
Välkommen tillbaka!!


Sara Sis:
Ja, det var ett dopp att minnas, Sara.
Jag minns att vi först tvekade, skulle vi??
OCH sen hoppade vi i, och det var underbart. Jag kommer sent att glömma det.
Jag längtar också nu. Det ska bli sååååå underbart med skären och först sthlm. Lovely!!
Ja, det var kul då ni var här den sommaren, minns att du älskade eldflugorna och de heta nätterna. Som sagt, allt har sin charm.
OCH snart ses vi ju!!
TJOHO!!
Kramar!!!

Annika said...

Vivan:
ÅÅÅÅ jag skulle så gärna skicka värme nu. SÅ gärna.
Önskar att jag kunde.
Jag kollar in ert väder varje dag via en app jag har på min mobil. SER ju att det är uselt.
Får rapporter fr mamma och moster och hör hur trist och kallt det är- De vill ju knappt vara åp stjärän, och då är det illa.
Jag håller alla tummar för att det ska vända. SNART!!
Ja, men då kommer jag till Fageröjen!! Ska bli kul!
Kram!!



Cari:
Ja, det är så fina.
DET är tur att ert usla väder inte kan ta bort ljuset iaf. Njut av det vackra ljuset. jag brukar också titta ut om jag vaknar på natten hemma på sommaren. SÅ speciellt.
Ja, dikten är mkt vacker, och mkt talande.
Nu hoppas jag att ni ska få vackert väder!!

Annika said...

Erica:
TACK!!
Så roligt att du gillade det här.
Ja, juni är verkligen en speciell månad. Just med allt som händer, examen, midsommar (ja inte för att jag bryr mig, haha) och alla löften om den sommar som komma skall. OCH som är.
Juni är verkligen speciell.

Ljuset ja, det är unikt. OCH hos dig är det ju ÄNNU ljusare än ngt jag nånsin sett.
Lovely!
Ja, det är för kort tid.
Ni dras med mörker för länge, och då borde sommaren vara gjuten. Men tyvärr är den ju inte det.
Jag hoppas att den kommer SNART.

Trist med barnen som ännu har så mkt kläder på. INTE kul.
JA, nu håller vi alla tummar för vackert och varmt väder. En repris av i fjol, tack!!

Ha en fin dag!

Äventyret framtiden said...

Ja, det brukar ju aldrig slå slint! När du kommer hitåt så får vi sommar och när du far ditåt så tar du den med dig. Ungefär. Riktigt passligt och bra...
Sommarnätterna är så vackra att de gör ont...de känns overkliga och sagolika. Det är en fantastisk tid vi har framför oss nu, även om man inte kan tro det när man tittar ut genom fönsterrutan..men efter regn och rusk så kommer Annika med solen och värmen.

ha en skön dag!
Kramar!

Annika said...

Karin:
HAHA, vi får hoppas att det blir så iår också.
ATT jag tar med sommar och sol då jag kommer.
Ja, era nätter nu. Finast av allt.
Underbara!
NJUT!
Lovar att försöka ta med mig all värme och all sol jag kan!!
Stora kramar!!

Monica said...

Vad vacker den dikten är! Han skrev så mycket fint, var ett tag sedan jag läste hans dikter och annat med. Ja här går redan solen upp i natten, blev riktigt förvånad att det är så tidigt och går ned sent, jag har inte alls hunnit med i år när det varit så grått och mörkt. För de där långa ljusa dagarna är redan här fast vi inte upplever dem. Idag måste jag skratta och väninnan gjorde det med åt eländet, det blev ny storm idag, här i södra stockholmsområdet i alla fall, de har dels lägenhet i stan och en gård söder om stan, där hade hon tvättat alla lakan och hängt dem ute för den friska luftens skull och skulle hämta dem:-). Hon fick leta efter dem alla i skogen och tvätta om. Men på söndag ska det bli fint sägs det:-), ha det så bra!

Anne said...

Vad fint du skriver, så vackert och minst lika bra som Harrydikten. Den är förresten väldigt stämningsfull, det väcker något i mig läsa den. En blandning av pirr och förväntan men också av vemod.
Jag kan mycket väl tänka mig att nätterna är annorlunda i Österbotten, tillräckligt mycket norrut för att vara skillnad från Stockholmsområdet. Jag märkte det ifjol hur stor skillnad det var bara uppe i Älvkarleby som ju bara är 1.5 timme eller nåt sånt norrut från Stockholm. Men det märktes skillnad.
Jag undrar inte om vädret därhemma blir som i fjol, jag minns då vi kom midsommarveckan, hur kallt det var (rekordkallt nästan) och hur hela deras juni varit kall och hur det fortsatte så månaden. Men sen, det var ju PRECIS när du kom, de där sista dagarna i juni eller var det precis i början av juli. I alla fall, då svängde det och sen vet vi ju alla vilken fantastisk sommar det blev.
Jag tror nästan mer på bättre sommar om det inte varit så väldigt fint och varmt i maj och juni...
Känslan du beskriver när man flyger över Kanada, vet vad du menar. Även den där känslan när man flyger in, ser skärgården, Arlanda, morgonljuset och sen landar man. Aaaaahhhh.
Vad fint och vackert du beskriver DC-nätterna och sommardagarna också. Jag riktigt känner dem, även om jag inte bott i sånt klimat så har jag vistats i och besök så vet vad du menar, kan känna och minnas det.
Det har också sin tjusning, sin charm. Absolut. De där heta nätterna, alla ljuden, mmmmm. Det pirrar till av den sortens somrar också. Jag tycker om alla sorters sommarkänslor, klimat och värme.
Här i väst är det som du vet en torr värme, sällan regn och åskoväder mycket ovanliga. Jag kan faktiskt bara minnas ett eller två sommaråskoväder under alla åren jag bott här. Däremot åskar det oftare på högre höjd, som jag förstår det, och där leder ju blixtarna tyvärr till att eldar startar och sprids i skog och mark.
Vi har väldigt stora temperaturskillnader mellan natt och dag, här tror jag det beror på vi är omgiven av bergskedjor. I stora delar av Kalifornien kanske pga de är nära öken?
Men det kan vara säg 35 dagtid och sedan "bara" 17 på natten. Det sköna med det är att det oftast går att stänga av ac, vädra ut och svalka nattetid. Regn har vi väldigt sällan sommartid, men det är ändå mestadels väldigt grönt och frodigt, lummigt (till skillnad från CA). Jag tror det beror på att det rinner smält snövatten från bergen och andra naturliga fenomen som gör att vatten kan sparas och gör det bibehålls grönt. Gräsmattor måste dock underhållas och vattnas med sprinklers, annars blir de bruna, fula. Men eftersom det hittills inte varit tal om vattenbrist här i nordväst, så är det ingen diskussion som förekommit om att ändra landskapsbilden med andra plantor osv. Vatten är ingen bristvara här men samtidigt blir somrarna hetare här hela tiden, mindre vatten och mer skogsbränder här i nordväst också. Pratade väder med en "native" häromdagen och hon sa att somrarna definitivt under längre tid blivit mycket varmare sedan hon var barn. Det finns väl ingen längre som tvivlar på att det faktiskt redan skett förändringar med väder och klimat.
Nu ska jag gotta mig och läsa OBX-inlägget :) Kram!

Annika said...

Monica:
Nä, först och främst, stackars din väninna. Men bra att hon och du kan skratta år det.
FY 17...
SÅ trist.
Söndag då...vi ska hoppas att hon kan hänga ut dem då. Fasiken vilket pissväder ni HAR.
Det måste vända!!!
Ja, och det gör ju att ni inte direkt kanske upplever de vita nätterna som de ska upplevas heller.
Nej, bättring med vädret i Sverige.
OCH ja, visst skrev Harry M fina dikter.


Anne:
TACK min vän.
Dina ord gör mig riktigt glad.
Tack för dem.

Dikten ja, den väcker ngt i mit också. Längtan och vemod. Just den där längtan som man inte riktigt vet vad det är. Vad längtar man till?
Vet inte.

Visst, det är stor skillnad på ljuset i Sthlm och ljuset bara lite längre norrut. Det är mkt ljusare. Sthlm får det där blå mörkret. Väldigt vackert, men mörkt blir det ju, om än inte kolsvart.
Längre norrut är det ett vitt ljus. Helt otroligt vackert. ja, som du ju märkte i fjol somras.
Ja, jag kom med det fina vädret i fjol. Jag gjorde verkligen det.
Det vände då, och sen blev det ju världens värmebölja resten av tiden jag var hemma. Otroligt!!!

ÅÅÅ jag vet, när man flyger in över Sthlm är det som att gå en klump i halsen.
SÅ vackert, ibland kan man ju se hela stan. OCH skärgården. Vet att jag tom sett Gotland under ngn inflygning en vacker sommardag.
Ja, när man ska landa på ARN får jag också en klump i bröstet.
Likaså redan ombord på planet härifrån, när man kommer upp över norra Kanada och det börjar ljusna. SÅ härligt.

Tack, ja du har ju känt av sommarklimatet i DC. Du vet vad det handlar om.
Ja, ni har ett helt annat klimat än vi har. For sure.
De där skogsbränderna är ju för läskiga som drabbar era trakter. Riktigt otäckt är det.
OCH ni har sådana växlingar natt och dag i temp. Ganska ballt, tycker jag.
Det är därför era viner är SÅÅÅÅÅ goda!!
Här är det konstant hett, natt och dag.
Det är väl mysigt på sitt sätt, men jobbigt på många andra.

Att vädret skiftat kan man inte förneka. För det har det. Precis som du har märkt, och din kompis etc.
Våra vintrar har blivit mkt kallare tex, och vårarna senare.
Ingen kan tala bort det.
I CA är det torrare än nånsin. Läskigt.
Hemma har vintrarna fått sig en knäpp.
Läskigt är det.


Kramar och TACK för fina ord!!

Anonymous said...

De ljusa sommarnätterna är fina men jag kan också sakna de kolsvarta ljumma sommarnätterna i Bryssel. När man kunde sitta ute på terrassen i linne och shorts vid midnatt, kolsvart men varmt. Det är sällan svenska sommarnätter är så varma, det blir svalare även om det är ljust.
I morgon ser det ut som värmen kommer tillbaka!

Annika said...

Brysselkakan:
De är jättefina, de ljusa nätterna.
Men, det är de mörka också. Jag vet, när man kan sitta ute utan att frysa det minsta lilla. Bägge har verkligen sin charm.
Jag vet, sommarnätterna hemma blir lätt kalla.
Men vad fint om ni får värmen tillbaka NU!! På tiden!!

Anne-Marie said...

Kanske Annika kan styra vädret litet och se till att vi får en svalare sommar än normalt. :)
Vilken vacker dikt. Brukar nästam aldrig läsa dikter men vissa svenska diktare kan verkligen fånga känslan av den svenska sommaren.
Vi har också syrsor, gräshoppor och grodor som kan bli väldigt högljudda ibland.
Som Anne skriver kan dag- och nattemperaturerna verkligen variera. Förr, när vädret var mer normalt, blev det oftast väldigt kyligt på nätterna hos oss. Det kunde vara bara +5-6 grader. Och så kunde det vara +30 eller mer på dagarna. De senaste åren har det dock varit generellt varmare hela tiden.
Läste hos TWC att Washington, Oregon och nordligaste Kalifornien kommer att få "much above average"-temperaturer i sommar medan stora delar av USA i övrigt får "normal" eller "below average". Det bådar inte gott för skogsbränderna i västra USA.
Jag håller med Desiree - gillar nog det mer jämna ljuset/mörkret jämfört med de stora variationerna i Sverige.
Kramar!!

Bloggblad said...

citerar min mormors gammelsvenska: Gud give du sage sanning!
Vad gäller sommaren alltså...

Annika said...

Bloggblad.
Så är det kanske, ja...



AM:
Jag har hört att vi ska få svalare än normalt på denna kust. OCH nu stämmer det, det är bara 13 grader och regn.
Kyligt igår också.
Så, ja, vem vet?
Såg att ni tippas få en varmare sommar än normalt. Helt galet är det. Ja, det är verkligen skrämmande med skogsbränderna som alla ggr kommer att härja. Sorgligt, fel och hemskt är det. Vädret är totalt ur led.
Ja, jag vet att ni får kyliga nätter hos er, och det är just därför CA och OR och WA producerar så goda viner, hehe. Vi har hett dygnet runt här.
Jag ska hålla alla tummar för att det inte ska bli så hemskt som de säger.
OCH om jag bara kunde skulle jag skicka regn och svalare väder direkt.
Stora kramar!!