Thursday, May 07, 2015

Sommar hos mig, Netflix och bra podd!!!

Hej och glad torsdag!


Idag blir det ännu ett litet uppehåll i inläggen från min resa till The Florida Keys, men redan imorgon tänker jag smälla till med sista delen, den från Key West. Då kan ni klicka er in igen, om ni vill.
Sen ska jag också passa på att tacka för feedback, både på blogg och Facebook, om min resa. DET värmer!
DET värmer!
TACK!!


ANYHOO!!!
Det var länge sen jag punktade nu, känns det som. Så nu kommer ett sådant inlägg.



*   Sommar
Vi kan nog nästan säga att vi här i DC har sommar nu.
Våren är så gott som över, och sommaren har kommit till oss. Ni vet ju att sommaren är lång, het och fuktig hos mig.
OCH, alas, igår fick Peter och jag ge upp och slå på A/C:n för första gången för denna säsong. Naturligtvis “för jag bok” på det också via min dagbok. Jag kan konstatera att datumet för påslagningen är högst normal. Vi brukar slå på den i början/mitten av maj. Vi har något av en värmebölja här nu.  IGÅR åskande, haglade och hällregnade det här på eftermiddagen. Årets första stora sommarstorm.  SO indeed, it is summer. 
Dagstempen går upp mot 29 grader, och därmed blir huset hett!
Mitt hus hettas upp på nolltid på försommaren, och kyls ner, lika snabbt på hösten. Dåligt isolerat som det är. Men, igårkväll var det 28 grader varmt i sovrummet, och det står inte vi ut med. AC PÅ!!!!




*  Safari
Tycker genuint illa om Safari som browser. Tycker alltid att den strular. Alltid. Jag är så glad att Karolina laddade ner Google Chrome på min mac i höstas. Chrome strular aldrig.



*  Karolina förresten...
...kommer snart hem. Det ska bli härligt. Vi hämtar hem henne igen om ett par helger.
Det ska bli härligt!!
Karolina har slutprov på college nu, alltså har hon mycket att göra. Mer än vanligt.



*  På Netflix
Det är väl bara att älska Netflix?
Eller vad säger ni?
De har ju väldigt bra original-dokumentärer också.  Netflix egenproducerade. Peter och jag ser just nu “Chef’s Table” med största intresse. Serien handlar om några av världens främsta kockar, och hur de kommit dit de är nu.
Fascinerande och jätteintressant!!
Ett annat underhållande matprogram som ligger på Netflix är “Layover” med Anthony Bourdain. Jag gillar verkligen Anthony B. Han har en så skön, egen och lite ruffig stil.  Det han har att visa och berätta är  SÅ intressant. PLUS att han har en rejäl skopa humor.







*   Mer Netflix medan jag ändå håller på…Bloodline
Som sagt, Netflix är det bara att älska. Deras egenproducerade serier är SÅ top-of-the-line.
Just nu ser vi—med stort intresse—på serien Bloodline. Givetvis är det extra roligt att se den NU då vi just varit i The Keys. Serien utspelar sig där, på Islamorada.
Speciell serie, jag får lite Twin Peaks vibbar av den.
Någon av er som ser Bloodline?




*  Uteliv
Utelivet haro börjat. Utelivet äro skönt.
Varje morgon efter min PW återfinns jag med en kopp kaffe, ett glas vatten och min iPhone utanför mitt hem på östersidan. Jag instagrammar dagens bild  från den platsen :-)
Sitter i skuggan som cypresserna ger. Tur att de där trista cypresserna finns, trots allt. De ger den skugga jag behöver då jag sitter vid mitt lilla cafebord. Ja, under en viss tid på morgonen, innan solen helt tagit över.
Min lilla, lilla täppa är klar nu, och den är mysig. Jag gillar att sitta där.
OK, den slår inte piren på Marathon i Key Colony Beach, men vad gör det?
JO, Key Colony Beach blir slaget av min älsklingsplats för frulle på skären, det övre däcket vid stranden. THAT deck, and place,  is soft, fellas.    Så, ok...framsidan vid huset på golfbanan kommer trea då ;-)
Decket är också helt klart för säsongen. men där hänger vi mest kvällstid.
TYCKER om den här tiden på året innan sommarens hetta och fukt helt tagit över.

När jag sitter på mitt övre stranddäck på skären har jag den här utsikten, eller nästan.  Bara lite högre upp eftersom jag på denna bild satte min iPhone precis i vattenlinjen.   Men det är det är här jag ser.  Typisk skärimorgon!  Snart dags igen att syra kosan mot Närpes skärgård.  Härligt!!!


*  OCH under mina power walks lyssnar jag på…
...VÄRVET med Kristoffer Triumf just nu!
VAD bra det ÄR! Tummen upp för den podd-casten, säger jag! Vilka intervjuer Kristoffer T gör! Respekt!
Långa, långa och ingående och SÅ intressanta. Podd när det är som BÄST!!!
Jag har med största nöje lyssnat på intervjuer med bland andra...
Ernst Kirchsteiger,
Louise Boije af Gennäs,
Anneli Alhanko,
Mats Strandberg
och några till.
När jag inte lyssnar på SR Play lyssnar jag på en av Kristoffer Triumfs poddar.  SÅ. Otroligt.  BRA!!
Antar att många av er också gillar Värvet, och lyssnar på det.  Men om inte, gå genast och ladda ner det!! Pronto!!
:-)


*  Torsdag betyder svennefrulle.
SÅ ock idag!

Ha en fin torsdag, kära vänner!!!

13 comments:

Anne said...

Men herregud vad jag njutit. Nu så, nu har jag i lugn och ro flera gånger om suktat, tittat och läst dina reseinlägg (snyft, snyft hade hoppats på ett till idag men har godis se framemot imorgon istället!). Vad fantastiskt vackert och underbart det ser ut. Det märks i dina texter hur mycket du tyckte om resan, det har varit en fröjd att läsa. Väldigt nyfiken på nästa inlägg om the keys också.
Jag minns faktiskt också Desirees inlägg för nåt år sedan, det inspirerade även mig. Nu kommer även du med inspiration och puffar upp the Keys på listan. Måste säga att det där med lugnt vatten känns så unikt och speciellt. Bara för en sådan sak. Både ni på öst vid Atlanten och vi här i väst har ju inte direkt mycket lugna stränder utan det är brännande vågor som dundrar in. Tjusigt och mäktigt absolut men det är ju nåt alldeles extra med kavlugnt hav....
Har ju varit en del i Florida men aldrig utforskat The Keys på det här sättet. Oerhört inspirerande, blir sugen.
Både av atmosfär och all skönhet.
Tycker för övrigt det är HELT rätt att "fira på annan ort" (hehe, det uttrycket känns så svenskt), istället för ett dundrande kalas. Helt i min smak och melodi att fira på det där sättet. Ni gör helt rätt som redan nu bestämt köra på samma sätt nästa år då det är din tur. Kanske en favorit i repris? Keys igen :)
Jag fyller ju också jämnt nästa år, även här kommer det bli en resa av nåt slag. Vill göra det då jag fyller år, alltså i februari, vill inte höra det när som helst på året vilket man förstås kan göra. Många som skjuter upp och firar vid annan tidpunkt samma år och det går ju förstås hur bra som helst. Men nej, för mig personligen vill jag inte göra så, jag vill göra det då det är födelsedag. Februari vore ju nog en perfekt månad för Keys...Hmmmmm.....tänker, tänker....
Det vore ju inte helt fel faktiskt. Blev ju himla sugen nu alltså.
Årstidsmässigt skulle det ju funka ypperligt.

Hur som helst, Netflix som du nämner är ju bara bäst. Bloodline har jag hört och läst så mycket om, inte kollat (än). Har förstått det som att serien är lite seg komma in i, att man bör ge den 2 avsnitt eller så och inte dumpa den före det. Eller?

Inte på Netflix men Showtime, ni kanske inte har den kanalen? Eller det kanske ni visst har för ni kollar ju Homeland. Har du hört talas om serien The Affair? 10 avsnitt, sändes tidigare i år. Den har funnits på Comcasts ondemand. Jag såg inte serien live då den gick utan såg den på ondemand i april. intressant serie och annorlunda, kan rekommenderas. Ett avsnitt är en timme och halve delen skildras/berättas från karaktären Noahs synvinkel, den andra halven från karaktären Allisons perspektiv. Samma händelser, samma upplevelser återberättas men blir ändå helt olika, ingen upprepning utan blir tvärtom helt olika "sanningar". Låter lite flummigt nu men serien var bra. Annorlunda. Showtime gör ju kvalité så värt att kolla åtminstone nåt avsnitt ifall du letar efter nåt att följa.

Kram!

Channal said...

Vi har det grönt här men en kall vår! Önskar lite mer värme. Ljuvlig plats du har i solen. Vattnet är safirblå... som att sitta och titta på en tavla! I höstas och vi vintras tittade jag en hel del på filmer som aldrig kommit upp på bio! Tummen upp, gilla Netflix!! Tack för tipsen! Anthony är kanske motsvarigheten till Per Morberg, lite ruffig! Har du sett Ernst i Toscana? Värvet ska jag ladda ner pronto!

Ha en jättemysig frukost!! KRAMAR!!

Anne-Marie said...

Skall bli roligt att se dina bilder från Key West eftersom det var där jag och Kathryn stannade till. Har själv inga bilder direkt - vi var ju där 2003.
Vi har haft högsommarvärme redan. Känns faktiskt alldeles för tidigt men det tycks vara varmt väder som gäller hos oss. Idag var det litet kyligare vilket var skönt.
Det märks att det blivit varmt eftersom människor rör sig ute på ett helt annat sätt än tidigare.
Kramar!!

Millan said...

Sa lustigt men just den podcasten har flera vannar pratat om de senaste 24 timmarna och rekommenderat. Maste kolla upp den! Jag har helt novis nar det galler podcasts och det kanns som om en hel ny varld har oppnat sig for mig. Sa mycket so finns dar ute att lyssna pa.

Det later helt underbart med sol och varme och AC tycker jag. Efter en fantastiskt fin April med sol i stort sett varenda dag sa har det hittills regnat alla sju av majs dagar. HOppas att det slutar snart for jag blir helt gaaaalen ;-).

Kram

Miss Marie said...

HAr precis avslutat Daredevil och Better Caul Saul på Netflix så letar efter något nytt! Är sugen på både Bloodline o Chef's Table, blir nog Bloodline först, särskilt om den utspelar sig i Miami! :)

Härligt med sommar! Här har vi aprilväder i maj! Soligt, blåsigt, regn om vartannat. PÅ lördag åker vi till Italien, då hoppas jag på bättre väder! :)

Desiree said...

Ooooh ja, you bet att jag kolla på Blood Line och gudars så jag älskar den seriern ! Helt hooked on it. Jag och Calle kolla på den tillsammans så jag får inte kolla vidare om han inte är med. Jag tycker den är ruggit bra och spännande. Chef´s table ska jag gärna ta och kolla in. Har sett att vi har den bland vår utbud. Jag ÄLSKAR Netflix. Vi fick ju Netfilx först i år och nu kan jag inte tänka mig något annat.

Här har det nog också mer övergått från vår till sommar vid det här laget. Så kul att Karolina snart kommer hem. Tycker att hennes första år på collage rusat iväg hur snabbt som helst. Hoppas det går bra med sista tentorna nu för henne. Vad har hon/ni för sommarplaner? Hinner hon följa med till Sverige och Finland en sväng eller ska hon jobba/plugga en hel del under sommaren också?
Jag håller med dig om att Google Chrome är bäst.
Kramar!

Anonymous said...

Plöjer också igenom alla gamla avsnitt av Värvet nu, sedan får det bli Värvet international!
Han gör det så bra och det blir intressant, samtal utan stress.

Annika said...

Anne:
OCH jag säger tusen tack för din fina kommentar!!
Den värmer mitt hjärta,ska du veta.
TACK!!
Ja, jag föll för detta på ett sätt jag INTE trodde var var möjligt. jag som annars är måttligt sval inför Florida.
Ja, de delar jag sett, alltså. Inser att jag har massor kvar att utforska i den staten, kanske främst västkusten. Tror den är underbar, Sweflo och Desiree vittnar om det.
Så dit ska jag.
Ja, att dra bort kändes rätt. När vi fyllde 40, både Peter och jag, hade vi två hejdundrande fester ett år efter varandra. Massor med jobb.
OCH så kör vi inte då vi fyller 50. Kanske när vi fyller 60, vem vet?
Men nästa år blir det inte The Keys. Jag har redan spetsat mig in på en kryssning, haha. Vi måste åka då K har sitt spring break, för hon ska följa med. jag fyller 50 i mars, och resan blir i mars. Helst hade jag också åkt just över den 12, men jag vet inte om K är ledig då. Så vi kanske måste vänta en vecka? Men ngt kalas blir det icke härhemma :-)
Imorrn kommer inlägget om Key West, och jag ska även försöka svara på lite frågor då.
Ja, jag vill tillbaka!!!
Ja Bloodline. Ge den 3-4 avsnitt. P och jag slukar den inte som vi gör med andra Netflix serier, som du märker. Vi tar ett avsnitt nu och då.
Så nej, den ÄR inte lika lätt att falla in i som de övriga på Netflix har varit, läs House of Cards och Orange is...
Anne, vi har Showtime, och tusen TACK för tips. DET låter skitbra, som ngt jag verkligen skulle GILLA!!!
Tusen tack för tips, och tusen tack för snälla ord!!!
Kramar!!!

Annika said...

Channal;
Ja, ni har lite svalt. Men vi har lite för varmt för årstiden allaredan. Men morgnarna är svala och fina. Underbart.
jag har sett ett avsnitt med Ernst. LOVE IT!!!
Ska se de andra också.
Ja, det nordliga havet lite annorlunda än Mexikanska Golfen/Atlanten. Absolut :-)
Anthony, ja, han skulle kanske kunna vara en motsvarighet till PM. Men med mer självdistans. Se det om du KAN!!!
Kramar!!!!



AM:
Absolut, det ska bli så roligt att komponera det inlägget i em. Det blir som att resa tillbaka för mig också.
Ja, varmt är det nu, hos dig och hos mig. Vi har ngt av en värmebölja, och det ska väl bli mer normala 25 grader om ngn vecka. Men jag såg att vi ska få 31 grader. Det är lite för mkt. Allt kommer ju så snabbt då det kommer här.
Precis som hos dig, även om du haft en mild vinter (som ju inte vi haft).
Kramar och MAIL kommer!!!!

Annika said...

Millan:
Ja, jag tror den är mkt poppis för den är SÅ välgjord. OCH så djupgående och så ICKE-tramsig. Tro mig, jag är också en novis på detta med pod-casts och Värvet är det fösta jag gett mig i kast med. Mkt för att jag också hört såååå mkt bra om det.
Han får dit storkändisar som han verkligen, verkligen talar med, och LYSSNAR på!!!
Ja, vi har varmt, och jag önskar att ni också hade det. men, vi ska tro att det kommer.
Bamsekramar med värme från mig!!!



Marie:
DÅ behöver du ngt nytt att bita i nu :-)
Det är alltid trist när ngn kär serie är slut.
Bloodline ja, ge den ett par avsnitt så växer den. Nej, inte Miami, tror inte man ser ngt alls av den staden. Men väl The Keys!!!!
Lovely!!
Italien, you lucky girl, you!!!!!

Annika said...

Desiree:
AHHH, vad KUL!!!
Ja, du, den är verkligen mystisk, Bloodline. Vilken plot. Man blir inte direkt klok på den.
Älskar att den utspelar sig i The Keys!!
Mkt, mkt spännande och mkt märklig, tycker du inte?
Netflix är skitbra. Så enkelt är det.

Karolina ja...
tanken är att hon ska jobba 4 veckor i sommar. Sen ska hon vara i Finland i 2 veckor, och sen hemma. Bärbar college igen i mitten av aug.
Första året har fullkomligt rusat, oj oj...

Sommar här med nu, Desiree. Oh well.
Fine :-)

Kramar!!

Brysselkakan:
Exakt, han gör det SÅ bra. Vilken skicklighet alltså. Lyssnar, tar sig tid, ställer bra frågor. OCH djupgående. OCH gästerna är verkligen med på det. Verkligen speciellt. Ska också lyssna på hans internationella intervjuer snart.

Steel City Anna said...

Jag gillar Varvet. Brukar ofta lyssna pa natten tills jag somnar. Alhanko och Louise var bada nagra av de basta avsnitten tycker jag! Det ar lite som med Sommarpratarna, att de ar de lite ovantade som glanser mest!

Annika said...

Anna:
Ja, så bra det är alltså. Vad skicklig han är.
Håller med, avsnitten med Anneli A och Louise B var så bra.
För mig som gammal balettälskare (som tom varit hemma hos AA) var det sååå roligt att höra just det avsnittet.