Thursday, December 04, 2014

Juliga punkter i december

Hejsan och godmorgon torsdag!



*  Julklappar!
Hur går det med era julklappsköp?
Ligger ni bra till?
Jag tycker jag känner mig rätt lugn faktiskt. Jag har köpt en hel del redan.  OCH resten som ska köpas vet jag exakt vad det ska bli. Nemas probs. Känns rätt skönt.
Ännu skönare är det faktum att jag inte behöver posta några paket till norden iår. Herregud så skönt. Jag slipper besöka posten. De saker jag köper kan min syster och hennes familj ta med då de far härifrån.




*  Julkort!
Hur gör ni där, kära vänner?
Skickar ni julkort? Har ni trappat ner?
På ett sätt känner jag för att sluta skicka julkort. Men, å andra sidan är det ju roligt att få kort, så jag fortsätter nog iår också.
Hur gör ni? Skickar ni per post? Eller per e-mail?
Jag skickar med post. Visst, e-mail kan vara trevligt, men bara som komplement till ett “riktigt” julkort. Jo, jag är nog lite gammaldags där.
I somras hittade jag några av mormors mycket gamla julkort. Hittade ett par riktiga GAMLA godingar.
Vad sägs om dessa??
HAHA!!



Kolla in detta julkort!!  Det bara andas glada barn och glädje!! Eller va?  Inte!!??  HAHA!!  Tycker det är underbart!!
1930 står det på baksidan.  Då var min mormor 12 år.


På baksidan står att läsa, "Far din var ett svin sa suggan till galten.  Kom ut! Alfons och Alfred".
Underbart!!!


Nyårskort 1913.  Detta var före min mormors tid.


Ett annat mysigt kort!!  Jodå, jag har alla dessa kort uppställda!! 1925


Tomte på vift.  1928.



Äkta finsk/finlandssvenk nationalromantik.  1943.  Mitt under kriget alltså.

*  Vit jul?
Tror ni på en vit jul iår?
Som vanligt tror jag att det är tveksamt här. OCH på ett sätt är det LIKA bra. Det blir bara kaotiskt om det sätter igång att snöa.
Tycker det ser tveksamt ut för er därhemma i norden också. Jag ser bara mildväder på mina väder-appar. Överallt. Fast, visst, sådant kan ju ändra sig snabbt.
Jag vill gärna ha lite frost och absolut inga 15-20 plusgrader. DET är så inte min grej.
Ett bra julväder vore någon minusgrad och frost.

*  Julfreak? Jag!!
Igår kom min “pestman” hit och sprutade mot ohyra. Vi har använt oss av “anticimex” (Orkin, heter företaget jag använder) sedan vi flyttade in här. Och ja, vi fortsätter tydligen av ohejdad vana. Möss flyttar in i källarförrådet om höstarna och myror invaderar däremellan. Igår kom “pestmannen” in här och sa;
Wow, ma’am, this is a Christmas wonderland!
Till saken hör att jag satt och skrev på detta inlägg samtidigt som jag hade en massa levande ljus tända.  Plus att jag lyssnade på Bjällerklang på Sveriges Radio. Jag, en levande jul-kliche. Lite komiskt.  Jag kände mig smått typig, haha!!

*  P4 Bjällerklang!
Det är bara att tacka och ta emot.
Sveriges Radio spelar julmusik 24 timmar om dygnet. Utan reklam (förstås), utan snack. BARA julmusik, och därtill BRA julmusik. Den bästa blandningen av svenskt/engelskt/amerikanskt.
TACK SR! TACK!!


*  Tidskrävande!
Jag ska tacka för alla fina kommentarer, och faktiskt även mails, som jag har fått angående mitt julpyntade hem! TACK!!
Det värmer att läsa dem. OCH det är faktiskt inte helt självklart för mig att visa bilder från mitt hus och hem. Det är ju rätt privat, så det är nog så att jag tänker både en och två gånger innan jag lägger ut en bild.
Men, that being said, det är fantastiskt kul att visa det pynt jag har för er. Att få visa hur jag gör. Julen är ju så viktig för mig.
Nej, det är inte så jättekul att pynta och dekorera inför jul alla gånger. Det är ett sådant slit, och jag blir både arg och sur medan jag jobbar med det. Jodå, ibland händer det att jag undrar jag vad jag egentligen håller på med???
Arg, svettig och envis.
Devisen “det ska vara KUL att pynta” stämmer inte direkt på mig. Jag vill att det ska vara perfekt direkt.
Jag har sju stora platslådor med julsaker.   Och mer därtill som inte är nedpackat i dem.
Jag får min stora betalning då allt är klart. jag KAN sätta mig ner och se på det jag skapat. Det är ju därför jag vill börja tidigt också. Nästa år kommer jag att börja smyga upp gardiner och dylikt ännu tidigare.
I år tog det två hela dagar att pynta upp. OCH jag är väl inte klar än. Jag justerar, och lägger till. Ja, plus att jag iår lägger extra krut på källarrummet också. Så är det.
Det är roligare nu när allt är uppe, och jag jobbar i min takt. MEN att göra grovjobbet DET är inte kul. PUST!!
Att ta ner det är inte kul heller. Men det går ju fortare. Dock, det ska ju vara ordning på pinalerna då. Så det kräver sitt nedplock också.
OH well, det behöver jag inte tänka på än.

Ha nu en fin dag, alla ni!!!

30 comments:

Sahra said...

Imorse var det vit frost. Så där så man såg hjulspåren. Det var fint. Men tyvärr snorhalt.
Jag pyntar mindre o mindre. Jag har stenkoll på var allt är men jag orkar inte med allt bjäfs. Det kryper lite i mig. Det finns dock vissa måsten. Mer om det på bloggen om några dagar
Kram

Äventyret framtiden said...

Här ligger ett tunt täcke frost på gräset utanför mitt fönster, men i övrigt så är det svart och mörkt och lite blåsigt. Och blåsa får det gärna göra just nu, för vi blir utan el på Åland, allihopa om det slutar blåsa. Först på lördag får vi reservkraft från Sverige ...så håll tummarna för att vi har ström några dagar till innan hjälpen kommer. De gamla julkorten är fina, jättefina. Jag har också fått en liten hög gamla julkort av min svärmor. Måste nog göra ett julkortsinlägg jag också, bara vi kommer över den här helgen med arbete. Ha det så fint i ditt Christmas Wonderland, Annika!
Kramar!

Humlan said...

Vilka fina julkort! Jag skickar också julkort, jag tänkter varje år att jag ska vara ute i god tid, men det är jag aldrig!

Av olika orsaker så har jag inte fått upp något adventspynt än. Jag hoppas att jag klarar av att röja undan saker i dag så att jag kan få upp något i fönstren till andra andvent, men sedan vet jag inte om det blir så mycket mer i år. Men viljan finns, så jag hoppas att det blir lite jul även här.

Jag brukar tycka att du är alldeles för tidig med ditt julpynt, men i år vill jag bara stiga in i dina bilder och sitta där och njuta av ljusen och stämningen! Du har ett underbart julhem, men jag förstår precis vad du menar med jobbet.
Tack för tipset om P4 Bjällerklang!

Ha en fin dag, du också!
Kram

Erica said...

♦ Julklappar... det har jag inte börjat med än ;-) Tyvärr.
Jag har så svårt att komma på bra julklappar till alla (plus att listan på familjemedlemmar bara växer...)
Egentligen vill jag vara färdig innan december, men förra året åkte jag till Luleå och intensivhandlade julklappar den 21:a ;-)

♦ Jag brukar skicka julkort -med posten! Jag gillar INTE "julkort" via mail. Tycker det är så tråkigt.

Så roligt med de gamla julkorten i alla fall :-)

♦ Jag tror inte det blir en vit jul i år. Och för första gången gör det mig inget. Om vi slipper snö i vinter (tror inte det, men hoppet lämnar mig inte) gör det mig inget om det inte snöar till jul :-) Jag vill hellre ha den temperaturen vi har nu :-)

♦ Förstår att det inte alltid är så kul att pynta när det tar så lång tid. Men som du skriver; man får sin belöning sedan :-)
Jag hade tänkt ta fram allting inklusive julgranen när jag julpyntade förra veckan, men hoppade över den. Tänkte att jag sparar det och plockar ner den närmare lucia :-)

Hoppas du får en fin torsdag!
MVH /Erica

Cari said...

Så fina de gamla julkorten är. Jag skriver julbrev och numer mailar jag dem. Jag började skicka julbrev då äldsta dottern föddes och har fortsatt. Från början postades brevet och det låg ett fotografi (på dottern) i brevet. Numer är det bilder i brevet då det är så enkelt med digitalkameran. Julbrevet blir en bra sammanfattning av året.
Och julklappar - är nog klar. Vi reser bort över jul så det blir inte så många paket, barnens kusiner ska ha och så köper jag gåvor från Röda korset och Unicef till den vuxna delen av släkten.

olgakatt said...

Jag skriver ett julbrev i två upplagor, en svensk och en engelsk. Det har inspirerat flera vänner att börja göra detsamma! De flesta breven går med snigelpost men eftersom de blir ca 75 st har jag börjat skicka ett antal per mejl.
Ljusstakar och stjärnor lyser i fönstren men pyntet får vänta ett bra tag. Där är min devis att less is more, precis tvärt emot din;)
Klapparna är på gång, en del redan skickade.

Miss Marie said...

Jag tillhör den utdöende arten som fortfarande skickar julkort! Men i år ska jag banne mig skriva ned vilka som skickar till oss o bara skicka till de nästa år, det är surt när man skickar men inte får något tillbaka, tycker jag! I England är det ju fortafarande en stor grej, i Sverige vet jag alltför många som inte skickar. Synd tycker jag, men men...

Och ja, vit jul, tack tack tack!

Bloggblad said...

Jag brukar spara bunten med julkort från året före, så att jag skickar till dem vi fått från. Alltså, skulle inte jag sköta det så skulle inga julkort skickas eller fås. (Fast så är det med resten av det husliga också... Det inte jag gör, blir inte gjort.)

Julklappar slutar vi med i år. Barnen får ändå alltid pengar till jul av sin far (för inte tusan går han i affärer!) och själva har vi allt vi behöver. Jag gör en fotobok som vanligt som barnen får, och barnbarnet får några presenter. Jag har länge tyckt att det känns lite knepigt att välja ut och stressa sig över att få till nåt till den som har allting.

Så tråkig jag låter.... MEN jag har bakat en saffranskaka idag, och köpt en fin vit julstjärna till kaffebordet. Bror och svägerska kommer förbi om nön timme. Då blir det tända ljus och adventsmys.

Annika said...

Sahra:
Trevligt med frost. Det är det här också denna morgon, ser jag,
Mer pynt. More is more, Så lever jag.
Men det är ju tur att vi alla är olika,
Stenkoll på var allt är måste man ha. Det är liksom a och o då det kommer till pyntande.
HAHA!!
Kram!


Karin:
Samma här denna morgon. Frost. Soligt är det också.
Oj oj med strömmen på Åland.
Håller alla tummar!!!!
Ja, julkorten ja. DE är verkligen kul, tycker jag. OCH fina!!!
Ser fram emot ditt inlägg!
Kramar!!!

Annika said...

Humlan;
Tack, ja visst är de fina!!!
Jag brukar skicka julkort med foto. men det blir inte så iår. Det får bli vanliga kort.
Önskar att jag hade kunnat hjälpa dig pynta.
Hoppas att du får upp det du vill ha!
Inte för tidig med pyntet. Du vet, jag river det direkt efter nyår. Men jag kan förstå att många därhemma kanske tycker det är lite tidigt då jag pyntar fullt ut!
Men jag hade såååå önskat att du hade fått sitta här med mig och titta på det.
Jobb är det. Minsann,
Bjällerklang så himla BRA!!

Stora kramar!!


Erica:
HAHA, det kanske blir sådan handling för dig iår igen.
IIIHH!!!
Ni får börja med lottsystem i din familj, så har vi gjort i min familj, och i Peters familj. Det underlättar verkligen vad gäller klappar.
Tror inte heller det blir en vit jul, varken hos er eller mig.
Men det får gå det med.
Ja, visst är julkort via epost trist.
Bra att ta fram julgranen till lucia.
Ha en bra dga!!

Annika said...

Cari:
Visst är de fina!!!
Julbrev har jag aldrig skrivit, men gillar egentligen ideen mkt med dem.
Min svärmor brukade skriva långa sådana förr då hon mådde bra.
Brukar skicka julkort med bild på antingen K eller oss tre. Men iår trpor jag inte jag hinner beställa sådana kort, så det får bli vanliga.
Skönt att ha alla klappar fixade.


Olgakatt:
Gillar verkligen ideen med julbrev. Det är trevligt att få sådana också (såvida de inte är för skrytiga som vissa här tenderar att skriva dem, haha)
Men jag gillar verkligen ideen.
Den är bra,
Less is more är SÅ inte min melodi i juletid, HAHA!!
Men jag förstår ju såklart alla som pyntar på i mindre skala ;-)
BRA att alla dina julklappar är skickade!!

Annika said...

Marie:
Men det är så trevligt att få dem!!
Julkorten!
Verkligen.
Det är därför jag också skickar. Bäst är det då man får bilder på barn, eller familjerna. Men jag hinner inte göra ngt sådant kort iår.
Exakt, lika bra att dra ner på mängden kort.
Håller med!!


Bloggblad:
Smart att spara korten!
Då vet man exakt till vilka man ska skicka. Inte dumt!
OCH du, att dra ner på klapparna är smart. Verkligen!
I min familj körde vi med lottsystem i många år. Iår har vi inte dragit. Men et blir få klappar iaf.
Vad trevligt att du gör fotoböcker!!
GILLAR!!! Så upskattad present, och så personlig.
Nu får ni mysa med gott fika och stämning. Ha det så trevligt!!

Millan said...

Ja till julkort! Men bara riktiga, dvs med posten. Tycker att e-kort ar lite meningslosa faktiskt. Jag skickar valdigt manga fler kort an jag far och varje ar tanker jag att jag skanske skulle sluta skicka till sverige for det ar SA fa av mina kompisar som fortfarande skickar. Men... sedan sitter jag dar med min lista och idds inte ta bort nagon sa skickar till samma varje ar.
Jag anvander alla kort vi far som decoration. Hanger upp dem med kladnypor pa 'snoren'.

Oj, jag var visst lite passionerad over julkort :-).

Kram Annika!
Millan

Annika said...

Millan.
Exakt, bara sådana göre sig besvär!!
Ja, jag har märkt att julkorten blir allt färre.
Folk håller på att lägga av med dem, tror jag.
Trevligt att använda korten som dekorationer!!
Kramar!!

Steel City Anna said...

Helt underbara julkort!

Brysselkakan said...

Det har definitivt minskat på antalet julklappar med åren. Och jag brukar vara klar med allt innan november är slut men i år har jag helt tappat det... Tror jag är klar men måste nog ta tag i att verkligen kolla och gå igenom! Julen har tonats ner överlag hos oss och detta mycket med respekt till vår yngste som som är aktivt ateist. Och det bör man respektera!
Julkort? Ett obligatoriskt till mina föräldrar så inte helvetet brakar löst...

Annika said...

Anna:
TACK!!
DET tycker jag också!! Så roliga, och fina!!


Brysselkakan:
Just det, nu minns jag att du berättade för mig om din yngste son.
Jag är inte religiös heller, men jag kan verkligen förstå att hela julen kan sticka i ögonen hos dem som absolut inte tror.
Du är säkert ganska klar med dina klappar, kan jag tro!
Skönt!!
Haha, ett julkort skickar du. Det är bra för husfridens skull :-)

Anonymous said...

Kul med din mormors gamla julkort. De är jätte fina!
Skickar fortfarande julkort med posten. Tycker INTE om att fa "julkort" per email. Det är sa opersonligt. Fast visst blir det färre och färre julkort man far för varje ar. Kul att du fortfarande är lite gammaldags och skickar "riktiga" julkort!
Kramar, Lisa

Gretas Gotland said...

Förstår att det är ett slit att pynta på den nivån, men sedan belönas du av ditt jobb hela december med finaste! juliga hemmet.:-)

Jag är klar med julklapparna, skickade dem till fastlandet med pappa när han åkte hem i söndags.

Julkorten gör jag själv varje år och de skall skickas nu i dagarna. Tycker det är så roligt att få "riktiga" julkort med posten, så då får jag ju fortsätta själv också.;-)

Önskar dig en fin december i ditt alldeles egna julparadis!

Anne said...

Haha, vilken skön kommentar från din pestman. Härligt! Men det stämmer ju verkligen, är SÅ sant för ditt hem är verkligen ett Christmas wonderland. Helt underbart är det.
Det där julkortet fick mig att le stort också, så befriande och komiskt med julkort och barnen som inte såg glada ut. Det där skulle man aldrig hitta i en affär idag.
Aha, nu har jag missat nåt. Eller kanske vetat men glömt? Hur som helst, news to me, det där om SR och julmusik dygnet runt. Ska rattas in asap!
KRAM

Desiree said...

Det var ju jättefina gammla julkort du hittat. Det första var ju väldigt speciellt men också lite roligt. Jag velade ju och tvekade över om jag skulle skicka julkort eller inte men bestämmde mig till sist för att jag ändå skulle se till att skicka några.
Tycker precis som du att elektroniska julkort helt går bort. Det ska vara äkta julkort för annars får det vara.
Någon vit jul blir det nog inte här heller men det gör mig inget. Jag vill bara att de ska vara snö uppe i alperna så att vi kan åka skidor.
Julklappar har jag inte börjat med direkt. Kanske blir det något till C. Mina föräldrar vill absolut inte ha några prylar så det blir nog något gott som ost eller ett gott vin till dem. Har har köpt en grej till min pappa som jag hittade som var helt perfekt men annars blir det nog inte så mycket mer. Känns skönt att inte behöva ha pressen att köpa massor med olika klappar till många.
Nu ska jag se till att sätta på lite julmusik jag också-
Kram!

Channal said...

Christmas wonderland! Bästa komplimangen!

Klapparna klara fast vi kom överens om att inga julklappar köpa :-) Längtar efter en vit jul! Saknar julkorten... så fina! Ska nog skicka iväg några i år!

Kramar till fina dig! Anna

Anne-Marie said...

Jag punktar också :)
Julklappar - ett "blankt område" i Anne-Maries värld. ;) Köper inga och får inga. Inte mig emot.
Julkort - jag skickar julkort via email för det mesta. Tycker att posten tar alldeles för lång tid. Skickar några få via vanliga posten.
De där gamla julkorten du visade var ju för härliga. Den med barnen skulle troligen anses vara olämplig numera. Allt som kan visa att barn är olyckliga tycks vara tabu nuförtiden. Även om många barn har det väldigt jobbigt.
Kul att du har korten framme.
Vit jul? Vädret är ur led så det kan bli precis vad som helst. Jag antar att det bara är att gilla läget.
Julfreak? Du skulle ha sagt - helt allvarligt - till pestmannen "I am the Queen of Christmas". It is my kingdom. ;)
P4 Bjällerklang - Jag lyssnade faktiskt på Bjällerklang innan jag gick till jobbet idag. Började senare eftersom jag jobbar sent.
Tidskrävande pynt - Var du inte någon slags dekoratör tidigare? Det måste vara en anledning till att du kan "få till" julpyntet. Låter litet slitigt också. Men nu kan du njuta av det hela ett tag.
Kramar!!

Annika said...

Lisa:
Tack, ja visst är det fina kort!!
Gillar dem, blir glad av dem!!
Nej, jag gillar inte heller julkort via mail. På riktigt ska det vara. Men det blir färre och färre.
Kramar!!



Greta;
TACK!!
OCH sant, jag vill ju inte ha det på annat sätt heller.
Älskar att ha det så här juligt och ombonat.
Bra med klapparna. Åker du hem till Värmland i jul?
Och pyssligt som bara den med egna julkort.
Gillar.
:-)

Annika said...

Anne:
Eller hur!!!
Han är från latinamerika nånstans. Han bara stannade upp, gjorde stora ögon och sa det han sa.
Underbart.
HAHA, de dör julkortet med barnen ja. DET är så kul.
Aldrig att man skulle se ett sånt kort idag. Gråtande barn, trasiga leksaker. Sen God Jul på det :-)
Ja, Bjällerklang!!!
NJUT!!!!
Kramar!!!


Desiree:
Tack!
Ja, roligt att gå igenom gamla julkort och sådant. Mim mormor har sparat rubbet genom åren. Men hon hade plats i sin gamla gård. Hela vinden som en enda guldgruva, på ett sätt.
Det där kortet med barnen älskar jag. Skulle själv vilja skicka det iår :-)
Ja, julkort per mail går fetbort.
Ingen vit jul här heller, tror jag.
Men du ska se att alperna har massor.
Ja, himla skönt att inte ha så mkt klappar att köpa. Absolut.
Låter som en bra present till dina flädrar.
Kramar!!

Annika said...

Channal:
HAHA, ja jag blev jätteglad när han sa så!
Skönt med klapparna, att de är klara.
Vit jul, det skulle jag nog också vilja ha. utan kaos.
Julkort, de blir bara färre och färre.
Kramar!!


AM:
Trevligt med punktsvar tillbaka.
Skönt det där med julisar. En lättnad på ett sätt.
VISST är de där gamla julkorten så fina!!
Speciellt det med barnen!
Nej aldrig att du skulle få se ett sådant kort idag. Aldrig. Men 1930 var det fair game!!
Korten vårdar jag ömt.
De ska hänga med mig nu, och tas väl om hand.
Men framme har jag dem!
HAHA, ja jag skulle ha sagt det till pestmannen. DET hade varit kul!
en ggn för ngra år sedan kom en hantis hit, det var runt halloween. Samma då, satt inne och skrev och hade ljus tända, det var mulet ute. Mörkt inne, förutom ljusen. Han frågade mig; are you a vampire or something...?
Fniss!! ja, huset var ju Halloween-dekorerat då till max, förstås.
Ja, jag är gammal dekoratör. Här i USA jobbade jag på Lord and Taylor. OCH jag har gjort min del av julskyltning med SLIT!! Snacka om hästjobb. Nu har jag överfört det till mitt hem! :-)
J, kul med Bjällerklang, AM!!
Det lyssnar jag på nu med!!
Kramar i massor!!

Bloggblad said...

Från det att barnbarnet var ett halvår och ca 8 år framåt, skrev jag julbrev om vad som hänt under året ur hennes tänkta synvinkel. De blev rätt roliga, men nu när hon är i förpuberteten är hon lite för stor - numera tänker hon ju som en vuxen. Från det att hon var stor nog, läste jag alltid breven för henne så att hon fick godkänna.

Nu har jag återgått till "God jul önskar familjen Bokblad" ganska trist....

Annika said...

Bloggblad:
Mysigt att du gjorde det. OCH kul för henne, och hennes mamma också, att ha de breven.
Förstår dock att du inte vill skriva så nu när hon är äldre.
Jag kommer också att skriva "tråkiga" julkort iår. Inga foton, ingenting.
Buhu!!

My kids' Mom said...

Underbart!

Kortet med texten låter ju onekligen som någon slags kod som man använde under kriget (får man hoppas)

Kortet med det finska paret framför julgranen får mig att tänka på alla mina otroligt vackra, blonda, långa finska flygvärdinnakollegor från min tid inom flyget. Vackra, välskapta och blonda som attans!

Tack för att du delar med dig!

Kram,

Anneli

Annika said...

Anneli:
Haha, den texten var skriven av 13-14 åringar. Vet inte var de fått det ifrån. Men för unga för kriget iaf.
Ja, det där kortet med paret andas verkligen nationalromantik. Men jag förstår precis vad du menar :-)))
Bra kul att dela dessa bilder.
Kram!!