Wednesday, September 10, 2014

PÅ kvällen då jag tänder mina ljus...

Godmorgon onsdag!


I luften kan man nu ana ett litet försiktigt stråk av höst.
Jag drar in den tidiga höstluften i mina lungor och njuter av detta första hösttecken.
I min övervuxna trädgård börjar bland annat hostorna att förlora sin glans och så sakteliga vissna. Jag märker små tecken av höst överallt runtomkring mig nu.

Träden är fortsatt gröna, och jag vet att det kommer att vara varmt i en månad till.
Men, den äkta sommaren är över.
Nu dröjer sig bara efterdyningarna kvar av den, som doften av en person som nyligen lämnat rummet.
Jag ställer om kropp och sinne mot höst och vinter.


Nu vaknar inredningslusten i kroppen. Längtan att få göra om lite hemma. Nya gardiner, nya kuddar, ny matta. Helst ett helt nytt vardagsrum.
Men, jag tar det lilla först. Jag ser fram emot att ta ner mina vita trådgardiner och sätta upp de mörkare gardinerna jag nu använt under hösten i några år.


Jag är svenne, och nordbo, i hjärtat.
Du kan ta mig ut ur norden, men du kan inte ta norden ur mig.
Nu vaknar min myslust. OCH jag tror samtidigt att den vaknar hos alla mina landsmän. Vi har det inbyggt i kroppen; när det går mot höst ska hemmet mysas upp!


Det är nu jag börjar tända ljus om kvällarna igen.
OCH jag ÄLSKAR det!
Ljus i köket och ljus i vardagsrummet.
Snart är det dags att inviga doftljus som doftar äpple och kanel igen.
När jag skriver detta sitter jag vid mitt köksbord, som jag brukar. Bara här, i mitt kök, kan jag från min stol räkna till 34 ljusstakar.
Japp, det är jag det.
I vardagsrummet finns det ännu flera.
Det finns inget enklare sätt att höja ljusfaktorn på än med levande ljus.



Mina grannar brukar säga att det ser ut som om vi har en festmåltid varje kväll då vi äter middag; you guys always lit candles!!!
Ja, det gör vi (jag). Inte för att det är ett festligt tillfälle, utan för att det är mysigt.
Levande ljus betyder inte alls lika mycket för amerikaner som det gör för oss nordbor. Jag brukar titta efter ljusstakar hemma hos folk jag känner, och det är inte ofta man ser många. Man kanske ser några bortglömda ljusstakar i ett hörn, eller några som står på bordet med ljus i som aldrig tänts.
Det finns, såklart, undantag. Min närmsta granne är fena på att tända ljus. Hon kanske har blivit inspirerad av mig? Lite så är det nog, det vet jag.


Själv gillar jag att tända ljus under mulna och kulna dagar, som igår. När jag skrev det här inlägget hade jag två ljus tända. Mitt på blanka eftermiddagen.
Jag gillar att sitta med min dator i halvmörkret och skriva med bara några ljus som lyser upp.
En gång, tror det var i november, satt jag och skrev på min dator. Det regnade ute och det var mörkt,
Jag hade flera ljus tända i köket. Inga andra ljuskällor. Samtidigt väntade jag på en hantverkare som skulle komma hit.
När han kom tittade han sig förundrat omkring och undrade; Are you a vampire, or something?
BAHHH!! HAN skulle bara veta!


Lotta och jag var på IKEA igår.
Innan vi for dit så kollade jag igenom mina ljusförråd. JAG har massor, massor med ljus inför hösten! Så jag slapp köpa. Annars är det på IKEA vi svennar handlar våra ljus, för det mesta. Doftljusen köper jag inte där dock. Jag köper dem på vanliga mataffären (det finns många härliga doftljus att välja emellan där till BRA priser), eller så köper jag “designerljus” som Voluspa eller Springs Eden på Antropologie och liknande affärer.
Jag älskar doftljus, kan inte få nog. Många ogillar dem, får huvudvärk etc. INTE jag, jag kan sitta i doften och bara njuta.


Visst är det en härlig tid nu?
Nu börjar ljusens tid.  Jag ser fram emot de mörka kvällarna, mustiga rödviner, goda middagar i hemmets lugna vrå, koftor, boots, te, filtar, böcker, pumpor, soppor, gula löv, regn och dagar med sol och klarblå himmel.  Och, ja, förstås Halloween!! Jag är The Queen of Halloween, after all!
Här, där jag bor, är hösten ofta den mest soliga av årstider och innan löven fallit (mitten av november) så är hösten ofta väldigt mild.


Är du redo för hösten?
Tänder du ljus när mörkret faller?
Vad är det härligaste med hösten för dig?

31 comments:

Katta said...

Höst är härligt iallafall utomhus nör slla de vackra färgena kommer fram efter en sommar då allt i trädgården tröttnat. Det tråliga är att nordbor gåt i ide inomhus till höst och vinter. Kram

Nettan said...

Höst, när klara och kalla morgonar gryr, när luften är krispig och hög, löven färgas i alla härliga färger. Höst är också regnsmatter och stormbyar. Det är även långkok på spisen, ljus i alla dess former, en bra bok, en kopp te och vacker musik från spellistan en eftermiddag efter jobb då inga måsten finns! Höst är verkligen en tid för annan avkoppling än sommarens!

Många kramar
Nettan

Cari said...

Njuter fortfarande av sensommaren i Stockholm. Uppåt 20 grader på dagarna! Det är skönt.
Men klart hösten kommer. Tyvärr myser jag inte lika mycket, är mer den negativa typen som inser att det betyder lövkrattning. Men också mer äppelplockning, ska musta äpplen en gång till i år.

Sahra said...

Levande ljus är livsnödvändigt för att öht överleva den här fruktansvärda perioden. Tycker inte om långa smala ljus utan använder bara ljuslyktor av olika slag. Blockljus. Värmeljus. Rädd för fladdriga barn och katter. ÖHT enorm respekt för brandrisken. Lite nojjig där och lämnar nästan aldrig ett rum utan att blåsa ut ljusen.
Doftljus går bort es jag får migrän. Kan ha ett diskret i hallen men absolut inte i kök, vardagsrum, där man vistas mycket.
Jag kan uppskatta en höstdag. Vare sig den är så där härlig med frisk och klar luft. Ta en promenad. Sparka i löven. Lite Woody Allen om du fattar vad jag menar. Kan också uppskatta riktigt bushöstväder där grenarna piskar mot fönsterrutorna eller bildar mörka hotfulla skuggor.
Men inte i två-tre-fyra månader. En eller två gånger. Sedan vill jag ha sommar igen.
Maten. Jag har alltid gillat lätt mat. Gärna smaker. Men inte direkt mustiga grytor. Potatisgratäng och blodigt kött med en pava rödvin. Samma där. Någon gång kan jag uppskatta det.
Näe. Nu handlar det bara om att överleva. Och göra det bästa av situationen.
Kram

Anonymous said...

Hösten är promenader bland färgglada löv. Och den speciella höstdoften man känner i skogen, du vet man drar ett andetag o utbrister: det luktar höst...Hösten är också att läsa böcker medan regnet faller utanför fönstret. Eller ta en promenad i regnet o bli lite småfrusen o komma hem krypa in under filten o dricka kaffe. Hösten är tända ljus också . Förstås. Och längta lite tills julen o till våren. ..Du skriver så fint om hösten så den känns helt ok! Bring it on! 13+här idag, mulet och blåser. Helt ok! Mvh Eva i Dalarna

Brunkullan said...

Är precis lika! En ljusoman!

IKEA är ju stora stället. Där köper jag värmeljus för en nätt summa av Indiens BNP varje år;)
Och servetter...

I stugan eldar jag nog mest ljus. Det kan vara ca 50-60 värmeljus per kväll.
Hemma blir det lite mindre. Men ett par ljus per kväll. Har inte lika många ljuslyktor här.
Kanske beroende på mitt omysiga vardagsrum som är i stor behov av renovering. Men sen, när det är fint och mysigt, då ska jag elda mer ljus!

Älskar som du doft ljus. Yankee Candle, Volouspa, Woodwick och andra dyra ljus som Durance är favoriterna, men jag köper också en hel del på tex Ica Maxi, Åhléns eller Rusta, som har prisvärda väldoftande ljus:)

Själv ska jag byta ut mina sommarblommor i krukor och amplar, nu i helgen.
De är fortfarande rätt fina, men det går fort nu, och lika fort tar ljung och andra höstblommor slut i butiken.
I år ska jag vara ute i tid:)

Kram Susanne

Desiree said...

Jag älskar ju också levande ljus som du vet. Det är nog det jag tycker bäst om med hösten att man kan tända MYCKET levande ljus. Så mysigt! Levande ljus och rödvin blir jag sugen på om hösten. Goda grytor, äpplen, svamp. Mums! Filmkvällar i soffan med en stor gosig filt.
Tycker om att fota färgprakten i naturen om hösten.
Kanske är det så att man gärna vill fixa lite i hemmet både vår och höst.
Håller med dig om att amrisarna inte kostar på sig att göra det mysigt inför middagar i samma utsträckning, iallafall inte vardagsmiddagar. Många äter ju inte ens tillsammans och de flesta framför tv:n. Middagskulturen är inget vidare.
Mina ljus köper jag också på IKEA. Doftsljusen skulle jag inte heller köpa på IKEA om jag bodde i USA. FInns betydligt bättre doftljus som på White Barn och Yankee Candle osv.
Ha en fin onsdag.
Kram!

Erica said...

Åh, vad mysigt det låter när du beskriver hösten! Till och med jag, som avskyr höst och vinter, känner en viss längtan ;-)
Vad tråkigt det låter att amerikanerna inte brukar tända ljus så ofta. De missar verkligen något!
Bilden i ditt inlägg är otroligt mysig!

Doftljus är något jag börjat gilla mer på senare år. Dock inte "budgetdoftljus", tyvärr. Tycker mest de luktar illa, och speciellt vaniljdoft. Artificiell (stavning?) vaniljdoft har jag alltid mått illa av.
Ett märke doftljus jag riktigt fastnat för är Yankee Candle. Det jag känt av dem är ljuvligt :-D Synd bara att de är så hiskeligt dyra (typ 150-400 enligt vad jag hittat).

Mamma brukar också passa på att fylla på sitt ljusförråd på IKEA. Tror att hon som mest haft typ 15-20st. 100-pack värmeljus vid samma tillfälle i förrådet. ( =1500-2000 ljus ).
Men å andra sidan värmer vi upp huset med värmeljus på t.ex. julafton (mamma tänder ljus och efter ett tag går pappa och stänger av värmen) ;-)
Det spelar ingen roll om det är 25 minusgrader ute; det märks inte inomhus trots att värmen är av ;-)
Drygt en halv IKEA-förpackning per gång. Mer på julafton.
Men det är ju så MYSIGT! :-D

I övrigt tycker jag INTE om hösten. Eller; jag skulle säkert se mer fram emot den om det inte var så MÖRKT... Jag avskyr verkligen mörkret. Förstår att det inte kan vara dagsljus 24/7 året runt, men önskar att det kunde stanna vid att bli mörkt typ 22:00 och bli ljust vid 5:00, kanske.
Inte som mitt i vintern: soluppgång 10:00 och solnedgång 14:00...

Nåja, kanske får vi i alla fall glädjas åt maktskifte i regeringen den här hösten :-D På söndag gäller det... och jag har aldrig känt mig så nervös inför ett val!

Hoppas du får en fin onsdag!
MVH /Erica

Carin said...

Ha! Jag har precis skrivit om samma sak.. om än lite mindre lyriskt än du. Men visst älskar jag mysfaktorn på hösten med ljus, kuddar och liknande. Hösten övergår snabbt till ruggig vinter här, så man får passa på att njuta så länge man kan. Och IKEA är ju absolut favoritdestinationen för inhandling av ljus, servetter och annat roligt för hösten

Anonymous said...

Jag älskar hösten med alla färger det är underbart att ta en långpromenad med kameran som sällskap och speciellt när solen skiner. Jag är en storkonsument på vanliga ljus och värmeljus det står sånt överallt. Det är så otroligt mysigt när det är riktigt ruggigt ute och tända en mass ljus och ha en bra bok att läsa och gärna ett glas vin till det. Ha det så bra! Kramar/Anita

Annika said...

Katta:
Ja, en så fin årstid.
Trädgården har verkligen förlorat sin glans, kan jag säga. Jag orkar inte med min längre, haha!!
Kram!!


Nettan:
OOOO vad jag gillar, Nettan!!!
MYSIGT!!
Just så där tycker jag också att det är!!
Kramar!!

Annika said...

Cari:
Lika fin höst som jag hade i fjol då jag var hemma har ni nu. Härligt!!
DET är jag glad för.
Löven ja, och vi har så galet mkt lövträd. Det är väl lite av det "mörka", men ändå härligt det med.
Att musta äpplen låter UNDERBART!!!!


Sahra:
Jag vet att alla inte är höstälskare, och jag förstår det!
Visst, det går ju onekligen mot vintern, och det kan inte förnekas. Det är nog därför så många tycker så illa om hösten.
Men, det är bra, kämpa på med ljus och annat.
Jag tycker också jättemkt om oväder, men förstår ju vad du menar. Det är inte roligt om det ska piska på i två-tre månader.
Inser ju också att min höst är lite olik hösten i norden. Den är varmare och soligare.
Just idag är det mulet, samma igår. Men det kvittar.
Varmt är det ju.
Fattar precis vad du menar med Woody Allen. Bra beskrivning där.
Hoppas att du ska kommer njuta lite av denna höst iaf :-)
Ni har det ju milt och fint nu. DET är jag glad för!!
Come on now, Sahra, you can do this :-))))
Kramar!!!

Annika said...

Eva:
OHHH jag vet!!
DET är underbart!
OCH det var lite så jag kände igår, ett höststråk i naturen. En doft.
OCH jag håller med allt du skriver. Ja, lite jullängtan långt därnere också. Den kröner ju liksom allt. Vet exakt vad du menar.
TACK, så roligt att du gillar det här inlägget.
KRAMAR!!



Susanne:
HAHA, det är BRA!! Ljusomaner ska vi vara!!
Det HÖR till!!!
IKEA ja, jo jag vet, haha!
Servetter? JA! :-)
DANG, vad mysigt i stugan med alla ljus!!
AHHH!!
Inget höjer mysfaktorn som LJUS!!
Snart kan du nog satsa på fullt ut hemma också!
Visst är doftljus helt underbara!! ÄLSKAR dem!!
Jag köper både billigt och dyrt. Så mysigt.
Precis som du ska jag också byta ut alla sommarblomster snart.
Det ska bli mysigt.
Kramar!!!

Annika said...

Desiree:
SÅ himla mysigt! Du är precis som jag!
OCH ja, man tänder verkligen mkt ljus. Det lustiga är att jag nästan stryper ljuständandet efter jul.
Knäppt. Då är det ju verkligen vinter och ljus behövs.
Det är nu och fram till jul som ljuskonsumtionen är enorm, haha!!
Ja, för en fotointresserad är hösten som en enda gåva,precis som våren.
LÄNGTAR tills det börjar skifta i naturen!
Nej, här satsar man verkligen inte lika mkt på mysfaktor under middagen. Håller med om att många middagskultur är skral. Det är väl så mkt aktiviteter och annat som sätter P för det.
Tråkigt.
Nej, IKEAS doftljus avstår jag ifrån. Det finns så många andra fina märken här. Yankee Candle ja, BRA! White Barn också!!
Kramar!!!



Erica:
TACK!!
Det är roligt att du tycker det eftersom jag VET att du inte är ngn älskare av hösten, hihi!!!
Bilden tog jag igår då jag skrev inlägget, med min mobil.
HIHI!! Roligt att du gillar den!
HAHA, håller med, vanilj är en kvalmig doft, fixar inte heller den. Ej heller persika och andra väldigt fruktiga, söta dofter.
OJ jäklar vad Yankee Candles är dyra hemma!! OJ!!
HIHI, ja din mamma ja!! HON är ljusdrottning!
Förstår att ni inte behöver ha nytra andra värmekällor på julen, då räcker det med er alla + alla ljus. MYSIGT!!
Jag vet att du inte gillar hösten, och mörkret. Vi har det ju inte alls lika mörkt som ni, och det underlättar säkert.
Söndag ja, så spännande...tror nog det kan bli skifte...och det tycker jag nog också är bra!!!
Ha en fin dag!!

Annika said...

Carin:
KUL, ska kolla!
Ja, ni har nog lite ruggigare höstar än vi. Här är den så lång, solig och mild.
Min favvisårstid.
IKEA ja, tack och lova att vi har Moderskeppet :-)))


Anita:
EXAKT!
Visst är den mysig!!
Älskar den!
OCH ja, för oss fotointresserade är det verkligen så LJUVLIGT!!
Längtar tills det blir lite färger i naturen!!
SÅÅÅÅ himla mysigt med alla ljus!!
Så ska det vara!!
Kramar!!

Millan said...

Japp nu borjar det bli host aven I Bristol, fast en riktigt fin sadan med mycket sol och varmt!
Men det borjar bli morkt om kvallarna och valdigt kyligt pa mornarna.
Ljusa ja, alltid! Fast jag tander a andra sidan ljust en hel del under sommaren ocksa. Alskar att sitta pa altanen nar solen gar ner och sedan tanda ljus och fortsatta sitta ute i morkret. Mysigt varre :-).

Stor kram!

Annika said...

Millan:
ER höst låter som vår. Den är så lång och varm här, och ofta så väldigt solig.
Men exakt, just det att det är kyligt och dagligt på morgonen och kyligare på kvällen. Men imorrn ska vi visst få 32 grader. LESS på sådan värme nu.
OHH ja, ljus är ljuvliga. Det är bara att tända på.
Kramar!!

eastcoastmom said...

Jag gillar också hösten. Men är dålig på det där med ljus... Utom när vi äter middag, då tänder jag en massa ljus på bordet!

Annika said...

AM:
Härlig tid på året ÄR det!!
Visst är det mysigt med ljus vid middagen? Love it!

Anna, Fair and True said...

Vi tänder också alltid ljus, nästan året om, så mysigt!

Annika said...

Anna FT:
Härligt att tända ljus alla årstider. SÅ ska det vara!!

Musikanta said...

Jag har alltid tyckt att hösten är den bästa årstiden eftersom allting kommer igång igen efter semestern eller sommarlovet. Studiecirklar, körer, konserter, teater etc.etc. Älskade skolan när jag var ung eftersom jag hade alla mina kompisar där.
Gillar också höstkläder och tröjor. Är knäckt när termometern visar över 25 grader.
Visst ska man tända ljus så fort det blir mörkt, konstigt att inte amerikanerna gör det. Håller med dig om mysfaktorn!
Många kramar från Ingrid

L said...

Mina amerikanska släktingar hävdar bestämt att det där med att ha massor av tända ljus är ett svenskt fenomen. Jag är nödd att instämma.
Det är ju så mysigt när höstmörkret kommer. Gärna i kombination med en brasa i öppna spisen - ja, det är sannerligen inte dumt. Vi har dock inte kommit dit ännu, fortfarande finns det lite sommarkänsla kvar, men snart har nog hösten slukat oss fullständigt.

Annika said...

Ingrid:
Ja, det är en härlig tid!
HAHA, ja jag hör dig! jag blir också knäckt av hetta på hösten, imorrn ska vi få 32 grader. HUALIGEN!!!
Mysfaktorn är a och o. nej, inte lika mkt ljus här som hemma.
Inte alls.
Men i mitt hus är det det :)
Stora kramar!!!

Annika said...

Lisa:
JAPP; det tror jag med. Eller ett nordiskt. Vi är fena på det där med ljus. Amrisar brukar le lite åt alla mina ljus.
Brasor ja, love them!!!!!
Ingen direkt höst på g här heller, vi ska få 32 grader imorrn...
NOT fun.

Anne-Marie said...

Det känns litet väl varmt med levande ljus nu. Fortfarande måste jag se till att bostaden blir svalare på kvällen.
Jag måste vara en amerikan även innan jag kom till USA ;) eftersom jag inte särskilt ofta har levande ljus. Har ingen aning om vad det beror på. Hade det inte ens i Sverige. Min mamma hade alltid levande ljus när det var mörkt så jag växte upp med det.
Mysigt har ni det. Och nog blir det litet mer fest med levande ljus.
Du - vampyr. ;)
Som jag skrev hos mig så finns inte tillstymmelsen till höst och det du beskriver. Och inga varmare kläder.
Kramar!!

Annika said...

AM:
Ja, ni har ju så varmt.
Vi har haft skönt väder nu ett par dagar, men imorrn ska det till att bli hett igen.
Pust.
Men det kanske blir tillfälligt? Hoppas det.
Aha, ingen ljuständare :-)
Äsch, alla svennar kan ju inte vara ljus-freakar heller precis, hihi!!
Vampyr ja...mkt ska man höra. Blev lite sur då han sa så, minns jag. Hehe...
Jag hoppas då att er värme snart viker hädan!!
Kramar!!!

Annika said...

Sorry, jag gillar inte hösten alls. Avskyr mörkret, ser inget mysigt med det alls - det gör mej bara deprimerad. Fasar för oktober och november. Tända ljus är inte heller min grej, om vi gör det så är det för att barnen vill det. Nä, fy för hösten... Min tid är helt klart sommaren!

Annika said...

Annika.
Oj vad tråkigt att du känner så mkt emot hösten :-(
Speciellt eftersom den brakar in så tidigt hos er.
Du får ha julen som lockbete, och sen bita dig igenom den tid som komma skall.
Stor kram!!

Anne said...

Ljusdrottningen Annika! Men du får en följeslagare här för jag är ju precis likadan. Som du skriver, det ä nog det nordiska sinnet och de flesta med vår bakgrund är ju helt besatta av ljus och det tänds i tid och otid.
Så gulligt med grannarna och kommentarerna om att ni alltid tänder ljus, gulligt. Kanske stora skillnaden där, vi tänder verkligen massor av ljus i vardagen, utan anledning alls. Men när amrisar tänder ljus så är det om det är nån större högtid som jul eller så, och inte ens då är det enligt min erfarenhet så mycket utan nåt enstaka ljus bara. Men för oss är det ju helt normalt och så mysigt tända ljus bara för att, ja när man sitter där med datorn. Apropå det, hahahaha vilken kul kommentar från hantisen om vampyrer. Säger allt.
Lite läskigt hur lika vi är igen, för jag är precis likadan att när julen är över blir det såå lite ljus. Som jag såg du skrev i en kommentar, det är ju tokigt egentligen för då är det ju full vinter men nä, det körs fullt till årets slut men sen går luften ur rätt mycket.
Kram!!!

Annika said...

Anne:
HAHA, ja...
Men jag har många med mig i drottningbåset, fniss.
DU är en av dem. KUL!!
JA, jag är säker på att det är det nordiska sinnelaget. Vi är liksom födda rätt in det hela.
Exakt, här tänder många bara ljust till Thanksgiving och jul- Och kanske vid ngn middag ibland.
Precis, vi tänder ljus när lusten faller på, kanske även mitt på blanka eftermiddagen.
Vampyrkommentaren ja, komiskt. Fast jag blev nog lite putt över den också, fniss...
KUL att vi är så lika vad gäller detta med ljus. Jag vet, det är nu jag frossar i ljus, till efter jul.
Sen avtar det betänkligt. Knäppt ju, det är ju efter jul det verkligen behövs då allt mys är borta. Ska skärpa mig. Visst tänder jag då, men jag får nästan påminna mig själv, haha.
Precis som du :-)
Kramar!!!