Monday, September 08, 2014

Att bli totalt kär! Del 1.

Alltså!
Hallå!


Hur kan man bo på ett ställe och ha missat att det ligger ett paradis lite mer än 3 timmars bilfärd från Reston?
Japp, det har vi gjort iallafall.
Idioter, det är vi det...
Visst, vi hade bägge hört talas om Chincoteague. Bägge två. I åratal. OCH ändå har vi inte åkt dit.
Färderna har gått till The OBX i NC ett otal gånger (älskar, ÄLSKAR och ÄLSKAR!!!) och till Ocean City, MD och Rehoboth, Delaware ett flertal (gillar inget vidare) och till Myrtle Beach i SC (näää..). Men, inte sjutton har vi förrän nu satt fot på öarna Chincoteague och Assateague Virginias Eastern Shore.

Jag tror vi har hört att det är "SÅ ödsligt där". Det "finns ingenting att göra", "man kan inte bo på stranden", "det är gott om vidriga insikter där", "det finns noll nattliv och dåliga restauranger".
Ja, listan kan göras lång på det vi hört, och INTE hört, om Chincoteague Island.

I torsdags for vi dit!
FINALLY!!!
Vem bryr sig om festande och "inte mycket att göra"? INTE vi!!
Vad jag ville åt vara bara en genuin plats utan hotell som är höga som höghus, larm och fullproppade stränder.


OCH dit kom vi!!

VI kom dit!

Inlägget måste jag dela upp över två dagar.
Jag tror det är bäst att ta det i bildbombsformat.
Häng med!!




När man kommer från DC och ska ta sig till The Eastern Shore i Maryland och Virginia måste man åka över Chesapeake Bay Bridge.  Den bron är lång och hög, och ganska otäck (tycker jag).  Bron har två brospann, ett för trafik österut, och ett för trafik västerut.  Under högtrafik stängs ofta ett körfält av på en av broarna, och man kör MOT trafiken.  Som vi gjorde i torsdags.  Peter bryr sig inte ett dugg om att köra över The Bay Bridge, det bekommer honom icke.  Men, det finns folk som hatar det, och vid bron finns en service där man kan få bilen överkörd till andra sidan.  Det kostar 25 dollar.  Men, som sagt, Peter är ju lugnet själv...


Efter tre timmar kommer man så till det stora sundet, eller fjärden, där man ska ta sig över till öarna Chincoteague och Assateague. Den bron är lång, lång och låg.  OCH det luktar smått ruttet av all tång...


Här har vi kommit till vårt hotellrum.  Vi bodde på Fairfield Inn (Marriott).  Mycket bra. Nytt hotell och trevlig utsikt från vår balkong.  Det vore ju synd att klaga...Palmerna? DET finns inga palmer så här långt norrut. De är planterade av hotellet och av den nya baren/matstället mitt emot.


Vi tog en kvällspromenad då vi kom dit, dels för att se oss omkring och dels för att leta upp ett ställe där vi kunde intaga vår middag!  Vi hittade denna trevliga park "mitt i stan".

Gullig huvudgata! Jag blev kär så fort jag kom dit! Så fort vi kom till ön!!



Efter middagen en drink på utomhusbaren som var SÅ mysig!!  OCH jodå, det finns barer och restauranger på ön.  DOCK av det mycket lugna slaget.  Inte mig emot.


Dagen efter vaknade jag innan solen gick upp.  Typiskt mig, jag KAN inte sova på morgonen!!  Jag tog kameran, och begav mig på en kameraprommis i arla morgonstund.  Klockan var 6:30.  Kameran blev totalt immig av fukten!  Ja, det var hett och även fuktigt.  OCH ganska gott om mygg...




SÅ gulliga gamla hus kantar "Main Street".  Det gick knappt att se sig mätt på dem!!  Det finns gott om Bed and Breakfasts i Chincoteague, nästa gång hoppas jag vi kan bo på en av dem!


"Staden vaknar!"





Världens gulligaste lilla bubbla finns i staden!


OCH dessa jättelika Adirondack-stolar i parken!  Med fint budskap!!


En hel del var redan stängt för säsongen.  Det är mycket som stänger direkt på en liten ort som Chincoteague då den värsta turistströmmen är över.  Många ställen låser sina portar efter Labor Day.


Men jag tror att de flesta B&B's håller öppet året runt!!


Vem skulle inte vilja sitta här och flura?



Ännu en mysig butik.  Det finns inga butikskedjor alls på ön. 


Två fina Victorianska B&B's jämte varandra!


OCH snäckor kunde man köpa.  Pengarna skulle läggas i en burk....


Morgon över det stora, breda sundet.  Jag kallar det nog mer en fjärd än ett sund.


Ja, behöver jag säga mer?






Det finns ett rödljus, och det är precis vid brospannet.


OCH världens sötaste coffee shop!!  Ja, gott kaffe också!

Här skulle jag kunna bo!  Ett Annika-hus if there ever was one!!!

OCH snäckor överallt.  Överallt längs stränderna...



Eller, varför inte bo långt ut på en brygga!! JA tack!!  



Ja, vi for till stranden! Stranden som ligger på Assateague, ön öster om Chincoteague. Assateague är nationalpark och där finns inte ett enda bostadshus, inga affärer,  inga glasskiosker, ingenting.
Där finns BARA naturen!
OCH där finns stranden! DET var underbart! SÅ underbart!
Mer om det imorrn. Då ska vi ta oss en titt på den stranden!


Önskar er alla en fin måndag!!

44 comments:

StrandMamman said...

Underbart!!

Anne-Marie said...

Ofta blir man hemmablind. Och ser inte de där smultronställena som faktiskt är pärlor.
Var tvungen att se på kartan var denna plats, med ett namn jag inte kan uttala, ;) ligger.
Verkar vara ungefär samma storlek som Weed men så TOTALT annorlunda! Vackert och fascinerande.
Vilka vackra hus!
Och jag skulle också kunna se mig boende i det lilla, bruna huset.
Inte behöver man ha affärer, restauranger osv när det ser ut så här. :)
Kramar!!

Nettan said...

Vilka härliga bilder Annika, ljuset och miljöerna är fantastiska! Eftersom vi bor så nära kusten känner jag igen mig i just ljuset vid vattnet. Härligt med småstadskänslan och just det där att det finns fina små butiker och inte en massa stora butikskedjor är något som jag gillar!
Hoppas ni får en underbar måndag!
Kramar
Nettan

Jenny said...

Det ser onekligen underbart ut! kanske ska lägga bud på Annika-huset? :) Ser ut som en fantastisk helg!

Cari said...

Vilka vackra bilder. Vilken vacker plats. Tack för att du visar dina guldkorn så att vi kan lägga dem i våra önskelistor.
Men bron - var det inte där en i familjen Kennedy körde av vägen och kvinnan i bilen dog? Eller är jag helt ute och cyklar??

Humlan said...

Vilken plats! Vilket fynd! Jag gissar att ni kommer att återkomma dit många gånger framöver.
Fina bilder! Det är bra att vara morgonpigg om man vill fota, det fina ljuset och bilderna bara andas tystnad och stillhet.
Kram

artfullycarin@gmail.com said...

Verkligen ett underbart ställe! Jag har varit grön med avund hela helgen när jag sett bilderna på fejjan, men dessa godingar fick mig att vilja flytta dit. Ser så himla härligt ut.

Förresten, vet inte om du är medveten men din blogg spelar ibland elektronisk musik (med sång som går ungefär "this is what you want, this is what you need"). Det är från en ny kod i sitemeter. Känner många som tagit bort den eftersom den totalt överrumplar folk.

Ulrika said...

Men.Jag.DÖR.

Så vackert!!!!!!!!!!!!!!

eastcoastmom said...

Supergillar! Påminner lite om Ocracoke Island i OBX. Den där långa bron hr vi ju också åkt några gånger, tycker den är häftig, den tar liksom aldrig slut!

Brunkullan said...

Men Lovely!
Älskar just östkustens hus, med stora fina verandor och hänggungor eller gungstolar!

Dit skulle jag gärna fara några dagar! Min "to-do list i USA" blir bara längre och längre.
Drömresan, att höra bil och köra under 1-3 månader, coast to coast, från gränsen mot canada längst uppe i nordöst, ner längs hela kusten, runda florida och sen upp igen, längs sydstaterna över till california och ända upp till seatlle, kommer bli längre än så om jag ska hinna se varje litet guldkorn till samhälle;)

Sen har jag ju en dröm om mellanstaterna också....HUR ska man hinna. Jag har ju resten av världen också!

Kram Susanne

Evas blogg said...

Så underbart! Tack för att du delar med dig.

Annika said...

Strandmamman:
DET ÄR det. Onekligen!!!



AM:
OCH hemmaDUM!!!
Vi som inte har tagit oss hit förrän NU. Oj, oj så knäppt.
Men nu vet vi, och nu kan jag börja prisa det!!
Ja, lika stort som Weed kanske. Men ja, annorlunda. Så gulligt.
Nej, för tusan, inte behöver man tjusiga restauranger och barer etc. Detta älskade jag!!
Bruna huset blev jag så kär i!!!
Detta kanske vore en plats för dig att kolla, AM? Visserligen invaderas den av turister, men snacka om att det är lugnt liv under lågsäsongen.
Kramar!!!

Annika said...

Nettan:
TACK!!
Jamen visst är det så! Att det är lätt att känna igen ljuset vid havet. ÅÅÅ så fint det är!
Jag avundas dig som bor så nära det vackra havet!!
SÅ skönt att slippa butikskedjor. SÅ himla härligt!!!
Ha en toppendag idag.
Kramar!!!



Jenny:
Underbart var det!!!
Njöt storligen. Annika-huset är nog inte till salu. Men man kanske skulle göra en Zlatan? HAHA!!!!

Annika said...

Cari:
TACK!!
Sådana här platser och guldkorn är det ett sant nöje att skriva om!
Så roligt att du gillar.
DET har inträffat dödsfall på The Bay Bridge, men jag tror inte det varit Kennedys.
Men olyckor och dödsfall har ägt rum där, ja.


Humlan:
TACK!
Så glad att du gillar!
Absolut, att kliva upp innan soluppgången är inga problem, och om man därtill ska fota så är det ännu bättre :-)
Ja, vi kommer ABSOLUT att åka tillbaka till denna pärla!!!
Kramar!!!

Annika said...

Carin:
TACK!!
Vad kul att du gillar det hela.
Ja, ett ställe att älska är det.
WHUT!!?????
Nej, gud, hade ingen aning om det!! Om musiken.
HUR kan jg få bort det?????
Hur skumt som helst!!!


Ulrika:
Välkommen till min blogg!!
OCH TACK!! :-)))) Håller med!!

Annika said...

AM:
TACK!!
Ja, påminner lite om Ocracoke. Håller med!!
The Bay Bridge ja, den är verkligen lång. OCH hög!!!



Susanne:
TACK!
Ja, så himla mysigt vid kusten!!
OCH ofta så välskött, åtminstone i de kuststäder som är turiststäder.
KUL att din USA-lista blir allt längre :-)
HAHA, jag vet..känner som du, vill också upptäcka allt. OCH resten av världen.
Kramar!!

Annika said...

Eva:
TACK!!
Det är bara roligt att visa och berätta om detta!!
:-)


Esther said...

Vilken plats!
du har tagit så fina kort som vanligt.
ser så fint och sommrigt ut.

Annika said...

Esther:
TACK!!
Ja, det var en underbart fin plats!!!
Sommar har vi, ett tag till!!

L said...

Ojoj en sån idyll. Så mysigt det ser ut. Och jag instämmer, det är precis ett sånt ställe man vill åka till - att slippa de där riktigt tacky turistställena med glim o glam och skräpmat.
Ser så mysigt ut!
Älskar det där med att man lägger pengarna för snäckorna i en burk. Lite gammaldags och charmigt.

Annika said...

Lisa:
JA jag vet!!
Och detta har jag missat!!
MAJJ GADD!!
Ja, jag har noll för tackiness at the beach. USCH! Ocean City och Myrtle Beach och sådant. BLÄ!!
Visst var det rart med snäckorna!!

Anonymous said...

Later underbart! Tack för finfina bilder! Vilket mysigt ställe. Precis i min smak. Det blir aterbesök nagon gang i framtiden, eller? ;-)
Kramar, Lisa

Anne said...

Aaaahhhh, ja det här är ju en plats jag skulle förälska mig i. Det ser jag direkt. Vilken ljuvlig pärla, helt fantastiskt och lite komiskt det ligger så nära men att ni aldrig varit där. Samtidigt, rätt skönt och härligt att man faktiskt kan bo en massa år på en plats och fortfarande ha närliggande undangömda pärlor att upptäcka. Det tycker jag är rätt upplyftande också, kul att man inte känner man är "klar" med ett område så att säga utan det finns gömda pärlor att upptäcka.
De där broarna är intressanta, hur man kan köra mot trafiken sådär (läskigt tycker jag också...) och att man t.om. kan hyra nån att köra över bilen. Bra tycker jag, bra service.
Ser otroligt charmigt ut, som sagt, där hade jag gärna spenderat en helg! Hur var stranden? Nyfiken...jag vet, men det där tar du imorgon. Ser framemot det.
Kramar!!

artfullycarin@gmail.com said...

Du borde hitta sitemeter under en av dina widgets :)

Och du, nu har jag börjat den nya bloggen på svenska. Den är så splitters ny att jag inte ens hunnit göra en header till den än! Här är den http://hemmaiengland.blogspot.co.uk/

Anonymous said...

Härligt att upptäcka en pärla relativt nära!:-) /Penny

Annika said...

Lisa.
TACK!
Ja, i min smal också.
Återbesök? Ja, ATT det blir.
Kramar!!!


Anne:
Ja, detta var en PÄRLA av pärlor.
Rent pinsamt att vi inte varit där.
Bay Bridge ja, och kära MOT trafiken det är inte kul. Jag blir så nervös av det.
Stranden är jättefin. Visar bilder imorrn, men inget finns därute. Inget alls.
Bara stranden och naturen.
SÅÅÅÅÅ härligt!!!
Kram!

Annika said...

Carin:
Jomen det vet jag ju såklart.
Men skulle hela Sitemeter vara infekterat av en ljudslinga?
SKUMT!!!
Måste googla på det.
All right, ska spana in din blogg.


Penny:
HAHA, ha verkligen!!
I'll be back!!!

Annika said...

Dit ska jag åka i mitt nästa liv. Jajamän, det ska jag. Blev kär i platsen genom dina bilder. Säger bara UNDERBART!

Anonymous said...

Ja det är ju faktiskt konstigt att vi heller aldrig har varit där...när man har bott här så länge som du säger! Men det ser ju gulligt och mysigt ut och dina bilder är fina! Man kanske skulle ta sig en närmare titt på stället?

SB

Anonymous said...

Åh vilket underbart ställe tack för att vi fick följa med via dina jättefina bilder. Det ser ut att vara precis i min smak. Ha det så bra! Kramar/Anita

Musikanta said...

Härliga bilder och kul att få se någonting ifrån ett ställe man inte hade någon aning om att det fanns.
En liten reflektion bara när jag ser husen. Inga staket eller häckar emellan?
Förstår att du inte kan sova på morgonen - du har ju alltid varit van att gå upp tidigt.
Kramar från Ingrid

Annika said...

Annika.
Ja, du skulle älska det!!
HOPPAS du kommer dit!!!
Kram!

Susanna:
ÅK dit.
Skäms över att jag inte varit där förr. FATTAR inte att inte alla åker dit. Ocean City ligger norr över. Orka med det gapiga stället! Usch!
The OBX känns långt ibland. Här har vi paradiset!! ÅK DIT!!!
:-)))

Annika said...

Anita:
TACK!
Det var totalt underbart.
Roligt att du gillar mina foton.
Kramar!!


Ingrid:
TACK!
Ja, och för oss att komma dit! FATTAR inte att vi missat det!!
Nej, du har rätt. Inte så många häckar och staket runt husen där.
Det tänker jag på först nu också.
Ja, jag är så morgontidig att hälften kunde vara nog, haha!!

Annika said...

Ingrid igen:
Det är inte helt ovanligt förresten att ha helt öppet mellan tomterna här. Förekommer även i DC med omnejd.
:-)

Desiree said...

Vilken liten fin pärla ni funnit! Heeeelt underbara bilder. Wow! Nog är det så att det finns gott om platser att upptäcka och ibland så behöver man inte åka så långt heller. Det är nog därför vi gillar att besöka nya ställen och sällan åker tillbaka till ställen vi redan varit på just för att det finns så mycket nytt att upptäcka. Nu åker vi förvisso till Florida igen men vi åker till ett område där vi inte har varit innan så att det iallafall blir lite nytt.
Jag älskar just sådana här mysiga små vackara småstäder med MYCKET charm. This is my kind of place big time. Älskar också att gå omkring och fota tidig morgon precis som du gjort. Det gör nästan inget att man får sova mindre för det blir ju så magiskt vackert ljus i dessa morgonbilder.
Love love love alla dessa bilder.
Kram!

Anonymous said...

Den där bron har vi också kört över! Minns den inte som otäck men lång!
Vilken härlig långhelg ni haft!

Annika said...

Desiree:
JA! Jag vet!
Ljuvligt!!
Exakt, man behöver inte åka långt för att upptäcka pärlorna. De finns ofta närmare än man tror!!
FLA för er efter jul tror jag blir så topp!!
Skulle själv så gärna åka dit då!
ja, visst lockar ljuset. Verkligen lockar!!
TACK snälla Desiree, du gör mig SÅ glad!!!
Kramar!!!


Brysselkakan:
Har ni det!! KUL!
Lång är den, och alla tycker nog inte den är otäck. Peter tex är totalt oberörd.

Channal said...

Ofattbart att ni har missat detta ställe så nära er! Måste kolla i en Atlas vart det ligger! Ser helt fantastiskt ut! Jag söker mig gärna till pittoreska idyller! Inte så mycket för megaturistplatser förutom storstäder! Detta skulle jag gilla! Underbara bilder!

KRAMAR Anna

Annika said...

Channal:
Jag vet, totalt knäppt.
Vilka idioter vi varit.
Det var såå fint!

Jag med, jag är som du, vill hellre till pittoreska ställen än till turistmagneter. Förutom just storstäder, som du säger.

TACK för att du gillar bilderna!!

Kramar!

Liz said...

Underbara bilder, man kanner verkligen av charmen av stallet genom dina foton.

Gissa om jag skulle vilja spendera en helg dar! Att bara strosa runt, att ta sig tid och promenera pa stranden och dessa sma gator. Harligt, sana har weekend getaways blir nagot att se fram emot nar barnen blir aldre...:)

Ser fram emot morgonens bildbomb!
Kramar

Carin said...

Förlåt, lite dense (skratt)! Så vitt jag vet är det enda sätt att bli av med det att ta bort hela sitemeter. Det kommer från dem själv eftersom de lagt till en videoslinga (även om den inte syns, bara hörs), men ingen jag känner har kunnat isolera den och radera den utan har fått ta bort hela sitemeter.

Charlie sa ... said...

En pärla!! Som ni nu upptäckt...och jag förstår era känslor precis. Tycker inte det är konstigt att ni "missat"...utbudet är stort, lite vanedjur är vi människor och åker gärna tillbaka till det vi känner o gillar. Desto härligare när man så upptäcker nya härliga platser att älska!!!
Ljuvliga bilder Annika!!!

KRAM!!

Annika said...

Liz:
TACK!!
Ja, underbart!! Jag skulle önska att alla skulle få tillbringa tid där.
Ja, där har du en av fördelarna med att vara empty nester, man kan dra dit man vill då man vill. Kan strunta i skolans tider.
Take the good with the bad, haha!!
Kramar!!!


Carin:
Trist...
Jag gillar sitemeter. Hörs det varje gång? Jag har aldrig hört det.
Men inte 17 vill ja skrämma slag på folk heller, mohohahaha!!

Annika said...

Lotta:
TACK!!
en pärla är det.
Jag vet, ibland blir det så. OCH vad jag kan erinra mig så har väl ingen direkt prisat det heller? Kanske för att så få jag känner verkligen varit där. Tror att det drunknar mellan Ocean City, VA Beach och OBX.
OCH det är väl tur det, för då finns det där för oss som verkligen älskar det.
Men du har så RÄTT, Lotta.
Tack. roligt att du gillar bilderna.
Kramar!!