Monday, March 10, 2014

Måndagsinlägget

Godmorgon!


Sjukstuga här. Karolina förkyld med halsont, så kan det vara ibland.
Sjukdag för henne alltså. Jag hoppas att resten av oss kommer undan denna sjuka.
Karolina kunde inte njuta av vårt besök på The Melting Pot o lördags, hon hade för ont i halsen. SÅ kan det gå ibland.
Det är ganska skönt för henne med en sjukdag också. Låt oss säga att hon behöver det. Det halsonda har för övrigt blivit mycket bättre.

Vad jag behöver är en RASK PW med Stina Wollter i lurarna.
Ni har väl inte missat "Söndagarna med Stina Wollter" på P4. Ingen är som Stina. Ingen bryr sig så mycket som hon, ingen annan engagerar sig lika mycket i sina lyssnare som Stina.
Heja Stina, helt enkelt.


Helgen har varit god på alla plan.
Peter och jag var ute själva i fredagskväll. Först satt vi i en bar länge och till sist blev det en god middag.
Mums.

National Day of Unplugging var det i fredags och lördags. Vi hoppade på det hela, så från solnedgången på fredagen till solnedgången på lördagen så gick ingen av oss online.
Det var inte svårt, utan mest bara skönt. Att avstå internet på helgerna ÄR inte svårt. Under veckorna däremot, en helt annan sak...

I lördags var det nog 18 grader varmt. Som jag berättat för er smälter snön i en hast här. Nu är snön så gott som putsväck. Den finns kvar i form av snöhögar, men förutom dem är det ren barmark nu.
Våren kan komma, och den har väl egentligen kommit.
Jag satt ute på decket i lördagseftermiddag med en kopp kaffe och boken "Gone Girl" på Peters NOOK. Japp, han har den på "Nook:en" och jag läser nu för allra första gången en bok på läsplatta. Hur jag gillar det?
Det går jättebra, och jag har vant mig. Lustigt att det går så snabbt att vänja sig.
Skulle jag vilja ha en egen läsplatta?
Nej, det behövs inte ännu.
Boken då? Skitbra!! Återkommer om den då jag läst ut den. Men, låt mig säga att det är svårt att lägga ifrån sig sagda läsplatta.

Här satt jag i lördags och bara njöt i solen.  Decket var täckt med snö till stora delar!  

Söndagen tillbringades i hemmets lugna vrå med den sjuka dottern.
Hon beställde, och fick, grilled cheese mackor och tomatsoppa.
Gott.
DET är riktig Comfort Food, det.




Just det, för sjutton, jag gjorde ju grönkålschips också, alltså Kale Chips. Attans så GOTT!!
Lägg grönkål på bakplåtspapper, ringla över olivolja, krydda med de kryddor du tycker om. Låt grönkålen vara i ugnen i ca 15 minuter på 200 grader.






PÅ eftermiddagen hjälpte jag en god vän med en text.
Naturligtvis blev det ju ett och annat avsnitt av House of Cards också. Såklart.




Idag tror jag att jag ska ta med Canon på min PW. Jag ska leta efter vårtecken!!



Så här såg det ut igår eftermiddag.  ALL snö borta från golfbanan.  I lördags kunde man inte golfa där, för mycket snö.  Igår var det fritt fram igen.  Mer snö nu?  DET tror jag inte kommer.  Jag tror att vintern 2014 är slut.



En bra måndag tillönskas alla!!

22 comments:

Channal said...

God moooorning from Sweden! Lyssnade på Stina W innan jag somnade... hon berör o bryr sig. Hon förlorade en syster i anorexi. Programmet handlade om det.

Igår hade vi det varmaste vädret i Sverige enligt SMHI. Så underbart!

Skickar lite kryakramar till K och ut o leta vårtecken med din kamera. Här finns tussilago o koltrasten kvittrar.

Ha en ny fin vecka. KRAM Anna

Sahra said...

Jag lyssnar nästan bara på zimmergren o tengby som är stora favoriter. Framförallt har de bra musik. Här har varit ett helt otroligt vårväder. Snön har varit borta länge. Det är torrt överallt. Grusknaster efter all sandning. Blå himmel i sol. Solstolen ute. Molly på cykel. Killarna i segelbåtarna. Attans vad lovely. Även om det blir bakslag kommer det vara övergående
Kram

Jenny said...

Gud vad lustigt, jag bestämde mig för att koppla ner mig utan att jag visste detta, det var ju verkligen passande! :)

hoppa "dotra" (som vi säger i bergslagen) mår bättre idag!

Och Kale chips, ljuvliga, ju!

Ha en fin vecka!

Erica said...

Vad roligt att ni haft en trevlig helg :-)
Men vad tråkigt för Karolina att hon blivit förkyld. Hoppas att det blir kortvarigt :-) Men jag kan tänka mig att det "positiva" (om man får säga så) är att det i alla fall är ganska skönt att få en liten break från skolan :-)

Vad härligt det ser ut hos er nu!
Skönt att snön smälter så snabbt :-)
Till och med HÄR har vi näst intill barmark! Dock är det mitt i stan. Utanför tar det ju alltid lite längre tid innan det tinar bort.
Men jag bor ju i alla fall mitt i stan, och vi har också mest bara några snöhögar kvar. De är dock inte vita längre, utan mer svarta...
I MARS!!
Men jag klagar inte direkt ;-) Jag hoppas bara att det fortsätter såhär.

Jättefina bilder, och hoppas du hittar några vårtecken :-D
Ha en fin start på veckan!
MVH /Erica

Nettan said...

Hoppas att Karolina kryar på sig! Skönt med vår? Hör har det varit en fin helg men jag har gjort som Karolina, dvs varit sjuk, och är hemma från jobb idag med sonen som är lika skruttig!
Härligt att vara offline som du är på helgerna. Gone Girl är superbra tror det är en bok jag kommer att läsa igen vilket händer ytterst sällan att jag gör när jag läst en bok.
Njut av din PW!

Kram
Nettan

olgakatt said...

I Skåne kommer våren med stormsteg. I går åt vi middag på altanen.
Jag läser massor med böcker på iPaden! Gratis hämtade från Gutenberg eller lika gratis lånade från biblioteket. Kommer på mig själv att slicka på fingret för att bläddra ibland!

Desiree said...

Inte kul att vara sjuk men hoppas att hon snart mår bättre igen. Härligt att ni äntligen har fått lite vår. Snön smälter snabbt om det är hela 18 grader. Här hade vi världes skönaste vårväder igår med runt 16-18 grader.Var ute och cyklade hela dagen med kompisar. Underbart skönt! Det lät och såg spännande ut med grönkålschipsen. Dessa måste jag testa. Tomatsoppan med grillad smörgås såg ju också supergott ut.Perfekt med soppa om man har ont i halsen . Ha en härlig PW.
Kram!

eastcoastmom said...

Bra ide att vara unplugged på helgen! Vi lyckas inte alls... men vi läser i varje fall papperstidning på mornarna, älskar NYT på helgerna.
Ska kolla in den där podcasten, kan vara bra att lyssna på när jag viker tvätt.

Annika said...

Channal:
Ja, så himla BRA hon är.
ALLA hennes program berör, hela tiden!
Fantastiska Stina.
SÅG att ni i norrköping har rekordvarmt. OTROLIGT!!!
K sover, och det är bra.
Jag ska ut och leta tecken :-)
Kramar!


Sahra:
Zimmergren och Tengby älskar jag också! Lyssnar alltid på dem! I efterhand, förstås.
Ni har ju inte haft ngn vinter, ni. Hoppas det inte betyder att det blir en usel sommar…
Håller alla tummar för det.
Kram!

Annika said...

Jenny:
HAHA!! Ja där ser man! DET passade ju bra att det blev just då.
Så skönt att inte vara online ibland.
Dotra sover nu.
Kale chips, det blir mer av den varan, kan jag säga. MUMS!!!
Kram!


Erica:
En skön helg.
Jadå, just det där att hon får vara hemma idag är egentligen bara bra.
Hon behöver det.
Ja, nu tror jag väl inte ni behöver oroa er för vinter längre, ni har ju haft en sådan usel vinter. Kommer det snö nu ligger den ju inte kvar länge, precis.
Så barmarken lär du få se framöver :-)
Ska ut och spana vårtecken, men mer i eftermiddag kanske då det är varmare.

Ha en fin måndag!

Annika said...

Nettan:
Nej, har du också varit krasslig, och ni!
Inte kul.
Jag vet ju att ni haft fint väder.
Hoppas det är bättre idag.
Offline är inte dumt det…
I veckorna funkar det ju inte, men på helgerna. YES!
Gone Girl, vilken bok!!
Mkt speciell!
Att läsa om bra böcker brukar jag också göra.
Kramar!


Olgakatt:
Förstår att det går framåt snabbt med våren i Skåne. Härligt.
Ja, säkert skaffar jag också en läsplatta en dag, men inte än.
Smarta är de ju, onekligen.

Annika said...

Desiree:
Ja, Karolin kommer nog att pigga på sig. Hon behöver lite vila.
Jodå, nu har vi nog våren här, skulle jag tro.
Inte dumt.
SÅG på insta att du varit ute hela söndagen på cykel. SÅ härligt!!
Grönkålschips så gott!!
Kramar!!!


AM:
Precis, alla mår bra av att vara offline. Skulle kunna göra det till en veckovana. Att vara offline mestadels på helgen.
Paperstidning vill jag inte vara utan varken vardag eller helgdag.

Anonymous said...

Så äntligen vår hos er med!
Hoppas K blir kry snabbt!

Annika said...

Brysselkakan:
Äntligen, och nu får den INTE gå för fort. Vill inte ha sommar direkt.
Tack, K sover och det är bra!!

Anne-Marie said...

Våren kommer med stormsteg hos er ser jag. De har sagt att vi skall få uppemot +20-22 här nästa helg.
Men så gott det ser ut med grönkålschips! Blir de väldigt hårda och krispiga eller fortfarande litet mjuka? Frågar en person som inte kan tugga hårda saker. ;)
Hoppas K snart blir frisk igen. Kan tänka mig att all stress kring alla auditions kanske tar ut sin rätt nu. Helt rätt att låta kroppen vila när man är sjuk.
Men vad mörkt det vari morse. Helt kolsvart när jag klev upp halv sju. Ja, jag vet ju att du och jag tycker lika när det gäller sommartiden.
Kramar!!

Annika said...

AM:
Nej, den gör inte det. Inte efter denna enorma vinter.
Jag blir lite less…
ÅÅH grönkålschips måste du göra. De blir krispiga, inte mjuka. Älskar dem!
Provade just igen med pyttelite olja och det blev så bra.
ja, jösses, denna dumma sommartid.
Varför inte bara slopa eländet? SÅ urbota dumt. K bättre idag.
Stora kramar!!!

Miss Marie said...

Det kanske är så att kroppen säger åt oss när vi måste ta det lite lugnare genom att ge oss lite sjukdomar då o då. Hoppas K mår bra snart iaf!

Läste inlägget nedan, förstår att det kommer bli annorlunda för er! Hoppas du hittar på något att göra, för din egen skull!

Coolaannna said...

Ser att våren är på väg hos er också. Fasiken vad skönt. Hoppas Karolina kryat på sig. Inget vidare att vara sjuk!

Kram Anna

Bloggblad said...

Jag har slutat lyssna på söndagsmorgnarna sen Anna Mannheimer försvann. Hon är bäst.

Grönkålschips har jag läst om förut, men inte prövat. Jag gillar grönkål, men det är inte så lätt att få tag i så här års. Verkar mest bara finnas vid jul.

Charlie sa ... said...

Låter som en skön helg med undantdag för dotter med halsont! Comfort food - så gott när man inte mår bra (eller annars också ;)Hoppas Karolina blir helt kry snart.

Får vårlig känsla av dina bilder. Och jag tycker också att det är skönt med paus från internet. Fick den pausen under semestern.

KRAM!

Annika said...

Marie:
Så kan det säkert vara. Det var bra att hon fick vara hemma igår. Idag är det skola igen, precis som vanligt.
Jadå, att hitta på ngt för mig blir nog inget problem. Frågan är bara vad?


Coola Anna:
Ja, den är här! Men lite långsammare än vanligt.
K till skolan idag.
Kramar!!

Annika said...

Bloggblad:
Har du?
Nej, jag lyssnar. Men jag håller med om att Anna M är jättebra. Tomas T gillar jag massor också. Undrar om Anna kommer tillbaka?
Rekommenderar verkligen Stina Wollter. Lyssna på henne!!
Ja, så lustigt att grönkål bara finns hemma runt jul. Här finns det året runt. Så gott!!


Lotta:
En bra helg.
Idag skola som vanligt. Skönt för henne att vara hemma igår, hon behövde det.
Comfort food, så gott!!
Ja, långa pauser från nätet är jättesköna. Länge sen jag hade en sådan nu. Det får bli på semestern för mig också.
Kramar!!