Monday, July 22, 2013

New York Stories 1.

Jag har legat blogglågt, som ni märkt.
Det har varit skönt. Kanske till och med en nödvändighet.
Så känns det.

MEN!
Vi har haft en underbart fin vecka i New York City!
OCH,
Vi har en dotter som stormtrivs, och DÅ MENAR JAG STORMTRIVSNew York University, NYU.
Ja, det var väntat, men man vet aldrig innan heller.
Karolina är kvar i NYC tre veckor till, och Peter och jag kom tillbaka till Reston igår.
Lätt att köra. Snabbt. Vi körde NYC-DC på knappt fyra timmar, och det inkluderade frulle i Delaware på 30 minuter.

HETTA!!
Vi hamnade i den värsta värmeböljan som drabbat NYC sedan 2002. KLART vi prickade in DEN!!
DET har varit lika varmt i Reston, och över hela övriga amerikanska östkusten såklart.
MEN, i NYC känns hettan på ett annat sätt än i förorten. TRO MIG!!
DEN ÅNGAR! Den dunstar från huskroppar, från asfalt, från utblås och från bilar. Värmen liksom ångar och är stillastående över avenyer och gator. Hettan blir lättare att stå ut med i Central Park, eller nämare East River och Hudson River.
SÅ mycket som jag SVETTATS denna vecka har jag inte svettats på år och dag. Fuktigt? Jamenvisst!! Fukten hör till på denna kust.
Ingen sommar utan tung luftfuktighet.
Så hettan HAR varit GRYM, to say the very least!!


NYU.
Karolina har intensiva veckor där.
Det är ingen lätt sommarkurs det här. Det ställs höga krav på eleverna.
Eleverna behandlas precis som "riktiga collegestudenter".
PÅ föräldramötet i söndags fick vi höra att denna "Summer intensive HS course" är den högst rankade i hela USA.
OCH, ja, Karolina har fullt upp.
HON har redan nya, fina vänner som hon tycker så mycket om. Alla från olika delar av USA, och världen.

Saltis!
OOO min fina Saltis-vän! Mer än en bloggvän, en RIKTIG vän!
Vi har setts så mycket på olika fik i Yorkville (Upper East Side). Saltis har tagit sig tid.
Vi har babblat massor! MASSOR!! MASSOR!!
Peter och jag har varit hemma hos Saltis, Ella och M på middag! Så urmysigt.
Vi har varit ute och ätit, och vi har rott!
Loved it ALL!!!
Ja har ÄVEN träffat Charmiga Charlie, den fina Lotta!! Vi sågs i fredags!! OCH BABBLAT (och BUBBLAT) med henne har jag gjort massor. Love it!!
Älskar hur vi har KLICKAT oss in varandras hjärtan!
Mer om dessa Saltis och Lotta möten i senare inlägg!! Stay tuned!





Karolina utanför NYU-Tisch (Tisch är teater, musik och filmskolan på NYU).  Det är på Tisch Karolina tar sina klasser.

I NYU-Land!!!


NYU ligger i hjärtat av Greenwich Village.  Universitetet är stort och utspritt över The Village.  Hjärtat av NYU är Washington Square Park.  WSP är NYU- studenternas egen "quad".



Lycklig blivande NYU student i Washington Square Park!


Mamman ser lika glad ut som barnet!!



I Washington Square Park bjuds man på allt.  Ofta sitter någon och spelar flygel där, eller så spelar en jazzorkester, eller så står en hel grupp där och spelar panflöjter.  Ofta ser man Tisch-studenter som spelar upp något teaterstycke, eller så dansas, eller sjungs det.  I parken finns ALLT.  Den här duv-mannen såg jag varenda gång jag var i Washington Square Park.  Han kunde stå med femtio duvor på sig...
I Greenwich Village där NYU ligger.




Karolina i sitt studentrum på NYU.  Detta studenthus ligger PRECIS vid Washington Square.
Lycklig student ska installera sig i sitt rum!!!


I studentkorridoren.

ÅÅÅÅÅÅ!!!!  Min säng, och mitt hem, i fyra veckor!!!

Utsikten från studentrummet.  True New York!



Washington Square Park.  Alla NYU-studenters lunga!!


I parken

OCH denna underbara utsikt är från The Kimmel Center på NYU.  Här uppe hade vi föräldramöte som varade i över två timmar.  Mycket matnyttigt fick vi lära oss där.  OCH att bara kolla in denna utsikt från tionde våningen var guld.  SÅ stolt över Karolina, och så glad för hennes skull, att hon fick sin NYU-upplevelse!!!  OCH, visst, det finns goda chanser att det är just här som Karolina kommer att plugga på sina fyra år på college.  ATT det är just härifrån hon tar sin BFA, Bachelor of Fine Arts. MEN, till saken hör att detta är USAs allra dyraste universitet.  DET känns i plånboken. Vi är inte rika på något sätt. Så vi fortsätter att kolla in andra skolor, såklart också...


Jag lovar att skriva mer imorgon.
Inte heller har jag laddat ner resterande bilder jag tagit under veckan.
Idag har jag alltså att göra här på hemmaplan.


Önskar er en fin julimåndag!!


29 comments:

Nettan said...

Oj vilken upplevelse, så härligt både för er och för Karolina. Hon kommer säkert vara fylld till bredden av intryck efter de här veckorna.
Satt och pratade med store sonen om framtiden och nu kollar han framtida utbyten, men allt handlar om vilken lärare det är i cello, och vilka möjligheter som finns. Skolorna i USA framförallt Juilliard är den som lockar men på första plats ligger faktiskt Sibeliusakademin i Helsingfors. Så jag får verkligen förbereda mig på långa avstånd i framtiden, men han måste få gå sin egen väg!

Vad härligt att få träffa fina vänner och jag ser fram emot fler bilder från er New York vecka.

Kan berätta att här i Skåne passerade vi 30 graders strecket i dag i temperaturväg och det är verkligen högsommar nu!
Härligt!

Kramar

Nettan

Annika said...

Nettan:
JA; verkligen!!!
Gissa om hon får uppleva nu!
Juiiliard är en skola med ANOR!!! En sann musikskola av högsta rang. Peters syssling har gått där, han är konsertpianist idag.
Ja, du får nog spetsa in dig på att få långt till sonen.
Jätteroligt med alla träffar jag hade i veckan.
Hett som en bastu i NYC. Det går inte att beskriva hur det är.
jag är så glad att ni också har varmt.
KRAMAR!!!!

Madeleine i USA said...

Wow vilket ställe, vilken metropol, vilken puls!!!
Måste dra med Ken dit snart. :)

Annika said...

Madeleine:
Jamenvisst!!
NYC har allt och lite till. men det finns mååååååånga fina storstäder i USA, speciellt längs kusterna. Dock, tror Dallas är coolt som bara den också!!
!

bettankax said...

Så roligt att få läsa och kolla in!!:) Finfina bilder. Förnimmer nästan atmosfären. Njöt av varenda bild. Okej, om sanningen ska fram tyckte jag duvmannen var lite läbbig. Kan bero på att jag inte gillar duvor;).
Lyckan strålar om fina Karolina. Så himla kul. Vilken upplevelse för henne. Skönt hon trivs. Då känns det ju extra bra för en själv.
Jättekul att du/ni hann träffa goa vänner också.
KRAMAR!!

Annika said...

Bettankax:
Jag hatar också duvor. Äckliga fåglar. flygande råttor. Fattar inte hur denna man fixade det, och att andra också ville ta del av det. YUK!!
KUL att du gillade att läsa om detta. Vi har haft en så fin vecka däruppe.
Ja, Karolina var SÅÅÅÅÅÅÅÅÅ lycklig. SÅÅÅ otroligt lycklig.
Jag är så glad att hon trivs så bra.
Så roligt att träffa goda bloggvänner också.
Kramar!!

Anonymous said...

Åh, vilken lättnad att allt blev så bra det kunde för henne! Hon kommer att ha en magisk månad!

Ni har ju också haft en toppenvecka - ska bli så kul att få se en massa foton från det stora äpplet.=)/Myhran

Annika said...

Myhran:
Verkligen!!
Så skön k
nsla att Karolina trivs så bra!!
Vi har haft en pangvecka däruppe. Ska ladda ner resten av mina bilder nu :-)

Erica said...

Hejsan!
Åh, vad roligt att få se bilderna från er New York-vecka!
Jag kan tänka mig att ni haft ROLIGT, trots värmen/fukten ;D

Och vad roligt att höra att Karolina trivs så bra på NYU! Jag tycker att det verkligen syns på bilderna på henne. Hon utstrålar lycka.
Håller tummarna för att hon kommer in där sedan också :)
Kan tänka mig att hon, kanske, har ett litet försprång också i och med att hon gått den här sommarkursen?
Men förstår att det säkert är en hutlöst dyr skola! Visst brukar det finnas stipendier/scholarships (stavning?) och sådant att söka till college i USA?
Som sagt; håller tummarna för henne i alla fall!

Dina bilder väcker verkligen reselusten i mig (inte för att den någonsin sover, men men...)!
Just New York ligger på min top 3-lista över ställen jag allra helst vill resa till i världen :D

Och angående vänner och bloggar... det har jag tänkt på förut.
Tänk egentligen vad fantastiskt det är att man bara via en sida på det enorma internet kan hitta människor man (förmodligen) inte skulle hittat annars, och knyta så starka vänskapsband IRL!
Ibland kan jag känna mig lite smått isolerad här uppe i lilla Piteå, där typ ingen bloggar ;P Men men, det är i alla fall lite fler än det var för ett par år sedan; så vem vet... det kanske blir populärt här uppe i Sibirien också till slut ;)

Hoppas du får en riktigt bra start på nya veckan!
MVH /Erica

Äventyret framtiden said...

Härligt!!
Jag gissar att det ändå blir en riktigt fin sommar för dig och din familj trots att ni inte kan komma åt det här hållet. Tack för att du tar mig med på ett hörn i sammanhanget. Det är intressant och annorlunda. Önskar att jag också hade haft möjlighet att vara med mina barn när de har flyttat utomlands för att studera. Det kniper till i hjärtat en aning men jag är glad för att K har er som kan ställa upp så bra.

Kramar

Desiree said...

Åh så kul att du är tillbaka och att få höra lite om du har haft det i the big apple. Fantastiskt att Karolina trvis som fisken i vattnet och får just denna möjlighet att leva sin dröm. Än bättre att drömmen också lever upp till förväntan. Hon ser saligt lycklig ut på alla dessa bilder. Klart ni ska vara superstolta över henne. Alla timmar, dagar och år hon kämpat så hårt i Highschool för att komma hit. Nu får hon skörda lite av frukten även om det är tufft här också på många sätt.
Jättekul att du fick träffa både Saltis och Lotta. Läste om er kväll i skyskrapan på Saltis blogg. Lite avis allt att inte kunna hänga med på ett hörn. Men jag fick träffa fina Lotta i Stockholm vilket var heeelt underbart.
Ser fram emot att höra mer om NY och hur ni haft det. Vad du tyckt bäst om och vad som kanske varit mindre bra förutom hettan. Skulle du kunna tänka dig att bo i en storstad som NY själv eller skulle du aldrig byta bort förorten mot NY? Jag är själv förvånad över att jag trivs så himla bra i en mindre stad som Basel. Basel är förvisso lite speciell då den har mycket att erbjuda och är väldigt internationell.
Kraaam och välkommen hem igen till förorten.

Channal said...

Åh så underbar roligt! Vilken chans o upplevelse för en ung tjej! Blir även glad jag med för er skull! Jippi!!

Så kul att du har träffat saltis o Lotta! Sen att det klickar är ett extraplus! Skulle gärna ha velat vara med er!

Puss o Kram! Anna

Sahra said...

Så sjukt spännande. Jag önskar nästan att K hade en egen blogg så vi fick följa hennes NY-äventyr på riktigt nära håll
Kram

Katta said...

Härliga dagar ni fick i NY och dotters ser ut att trivas. Hon strålar. Vilken lycka att få gå denna sommarturné för henne. Kram

Suzesan said...

Åh vad glad jag blir för Karolinas skull och för er. Hoppas då NI ska bli rika om K vill gå där. SÅ lycklig hon ser ut när hon ligger där i sin nya säng i sitt nya boende. Tänk nu hur det blir för henne att ha FF. Stipendie Annika. Det finns väl. Men tänk nör vi alla får se din dotter i sin FÖRSTA film. Coolt. Vi kanske pratar om en MEGAkändis.

Heja mamma och pappa och SÅ FINT du skrivit om Saltis. Fantastiskt att hitta såna bra på riktiga vänner så där och här och överallt. Internet är fantastiskt på så sätt. Lovely. Glad för er skull.

...och så duktiga ni varit som följt med er dotter och gett trygghet och sen åkt hem och släppt taget en bit i första steget mot vuxenvärlden. Tänk vad spännande för henne att gå på upptäcksfärd själv och ha egen "lya".

Kram
/Susanne

Charlie sa ... said...

Jättefina bilder Annika och så roligt att se hur det ser ut där Karolina bor och härligt att hon trivs så bra!!

Vilken vecka ni fick!! Ni har fått bo och uppleva NY på nära håll och utan stress. Fantastiskt. Att ha Saltis så nära också, underbart!

Och jag är glad för vår fredag. Hade längtat efter den!! Hade önskat att det hade blivit mer men hoppas det blir så nästa gång.

Skönt att resan hem gick bra. NY känns tomt utan er, började vänja mig vid att ni var nära ;)

KRAM!!!

Christina said...

Så roligt att Karolina trivs!! Har undrat hur det gick!! Det syns, hon verkligen strålar! Och det gör du med, trots värmen ;-)
Vad fint skrivet, att ni klickat er in i varandras hjärtan <3
Stor kram!!

Miss Marie said...

Såååå coolt! Häftigt för Karolina, och för er! :)

Miss Marie said...

Såååå coolt! Häftigt för Karolina, och för er! :)

Lisa said...

Annika, vilken härlig vecka ni har haft & vad kul att fa se hur Karolina har det. Förstar att hon stormtrivs. Hon ser sa otroligt lycklig ut pa alla korten. Vilken upplevelse för henne. Skön känsla för er ocksa att hon har det sa bra. Det blir nog svart att fa K att ga pa ett annat universitet sen ;-) Men hon kanske kan söka ett stipendium? Helt fantastiskt att du kunde träffa Saltis flera ganger + att det ocksa blev en träff med Lotta.
Kramar, Lisa

Saltistjejen said...

Å Annika! SÅ ROLIGT det var att ha er HÄR!! Att kunna ses såpass ofta som vi gjorde. Underbart roligt! Och nu är det skoj att få se dina bilder. Och Karolina ser så otroligt lycklig ut!!! :-)
KRAM!!!!!

Annika said...

Erica:
Det var verkligen toppen!!
Men hett som en bakugn!!
K trivs som fisken!
ja, den här kursen ger meriter på vilket college hon än väljer.
NYU kostar 61,000 dollar om året. Det gör den dyrast i hela USA.
Vi har en fond som ör helt klar för VA, men ska hon på denna skola blir det att leta stipendier, kanske ta lån etc.
Ja, bloggar öppnar dörrar.
Otroligt!
Jagh ar träffat så många vänner via min blogg, och andras bloggar.
Heja bloggarna.
:-)


Karin:
TACK!
Så roligt att du hänger med!
Det är ju stort.
Nej, man kan inte alltid hänga med sina barn, det går inte. Vi kommer inte alltid att kunna hänga med K heller.
Det är hon säkert glad över :-P
Kram!!


Desiree:
TACK VÄNNEN!!
Ja, det var en toppenvecka däruppe!!
Karolina stormtrivs!!
Jag är så glad att hon trivs, och att hon verkligen fick göra detta!!!
Vad roligt att du och Lotta träffades. Hon är ju så gullig!!!
Du borde varit med oss när vi gick ut. SÅ mysigt och babbligt!!
Lovar att skriva just det där du undrar i kommande inlägg.
Kram!!!!

Annika said...

Channal:
Toppen så roligt det är för K.
OCH vi hade så kul däruppe också.
Japp, bloggträffar äger. DU borde varit MED!!
Kramar!!


Sahra:
HAHA, nej bloggar gör hon inte. Men hon twittrar.
Men jag vet inte hur aktiv hon är där nu. HOn är iaf inte speciellt aktiv på Insta till min förtret :-)
Kram!


Suz:
Ja, det är jättekul för Karolina, och för oss.
Men så underbart att hon trivs så bra.
Ja, för att gå på NYU i fyra år krävs pengar. Den kostar 61,000 dollar om året. Men det finns stipendier etc, visst...
SÅ vi får se, helt enkelt.
Saltis har jag träffat mkt denna vecka. Lotta en ggn. Underbart fina vänner!!!
Kramar!!

Annika said...

Lotta!!
TACK!!
Det var så underbart roligt att träffa dig i fredags!!
OCH jag hoppas att vi snart, snart kan ses igen!
Att babbla och bubbla med dig var en sann kick. Vi tycker ju så lika!!
Jag saknar också staden, och jag längtar tills vi ses igen!!!
KRAMAR!!!!



Christina:
Ja, hon stortrivs!
Bloggar är otroliga. man kan verkligen knyta vänskapsband via dem!!
Kramar!!


Marie:
JA verkligen!!!
Så himla KUL!!!

Annika said...

Lisa:
TACK!
Det lär ju bli en del berättelser framöver om NYC, skulle jag tro.
ja, Karolina älskar det.
Vi får se vad det blir för skola sen. Vi tar med henne och tittar på lite olika runt om.
Ja, så kul med alla bloggträffar.
Kramar!!


Saltis:
TACK för all tid du tog dig, vännen!!
Uppskattar det enormt!!
Ska skicka Karolinas mobilnummer till dig via mail sen.
TACK för en fin vecka. Den ligger som värme i hjärtat!
KRAMAR!!!

Suzesan said...

Åhhh OJ så mycket. Det var en summa det.

Min dotter läste ett år i Frankrike på stipendie. Fast det var ett sånt hon fick som belöning för att hon var duktig. De hade en fond på den skolan som de delade ut så. Nån gammal som skänkt pengar till skolan. Så borde alla rika gamla som inte vet var de ska göra av sin förmögenhet göra. Öronmärka pengar och skänka till ungdomar. Ha ha så slipper släktingar bli osams om deras pengar,

kram
/Susanne

Annika said...

Suz:
Jepp, dyrt är ordet.
Men det är många skolor som är det.
Fastän denna ligger lite i "ledning".
Stipendier, fonder och "grants" finns att söka. Så det kommer att sökas, vart hon än går utanför staten. VA är ju klar för oss. Går hon i hemstaten kommer det inte att kosta Peter och mig ngt alls. Den fonden är klar sedan ett tag. Den vi sparat i sen hon föddes.
Den kan vi använda även utanför staten, men den räcker ju inte alls lika långt då.
Ack ja...
Tusen saker att tänka på.
Men vägar finnes att gå...
OCH just sådana stipendier som du skriver om finns det MÅNGA. Många som skänker sin förmögenhet till skolor, eller fonder.
Kram!

Anonymous said...

En dröm förverkligad för Karolina! Man kan se, hur hon utstrålar glädje. Det är tur, att du och Peter har bara ett barn, då kan ni ju kosta på henne utan att behöva tänka på ett syskon.

Dottern till min dotters väninna kom från en familj som hade väldigt lite tillgångar, men hur det nu än gick till, klarade hon sej igenom NYU och tog sin degree i våras. Nu bor hon i NY och har en agent. Liksom Karolina, var den här fickan teatertokig från början. Acting, dancing, singing... Man måste verkligen VILJA, för att följa en sån karriär.
Ruth i Virginia

BTW - Hade besök i två nätter av Ama de Casa och hennes make. Dom kom från NY och hettan och till bastun i Herndon-Reston. Men väldigt trevigt var det. Hiking in Great Falls t.ex.

Annika said...

Ruth:
Ja, verkligen!!
HOn var som en lärka!!
Vi har visserligen ett enda barn, men 61,000 dollar per läsår är svårt för oss att hosta upp. OCh då har min man ändår ett mkt välbetalt arbete.
Visserligen finns stipendier, grants och en hel massa annat.
Ngn financial aid får vi icke. inte från NYU. Men visst finns det vägar att gå. Massor med vägar.
Dock, innan sommaren är slut ska vi ju till upstate NY och Boston och kolla in skolor.
Det var nog ännu hetare i NYC än det var här i förra veckan. Har knappt aldrig känt dess LIKE. Det är stadens värme som vibrerar och gör det hela ÄNNU hetare. TUFFT!!
Tufft gjort att hajka i Great Falls i hettan o fukten också. De där väremböljorna ÄR påfrestande.