Tuesday, February 12, 2013

A place to love, The Outer Banks!

The first time I came to the Outer Banks in North Carolina, I fell in love!
It is so beautiful out there, the sea is ever present wherever you are.
It is a place of beauty and serenity!
You go to the Outer Banks, or the OBX, to relax and have a good time.
You don't go there to party.
It is not a party place.
It is never really that crowded.
And, that makes it great.

Today, we are going to take a look at the OBX thru my pictures.
One of my dearest blog-readers, Bettankax (no she does not have a blog) wanted me to write this post. And, it is a pleasure for me to do so.

So come along as we take a look at summer in the OBX!
That lovely, lovely place!!

All this pics are taken during our vacation there 2011.  I have more pictures, from many different vacations on the banks, but all these are the most recent ones.

It sure is time for me to go back to The OBX again.  Very, very soon!


The OBX are located about five-six hours south-east of Washington DC, and when you get close to the Banks you'll get so happy!


And, to see them show up on the GPS!
You're almost there!! (a very dusty display, ahem...)



You have crossed the bridges over the sound and you are NOW in the OBX. It is time to chose a direction: north or southeast. We have always been renting places to the north, to Duck and Corolla. However, I would love to stay in a place near Cape Hatteras sometime!




The walkway to the beach


As the night falls...


Good morning loveliness!


That lovely, lovely ocean in the early morning sun!




True dat! This is in the village of Duck, sound side.  In the sunset. OMG, I want to go!! NOOOOW!!!


The sun sets over Currtick Sound. Love, love, love!!!


Morning walks on the beach together with all the cool pelicans.












I'll wrap it up now. But as I said, I have plenty of more pics from other trips to The OBX.
I might show you some more pics.
Totally in love with the place!!




35 comments:

Lisa said...

So beautiful! Paradise on earth. Would be great to visit one day. Thanks for sharing Annika. It brightened my day. I am in somuch pain because of my back. Been taking meds forever but nothing seems to help!
Have a great Tuesday!
Hugs, Lisa

Sara (Skutevik) said...

Vilka vackra bilder!

Erica said...

Vilket UNDERBART ställe! Förstår att du älskar det :D
Jag skriver samma som du skrev på min blogg; Jag skulle inte ha något emot att bara hoppa in i dina bilder och spendera en massa tid där på stranden! :D
Ljuvligt!

Hoppas du får en bra tisdag!
MVH /Erica

Annika said...

Lisa:
Thanks!
I love that place!
It's been so long since we were there now.
I am so sorry to hear about your back.
I hope you will get better!
SOON!
Big hugs from me!

Sara:
välkommen hit, tror du är ny här.
TACK för bildberöm!
Ska kolla in din blogg också!

Erica:
TACK, det är UNDERBART!!
Älskar det!
Jag skulle själv inte ha ngt emot att hoppa in i bilderna. Längtar dit.
Men jag vill alltid hoppa in i dina foton också :-)
Ha en finfin dag!

eastcoastmom said...

Ja OBX är underbart, ett av våra favoritplatser också. Vi har bilat ner två gånger från Connecticut, ganska långt, speciellt som vi åkt ner nästan ända ner till Cape Hatteras - fyren är jättefin!, vi har varit i Buxton och Waves. Och Ocracoke, där ökände piraten Black Beard höll till, helt fantastiskt!

Annika said...

Eastcoast:
Ja, visst är det!
Fantastiskt ställe
Jag har varit på de platser du skriver om. SÅ fina!!
Skulle gärna hyra därute ngn ggn också.
Det är så läckert med alla långa sträckor utan ett enda hus, bara havet på två sidor.
Längtar tillbaka!!!
Kramar!

Miss Marie said...

Wow, vilket ställe! Förstår att ni gillar att vara där!

bettankax said...

Ååå så vackert. Tusen tack gulleAnnika. Jag njuter och förlorar mig bort. Fantastiska bilder. Tänk, kanske kanske kommer jag dit nån gång? Men so far räcker dina bilder långt:) Horisonten påverkar mig otroligt. Synd du inte kan höra hur jag suckar av behag.
KRAMAR!!

Annika said...

Marie:
Älskar det så mkt.
Vill dit igen!

Bettankax:
Det är tack vare dig jag skrev inlägget. SÅ tack för inspirationen!!!!
HOPPAS att du kommer dit en dag. Det är verkligen ett ställe som är värt att ses.
På vissa ställen på the OBX har man horistont på två håll. SÅ brett är alltså sundet på visa ställen.
Det är så läckert.
Jag är glad att jag skrev ihop det här inlägget.
KRAMAR!!!

Mrs Clapper said...

Åh vad vackert! Man får själslig ro på sådana platser... Underbart att ha inom räckhåll!
TACK för styrkekramar, de satt fint just nu!

Anna-Lena McGrath said...
This comment has been removed by the author.
Anna-Lena McGrath said...

Annika...trots att vi bor i N.C. har vi aldrig varit på Outer Banks. Det tar minst 8h för oss här i Charlotte att köra, och på 8h kan vi faktiskt komma till Disney World (ha, ha...vilken jämförelse).

Vi har vårt OBX på Hunting Island. En ö där man bara kan bo om man bor i husvagn eller tält. Visst, det finns elektricitet och WiFi, men det är allt. Inga affärer (förutom den lilla camping butiken där man även checkar in), inga Arcade rooms, inga villor...

Låååång söder om Myrtle Beach kan också hitta såna där nästan privata stränder...och om man sen vill festa, kan man dra upp till Broadway on the Beach, som har ALLT.....

Det tar oss 3,5 - 4h att ta oss till Hunting Island. Men nån gång när vi har extra tid på oss, ska vi verkligen ta oss till Outer Banks!

Jag älskar östkustens stränder! USA är riktigt vackert!!!

Suzesan said...

Awesome. VILL DIT. Barfota och bada och bara vara. Havet=kärlek.
Annika på de bilderna och med tanke på vill du väl inte ha mer SNÖ;)

Har du ingen bild på det huset där den där underbara filmen spelades in du vet den jag nyss glömde namnet på. DET var du som sa den spelades in där;)ÅH nu kanjag ju inte se filmen igen när jag glömt vad den heter. Hihi. JAG VET att du NOG vet vilken jag menar. VET DET!

Kram
/Susanne

Keith said...

Ooh, I am longing for the Outer Banks! It's the place for me. So much so I'm drinking my tea out of my OBX mug today :-)

Martina said...

Fantastiskt vackert! Skulle gärna vilja komma dit nagon gang. Förstar att du gillar det där stället.
Kramar

Madeleine i USA said...

Åh vilken underbar plats! Där skulle det inte vara helt fel att bo eller spendera sin semester.

Desiree said...

OMG! Vilka underbara beach bilder. Ser så himla skönt och vackert ut. Jag sitter här och drömmer mig bort och kan tänka mig hur havet brusar. Något av det bästa och vackraste är ju både soluppgång och solnedgång vid en sådan här strand. Förstår att ni älskar OBX och gärna åker dit varje år. Ska ni dit i vår? Kanske hyr ni något på södra sidan av ön i år? Är det lika bra och fina stränder både på norra och södra sidan? Underbart att få ha mycket av stranden till sig själv också att det inte ser ut att vara för mycket folk. Åh vilken längtan till beachen och härliga sommardagar jag får av dina bilder.
Kramar!

Anonymous said...

Förstår att det stället finns i ditt hjärta! Det är något speciellt med havet... Och hela platsen ser så harmonisk ut. Härliga bilder!

Channal said...

Vilket härligt ställe! Underbara bilder! Så vackert... älskar hav och oändlig horisont!

Nu längtar jag efter sommaren...

KRAMAR!!

Liz said...

Underbart ar ordet! Har ju sjalv besokt Outer Banks manga ganger och hela kusten runt dar vi bodde i Jacksonville ar ju helt underbar! Suck, sa vackert, jag alskade stranden och havet, som var stormigt ibland, men varmt! Langtar tillbaka! Enda nackdelen med att bo pa Outer Banks, ar ju nar det kommer en Hurricane, vilket vi fick besok av nar vi bodde i NC. Som tur ar hander det inte sa ofta att dom tar remsan upp mot kusten, men nar dom gor det blir det ju forodande med oversvammningar etc. Men det ar underbart vackert, och sa mycket historia med alla dessa fyrar och pirater :)

Har ni som tradition att aka dit, da du skriver att ni varit dar flera ganger?

Hursom, en plats som denna tal att komma tillbaka till ofta!
Kram

Anna-Lena McGrath said...

INTRESSANT. Nu fick jag Google lite...Den enda filmen (jag TRODDE) var inspelad på Outer Banks var Cape Fear...Men den är inte ens inspelad i North Carolina!!! Och jag tror inte det fanns "nåt fint hus" i den heller! Kanske menade Suzesan "Nights in Rhodante"? Den måste jag kolla upp...Eller var det Message in a Bottle?


Movies filmed in North Carolina:

The Hunger Games
Hannibal
Patch Adams
Nell
Forrest Gump
The Fugitive
Last of the Mohicans
Mr. Destiny
Dirty Dancing
Bull Durham
Days of Thunder
The Swan
Shallow Hal
The Green Mile
Blue Velvet
The Color Purple
Divine Secrets of the Ya-Ya Sisterhood
The Secret Life of Bees
Weekend at Bernie's


Movies filmed on the Outer Banks:

Brainstorm (one scene filmed at The Wright Brothers National Monument)
Nights in Rodanthe (filmed in the village of Rodanthe)


Movies filmed on North Carolina beaches:

Message in a Bottle (filmed in Wilmington)


Movies set on North Carolina beaches:

Dear John (set in Wilmington)
Nights in Rodanthe (set in the village of Rodanthe)
Message in a Bottle (set on the Outer Banks)

Jag VET i alla fall att Vietnam delen av Forest Gump spelades in på Hunting Island...LOL

Anonymous said...

Oj vilket vackert ställe, och som vanligt jättefina bilder som du tagit. Men man ser inte någon bada, är det kallt i vattnet?

Kram
Sofia i Aberdeenshire

Anne-Marie said...

Tänk så annorlunda det är på östkusten jämfört med västkusten. Stränderna här är litet mera "rugged" än vad du visar.
Visst är det något speciellt med sand och vågbrus. Tack för att vi fick följa med. :) Kramar!

Suzesan said...

Tack *Anna-Lena McGrath*

-Message in a bottle-...!!It is . Mmm får se om det stämmer nu.

Mest ljuvligaste film. SÅ BRA. Tack.Ha ha skön lista med filmer;)

Kram
/Susanne

Saltistjejen said...

Så fantastiskt vackert Annika!!! Får man fråga vad det kostar att hyra ett hus där? Ungefär alltså.
Och du, vet du hur OBX ser ut nu efter Sandy och Irene? Var det drabbat eller klarade det sig ok?
Jag får sommarlängtan när jag ser dina bilder.
Kram!

Christina said...

Ja förstår att du älskar det!! Vi älskar det med! Vilken pärla! Och så vackra bilder!
Undrar också hur OBX har klarat sig efter Sandy och Irene?
Tack för den här sommarkänslan som infann sig!
Kram!

Liz said...

Ser ovan att nagon funderade pa filmer som spelades in dar. Har en liten rolig historia om just en av filmerna. Nar vi hade varit ute och atit med en familj vi kande i NC, jag kommer inte i nulaget ihag vad det hette dit vi akte, men en mindre ort iallafall, och nar vi akte hem, sa var det massa avsparrningar och stora filmtrailers etc parkerade. Vi satt kvar i bilen och vantade pa att vi skulle fa kora vidare, medan min vaninna hoppade ur for att ga pa toa i ett cafe i narheten medans vi vantade. Nar hon kommer tillbaka var hon alldeles vild och berattade efter OMG, OOOOOMMMGOOOOOD och mycket pustande..haha.. att hon sprungit pa Richard Gere utanfor cafeet!! Han hade avvisat en autograf nar hon snabbt fatt fram en penna fran sin handvaska, och skyndat vidare mot en trailer lite langre fram och vi sag givetvis inte skymten av honom. Vi horde oss for och fick reda pa att en film med honom spelades in for tillfallet. Titel var da inte kand forstas, men senare nar filmen kom ut sa visste vi ju: "Nights in Rhodante". Lite kul!!

En film i min smak helt klart, sen sa ar jag ju aven jag helt fortjust i "Message in a bottle"..suck vem alskar inte den filmen!?

Nu blev jag sugen pa att leta bland mina foton fran NC..:)

Kram

Annika said...

Mrs Clapper:
TACK!!
Det är verkligen en plats att älska och där livet är lugnt.
OCH så hoppas jag att DU ska få åka hem idag!
KRAM!!


Anna-Lena:
Tar det 8 h för er att köra ut till the OBX!
Himmel!!!
SÅ lång tid tar det för oss att åka till Myrtle Beach :-)
Jag har varit en del i Myrtle Beach också, men gillar det inte speciellt mkt. För kommersiellt för mig. Min dotter älskar det!!!
Men om man drar ifrån myllret är det självklart ljuvligt.
Hunting Island låter som ett ljuvligt ställe.
ÄLSKAR då det knappt finns en pinal att göra på en ö.
Ja åk till the OBX.
NI kommer inte att ångra det!
Kram!

Suz:
HAHA, jodå...
Visst vill jag ha snö!!
Det ena utesluter inte det andra :-)
HIHI!!
Men the OBX har en alldeles speciell plats i mitt hjärta.
Du tänkte på Message in a Bottle. Det är på södra outer banks, nästan ner mot SC. Jag har varit där, i Emerald Isle.
Men huset har jag inte på bild.
Underbar film!
Kram!!

Keith:
Me too!
I love that place!
SO MUCH!!!

Annika said...

Martina:
ja, det är underbart där!!
En dröm!
En sommardröm.
Vill dit igen.
Kramar!!


Madeleine:
DIT måste ni åka då ni flyttat hit.
You're gonna love it!!


Desiree:
JA, det är inte dåligt därute på bankarna!
Underbart fint!!
Du skulle älska det!
Ja, visst är soluppgångar och solnedgångar helt underbara då man ser dem över en obruten horisont.
OBX ligger utsatt i havet.
De har väldiga underströmmar så det gäller att se upp då man badar på vissa ställen, som ute vid Hatteras. Öarna är över 300 km, så ska man säderut har man flera timmars resa till då man är ute på bankarna.
Ngn ggn hoppas jag att vi kommer att bo längre söderut bara för att upptäcka de ställena också.
Iår ska vi inte dit, vad jag vet.
Lite tråkigt.
Vi kanske åker dit över en långhelg. Det vore ngt.
Kramar!!
Det finns inga hotell i massor där ute, mest bara hus. Därav blir det inte mkt folk.
Kramar!!!

Annika said...

Penny:
Ja, jag älskar det!!
Det är verkligen en harmonisk plats!
Du skulle älska den!


Channal:
Tack, ja det är ett ställe för hjärtat.
Jag längtar också till sommaren då jag ser bilderna.
Kram!!


Liz:
Jag förstår att du saknar.
DET är underbart.
OCH havet är varmt på sommaren, så varmt.
Jag älskar det också.
ÅÅÅÅ då var ni i Rodhante där de spelade in filmen!!
DET huset kan man hyra!
Det är verkligen speciellt.
KUUUUL, så KUUUL att ni såg just det.
Message in a Bottle spelades in på södra OBX, nästan ner i South Carolina.
Den är fin den också.
Kramar!!

Annika said...

A-L:
TACK för all filminfo!!
DET är en hel del det!
Vet att NC är platsen för många filmer.
Inte minst Hunger Games.
DET är verkligen en diger lista!
KUL!!!
Karm!!


Sofia:
TACK!!
Det är inte mkt folk på de där stränerna eftersom det inte finns ngra stora hotellkomplex. Men visst badar folk.
Jag var också ute med kameran under morgon och kväll, och då var det färre personer ute övh.
Men det är badvänligt.
OCH varmt på sommaren i vattnet, upp mot 26-27 grader mitt i sommaren.
Kram!


AM:
Ja, annorlunda stränder på kusterna, helt klart.
Här är det långa sandstränder och varmt hav.
Inte dumt.
TACK för att du hängde med på turen!
Kram!!

Annika said...

Saltis:
TACK vännen!
Kul att du gillade bilderna.
Husen är stora. Det kostar runt 10-14,000 dollar i veckan att hyra då vi hyr, och det är lite innan högsäsong. MEN, det finns mindre hus också och de är billigare givetvis. Det finns ett fåtal hotell, väldigt låga sådana. Ofta bara i två plan.
OBX tog jättemkt skada vid framförallt Irene.
Men också efter Sandy.
De ligger så utsatta långt ut, och har den formationen att de alltid drabbas HÅRT vid orkaner.
Mina vänner hyrde hus på the OBX vid Thanksgiving i fjol. Stora delar av öarna var avstängda efter Sandy. Oframkomliga. Det gick därför färjor istället till de olika ställena.
Irene var nog hårdare mot the OBX än Sandy var. Men alla orkaner som kommer in ställer till det för the OBX. Vi har sjölva tvingats lämna öarna då de evakuerats. Det var 99, och då var vi på Emerald Isle i södra OBX. Surt sa räven...
Åk dit, Saltis, ljuvligt ställe...
Kramar!!


Christina:
Ja, what's not to love!! Det är unerbara platser på de där långa bankarna.
TACK för bildberöm!!
Se svaret till Saltis angående orkanerna. Irene var värst för dem, men även Sandy ställde till mkt oreda.
Kramar!

Liz:
Verkar ha blandat ihop dina kommentarer.
Ja, orkaner ja.
Jo, de är ju utsatta för sådana.
Verkligen!
De liger ju så långt ute i havet och har den formationen
Mkt historia på de där bankarna.
Många pirater som härjat där.
Många skepp som gått i kvav där.
Jag har varit mkt på the OBX, ett tag for vi dit varje år. Underbart!!
Mina svärfldrar hyrde hus därute och vi hängde på.
Nu har de inte hyrt på ett par år. Jag hoppas att det blir av igen.
Annars får vi själva börja hyra därute. men du vet ju hur stora husen är.
Jag vet inte hr många ggr jag varit på the obx, kanske 10?
Kramar!!

Min Mans Mat said...

Åh vilka underbara bilder vilket härligt ställe, så kul att läsa
Kram Helena i Småland

Hemma hos Kibell said...

Wow vilket ställe!
Förstår att du gillar det.
Skulle också vilja åka dit efter sett dina fina bilder därifrån.
Hur gick det för OBX efter stormen Sandy? Har för mig att du var lite orolig för hur det skulle gå.

Annika said...

Helena:
DET är ett toppenställe!!
Kram!!

Kicki:
Love it!!
ja, jag vill att alla ska åka dit :)
Öarna tog skada av Sandy, visst gjorde de det. Flera vägar var helt avstängda i lång tid efteråt.
De tog ännu hårdare skada av Irene. De ligger SÅ orkanutsatta långt ut, och de drabbas alltid vid stora orkaner.
Nackdelen.
KRAMAR!!