Thursday, May 17, 2012

I vilken Annika fortsätter att fundera över stressen, men även i vilken vi tar oss en titt på täppan just nu.

Godmorgon på er som läser här!

Hemma i The Old Country har ni MINSANN den ljuvligaste av långledgheter NU!
ERA LYLLOSAR!
Inget sådant här hos oss in da US of A. Här är det precis en lika normal torsdag idag, och en lika normal fredag imorrn som det alltid är.
Life goes on...

Jag hoppas att ni alla njuter av ledigheten.
Ni har den vackraste tiden hemma nu. Det är med lite sorg och vemod jag kan konstatera att det var 19 år sedan jag tillbringade månaden maj i Sverige.
DET var samma år som jag gifte mig, 1993.
SÅ det så. Vi kan alltså lugnt vara överens om att det VAR ETT TAG SEN SIST som Yours Truly fick uppleva tiden Mellan Hägg Och Syren....

Som vanligt, stort TACK för ivriga kommentarer i gårdagens inlägg om skolan. Ni är SÅ bäst då ni tycker till. Jag tycker så HIMLA mycket om det.

Jag kan ju utveckla gårdagens inlägg med att det INTE bara är skolåret som är HEKTISKT här. TRO för ALL del inte att sommarlovet är någon LÅÅÅNG LAT pick-nick heller. O NO!!!
Redan från tidiga år är det SUMMER CAMPS (läger) som gäller. OCH, det gäller att anmäla sina telningar i tid till dem. Redan runt jul är det många sommarläger som är fullbokade. Om du sen kommer på att du vill att ditt barn ska gå på sommarläger är det FÖR SENT.
AH, the leisure...right?
NOT!!
Sedan har vi ju SOMMARSKOLOR som många barn och ungdomar går på. Ofta då för att lyfta sina betyg, eller för att bli ännu mer SLIPADE i något stort ämne.

Sporter tar TID på sommaren. Min svägerska, Peters syster, har sina tre barn i olika simlag. DE tränar VARJE DAG!!! VARJE DAG!! På helgerna är det tävlingar.
Svägerskan har även anmält sina barn på simhoppsträning på eftermiddagarna.
Min svägerska berättade i söndags att de har EN enda ledig dag i juni/juli. EN ENDA DAG! VAD ger ni mig för det?
Jag tycker det är------SJUKT!!!

OCH om du har barn på middle och high school och det barnet spelar i någon av skolorkerstrarna, eller om ditt barn är cheerleader, eller om ditt barn är med i danslaget, eller går i drillen, eller om ditt barn är fotbollspelare, eller om...etc etc...
Ja, isåfall MÅSTE barnet infinna sig på skolan och börja TRÄNA hela dagarna redan i början av augusti! DET är OBLIGATORISKT. Infinner sig inte barnet åker det UT ur sin aktivitet. OK, man kan säkert få dispens för några dagars ledighet, men det ses ICKE med bilda ögon.

ACK JA!
Gissa om jag är glad att kunna ta Karolina till det BÄSTA sommarlägret i världen!! GISSA om jag är glad för att jag aldrig behövt bekymra mig över lägerhetsen i Northern Virginia! Bästa sommarlägren i världen är  de i Stockholm och Närpes.
Speciellt vid skäristugan levs det ultimata sommarlivet med kusiner, hav, bad, bus, äldre släktingar, skogen, bärplock och fiske. OCH vet ni vad...INGEN TV!!! OCH inget INTERNET!!!

Bring IT ON!!!

NU ska vi ta oss en titt på min täppa i maj...
Alla bilder är tagna med mitt fasta, och älskade, 50 mm objektiv.

Jag har en fuchsia där blommorna är väldigt stora, och väldigt vackra...








Några av mina älskade hortensior...








Det är mysigt att ibland (som igår)sitta ute på framsidan med lite kataloger (och kanske beställa något) plus att ha något kallt att dricka.

Ha en fin nyfredag!!!
OCH för ALL DEL, KRISTI FLYGARE!!





23 comments:

Charlie sa ... said...

Ah, din täppa är skön, vacker och välkomnande nu och året runt!!
För att inte tala om hur den förvandlas runt Halloween och blir skönt läskig :)


Puh Annika, det känns svettigt att bara läsa om aktiviteterna och tempot. Amrisarna does not waist a minute, not one opportunity.

Ni har fått en happy medium!!! Så skönt. Och att du har kunnat stanna så länge i Sverige.
Jag är så tacksam för mina barns långa sommarlov med bad och lek, total avkoppling familj, kompisar, kusiner, springa ut o cykla och bygga kojor, bada i sjön, fiska...

Som jag skrev igår, tempot och kraven fortsätter när skolan är över. Det är ingen picnic att arbeta i en amerikansk organisation.

Så njut!! Jag älskar den här årstiden mellan hägg och syren.

Kram!!

Charlie sa ... said...

Ah, din täppa är skön, vacker och välkomnande nu och året runt!!
För att inte tala om hur den förvandlas runt Halloween och blir skönt läskig :)


Puh Annika, det känns svettigt att bara läsa om aktiviteterna och tempot. Amrisarna does not waist a minute, not one opportunity.

Ni har fått en happy medium!!! Så skönt. Och att du har kunnat stanna så länge i Sverige.
Jag är så tacksam för mina barns långa sommarlov med bad och lek, total avkoppling familj, kompisar, kusiner, springa ut o cykla och bygga kojor, bada i sjön, fiska...

Som jag skrev igår, tempot och kraven fortsätter när skolan är över. Det är ingen picnic att arbeta i en amerikansk organisation.

Så njut!! Jag älskar den här årstiden mellan hägg och syren.

Kram!!

Erica Pettersson said...

Ja, långhelger är riktigt sköna :) Men ännu bättre då man gick i skolan och även var ledig på klämdagar. I veckan är jag ledig idag, jobb imorgon och sedan helg...

Vad jobbigt när sommarlovet inte får vara just lov för barnen. Kan förstå att det skulle vara välbehövligt för dem efter all skolstressen under läsåret.
Förstår att du är glad över att kunnat åka hit varje sommar och njuta av årstiden här :)
Och för några år sedan trodde jag inte att jag skulle säga det; men håller med om att det känns otroligt befriande att vistas ute vid stugan där det inte finns tillgång till datorer och internet. Det är som om man kan koppla av på ett annat sätt och riktigt njuta av sommaren.

Vad vackert det är i din trädgård förresten :) Älskar färgerna speciellt i sista blombilden!

Trevlig torsdag!
MVH /Erica

Äventyret framtiden said...

Här flygs det inte alls:), bara klättras och bakas osv...
hit har folk hittat, på kaffe och bulle, trott att vi har öppet och det har vi ju fastän vi har stängt. Precis som vanligt.

Det är viktigt att man inte låter stressen ta över i livet..det skall levas också, njutas av och så vidare. Jag vill inte komma till den dagen i framtiden då jag tittar bakåt och inser att jag inte har hunnit med det väsentliga

Barn av idag har så mycket de skall vara med på, så många måsten. Stoppa världen ett tag

Inte någon dålig täppa du har!:)

Kramar
Karin

Tankevågor said...

Åh Annika vad fint du har det med alla blommor i din trädgård! Härligt att den hinner bli så vacker innan du lämnar den och åker till Sverige! :-)

Är inne här och läser ikapp....helt hysteriskt mycket att göra på jobbet nu. Hinner inte med bloggarna. Jobbar över varje vecka och nedräkningen har börjat. Så mycket som ska göras innan skolavslutningen.

Men just nu är vi på ön. Underbar tid här hemma. Här blommar gullvivor, mandelblom och vitsippor och häggen har slagit ut och syrenerna har knoppar. Skönt med fyra dagar ledigt just nu när det är som vackrast.

Stor varm kram från Lisbeth

Annika said...

Lotta:
TACK!!!
Ja, det är mysigt att sitta där framåt em. OM det är så varmt att man måste ha skugga.
HAAH, på Halloween är den förvandlad ja...
Fniss!!

Precis, ett högpresterane samhälle där allt fortsätter på jobbet.
Nej, det är hårda bud på jobben. Peter jobbar så hårt hela tiden, och du, och så måååånga med er.
Ingen lek, nej.

Men jag är glad att jag alltid kunnat undvika sommarlovshetsen här.
Det har känts så rätt att bara dra!
Att få det där riktiga sommarlovet.
Me too, jag älskar den här tiden också. SÅ fin med så många löften om vad som komma skall.

Kramar!!

Erica:
ja, nu har ni en jättefin långhelg hemma, kanske den finaste på hela våren.
Härligt!
Men du ska jobba imorrn alltså.

Sommarloven kan för vissa vara lika stressiga som skolåret.
PUST!!
Ja, det känns helt rätt att bara dra härifrån till ett helt annat liv om somrarna.
Skönt.
Ja, det är verkligen skönt att ibland vara utan både tv och dator.
Njut av helgen!!


Karin:
Men du flyger på du!!
HAHA, fullt upp som vanligt på stegar och bland brödbyttor!
Exakt, det gäller att njuta av livet. Det är ju inte bara et långt lopp där den som tjänat mest vunnit., NOT a chance!!
Nej, jag tycker som du att av livet ska man njuta!!!
OCH man ska låta sina ungar ha sommarlov!!
Ibland vill jag också ankra upp allt.
TACK, kul att du gillar min lilla, lilla täppa.
Kram!

Annika said...

Lisbeth:
ja, det är nu jag får njuta av den. När jag kommer hem å är den ganska förfallen efter en sommar utan direkt omvårdnad. P är inte så bra på att sköta den, hihi!!
Förstår att ni har fullt upp nu innan avslutningen.
DET är ju verkligen en tid på året då det är ngt på g hela tiden.
Underbart md ön, och underbart med långhelg för er!!
KRAMAR!!!

Lisa said...

Sa härligt att varken ha TV eller internet. Da kan man njuta av allt det fina naturen har att erbjuda & umgas med familjen. Är inte Karolinas kompisar lite avundsjuka pa hennes underbara sommarlov? ;-)
Det ser sa mysigt ut i din trädgard. Förstar att du tillbringar manga sköna stunder där.
Jag har langhelg & det är härligt! Kanske borde ga en pw? Känner mig lite rostig!
Kramar, Lisa

Klimakteriehäxan said...

Så vackra blommor!

eastcoastmom said...

Just det, skriver under på allt!

Vi brukar vara bortåt 5 veckor i Sverige, eller Camp Sailing Island som vi brukar säga, för det är mest där i skärgården vi håller till. När jag skriver vi betyder det barnen och jag, maken brukar vara i Sverige högst 10 dagar.

MEN vi bor - eller bodde när i Connecticut, just nu i Madrid - ju just vid Long Island Sound och det är mysigt på sommaren hemma där också. Så barnen har gjort nåt camp av typen två timmar tennis per dag under två veckors tid. Ganska lagom. Och så har vi rest i USA.

Katarina said...

Du har det verkligen fint i din trädgård, jag förstår att du njuter i fulla drag! Vackra bilder! Kram

Saltistjejen said...

Ja du det är annorlunda här helt klart. Fast just din svägerskas simmande barn, det är likadant i Sverige haha! När jag simmade i mina pre-tnår och tonår tränade vi också varje dag. Jag tränade normalt 8 ggr/vecka om det inte var tävling på helgen för då gick såklart helgträningen bort. Så var det oftast. Jag var hemma kanske max 1 helg i månaden när jag simmade och var runt 13-15 år. Resten var man ute på tävlingar runt om i landet. Loven var det två träningar dagligen. Ofta förlängda pass dessutom eftersom man då inte hade ngn skola att ta hänsyn till. Shit, jag insåg inte förrän jag slutade hur mycket tid jag verkligen spenderade i badhuset hahaha! Men också vilken GRYM kondition och styrka jag hade. DEN lever jag på än idag faktiskt. Det är nog den grundkondisen som gör att jag även rätt otränad skulle kunna springa en mil. Det skulle göra ont efteråt och jag skulle vara sjuk trött, men jag skulle KUNNA. Det är nog också den kondisen som gör att jag relativt tränar upp mig fort när jag börjar träna efter längre uppehåll. Så det var ändå ngt väldigt bra. MEN jag slutade i 15-årsåldern JUST för att jag ville göra annat. Ville inte längre tillbringa all min lediga tid i bassänger eller i andra träningslokaler. Men jag ångrar ändå inte min tid som simmare. det var GRYM sammanhållning och med simlaget fick jag se flera olika länder, lärde mig mycket om mig själv (både fysiskt och mentalt) så det gav mig absolut massor. Men visst, det är inte för alla att träna så extremt mycket och hårt som man måste göra i just simning. det är väl en av de sporter som kräver mest träningstid tror jag. I förhållande till resultaten.
Du och K har varit så lyckligt lottade som kunnat åka em till Sverige så länge om somrarna!! Underbart! SÅ skulle jag önska man kunde ha det, men d måste ju en vara hemma och inte jobba. Här har man ju ingen semester alls att tala om så OM jag nu ngngång får ett "riktigt" jobb lär det bli en av de stora omställningarna för min del.
Njut nu av din underbara täppa! Här är vädret fantastiskt idag!
KRAM!!!

Anne said...

Du har så fint i din täppa, underbara färger och mix av blomster. Nyfiken...vad för kataloger bläddrade du i? Kanske man kan få nåt nytt spännande tips på favoritställe att upptäcka och börja beställa själv...?
Förresten, vet du vad som står i min duschylla nu. Jo, en tub shower gel White linen. Sen du skrev om parfymer, gamla godinar och dofter så fick jag svårt släppa den och måste bara ha en flaska duschtvål. Hihi, sådär lättpåverkad och härmapa är jag :)

olgakatt said...

Oj, redan högsommar i din trädgård! Så mycket vackert! Och du är så duktig fotograf, dessutom.
Här har vi försenat aprilväder med ömson sol och ömsom hagel. Så det är tur att inte allt blommar redan...
Mina älskade pioner slås ofta sönder av en regnskur precis när de står som vackrast så jag hoppas de väntar ett tag till med att blomma så att det i alla fall inte blir hagel på dem.

Nu ser jag annars fram emot att mitt unga dogwoodträd ska blomma för första gången!

Sahra said...

Jäklars vad frodigt och blommigt du har. Underbart.
Jag läste ditt skolinlägg på ajfånen igår och då är det så jobbigt att kommentera för jag blir tokig på telefonens omskrivningar. Men jag hade en hel del att säga om det, som jag nu inte riktigt lyckas greppa igen.

Anyway. Kraven på barnen har ökat och jag tycker det är en obehaglig utveckling. Vi känner oss väldigt pressade över barnens skolsituation idag. Vi anser att den har inga krav på barnen överhuvudtaget och det är inte heller att föredra. De kommer få en obehaglig chock när de går vidare till högstadiet.

Vi är medvetna om hur skol- arbets-livssituationen ser ut idag och hur det troligen kommer att se ut i framtiden. Frågan är om man inte måste hänga på och pressa på för att de ska ha en chans att konkurrera om utbildning och jobb i framtiden.

Detsamma gäller ju idrott där det elitsatsas mycket tidigare. Igår på SATS såg jag det stora hockeylagets ungdomar styrketräna för fullt. De är 12-13 år! De körde 2 timmar. Lägg sedan till hockey veckans alla dagar. Helt sjukt.

Vart är vi på väg. Någon gång måste ju kropp och knopp säga ifrån.

Kram

Christina said...

Hallå där!
Vilka bilder du tar!! Det där objektivet är otroligt, förstår att du älskar det!
Det är fullt med skyltar om olika "camps" här så jag har förstått att det gäller att hänga med och anmäla i tid :-) Galet vilken press det är nu för tiden. Ser tillbaka på min långa, lugna sommarlov utan TV och internet med glädje. Så skönt det var! Underbart att du har kunnat ge din dotter det bästa sommarlovet i världen! Vilken gåva!
Stor kram från Cali!

bettankax said...

Intressant läsning både föregående inlägg och detta. Jag blir matt av att läsa om denna stress och hets. Jag undrar vad som händer med de barn och ungdomar som inte mäktar med detta tempo? Även här hemma är det många som far illa av all stress och press. Hanterar det ju dagligdags i mitt jobb. I denna staden bor det mest högutbildade och högpresterande människor. Inte kul om man som barn inte "hänger med". Dessutom är oftast båda föräldrarna i karriären och då kan det bli knappt om tid att också vara förälder.

Fantastiskt fina bilder. Vilken blomsterprakt. Det är bara att njuta:)
KRAMAR!!

Annika said...

Lisa:
Ja, det kan vara lite av en befrielse.
Just den att slippa internet och TV.
DE måste hitta på ngt annat, helt enkelt. OCH det gör de!!
Karolinas kompisar är nog lite nyfikna på sommarloven vi har.
TACK, jag nu är det mysigt i täppan!!
OCH ni har långhelg.
UNDERBART!!
NJUUT!!
KRAMAR!!!

klimakteriehäxan:
TACK!!!

Eastcoast:
Japp, visst är det då.
Glad att slippa.

Ni verkar ha liknande sommar som vi. Det är K och jag som är hemma länge. P kommer under 2 veckor, ibland mindre.
Summercamps kan säkert vara mysiga och roliga, men jg är ändå glad att jag kan ta K härifrån och bara vara borta ett tag från hela USA.

Katta:
TACK!!
Ja, just nu är det mysigt där. Men när jag kommer hem i aug så brukar det vara djungellikt. haha!!
Kram!!

Annika said...

saltis:
JA men skillnaden är att dessa swim teams endast äger rum under sommaren.
DET är då de pressas in. OCH varje dag!!
Det är lite som om de tänker: OMG, nu är det sommarlov i 11 veckor. VAD ska vi göra?? JA; vi tar swim teams, that will keep the kids busy.
Tycker inte om det tänket. men inser att mitt tänk inte heller passar in här.

JA; du simmade VERKLIGEN Saltis.
WOW!!
OCH jag kan tro att den grundkondis du fick då sittter i än, och demn disciplinen.
Ni hade säkert skitkul i laget!
De kompisar som K har som simmar året runt kör liknande rutiner som du hade. De simmar innan skolan. FATTAR inte hur de orkar.
Men visst, finns viljan och allt det där så är det ju toppen.
OCH den måste finnas.

Kramar!!

Anne:
TACK vännen!
NU är det fint. I aug en djungel!
HAHA!
Ah, det där var två engelska kataloger, Boden och Wrap London.
I WL fanns det ngt jag kanske är lite sugen på, men Boden har jag lessnat på.
White Linen, min FAVVIS!!!
Underbart att den nu står hos dig som duschkräm!!
AAAAHHH!!
Kram!!

Olgaktt:
TACK!!
JO, man kan nog säga att det är sommar nu.
ROLIGT också att du gillar bilderna.
Vi har haft en ganska underlig maj och april också vädermässigt. Inte så där jättevarmt och väldigt mkt regn.
SÅ ledsamt med pionerna, så tråkigt.
Men din dogwood är på inkommande. UNDERBART!!!

Annika said...

Sahra:
TACK!
ja, nu är det frodigt och vackert därute.
Ajfånen klarar jag inte av då det gäller att läsa bloggar, och att främst kommentera. DET går ju inte...HAHA!!

Intressant att höra om svenska skolan också.
Hmmm...jag vet ju att den inte är speciellt bra, och just det där slapp skrämmer mig. USCH!
Jag undrar så hur det ska kunna lyftas till högstadiet?
I Sverige tycker jag att det är för slappt och att lärarna ofta in ens är berättigade att undervisa. Svenska skolan har gått lite åt pipsvängen.
Deppigt som fan.

Här är det då tvärtom. Ett jädra tempo, och prestationskrav.
Jag säger som jag skriver, att jag ändå är glad att K går i skolan här.
Visst finns det mkt att gnölla på, men det finns också sanslöst mkt att LYFTA fram! Sådant som är bra.

De bästa skolorna finns i Finland, och det skolsystemet borde nog de flesta länder ta sig en LÅÅÅNG titt på.

Ja, det där med träningen verkar ha gått igen över hela världen. Just det att satsa så tidigt och så mkt.
DET är faktiskt lite läskigt.

TACK för din kommentar!!!

KRAMAR!!!

Christina:
TACK!!
Ja, det där objektivet är riktigt, riktigt bra!!!
Gillar det så mkt.
Precis, camps är en stor business!!
Jättestor.
Visst. idag är det SÅÅÅÅ annorlunda mot när vi var små.
Men jag är glad att kunna ta K på ett ÄKTA SOMMARLOV!!!
Kram!!

Bettankax:

Nej, det är inte lätt för dem som inte hänger med i svängarna.
Inte alls.
OCH du vet ju precis hur det kan bli med dem.
Hur tar man sig sedan upp?
Svår sits det där.
Här i USA är ju hela samhället egentligen uppbyggt på att hela tiden göra ngt, så det är väl lite som det "ska", men samtidigt så urbota sjukt.
Det som min egen svägerska håller på med tex. Varför?
Blir så trött....
OCH tack för att du gillar mina blombilder :-)
KRAM!!

Anne said...

WL känner jag inte till men väl Boden. Ska kika in WL. Alltid roligt titta...

Channal said...

Din trädgård ger inre harmoni, bort från stress och prestationsångest! 19 år sedan... maj i Sverige! Snart får ni njuta av svensk sommar! Den är inte dum den heller! KRAMAR Anna

Annika said...

Anne:
Ja, kolla in WL. Lite kul grejjer, men inget jättemärkvärdigt.
Kram!

Channal:
TACK!!
HHA, täppan ger mig fixångest ;-)
Men på ett bra sätt.
Ja, det ska bli sååå härligt att komma hem.
Kramar!!