Wednesday, December 14, 2011

Decemberpromenad

Igår--på Lucia--tittade jag på SVT.
Naturligtvis.
OCH jag gladdes.
OCH jag fällde tårar över dess skönhet!
SÅDÄR ska det SE UT!
Sådär ska en slipsten dras!
TACK SVT!
TACK!!
Det var precis som det SKA vara.
Underbart!

Vi har magiskt vackra morgnar just nu.
Varje morgon ligger frosten tjock.
Det är minusgrader och soluppgång.
Solen går just nu upp vid 7:30 och den går ner vid 16:40 på eftermiddagen.
Däremellan står solen ganska högt på himlavalvet så ljus lider vi ingen brist på.

Nu ska jag bildbomba.
Ni ska få följa med på min morgonpromenad.

Dag: måndagen den 12 december
Tid: 7:20 till 8:30
Temp: -5 grader


Månen. Jag är mångalen. Då månen vandrar sin tysta ban är jag som nattlyckligast. Jag älskar då den lyser in i mitt rum. Den här tiden på året brukar det vara runt klockan 3 på morgonen, och sen står den där i väster tills den går ner. Älskade måne! De här senaste morgnarna har den varit extra vacker.



Tre väldigt amerikanska brevlådor som är julpimpade.





Ett hus i grannskapet


Och solen gick upp i öster den här morgonen också...



Jag gick ut på golfbanan eftersom den var öde. Älskar att promenera där då den är tom.













Frostnupen ros längs vägen...













Sånt här pynt gillar INTE jag. FULT!!!!














Snygg utejulgran hos en granne.

OCH så här ser det ut i en av mina egna krukor därute i lilltäppan...

Nu är det onsdag och jag önskar er en riktigt bra dag! Jag tar en liknande runda denna morgon, men kanske jag varierar den lite dag för dag...

23 comments:

Taina said...

FIN promenad Annika! Det är alltid kul att hänga med dig.

Jag håller med dig om de där uppblåsbara julsakerna. En del har hela tomten fylld av sådana där, som sedan ligger skrynkliga under dagen. SÅ fult och skräpigt.

Ha en fin dag!

KRAMAR

Äventyret framtiden said...

Skönt att komma sig ut på promenad med dig!:) Så vackert, så vackert,förutom vissa mera komiska inslag men det hör ju livet till. Kul detalj att "bandera" vägstolparna...kanske jag skall gå ut här och göra likadant i natt längs hela vägen så folk får någonting annat att tänka på i juletider än att köpa klappar och stressa;)

Kramar!

bettankax said...

Tack för jag får följa med på din promenad. Du bor fantastiskt i vackra omgivningar. Och Annika, dina foton dina foton, UNDERBARA!!
KRAM!

Annika said...

Taina:
SÅ glad att du hängde med!!
USCH, jag hatar de där uppblåsbara sakerna. SKULLE aldrig köpa ngt sådant själv, usch nej!!
Ha det bäst!
Kram!!

Karin:
KUL att du hängde med!!
Jo, vissa saker, som uppblåsbart pynt, är verkligen inte min grej.
Men stolparna var lite kul!
Tycker absolut att du ska ta efter ideen!!
Kram!!

Bettankax:
ÅÅÅÅ tack!!
Jag blir så glad att du anar inte.
Över allt du säger :-)
KRAMAR!!!!!

Charlie sa ... said...

Vilka vackra omgivningar och perfekt väder just nu. Vi har samma här och det är så njutningsfullt.
Lite frost, några minus, sol, en vacker måne

Jag är ju mångalen jag med ;)

Tyvärr hinner jag inga tidiga morgonpromenader. Skönt att följa med dig på din via vackra bilder.
Vackra december!

Kramar!

Annika said...

Lotta:
NU är vädret så fint, tycker jag. Men det ska bli milt ett par dagar nu, synd...
Mångalen är jag också, minsann.
Älskar månen!
TACK för supersnälla ord.
Kramar!!!

Miss Marie said...

Jösses vad vackert! Bilden där huset speglas i vattnet är magisk!!!

Jag gillar de pimpade brevlådorna och huset med alla kransar, finfint!

Coolaannna said...

Vilken promenad jag fick vara med om! Så ljuvliga bilder...

Här åskar det, blåser och regnar! Kolsvart ute hela dagen så jag är avis på ditt väder!

Kraam!

Annika said...

Marie:
TACK!!
Ja, den bilden blev bra.
Jag gillar också de pimpade brevlådorna, och husen med kransarna. Det är min melodi!

Coola Anna:
TACK!!
SÅ glad att du hängde med!
Åska i december måste vara så ytterst ovanligt i Sverige. Det är ju tom ovanligt HÄR denna tiden på året.
Ur led är det!
Kram!!

Vform said...

ÅÅÅ...SÅÅ vacker morgonpromenad!
Och vackra pyntade hus också!
Grannens med sina skira flingor i sin gran tyckte jag om!
Den sista bilden från din täppa,
med den bekanta lilla tomten gillade jag också :O)
Nu är vi "snölös" igen :/
Må så gott!
KRAM

Annika said...

Vivan:
TACK!!
JAG kom precis från dig så vi krockade i cybern!
:-)
Js, visst är grannens gran fin!
OCh husen gillar jag också!
Trist att ni inte har ngn snö. Måtte den komma till jul.
Konstigt väder iår. Verkligen!!
Kram!

Desiree said...

Åh vilken vacker morgon Annika. Helt magiskt nästintill. Avundas dig som får en hel del sol och blå himmel och ljus även om era dagar kan kännas korta så är de flera timmar längre än här. Älskar dina bilder. Verkligen en njutning att kolla in. Blir lite nostagisk över just dekorerade postlådor och de där stora kransarna som man hänge på alla fönster på amerikanska hem. Ser himla fint ut. Underbart att tassa upp tidigt och njuta av en sådan här morgon.
Kram och tack för jättefina bilder att njuta av.
Kram!

PS Jag fick ditt jättefina julkort igår också. Blev superglad :-)
Tack!

Annika said...

Desiree:
TACK!
Ja, jag har fått ngt av en magisk känsla de senaste morgnarna då jag varit ute. Kanske ljuset? Kanske frosten?
Närheten till julen?
OCH jag blir så innerligt glad över dina varma ord. Sedan förstår jag att du saknar en del härifrån denna tiden på året, precis som jag saknar mkt hemifrån.
Ja, dessa morgonpromenader är en lisa för själen.
KUL att koret kom fram i tid :-)
KRAMAR!!

Inger S said...

Åhh vad det är både charmigt och vackert i dina omgivningar, gillar, gillar!!
Adventshälsningar!

Elisabeth said...

Åååå vad jag önskar att det var så ljust här också vid samma tid (7:20 är det totalt becksvart här, inte minsta lilla ljusning syns)! Men det visste du ju redan. ;)

Superfina bilder i alla fall! Jag tycker nästan lite synd om kanoten, som ligger där alldeles ensam och kanske bortglömd i strandkanten. Allra vackrast tycker jag fotot med gräset är, alltså det ovanför rosen (som säkert fryser, stackarn ;)). Sååå fint ljus i det!

Christina said...

Tack för att jag fick följa med på din promenad! Vacker är bara förnamnet! jag är också mångalen, det var en stor fullmåne i helgen, så vackert! Underbart ljuset är på morgonen när de bleka decembersolen går upp. De här bilderna var balsam för själen! Kram!

Nilla said...

Så fint att du kunde titta på svt! Tittade du 2009. Det var så vackert och fint!
http://www.youtube.com/watch?v=zJ2e6KndSZg&feature=related

anna of sweden said...

Oj, oj, oj så vackra bilder! Jag saknar ljuset så himla mycket! Det går inte att jämföra med det ljus som finns här (om man har tur).

Huggies!

Millan said...

Som alltid lika skoj att fa hanga med pa dina prommenader. Vad vackert ni har det nu! Ser riktigt vintrigt ut om man jamfor med har dar det varit frost tva mornar bara tror jag.. lite konstigt.
Kul att se lite julpyntade hus ocksa. Ser snyggt ut tycker jag. Har i engalnd har de inte riktigt koll pa hur man ska julpynta sina hus ;-). Jag onskar att jag kudne ta bra foton i morker med min kamera for vissa av husen i vart grannskap har verkligen hiskeliga belysningar med hela vaggar tackta av jultomtar och annat. Jag skrattar ihjal mig! Barnen ar jatteavis och vill att vi ocksda ska pynta sa ... hm..

Kram!

Annika said...

Inger S:
Vet inte om du är ny här, jag tror det; Välkommen hit!!!
OCH tack!
Ja, det är vackert här. Jag njuter faktiskt varenda ggn jag är ute och går.
Välkommen tillbaka!!

Elisabeth:
Ja, det är stor skillnad på ljus hos er och hos oss, absolut!
Kanoten måste ha slitit sig, den låg så övergiven i strandkanten.
TACK, bilden med gräset gillar jag också.

Christina:
TACK för att du hängde på!
Ja, vackert är det nu. Speciellt de morgnar då frosten ligger.
Älskar det.
Härligt att du också är en måntjej!
Den är underbar.
TACK för dina vackra ord!
Kram!!

Annika said...

Nilla:
Jag har sett Lucia på SVT varje år. Det är verkligen så vackert!
Tackar SVT å det varmaste!

Anna:
TACK!
Nej, jag vet..ljuset är helt annorlunda här.
Hela vinterdagen.
Hoppas att ni får lite sol och inte bara går i en evig skymning...
Huggies!!

Millan:
Ja, det har varit ett par morgnar nu när frosten legat tjock, och månen lyst i väst och solen gått upp i öst. SÅ VACKERT.
Ja, solen går ju upp där varje morgon, hehe...men du vet vad jag menar.
Ja, jag tycker nog att folk är rätt bra på att pynta här, faktiskt.
Men, det finns TACKY ställen också. Dock har jag inte sett ngt direkt nära...Men visst finns de!
Egentligen tycker jag att de husen är lite charmiga också, höhö...men jag skulle inte vilja ha det så själv.
TACK för snälla ord!!!
Kramar!!

Saltistjejen said...

Fantastiska Bilder Annika!!! och visst kan tidiga morgnar vara magiska! Själv var jag ute och sprang igen i morse (första gången sedan jag åkte på min förkylning för en dryg vecka sedan) och det var UNDERBART!!!! Central Park i gryningstimmen är magiskt! MAGISKT! :-)
Här ska det tyvärr bli regn idag. trist för det har varit lite kyligare väder ett tag vilket varit så mysigt.
Stor Kram!!

Annika said...

Saltis:
TACK!!!
Specieltl morgnar som är soliga och frostiga...
ÄLSKAR dem!!
Central Park är ju magiskt att springa i,
Vi hade också regn den dagen du skriver om.
Kram!