Thursday, October 13, 2011

I vilken Annika spinner vidare på gårdagens inlägg + publicerar en liten "mestast och bästast" lista.

Godmorgon!


Tack för alla insiktsfulla kommentarer (i gårdagens inlägg) som jag läst med glädje och intresse. Jag har nu svarat på dem, eller håller på att svara då detta inlägg publiceras.

Ni är bäst!

Tack för att ni tycker till. Det betyder så mycket för mig.


Kan ju spinna vidare på gårdagens tema genom att påpeka att det ställe i USA där jag bor, Northern Virginia, är fullt av invandrare från jordens alla hörn. Sådant underlättar. Jag är inte en ensam främmande fågel, vi är många som är förenade genom invandring i, och omkring, Washington DC. DET är skönt.

Alla bryter vi, alla kommer vi någonannanstans ifrån.

Vi är uppblandade med infödda amerikaner. En fungerande blandning.


Området är också extremt välutbildat och väldigt, väldigt välmående i mångt och mycket. DET gör att många av de amerikaner som bor här är oerhört beresta och upplysta, och det är inte ofta jag möter på okunskap.

Som sagt, och som sagts i mina fina kommentarer i inlägget nedan; USA är stort. DET går INTE att dra hela landet över en kam.

Vi kan aldrig säga att; I USA ÄR DET SI, eller I USA ÄR DET SÅ.

Landet är jättestort och mentaliteten skiftar från plats till plats.


OCH, ni vet vad jag sagt många gånger; jag har det BÄSTA av två världar numera. Trivs toppen här och har faktiskt aldrig hemlängtan. Men, ni vet också vad det beror på, jo att jag åker hem så pass ofta och länge som jag gör. Jag slipper på så sätt att känna hemlängtan. DET är mycket skönt. En lättnad.


Ja, det är skönt att ventilera detta med er.

Det känns så fint att få igång den här sortens kommunikation via bloggen.


Tack än en gång till er alla!


Idag tänkte jag dra en liten BÄST JUST NU lista...



* Den nya macen. Ja, jag gillar den verkligen! Visst har jag mycket att lära, men än så länge känns det faktiskt som om

det mesta går på räls. Det har visat sig vara ett BRA köp, och jag hoppas att jag ska fortsätta att tycka det.


  • Pumpkin spice latte på Starbucks. Det måste vara en av världens godaste lattedrinkar. Gott folk, om någon månad kommer Starbucks julsmaker, men pumpkin spice slår alla de smakerna med hästlängder. Smaka på SPL om ni är USA. GOD!!!


  • Vädret. Jag njuter av gråa dagar. OCH jag njuter ännu mer av fallande temperaturer. Jag vill ha kyligt nu. Jag är helt enkelt så sjukt LESS på värme, och jag är ÄNNU mer less på mina sommarkläder. USCH, jag tål inte att se dem i garderoben längre.

  • Att få tända ljus då mörkret faller. DET är så extremt MYSIGT! De godaste doftljusen att ha till vardags är Glades Apple/cinnamon. Ni ska absolut köpa de doftljusen om ni åker till USA. De finns i vanliga matvaruaffärer eller på Target mfl ställen. No frills candles, och SÅ prisvärda!


  • OK, vissa förfasar sig, men jag kan inte LÅTA bli att tycka att det är mysigt att se julavdelningarna på varuhusen nu. NEJ, varuhusen är INTE julskyltade ÄNNU, men deras julavdelningar har kommit på plats. Det är alltså där vi nu kan köpa pynt och annat. CALL me CRAZY, but I like IT!! När julskyltas det då? Efter Halloween är det fair play för handeln att pynta in absurdum.


  • Min kamera. Vilket BRA köp min Canon var! Jag älskar den mer och mer hela tiden. Ju mer jag använder den, och lär mig den, desto mer faller jag för den. Att skaffa systemkamera för mig var det självklara valet. För er som går i valet och kvalet om ni ska skaffa--eller inte-- säger jag: SKAFFA!! NI kommer inte att ångra er.


  • Att det är nyfredag, eller torsdag. Love torsdagar!


  • Podcasting! Att kunna podcasta svenska radioprogram är ju helt otroligt BRA!! Varenda morgon lyssnar jag på Karlavagnen. Oftast lyssnar jag under min power walk, och jag njuter av det hela. DET gör inget att musiken är borttagen, det är samtalen jag vill HÖRA! Lyssnar också på “Ring P1”, “Ring så spelar vi”, "Mannheimer och Tengby" och på otaliga Sommar och vinterprogram.

Prisa tekniken!!


NU önskar jag er en fin torsdag!


22 comments:

Lena said...

Vet du Annika, jag blir så glad av att läsa din inlägg!Positiv inställning och glädje gör så mycket!

Charlie sa ... said...

Lena har så rätt! Så uppiggande och bra start.

Roligt att du gillar din MAC! Systemkamera funderar jag starkt på :) älskar SR och alla podcasts

Nu blir det en latte till frukost!

Kramar!!

Äventyret framtiden said...

Jag instämmer med föregående skrivare:D.
Du kommer så där passligt nerdimpanden efter min lunch, då jag liksom boaormen behöver smälta maten.
Då beger jag mig till Reston och dig.
Vi har en strålande vacker torsdag idag, blåsig men regnfri.

Nu blir det en stor mugg nymalet kaffe på maten!

Kram!

Miss Marie said...

Instämmer med föregående skrivare, du gör mig glad, Annika! Och jag håller med, jag gillar också att kolla julavdelningarna redan, men hyschh, säg inte det till någon! ;)

Annika said...

Lena:
TACK!!
O vad glad jag blir.
You made my day!!!

Lotta:
TACK och jag blir så glad också av dina fina ord.
OM du skaffar en SLR kommer dina bilder att bli så snygga att jag inte vågar gå in och kolla längre ;-)
HAHA.
Skojar.
DU borde staffa en. Jag älskar min.
Ja, vad gott med latte!!
KRAM!!

Karin:
Alltså, TACK!! Jag blir nästan rörd så här under den regniga torsdagsmorgonen.
SÅ fina ord.
TACK!!
NJUT av vädret!!
KRAMAR!!

Annika said...

Marie:
TACK!!
OJ, vilken boost denna morgon.
BLIR ju SÅ GLAD!!
HAHA, jag håller tyst om det där med julen ;-)

Sporty Spice said...

Aaaaaaah ... gråmulna dagar, lite smufrusen om fossingarna, öppna fönster, tända massor, massor och massor av levande ljus. I LOVE IT!!!

Och angående julpynt så såg jag att Ikea började jula redan förra veckan ... DEt tycker jag är lite väl tidigt.

Vad är det för Canon du har? Jag funderar skarpt på en Canon Power Shot, det är som ett mellanting mellan min lilla slitochsläng och min stora, tunga digitala systemkamera (Canon 10EOS).

Och podcast is da shit! På minuten och Spanarna är mina favoriter.

Annika said...

Petra:
Ja, det är da SHIT!!
ÄLSKAR det!!
Nu får det gärna blir kallt, på riktigt, också.

HIHI, jag är lite knäpp när det kommer till julen...vistst är det tidigt, men...
NAJS på ngt sätt.

Jag har en Canon EOS rebel t2i, den som kallas 550D i Europa. TOPPEN!!!
En perfekt nybörjar-slr!
Men det är ju en system så den blir lite tung.

Podcast är det bara att tacka och ta emot!!
Lo e it!!

Desiree said...

Jättekul med in Bäst nu lista. Underbart att Mac:en redan nu blivit en favorit och känns helt rätt. Pumkin Spice latte får jag försöka ta och göra min egen. Har lite pumkin spice krydda i skåpet hemma från USA då jag inte har tillgång till Starbucks här. Din kamera har du ju all anledning att tycka jättemycket om för du får till väldigt fina bilder med den. Gråmulna dagar kan jag skippa känner jag. Känner ingen längtan efter sådana då man får mer än sin beskärda del av sådana här i Sverige.Men att få tända ljus är mysigt. Det gör jag i stort sett varje kväll numer. Det går åt måååånga värmeljus i mitt hem men det känns bara bra.Älskar det soliga vädret vi har just nu även om det är riktigt bitande kallt på morgonen numer.
Torsdagar är ju såååå nice.
Kram!

Camilla said...

Jag är väldigt sugen på att skaffa en systemkamera. Jag har pappas två gamla här hemma, men de är så krångliga att jag fattar noll. Däremot tar de gudomligt bra bilder, om jag bara kunde begripa mig på dem;)
Nej, jag vill ha digital.

Podcasting gillar jag också, för det är ju inte musiken man är ute efter utan samtalet. Precis som du skriver:)

Ljus kan man inte få för mycket av, absolut inte.

Kul att få till en sådan diskussion om ett ämne. Det är ju verkigen berikande att läsa vad alla skriver. Härligt:)

Att du inte har någon längtan efter Sverige beror nog, precis som du skriver, att du åker hit en gång om året och stannar hela sommaren. Värre vore dte nog annars tror jag.

Ha det gott.
Kram

Erica Pettersson said...

Jag kan inte annat göra än hålla med de ovanstående kommentarerna! Det är alltid så roligt att gå in på din blogg :D
Kan inte riktigt sätta fingret på något konkret, men på något sätt får jag alltid en typ av "allt-är-möjligt-känsla" när jag går in på din blogg :)

Vad roligt att du trivs med den nya Mac:en! Det är så roligt när man köper något nytt som visar sig vara väl investerade pengar :D

Jag hör nog till dem som tycker affärerna börjar med julsakerna för tidigt, även om jag gillar julen och julpynt ;)
Tror det är typ en månad sedan Dollarstore plockade fram sina julsaker, och DET kan jag tycka är väldigt mycket för tidigt...

Vad roligt att du trivs med din kamera också! Själv är jag ju "Canonfrälst", så just det märket ligger mig varmt om hjärtat ;)
Jag tycker det märks på dina bilder att du verkligen tycker om att fotografera. Du är jätteduktig redan nu!

Hoppas att du får en bra fortsatt Nyfredag!
MVH /Erica

anna of sweden said...

Trevlig läsning.

En sådan där bästast-lista borde man göra för sig själv varje morgon innan man stiger upp ur sängen - så att man börjar dagen bra rätt humör.

Huggies från en annan Mac och Canon-gillare.

Saltistjejen said...

Jag är som du Annika, jag lyssnar så mycket på podcasts nu och jag bryr mig inte om att musiken är borta. JAG vill höra vad de PRATAR om!!!!!! :-D
Stor Kram!

Cari said...

Härligt med höst - i Stockholm har vi nu sol och kyla. Det är fint.

Starbucks pumpkinlatte tycker jag är för söt - gillar deras vanliga latte (dubbel shot espresso). Saknar Starbucks jättemycket.

Doftljuset jag gillar mest nu är Yankee Candle Fluffy Towels - så fräsch doft. I december tänder jag deras Red Apple Wreath.

Tack för din positiva blogg.

Elisabeth said...

Roligt att du är nöjd med den nya datorn! Här har det, vad jag sett, inte kommit något julpynt än, men å andra sidan har jag mest bara varit i mataffärer den senaste tiden, och de brukar vara senare. Det är i alla fall mysigt med julpynt!

Det där med skillnader inom landet stämmer ju förresten till viss del med Sverige också. Naturligtvis inte på långa vägar så mycket som i USA, men visst är det skillnad mellan småorter (eller ren landsbyggd) och storstäderna.

Anne said...

Vill bara snabbt säga att jag tyckte så mycket om ditt förra inlägg, har läst det flera gånger och bara jag har lite mer tid och ork vill jag skriva längre. Men tyckte mycket om det. Som du skrev, ämnet främmande flyttfåglar blir aldrig gammalt och tröttsamt, man behöver ventilera och titt som tätt kommer sådana tankar upp. Mycket bra som sagt!!!
Så roligt höra dig prisa systemkameran, jag velar och velar. Fegar och tänker att det ska vara så svårt, att det ska ta evigheter innan man lär sig det mest basic. Samtidigt, nu med barn så vore det roligt kunna ha en system och ta riktigt bra foton också. Hmmmm, fyller år i februari och så har vi en jul som kommer så kanske kanske jag ska våga önska mig det. Våga ta språnget, säger du det är värt och det bästa du gjort så ska jagf lyssna på dig!
Endera dagen ska jag maila dig, har lite frågor angående OBX. Funderar lite på en större familjesemester där nästa vår/sommar och kan behöva tips. Mer om det privat....
KRAM

L said...

Yes, we are a diverse country! If you go back far enough, we are all immigrants with roots everywhere - it makes us great! Personally I am proud of my English/Scandinavian ancestry! Love your pictures, I just purchased a Canon Rebel - is that what your camera is? Can't wait to practice! Fall is a great time of year, love the weather, just love it!

Christina said...

Du har så härligt "go" i dina inlägg!
Pumpkin Spice Latte, japp det är mums!!
Jag är ju en av dom som förfasas lite över julgrejerna redan ;-)
Jag älskar också min systemkamera, fast den är en Nikon :-) Det är en bra kärlekshistoria vi har med våra kameror och Macar ;-)
Kram!!

Annika said...

Desiree:
OCH vad kul att du gillade denna lilla lista.
Roligt.
Ja, jag gillar verkligen både dator och kamera och det är ju härligt.
Jag är galet trött på värmen, och jag vill ha lite kyla, på riktigt, nu.
TACK, ja kameran var ett skitbra köp.
och PSL är ju det godaste som finns.
Kramar!!

Camilla:
Ja, system är ju så kul just därför att bilderna blir SÅ bra!
Sedan kan jag verkligen förstå att du vill ha en digital sådan. Det är ju på det sättet vi vill ta bilder numera.

Podcasting är underbart och det gör mig inte ett dugg att inte ha med musiken. Det är inte den jag vill höra.

Ja,you bet...om jag inte åkt hem ofta hade min längtan sett helt annorlunda ut. DET är då ett som ÄR säkert.
Gillade verkligen alla era inputs igår.
Kramar!!

Erica:
TACK!!
VAD kul att du tycker det!
Jag blir ju så glad!

JO, många tycker ju att det är för tidigt med julsaker nu. Jag ör nog en av de få som inte tycker det, hehe...
Lite knäpp så där.

Kameran var illafall ett toppenköp!
Den bästa jag kunde ha köpt för mina behov!
TACK för berömmet. SÅ roligt att höra!!
Kram!

Annika said...

Anna:
Ja, det borde man faktiskt. Det skulle nog underlätta en del.
Japp, vi gillar våra prylar :-)
Kram!

Saltis:
WORD!!
DET är ju det man vill åt. Musiken bryr jag mig inte om.
Kram!!

Cari:
Låter som om ni har finfina dagar i Sthlm nu!
Härligt!
Ja, psl kan vara lite söt, det håller jag med om, men gooood!!
Yankee candles är ju hett hemma, jag vet. Ibland köper jag sådana här också. Himla bra ljus, och dryga också!
TACK för beröm!
Blir glad :-)

Annika said...

Elisabeth:
DET
r en lättnad med tanke på investeringen. Så skönt att trivas med den!
Japp, det där med skillnader inom landet stämmer absolut med Sverige också!
Väldigt mkt!

Anne:
TACK!!!
Ja, du vet ju att man ibland måste ventilera sådant här. Det blir en nödvändighet. OCH, der är så roligt och lärorikt med alla feedback som följer i dess kölvatten.
Så jag är glad över att du gillade det hela.
Anne, du ska ABSOLUT skaffa en systemkamera!! Ja, jag tjatar...
DU kommer INTE att ångar dig ALLS. DET lovar jag!
Speciellt nu med Stella. Du kommer att lära dig fort. Skaffa en bra bok om din kamera också så går det ännu fortare. Det finns massor med läroböcker om just den kamera du kommer att välja.
HAR du frågor så gråga!!
OCH vad kul med OBX!!!
INTE KLOKT!!
MAILA på!!
Kram!!

Annika said...

L:
Yes, that is the US in a nutshell, a country built by immigrants.
I really like it here, and I have two homes these days.

Yes, I have a rebel t2i. Loving it!
You'll have so much fun with your camera!!!

Christina:
TACK!!
VAD glad jag blir!
Ja, psl är grejjer det!
mmmm....

Visst har vi härliga kärleksförhållanden till våra tekniska prylar :-)
KRAM!!