Thursday, July 07, 2011

Sunny skies again...

The sun, and the warm weather, has returned to Stockholm again.
SO very NICE!!
We were enjoying yesterday's weather, and we took a guided tour named, "Under the bridges of Stockholm". It lasted two hours, and it was very interesting. I can recommend it!


I woke up at 3:30 this morning, and I took this picture from the bedroom window. SO serene! I think
we will occupy this apartment. For good :-)



Kungsträdgården in Stockholm.





I had a shrimp salad yesterday. Yes. Again. I had it at Thehuset (tourist joint) in Kungsträdgården and it was nothing to write home about, 4 out of 10. Yes, people, I will definitely try the shrimp salad at NK soon. I promise!!!


We are about to go "Under the bridges of Stockholm".


















Peter is a true American tourist. He really looked like one yesterday.


In the evening we met up with our good friends Monika and Patrik! It was so nice to see them again!!


We had dinner at their place. They live a stone's throw from my sister's place. WE were able to enjoy the beautiful evening while having dinner outside in their court yard (which they share with the rest of the condo). Thanks for a lovely evening, guys!



22 comments:

Anonymous said...

Underbara bilder du tar, så kul att se. Önskar er en fortsatt underbar semester!
Pernilla

Annika said...

Pernilla:
Tusen TACK!! vad glad jag blir!
Önskar dig en fin semester också!!!

Millan said...

Ser ut som om ni har det underbart hemma! Harligt med en riktigt sommardag med batfard och middag med vanner - utomhus dessutom. Vi osnkar oss ert fina vader nu till helgen eftersom vi har vanner fran sverige som kommer pa besok.

Ps, vad bra att tidningarna kom fram!

Kram

Annika said...

Millan:
Ja, vi har det verkligen BRA!!
Perfekt att komma ut på sjön då vädret är så här fint!
Jag hoppas och tror att ni också ska få fint väder.
Kram!!

Anonymous said...

Hej Annika - Fantastiska bilder och saaa fint dar Din syster bor. Jag har just kommit tillbaka fran Sverige och familjen. Fraga: Nar Ni ar i Sverige och det ar sa fint med allt, skulle Du kunna tanka Dej att flytta tillbaka? En van sa for lange sedan att nar man flyttar utomlands hor man inte riktigt hemma nagaonstans?? Kanner Du sa? Kram fran Ann i Vermont.

PS I gar kvall stod en stor fin alg pojke alldeles utan for vart koksfonster! Sa nara att man klart sag hans ogon. Life in the country!

Annika said...

Ann:
TACK ska du ha!!!
Ja, visst är det vackert vid Hornsbergsstrand.
Jag älskar det!
Hmmm...Ärligt talat vet jag inte om jag skulle vilja flytta hem. Tycker jag har det bästa redan nu som det är.
Jag känner så här; jag har två hem, ett här och ett i USA. Tycker det känns som en rikedom att kunna känna så.
OM jag skulle flytta hem skulle jag vilja bo såsom min syster bor. DET är en lisa för själen...
Just detta att se vattnet hela tiden.
Älgar ser man inte i Sthlm direkt...Mne snart ska jag till det riktiga bonnlandet då jag ska till Österbotten. I love life in the country, too...
Kram!!

Äventyret framtiden said...

Stockholm i mitt hjärta....nu slipper jag längta när jag får bit för bit av det sköna av dig.

Karinkram!

Petchie75 said...

Det är alltid kul att åka guidade båtturer i städer, och även om man "kan" staden så lär man sig alltid något nytt.
Ha ha, drack ni GLÖGG hos Monika och Patrik?? För visst står det glögg på de små muggarna? :D
KRAM från soffpotatisen ;-)

Miss Marie said...

Vad vackert! Och jag blir så sugen på räksallad nu, mums!

Annika said...

Karin:
JA, här blir det sthlm i kvadrat ett tag till...
TACK!!!
Snälla ord.
Kram!!

Petra H:
Ja, SANT, man lär sig mkt om sin egen staf och dessutom är det så vackert från sjön allting.
FNISS!! Det var glöggglas vi åt chokladmousse från :-) Monika hade lite kul med det...
Kram!!

Marie:
TACK!!
Ja, räksallad är så gott!!

Christina said...

Underbart!! Den turen är min favorit, tror jag åkte den minst tre gånger :-) Jag har så dåligt minne att det känns som första varje gång ;-) Ha en fortsatt härlig tid i Stockholm! Kram!

Elisabeth said...

Guidade båtturer i städer är roligt! En sommar åkte jag någon slags göteborgsk motsvarighet (Paddan, som den heter) två gånger eftersom jag hade kompisar på besök, och det var lite speciellt att se Göteborg från vattnet. Vilket härligt väder ni har fått nu!

Keith said...

Nice to see the pix of Monika and Patrik!! Yeah, I don't think you'd get Peter confused with a tourist from another country ;-)

Anne said...

Underbara bilder som vanligt, jag njuter och gottar mig. Vad kul förresten ni gjorde Under the Bridges, den turen har jag också gjort en sommar för inte alltför länge sen. Tyckte det var fantastiskt få "vattenperspektivet" på stan den vägen, väldigt bra tur.
Mysigt bo i innerstan men ha en innergård som dina vänner Monika och Patrik. KRAM!

Tankevågor said...

Vad roligt att ni tog en båttur under broarna! Vet du att det har jag också så länge tänkt att jag skulle vilja göra någon gång.
I London har jag gjort det och det gav en dimension till att se staden från vattnet på något vis.

Man borde faktiskt ta och vara turist i sin egen stad någon gång också!

:-) Peter ser verkligen ut som den äkta turisten där med karta och allt! ( Men jag tycker förstås att han ser ut som en engelsk turist inte amerikansk ;-)

Ha det fortsatt gott!

Kramar i massor

Anna, Fair and True said...

Tror att jag också åkt den båtturen en gång? Slussade ni också?

bettankax said...

Stockholm är en mycket vacker stad. Dina bilder gör den rättvisa.
Ser fram emot fortsättningen av jakten på den bästa räksalladen.
KRAM!

Annika said...

Christina:
Den är så bra!!
Jag skulle kunna tänka mig att göra om den!!
Kram!

Elisabeth:
ja, det är härligt att komma ut på vattnet. Skulle gärna ta er berömda Paddan-tur!!!
Kul att turista i egen stad!!

Keith:
There they are!!
Peter looked so American, it was funny!!

Annika said...

Anne:
TACK!!
Ja, den båtturen skulle jag kunna göra om igen. SÅ bra, och så fin!
Ett helt annat perspektiv blir det verkligen!
Jag har nog aldrig tillbringat så mkt tid på Kungsholmen som jag gjort denna ggn :-)
Ja, visst är det mysigt med innergård!
Kram!!

Lisbeth:
TA den båten!!
Det är så KUL att se stan från vattnet och dessutom LÄR man ju sig ett och annat. GILLAR!!
Det är verkligen nyttigt att vara turist i egen stad!!
HIHI, ja kanske han ser engelsk ut också!! Fniss!
Han har ju lite royal english blood i ådrorna så vem vet, hehe!!
Turistig var han iaf, karl'n...
Kramar!!

Anna:
Ja, vi slussade, både vis Slussen och vid Hammarby. Det var kul!
Kan varmt rekommendera denna resa!!

Annika said...

Bettankax:
TACK!!
Jakten går vidare :-)
OCh under tiden får kameran jobba övertid!

Magdalena and Co in US said...

Mysigt. Vad roligt att du skriver om under broarna turen. Har tänkt massor av gånger att jag velat göra det, men aldrig blivit av. Men vem vet, nästa gång när jag är turist i min egen stad kanske. Och nu när du rekommenderar den så ska jag försöka få till det. Ha en fin helg. Kramar

ullrika said...

Stockholm är verkligen en av världens vackraste huvudstäder (tätt följd av t ex Prag)! Härliga bilder du visar, särskilt i inlägget från idag: fantastiskt vackert!

Jag blir nyfiken på artikeln om din dotter i Julia-tidningen också, kan du inte försöka visa lite från den?

Massa krams! - och ha det fortsatt underbart under er resa här i Sverige!