Friday, April 22, 2011

Skön stranddag

Idag blir det så att jag hoppar över fredagstemat.
Jag har inte så mycket att säga på temat påsk eftersom jag nästan slutat fira den högtiden.
USA har effektivt förstört påsken för mig. Här varar påsken bara en enda dag, Påskdagen. Ingen har någon extra ledighet runt påsk, jo skolbarnen i flera kommuner, det är allt. Det är dock inte påsklov det kallas då, utan spring break. I vår kommun läggs alltid vårlovet vid påsken, och därför kallas det påsklov, iallafall av mig.

Jag äger knappt något påskpynt. Affärerna säljer gott om fint pynt, men jag ids inte köpa.
Nej, påsken går obemärkt förbi hos mig. Iår ännu mer eftersom vi är vid havet tills på söndag.
Påskdagen kommer att "firas" i bilen då vi ställer kosan norrut igen, då ska vi sitta i bilen i över 8 timmar. Japp, så ser min påsk ut...

Idag är det Långfredag, eller LOOOONG Friday, eller TALL Friday...
Nejdå, Långfredagen går under namnet Good Friday här.

Igår var det den perfekta beachdagen! 27 grader varmt och strålande sol.
Peter gick tidigt ner och hyrde en cabana, en strandkorg. Vi tillbringade nästan hela dagen nere på stranden. Karolina badade, jag med. Jag kollade vattentempen, det är ca 20 grader varmt i vattnet här. DET kan man, som nordbo, inte klaga på.
Så vi badade!!
Jag har lite problem med Atlantens stora vågor och vågar mig inte riktigt ut i dem. Fegis som jag ÄR.
Karolina har inga sådana problem, inte Peter heller.
Vi simmade i poolen också. Känns ju lugnare ;-).

Jag tog inte med kameran ut på stranden igår.
Nope, törs inte riktigt. Minsta sandkorn i den skulle betyda katastrof. Imorrnbitti tänker jag dock ta med den ner och plåta (och sen springa upp med kameran på rummet igen, snabbt, snabbt).

Idag lite mulet väder, hot om regn...Hoppas det är fel, vädergubbarna och gummorna hade ju fel igår så det kan de nog ha idag också...


Igårkväll for vi till Broadway at the beach och mötte upp med min svenska kompis Monica och hennes familj som också är här på påsklov, eller spring break. Här Monica och Alicia.


Wonder Works, ett upplevelsemuseum. Vi kanske går dit idag...


Vid Broadway at the beach vimlar det av karpliknande stora fiskar i vattnet. Om man vill kan man mata dem, och då blir det så här galna. Äckligt, if you ask me...


Tanken igår var att Peter och Karolina skulle åka zipline, men kön var så lång att vi får satsa på att åka idag, eller imorrn, istället. Jag? Åka? Skulle INTE tro det...


Då vi kom hem igårkväll var det så gott som mörkt. Det var kallt också, blåsigt som bara den. Karolina och jag tog en promenad på stranden. Jag tog den här bilden med tungsten white balance, blixt och hög ISO...

25 comments:

Saltistjejen said...

Å vilken cool kvälls/nattbild! Gillar!!!! :-9
Och ni verkar ha det super tycker jag. 27 grader i luften och 20 i vattnet låter kalas!
Zipline låtet jättehäftigt tycker jag. DET hade jag gärna provat hahaha! Fast med åren har även jag blivit fegare så kanske hade jag inte vågat om jag väl varit där hahaha! Ute på Norrbyskär utanfn Umeå har de ju en sådan där äentyrsbana som jag oh kompisar var på för massvis med år sedan. Sååå KUL!
Kraam!

Annika said...

Saltis:
TACK!!
Ja, den bilden blev COOL!! DET tycker jag med!!
Igår var det den perfekta dagen!
Kunde inte ha varit bättre väder.
idag är det kallare, mulnare och blåsigare...
Zipline ja, vi ska se när P och K åker den. Förmodligen imorrn. jag är ruggigt feg.
KAN tro att du skulle våga!!
OCH ha KUL!!!
Kramar!!

Desiree said...

Härligt att ni fått en riktigt fin stranddag. Låter som ni har det supernice. Hoppas att vågorna lugnar sig något så att du får njuta av havet också lite mer. Gillar sista bilden på Karolina här. Cool och jättefin.Blev väldigt bra med denna white balance och hög ISO. Lovet it!!!
Glad påsk på dig.
Kram!

Annika said...

Desiree:
Ja, det var en superfin stranddag igår. Idag är det kallt, blåsigt, mulet...
Det får bli andra aktiviteter idag.
Vågorna kommer aldrig att lugna sig, det är de eviga bränningarna...
Passar inte mig, hehe...
TACK, kul att du gillar nattbilden.
KRAM och GLAD PÅSK!!!

Äventyret framtiden said...

Jag håller med föregående talare:). Nattbilden av Karolina är jättefin!
Fiskarna måste ju vara urhungriga som blir så där vilda och galna...
Ha det fortsatt skönt och njut fullt ut av allting du får vara med om.

Tall Friday-hugs!:D

Nilla said...

Stranden, det låter skönt det! Vi har också soligt och vackert väder, men inte badläge förstås. Ha en skön helg!

Anonymous said...

Vad härligt med bad i hav!!! Sa skööööönt det later! Nattbilden pa Karolina är jätte fin! Man hör vagorna & känner the seabreeze...glad pask pa er!
Kramisar, Lisa

Christina said...

Åh vad härligt med en stranddag! Vad varmt i vattnet det var, till och med jag skulle bada utan problem :-) Jag har inte lyckats få till någon påskstämning heller så den går obemärkt förbi här med. Fick veta igår att det inte får heta Easter egg längre utan ska heta Spring sphere istället... hur som helst, hoppas molnen skingrar sig och att ni får en kanondag!! Kram!

Elisabeth said...

Vad roligt att det blev så fint väder! Här har vi helt osannolikt fint väder idag, 19 grader fortfarande (när klockan är 18:46 här). Jag gillar också kvällsbilden från stranden. Det går riktigt att känna havsvindarna i den.

Annika said...

Karin:
TACK!!
Ja, en bilden blev riktigt cool! DET var så kallt, så kallt då jag tog den...
Brrrr....
Fiskarna är ruskigt snuskiga, usch...
Kram och Glad Påsk!!

Nilla:
Ja, det är skönt, men idag är det kallt, kallt...
Kram o Glad Påsk!!


Lisa:
ja igår var det en toppendag!!
SÅ vackert väder!!!
Tack, den bilden gillar jag också!!
Kram och Glad Påsk!!!

Annika said...

Christina.
Ja, riktigt härligt att vara vid havet.
Idag är det dock kallt, blåååsigt och regnigt.
Vi ska på bio om en liten stund.
Helt sjkt att det är så PK att det inte ens får heta påskägg längre. Eller easter egg. Blir förrrrbbbannad på sånt PK-hetsande...
Kram och Glad Påsk!!

Elisabeth:
ja, igår var det en finfin dag. Idag motsatsen.
Ska på bio om en stund.
TACK, jag gillar också den bilden.
GLAD Påsk!!

Anne-Marie said...

Det där lutande huset var kul. :) Och bilden på Karolina var supercool. Har tyvärr inte hunnit kommentera så mycket de senaste dagarna men har följt ditt strandäventyr ändå. Ni verkar ha en fin och trevlig påskresa. KRAMAR!

Bloggblad said...

Dina bilder känns verkligen exotiska!
Men - är verkligen inte långfredagen en helgdag, den är ju central i kristendomen och USA är ju kyrkorna vid liv.

Grekland nu said...

Alltid lär man sej något nytt genom sina blogvänner! De här dagarna har jag för första gången förstått att påsken är så "liten" i USA, det visste jag inte förut. Känns märkligt för mej som bor i Grekland där påsken absolut är årets största högtid, både religiöst och socialt. ALLA åker hem till sina byar (om man nu har någon) och det finns många fina traditioner kring påsken. Men ni verkar ha det härligt, trevlig fortsättning på helgen!

Anonymous said...

Happy Easter

Tankevågor said...

OMG! Vilken häftig bild på Karolina där på stranden! Tänkte bara hoppa in här och kolla hur ni har det på beachen men var helt enkelt tvungen att kommentera den! Woow! :-)

Härligt Annika att ha en kamera att leka med eller hur? Du har alltid haft blick för det där och tagit jättebra bilder men nu tror jag bestämt att du kliver i väg några höjder i ditt fotograferande! Imponerande! :-)

Fortsätt att ha det skönt! Vi fortsätter att fira Hampus som fyllde på PINK-torsdagen och sen i kväll åker Anders och jag ut till ön. Ska bli sååå skönt att landa där ute hur sent det än blir.

Kramar i farten från ett soligt Stockholm.

Anonymous said...

Fina bilder som alltid! Och speciellt den sista.
Den där linbanan såg rolig ut. Jag skulle nog prova också men maken min skulle nog stå över. :)
Vilket kanonväder ni haft.
Påsken har gått förbi omärkt här också hos oss. Inte ett påskris eller påskägg så långt ögat når.
Ännu är pojkarna små så det inte vet att de missar godis. :)

Jag kan tänka mig att det varit underbart att vara på en liten semester men att komma hem igen är också skönt.

KRAM!

Katarina said...

Härliga bilder Annika! Ser ut som ni har det gott!

Kram

Annika said...

A-M:
TACK!!
KUl att du gillar bilderna!
Ja, vi har en bra liten minisemester.
Tack, jag gillar också bilden på K på stranden i mörkret.
Glad Påsk!!!
Kram!!

Bloggblad:
Tackar.
nej, Långfredagen är absolut ingen helgdag, märkligt va? Det är en helt vanlig vardag.
Så konstigt kan det vara i det ofta uber-religiösa USA. USA har förstört påsken för mig iaf. Jag ids inte fira den alls.
Det är så mkt mer känsla i påsken hemmavid.
GLAD PÅSK!!!

I-B:
Ja, jag förstår att det kan verka helskumt.
Men påsken är som en liten suck här...
USA har förstört allt vad påsk innebär för mig.
Vem bryr sig om bara en enda dag?
Inte ens Annandagen får de vara lediga, eller Långfredagen.
Har en känsla av att det har att göra med "the seperation from the church and state".
Påsken är viiiida större i Europa.
men, många, många går i kyrkan imorrn och äter påskmiddag och letar påskägg. men det är som sagt bara en enda dag som räknas...
GLAD PÅSK TILL DIG!!!!

Annika said...

Cevennenwolf:
Detsamma till dig!!
Happy Easter och välkommen tillbaka!

Lisbeth:
TACK!!
VAD roligt att du tycker det!
VAD glad jag blir.
Jag är också nöjd med den. Roligt att leka lite med kameran är det verkligen!!

TACK för dina fina, fina ord. Du anar inte så glad du gör mig!
systemkameran öppnade mina ögon på ett annat sätt än min gamla bridge/zoomkamera gjorde!

Underbar påsk ni har hemma hos dig!!
Ha en superfin helg på ön!!
Grattis till Hampus!!

GLAD PÅSK!!
Stora kramar!!!

Jess:
TACK!!
Idag, framåt em, är det sagt att K och Peter ska prova ziplinen!! Linbanan!!
Läskigt.
Men det tycker inte de!
Igår var det stans uslaste väder, uselt..regn, storm och kallt.
Idag är det ngt helt annat!!
Härligt.
Påsken försvinner här också. Jag bryr mig noll.
Hoppas att ni har det skönt!!!
KRAM!!

Annika said...

Katta:
TACK!!
ja, vi har det fint!
Kram och Glad Påsk!!

Hannele på Hisingen said...

fin strandbild

Annika said...

Hannele:
Tackar!!

Bejla said...

Se där; det blev ju ett litet temainlägg i alla fall. Att inte pynta och fira är ju också ett bidrag. ;-) Låter som om ni fick några härliga upplevelser med er hem från semestern och grattis till maken på stora dagen! Hoppas även det går bra med kommande premiär - Röda nejlikan var bara en stoor favorit för mig när jag var yngre. :-)

Anna, Fair and True said...

Wonder Works såg roligt ut! Ja, du är Christmas all in så då finns det nog inte rum för påsken ;)