Thursday, September 16, 2010

This is my now...

Idag taggar vi ner diskussionen här hos Yours Truly.
TACK för allt er tänk, och ert tyckande, i frågan om dödsstraff. Jag är så glad att vi alla står på samma sida.
Jag lovar att uppdatera er om hur det går för Teresa, men ni kanske läser om det i svenska tidningar också? Vet inte om de rapporterar om sådant här, men har för mig att de brukar göra det.

Vi befinner oss schmack in the middle of september och jag kan tala om för er att vädret är HÖGSOMMARLIKT. Ja, högsommarlikt som nordisk julisommar alltså. Temperaturerna ligger på 20-28 grader varje dag. Fukten har dragit åt fanders, och det är helt enkelt väldigt trivsamt och skönt ute nu. Men, ja, jag börjar lessna på sommarkläder rejält nu, kan jag säga.
OCH, det är sol varje dag. Varje dag. Igår sa meteorologen på NBC-4 att hans jobb är trist nu, inget händer med väderleken. Samma gamla väder dag ut och dag in. I naturen är det kruttorrt. Vi behöver regn.
På nätterna kryper kvickslilvret ner till 13-15 grader.

Så här ser det ut nu--eller rättare sagt--så här såg det ut igår eftermiddag....



Mina hortensior ser iår väldigt ledsna ut. Anledningen till det är den heta, heta sommaren, men även det myckna regnet som föll i juli och i början av augusti.
Campanulan mår bra, och den klänger längs sin spalje...


Märkligt nog har mina rosor det rätt ba också, och de fortsätter att blomma. Jag har massor med nya knoppar på dem.
Kärleksörten är som finast just nu, och översållad med humlor. Fast det här är nog såkallade carpenter bees.


Det här är en blomma från ett myrtenträd. De blommar för fullt i trädgårdarna nu. jag har inget myrtenträd hos mig. Detta tillhör en granne...
Grannens myrten...


På golfbanan gläder sig golfarna åt det vackra vädret...





Ängen som tillhör vårt område...
En av parkvägarna som leder in till vårt område.


Och här är temperaturen klockan 16:30 igår...

Idag ska jag äta lunch med maken himself i Tysons Corner. Det ska bli trevligt.

Önskar er alla en fin dag!!

25 comments:

olgakatt said...

Så mycket vackert som ännu blommar hos dig!
Här har hösten nu markerat sin närvaro även om solen skiner just nu.

Desiree said...

Du har allt gröna fingrar som får allt att blomma och växa så fint som det gör i din trädgård. Jag förstår att du är less på sommarkläder. Men har hade jag gärna fått lite av den värmen. Här regnar det mest varje dag så jag önskar att jag kunde skicka lite regn till dig som behöver det. Ha en skön dag.
Kram!

alegni said...

jag avundas er verkligen er långa sommar! idag har jag faktiskt plockat en hel massa hallon i trådgården. hallonbuskarna brukar verkligen inte ge skörd så här långt in på hösten här. kanske det betyder att vår höst också är mild...
kram

Annika said...

Olgakatt:
ja, visst är det!
Man kan se att vissa träd börjat skifta lite. Annars är det mest sommarlikt...
Jag tar gärna lite mer höst nu...

Desiree:
Ja, jag vet...
Vi byter lite. jagtar lite regn och ni får lite soli Sthlm. Vet du, min trädgård är inte speciellt fin iår. Den är inte det. Vädret har slitit hårt på den.
KRAMISAR!!!

Ingela:
Jadu, den är lite väl lång, kanske. Börjar lessna rejält nu. Så känns det alltid den här tiden på året.
Ja, jag har förstått att ni haft det milt och fint ni med. Hallon, mmm....
Kram!!

HeLena said...

Här bara regnar det... med lite solglimtar emellanåt. Tack o lov 13grader varmt:D.
Hoppas lunchen smakar och är trevlig!
KRAMAR

HeLena said...

ps glömde..
HÄRLIGA BILDER!! ds

Anonymous said...

Njut av lunchen med maken! Sådana stunder är guld värda! Min kära make klev just in genom dörren och klockan var bara 14.30! Blev glatt överraskad! Visserligen sitter han i telefonmöte nu men ändå!

Anonymous said...

Jag byter gärna vårt väder mot ert. Jag var inte klar med sommar och sol när hösten kom.

Annika said...

Helena:
Ja, jag hör dig...
Inte så kul kanske...ska vi blanda och ge lite?
Ska bryta in i duschen strax och sen bege mig...TACK för bildberöm!!
Kramar i massor!!!

Brysselkakan:
Ja, det blir nog trevligt. HAHA, jag trillar också av stolen när Peter dyker upp tidigt från jobbet, men precis som din make jobbar han ju då hemifrån ibland också.

Annika said...

Annika:
VI byter.
RAKT av.
Works for me :-)

Saltistjejen said...

Jag älskar denna årstiden! Helt klart min favorit här på amerikanska östkusten! Just att det är varmt men ändå skön och fräsch luft! SÅ skulle jag kunna ha det länge än. Regn och rusk vet jag ju kommer och den säsongen är rätt lång här i NY så näe, den får gärna vänta lite. Den där riktigt kylan likaså. Vi har lite svalare än ni dock. Tror temperaturenrna här legat runt 20-22 grader eller så hittills i veckan vilket jag tycker är perfekt faktiskt! Och sol får det gärna vara! Det är så jobbigt på morgnarna när det regnar. Att bylta på E regnkläder och stövlar som hon INTE vill ha (mer än när hon är inomhus och leker brandman... ;-)) och så vet jag att de inte går ut lika mycket på dagis när det är dåligt väder. Inte som i Sverige där ungarna var/är ute i ur och skur vintern, vår och höst. Här är folk sååå mycket mer känsliga för regn och framförallt kyla. Så bra väder bådar för att de är ute mer vilket jag tycker är bra! På vinterhalvåret kommer de ändå tillbringa mycket mer tid inomhus p g a just kylan så jag är glad så länge det är fint väder och lärarna tycker de är ok för barnen att vara ute. :-)
Ha en jättemysig lunch idag!
KRAM!

Livet enligt Jenny said...

Skall vi byta??!!?? Seriöst alltså jag är villig om du är det. Här pissar regnet ner varenda dag och det är härliga 8 grader. Eftersom jag bor på västkusten så blåser det ju en hel del med och då det regnar så kommer inte regnet uppifrån som i normala städer utan sidledes och nerifrån så man ser ut som en dränkt katt efter 2 meter typ. Gnäll gnäll gnäll.. jaja nu skall jag sluta. hehe :)
Vilka underbara prommenadvägar du verkar ha hemma. Måste vara toppen när du är ute på PW. Hur går det för övrigt med det?? Har inte hört något om din träning eller mathållning efter sommaren.
Kramen

Elisabeth said...

Myrtenträdet var verkligen fint! Det är roligt med lite blommande träd på hösten också. Här finns höstsyren (syrenhortensia), men annars är det ganska tunnsått på sådant. Hur mår dina dahlior förresten?

Miss Marie said...

Vad vackert ni har det! Många fina blommor! Härligt med värme... men jag känner ändå att det är skönt att hösten kommit till både Sverige o Tyskland, nu vill jag kura upp mig på soffan med te o filt! :)

Musikanta said...

Här är också vädret konstant - regn varje dag. Ibland är det lite uppehåll, men för det mesta regnar det hela dagarna. Men det är ganska varmt för årstiden, så man får vara glad för det.
Spelar du inte golf själv? Måste man inte det om man bor granne med en golfbana?
Fantastiskt fina bilder som vanligt! Hur bär du dig åt?
Varm kram från Ingrid

Marianne said...

Så fina blombilder!

Jag har inte sett någonting i svenska tidningar - ja på nätet då. Men det kanske kommer. Tror inte de brukar skriva om dödsstraffen mer när det redan är gjort eller om det blir stor uppståndelse kring någon. Men jag kan ha missat det också. Hoppas hon klarar sig.

Här har temperaturen också sjunkit något, tack och lov!

KRAM!

Bloggblad said...

Ljuvligt med högsommar... här kom ju hösten redan i början av augusti och den har hängt sig kvar. Inte en enda sensommardag... eller, kanske ett par halva, men inte mer.

Och jag har haft så fullt upp att jag varken hinner läsa bloggar eller skriva några... men jag återkommer!

Suzesan said...

Vackra bilder. Vi har delvis sommar här fortfarande. Men men igår kunde du fått det vattnet vi fick. Har sällan sett sånt regn. Ehh regn kan man nte kall det. Vet inget ord för det där!!I stormen.

S-T-O-R-M

Bra att sticka ut hakan i inlägget nedanför. Jag skriver inget om det för jag är så splittrad i frågan. Kan inte säga nåt alls om det för det kommer nog bli fel om jag säger nåt om det;)

Men du har en bra åsikt ANNIKA.

Kram
/Susanne

Fröken Anki said...

Håller helt med att det är skönt utan fukten. Men jag gillar också att det blir lite varmt på dagen fortfarande. Läste svägerskans FB-post idag och hon hade skrapat is på bilrutorna i morse. Det vill inte jag göra än!

Hoppas ni hade en trevlig lunch!
kram

anna of sweden said...

Underbara bilder!

Idag på eftermiddagen regnade det här och jag hade minsann jeans på mig. Det du! ;)

Huggies!

Anne-Marie said...

Du kan verkligen ta fina bilder! Ser fantastiskt vackert ut. Jag vill också ha regn, det är så torrt här. De har pratat om regnchanser till helgen här i norra Kalifornien. Kram!

Annika said...

Saltis:
Hösten är bästa tiden på östkusten, inget snack om saken.
Och visst känner man att det är på g, men igår var det 92 grader varmt och superfukttigt, så vill inte jag ha det i mitten av sept. OK, det är ovanligt, men iaf.
Nej, det får gärna vara sol och vackert men runt 16 grader eller så.
Rusktiden tycker inte jag är ngt farlig, vintern är mest grådaskig, men lång är den inte. I mars är det vår igen, och vacker höst kan det vara till mitten av nov, ibland längre. Så visst "rular" hösten, big time!
Jotack, skolan är verkligen fjantig med sin utegång. Minsta regn och det blir inomhuslek på lekis och es.
Personligen säger jg dock, bring in the colder days!!
Kram!

Jenny:
Vi byter!!
eller vi kan dela så det blir mer rättvist, hehe...
Ja, jag kan förstå att du inte gillar det där.
Tack, det går bra med vikt och mathållning. Jag kör som innan sommaren, tar mina pws/run och håller en lo-cal diet.
KRAMAR!!

Elisabeth:
Visst är myrten vackert, ser nästan ut som syrener på håll.
Dahliorna har sett sina bästa dagar. De har inte alls mått bra den här hösten.

Annika said...

Marie:
Visst kan det vara skönt med värme. Men, jag känner som du-vill kryp ihop under en filt medtända ljus och regnsmatter mot rutan...

Musikanta:
Ja, vi har varmt, och ni med, fastän ni har mkt regn.
Spelar inte golf :-) Inte alls, men jag får gärna på banan när det inte finns ngra golfare där, dvs sent om kvällen och på vintern när snön ligger.
TACK, det ar snällt sagt om bilderna!!
Kram!

Marianne.
TACK!
Nej, jag vet inte heller om det skrivs om henne. Måste nog googla lite på google.se och se.
TROR inte hon klarar sig.
Det är för j-gt.
Igår 34 grader och fukt så ini...
Vidrigt.
Bättre idag, tror jag...
Kram!!

Annika said...

Bloggblad:
TRIST när sommren avviker sådär tvärt, minns att det var till o från där i aug i Sverige.
Bloggarna och bloggen ligger kvar, så du kan simma lugnt. :)

Suz:
Skönt att sommaren dröjer sig kvar lite i det fina Halmstad.
Höststormarna har redan börjat alltså?
Dödsstraffet ja. Jo, jag vet att jag sticker ut hakan, men så ser jag på det hela. Jag vet ju att det finns många, många som är för det hela också.
Stora kramar!!

Anki:
Egentligen är det den perfekta sommaren NU. Nu när man är less på den.
Nej, skrapa frost har jag ingen lust med heller. Inte än.
ska skriva till dig idag!
Kram!!

Annika said...

Anna Swe:
TACK!
Igår pissregnade det här hela em och halva kvällen, men det var varmt och j-gt fuktigt.
Jag hade också på jeans, men det var för varmt ute...HIHI!!
Huggies!!

A-M:
TACK, vad snäll du är.
Ja, vi har kruttorrt här också. Så jg förstår hur du känner dig. Hoppas att ni får lite regn i helgen.
Kram!!