Saturday, February 06, 2010

Holy MOLY! ÅKE del 2!!!

Lord have mercy!!
OCh SHIT vad häftigt detta är!

Jag kan glädja mig och vara barnsligt lycklig så länge vi har strömmen kvar. Vi har ström. OCH, jag tillägger; TA I TRÄ!!
So far, so good!!

Klockan är nu 14 och jag känner mig EXTREMT flitig som bloggerska idag, och därill på en LÖRDAG!
Men århundradets snöstorm, även kallad MEGA-ÅKE, inträffar ju bara en gång så det gäller att dokumentera in ABSURDUM!!
Min kamera får jobba hårt!

Snön fortsätter att vräka ner, och den sista flingan beräknas falla runt midnatt. OCH på det kommer iskylan.
Peter och jag har varit ute massor idag, och vi kommer säkert att gå ut igen.

Jag har aldrig sett Reston så här. Det är som NARNIA!!!
Den större vägen, Soapstone Drive, utanför oss är helt oigenkännlig. Träd har fallit som tändstickor över den...

Häng med ut!!!

Snödjup nu? Närmare 6o centimeter, kanske mer...
And the snow is falling!!!

Åke is HUGE!!!!



Framsidan...
Vi skottar gångar i snön...




Ja, någonstans finns det bilar också...




PÅ den här gatan bor vi...
Är det i Reston? Eller är sdet i Narnia?




Stackars billägare...Täcker försäkringsbolaget detta? Eller blir det force majour?



"Hemma på vår gata i stan..."
Plogbil a la Reston...





Soapstone Drive...som en helt annan värld...Träden ligger som tändstickor över vägbanan.



Grannarna hjälps åt med att ta bort grenar från en drabbad bil...
Peter skottar...




Härunder finns en bil. Ja---tom en stor jeep---vem kan tro något sådant?



Decket klockan 13:45

And it is snowing and snowing and snowing and...

Detta är förmodligen inte dagens sista inlägg.

Stay tuned...

24 comments:

Anette said...

Vi har hamnat i Narnia, helt klart!!! Jag tror det är dags för oss att gå ut för andra gången, snön börjar avta lite här.
Vårt stora ek på framsidan tyngs ner av all snö och hänger ner över grannens tomt, börjar bli orolig att det ska förstöra deras staket!
Jag var ute och försökte skaka av snön och fick en rejäl snödusch!!!
Fantastiskt detta! MEGA-Åke! Underbart

Kerstin said...

Men det är ju helt otroligt vad mycket snö ni har! Det är ju som här i Umeå. ;)
Jag förstår att du studsar av glädje, det måste ju vara fantastiskt att få en "riktig vinter". Stackars bilägare dock, det är ju inte alls kul med träd över bilen.
Ska bli spännande att följa era äventyr. Hoppas att inte strömmen försvinner.
Må så gott, ut och gör snöänglar nu! :)
Kram

Annika said...

Anette:
JAG älskar MEGA-ÅKE!!!
Här snöar det rätt friskt fortfarande. Jag tycker det är så mysigt så länge man får behålla strömmen och inget händer...
COOLT är det.
Vi bor i Narnia nu...
Otroligt!!!
Jag ska nog också gå ut igen snart!
NAJS!!!

Annika said...

Kerstin:
SÅ coolt alltså!
ja, min bror sa att han tyckte det var lite Umeåstuk över bilderna...
DETTA är otroligt faktiskt!
Otroligt!!!
Jag njuter och det snöar...
Kram!

Anette said...

Jag är också tacksam att vi har ström!! Fy sjutton vad kallt det skulle bli utan värmen på. Och utan internet, hjälp!!
Har en termos med varmt vatten, just in case. Då kan man ialla fall dricka lite te :)

Moster Mjölgumpa said...

Jag är VÄLDIGT avundsjuk på dig just nu. Tänk att få gå ut på en promenad i det sagolandskapet...

Annika said...

Anette:
Bra ide med termosen. Skall genast verkställa!!!
Ja, gode tid om man blev utan ström. Det skulle var för j-gt...
Måtte det inte...

Moster M:
Narnia är faktiskt helt underbart just nu!!
Detta är så coolt och häftigt att jag knappt kan bärga mig...
:-)

Humlan said...

Det ser verkligen ut som ett sagolandskap och jag förstår att du njuter. Det är så bra med bilderna på ditt deck, där ser man verkligen hur mycket som har kommit under det senaste dygnet.
Tråkigt för bilägarna och på alla skadade träd, men annars ser det underbart ut (t.o.m. för mig som är så trött på snömodden här!). Bara ni får behålla stömmen!
Tack för att du uppdaterar så mycket i dag, det är bra med egen rapportör från ovädret! :-)
Kram!

Suzesan said...

Men Annika. Först bo i slott och sen Narnia. COOLT. Håller tummarna nu för strömmen.

Go for it. Hahah fin bild på Peter han ser glad ut och snöig. Snöänglar snöänglar snöänglar:)*ropar och gör vågen*

Kram
/Susanne

Tankevågor said...

Men åh så otroligt VACKERT det är Annika!
Nu håller jag tummarna för att ni får behålla strömmen....men om inte så har ni kanske en grill som ni kan värma mat på...
När vi blev av med strömmen för några år sen så grillade vi på takterrassen och så hade vi ett Trangiakök som vi värmde vatten på. Vi var ju utan ström i flera dar i vår del av Stockholm då.

Hur går det med erat tak på huset? Ligger det tungt eller åker snön av?
Visst finns det saker som man kan oroa sig över....men allt är så himla häftigt! Vilken ÅKE!!! :-))

Otroligt härliga bilder Annika!

Här har vi just nu avslutat den första deltävlingen i Melodifestivalen till lite god mat och gott vin....nu blir det film med Pierce Brosnan.

Ha det gott i snön!!

KRAM från oss!

Inger said...

Hänger med på dina vandringar i snön. Det ser helt overkligt ut, men väldigt vackert. Följer med intresse förändringen på din altan.
Plogbilen verkar inte så imponerande precis.
Må gott i snön!

Annika said...

Humlan:
Ja, det är underbart så länge allt flyter som det ska och inget går sönder eller slutar funka...
Peter vill skotta decket, men det får han inte...
Nej inte. Inte förrän imorrn.
Det är ju en sådan bra måttstock.
Väldigt trevligt detta med uppdaterandet faktiskt. kan ju inte göra så mkt annat än plåta och sitta vid datorn. UT kommer vi icke...
Kram!!

Suz:
ja, jag vet från slott till Narnia. jag klagar inte!!
Härligt är det.
Strömmen har vi, ta i trä...
Snöänglar är det för djupt för nu,jag skulle sjunka nästan en meter ner, hehe!!!
KRAM!!

Londongirl:
Ja, det är som en SAGA!!
SÅ vackert är det!!
Så otroligt coolt alltså!
Jag njuter och gläder mig åt strömmen.
Flr man vet aldrig, 200.000 lär vara utan ström.
Ja, grillen ja...den är på decket...jag skulle få gräva fram den, men det skulle funka...
Värmen skulle man ju börja sakna illa kvickt. Jag är inom gångavstånd till Reston Sheraton. Skulle väl få slagga där om det gick åt h-vete...
Mysigt med melodifestivalen!
kramar!!

Annika said...

Inger:
HIHI,KUL att du hänger med i snöovädret ÅKE!!!
Ja, altanen är en bra måttstock. Peter vill skotta det. DET får han inte.
Ja, det är ganska overkligt detta...som att få en present, på ngt sätt.
Jag älskar sånt här...
SÅ länge inget inträffar.
Ha det så fint!!

Linda said...

Det måste vara så underligt att se hur landskapet förändrar sig så snabbt! Vilken upplevelse!!!
Och precis som du säger, så länge man har mat, ström och varandra så är det nästan bara mysigt med sådana här "oväder".
Kram!

olgakatt said...

T o m på våra nyheter rapporteras det om din Åke - värsta snöfallet i DC på 97 år, tror jag dom sa.

Men man KAN bli less på att skotta!

Petchie75 said...

Wow, vilken vinter det har varit ÖVERALLT (ja, förutom hos oss, ha ha) - USA, Skåne, resten av Sverige, Madrid när vi var där för en månad sedan. INte klokt!! Håller tummarna att ni även i fortsättningen har el, och att ni kan fortsätta att njuta av snön imorgon! Så himla kul för er! Skönt ändå att det är timat till helgen så folk inte behöver försöka ta sig till jobben.
Och imorgon är det Super Bowl - insåg vi typ i onsdags, men vi bryr oss inte det minsta...
Kram

Saltistjejen said...

Himmel!!
ja vi såg att DC drabbats ordentligt. Själva har vi klarat oss undan. ingen snö alls nästan. Lite blåsigt och lite små flingor i morse men sedan ignet mer. Tror Åke åkte förbi NYC. Fast det är jag nog glad för ändå. Staden blir rätt kaotisk av sådana snömängder och eftersom de saltar som tokdårar här så blir det mest slaskigt o trist.
Haha du borde iallafall vara nöjd nu och verkligen njuta av en riktig vinter! :-)
Kramar!!!

Elisabeth said...

Sanslöst vilka mängder med snö! Allt är då alltid större och mer i USA. ;)

alegni said...

jisses, jag tycker faktiskt lite synd om er - ja inte dig, du är ju van och du gillar snö - men alla andra eftersom de inte riktigt vet hur de ska handskas med eländet och för att det inte finns riktiga plogbilar så ni helst skulle få framkomliga vägar.
hoppas strömmen inte försvinner, för idag får du ju absolut inte missa pausprogrammet under superbowl - THE WHO!!
stor varm kram!

Anonymous said...

MY GOD!!! Vilka mängder. Kanske inte lika kul när det börjar töa. Då får ni en pool på ert fina däck. Får hoppas att det ligger kvar länge så ni får njuta ordentligt.

Jessica

Camilla said...

Ser att ÅKE blev megaformat. Mysigt värre.
Men herregudd, vad är det där för snöplog??!! Kankse borde de där snöröjningsansvariga ta en liten studieresa till Sverige. Här är det ju väghyvlar, traktorer och stora lastbilar som gäller. Häromdagen trodde jag de höll på att skrapa upp hela gatan, vilket liv! Men de lyckades köra ner en lyktstolpe utanför huset. Antar att den får ligga där tills snön är borta. När dte nu blir. Jag förbereder Tom på att det kan vara snö här när han kommer.

Njuuut nu i fulla drag. Dina bilder är verkligen jättefina.

Kram

Annika said...

Lindalotta:
Visst är det det. Så länge man inte ska resa ngnstans, ingen blir sjuk och man har ström, mat och värme så är det ingen fara alls. Då är det bara mysigt!
OCH det var verkligen läckert att se hur det så dramatiskt förändrades allting.
Kram!

Olgakatt:
ja, det är århundradets snöoväder. Verkligen! I sanning. Jag har aldrig sett dess like, faktiskt.
Peter är ute och skottar nu, och det kommer att ta en herrans tid att gräva fram våra bilar.

Petra H:
Århundrades snöoväder här i DC som var epicenter för det här snöovädret.
Ja jösses vad det snöat och nu är det smärtsamt vackert. Peter är ute och skottar och det kommer att ta tid!!!
FY tusan vilka snövallar det är.
Det är super bowl i kväll...
Vi är bortbjudna, men jag tror inte att vi KAN åka helt enkelt. Vägen är så dåligt plogad som vi ska ut på. Dessutom vet jag inte var vi ska parkera. Ingen kan tex komma hit. det finns inga p-platser.
Otroligt.
Tror inte det blir skola imorrn...kan inte tänka mig det...
Knappast på halva veckan...
Men detta är för coolt...jag njuter. kallt är det också, aaahhh!!
Kram!!

Annika said...

Saltis:
ja, DC blev ju verkligen stormens epicenter. jag lovar, det har kommit en meter på sina ställen. HELT overkligt.
Nog är det i sanning århundraders vinterstorm.
SÅ häftigt!!
men nu ska bilarna grävas fram och det är INTE kul.
OCH tänk sen när detta ska smälta...JÖSSES!!
Vill inte tänka på det. det ska bli en kall vecka, med mer snö, så det dröjer ju innan det smälter förstås...
Lika så skönt att Åke tog en omväg förbi NYC.
Kram!!

Elisabeth:
HAHA, ja...USA alltid värst på allt, tom på vädret ;-)

Ingela:
Ja, detta är historiskt. jag har väl knappt sett så mkt snö hemma ens en ggn. OTROLIGA mängder alltså som föll under 1½ dygn.
Häftigt, häftigt!!
Men visst, det är så må¨nga som inte vet hur man handskas med detta så det är inte konstigt om det blir kaos!
Inte alls..
MEN, vi har ström och mat...
Det går ingen nöd på oss. Ikväll är det super bowl ja...och ja, jag kollar lite på reklamen och the WHO!!
Kram!!

Annika said...

Jessica:
jag vet, sjukt mkt snö!!!
helt galet.
Den här veckan ska bli kall och desutom kommer det att komma MERA snö!!!
Men då det töar bort blir det INTE kul.

Camilla:
Ja, så du kan ju förstå att det kan bli lätt kaos när det inte finns ordentliga plogar. Det finns större modeller än den su ser på bilden, men det kan inte jämföras med de maskiner som finns hemma. INTE en chans!
Det är galet mkt snö ute. Jag har varit ute o plåtat.
KUL för Tom om det är snö när han kommer till sve. DET är det säkert!!
Tack, kul att du gillar bilderna.
kram!