Monday, January 25, 2010

Ny vecka...

Good Monday!

Hoppas att helgen varit trevlig för er.
Vår egen helg har varit lugn.
Lugn.
Lugn.

I fredagskväll var det teatersport och de våra gick vidare till andra ronden, men de fick tyvär inget pris. Alla var dock nöjda och glada iallfall.
Teatersporten har ju fått stå tillbaka ett tag eftersom skolan har haft fullt upp med auditions och callbacks för vårens musikalsatsning på skolan: HIGH SCHOOL MUSICAL!!
Karolina var med i slutstriden om huvudrollen Gabriella, men rollen gick till ”konkurrenten” som lär vara något mer tonsäker än unga fröken.
Karolina var nöjd ändå eftersom hon fick rollen som Kelsey. SÅ, med start i eftermiddag och fram till i slutet av april är det nu träning tre dagar i veckan efter skolan. Karolina kommer att komma hem närmare 17:30 och då väntar läxor och annat. Så det blir lite hårda bud för somliga en tid framöver nu.

I lördagskväll samlades familjen framför filmen ”Julie and Julia” med Meryl Streep och Amy Adams. ÅÅÅÅÅÅÅÅ vad jag TYCKTE om den! Det var en rikigt mysig ”Annika film”. OCH, inte störde det precis heller att den handlade mycket om både BLOGGNING och matlagning!
Meryl Streep var fantastisk som kocken Julia Child. Ja, man kan väl säga att hon var Julia Child. Vilken skådis hon är.
Amy Adams var inte dålig heller, inte alls.
Se den här filmen! Underbara Nora Ephron när hon är som bäst!



Jaha, och så köpte jag in mig i TV4 Anytime, så att jag kan GOTTA mig i säsonger av ”Halv åtta hos mig” med flera bra program som ligger på Anytime. Jag tycker, helt klart, att det är värt att betala 198 kronor för sex månader. Då har jag tillgång till rubbet på den kanalen. Ja tack!

Läste ut en bra bok också: Allt är bara bra, tack. Skriven av Moa Herngren.
Den boken berörde, kan jag säga. Jag trodde det skulle vara en enkel chic-lit då jag började läsa den. ACK och O så fel jag hade. Den handlar om Lea som träffar Michel i Paris och de förälskar sig handlöst. Sen blir Lea med barn och familjen flyttar till Stockholm och då anar man fallet. Boken var för mig en riktigt sidvändare och jag satt hela tiden och tänkte ”nej, nej, nej” alternativt ”gå gå, gå” och ”JAA”.
Vill inte avslöja för mycket, men eftersom boken har några år på nacken misstänker jag att många av er redan har läst den.
OM ni har läst den skulle jag gärna vilja veta vad NI tyckte.



NU är det svennefrulle hos Monica. Uttunnad sådan, Susanna är i Sverige och Lotta befinner sig på Turks and Caicos i soliga Karibien. Avundsjuk? Jag? Nä, aldrig...
AS IF!! OF course I am!

Ha en fin måndag allihopa!!

26 comments:

Petchie75 said...

Åh, vad kul att du gillade Julie & Julia!! Jag älskade den, och det gjorde även O! (blev väldigt sugna på att åka till Paris när vi såg den)
Och grattis till Karolina som fått en roll i musikalen, inte för att jag vet vem Kelsey är ;-) Har hon varit med i musikaler innan eller är det första gången?
Tack för ännu ett boktips, ska skriva upp titeln - har nog aldrig hört talas om boken faktiskt.
Kram!

Annika said...

Petra H:
JAG älskade den!! Peter o K med!! JA!! Matlagning och bloggning!! Perfekt.
GUD vilken inspirerande film!
Och Meryl Streep, kan hon göra ALLT????!!!
WOW!
Karolina fick en stor roll. Hon har inte gjort mkt musikal, men hon har faktiskit varit med på Damn Yankees på en stor teater inne i DC o sjungit i barnkören i en veckas tid. DET var skitkul!!
Det tycktre hon, ocvh vi!
Ja, hoppas du gillar boken! Jag kunde inte släppa den!
Kramar!!!

anna of sweden said...

Åh, jag gillade också Julie och Julia. Jättemycket!

Vad kul att Karolina ska vara med i musikalen. Jag tror att våra flickor är lite lika. Klara tänkte söka till musikalen på sin skola, men kände att det blev för mycket jobb.

Idag gör hon sångdebut på min blogg istället! ;)

Huggies från ett ack så blött Philly.

Taina said...

Goooooood morning!!!

J*vla skitväder!!! Såg att ni hade 16 grader!!!

Men DU vad duktigt av Karolina! Nu blir det mycket för henne, men det brukar ju gå bra om man trivs med det. Sträck på dig nu Annika.

Jag såg filmen på flyget i december och Meryl Streep är en stor favorit. Filmen var verkligen underhållande.

Njt av svennefrullen nu.

KRAMAR!!!

alegni said...

i loved that movie, liksom den nyaste med meryl (+ alec baldwin och steve martin) i huvudrollen - it's complicated!
vad spännande för karolina att få vara med i musikalen. kanske bra att hon inte fick huvudrollen, den hade nog kanske inneburit ännu mera jobb, eller? det blir att förse sig med en massa näsdukar när premiären går av stapeln om du är ens en aning lika lättrörd som jag ;)
kram!

Anette said...

Vad kul att Karolina fick en stor roll i musikalen! Kan förstå att det blir mycket jobb, men säkert roligt sådant! High School Musical är riktigt bra tycker jag... bra låtar och väldig charmig story! Kanske kommer jag o Emily o tittar! Det är så kul att se skolproduktioner. Vi såg Emilys kusin i Wizard of Oz i december, hon går också i middle school.

Har inte sett Julie & Julia, men det verkar ju jättebra! Får ta och hyra den nån dag!

Och det var väldigt vad VARMT det blev idag!!! Konstigt väder. Snö på fredag sägs det...

Ha en bra måndag!

Annika said...

Anna:
JA, vilken film!
Älskade den!
Tur att jag har den på dvde så jag kan se om den igen!

Karolina får massor att göra nu ett tag framöver. Men det ska väl bara bli roligt.
Tror hon är lättad att det itne blev Gabriella. Du vet ju hur mkt SÅNG den rollen har!

Ska kolla din flicka på din blogg. ROLIGT!!!

SJUKT väder här...17 grader och fukt...Blir rabiat galen. Skulle inte förvåna mig om det blir en enorm åskurladdning innan kvällen.

Huggies!!

Taina:
BAJSVÄDER!
Trodde inte det var sant imorse då jag klve ut och kände hur vamt det var och även FUKTIGT.
FAN vad jag tycker illa om Washingtonvintranran. Detta schiziga mellan värmen och iskyla...

TACK, det är kul att K fick en bra roll!
NU blir det att öva i sinne. Och gissa vem som övar med henne? Just det. MOI! Det blir mkt att ta itu med, men roligt.
TAck. ska strax bege miog till frullen i detta skitväder.
KRAMAR i massor!!

Ingela:
GUD vilken FILM!!!
LOVED it! Bloggning och matlagning, som sagt :-)
VILL se den nya med Baldwin också! Skall ske!!
Karolina har spelat så mkt teater i sitt liv att jag liksoim har "vant" mig vid det.
men visst kan det vara bra att ta med lite näsdukar, just in case...
FÖR jag har nära till tårarna.
Tre föreställningar blir det. jag kommer att gå på varenda en!!
Stage mom as I am!!
Stora kramar!!

Desiree said...

Godmorgon Annika, faskien vad lustigt men vi kollade också på just Julie och Julia filmen igårkväll. Jag håller helt med dig, den var underbaaar! Love love love. Så kul när man hittar en bra film att kolla in. Programmet halv åtta hos mig har jag också sett för det mesta i Sverige och tycker att det är himla bra program.
Kul att Karolina fick en bra roll i musikalen även om hon inte fick sitt toppval. Låter tufft med mycket repetitioner och långa dagar i skolan med läxor efter. Men det borde nog gå bra för hon verkar vara så ambitiös och diciplinerad. Ha en fin start på veckan och en smaskig svennefrulle.

KRam

Annika said...

Anette:
jag blir personlighetskluven av att bo i Washington.
Detta vinterväder får mig att vilja spy. Trodde itne det var sant då jag kände FUKTEN i morse. OCh SNÖ på fredag. Detta är det underliga vädrens stad.

TACK, ja det är en stor roll!
KLART ni ska komma och KOLLA!!! Föreställingarna är i slutet av april!!
Vad roligt!
Jag såg HSM för bara lite sen, men visst är den söt! Fattar att det blev en dundersucce.

Anete. du måste se Julie and Julia, så BRA!!!

Kram!

Annika said...

Desiree:
hey, great minds think alike :-)
Visst var den BRA!!
ÄLSKADE den!!!
Gud vilken rulle!

Det lustiga är att Gabrella rollen var inte en roll K ville ha, utan en som dramaläraren tyckte hon passade för. Hon föll nog på att hon inte är så tonsäker. ELLER, det var drför hon föll.
Nu har hon en roll med lite sång men en hel del repliker istället. Hon är nöjd.
Så det blir att ligga i med detta och med läxor. Vi bestämde oss för att den andra teategruppen får ståp tillbaka denna termin eftersom det är så mkt med skolan o den uppsättningen.
Ha en fin måndag!!
Kram!!!

Saltistjejen said...

Låter som en jätteskön helg!! Kul med både teatern och musikalen för K´s del. Det är verkligen otroligt att hon kom så långt i uttagningen!! WOW! Hon måste vara stolt! ja, och ni coskå du o Peter. :-)
Sedan till filmen, jag såg den för ett tag sedan och tyckte den var så mysig jag med! Ska erkänna att jag inte hade ngn aning om vem Julia Child var innan jag såg filmen....
Boken du läst vekrar spännande. När jag får min Noook ska jag se om jag kan ladda ner den från Sverige! :-)
KRAMAR från ett regngrått NYC!!!!!

Miss Marie said...

Äh, vem behöver sol i Karibien när man kan få kyla i Svedala?! :D Inte alls avis här... ;)

Jag vill verkligen se Julie & Julia! Antar att jag får vänta tills den kommer ut på dvd, hoppas den gör det snart!

Boktipset tagas tacksamt emot!

Jenny said...

Åh vad roligt för Karolina! Det är klart att det är mycket jobb, men jag tror bombsäkert att teater är en av de sysselsättningar som inte känns som just "mer jobb" om du förstår. Älskar man det så gör man - så jätteroligt för henne!!
Jag har också läst "Allt är bara bra, tack" och tyckte MYCKET om den. Välskriven, tankvärd och rätt spännande, vad mer kan man önska? Det är roligt när man "springer på" böcker som visar sig vara något helt annat, eller beröra djupare, än man ursprungligen trodde! Stor måndagskram!

Annika said...

Saltisd:
DET var kul, och rollen ville on ju inte alls ha från början pga sången. Det var ju just sången som sänkte henne också, till slut. men rollen hon fick istället är BRA!!
tror hon är lättad.
Visst är filmen mysig!! Sådan enorm mysfaktor på den!
Jagär supernyfiken på vilka böcker du komemr att kunna ladda ner från sverige! Peter köpte en extta läslampa till Nooken igår. Nu har han börjat sina första bok där. Ska fråga vad han tycker då han kommer hem ikväll (jag somnade före honom inatt).
Kram!!

Marie:
Hey, jag är skitavis på ert väder OCKSÅ!!!
SOM bara den faktiskt. Här är det sjukt varmt idag. Står knappt ut, 17 grader och fukt!!!
GAAAH!!
Flmen måste du se!!
kram!!

Jenny:
TACK!
Nej, jag tror K kommer gilla det här med massor av repetitioner etc. Hon vill ju bli skådis, så...
KUL att du tyckte om boken. DET gjrode jag med. Visst var den så välskriven!
OCH så oväntad, för mig. Gillade den så mkt.
kram!!

Suzesan said...

Åh jag måste se Julia&Julia jag ÄLSKAR Meryl Streep hon är fantastisk. Boken ser så fin ut den kanske jag ska läsa en dag. Sätter den på min läsarlista när läsro'n infaller sig. Kolla det är ju det gamla märket på boken som man hade som bokmärke förr.

GRATTIS till Karolina till rollen. Duktigt.

JO tack helgen har varit lugn.

Hahaha jag skratade åt att du köpt in dig och skall se "Halvåtta hos mig" som jag avskyr. Det är på TV nu och jag växlade kanal direkt. Usch! Men annars har du säkert ett brett annat utbud. Näe 198svenska rkonor var inte dyrt. Måste vara skönt att se svensk TV over there:)
Hoppas din måndag är bra.
Kramar
/Susanne

Annika said...

Suz:
JA, svensk TV är ljuvligt kul! SVT är gratis, men de har egentrligen inget arkiv att tala om. TV3 är gratis, med arkiv. TV4 är gratis men inte deras arkiv och det var där jag köpote in mig. SÅ nu har jag ALLA fyrans program!! INKLUSIVE ditt hatprogram ;-))))))))))

Du måste se filmen!! SÅ himla BRA! DU skulle gilla den som matbloggar en hel del!!!

TACK, ja hon fick nog den roll hon ville ha, trots allt.

KRAMAR!!!!

Tankevågor said...

Åh Annika den filmen är en riktig Lisbeth-film också! Tycker att jag aldrig kommer iväg på bio men den där såg vi i höstas när den kom till Sverige. Gillade den jättemycket. :-) Nu har det ju kommit en ny med Meryl Streep....ska se den också. Hon ÄR bara så himla bra!!

Vad roligt att Karolina fick en huvudroll i den musicalen! Just den har spelats i vår skola också.

Nu fick jag ett boktips här för jag har inte läst den boken....låter som en bok som skulle fängsla mig också.

Ha en skön måndagskväll!

* På onsdag ska det komma ännu mer snö här, gissa vem som är sååå glad över det! *

KRAMAR från mig!

Annika said...

Lisbeth:
Men ÅÅÅÅÅÅÅ här är vädret bara så fundamentalt SJUKT!!! Idag 18 grader och fukt!!
BLIR GALEN!!!!
Men det snackas snö här också till helgen. NÄ, jag blir inte klok på detta....

Visst är det en mysig film!!
jag vill också se It's complicated...Den verkar så bra!!

Boken kan jag verkligen rekommendera!!

VAD kul att er skola också satt upp HSM!! Den är ju lite söt den musikalen!!
Kramar!!

Humlan said...

Ett stort Grattis till Karolina! Så kul att hon fick rollen och även om det blir mycket jobb så kan ju det roliga i att få vara med i musikalen ge mer energi och göra att allt arbete ändå går lätt.

Kram

Marianne said...

Wow! GRATTIS duktiga Karolina till rollen! Jag känner inte till rollen, även om jag har sett HSM, men det var länge sedan. Hrm, jag vill inte märka ord, men jag tror det heter att man "repeterar" när man tränar inför musicals och teater : ) Rehersal - repetition. Eller "repa" om man ska verka insatt : D

Jag älskade också Julie & Julia! Just att det handlar om bloggar och mat göra ju att den är oemotståndlig. Och sedan Meryl Streep, så klart. De andra också förstås. Kunde ha varit MER om bloggandet, dock.

Har inte hört talas om den boken eller författaren, men jag lägger den på minnet!

Stora kramar!

Camilla said...

Jag älskade den filmen! Meryl Streep var ju kanonbra. Även T gillade den så det var kul.

Den där boken ska jag ta och skriva upp på listan över böcker jag vill läsa. Bra med tips för ibland får jag helt hjärnsläpp när jag ska köpa böcker.

Ha det gott
Kram

Anonymous said...

Grattis till Karolinas roll! Så roligt för henne, hon kommer att fixa det med bravur.
Åh,vad jag skulle vilja se resultatet, jag som tycker så mkt om den musicalen (trots min lite för höga ålder :-)
Jag såg "Julie o Julia" inan jul men tyckte den var rätt tråkig - sorry Annika!
Trodde att det skulle vara en "Anettefilm" men nja...
Däremot är ju Meryl Streep alltid fantastisk i sina rolltolkningar. Ska se hennes nya med Alec Baldwin nästa vecka. Den fick ganska dåliga rescensioner här hemma men verkar kul.
Boken du läst låter som en som jag vill ha. Har inte hört talas om den förut.
Kramar från Anette!

Annika said...

Humlan:
Ja, det tror jag med. Det hade varit en större energitjuv om hon INTE fått en större roll, det vet jag. Detta ska nog gå bra!
TACK för lyckönskningen!
Kram!

Marianne.
VISST heter det SÅ!
Helt rätt, och slarvigt av mig. Repetition. Repning. Japp, det heter det...SLARVFEL av mig.

Tack,ja K är nöjd med sin roll!

Jag älskade filmen!!!
SÅ bra!
OCh ett stort plus i kanten att bloggandet var så stor del av filmen.
Kram!!

Camilla:
Visst var det en underbar film.
K och peter gillade den också!
Hoppas att du kommer att gilla boken!
Kram!

Annika said...

Anette:
ja, K är glad över rollen! Gabriella brast lite på sången, men kelsi blir bra!
Den är ju lite söt den musikalen.
DU får komma över och se resultatet.
HAHA, så du gillade inte Julie and Julia. SOM jag älskade.
Nej, men det är helt OK. ALLA behöver inte tycka om den :-)
Jagvill se It's Complicated ovckså!! Tror den kan vara lite kul.
Kolla in boken, Anette. RIKTIGT bra!!
Kram!!

Anna, Fair and True said...

Jag måste se Julie & Julia snart alltså!

Kul med musikalen! Jag var och såg musikalen i Sverige när den var ny (vi fick gratisbiljetter till förhandsvisningen). Alltid kul men jag hade ingen aning om karaktärer eller något för jag har inte sett filmerna. Vi fick liknande gratisbiljetter till Hairspray (som var så mycket bättre!) och samma sak igen nu på söndag - då blir det Grease! :) Skulle annars inte betala 600 kr för att se en musikal som jag sett en gång i Sverige (typ i 7:an) och en gång i Oxford och typ 700 gånger på TV/DVD :)

Annika said...

Anna:
JA, det måste du!!!
Den är så bra!

Tack, de var kul med rollen. Nu blir det att repa i sinne med gruppen. Men det är nog kul.
Jag hade inte sett HSM förrän nyligen. HAIR är underbar!!! Älskade den redan på 70-talet då den blev film!
Den 13 feb ska vi se Grease inne i DC. Ska bli så kul!!
Härligt med fribiljetter som du får ibland!!