Tuesday, December 08, 2009

This Week: Christmas Memories

Morning!

Do you love December?
Do you have a feeling of warmth and fuzziness pretty much all the time during the year’s twelfth month?
I do!
I think December is my favorite time of the year!
All the lights, all the happiness, all the anticipation! What is not to love!?

For me it’s been like this my entire life. When I was a little girl I thrived in December, it was so fun with all the decorating at home starting with Advent. Just to decorate the Advent candle holder was fun! Not to mention to light a candle every Sunday during Advent leading up to Christmas.

Scandinavia knows Christmas, that is a pretty safe thing to say! People in the far north are, and has always been, embracing the Christmas season, or as we say Yule (jul).
At this time of the year Scandinavia is as dark as it gets!
In Stockholm, where I am from, it gets light around 9 AM in December, and the sun sets again at 3 PM, and it is not that you’ll see much of the sun as it is since it stands so low in the sky. Just above the tree tops.
But, the Swedes take care of the lack of day light inside instead. If you visit a Swedish home around Christmas you are sure to find stars in the windows, electrical 7-armed candle holders in every window, you will see candles and decorations everywhere!
And, you will be offered glögg (mulled wine) when you visit a Swede this time of the year, and saffron buns and gingersnaps (pepparkakor).


One of my absolute favorite Swedish Christmas songs. Sissel Kjyrkebo and Tommy Körberg. I love IT!!

We had a lot of fun in school, too, and in Sweden religion is allowed in the schools so we always started the morning with our 1-3 grade teacher reading to us how Jesus was born, from the story book “Mary’s little donkey” (Marias lilla åsna). While she was reading, the class room was dark and all the kids brought candles with them from home. We lit the candle on the desk, and we listened to the story, and it was so cozy!
On the Friday before the First of Advent, we sang a song with the entire school and somebody from second grade lit up the first candle.
We had a huge Christmas tree in the school’s big hall, and every class room was decked out for the season. Yes, we had a Christmas party as well, and that was one of the more important parties during the entire year. During that party we were all dressed up, we played games, ate goodies and drank julmust (Christmas soda). All our siblings and parents participated as well, and we were sure to dance around the Christmas tree.

Christmas vacation in Sweden is long! You get out of school a couple of days before Christmas Eve. Christmas Eve is the golden and most important day during the entire Christmas season in Scandinavia. You were off until after Epiphany, so the break was a long and lovely one!
Some years we went to Finland and celebrated with my grandparents. Those Christmases were like magic! They lived on farm in the country side, and it was always snow! We had the Ultimate Christmases there! But even when we were in Bromma we had the best of times. We slept late, watched “Christmas morning” on TV every day during our break; we visited with family and friends. We were out sledding and ice skating, we saw a movie in the city. We ate and drank and had so much fun! My parents hosted parties and dinner parties, and we went to several ourselves.

Yes, yes…I know we all tend to get sentimental this time of the year for some reason. Our Christmas memories mean so much to us all…

Have a wonderful, and cozy, Tuesday!


Check out this video. This is how it did look according to Astrid Lindgren in the early 1920's. Many of the traditions are the same today! This is all in English

24 comments:

Anette said...

Nu blev jag alldeles nostalgisk... Min fröken läste också Marias lilla åsna för klassen, och jag tror vi också tände levande ljus... så mysigt det var.
Vilken fin liten bullerby video, en sån idyll! Jag vill också åka häst och släde!
Nu fick jag riktig julstämning och ska ta itu med lussekatt bakandet som jag hade planerat att göra idag!!
Ha en fin dag!

anna of sweden said...

Kul att läsa om julen från ett annat perspektiv. Du kanske får de amerikanska turiserna att vallfärda till Sverige nu för att fira mysig Yule! :)

Inte konstigt att vi nordbor är duktiga på att mysa till det. Vi måste det. För att stå ut med allt mörker.

Synd att de amerikanska barnen inte har lite längre jullov. De skulle verkligen behöva det, så som de jobbar och sliter.

Mysig tisdag på dig!

Huggies!

Taina said...

Huomenta ystäväni!
Julen ÄR speciell och jag älskar verkligen denna årstid. Kommer så väl ihåg allt det du beskriver om hur lju tändes i skolan, julfester, långa och sköna sovmorgnar. Magin ökade för varje dag vi närmade oss jul.

Nu är v i full gång med att pynta. Ligger lite efter i år. Men julen kommer i alla fall. Jagar en julkrans att hänga på ytterdörren. Missade scouternas försäljning av dessa i år. Men ljusstakarna i fönstret är uppsatta!

Tommy Körberg är en stor favorit! Och när han sjunger julsånger får jag gåshud!!!

Önskar dig en skön tisdag!

Kramar i massor!

Annika said...

Anette:
GJORDE hon!! VAD ROLIGT!!! Vi älskade när vår fröken läste den, och det gjorde hon varje jul...
Det var så fint!
Visst är Bullerbyn fin. Blev så glad då jag hittade den!!
Vad duktig du är som ska baka lussebullar!!!
Sjölv väntar jag på rörmokaren...
Mindre kul.

Anna:
Ja, julen därhemma är ju så fin!
OCH, det är inte konstigt att den är så fin eftersom den nästan MÅSTE vara det för att alla ska stå ut :-)
Ja, nu kan de åka över och fira yule..
Men snön lär väl gömma sig, såvida man inte åker till norrland.
Jullovet här är löjligt kort. DET har jag alltid tyckt. TRIST!!!
tack, Anna, men jag sitter här och väntar på rörmokare...så lagom kul...
Ick!
Kram!!

Taina.
DU ÄR TILLBAKA!!
VÄLKOMMEN!!
Jag har saknat dig!!

Julen därhemma i skolan var fin! Det satsades så på den!
På julspel och på fester och på kören!
Så fint!
det är bara att coola med julpyntet. DU hinner, du hinner!!!
Det ver jag.
Visst är det en fin julsång det där...Älskar den!!!
Kramar i massor!!!

Miss Marie said...

Åh, jag blir alldeles nostalgisk nu! Jag älskar också julen, allt som har med den att göra! Antar att vi växer upp med det i Sverige på ett annat sätt än i andra länder. Och alla julsånger... I love 'em! :)

Annika said...

Marie:
Jag vet...jag med!!
Visst är julen helt ljuvlig!
Jo, jag tror nog att vi firar den på ett alldeles speciellt sätt i norden, och att mörkret gör sitt till.
Julsångerna är underbara!! GUD vad jag älskar dem!
Här i US firar man ju också ordentligt och det är myyysigt. Men just det där som finns hemmavid finns ju inte här.

Saltistjejen said...

Oj! Ingen kan väl som Astrid Lindgren få fram den där enorma HÄRLIGA julstämningen som man tycker sig minnas från barndomen! Helt ortolgit trots att jag inte alls växte upp på landet och trots att det itne var en vit jul varje år. Men det handlar mycket om stämningen. Atmosfären. och alla brinnadne stearinljus! Stämningsfullt!
Kram!!

Desiree said...

Härliga och vackra minnen. Nog fattar man att julen är stort där hemma i denna mörka trista årstid. Du minns verkligen många små detaljer som jag nästan hade glömt bort men nu väcks till liv från skoltiden. Vart kommer ni att fira julen? Blir det i Stockholm eller i Finland? Blir det hos din syrra eller bror?
Ha en bra tisdag här är det riktigt ruggit höstväder. Jag är tillbaka på jobbet och att sitta här känns som rena rama semestern efter helgens slit kan jag säga. Pust!

Tankevågor said...

Åh Annika du är helt otroligt bra på att få fram den här nostalgiska känslan och minnena från barndomen!!!

Känner igen mig så på pricken i dina beskrivningar om jularna....(om vi byter Bromma mot Nynäshamn och backar några årtal förstås)

Vi hade också med oss ljus hemifrån som tändes på bänken varje morgon när fröken läste för oss i klassen! :-)

Klart att vi i norden behöver våra vackra ljus i fönsterna för att lysa upp mörkret....

Jag älskar december och allt det för med sig inför julen!

Vilken underbar video från Bullerbyn!!! Jättefin! :-)
Känner igen mig när jag åkte skridskor på isarna när jag var liten hemma i Nynäshamn.

Kom hem igår från ett julpyntat och stämningsfullt London....så underbart det med.

....och du jag säger bara en sak.....Anthropologie.!!!! :-))
OMG!!! Jag hade ju kollat hemsidan...visste att jag skulle gilla vad de hade...men hjälp!! Jag kollade precis allt! Köpte massor och ägnade flera timmar i den tre våningar fulla butiken.
A. gick bara omkring och log hela tiden och sa att jag skulle handla vad jag ville! Han är verkligen inte van vid att jag handlar till MIG själv...så han tyckte det var jättekul. :-)
Vill tillbaka i vår och kolla in deras sommarkläder. Stort hål i plånboken blev det men jag lyckades med att i alla fall INTE köpa en väska. Blundade varje gång jag gick förbi dem. ;-)

Härligt att de har öppnat butik i London!! De gjorde ju det samma dag i oktober (tror jag det var) som jag skrev här på din blogg att jag önskade det. Den affären är från och med nu min absoluta favorit....ytterligare en anledning att åka till London. ;-)

KRAAAAM!!!

Evas blogg said...

Bullerbyjulen var den finaste som fanns, rena drömmen. Och jag tycker fortfarande om att se det avsnittet. Vi hade också ljus om vi tände på bänken varje fredag. En förväntasfull tid.

Camilla said...

Vad mysigt det var att läsa ditt inlägg och gå tillbaka i minnesbanken. Vår fröken läste samma bok och alla barn satt knäpptysta med tända ljus i egentillverkade ljusstakar på bänkarna.
Här i Kalmar är de väldigt bra på det här med ljusdekoration utomhus. Det är jättemysigt att gå på stan och bara insupa atmosfären.

Ha det gott
Kram

alegni said...

just så där var det hos oss också här i landet! fortfarande har vi ju kvar en del av traditionerna, men den där samma förväntansfulla känslan har man nog bara så länge man är barn. det är lite annorlunda numera när man själv ska skapa julen på hemmaplan, men det är kul det med!
take care! kram

Keith said...

December is one of my favorite times of the year. I enjoy it not only because of Christmas but also because things are slower at work. I usually get the week off between Christmas and New Years to rest and reflect and to spend time with family and friends.

Anne said...

Vad fint du skriver, din text skickar mig nostalgiskt tillbaka till egna julminnen från förr och skoltid. Det var verkligen så stämningsfullt i skolan hela december, precis så som du skriver. Hoppas att de fortfarande har det så i skolorna. Hur är det här i skolorna, jag antar att det inte alls är på samma sätt då religiösa högtider och religion överhuvudtaget inte får blandas in.
Lite lustigt annars, de nordiska länderna som är så icke-religiösa överlag, men de religiösa högtiderna firas ju stort och är väldigt viktiga (typ jul och påsk, även om ju kanske inte det religiösa står i centrum direkt, men ändå...).
På söndag är det ju lucia också, jag hoppas att svt's sändning detta år är i klass med deras sändning från 2008 då jag vill minnas att det var väldigt stämningsfullt och vackert.
Kram!

Elisabeth said...

December och julen är verkligen mysiga, men det vore minst tusen gånger bättre om det inte vore så mörkt hela tiden. Jag finner bristen på dagsljus EXTREMT påfrestande, och önskar mig... kanske en timmes extra dagsljus om dagen, bara det skulle göra STOR skillnad. Men ljusdekorationerna lyser verkligen upp i mörkret. Det finns lite varstans här, även i min lilla stadsdel. Så fint!

Vi hade också ljus på bänkarna och allt det där i skolan. Och luciatåg med LEVANDE ljus (till skillnad från nu när de allra flesta verkar ha gått över till elektriska). Vi var nio år och mamma övertalade mig att klippa håret innan luciatåget, hon var rädd för att det skulle ta eld. :D Efter luciatåget fick vi alltid fika; pepparkakor och lussekatter (UTAN saffran!! Och detta var alltså INTE i närheten av Göteborg.) På tal om jullovsmorgon ska SVT tydligen lägga ner det. Skandal. ;)

Suzesan said...

Ja det hade vi ju levande ljus på bänkarna i skolan.

Jullovsmorgon minns jag.


Så härligt julinlägg och Sissel och Tommy och ingen kan/kunde väl beskriva julen bättre än Astrid Lindgren.

Jul är mysigt men jag älskar sommaren;)

Kram
/Susanne

Lena said...

Vad mycket du minns! Nu när du skriver om det så minns ju jag med:) Härligt inlägg!

Heidi said...

Älskar julen och juldekorationer också , maten är också himla god!!

Anna, Fair and True said...

Du berättar verkligen som det är/var! För jag vet inte hur de gör i skolorna nu för tiden. De spelar nog inte psalm på mornarna som min lågstadiefröken fortfarande gjorde på mitten av 80-talet. Och de har ju varit en del diskussioner om skolavslutningar i kyrkan och vissa skolor har tagit bort det. Men antar att många fortfarande gör det för det är ju ibland svårt att skilja på vad som är svenska KULTURELLA och RELIGIÖSA traditioner. Tror många skolor fortfarande ritar adventsljus och sätter upp i fönstrena osv - det har jag sett på Gärdesskolan bl a. Men undra om man fortfarande tänder ett ljus i skolbänken? Samtidigt är det ju heller inte så "farligt" att läsa en historia ur bibeln. Även muslimerna ser det ju som en text och Jesus var ju en profet även för dem.

Någon med barn i skolan i Sverige får upplysa oss hur det funkar!

Annika said...

Saltis:
Visst är det otroligt!
Ingen av oss växte upp på 20-talet, men nog kan vi relatera ändå! Fantastiskt!Hon fångar just spänning och känsla på pricken!
Älskar Astrid Lindgrens böcker och filmer och tror aldrig att man kan bli för gammal för dem!
Kram!

Desiree:
Visst, man förstår att det nästan är ett måste med alla ljus hemma denna mörka tid på året.
Och ännu värre nu sen det knappt snöar längre.
Vi är bara i sthlm under julen. Hos mina fldrar, nyår hos min syster.
Idag är det ruggväder här, regn, regn, regn...
Först¨r attdet är semester att vara på jobbet :-)
Kram!


Londongirl:
O; vad kul att du tyckte det!
Vad glad jag blir!
OCH tänk att vi är så många som delar de minnena från skolan och december.
Roligt.
Jag älskar verkligen traditioner.
Nej, det är inte konstigt att ni därhemma måste pynta upp och ha ljusi sinne för det är ju så mörkt.

ANRTHRO!!!
VISST är den affären bara så BÄST!!!
Underbar är den!
Vad glad jag blir över att du tyckte så mkt om den!
Jätteglad!
Men dyrt är det och jag förstår ju om du har ett stort hål i plånkan nu, för det blir det. Men det kan det var värt eftersom kläderna, och grejjerna är så fina!
Bästa stället JAG har att handla på, och det finns en butik i Reston så det gör det hela extrea farligt..
Jättekul igen att du tyckte så mkt om butiken!
KRAMAR!!!

Annika said...

Eva:
Visst ÄR det!
Den filmen är ett måste varenda jul!
Underbar och ljuvligt är det!!!
Förmedlar stämning som få!
Kram!

Camilla:
Se där!
Ännu en med samma minnen och traditioner.
Vad Sverige är BRA på det!
Kalmar är en superfin stad, har varit där en ggn då en av mina bästa vänner gifte sig i Kalmars slottskyrka, sen hade de festen i fldrarnas trädgård. Fint!!
Kan tro att staden är fin på julen!
Kram!

Ingela:
Ibland tror jag att ni i svenskfinland är ÄNNU mer trad-bundna än svenskarna. Julfesterna är större i skolorna, allt satsas. mamma och moster har berättat att julfesten i Norrnäs skola var det största som hände under hela året. Det var fest för hela byn.
Gillar verkligen det!
och lite så är det kanske än?
Visst, det är annorlunda nu när man ska fixa och grejja själv, men fortfarande KUL!! ja jättekul!
Du har så otroligt FINT!!!
KRAM!!!

Annika said...

Keith:
Yes, it is a good thing with work as well.
It is the best month of the year!

Anne:
Vad roligt att jag skickar dig tillbaka i nostalgin!
Härligt!
Jo, det är roligt att minnas och roligt att vi alla har så mångaliknande minnen.
Här är det inga julfester, inga granar, inget som har med julen att göra då religionen icke får komma in skolan.
SÅ tråkigt.
Tycker de kan blanda hejvilt mellan jul, hannukkah och ramadan, kwanzaa. Det skulle bara vara trevligt.
Japp, i det icke-religiösa norden firas det verkligen. Både påsk och jul.
Kram!!!

Elisabeth:
JAG förstår!
Speciellt eftersom ni har sp förbenat grått och regnigt hela tiden också. USCH!!
Så jag förstår dig!
Ljusen i dec lyser upp! Det blir värre i jan när pyntet åker ner.
Roligt att du också har samma minnen som jag från skolan. Nog var det speceillt och fint allting.
Vi fick inte ha levande ljus i vårt luciatåg på skolan. Lika bra det, kan jag tro!
Hehehe!!!
Och du fick tom klippa v dig håret, din stackare :-)

Annika said...

Suz:
DU med alltså!
Jättekul!
ÅH vad bra det är i sverige med alla traditioner. Underbart!
Sommaren är bra och underbar, men nu vill jag bara ha dec :-)
Kramisar!!

Lena:
HAHA, ja jag gör nog det, minns mycket.
Roligt att inlägget fick dig att minnas!

Heidi:
Precis, what's not to love!! :-)

Annika said...

Anna:
TACK!!
Nej, inte heller jag vet hur de gör i skolorna numera.
Undrar om de läser ur marias lilla åsna? Eller om de läser julevangeliet?
Skulle vilja veta hur det är på låg och mellanstadiet idag.
Ska eferlysa i framtida inlägg!!
Absolut, religion och tradition går ju hand i hand.
Jag tycker inte det skulle vara farligt alls om det lästes lite ur en religiös bok, eller bibeln i juletid.
Inte helelr vill jag att man i sverige ska flytta avslutningarna från kyrkan.
Alla "icke-kristna" får helt enkelt bita i den sura kakan då. Det är inte religionen som väger tungt då utan TRADITIONEN!