Friday, May 08, 2009

Efter regn kommer sol?

Morning på er alla!
Happy Friday!

Idag hoppar jag över fredagstemat. Jag har inte så mycket att säga om mat överhuvudtaget, faktiskt. Visst, jag lagar mat och ÄLSKAR att ÄTA mat. Jag tycker om att laga mat, men det är ingen passion hos mig. Inget jag brinner för. Jag har inga förslag på smårätter denna vecka, tyvärr.
Så idag tar jag lite paus från temat och snackar om annat istället...

På söndag är det Mors Dag här i USA, och på flera andra håll runt världen. Sverige är nog ett av dom få länder där Mors Dag inte firas andra söndagen i maj månad. Någon som vet hur det kommer sig?

Vad kan jag då vänta mig på söndag?
Jo, jag har hört viskas om att det vankas en god pannkaks och omelettfrulle som ska tillagas av mina två egna här i huset. Det ser jag fram emot. DESSUTOM planerar maken att fixa en tre-rätters på lördagkväll.
Jatack, säger jag, bring it on, honey!
Jag lovar att föreviga det hela och ge er bildbevis på måndag, eller så...
Nej, jag har inte önskat mig något särskilt, och jag behöver inget särskilt. Frullen och middagen blir perfekta.

Regnet ÖSER ner över oss då jag skriver detta (på torsdag em). Imorgon, lördag, skulle vi ha haft en loppis här på gatan med våra kära grannar. Vi säljer prylar vi vill bli av med, plus att vänner skänker saker som dom vill bli kvitt. Alla intäkter går ovakortat till cancerfonden. Tyvärr ska vädret inte bli det bästa, inte ens imorrn, så min granne Sara har bestämt att vi ska skjuta upp loppisen till den 23 istället. DÅ får vi hoppas att vädret vill samarbeta med oss bättre. Loppisen brukar var så trevlig, och vi brukar raka in en hel del stålar faktiskt. Det som vi inte lyckas sälja kör vi till en second hand affär, och dom brukar villigt ta emot det som blir över.



Skyfallet, ett av många, under torsdagseftermiddagen




...Sen blev det så här vackert under någon timme...


Jamen ser man PÅ...NU skiner solen igen. Det är ytterligheter som gäller nu: ena minuten skyfall, nästa minut sol.
Dessutom är det ganska fuktigt ute, eller muggy, som man säger här.
Muggy är ett BRA ord. Det beskriver PRECIS hur det är; lite mulet, varmt, kladdigt, fuktigt i luften. ICK, inte det bästa alltså. Men, det är ju så att MUGGY är just precis vad somrarna här är...
Vi har en luftfuktighet som kan skrämma bort den bästa! Visst det ÄR hett också, men fukten kör upp hettan så det känns outhärdligt. Det är en omöjlighet att leva utan AC då sommaren kommer till den amerikanska östkusten som är en erkänt fuktig zon.
Det finns ett annat bra ord på sommaren också, och det är ordet ”overcast”. Overcast är det nästan alla fuktiga dagar trots att det är en klar dag. Himlen blir aldrig riktigt sverige-blå (en fuktig dag) utan den ångande fukten ligger som en hinna över himlavalvet.
Då känns det ännu mer rätt att styra kosan norrut.



Akvileja i min trädgård.
Snart slår Hortensian ut också, min absoluta favvisblomma!




Rhododendron och azalea blommar för fullt just nu. Vackert!!



Liljekonvaljer! Golfbanan i solskenet.



AH, det är inte dumt när man går ner för landning på Arlanda och kaptenen säger:

-Ja, nu har vi börjat vår nedstigning mot Stockholm, Arlanda. Vi har klart väder och god sikt, och en temperatur på 22 grader. Och, om ni tittar ner på vänster sida har ni en vykortsperfekt vy över Stockholm.

Det, mina vänner, är HÄRLIGA ORD!! Sen kliver man ut i friska luften och man kan inte spåra minsta luftfuktighet, bara skön, torr (sval?) sommarvärme!

När man kommer tillbaks till US i augusti låter det så här (om kaptenen ombord på SAS flighten är svensk).

-Jaha, mina damer och herrar. Vi börjar närma oss Washington DC, och vi ber er alla spänna fast er i säkerhetsbältena. Vi har fuktig luft över området så det kan nog skumpa en hel del under inflygningen. I Washington DC är det just nu halvklart och 37 grader varmt.

DÅ vet man...
Och när man sen kommer ut i ”friska” luften är det som att stiga in en finsk ångbastu. Washington på sommaren; it is kinda hard to love it...

Önskar er alla en fin fredag! OCH så önskar jag alla mammor som firas på söndag en riktigt FIN MORS DAG!!!

41 comments:

Kerstin said...

Usch säger jag instinktivt. Jag har svårt för både värme och hög luftfuktighet. Hur skulle jag klara av att bo där som inte kan sitta i en bastu? ;)
Ha en fin helg trots fukten.
Kram

Annika said...

Kerstin:
Jag lovar dig, det är inte helt lätt alla dagar. Vissa sommardagar tycker jag att man får huvudvärk så fort man kommer ut från sitt AC-svala hem, sen går man direkt till AC-bilen och kör till ngt AC ställe. Ute vill man inte vara under sommarens värsta dagar.
Ha en jättefin helg!
Kram!!

Taina said...

Huomenta ystäväni!
Vi hade också fram-och-tillbaka väder igår. Det var verkligen muggy! Jag gillar ju finsk ångbastu men inte heeeela tiden. Man vill ju känna sig fräsch någongång också.
Dina bilder är wunderbara! Brukar du PW på golfbanan? Ni kanske inte får ströva omkring där? Ser inbjudande ut. Blir det någon golfboll på er altan ibland?
Vi kommer iaf till Washington under Memorial helgen tillsammans med en annan svensk familj från Jamestown, ND.
Vore kul att träffas över en fika eller så??
Ha en mysig Mother´s Day!
Paljon halauksia!

Erica said...

Vad jobbigt med sådana sommardagar. Förstår att det är skönt att komma hem till Sverige när det är som värst :)

Det med loppisen låter som en väldigt trevlig idé :) Hoppas ni får fint väder den dagen det är dags!

Och hoppas du får en bra dag och en trevlig helg!
MVH /Erica

Cecilia said...

Nu längtar jag hem när jag läser det du skriver.Ett tag kändes det inte som att Merritt Island skulle kännas som hemma men det gör det nu.Ja här öser regnet ner och det är väl bara drygt 7 grader och typiskt svenskt försommar väder.Men vi har haft underbart väder i 11/2 vecka så jag ska inte klaga.
Känns som det var igår det var Mors Dag :-)
Ha en riktigt skön helg och en trevlig Mors Dag!
Kramar

Elisabeth said...

Stackars lilla blomman som får stå ute i regnet. ;)

Fuktig luft ÄR verkligen jobbigt! Det var rätt ofta så där jag bodde i Tyskland; garanterat inte alls lika hög luftfuktighet som hos dig, men ändå så mycket fuktigare än i Sverige. Jag minns när jag kom hem från Tyskland, och alla pratade om hur varmt och fuktigt det var, medan jag för min del tyckte att det nästan var lite kyligt (det var faktiskt bara runt 23 grader - svalt jämfört med de 33-34 graderna som varit i Tyskland) och torr luft. Så även om jag många gånger kan tycka att ni verkar ha så härligt klimat avundas jag inte den där luftfuktigheten. Huh!

Såå fint med azalean och rhododendron! I Botaniska finns en hel dal med rhododendronbuskar/-träd, helt underbart är det verkligen.

Elisabeth said...

Blomman på bordet menar jag, förstås. Blev nog lite oklart där ett tag när jag skulle uttrycka mina sympatier för blomman. ;)

Sporty Spice said...

I hear you sister! Luftfuktigheten tar knäcken på en ibland. jag har varir en hel del i ökenklimat och där upplevt 48 grader varmt. Men den värmen är av en helt annan sort, torr luft står man liksom ut med på ett helt annat sätt (nu var iofs 48 grader i HETASTE laget). Ordet "muggy" är bra. Men jag vet att mitt mamma brukar säga att vädret är "muggigt" när det är varmt och tryckande. Och hon snackar inte svengelska, så det finns kanske ett svenskt ord oxå? Ha en UNDERBAR fredag. Ditt paket är hos dig om 3-5 buisness days by the way. =)

Tankevågor said...

Annika vilka häftiga bilder! Ja ja ALLA är fina men de där i REGN är så underbara! Man verkligen SER att det vräker ner! :-)
Den där luftfuktigheten låter jobbig.
Vad superbra med loppis och att ni har det som en tradition. Vi ska snart i slutet av den här månaden fira vår skolas dag och då brukar Li-Ma och jag ta hand om loppis. Pengarna går till barnen förstås. Ett välbehövligt tillskott för tex. utflykter och sånt.

Är ute på ön och här lyser solen! Såg några som badade nyss på en ö på andra sidan vattnet!!! Galningar....jag måste kolla hur varmt (kallt) det är i vattnet. :-)


Ha en skön helg och glöm inte fota allt gott och trevligt i samband med Mors dag!! KRAAAAAMAR från soliga Stockholms skärgård och mig!

Annika said...

Taina:
Huomenta ystäväni!
Ja, vädret är skumt...NU skiner solen men jag vet ju att det ska bli dåligt igen. På söndag ska det bli OK igen.
Golfbanan är det lite farligt att PW på. Den enda ggn jag gör det är på vintern när snön ligger där, ananrs törs jag inte.
Jom vi har fått upp golfbollar på altanen. Det har hänt.
JA, hoppas vi kan ses Memorial Day weekend. Jag är inte helt säker på om vi ska åka ngnstans, men är vi här ska jag se till att komma in till DC en sväng.
DU med!! Ha en fin Mors Dag!!
STOR kram!!


Erica:
Nej, den värmen är inte trevlig...USCH!!
Det är skönt att komma hem på somamren av flera anledningar, haha!!
Ja, loppisen brukar vara trevlig.
Önskar dig en jättefin helg också!
Kram!


Cecilia:
Vad kallt ni har i Florida, brrr....
Det är väl ändp ganska ovanligt?
Ja, det är bra att det känns som hemma nu för dig. det gör ju Reston för mig också.
Ha en fin mors dag!!!
KRAM!!

Annika said...

Elisabeth:
AAhhh...nu fattar jag ;-)
Blomman på bordet ja..hehe..
Den har nog fått en del stryk denna vår...DET ÄR synd om den.

Sommarklimatet här är inget att avundas, tycker jag. Hösten och våren däremot :-)
Men sommaren är för het och för fuktig.
Jag vet vad du menar, många därhemma klagar över fukt och jag känner inget av den alls.

Azalerorna sjunger på sita versen nu. DAMN weather, jag har nästan missat dom just pga av alla skyfall och alla dagsregn.
Rhododendron är för vacker!

Önskar dig en fin helg!!

Petra A:
Men vad lustigt det där med "muggigt", det har jag aldrig hört hemma. Men det passar ju så bra in på vårt sommarväder.
Ngn enstaka ggn har jag varit i Sthlm då man har kunnat kalla det muggigt. Allt är relativt. det min mamma o pappa klagar på i form av muggighet känner jag inte alls.
Här däremot...OH jösses, vissa dagar kan man ju knappt gå ut.
TACK PETRA!!!! GUD vad jag uppskattar din generositet!!
TACK och kram!!

Londongirl:
Skärgården...you lucky girl, you!!!
Jag undrar också hur kallt det är i Östersjön nu? BRRR....Du får mäta tempen!
Loppisar är kul, och de är alltid trevligt när pengarna går till välgörande ändamål, som hos oss båda.
Luftfukigheten är mindre kul. Idag känns det bra dock, än så länge..
TACK, jag gillar också regnbilderna...du skulle sett vad det regnade...
Ja det syns rätt bra på bilderna faktiskt.
HA en toppenhelg på er fina ö!!
KRAM!!!

The cottage by the Cranelake said...

Här i södra Sverige vräker regnet ned nu och kallt är det dessutom. En perfekt dag för att göra ingenting :-) Dricker te, äter lite lyxiga mackor och ser på riktigt dåliga tv-program :-)
Ha det gott!
Christer.

anna of sweden said...

Vilka härliga bilder!

Hur har ni det idag då? Här är (för tillfället) uppehåll.
Igår var det 88 procents luftfuktighet efter regnet och 22 grader. Bara en föraning om vad som väntar ...

Ha en härlig helg och en mysig Mors Dag.

Och du, tack för den uppmuntrande ryggbedövnings-kommentaren på min blogg idag.

Kram!

thebromanders said...

Vi har tur här på västkusten som slipper den fuktiga värmen!
Här har det också regnat o regnat, men de har lovat fint i helgen!!
Hoppas du får en fin mors dag på söndag!!!

Annika said...

Christer:
Du liksom jag har inte så mkt emot regn.
JAG tycker också att regniga dagar medför hög mysfaktor!
Men det får ju inte hålla på i veckor.
Det låter som om du har en riktigt mysig dag!
ha en toppenhelg!

Anna:
Solen skiner!
OCh jag leker med tanken på att åka till handelsträdgården...vi får se...
Ja jösses så fuktigt det blir här när sommaren kommer. Otäckt många ggr.
you bet, din op kommer att gå bra. Epiduralen behöver du inte vara rädd för. JAG LOVAR!!!
Stor kram!!

Mz Olsson:
SKÖNT at ni slipper den!
Torr värme är ju riktigt skön, ja om det inte blior för hett vill säga.
Önskar dig en fin helg och trevlig mors dag!!

Sara said...

Hej sis, såg Tainas kommentar ovanför och kommer ihåg att jag brukade ta PW runt golfbanan när vi hälsade på MEN det var tidigt på morgonen, inga golfare ute än. Annars ett väldigt bra ställe att ta en snabb och bra promenad på innan fuktigheten och hettan blir alltför tryckande......
Tycker annars att jag i dina senaste inlägg kan skönja en viss Svedalalängtan, mer och mer prat om att komma hem, precis som det brukar bli varje vår när det närmar sig och jag förstår dig så väl! Ser fram emot mys på verandan (och nya decket)i sommar på Skären, inte helt fel! Längtar efter dig, puss & kram, älskar!

Annika said...

Sara:
DU har så rätt!! den här tien på året börjar det suga i sverigetarmen. BIG time!
NU längtar jag hem och det ska bli härligt att åka.
Ja, om man ska ut på PW på golfbanan ska man vara tidigt ute, helst före 7. Fast jag har andra underbara PW rundor också!
SIS! Vi måste börja planera för när jag är i Sto!! GUD vad kul det ska BLI!!!
ÄLSKAR!!!

Anonymous said...

Japp, luftfuktigheten kan verkligen ta kål på en ;-) Jag ser också framemot en svensk sommar med TORR luft - oavsett om det ibland kan vara lite fuktigt så är det ju inget mot tropisk luftfuktighet!! Jag tror faktiskt att ni nästan har det varmare i DC-området än vi, det är sällan det blir 37 grader i PR. Men juli och augusti är värst så jag är glad att jag slipper juli i PR i år också!
Härligt med alla blomfotona! Min mamma berättade att ALLT blommar i Skåne nu - syrener, forsytia, liljekonvalj - vår- och sommarblommor om vartannat! Konstigt...
Kram och trevlig mors dag!

Saltistjejen said...

Vilka underbara blommor du har i tradgarden Annika! och ja luftfuktigheten ar INTE skoj!!! Hu!
Hoppas att det inte blir alltfor illa denna sommar.... Vi lar ju bli kvar har under sommaren som sagt. Forra aret var det dock endast en kort period med riktigt hog luftfuktighet och da lag ju jag pa sjukhuset, haha!
Jag har inte hunit med fredagstemat heller. Far se ifall det blir av.
Ha nu en riktgt bra helg och hoppas du blir ordentligt firad pa sondag!
Dettaa ar ju faktiskt min forsta Mors dag nar Ellaskruttan ar "ute"....
Men vi har inte planerat ngt firande. Har liksom itne den traditionen... Far se vad det blir. Jag hoppas pa fint vader i helgen, det ar min enda onskan just nu tror jag.
:-)
Kram!!

Humlan said...

Bilderna är verkligen härliga! Det regnar så att jag får en känsla av tropiskt skyfall, och bilderna på blommorna är så fina!

Värme och fuktighet är ju sådant som man vänjer sig vid. Jag vet att mamma brukar prata om att Stockholm är så fuktigt i slutet av augusti, medan jag inte brukar tänka på det om jag har varit i stan hela sommaren. Sedan upplever man ju det olika, jag märker att jag inte tål värme lika bra numera... ålderstecken? ;-)
Kram

Fritt ur hjärtat said...

Härliga bilder som fortsätter göra mig lite avundsjuk. här är kallt, regn och blåst. Usch!
trevlig helg!

Desiree said...

Manga fina och underbara foton idag har Annika. Oj sa det regnar. Man ser pa bildern att det ar rena rama skyfallet! Otorligt. Hoppas att solen tittar fram lite mer under helgen for nu har ni fatt nog med regn eller hur? Ah har du Liljekonvaljer! Det ar en av mina favvis blommor. Jag hade den i min brudbukett. Ha en underbar helg och en riktigt trevlig morsdag. Later toppen bade med brunchen och middagen. Gott!

Annika said...

Petchie:
Ni har nog fuktigt hos dig så det räcker och blir över.
Det är ju också därför som vi inte känner sverigefukten även om den finns, såklart.
Sommaren här är brutal i mångt och mkt.
Så märkligt att allt i Skåne blommar nu. Ur led är tiden...
Tack petra. Stor kram tillbaka!!

Saltis:
TACK snälla, alla är inte i min trädgård, jag har smugit in hos grannarna och plåtat rhododendron och azalea, hihi!!
Det lär säkert som ögat bli en fuktig sommar.
OCH det är din allra första Mors DAG!!!
Stort grattis till DIG!!!
Jättekram!!

Humlan:
TACK!
Jo, skyfallen som kommer här kan bli väldigt tropiska. Det fullkomölifgt vräker ner då.
Ganska coolt fakiskt.
Jag tror aldrig att jag kan vänja mig vid värmen och fukten här om sommaren.
Den är så TUNG.
I sthlm har jag känt av en viss fuktighet, men inget som kan jämföras med den här.
Ja, absolut tycker jag att man blir mer känslig mot värme med åren. Jag sällar mig :-)
Kram!!

Annika said...

Simone:
Tackar!
Nu ska vi hoppas att vädret hos er vänder å det snaraste!!
Trevlig helg!

Desiree:
Tack vännen!
Ja visst syns det hur mkt det vräker ner på bilderna.
NU har vi fått nog med regnm tycker att marken är helt uppluckrad vid det här laget.
Men det lär ska komma mer. Just nu är det fint så jag har varit på handelsträdgården och köpt en massa blomster.
Liljekonvaljerna växer hos Ingrid, och jag vet, dom är så ljuvligt vackra!!
Hoppas ni får en toppenhelg!!
Stor kram!!

Suzesan said...

Sååå fina bilder. Det syns verkligen att det vräker ner. Akvileja är en sån vacker blomma. (Grannarnas blommor är ju fina de med)

Luftfuktighet är jobbigt. Inget behagligt alls. Man kännser sig obekväm med det och är alltid svettig och allt blir klibbigt. Jag kan förstå att du inte trivs med det alls.

Du kansek ine läser det här förrän efter helgen MEN ha en bra helg och en trevlig morsdag.
Tack för denna bloggveckan.
Kram
Susanne

Jemayá said...

hur ska jag komma ihåg allt jag tänkt säga nu...har nämligen "läst upp mig" igen :). Vi börjar med serierna - helt underbara! Jag udnrar om man kanske på den tiden blev mera "vän" med dem, eftersom det inte fanns så ohyggligt många?! Sen tack igen för alla vackra bilder - både på regn och blommor. På semestern är det skönt med fuktighet, hyn mår bra, men kan tänka mig det blir tungt i längden! Blir det förresten någon resa norrut i Öbotten för er i sommar :)? Hoppas ni har tid att ta en sväng hit också i såfall! kram!

Västmanländskan said...

Vilka vackra blomsterfoton!

Jag har hört/läst att i tanken bakom mors dag ligger att alla barn ska kunna uppvakta sin mamma och att det inte ska kosta något utan att det räcker med en egenplockad blombukett. Men att man lade den senare i Norden för att det inte fanns några blommor att plocka till mor så tidigt på säsongen. Vet inte hur mycket sanning som ligger i det dock ...

Det hade inte varit några problem i år dock - här i Skåne blommar allt!

Anne said...

Muggy, där lärde jag mig nåt nytt. Det ska jag ta och komma ihåg! Vi har ju inte muggy sommarväder här, men det är bra att kunna.
Har ni liljekonvaljer på golfbanan?!?! Det skulle jag vilja se och ha här. Ljuvligt. Har inte sett en endaste gång, någonstans. De är så fina, doftar förvisso starkt men så vackra och känns "hemma". Jag har aldrig sett syrener här, men förra veckan gick jag förbi ett hus som hade ett blommande syrenträd som stack ut över staketet. Jag blev så glad, det betyder ju att det kan finnas syrener här och funkar här ,jag antar att man bara inte valt att ha dem...Antar jag.

Vad fina regnbilder förresten, man ser hur det öser ner. Regnbilder är fina men så svåra få till.
Här har det också regnat, fick höra att det redan i maj (som inte är en regnmånad) regnat mer än i januari (som är årets mesta regnmånad). Mysko, mysko.
Låter nice med en 3-rätters på lördag. Din P verkar tycka om att kocka och stå i köket, härligt.
Det där med Mors Dag är hur mysko som helst, varför har man annat datum i Sverige.

Millan said...

Later som om ni har ett trevligt morsdagsfirande pa gang hos er :-). I england firas morsdag den sista sondagen i mars sa vi ar redan firade och klara kan man saga :-).
Precis ett sadant dar skumt vader med regn och sedan sol har vi haft har i dag. Blasigt har det ocksa varit... jag hoppas det innebar att de trakiga moln som legat over bristol den har veckan blaser bort (sa att jag kan ha Saras babyshower i tradgarden i morgon :-)). HOppas ni ocksa far finare vader an vad som spas...
Vilket bra initiativ med en loppis dar intakterna gar till cancerfonden!! Hoppas ni kan ha den den 23e istallet da! Satter ni upp bord utanfor era hus da??
kram och trevlig helg

StrandMamman said...

Ljuvliga bilder!!! Ha en skön morsdag!

Unknown said...

Jag blev helt tagen av dina regnbilder. Otroligt vackra trots allt regn.

Men bäst av allt är ändå Liljekonvaljen. Den är min eviga favorit. Påminner om Petalax. Vi hade så många vid vår stuga.

Trevlig helg
Kram

Christel said...

Nu har jag lagt ut sanningen om Finland på min blogg... får väl se om ni tuffa finn-svensk-amerikaner klarar detta... Vilka härliga bilder du har på bloggen idag, det ser till och med härligt ut med regnet,. Ikväll är det växlande sol och regn här i Skåne. Trevlig söndag, och mors dag!

Linda said...

Det är så intensivt väder hos er. Är det varmt så är det varmt så in i bomben och regnar så öser det ner!

Dina bilder är som vanligt fantastiskt fina!
Jag har varit urusel på att kommentera på länge men jag kikar in varje dag. Så klart!
Kramen

Miss Marie said...

Mors dag i England infaller också en helt annan dag, vet inte varför! Det var för typ en månad sen... Så det kanske är vi och UK som är lite annorlunda? :) Men jag hoppas du drar nytta av det här så du blir firad två gånger? :)

Hoppas vädret blir bättre snart!

Hannele på Hisingen said...

Kul regnbilder,
trevlig mors dag.

Musikanta said...

Ska införliva "muggy" i min vokabulär. Utmärkt ord - man kan kanske säga att det är lite "muggigt" väder ute. Då förstår ju alla precis vad man menar...

Underbara bilder som vanligt att njuta av. Jag väntar på att min lilla Rhododendronbuske på "innegården" ska blomma. Det är bara stora knoppar än så länge...
Kram/M

Evas blogg said...

Hoppas din Mors Dag varit fin! Och att regnet hållit sig borta.

Annika said...

Suz:
Ja, tack, blommorna är vackra just nu. Det är väl tack vare allt regn.
Nej, luftfuktighet är ingen höjdare. Det var bra muggigt här i lördags, inte så kul.
Men inget regn iallafall. ALLTID ngt!!
TACK själv för bloggveckan, Susanne. NU börjar vi på en ny!
Hoppas helgen var god!
Kram!!

Jemaya:
Serierna förr var så BRA! Och singnatureran också. Jo, säkert berodde det på att vi hade så få kanaler att titta på. Nu vet man ju knappt vad som går.
KUL att du gillade bilderna, tack!
Nej, att bo i ett fuktigt klimat är inte så kul, men det gäller ju bara på sommaren här, som tur är.
Vi får se hur det blir i sommar. Hoppas jag kan hyra bil igen.
KRAMAR!!


Västmanländskan:
TACK, ja blommor är alltid trevliga att plåta.
Låter lite skumt det där med mors dag och blomningen iallafall. I Finland tex firade man ju igår.
jaja, märkligt...
Fars dag här i US äger rum tredje söndagen i juni, och i sve är den ju i nov.
Lustigt att ALLT blommar i Skåne. Det berättade Petra H också...

Annika said...

Anne:
Muggy är ett bra ord :-)
Nej, inga konvaljer växer på golfbanan. Det är ingrid som har planterat konvaljer utanför sitt hus, men nu är dom överblommade.
Det är en underbartr blomma, med underbar doft.
Regnbilder är svåra att få till. Det är sällan och aldrig man verkligen kan visa hur mkt det regnar, men det vräkte ner i torsdags, och jag tror att det syns.
Syrener är ljuvliga. När jag var på handelsträdgården häromdagen såg jag syrenbuskar till salu. jag lekte med tanken att köpa en, men jag vet inte var jag ska ha den så jag lät bli.
Middagen var god! Peter gillar att fixa och dona i köket. Lägger ut bilder imorrn.
Hoppas helgen varit bra.
Kram!

Millan:
Aha i mars...Det verkar inte vara ngn regel ngnstans :-) Allt firas på olika dagar.
HOPPAS att ni hade uppehåll så att ni kunde ha showern i din trädgård!!
Vi har haft sol hela helgen, härligt!
Vi ska hoppas att det blir fint den 23. Precis, vi ställer upp på en allmänning utanför våra hem och dit kan folk komma. Det brukar funka jättebra.
Kram!!

Strandmamamn:
Hoppas att du hade en fin Mors dag också igår.
Kram!

Annika said...

Rosvik:
TACK snälla!
Regnbilderna var det roligt att ta.
Liljekonvaljer är underbara! Jag brukar se konvaljer vid vår stuga i juli!! Men min mamma säger att konvaljerna där blommor som mest i juni. Underbar blomma!!
Kram!!!

Christel:
jag har sett!!
OCH det var KUL!!
Hihi!
Det kan vi nog ta!
Tack, kul att du gillade bilderna!
Hoppas din helg varit fin! Låter som om ni har vårt väder i skåneland!
Kram!

Lindalotta:
JAPP; det är vårt väder i ett nötskal.
Men på sommaren är det mest bara hett, och fuktigt. OCH då kan det bli enorma åskurladdningar, vilket är ganska mysigt.
tack för att du läser!
Hoppas din helg varit BRA!
Kramar!

Annika said...

Marie:
Ja, jag läste att Millan skrivit om det. SKUMT!
Jaja...
Nej, det blir bara ett firande för mig, och det var igår :-)
Vädret i helgen var superfint.
Hoppas att det var detsamma hos dig!

Hannele:
TACK!!
Mors Dag var trevlig igår!

Musikanta:
Visst är muggy ett BRA ord!! Det passar både här och hemma!
Du har ngt vackert att se fram emot när rhododendron blommar!
HOPPAS att du hade en fin helg med alla dina dop!
Kram!!!

Eva:
TACK! Mors dag var fin och det har varit sol hela helgen!
Härligt!
Hoppas din helg har varit bra!!
kram!