Wednesday, March 25, 2009

Onsdagslista

Morning, Glories!!

Idag tror jag att jag ska köra en lista här på bloggen. Det är alltid kul, eller hur? Den här listan har cirkulerat bland mina stora favvisbloggar! Såg den först hos Marianne i Egypten, sen hos Anne i Oregon, sen hamnade den hos Taina i Connecticut och hos Matilda i Australien och hos flera andra bloggare. Nu är det min tur att beta av listan.

Onsdagslista, here we go!!!


Höger- eller vänsterhänt: Högerhänt.

Humör just nu: jag är nog en normalt glad person. Just idag känns det också bra. Min släktings tillstånd hänger förstås över mig hela tiden + att jag känner lite lätt stress över en kommande resa. What to bring?? What to bring???

Är det nåt du absolut inte äter: Blodpudding och pölsa, samt Ocra (populär grönsak i södern. Eftersom Peters fldrar är från Georgia blir det en del ocra därhemma).

Kläder just nu: Svarta tjocka strumpbyxor, Peters tofflor, blå machsterkjol, långärmad t-shirt och en tröja över. Sköna kläder.

Musik just nu: Lyssnar på Ring så spelar vi på sr.se just nu. Love it!! Nu blir det Burt Bacchara enligt lyssnarens önskemål. Inte mig emot.

Vad sa du senast: ”Yes, see you tomorrow
Sa jag när dom ringde från tandläkaren för att påminna om min avtalade tid där imorgon. Jag ska laga ett hål...Oh well...

Om du var tvungen att leva i en annan tidsepok, vilken skulle du välja då:
Oh dear, vem vet? Nej, jag lever helst här och nu. Men om man nu MÅSTE välja så skulle jag nog välja 40-talet.

Längd och vikt:
1.69 cm. Jag avslöjar icke min vikt, men inte är jag för smal, inte...

Hur många kuddar sover du med: två

Favoritväder: sol, 25 grader varmt och torr luft på sommaren. på vintern minus fem-tio grader, snöfall.

Om du var fast på en öde ö, 3 saker att ta med: Internetuppkoppling via satelit och laptop (med evighetsbatteri) samt en skön hängmatta och tändstickor.

Spelar du nåt instrument: Tyvärr inte.

Morgon- eller nattmänniska: Absolut morgonmännska. Jag är kvällstrött och somnar oftast som en stock senast klockan 23.

Spara eller slösa: Haha...ja JUST DET!!!! Jag gillar att unna mig en och annan godsak här i livet. Livet är för kort för att snålas med. Men självklart gäller det att ha en hyfsad buffert på banken. Inget felaktigt slös tillåts i min värld. Maken är mer sparsam än jag. Men jag skulle aldrig sätta mig i en skuld eller kreditfälla. Aldrig. Det är inte jag.

Vem är viktigast för dig: Min familj både här och i Sverige och i Österbotten, såklart.

Bästa film: Den frågan är helt enkelt helt omöjlig att svara på. Det finns så grymt många bra filmer.

Tror på liv på andra planeter: Absolut!

Kommer du ihåg din första kärlek: Ja.

Har du några homosexuella vänner: Och vad har det med det hela att göra???

Tror du på att det är möjligt att vara trogen för alltid: Ja.

Hur många barn har du/vill du ha: En flicka. Fler barn blir det inte.

Bio eller promenad: hallå!!?? Varför välja? Båda två, tack!!

Snarkar du? Hohahah, enligt maken kan jag nog dra timmerstockar ibland, men jag tror inte på honom...SÅ det så!!

Rädd för insekter? Jodå, det kan jag absolut vara om jag ser ngt läskigt kryp.

Äckligaste insekten: Kackerlackor.

Bästa bok? Samma som med film. DET är helt omöjligt att säga.

Vad vill du jobba som? Skribent av ngt slag.

Pizza eller hamburgare? Hello!! Ännu ett av dessa VAL. JAG tar båda. Båda är GODA. Godaste pizzan finns därhemma. Godaste burgarna finns här!

Stökigt eller välstädat? Välstädat, absolut!! Synd bara att det är så svårt att hålla huset välstädat ett längre tag. Begriper det inte...

Gungar du på stolen? Nej.

Skulle du någonsin få för dig att hoppa bungy-jump? ALDRIG, nej ALDRIG!!! Not a fat chance!!

Hur många syskon har du? Tre!! Min syster och mina bröder som är tvillingar

Vad är du mest rädd för? Sjukdomar och att ”förlora allt” jag har.

Är du rädd för blod? NÄ, inte blod...men spyor...

Saltar du på maten? Ja

Gillar du att sjunga? ATT jag gör!!!

Vilket gymnasieprogram går/gick du och varför? Vårdlinjen.

Anser du att du är stark? Ja, jag är faktiskt ”freakishly strong”. Det är helt sant :-)

Brukar du sola? Nej, inte längre. Varför ta den risken? Men jag gillar att ligga vid beachen eller vid poolen under ngra timmar. Men sen räcker det. Vill absolut inte bränna mig i solen...

Vad gör du om du får hicka? Håller andan, då’rå

Röker du? Nej

Snusar du? Nej.

Kaffe, te eller inget? Jag kan dricka bägge delarna, men ngn kaffemoster är jag inte. Dricker helst te...


Det var onsdagslistan det. Alltid bra att slänga ihop en lista när blogginpirationen tryter, vilket den ju gör ibland. Det vet vi alla...

Ha en fin onsdag!!!

20 comments:

Taina said...

Hyvää huomenta ystäväni!
=God morgon min vän)
Har nog bara skrivit huomenta tidigare vilet är en "förkortad" variant.
Kul att du hängde med på listan! Den där grönsaken ocra har jag aldrig hört talats om. Måste googla och se vad det är. Har de förstått att du inte gillar den?
Och good luck hos tandläkaren. Jag ska dit imorgon och byta ut en lagning. Jeeehaaaaaaa!
Kramar!

Anonymous said...

Undrar vem det var som lade till frågan om att vicka på stolen. Hur sjutton kom de på en SÅN fråga, liksom.

Mie said...

Tack för listan! Alltid uppiggande att få veta lite mer om sina bloggvänner:)
Ha en fin onsdag o kram!

Annika said...

Taina:
Huomenta Kulta Taina (haha, det är ungefär vad jag kan, men lektionerna fortgår tack vare DIG!!!)
Så lägger man till hyvä är det GOD eller hur?? Precis som man bara kan säga "morrn" hemma...
Iallafall litan var det kul att fylla i och kul att läsa...
Jodå, familjen B vet att varken Peter eller jag äter ocra, men alla andra gillar den så vi får helt enkelt avstå att ta av grönsaken. Inga problems om man säger så...hahaha!
Japp tandis idag mitt på dagen. Det ska nog gå fint.
Lycka till du också imorrn!!
KRAM!!!


Matilda;
Jag vet, liksom gay frågan...MEH!! Kom igen liksom :-).
Annars är det en kul lista...hihi!!!

Mie:
Det var kul att du gillade den. jag tycker man lära känna sina bloggisar mer på detta sätt.
KRAMAR!!!

Anonymous said...

Den listan är kul! Får nog köra den någon dag jag också. När inspirationen ... hm ... tryter. Kram och lycka till hos tandläkaren!

Anonymous said...

På tal om hyvä och god, vilket sammanträffande, jag skrev just ett knasbollsinlägg om det.

Annika said...

Anna.
Ja, listan är ju lite kul.
Go for it...
Vissa dagar är det ju lite bloggbrist i hjärnana, hahaha!!!
Kram!!

Matilda:
Då måste jag kolla det!! KUL!!

Erica said...

Vilken rolig lista! Jag gjorde en LÅNG lista igår, men eftersom jag tycker det är så roligt kanske jag lånar den här också, om det går bra? :)

Hoppas du får en bra dag!

Anonymous said...

Nu ska jag googla ocra, jag trodde det var en maträtt som hette ocra, så fel man kan ha...
du, jag snor din lista oxå :)

vädret idag: sol men nollgradigt så det är lite bit i örsnibbarna...

Elisabeth said...

Haha, självklart måste laptopen (inklusive internetuppkoppling) med till en öde ö! :D Jag är för övrigt också helt klart morgonmänniska, i alla fall nu när det är så ljust och fint på morgnarna.

Anonymous said...

Just ja, det var DEN listan du pratade om! Den måste jag också göra - nästa vecka...
Ha ha, jag tänkte precis fråga om du behöver några råd inför Karibien-resan! Du behöver absolut INTE ta med något av det du har på dig idag ;-) En kofta på sin höjd - för INOMHUS!
Jag visste inte att du läst vårdlinjen på gymnasiet! Jag är nog också Slösa och O Spara... bra kombination faktiskt!
Stor kram!
PS Jag måste göra Karolina besviken - vi har inte pool :-( Det är grann-condot som har pool som du kanske har sett på några bilder på vår utsikt... Men det finns ju pool på båten!

thebromanders said...

Kul att få veta lite mer om dig:)
Blodpudding som är så gott!! Med lingonsylt...mumsfilibaba!

Desiree said...

Kul lista Annika. Jag har inget emot en trevlig onsdagslista. Tyckte själv att det var en så pass bra idé att jag faktiskt tog och körde denna lista själv. Ha en bra onsdag. Här regnar det rejält idag. Riktigt ruskväder med hård vind också. Hoppas att det blir bättre imorgon. Fast det ska dock fortsätta att vara ostadigt väder. Verkar som du och jag är lika på många sätt vad gäller svaren på listan men det har ju hänt förr och inget mig emot :-)

Kram

Anne said...

Härlig lista Annika!
Mysig läsning så här på onsdagen.
Bungy jump skulle jag heller aldrig någonsin göra, inte ens om jag fick betalt. Håller förresten med vad gäller burgarna och pizzan, bästa burgarna här och bästa pizzan hemma.
Jag får rysningar av att bara läsa om kackerlackor, de är verkligen ruskigt äckliga. Madrömmen är att vakna och märka man har en sån på kinden.
Jag uppfattar också dig som en glad person, det är helt klart mitt intryck av dig. En glad person med humor och också mycket djup. Det är min bild av dig.
Är förresten dina tvillingbröder enägg eller tvåäggs?
Min största rädsla är precis som din sjukdomar och att förlora allt jag har. Men kanske bra att ha den rädslan, för då kan man samtidigt vara väldigt tacksam över det man har.KRAM!

Suzesan said...

Kul lista och kul svar:)BungyJump hihaaa. No way!!Aldrig! Ibland försöker jag tänka på hur det kan vara och jag ser bara att jag dör. Hjärtstopp eller så kommer jag förlora förståndet och bli nuts:)

Asså på bilden i inlägget nedanför är det där donuts??...Jag bara älskar nygräddade såna.
SovGott
Kram
Susanne

thebromanders said...

Vad tyckte du om Idol?? Ikväll var Adam "untouchable" tycker jag!! Vilket framträdande!! Han är verkligen artist ut i fingerspetsarna den killen!

Annika said...

Erica:
Det är bara attt sno på, som alltid med listor av detta slag. Go for it!!
Kram!

Leopardia:
Jag har sett din lista :-)
KUL!!
Okra stavas med k...Hmmmm...mY bad!! Och det är en grönsak som liksom är väldigt grynig...
Svårt att förklara..

Elisabeth:
JA, det är givet!!!
Det bara måste henga med alltid!
Det är rätt bra att vara morgonmänniska, trots allt :-)

Annika said...

Petchie:
JAPP, det var den listan jag menade :-)
Men på tisdag snor jag din lista, haha!!
OK, inga tjocka kläder alls i Karibien alltså...Skall kommas ihåg.
OK, K får hålla sig tills hon kommer ombord vad gäller "poolande".
Kramar!!

Mz Olsson:
Ja, listor är ju lite roliga. Sno den om du vill!!
Kram!

Desiree:
KUL att du tog listan! SKA genast kolla!!!
Jättekul!!
Jom vi brukar ju tycka lika om mkt, du och jag. INTE mig emot heller :-)
Idag har vi ert väder, regn och rusk och sådär en tio grader.
KRAM!!!

Annika said...

Anne:
KUL att du gillade listan.
Ja, kackerlackor är nog dfet vidrigaste som finns. En kompis till mig reste mkt i asien som ung, och hon vaknade av att en stor kackerlacka satt på hennes kudde. Hon vaknade inte av kackerlackan själv med av skitlukten den förde med sig. FY fasiken vad äckligt.
Anne, jag tror du känner mig BRA!!! Så blir det över bloggarna. Jag inbillar att jag känner dig också...Man blir liksom som goda vänner! Unsderbart!
Mina bröder är enäggare.
Så vi har samma rädslor också...usch ja...
KRAMAR!!!!


Suz:
JAG VET!!! USCH, bara jag ser folk hoppa bungy jyump i ngt program på tv så blir jag stel...ALDRIG att ajg skulle utsätta mig för det. Jag tror jag skulle bli tokig också...
Ah, bilden nedan är flingor...som heter cheerios. Det liknar donuts, jag vet...men är lite nyttigare.
KRAM!!


Mz Olsson:
Ja, han var för bra Adam...OJ!!! men det var Allison också! DOCK, jag har min favvis Danny....Can't get over that!!
Kram!!

Anonymous said...

Jag snodde den här listan! Alltid kul med listor!
Pölsa, bläh. Men blodpudding har jag lärt mej äta!