Tuesday, January 13, 2009

This Week: Winter...

Morning!

Winter time!
Lovely!
I don’t mind cold weather and I actually wish for temps in the 20’s. ALL winter long!
It is very refreshing, in my opinion.
AS long as it isn’t windy I have zero problems with cold days.

Karolina wishes for snow. So do I!
Karolina wants to have snow days. She wants to have some days off from school and I guess I cannot blame her.


Can we get some of this now, please? (pic from January 2008)


Snow days (meaning having time off from school and work); that is an American phenomenon. Something that I could NOT believe existed when I first moved to the US.
But, they do exist.
It does not take much for the school systems to close. I thought it was quite ridiculous in the beginning, and then I changed my mind. I don’t think it is AS stupid as I used to think it was.
See, you have to keep in mind that winter tires are not mandatory here, as they are in Scandinavia. Try to drive on just a tad bit slippery road with regular tires. I am telling you; that is NOT fun. AT all!
Then add to that even more snow, and ice…Put school busses into the mix, add some hills and cross roads. Well, I tell you what: you’ll have a MESS!!
Nowadays I can understand, and even appreciate, that the schools are closing on “iffy” days.
Iffy days do not mean RAIN. NO it means maybe sleet that turns into snow.
People FREAK out here when it starts to snow, and they freak when it freezes over on the roads. I freak, too! I do NOT want to go out driving on regular tires when it snows. No way!


Please...(pic taken last January)
Some people, that have four wheel drives, seem to think that they are invincible out on the roads. And ironically, often enough, the cars you’ll see sliding off the road when it snows are SUV’s.
Look, it does not work driving fast and furious even though you have an SUV.

It is so different when in Sweden. People are used to driving in the snow, it is no big deal. But, even though you have winter tires you’ll still need to use caution while driving.
But, I am telling you; not a single person would cancel his or her plans because of an approaching snow storm. No, it is just business as usual.

When I went to school back home, we did not have a single day off due to winter weather. No, we had to go to school no matter HOW much snow, and no matter HOW cold.
Once, we left school in the middle of the day, but that was because the heating system broke down.
Otherwise we just had to suck it up, and it was not even a second thought for us to stay at home. It was un-heard of, and IS un-heard of.

But even though the city freaks out, and people freak out, and schools close, and work places close I still would welcome a snow day, or two, or three, or…

Have a great Tuesday, and let it snow!

29 comments:

Elisabeth said...

En gång under min skoltid fick vi faktiskt ledigt från skolan på grund av snö. Under natten hade det kommit kolossala mängder snö, dessutom blåste det, och var allmänt kaos överallt. Vi som bodde nära skolan hade ju kunnat ta oss tid (okej, det hade tagit tid, men gått hade det), men de som bodde längre bort hade inte en chans. Jag har verkligen ALDRIG någonsin sett så mycket snö i verkligheten! Snön hade dessutom drivat ihop sig, vilket gjorde att det såg ut att vara ännu mer än det egentligen var. Vi barn tyckte att det var jätteroligt, fast det var troligtvis mindre roligt för alla som inte kunde ta sig till jobbet (inte bara just den dagen heller, i Göteborg vet jag att det tog flera dagar för kollektivtrafiken att fungera någorlunda normalt), eller för dem som var utan el i dagar. Men som sagt, vi hade roligt... Och så åkte vi skidor till en affär för att köpa godis. :D

Marianne said...

Åh, först i dag! : )

Visst är det skillnad på hur folk är rustade - både materiellt och mentalt - för vädret! En sak i Sverige är nog också att de flesta i städerna har gångavstånd till sina skolor, i alla fall innan de börjar gymnasiet. I US åker väl de flesta buss eller bil?

Här är det ju aldrig snö, folk vet inte riktigt vad snö är, även om de påstår det. Det är ofta hagel de menar, för det har hänt i världshistorien att det har haglat i Egypten : ) I Turkiet snöar det dock varje år, och en lagregel på många platser är att man måste vara utrustad med snökedjor. Om polisen är på dåligt humör har jag till och med för mig att man kan få böta på sommaren om man inte har dem i bilen, men jag kan ha fel där. Och det är BERGIGT i Turkiet! Även i Istanbul är det enormt branta kullar (stan bygger på 7 kullar, som Rom) och där måste även jag förstå som svensk att det GÅR inte att ta sig upp och ner för de backarna när det är snö och halt.

Tänkte på en annan sak i US: Försäkringssystemet. Där kan man ju stämma folk från hus och hem om man så får ett blåmärke. Så även med tanke på det är det inte konstigt att allt bommar igen när det snöar.

Hoppas du får din snö! Inga planer på skidsemester i Vermont eller liknande? Då får ni ju snö?

KRAM!!!

Marianne said...

Attans! Elisabeth hann före : )

Victoria said...

Ja det är märkligt att se dem med stora SUVar och annat som tror att de kan köra hur de vill bara för att de har en sån bil! Som om de skulle vara osårbara... Det värsta är ju att de inte bara riskerar sig själva utan även de andra som de krockar med. Sånt gör mig arg.
Men hoppas ni får snö men inga olyckor! Kram/Vic

Victoria said...

Haha! Jag trodde jag var först! Lustigt att vi var inne alla tre precis samtidigt!

Annika said...

Elisabeth:
Nu kom jag precis från dig.
Den snöstormen ja---Vet du, jag tror jag minns den...I Göteborg, jag bodde visserligen här redan men jag minns att min svåger satt fast i Gbg och att han talade om ENORMA mängder snö. Ngn ggn i mitten av 90-talet då, eller hur?
Förstår ju att det var en storm att MINNAS!
Då har du haft en snödag! Kul.
Förstår att det var kul för er.
Precis, här betyder snökaos också att många blir utan el. Det är för j-gt. Många kan vara utna flera dagar i sträck.

Marianne:
hihi, ni var många som var inne först idag. Lite kul, tjejer!! :-)
SÅ sant, hemam går man till skolan och här åker så många skolbuss. Bussar utan vinterdäck då, såklart. Ibland ser man snökedjor på däcken på skolbussarna.

Vet du, visste inte att det var så vanligt med snö i Turkiet. Ännu ngt jag fått lära av dig. OCH jag kan tänka mig att det var läskigt att köra i Istanbul när det var halt och isigt.
Fy.

Japp, stämningsrisken är en KLAR fara här. Det har hänt att skolbussar har åkt av vägen. Du kan ju tänka dig hur snacket går då.
Nej, better safe than sorry.

iskallt är det, frost, men ingen snö...Oh well...

KRAM till DIG!!

Victoria:
:-) Idag var det kö här :-)
Lite kul.
Ja, detta med SUV ägarna har jag aldrig fattat. "JAG har en SUV, jag är bäst"---suck.
Som du säger, dom är en fara för sig själva och för andra...
KRAM!!!

anna of sweden said...

Mina barn hoppas på fler dagar med uppskjuten skolstart - inte snowdays för dem måste man ju ta igen vid ett senare tillfälle. :)

Och Annika, du som är min guide i den amerikanska vardagen. :) Jag måste fråga dig, vad händer på Valentine's Day? Jag har sett att butikerna redan börjat skylta. Ska barnen göra något i skolan? Ge presenter? Kort? Vad förväntas av oss?

Kram!

Annika said...

Anna:
VI ska hoppas!!!
oCH TRO!
Det är ju kallt nog iallafall, hmppff....SNÖ TACK!!

Hihi, Jag är gärna din guide i vardagen...
På Valentindagen brukar barnen i ES byta kort med varandra. Små kort som du kan köpa i storpack i vilken matvaruaffär som helst. Target har också mfl ställen.
Ibland kan man ge ngn klubba eller ngra chokladbitar ihop med kortet också.
Anna, vanligtvis brukar skolan skicka ut info om detta. Jag hoppas att dom gör det uppe hos er också. Men det gör dom säkert.
jag vet att det är massor att lära och att upptäcka. Det är inte lätt...jag hjälper dig gärna med det jag kan.
KRAM!!

anna of sweden said...

Tack snälla Annika. Om du visste vad jag uppskattar att få lite tips på sådant här från dig!

Och du, om jag säger till Herr Make att män i USA ALLTID ger sina fruar fina smycken på Valentine, stöttar du mig i det då? :D

Stor kram!

Annika said...

Anna:
Anytime!! Anytime...
När du vill, bara fråga!!!
Jag vet att det är svårt och snårigt och mkt som inte verkar vettigt vid första påseendet. Fråga precis vad du vill! Jag ska svara så gott jag kan.
JA TJEJEN!!! Jag stöttar helhjärtat det du ska säga till Herr make!! Go for it!!
Jag ska försöka lirka i Peter ngt dylikt!

KRAM!!

Anonymous said...

Åh, snow days är ju bara den bästa sortens lediga dagar någonsin. När jag var utbytesstudent i Ohio var första gången jag kom i kontakt med dom. En helt oväntad lovdag mitt i mörkaste vintern, man slog på radion och lyssnade efter sin egen skola och när dom sa xx high school is closed så drog man täcket över huvudet och somnade om i sin varma säng. Och sen hade man en hel ledig dag UTAN NÅGOT PLANERAT ÖVERHUVUDTAGET. Det var som en present!

Hoppas Karolina får ett par snowdays i vinter!

Annika (i Colorado)

Desiree said...

Du har verkligen rätt i att det är annorlunda här då det råder vinterväglag. Folk är preics som du säger inte vana att köra i detta eller hantera det hela. Jag tycker också att det verkar klokt och vettigt att man stänger skolorna då det blir farligt att ta sig fram på vägarna. jag antar att inte heller Karolina har något emot att få vara hemma en dag. Nu talas det ju om att man ska börja prova på att förbjuda dubbdäcken i stockholm och det verkar ju vara en bra idé då dubbdäck faktiskt drar upp en massa farliga partiklar i luften. Sköt om dig i vintervädret. Jättefin bild förresten. ha en riktigt mysig dag inomhus med lite varm choklad kanske?

Tankevågor said...

När jag började läsa din blogg för länge sedan minns jag att jag tyckte det lät så konstigt att skolorna stängde vid snöväder. Men sen förstod jag att det handlade om just det att det faktiskt inte finns dubbdäck och att det faktiskt inte GÅR att köra i sånt väder där.

Vad jag har förstått så får man veta det på radion eller om skolan ska stänga+

Jag förstår att Karolina längtar efter snö. :-)
Här har vi hamnat på plusgrader så nu är vår snö borta. Vill ha mer vinter!!!

KRAMAR

Anne said...

Hoppas ni får några snödagar innan den här vintern är förbi!
Jag har tänkt som du gjorde i början också, men tänker inte så längre. Precis som du säger så finns ju inte förberedelserna här, det skulle bli samma kaos i Sverige om alla körde omkring med sommardäck och dessutom kuperade vägar och backar.
Även om vi är vana, kommer från land med vinterföre och vinterkörning så vill jag INTE ut på vägarna här då det blir sådana där dagar. Jag tycker det är bra att allting stänger ner.

Jo, jag minns min skoltid också. Det var skoldagar oberoende väder och vind. Det enda jag kan komma på var att det ibland blev innerast istället för ute (om vädert var riktigt skit, men då skulle det vara RIKTIGT dåligt). Det var rena lyxen, få innerast....det var på den nivån liksom.

Kram!

Keith said...

Having grown up in Western New York I rarely had a snow day from school. I can understand them here though sometimes schools close and hardly anything is on the ground. I'd root for a snow day from work anytime! That's not going to happen since our winter thus far is pretty mild. One can always hope!

Emmama said...

Samma här med skolorna, värmesystemen tål inte mycket snö och är det för kallt så måste skolan enligt lag vara stängd! Hände senast förra veckan för några av barnen på jobbet och de tyckte det var heeeelt okej! :) Hoppas ni får lite snö i helgen, verkar det lovande? :) Kram!

Elisabeth said...

Japp, det är garanterat den stormen du minns. 1995 var det. Helt klart en snöstorm att minnas. :D

Miss Marie said...

Ja, jag kan ju inte tycka annat än att det är lite konstigt! Men som du säger, kör folk utan vinterdäck så skulle inte jag heller ge mig ut! Är det så att inga kör med vinterdäck eller är det 50/50, eller kanske 90/10? Intressant att veta!

Anette said...

Ja snödagarna roar mig lite ibland, för ibland är det inte speciellt mycket snö alls... Men samtidigt är det isigt och dåliga vägar så är det väl bäst ändå. Nu promenerar ju vi till skolan så vi kan nog ta oss fram i alla väder!
När jag växte upp var det aldrig stängt pga snö, och jag bodde på landet med långa bussresor till skolan. En speciell backe var jättesvår att ta sig upp för om det inte var sandat-saltat ordentligt. En gång körde bussen av vägen, men de skickade en ny buss och vi kom till skolan till sist.

Hannele på Hisingen said...

Ingen får ju körkort i Sverige utan att ha tränat halkkörning, ingen dum idé. Dessutom ska man träna halkkörning på bana regelbundet då och då.

Annika said...

Annika:
Jamenvisst, det är som en riktigt gyllene present en tidig mörk morgon.
Det allra bästa man kan få.
Gillar verkligen snow days...
Hoppas det blir ngra iår.
Har ni många sådana i CO?

Desiree:
Ja, numera förstår man varför skolorna stänger. Det är ju ett smärre h-vete i trafiken när det fryser på och snöar.
dubbdäck i Sthlm kanske är överkurs. Förmodligen räcker det nog med vinterdäck där. Dubbdäck är väl varken bra för miljön då, eller vägarna.
Idag har jag staädat och pysslat på, billös som jag är...
Men det har varit OK, faktikst.

Londongirl:
Precis, jag fattar ju att det kan låta som ett mysterium, men det blir ett helsike på vägarna. Numera fattar jag att man måste stänga, men under lång tid var det skumt att förstår även för mig.
Precis, när skoloran stängs kungörs det i TV, på radion plus att man får mail och SMS. Det går inte att missa :-)
Det är mysigt och känns som en ren present. SNÖ och LEDIGT. Dubbelbingo!!
KRAM!!

Annika said...

Anne:
Ja, precis. Då man har varit här ett tag förstår man att man faktiskt måste stänga. Alla kör med sommardäck och det blir ogörligt därute.
Jag är livrädd för halkkörning, jag tog mitt körkort här i USA för länge sen. Jag har aldrig tränat halkkörning och skulle fan få panik vid minsta sladd :-)
Nej, bäst att hålla sig inne :-)

precis, då vi gick i skolan fick vi vara inne om tempen kröp under -10. Annars var det uterast som gällde :-)

KRAM!!

Keith:
True...I am sure you did not get too many as a kid. How's the driving up there? Do people in general use winter tires?
It's cold enough right now for snow, but I don't think there is any in the forecast. TOO BAD!! Let's hope...

Emma:
Nej, jag har inte sett ngra rapporer om snö. Däremot om kyla, så kallt lär det nog bli. Inte mig emot.
Otroligt ändå att det är så dåligt isolerat hos er i UK. Det är ganksa ofattbart...
Men klart att ungarna njuter av det :-)

Annika said...

Elisabeth:
Jamen jag förstår att det var en storm som hamnat i historien...Ngt grymt alltså.
Rätt häftigt ändå.

Marie:
Det kan te sig märkligt....Men det är så.
INGA kör med vinterdäck.
En svensk tjej som bodde här ett tag med sin svenske man, som jobbade på volvo, hade vinterdäck på en av sin volovbilar. INGEN hade sett dess like på verkstäder etc. När maken skulle lämna in volvon hos en volvohandlare hade volovhandlaren aldrig sett vinterdäck förr. Så ovanligt är det alltså. Ingen kör med dom, så det är inte underligt om det klappar ihop därute.

Anette:
Nej, precs, inte ens å¨landet därhemma där man åker skolbuss ställs skjutsarna in. Lite skillnad här, men numera fattar man varför. Som tur är ligger K¨s skola också inom gångavstånd för oss. Rätt skönt faktiskt.

Hannele:
Så är det inte här. Ingen som helst träning på is...
Jag tog körkort i USA och känner faktiskt lite smått av panik om jag tvingas köra på isiga vägar utan vinterdäck (som ju ingen har).
hemma är det en självklarhet, så icke här.

Caroline said...

hahah....ja jag tyckte ocksa att folk va lite tokiga i borjan! Kan tycka fortfarande tycka sa....men nar det galler barna sa ar det ju en helt annan sak. Skulle inte heller vilja satta mitt barn i en skolbuss...utan vinterdack....nar det snoar!

Annika said...

Caroline.
Det tyckte jag med, men det tycker jag inte längre...
Nej, jag skulle inte heller tycka att det skulle kännas så kul att sätta ungen på en skolbuss i oländigt väder. No way.

Suzesan said...

Enda gången vi blev hemskickade från skolan det var stormen 1969. Då kunde vi inte vara kvar för taket höll på att blåsa av faktist. Ja allt höll på att blåsa av då. Vi flög omkring på skolgården. Jag minns det väl när skorstenen blåste av.
Jag tror vi var hemma i några dar för det blåste i några dar.
Men det var på hösten annars gick vi varmt som kallt och även på lördagar mitt första år...och halva andra om jag inte minns fel.
Jag minns att jag cyklade till skolan några gånger i snöstorm. Annars åkte vi buss. Men vi hade nog bra värme för vi gick i en liten skola och den värmdes med ved. Jag inte minnas att vi frusit nån gång inne i skolan för nästa skola i trean den var större men vi var bara hemma den gången -69.
Mina barn har inte heller varit hemma tror jag inte för snö eller kallt. Men en gång för storm. Vi bodde vid havet då.
Men jag hade ingen aning om att man inte använde vinterdäck i USA?!I bilarnas "förlovade land.
Nä jag kan förstå om man inte vill köra utan vinterdäck.Gahaa!
Jag vill inte ha snö jag vill ha sommar*fniss* Men jag har sagt det innan eller hur?
Ha en bra kväll
Kram
Susanne

Petchie75 said...

Den enda gången jag har varit med om att skolan har blivit inställd var på universitetet i Linköping - det hade varit snöstorm och jag tog mig faktiskt till föreläsningen men de flesta studenterna och föreläsaren själv var insnöade...
Vi körde ju i snöoväder på Thanksgiving från Canada via New York state till NJ och det var INTE kul!! Vi såg en massa bilar i diket och själva hade vi bara "all-weather-tyres" på vår hyrbil - jag var sååå nervös men det gick bra. Men, folk körde verkligen som galningar, de verkade inte ha någon som helst respekt för väglaget och dåliga däck...
Hoppas att ni får lite snö snart!
Kram!

Anonymous said...

Haha! Nej, i Colorado så har dom en mer "svensk" attityd. Universitetet här stänger så gott som aldrig oavsett hur mycket snö som faller. Annat är det när man kommer söder om the Mason-Dixon Line...och du är ju ganska nära den ;-).

Annika said...

Suzesan:
OJ, ja det kan jag ju förstå--att ni fick vara hemma då.
Stormar kan vara så grymma, och speciellt vid havet.
Det är bäst att ha respekt.
Nej, det är nog inte så många som varit hemma pga vädret hemma, men det händer ju även där i extremfall.
Inga vinterdäck i min del av landet i varje fall. Inte tillstymmelse till...
Inte för att det behövs så ofta,mer än ngra dagar varje vinter. Men ändå...
KRAM!!

Petra H:
Visst är det läskigt att köra här när det snöar.
Jag undrade just om man kör med vinterdäck i norra NYC, men jag gissar att det inte är så då.
Undrar vad all weather tires är? Undrar om det är vad alla har sas?
Och så fort det börjar snöa lite så ser man bilar i diket.
Så du har varit hemma en dag för snöstorm, jo det händer väl då och då i Sverige också.
I extremfall.
KRAM!!

Annika:
TACK!! nej, jag kunde tänka mig att det var lite annan attityd där hos dig.
Ni får ju en del snö så det skulle ju vara lite jobbigt.
Pluggar du i Denver området?