Tuesday, November 25, 2008

This Week: The Holidays!

It is that time of the year again, the holiday season is upon us.
And, since I am Little Miss Childish I love it SO much. Well, let me correct that…I love the season, I don’t love ALL the work and cleaning that goes with it.

Because, don’t you agree that before you put up all the decorations, the house has got to be clean and nice…Otherwise it is no fun decorating.

But, it is so gratifying when the house is decked out for the holidays. It takes me days to decorate. I have so much STUFF!! AND, I have to decorate both inside of the house, and outside! But once it is done, I am (usually) so pleased!

My dream is to have two Christmas trees. But since my current home is rather small, I only have room for one tree, so for now thats just the way it has to be! Peter, Karolina and I will have to trim our Christmas tree next Friday. Yes, next Friday. I am hosting my annual Christmas party next Saturday, so on (next) Friday my whole house has to just SCREAM Christmas!!! And it will…

Today, I went over to my friend (and neighbor and fellow blogger) Sara’s house to pick up some decorations she bought for me while she was at IKEA the past Friday. Sara had been out to nearby Middleburg over the weekend, where a Scandinavian shop is located. I have been to that shop many times and the things that they sell there are LOVELY!!! Only the best Scandinavian quality there!

Sara, she’s something…She has totally embraced some Swedish Christmas traditions. She throws a glögg party for friends and neighbors every year. She owns a Toarps krona that she decks out every Christmas. This year Sara bought three Swedish traditional seven armed electrical Advent candle holders. Now her house will look so Swedish come Christmas. I own five of those candle holders myself, so it will look like a Swedish street here!! SO cool!!
I just think it is SO fun!! AND it makes me SO happy!! And Sara, I am so looking forward to the glögg party later on in December!

Stockholm is totally buried under a blanket of snow now. I am so jealous of you guys living there!! To see Stockholm in the wintertime is nothing but lovely!!
It is on my MISS LIST by the moment for more than one reason!!

I hope we will get loads of snow this winter here in the DC area as well!!


As you all know we were in NYC over the weekend!! GOSH, I am so in love with that city!! I want to move there. I DO!! Washington DC feels like a small town when compared to NYC!!! NYC I love you so! It is so my kind of town.
And you know how people say that New Yorkers are rude…I have yet to meet a rude New Yorker. I don’t know what people are talking about. The only semi-rude people in NYC are the cabbies. But, how fun and friendly would you be if you had to drive up and down Manhattan every day? In that insane traffic!!

Here are some pics from our trip!!
















And it is Thanksgiving on Thursday! Thanksgiving is my favorite American holiday! The biggest Holiday of the year!
We have a fun tradition in our little family. On Thanksgiving morning we eat breakfast in bed while watching the Macy’s Thanksgiving Parade live on TV from NYC. It is just so cozy to curl up in bed and eat. LOVE!! In the afternoon, we are heading over to Peter’s sister and we have dinner there together with Peter’s parents and my brother-in-law’s sister. Looking forward to it.
Friday, we have another tradition. We always, or I should say, Peter and Karolina always participate in Reston Town Center’s Holiday Parade for UNICEF. I watch them go by from the side lines! We do this together with Sara’s family. My friend Susanna’s kids participate as well. Afterwards, we go out for lunch with our friend Keith, and then we go to the movies. This year we are going to see “Four Christmases”. Very appropriate!!
After the movies, we participate in the Christmas sing-along as they light the Christmas tree in Reston. And we top off the evening with dinner in the town center as well.
A lovely tradition!!

All right, keep the holidays coming!! I am ready!!

How about you! Are you ready for the season?




Two more pics from NYC. Peter in the Husband's Resting Area outside a jewelry store...AND then the Store of Nygård Fashion! What the??? A typical Närpes sur-name in the middle of NYC! Nygård is such a common last name in the Swedish speaking parts of Finland. Funny!!

22 comments:

Mia said...

Åh, visst är det mysigt!! Jag kör en lyxvariant i år (har jätteinflammation i käkbenet och är helt golvad) och i eftermiddag dyker 4stycken städsugna tjejer upp och gör allt grovjobb för mig. Sen har jag fram till söndag att pynta.

Annika said...

Mia:
Oh my!! You poor girl, you!!
Men skönt med städhjälp, helt klart.
Exakt, först grovjobb o sen pynt.
Feel better!!!

Anonymous said...

Heehee! I can't wait to get started decorating but like you I want the house clean first. And I have a long way to go before that happens. Since I'm painting this weekend I'll probably start to get serious the first week of December. TMaybe that way I won't get too tired of the stuff before New Years. Love the pics!

Annika said...

Sara:
Yes, a clean house is key! First things first. I shpuld start now, but I am stuck in front of the lap top (what else is new???)
Good luck painting!
I think I will put the lights on the back deck today, btw...It is so pretty!!

Fia said...

Ja jag är ju klar med julklapparna, men jag har inte ens börjat planera för Thanksgiving än. Jag ligger ju lite efter iom att jag var helt däckad i fem veckor. Tror vi kommer att ta det lugnt i år och bara göra liiite men å andra sidan det säger jag varje år...Kram!!

Saltistjejen said...

Haha! Jag tycker det var kul med husband resting area!!!! :-) När jag var gravid och skulle köpa mammaklder fanns det ett sådant typ av utrymme i affären. Där fanns storbilds-TV so visade fotboll och så var det en massa tidningar samt ett par datorer framställda på ett bord. Sköna fåtöljer också.
Jag tyckte det var jättkul och M uppskattade det faktskt eftersom det (enligt honom) tog en evinnerlig tid för mig att handla där... Det var en stooor affär....
Kramar!!

Tankevågor said...

Helt underbara bilder från NY! Jag bara älskar den där ängeln Annika! Festligt det där med "Husbands resting area". Det borde de inför på NK här hemma tycker jag.
Snygga stövlar och väska du har på bilden med Karolina! Jag är ju galen i väskor som du vet.

Nu är det snart dags att få sätta upp stjärnor och ljusstakar i alla fönster här hemma. SÅÅÅ mysigt ska det bli. Tyvärr blir vi nog av med snön i slutet på veckan...

Massor av kramar

Humlan said...

Jag kan bara nicka instämmande till vad L-girl skriver. Jag tittade också på din snygga väska!
Tänkte också tala om att det tyvärr kommer att töa här... redan nu är det lite slaskigt. *suck*
Men jag njöt i dag, det luktar vinter när man går ut och snön är ganska vit fortfarande. Det vore ju härligt med en vit jul, men ...
Kramar!

Elisabeth said...

Gaaah, dumma blogger hade tydligen problem med att publicera min kommentar. ("Redigeringar som orsakar konflikter" pratade de om. Hm, det gjorde mig mycket klokare...)

Hur som helst så skrev jag att det där med "husband's resting area" var komiskt, och att det ibland när mamma ska handla kläder tillsammans med mig skulle behövas en "bored daughter's resting area" (eller hur det nu blir med engelskan). :D

Och det är SÅ mysigt med jul- och adventspyntet . Helt klart mysigaste månaden på året.

Anonymous said...

What!?! Peter doesn't even get a blanket or something warm to drink while he's in the OUTSIDE husband resting area!! That's cruel! :-) The holidays are always fun and exciting. Looking forward to it very much. Will be at my brother's on Thanksgiving with extended family members, too. Since I have a small place I don't have many decorations. I'll have a tiny Xmas tree and some figurines inside and lights on the balcony...Our traditional Thanksgiving Friday will be fun!!

RackarTuss said...

Hej!

Tittar in via Malde.
Va fina bilder du har.

//T

Annika said...

Fia:
Låter skönt att du är klar med klapparna!
T-giving är ju en sådan skön helg att just VARA på, att inte göra ngt. Du kan ju tom köpa hem en helt färdiggjord t-giving middag om du vill!!
kram!


Saltis:
Haha...
Ja, jag gillade det. Smart.
Ännu smartare att ha det i "mamma-butiker", där är det nog inte så kul för killar att vara...
Var det månne på Maternity Center som M fick vänta så? Såg en jättestor sådan affär i NYC...
Hihi.
Kram!!

Londongirl:
Visst är det smart!
Tack L-girl!! Väskan kommer från Urban Outfitters och stövlarna kommer från Sundance. Jag har köpt stövlarna online.
Visst ska det bli underbart mysigt med advent och jul.
Längtar!
Kram!!

Annika said...

Humlan:
TACK, kul att du gillar min väska!
Den kommer fr Urban Outfitters. vem vet? Kanske den finns på UO i Sthlm också?
Det är så trist när snön kommer i Sthlm, det att den töar bort så fort. Trist.
Det är ju samma sak här när det snöar. Snön försvinner i en hast...
Njut av det vita så länge det går.
Vit jul? HOPPAS!!!
Kram!!


Elisabeth:
Visst var det en kul skylt.
Precis som DU hade jag problem när jagskulle svara på era kommentarer för en stund sen...Damn blogger, jag tappade lusten helt att börja om när jag svarat...
men nu verkar det funka igen...
Absolut, detta är den mysigaste tiden på hela året.


Keith:
I know, poor Peter waiting outside in nYC while his wife and daughter were shopping...
Thanksgiving is a great holiday!!
Love it.
Looking forward to our day in TC!

Rackartuss:
Hejsan och välkommen hit.
Tack för bildberömmet. Ska kika in hos dig också.

Marianne said...

Å vad jag önskar att jag hade lite julkänsla! Har inte haft det de senaste åren ALLS. Kanske kan vakna lite på lördag när vi ska till våra trevliga grannar på adventskaffe. Ska väl försöka pynta lite i alla fall, vi ska ju vara här hemma över jul. Fast det passar liksom inte här.

Bra tänkt med en "Husband's resting area"! Haha, men jag håller med Keith, han kunde gott ha fått en filt och en kopp kaffe!

Härliga bilder som vanligt!

KRAM!

Villa Nian said...

Kul att få följa med på er trip. Och även jag måste säga att jag spanade in din väska :-) och dina stövlar! Ser bra ut!

Lilla B said...

Annica! Du har en utmärkelse att hämta hos mig.

Desiree said...

Fler jättefina bilder Annika. Oj om du säger att Washington känns litet då är Birmingham, AL rena rama ökenhålan kan jag helt klart konstatera. Det är nog det jag saknar att kunna ta tåget till en storstad som just Washington eller NY. Visserligen kan jag ju åka till Atlanta men det är dock ändå bilen som gäller och det är trots allt minst 2.5 timmar dit enkel väg. Jag är dessutom lite för feg för att våga köra i Atlanta så det blir ju inte av att jag sticker dit bara för att shoppa. Gillar sista bilden med skylten av Husband resting area. Hi hi det var ju faktiskt riktigt kul.

Ja det verkar råda snöstorm i Sverige just nu. Inte kul för dem som blev fast på flygplatsen men visst är det fint om det är snö och solsken. Tyvärr är det ju ofta rätt blaskigt i Stockholm . Skulle dock vara fint om det råder vit jul då jag kommer dit man får väl se och hoppas. Ja hoppas du får en riktigt vacker och vit jul hemma hos dig i år. Här kan man ju inte ens hoppas på något sådant då snö är så ovanligt som det är även om vi faktiskt hade turen att få uppleva några timmar med några få millimeter snö förra året.

Mia said...

Och nu är du utmanad! Välkommen att kika på min blogg.

Ha en bra dag!

Annika said...

Marianne:
Jsg förstår att det där med julkänsla måste vara svårt att piska fram i ett varmt klimat. Jag har verkligen all förståelse för att det inte stämmer.
Låter mysigt med adventskaffe, och gott.
Haha, visst var det bra med resting area. Jo, dom hade gott kunnat ha en hög filtar därute, tihi!!
Kram!

Tina:
TACKAR!!
Kul att du också gillade stövlar och väska... :-)

Lilla B:
OK, jag kommer!!!

Annika said...

Desiree:
TACK igen!
Visst var det kul med "resting area" :-)
Jag förstår dig och din syn på din landsortsstad, eller vad man ska kalla den.
All förståelse i världen. Det är nog i mångt och mkt lättare att bo i en stor stad på ngn av kusterna, elelr i en stor stad i norra mid-west.
Södern är ju så annorlunda mot vad vi är vana vid.

Jag hoppas att du får snö i jul när du åker hem!! Inget kaos, men vacker snö som ligger kvar. Problemet med Sthlm är ju att snön töar bort lika fort som den har kommit. Lite som DC faktiskt.
Kramar!!

Mia:
All rigjt!! I'll be there!!

Anonymous said...

Ååååhhh... tack för ditt supernice "repotage" från NY. Underbart att se alla bilder. Om du någon gång har lust att rekommendera platser att besöka får du hemskt gärna göra det. Har varit i NY för ca 15 år sedan men skall nu ta med mig kära maken med barn till påsk. De har aldrig varit där...
Du kan räkna med att jag tittar in fler gånger på din blogg. Roligt att läsa vad som sker over there.. :)

Annika said...

Jen:
Varsågod!!!
NYC är toppen!! aALLTID!
Det är ju en riktig ¨gå-stad så det gäller att ha bra skor. Det finns saker att göra överallt och stadsdelar att upptäcka!
Påsk är nog en toppentid att åka dit.
TACK, för att du läser bloggen. Jag blir så glad över det!!!