Nu har min lilla/stora flicka gått i Middle School i ca fyra veckor. Det betyder fyra veckor i 7:an som vi ju kan jämföra med högstadiet i Sverige.
Det är som sagt helt nya rutiner för oss alla. För mig betyder det att kliva ur sängen klockan 6:20, och för Karolina betyder det att hon måste sitta vid frukostbordet klockan 6:40, och där sitter hon ju då alldeles hålögd och slevar i sig sin frukost, flingor och mjölk. När frukosten är uppäten går hon upp och borstar tänderna och sen lägger hon sig under täcket igen. Den lilla. Vid 7:10 sitter vi i bilen, vid 7:15 släpper jag av henne vid skolan och själv åker jag hem och tar min power walk. Karolina går in på sin skola och gör sig redo för sin första lektion.
Karolina går till sitt skåp, jo det är skåp som gäller nu.
Vi börjar med att beskriva en sk ”Blue Day”.
Vid denna arla morgontimme orkar barnen knappt prata, säger Karolina.
Karolinas ”sience ” (naturkunskap, biologi) lärare brukar ibland låta barnen gå ut på en promenad innan lektionen börjar så att dom ska få en chans att vakna till, ibland får dom även en godisbit. Lektion nummer ett på dagen, the first period, är 90 minuter lång.
“The third period” kommer efter “the first period”. Då är det idrott. Den lektionen varar i 45 minuter...
Efter idrotten är det lucnch som gäller. Lunchen varar i 30 minuter. Detta är dagens enda rast.
Efter lunch är det ”The fifth period ” som är historia och den lektionen varar även den i 90 minuter.
Den sista lektionen för dagen, alltså the seventh period, är franska. Franskan varar i 90 minuter.
OCH nu ska vi ta och berätta hur det går till under en ”Gray day”:
”The second period” (alltså den första lektionen på dagen) är körsång. Kören varar i 90 minuter.
”The third period” är idrott i 45 minuter (ALLTID idrott under ”the third period”varje dag).
Direkt efter idrotten är det matematik. Barnen har endast fem minuter på sig när dom byter om efter idrotten ( how about that). Matten varar i 90 minuter.
Lunch i 30 minuter.
Efter lunchen kommer ”The sixth period” som är engelska. Jo, den lektionen är 90 minuter den också.
Efter det är skoldagen slut.
På Karolinas skola använder man sig av sk ”block scheduling” därav de långa lektionerna. Varannan dag är en sk blå dag och varannan är grå. Blåa dagar är udda dagar och gråa är ojämna.
Tredje perioden har man varje dag så den byter aldrig nummer.
Karolina tar ”Honors classes” i tre ämnen; engelska, historia och naturkunskap. Hon har valt ”vanlig” matematik iår. Franskan är för nybörjare och den är ett av två tillval (obligatoriska), det andra valet är körsång.
Som jag sa, barnen har ingen rast under dagen förutom lunchrasten som varar i trettio minuter och på den tiden ska dom hinna äta och gå på toa. Ingen går ut på skolgården för det finns ingen skolgård. Man är inne hela dagen. På idrotten är man dock ofta ute när vädret tillåter.
Toabesöken är också en hel vetenskap. Barnen förväntas gå på toan mellan lektionerna, på sitt fem minuters lilla uppehåll mellan två lektioner då dom ska hinna till sitt skåp och sen stressa vidare till nästa lektion. OM man måste gå på toan under tex matten så har man två toapass per termin som man kan använda. Man har två toapass i varje ämne under en hel termin. Hur låter det? Hårda bud. Läraren skriver på, och sen kan man gå ut. OCH,dess regler hålls det på. Det är INGET onödigt springa i korridorerna.
Läxor. Alla lärare ger läxor, och även över helgerna ibland. Det är inget man ordar om utan så är det bara. Betygen ges som i låg och mellanstadiet-- fyra gånger per år-- men jag har redan fått två e-mails med utlåtanden om Karolina från två av lärarna, en sk ”progress report”.
För att hamna på skolans sk Honors roll måste man ha betyg med endast A och B.
Livet i MS är ett mysterium för mig, men för Karolina är det helt normalt och hon trivs ännu så länge så bra med allt det nya.
Karolina har också fritt valt arbete efter skolan två dagar i veckan. På måndagen efter skolan är det ”Drama club” som varar i ungefär en timme. På torsdagarna är det fotoklubben.
Lärarna uppmuntrar även eleverna att stanna kvar efter skolan och göra läxor plus att dom kan få extra hjälp. Då stannar man kvar ca 45 minuter om man så vill.
Som jag sa är det en värld av mysterier för mig och jag tror att det är dags för mig att söka lite volontäruppdrag så att skolan ska bena ut sig för mig också.
Ha en skön torsdag allihopa!
Det är som sagt helt nya rutiner för oss alla. För mig betyder det att kliva ur sängen klockan 6:20, och för Karolina betyder det att hon måste sitta vid frukostbordet klockan 6:40, och där sitter hon ju då alldeles hålögd och slevar i sig sin frukost, flingor och mjölk. När frukosten är uppäten går hon upp och borstar tänderna och sen lägger hon sig under täcket igen. Den lilla. Vid 7:10 sitter vi i bilen, vid 7:15 släpper jag av henne vid skolan och själv åker jag hem och tar min power walk. Karolina går in på sin skola och gör sig redo för sin första lektion.
Karolina går till sitt skåp, jo det är skåp som gäller nu.
Vi börjar med att beskriva en sk ”Blue Day”.
Vid denna arla morgontimme orkar barnen knappt prata, säger Karolina.
Karolinas ”sience ” (naturkunskap, biologi) lärare brukar ibland låta barnen gå ut på en promenad innan lektionen börjar så att dom ska få en chans att vakna till, ibland får dom även en godisbit. Lektion nummer ett på dagen, the first period, är 90 minuter lång.
“The third period” kommer efter “the first period”. Då är det idrott. Den lektionen varar i 45 minuter...
Efter idrotten är det lucnch som gäller. Lunchen varar i 30 minuter. Detta är dagens enda rast.
Efter lunch är det ”The fifth period ” som är historia och den lektionen varar även den i 90 minuter.
Den sista lektionen för dagen, alltså the seventh period, är franska. Franskan varar i 90 minuter.
OCH nu ska vi ta och berätta hur det går till under en ”Gray day”:
”The second period” (alltså den första lektionen på dagen) är körsång. Kören varar i 90 minuter.
”The third period” är idrott i 45 minuter (ALLTID idrott under ”the third period”varje dag).
Direkt efter idrotten är det matematik. Barnen har endast fem minuter på sig när dom byter om efter idrotten ( how about that). Matten varar i 90 minuter.
Lunch i 30 minuter.
Efter lunchen kommer ”The sixth period” som är engelska. Jo, den lektionen är 90 minuter den också.
Efter det är skoldagen slut.
På Karolinas skola använder man sig av sk ”block scheduling” därav de långa lektionerna. Varannan dag är en sk blå dag och varannan är grå. Blåa dagar är udda dagar och gråa är ojämna.
Tredje perioden har man varje dag så den byter aldrig nummer.
Karolina tar ”Honors classes” i tre ämnen; engelska, historia och naturkunskap. Hon har valt ”vanlig” matematik iår. Franskan är för nybörjare och den är ett av två tillval (obligatoriska), det andra valet är körsång.
Som jag sa, barnen har ingen rast under dagen förutom lunchrasten som varar i trettio minuter och på den tiden ska dom hinna äta och gå på toa. Ingen går ut på skolgården för det finns ingen skolgård. Man är inne hela dagen. På idrotten är man dock ofta ute när vädret tillåter.
Toabesöken är också en hel vetenskap. Barnen förväntas gå på toan mellan lektionerna, på sitt fem minuters lilla uppehåll mellan två lektioner då dom ska hinna till sitt skåp och sen stressa vidare till nästa lektion. OM man måste gå på toan under tex matten så har man två toapass per termin som man kan använda. Man har två toapass i varje ämne under en hel termin. Hur låter det? Hårda bud. Läraren skriver på, och sen kan man gå ut. OCH,dess regler hålls det på. Det är INGET onödigt springa i korridorerna.
Läxor. Alla lärare ger läxor, och även över helgerna ibland. Det är inget man ordar om utan så är det bara. Betygen ges som i låg och mellanstadiet-- fyra gånger per år-- men jag har redan fått två e-mails med utlåtanden om Karolina från två av lärarna, en sk ”progress report”.
För att hamna på skolans sk Honors roll måste man ha betyg med endast A och B.
Livet i MS är ett mysterium för mig, men för Karolina är det helt normalt och hon trivs ännu så länge så bra med allt det nya.
Karolina har också fritt valt arbete efter skolan två dagar i veckan. På måndagen efter skolan är det ”Drama club” som varar i ungefär en timme. På torsdagarna är det fotoklubben.
Lärarna uppmuntrar även eleverna att stanna kvar efter skolan och göra läxor plus att dom kan få extra hjälp. Då stannar man kvar ca 45 minuter om man så vill.
Som jag sa är det en värld av mysterier för mig och jag tror att det är dags för mig att söka lite volontäruppdrag så att skolan ska bena ut sig för mig också.
Ha en skön torsdag allihopa!
Comments
Precis, dom där duscharna på skolan har inte använts på 20 år enligt karolina och hennes kompisar. Ingen duschar på MS.
Man kan tycka att det är lite egendomligt och äckligt, men så är det bara...
90 minuters lektionerna var ju hemska på högstadiet, tror knappt att vi hade så långa lektioner på gymnasiet faktiskt! Och tänk på universitet har man 45 min föreläsning, 15 min paus, 45 min föreläsning - just pga att man kan inte koncentrera sig längre! Jag tror att det är vetenskapligt bevisat faktiskt!! Och barnen behöver väl frisk luft?? Till och med i England hade vi iaf en 20-min lång rast vid 10-tiden precis som i Sverige.
Ok, jag ska sluta klaga - det verkar ju funka i Karolinas skola och det är väl huvudsaken men det låter väldigt jobbigt! Jag säger inte att det är bättre i Sverige, bara att det måste vara oerhört tufft i USA!
Kram!!
Jag gillar att de har idrott varje dag, det har ju sanktionerats bort från svenska skolscheman. Synd bara att de inte har någon tid över att duscha.
Skönt att höra att hon trivs och att hon har några aktiviteter efter skolan som drama och foto!
Kram!!!
Eller hur? Visst är det hårda bud. Det där med toapassen tycker jag är högst märkligt. Häromdagen var det en flicka i K's scienceklass som inte mådde bra. Hon var tvungen att gå på toa flera ggr under den lektionen. Fröken lät henne gå, och det slutade med att hon fick gå hem från skolan pga magont. SÅ, ja sådana ggr ses det nog lite igenom fingrarna och det måste det ju.
Vad gäller duschen tycker jag det är märkligt, men det är inget som jag kan tvinga K att göra. Ingen annan duschar så då behöver inte hon heller. (Alla kör "turk-dusch" efteråt med deo direkt på svetten, hehe)
Blocklektionerna verkar otroligt nog funka väldigt bra. Lärarna har lagt upp dom på intressant sätt, mkt interaktiva grejjer.
Men visst är det tufft i skolan, inget snack om saken. jag ska rapportera igen när Karolina gått lite längre i MS, kanske efter jul eller så.
Kram!
Kicki:
Jo, hon trivs utmärkt bra. Så det funkar nog bra trots alla hårda regler. MS åren är ju också de tuffaste åren under skolgången så jag tycker nog det är bra med hårda regler. Så länge man som lärare kan vara lite smidig också.
Att inte duscha efter idrotten är vad det är, inte mkt att försöka ändra på eftersom det inte kommer att ändras.
Och det är jättebra med de fritt valda aktiviterna efter skolan. Idag börjar fotoklubben.
KRAM!
KRAM till er
Haha, är det så??? Komiskt.
jag vet, Petra, det är skitmärkligt. Det tyckte jag också innan K hade börjat MS. Jag fattade inte hur barnen inte kunde duscha efter gympan. Men vet du, under hela elementary school tiden bytte dom inte ens om till gympan. Det är verkligen annorlunda allting.
Ja, jösses, nog är amrisarna känsliga för BO. jag TROR att duschandet eftger gympan börjar först i High school. Ska fråga Ingrid idag när vi går ut och går. Blir nyfiken.
Ida:
Jag vet, dom försöker dra ner "onödigt spring" till ett minimum. K har inget negativit alls att säga om det hela än så länge. Som sagt, jag återkommer efter jul med rapport 2 :-)
Kram!
Men huvudsaken är ju att Karolina trivs och så länge hon gör det så är det ju toppen!
Kram
Eller hur?
Men dom verkar fixa det hela. So far SO GOOD! Återkommer med rapport när det gått lite längre tid. Än är ju allt så nytt, och därmed spännande.
Toan tycker jag nästan är värst.
KRAM!
Regler är bra och jag tror att den amerikanska skolan är bra men att reglerna kan vara för hårt dragna ibland. Man bör ju kunna hitta en gyllene medelväg. Och sen kunde Sverige kanske lära sig.
Apropå din kommentar på min blogg, din lilla rackare. Jo hejsan vad jag skulle kunna lära dig Photoshop. ;) Jag garvar högt nu!!! ;) Jag kan ingenting ju. Det enda jag har lärt mig är att förminska bilderna, lägga in copyrighttexten och beskära bilderna. Ja, jag kan fixa lite ljus och kontrast men det är allt. Jisses vad mycket jag har att lära mig. Men din lilla går ju fotokurs på skolan, hon kan väl lära sig, så får du förmedla dina kunskaper till mig istället.´:)
Ha en himla bra dag.
Intressant, men en del att förundra sig över, precis som de andra skriver.
Vi har femtio minuters lektioner i stort och det fungerar bra. Hos mig är det nästan alltid samma elever som går på toaletten under lektionstid. Det är de med myror i byxorna, men de jobbar på bra om de bara får röra på sig lite under lektionstid, så jag tycker attdet är OK.
Ingen dushar efter gympan, trots att de ofta springer minst 1,5 km och har rätt tuffa gympapass. Men det som förvånar mig mer , är att nästan ingen luktar svett. Känner betydligt alltid mer svett lukt hemma i Sverige än här i USA. Likadant i skolan, ingen luktar svett. Något jag kan fundera på hur det kommer sig.
De flesta lärare ser genom fingrarna och låter eleverna gå på toaletten när de vill. Men ingen vrekar ta toaletten som ett break för att komma ifrån lektionen.
De har inga skåp här hos oss förrän de börjar i High school. De är alltid ute på rasterna, förutom om de är extremt dåligt väder. Skolorna är typiska Kaliforniska skolor med dörren direkt ut , alltså inga korridorer av något slag.
Jag som har haft barn som både gått i svensk skola och här och fortfarande har bra vänner kvar därhemma. Föredrar skolan här.
Du gör det som förväntas av dig och stökar inte i onödan.
Saken är också den att de är inte direkt trötta när de kommer hem från skolan, jag minns hur trött jag var ofta med huvudvärk efter en lång och ofta stökig dag i skolan därhemma.
Glad att K trivs i skolan, det är det viktigaste av allt!!
Så lustigt, idag när jag och min granne Ingrid var ute och gick såg vi alla ungarna som hade idrott. Dom sprang runt på löpbanan runt IP. Nej, visst är det konstigt med gympan och duschen. Men det finns ingen tid och ingen annan duschar så det blir liksom normen.
Och ja, jag tycker det är för hårt med toareglerna också. Visst behövs hårda regeler för ungar i den åldern, det är jag den första att skriva under på, men...Ja, det får vara ngn gyllene medelväg.
Leopardia:
Haha, och här snackar vi 11-12-13 åringar :-D
Kerstin:
Ja, och jag har ju träffat samtliga lärare, och alla verkar verkligen varma och gulliga. Så jag kan tro att det där med toareglerna kanske ses lite mellan fingrarna beroende på vem det är. Det finns ju folk som alltid utnyttjar sådant så jag kan förstå att regeln finns.
Svenska skolan har jag fasat över många ggr, och jag är så glad över att min flicka faktiskt går i skolan här. jag är helt nöjd med skolan i vår kommun.
Jo, regler är bra...det tycker jag. Jag och en svensk kompis brukar säga att vi önskar oss en liten ö dit man ska ta det bästa av sverige och USA. En gyllene medelväg länderna emellan.
Fast, Kerstin, innerst inne är jag nog rätt glad över regelerna. Jag vet ju att den här åldern är den värsta genom hela skolgåmgen.
OCH HAHA, Photoshop. Jag sitter och kollar in alla som gör PS och beundrar ert arbete! jag kan INTE ENS LADDA UPP PS PÅ BLOGGER. FATTAR INTE HUR MAN GÖR!!!
Ha en fin dag.
Panter:
Javisst är det skillnad. Ngn ggn ska jag vara med under en lektion, hoppas jag. det skulle vara så otroligt intressant att få observera klassrummen.
Du verkar ha funnit en bra väg med dina elever. jättebra!
Lia:
Maila på du :-)
Jag förstår att det kan vara superintressant för dig!
Kram!
Så det är en viss skillnad.
Vet du, så underligt, jag har HELLER aldrig känt ngn unge som luktar svett. Så märkligt.
Och visst är det tuffa gympapass, jag vet att det är värre på HS sen också.
Toabesöken får nog lärarna "känna av". Jag antar att man lär sig vilka elever som utnyttjar det hela. Sedan är säkert lärarna olika också.
K är heller ALDRIG trött när hon kommer hem, otroligt NOG! Hon är full av energi, gör sina läxor och sen går hon till parken o har kul med grannbarnen en stund.
Fast det är hårda bud trivs K bra i skolan. Och jag , precis som du med dina barn, är glad att hon går i skolan här.
Skolan här hemma är ju ständigt i rampljuset och jag vet nog nästan ingenting som så många har så mycket att tycka om som just den värld jag jobbar i. ;-)
Just nu har jag en massa slit med en kollega som förmodligen har långt till att hon ska fungera som lärare....suck.
Men för övrigt älskar jag mitt jobb.
Det är så kul att läsa att Karolina trivs så bra och att hennes fotokurs kommer igång nu.
Kram till er!
Mycket intressant inlägg annars, jag har väntat på en sån här rapport och beskrivning av hur det funkar.
Jag tänker lite på det du skrev i en kommentar, att Karolina aldrig är trött efteråt (Veronika tog ju också upp det), det kan jag helt klart förstå (även om man ju kan tycka att en sån tidig start på dagen och så krävande skoldag skulle göra ungarna helt färdiga). Men jag tror det där med ordning och reda, lugn och ro i klassrummen gör oerhört mycket. Det är nog väldigt stressande, tröttsamt och inte hälsosamt vistas en hel dag i en stökig klass och högljudd miljö. Hellre sträng och hårdare regler som i skolorna här än det andra slappa.
Har de flesta barn så nära skolan som ni? Om inte, att tvingas stiga upp ännu tidigare för att hinna köra en lång sträcka till skolan. Det låter tufft, men alla kanske har väldigt nära.
Många skolor jag sett här verkar vara sådana med öppen dörr direkt ut på gården, alltså ingen "stängd" byggnad. Men det där har jag ju egentligen ingen koll på.
Jag tycker den obligatoriska idrotten varje dag verkar jättebra, då får de röra på sig och kanske även frisk luft. Det gör nog mycket positivt för resten av skoldagen. Hemma är det väl numera extremt dåligt med gympalektioner.
Kul att läsa om hur det funkar!
Förresten, idag på DN läste jag att Låt den rätte komma in även ska bli en amerikansk film. Manuset ska bygga på boken men det blir ju nåt nytt ändå, som det alltid blir när Hollywood gör en film. Det brukar vara svårt att länka, men artikeln är en stor artikel på dn.se huvudsida så scrollar du ner ser du den.
en fuktig tvattlapp med flytande tval pa sa att dom hinner fa bort den varsta svetten och lukten.
Vad mina egna barn gjorde da de gick pa Middle School el. Junior High som det kallades da, kommer jag inte ihag.
Barn anpassar sig till det mesta, och trivs din dotter med sin skola,sa ar ju allt ok.
Det brukar alltid vara jobbiga for foraldrarna...
Annars är skolsystemet här ett litet mysterium för mig också. Ska bli intressant att se hur det funkar på den här privatskolan jag ska "vicka" på. Undrar hur det är för lärarna förresten, har dom också så få raster?
Låter som ett intressant volontärjobb att vara med i hennes skola.
Emily går ju i ettan och har fortfarande toa i anslutning till klassrummet, men de får minsann skriva upp sig på en lista varje gång de går på toa!
Kul att Karolina trivs och tycker om skolan! Och vad bra att de har gympa varje dag och får röra på sig!
Det låter i mina öron inte riktigt klokt!!!!!
Faktiskt.
Nog för att det är bra med regler i skolan, men man måste ju inte överdriva åt DET hållet heller!
Att inte kunna få gå på toa när man behöver är faktiskt inte bra rent fysiologiskt. Man kan få urinvägsinfektioner....
Och detta med att inte duscha efter gympan låter skitkonstigt!!!!! Vad GÖR de på gympan? Blir de svettiga??? Isåfall är det ju inte bra det heller med "ingen dusch". Som gjort för svampinfektioner t ex....
Hm... Fast jag håller med Kicki (var det väl?) som satt att hon gillade att de har gympa varje dag. Det är ngt som ju skärs ner i Sverige och jag tror att man måste få barn och ungdomar att röra sig emr för att motverka den ökade fetman i de låga åldersgrupperna. Inte för att K har några problem alls med just den biten, men det finns tyvärr alltför många som har det.
Ujuj, jag tycker det är strongt av K att klara av det hårda tempot. Och jag hoppas att hon kommer tycka att MS är roligt framöver! Men det låter onekligen väldigt tufft, och jag undrar vad som händer med de elever som kasnke itne riktigt klarar av detta tempot? Finns det stöd att få, eller "slås" de bara ut??
Kramar till dig och K!
Du är ju också en sån där bra lärare som intedirekt växer på träd.
Det är sant som du säger att det är få jobb som det tycks så mkt om som just lärarjobbet.
Skolan här är en annorlunda värld mot den i sverige.
KRAM!!
Anne:
När jag var ute m Ingrid imorse frågade jag henne om HS och duschning. Nej, hon trodde inte att dom duschade eftersom dom har så liten tid mellan lektionerna (skumt att det ska vara så tajt). Så fort hennes 15 åringar kommer hem hoppar dom i duschen.
Nej, nej alla har inte så nära till skolan. K hr en kompis som tar skolbussen klockan 6:20 fr sitt hus...Det finns dom som hoppar på bussarna redan vid 6. SÅ det är tufft.
Karolinas skola är lite bunkerlik faktiskt. Det finns ingsa dörrar som leder ut, bara skolportarna och dom kanske är en sådär 3 stycken.
Jaha, jaha...så nu ska den bli hollywood film då. Jamen hur typiskt är inte det då???
Margoth:
SÅ sant!! Det är nog nästan alltid jobbigare för fldrarna. K fixar det hittills väldigt bra, det kan ändras men än så länge går det bra.
Alla har tydligen deos i sina skåp som dom fixar till sig med efteråt.
Anki:
Skolsystemet är rena rama grekiskan för mig också. Eller det VAR det innan K började skolan. Nu får jag långsamt lära mig om MS och HS.
Att inte duscha är då alltså normen. Inte mkt att säga om det, och det hinns inte duschas heller på fem minuter.
Jag ser fram emot att höra om vad du kommer att tycka när du börjr vicka...Jätteintressant ska det bli att få ditt utlåtande.
Du kanske har helt rätt i det!!! Det kanske bara är i norden man duschar efter gympan...
Anette:
Precis, sådär var det ju i ES. Det fanns ingen som bytte om till gympan och inga omklädningsrum. Normen här, helt klart.
K slapp skriva upp sig när hon gick på toan i ES.
Visst, det viktigaste är att batnen trivs i skolan.
Desiree:
DÅ vet du precis hur det funkar. Förmodligen funkar nästan alla amerikanska skolor på det här sättet.
Det är bara att digga läget och det går ju BRA!! Inga probelm än så länge alls. Jag tror ungarna tar lätt på ala regler och bestämmelser. Det är vi fldrar som oroar oss i massor.
Jätteintressant att du har så gott om erfarenhet av amerikanska skolor, Desiree.
Saltis:
Jojomen, det är en annorlunda värld.
Jag vet det där med toabesöken är märkligt, märkligt. Jag ska höra med K om hur det går för folk egentligen vad gäller just det.
Gympan är vad den är...det är inte mkt att säga om det där med duschenb även fast det är märkligt. Ingen duschar...tjaa...Och det kanske är så att sverige och norden är unikt med dusch efter gympan, vem vet? För oss låter det ju skumt.
Återigen, visst vore det bra med den där lilla ön som skulle ta det bästa av sverige och det bästa av USA...
Reglerna på MS är hårda som sten. Tror att det släpps lite sen på HS, men jag återkommer om det.
K trivs toppen iallafall...So far so good...
KRAMAR till er!!
Det är jätteskillnad! Och visst är bra, annat är sämre...
SALTIS!!!
På tal om ungar som inte hänger med så vet jag inte hur det funkar på MS. På ES var det fantastiskt för batrnen som hade svårigheter. Det fanns så otroligt mkt resurser. Jag antar att det är likdant på MS för dom barn som har svårare för sig. Det är ju ändå i samma kommun vi går.
Väldigt hårt i mina ögon. De är bara 12 år!
Kram så länge!
Jag vet egentligen inte hur hårt det tas på detta. Men faktum kvarstår att det finns pass till toan. Jag antar att det är upp till läraren i slutändan iallafall.
Och då beror det ju på hur flexibel läraren är.
Vem vet? Det är iallafall egendomligt med toapass.
Kram!
har dem idrott 1 gång per dag i alla årskurser?
Välkommen hit!
Ja, jag hoppas också att dom ser mellan fingrarna, verkligen! Ska tjejer kissa en ggn i timmen?? OK, ja det gör ju itne jag kan jag säga ;-))
Man har idrott 2-5 ggr i veckan från Kindergarten och upp till 12:an.
Det kändes absolut lite märkligt att aldrig duscha efter gymnastiken - fast där jag var så fuskades det ganska vilt med att verkligen träna på gymnastiken så att vi inte var så väldigt svettiga efteråt.
Men orsaken till att man inte duschar är hursomhelst att man absolut inte visar sig naken eller halvklädd inför främmande människor. T.o.m. byta kläder efter gympan var ett bestyr eftersom man var tvungen att ta på och av BH:n under tröjan (man drar ut den genom ärmarna) så att dom andra inte såg ens bröst.
Trots de hårda reglerna och tempot och kraven så hade jag tusen gånger roligare i den amerikanska skolan än i den svenska och det berodde helt klart på lärarna och på den allmänna entusiasmen som fanns i skolsystemet. Jag blev inte trött därför att det gick bra, jag kände mig duktig och vi hade roligt om dagarna.
PS. betr. Friday Night Lights. Jag undrar om det är den nya säsongen som går på Comcast eller äldre episoder?
Visst är det knäppt!!
Jag undrar också vad detta kan få för konsekvenser. Det ska bli interssant att se vad K kommer att säga om det hela.
Barnen hinner inte kissa, det är omöjligt. jag undrar just...undrar var denna knäppa regel kommer ifrån?
Anna:
Det stämmer absolut som du säger, det beror säkert på "moralen". man visar sig inte näck inför varandra i omklädningsrummen. Man märker ju hur känsligt det är med sånt bland vuxna kvinnor på gym och badhus. Vad är det då inte på MS och HS.
Du har erfarenhet av HS, intressant.
DU är ännu en som säger att du inte blev trött på skolan trots hprda bud och snabbt tempo. jag tycker att lärarna är under av entusiasm och glädje. Iallafall dom jag träffat, so far so good. På ES hade jag knappt ngt att klaga på.
Friday night lights har slutat att visas på Comcast, så SANT!!! Min make är så upprörd över det. DirecTV är tydligen dom enda som visar det nu. Märkligt!!