Wednesday, May 07, 2008

Fotopromenad

Nu var det väldigt länge sen (1½ år) jag visade er min dagliga promenadväg, och den gången var det höst.
Det är tur att man inte har med kameran vid varje promenadtillfälle ty hade man det skulle det inte bli mycket till motion av.
Som jag säkert har sagt tidigare vimlar Reston av promenadstråk och ingen kan vara tacksammare och gladare över det än jag. Men, det blir oftast så att jag tar samma rutt iallafall (med variationer). Jag törs tex inte gå in på skogsstigarna i min ensamhet. Jag har ju alltid iPoden med, och med den dånandes i öronen hör jag ju inte vad som pågår omkring mig. Skogen känns alltså dumdristig att ge sig in i, men jag skulle gärna vilja. Jag är ute på min runda 4-5 gånger i veckan.
Ah, men häng med och se, vettja!
Promenaden är ca 5 kilometer lång. Den går längs Lake Thoreau. Promenaden visar ca 8000 steg på min stegräknare. Bilderna är tagna med lill-sonyn, orkar ICKE släpa med mig den stora kameran när jag tar min prommis.

Alla bilder är klickbara.


Den här rosa, enorma Azaleabusken tycker jag ser ut som en tårta! Helt underbar!! och så vacker ihop med den Japanska lönnen.


En vacker Rhododendron.


Promenadvägen.


Här ser vi ena hörnet av Lake Thoreau. Jag saknar verkligen att bo nära det riktiga havet, men jag är glad ändå över att det finns så många sjöar i Reston.


Gofbanan sträcker sig över en ganska stor del av South Lakes området (där jag bor), och den är alltid lika vacker.



Som ni ser ÄR det nästan sommar här...


En kort bit är promenadvägen lite tråkig då den går utefter en stor väg, men den biten är så kort så det gör egentligen ingenting.


Ännu en bild av sjön. Längs stränderna ligger stora villor och radhus.


Skulle ni vilja bo i dessa radhus? Egen brygga istället för egen trädgård? Hey, man slipper klippa gräser iallafall.


Nu har vi kommit till "mitt" köpcenter. Här är vattnet nedanför centret.


South Lakes centrum. Det är här på Safeway som jag allra oftast handlar mat.


Smörblommor växer nere vid strankanten. Man ser mycket smörblommor här den här tiden på året.


Andra sidan sjön.


Många som bor utefter sjön har egna flytande verandor. Man ser dom ofta flyta omkring på sjön sköna sommardagar och kvällar.


Här går vägen genom ett radhusområde.


Ännu en bild av sjön och dess områden.


Skolbussar ser man längs vägen. Den här är parkerad utanför en av skolorna i South Lakes området.


Här har jag kommit till ängen som hålls som "vildäng" under sommarhalvåret. Ännu har den inte hunnit växa till sig, och det är bra, för den är faktiskt inte vacker när den får växa i helt vilt tillstånd.


Dessa "hundtorn" kan man se överallt utefter parkvägarna, alltid välfyllda med plastpåsar så att mattarna och hussarna kan plocka bort efter sina vovvar.


Wisteria!! Ja, det finns faktiskt lite Wisteria, men inte mycket av den vackra blå sorten (den ser man bara i trädgårdar). Den Wisteria man ser mest av i vilt tillstånd är den vita. Doften, doften är helt underbart sagolik!


På ängen finns en fotbollsplan och en lekpark. Här ser ni en del av planen.


Jamen i det här huset skulle jag gärna bo!! Jag kunde inte ta en bättre bild eftersom ägarinnan var ute och jobbade i sin vackra trädgård.


En ganska ovanlig syn dessa dagar, ett hus som är SÅLT! Som ni vet är ju husmarknaden i USA nerkörd totalt just nu. Men detta hus såldes inom en vecka. Ägarna måste vara överlyckliga.


"Vår" äng, en allmänning som tillhör mitt rahudområde.



Vid infarten till min gata finns dessa skyltar.


I det omedelbara grannskapet.


Och innan jag går in i mitt hus hämtar jag soptunnorna som jag har på baksidan av huset. Jag passar på att spana ut lite över golfbanan likaså.

Japp, det är min dagliga promenad. Idag gäller densamma igen, och det ska bli bara härligt
.
Jag önskar er en jättefin onsdag!

40 comments:

Bloggblad said...

Tack för att jag fick följa med på promenaden! Helt underbar slinga. Om det inte vore för husen och gula bussen, är naturen ganska lik den vi har här.

(Måste ha tagit en stund att lägga in alla bilderna...)

Saltistjejen said...

Vad roligt att få se Annika! :-) Underbara blommor ni har nu!! Rododendron, azaleor mm. Fantastiskt vackert! När man ser dina bilder tänker man att det är typ "Midsommardags". :-)

Gissar att bostadsmarknaden här i NYC inte riktigt är jämförbar med resten av USA? Här tycker jag man ser skyltar med for sale som försvinner snabbare än snabbast... men som sagt NYC är ju säkert lite annorlunda?!? Även omgivningen omkring tror jag är hyfsat het fortfarande. Har en kompis på jobbet som letar hus och hon säger att priserna stiger så enormt mycket att de "hoppat av" köpen flera gånger för det blir för dyrt.

ha en skön dag!
Kram!

Annika said...

Bloggblad:
KUL att du hängde med!
Jag älskar den där vägen,så skön!
Nturen är rätt lik den svenska men vi sakanr ju helt björk tex och en hel del annat. Vi har mer lövträd än barrträd.
Bloggblad, det tog mig över en timme att lägga upp bilderna. Jag var tvungen att gå upp tidigt för Peter har tagit med sig min bärbara till jobbet. Idg ska den äntligen få sitt nya tangentbord. Jag sitter alltså vid trösverket i källaren idag, men det funkar ju det också...

Annika said...

Saltis:
Visst ger det Midsommarkänsla nu, jag håller helt med.

Ja, marknaden ja...
Den var ju het som en potatis 2006, hus såldes inom loppet av minuter. SÅ är det ju inte längre. Priserna har inte dalat sådär jättemkt just hos oss, men det är segt för vissa som säljer. På vår gata finns ett hus som varit till salu i tre månader. Inte så kul. Nu tänker den ägaren hyra ut istället.
Det är nog sant att NYC nästan alltid är HETT!! Här tror jag dock inte att det förekommer "bidding wars" längre, och det gjorde det ju med råge när marknaden var som hetast. Egentligen är det en bra tid nu för alla som vill köpa hus.

Kram!!

Petchie75 said...

Vilken härligt och lummig promenadrunda du har! Det första fotot på den "rosa tårtan" var ju jättegulligt, och jag älskar rhododendron.
Jag ska också försöka ta foto på min runda en dag, den är väldigt urban om man säger så! Jag har funderat på att gå mer på stranden men det är samma sak som för dig att gå i skogen - jag vet inte hur säkert det, ska kolla en dag hur mycket folk där är på morgonen. Problemet är också att man inte kan gå hela vägen på stranden utan måste zickzacka fram och tillbaka mellan kvarteren och stranden.

Erica said...

Hej!
Vilka underbara bilder från promenaden :) Jag blir väldigt avundsjuk på all grönska... här i Piteå har träden knappt börjat "knoppas".
Jag känner igen det där att det oftast blir samma väg varje gång. Här finns det också väldigt fina promenadvägar, men det brukar ändå bli samma. Jag är lite rädd för skogen (har alltid varit) så jag går inte självmant ensam där. Brukar hålla mig till mer bebyggda områden på mina promenader. Är ute varje dag, i och med att jag har hund.
Och i egenskap av hundägare tyckte jag det var en väldigt smart idé med de där "hundtornen" med påsar. Här finns inget sådant, men det hade varit otroligt praktiskt :)
Ha en trevlig dag :)

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Men så vackert det är där ni bor!
Helt otroligt..
Du gör nog alldeles rätt i att inte vandra in i skogen eller nått själv.
Jag ser nog alldeles för mycket crime tv för mitt eget bästa men man ska vara försiktig.. :D

Om jag kunde skulle jag nog hoppa på ett flyg över the great pond och komma och hälsa på dig och följa med på en prommis.. :D

Ha det gott i sommarvädret.
Idag har vi sol här i Dublin igen.. skönt!

Kram!

Marianne said...

Tack för promenaden! Jag är sååå avis på dig som har en så vacker promenadväg att gå varje dag. Men bra att du inte går in i skogen själv, du måste vara rädd om dig. Den där azalena på första fotot är ju helt fantastisk!

Tänk att ha ett hus med både gräsmatta och flytveranda! Det hade passat mig. Men jag tror inte att jag hade tackat nej till de där med egen brygga i stället för trädgård heller. Man kan ju ha krukor på altanen.

Bra att ni har neighborhood watch också! Och hundpelarna är ju toppen, vilken bra idé. Är det kommunen som betalar påsarna?

Ah, efter den här sköna promenaden är vi väl värda en kopp kaffe!

Annika said...

Petra H:
Ja, prommisvägen är otroligt lummig och härlig.
Visst är azaleatårtan FIN!! :-)
Vore jättekul, Petra, om du plåtade din prommis! Jag förstår ju vad du dägeromstranden eftersom jag känner likadant för skogen. Förmodligen är det noll risk, men det känns onödigt.

Erica:
Hejsan!!
Ja, vi har sgs sommar här nu. Jag vet ju att Sverige ligger efter. vi bor ju en bra bit längre söderut.
Snart kommer ju den härliga våren till Piteå också! OCH ni har ju ljuset!!
OM jag hade en hund skulle jag absolut gå i skogen. Då skulle jag inte vara rädd.
På torsdagarna då jag har sällskap brukar Ingrid och jag ta skogsvägarna. Då känns det helt lugnt, och jag har aldrig hört om övergrepp eller annat i skogen, men man VET aldrig.
Visst är "hundtornen" smarta? :-)
Ha en jättefin dag, Erica!

Jess:
Jamen kom över en sväng vettja!! Vore ju urkul!!
Ja, tack, Reston är verkligen otroligt vackert. Så länge jag ska bo i USA flytt'ja int' härifrån.
Summer it is!! Och förmodligen är det snart sommar hos dig också kan jag tro!

KRAMAR!!!

Annika said...

Marianne:
Ja, det känns verkligen som en gåva att ha så många olika stråk att gå på. Reston är en sk Planned Community, så detta är absolut inte normen för USA.
Ja, det är kommunen som betalar hundpelarna. Smart!
Det är sällan man ser hundskit här (förutom hos min granne.
HIHI!! Min prommis "kröns" ju också med kaffe, från Starbucks. När jag kommer in där är jag gemomsvettig och röd och har vattenflaskan i högsta hugg. Dom tycker säkert jag är en sann freak :-)
OCH JA! Visst är azalen VACKER!!!

SweFlo said...

Härligt och lummigt! Jag ha rinte så mycket skugga runt mina promenadstråk, och det kan bli oerhört hett stora delar av året. Men vi har många småsjöar som pigga rupp med!

Lullun said...

Vilken underbar tur; både många sjöar och mycket grönt! förstår att du vill ha just det huset - såg väldigt fint och mysigt ut. Kul också med de flytande verandorna! en sådan skulle vi kanske bygga oss, när vi nu inte tycks få någon båt i år heller... *hihi*

Anonymous said...

Vad vackert det är i din närhet! Ditt promenadstråk skulle jag gärna vilja ha! Blir avis..:) Reston verkar påminna mycket om Sverige och det kan jag inte säga átt det gör där jag bor. Vi har mycket grönska men det är inte alls lummigt som hos dig. Men så är det sällan fuktigt här, varmt med torrt. Påminner mycket om södra Spanien.
Jag fick iallafall hemlängtan till Sverige då jag såg dina bilder.
Tack för att vi fick följa mekd på din promis!!

Annika said...

Sweflo:
Åh, jag är säker på att det är urmysigt hos dig + att du ju har havet ngtlunda nära!
Här blir det ju plågsamt fuktigt om somrarna, och hett. Då är det inte skönt att gå ut på power walks. Kan nog tom vara farligt.

Lullun:
Tack! Ja, det är väldigt lummigt och fint här.
Visst är det där huset MYSIGT!! Ja, alla hus på den gatan är mysiga. Jag brukar alltid gå och önska just där :-)
Flytande verandor är nog trevligt att ha. Tänk om ni skulle skaffa en sån hos dig på Grönland. DET vore lite kul :-))

Veronika:
Jo, naturen påminner nog mkt mer om Sverige än hos er på västkusten. Hos er är den mer dramatisk.
Men naturen här är ändå rätt olik Sveriges, vi har inte mkt barrträd och inga björkar.
OCH hett och fuktigt som i en bastu blir det under sommaren, pust. DET är INTE trevligt.
SÅ glad att du hängde med på prommisen!!

Anonymous said...

Oj vad många steg du tar på din promenad sis, hur lång tid tar den? Då har du inte många steg upp till 10000, om det är ditt mål? Är graspen kvar på Starbucks förresten, och har han isf lärt sig vad det är du vill ha? Kraaam

Miss Marie said...

vad härligt det ser ut! jag håller med de ovan, det ser nästan ut som om vi är i sverige! =) vackert!

tack för att vi fick följa med på promenaden! =)

Annika said...

Sara:
Den tar ca 1 timme och en kvart.
Mitt rekord under en dag är ju 14000 steg.
Jag har inte sett graspen på länge, men han HAR lärt sig vad jag vill ha, hehe!!!
Kram!!

Annika said...

Marie:
Ja, det ser kanske rätt så svenskt ut. Fast det tycker jag väl egentligen inte...FAST, ja visst kan jag se vissa gemensamma nämnare.
KUL att du hängde med!!

Desiree said...

Du har så himla fint där du bor. Ditt område är verkligen grönt, frodigt och mysigt. Jag blir något avis på att ni har mycket sjöar och vattendrag för det är något vi inte har och något jag saknar mycket. Den där stora rosa Azalean likar verkligen en gigantisk pösig rosa marshmellow nästan. Måste vara både skönt, lugnt och trivsamt att bo som ni gör vid golfbanan. Det är verkligen en helt underbar runda du har. 5 km är ju helt perfekt, ganska lagom lång. Det blir ju massor av finfina steg till stegräknaren. Jättefina bilder Annika. Jag önskar att jag hade en sådan vacker promenadslinga som du har.

Unknown said...

Skönt med en prommis så här på kvällskvisten. Tack för sällskapet!
Vilken härlig tur. Mycket vackert att se.
Bra att du inte ger dig in i skogen. Det är lite läskigt tycker jag.
Ha det gott
Kram

Elisabeth said...

Vad fint det är i ditt område (speciellt med alla fina vattendrag, sådant är verkligen härligt! Och så många fina blommor det verkar finnas också. För övrigt ser det ut ungefär som här, om man ser till hur långt naturen kommit.

Anne said...

Åh, jaaa du Annika. Den här promenadslingan går ju inte av för hackor. Önskar jag hade sån slinga. Jag går mycket mer i trafiken och genom villakvarter. Min runda känns som värsta industriområdet jämför med din.
Underbart promenera i de omgivningarna som du har tillgång till. Sen avsluta med att dra in soptunnorna och blicka ut lite över golfbanan. Coolt med radhusen som bor precis vid vattnet men jag skulle nog inte riktigt vilja ha det så själv.
Jag skulle inte heller gå in i skogen, antagligen hur lugnt och säkert som helst, men som du säger med ipoden på full volym har man ju inte riktigt kontroll över vad som händer runt omkring en.
JÄTTEFINA bilder från din runda, underbart ha tillgång till ett sånt stråk.

Anonymous said...

skönt, då slapp jag ge mig ut på promenad idag ;) tack!
härliga bilder, inte behöver du lära dig photoshop när det blir perfekt från start :)

Annika said...

Desiree:
TACK!!
Ja, jag är så himla glad över att ha så mkt natur runt knuten. Det känns faktiskt som en gåva. Att bo jämte en golfbana är perfekt. Det är lugnet som råder där.
Visst är den där azalean cool! Om jag ngn ggn såg ägarna till huset skulle jag så gärna berömma dom för deras perfekta azalea, men jag gissar att dom är på jobbet när jag knatar förbi på förmiddagen.
Japp, 5 km blir många sköna steg på stegmätaren :-)

Rosvik:
Kul att du hängde med på färden.
Ja, jag tycker så mkt om min runda, men nej, skogen undviker jag när jag är ensam.
KRAM!!!

Elisabeth:
Jag blev så förvånad över att ni har Dogwoods i Tyskland!! Lite häftigt. Här blir ju Dogwoods till höga träd och det är en fröjd att se dom blomma om våren.
Ja, jag har sett på din blogg att naturen hos oss liknar väldigt mkt. Lite kul, tycker jag :-)

Anne:
:-)
TACK!!
Ja, jag är verkligen glad över att bo just här. Det finns så många stråk att välja mellan, men just det här är mitt standarsstråk.
Jag har ju sett bilder från din runda också..och nej, det kan man nog inte jämföra med ett industriområde, precis :-)))
Nej, jag törs mig inte in på skogsvägarna. Visserligen skulle man ju kunan stänga av iPoden då, men det har man ju ingen lust med, eller hur Anne? Den måste alltid vara på under hela färden.
Tack för att du gillade bilderna!!

Annika said...

Vilken fin promenadväg!! Jag promenerar också 5 km ca 4-5 gånger i veckan, alltid samma väg. Men den är betydligt tristare än din... Kanske jag också borde ta kameran med mej nån dag och visa min promenadväg :-). Fast då tror jag att nån av flickorna får göra mej sällskap för jag känner mej lite dum att vara själv och fota "ingenting"...

Annika said...

Leopardia:
Men TACK!! Vad gullig du är!!
Jomen jag ska ladda ner PS på min nästa dator. Blir ju så nyfiken på hela det programmet!

Annika said...

Annika:
Ja, vad kul! Plåta din prommisväg. Det vore jättekul att se!
Äsch, det är lugnt med kameran ;-) Man plåtar ju bara de vackra omgivningarna i sann bloggaranda, hehe! Men det är säkert kul att ha med sällskap för dig även om det då inte blir lika mkt motion. förstås!

Humlan said...

Vilken härlig promenad, så vackert! Jag skulle inte ha något emot att ta en runda där.
Jag skulle gärna komma igång med mina promenader, tyvärr bråkar fötterna med mig, men det kanske blir bättre.
Här har plötsligt blivit så grönt att jag känner mig som jag måste ha missat en vecka eller två... vart tog den skira våren vägen? :-)

Anonymous said...

Tack för de fina bilderna. Nu fick jag lära mig något nytt. Har aldrig sett blåregn blomma och visste inte att namnet var Wisteria och dessutom att det finns vita, så fint. Kan du inte skicka lite doftprov också läste att den ska dofta som då vinrankan blommar men det har jag inte heller varit med om. Jösses vad jag har mycket kvar att uppleva! Radhusen vid vattnet skulle jag inte ha något emot att bo i, de ser ut att skorsten, mysigt att tända en brasa och titta ut över vattnet. Så fint det är runt om dig.

Johanna said...

Reston är vackert. Och jag saknar det. Hoppas att vi kan stråla samman nån dag när jag är över.
Det skulle vara trevligt.

Kram Johanna

Annika said...

Humlan:
Ja, jag är verkligen så glad över att jag har så vackra parkvägar överallt.
Hoppas det blir bättre med dina fötter snart.
Jag vet, det är som om det gått från vår till sommar i ett nafs. Konstigt.
Kram!

Helena:
Doften på Wisterian är fantastisk! Helt underbar!
Jag skulle så gärna lägga ett doftprov på bloggen så att ni alla skulle få känna den ljuvliga doften.
Wisteriaträden är höga. Dom blåa wisteriabuskarna ser man bara i trädårdarna.
Radhusen vid sjön är lite mysiga. Både sjö och brasa på en ggn är inte dumt :-)
Tack, ja Reston är fint.

Johanna:
Visst är det vackert! Jag hoppas också att vi ska kunna ses när du kommer hit.

Kram!

Anne-Marie said...

Vilka fina bilder och en sådan härlig grönska! Jag blir litet avundsjuk när jag ser hur lummigt du har det. Som jag nog skrivit tidigare när du lagt ut bilder från ditt område ser det nästan svenskt, lummigt ut. Du verkar ha en härlig promenadrunda med mycket natur. Ni verkar ha många stora, fina hus. Husen vid vattnet var speciella, troligen inget för mig. Men smaken är som sagt olika. Kram!

Pernilla said...

Vilken härlig morgonpromenad jag fick nu när jag gick med dej på den underbara rundan *haha* Otroligt fina bilder, det måste vara ljuvligt att gå omkring i den där miljön. Det verkar vara ett otorligt fint område du bor i. Har varit mågna gånger i USA men faktiskt aldrig i DC området.. kanske får ta mej en tur ditåt någongång :)
Kram

Anonymous said...

Vilken underbar natur. Vi har egentligen bara "slingan" i skogen att ga, forsoker undvika asfalt. Men da maste jag ha sallskap. Ar lite feg av mig och det har varit en massa mord i narheten sista tiden. (5 st).

Tycker det �r sa mysigt med liggande panel. For att man ar ovan antar jag. Min son har ju byggfirma, och det byggs massor har nu 2 mil fran den storre staden. Nu haller han och hans "larjunge" p� att bygga ett harligt hus nastan i centrum. Det �r b�de staende och liggande pandel blandat. Jattesnyggt. J sager att de �r samhallets attraktion nu, alla tar sina promenadvagar f�rbi.

Husforsaljningen ar som forut har. Men priserna har stannat upp. Vilket verkligen behovdes. Nar vi skulle salja vart f�raldrahem pa 90-talet, eftersom mor och far gatt bort var det sanslost. Rantan var p� 500 procent den hosten. Massor till salu, men det fixade sig ganska snart. Pga laget och skicket.

SMHI sager att sommaren ar har nu i Vastmanland. Det marks. Vi hade 23 grader i sovrummet inatt. Graset har nog aldrig klippts tidigare nagon gang. Alla trad ar sa grona och fina, och blommor lyser upp overallt.

Foljer garna med dig en runda till. Till kopcentrum, stan eller vart som helst. Allt ar av intresse.

Annika said...

Anne-Marie:
TACK!
Jo, det är lummigt och fint och förmodligen så totalt annorluna än den natur du har utanför fönstret. Visst liknar naturen här den svenska i mångt och mkt, men det är mkt som skiljer också.
Jag gillar också husen vid vattnet, men inte heller jag vet om jag skulle vilja bo där.
KRAMAR!!


Pernilla:
Ja, det är en härlig morgonrunda det här och jag njuter verkligen av den.
Nästa ggn du är i US så ta dig gärna en titt på DC-området!
Kram!!

Lisa:
KUL att du hängde med på rundan.
Lovar att blogga ut flera fotorundor också, det är bara roligt.
Gulp, läskigt med de mord som skett i din närhet. Verkligen otäckt.
Vad trevligt med din sons byggnade. Jag förstår att du är stolt över att alla vallfärdar för att se det.
OCH att ni har så varmt redan!!
BARA det inte blir varmt nu och sen kallt resten av sommaren...NEEEEJ så får det inte bli.

Jemayá said...

Tack igen en gång för en fin runda fotos :) - jag har säkert fördomar, för det ser inte alls amerikanskt ut!! Men sen har jag aldrig varit i östra USA, annat än ett kort nedslag i New York (en natt...). Kan tänka mig att du njuter av din fina promenadväg! kram

Annika said...

Jemaya:
Varsågod! Så roligt att du ville följa med.
Jo, jag lovar...det ser amerikanskt ut :-))
Min promenadväg är verkligen underbar!!

Anonymous said...

Hade jag så vacker promenadväg var chansen att komma ut större :-) Som vanligt är bilderna verkligen vackra!

Annika said...

Malde:
TACK vad gullig du är!!