När jag skriver detta har jag precis suttit och tittat på den nya svenska dokumentären om klass 9A på Johannesskolan i Malmö på svt.se.
Och ja, vad kan jag säga? Vad finns att säga? Är det verkligen så här illa?
Enligt programmet har svenska grundskolan varit i utförsbacke i tio år för att nu ha nått en ”all time low”.
Programmet var intressant, och så deppigt. Niorna på skolan har inga baskunskaper...Man vet inte var London ligger, man kan inte skilja på singular och plural. En del vet inte ens att dom tittar på en karta utan dom ser bara ett papper med olika färger.
Enligt en av klassens lärare är detta inget ovanligt inom Sveriges grundskola idag, hon var inte ett dugg förvånad. Snälla, säg att det inte är så!!
Skolan vi får se i dokumentären är en av de sämsta i Sverige, den ligger nia från botten. 60% antas inte till någon gymnasieutbildning utan hänvisas till det Individuella Programmet.
Här märker jag att jag egentligen inte längre VET något om svenska gymnasieskolan. När jag gick på gymnasiet var det 2, 3 eller 4 år som gällde. Numera TROR jag att alla utbildningar ligger på tre år. Alltså vet jag inte vad det betyder att hänvisas till ”det individuella programmet”, men enligt tv- programmet är det som en fortsättning på grundskolan. Har heller ingen riktig kläm på det nya betygsystemet i Sverige. När jag gick i skolan var det skalan 1-5 som gällde.
Men, det som märks, och som är så uppenbart, är HUR ILLA STÄLLT det är!
Varför i hela fridens namn har Sverige kört sin skola i botten? Vems fel är det? OCH varför kan den inte byggas upp på ett vettigt sätt igen?
Jag undrar också varför man inte kan ta lärdom av Finland, som har dom bästa skolorna i världen? VAD stoppar Sverige från att söka kunskap där? Ta sig an deras modell? Alltså, jag fattar ingenting.
Visst, när jag gick i skolan var det inte guld och gröna skogar heller, under det flummiga 70-talet till mitten av 80-talet, men nog var det BÄTTRE då än vad det är idag.
Jag blir helt paff när jag ser hur musikläraren försöker få igång klassen med att sjunga och spela bara för att få allt sabbat av att en massa elever som råflabbar. Eller SO-läraren som försöker förklara något medan ungarna i klassen går omkring som dom vill utan att lyssna på henne alls.
Fy fan, rent utsagt. Jag blir så förbannad!
Borde inte svenska skolan börja inse att det är dags att införa betyg i ordning och uppförande igen? Och inte om fem år utan NU, NU, NU!!!
In med betygen från första klass, eller nej, in med betygen från ”sex-års”...Ge betyg åtminstone två gånger om året. Följ GÄRNA den modell som råder i Fairfax County, VA USA (där jag bor) här ges betyg i prestation OCH bemödande FYRA gånger om året! Och ingen river upp himmel och helvete för det.
Noll tolerans skulle kanske också vara att önska ibland? Varför ska en elev kunna råflabba en lärare rätt i ansiktet utan att det ska få konsekvenser?
Jag är faktiskt ganska upprörd när jag skiver detta, och imorrn innan jag lägger ut det på bloggen, kommer jag att läsa igenom det här för att se hur jag känner då. Men just i skrivande stund är det precis så här jag känner...
Hur har det kunnat bli så fruktansvärt dåligt??? Jag känner mig helt matt.
Iallafall, nu ska ”Klass 9A” få undervisning av ett handplockat ”dream team” bestående av Sveriges bästa pedagoger. Dessa pedagoger ska resa denna klass från botten till höjden. Målet är att klassen ska placera sig bland Sveriges tre bästa klasser i dom nationella proven innan dom gått ut nian. En utopi? Ja, det verkar inte bättre. Jag förstår inte hur detta ”dream team” ska kunna lyfta fram den här klassen som inte har någon grund alls att stå på. Som inte kan det enklaste, enkla...
Men, det ska bli intressant att få följa dokumentärserien som spänner över tretton avsnitt.
OCH, jag hoppas verkligen att dessa lärare lyckas!
Jag skulle också vilja se en motpol till ”klass 9A” från en andra grundskolor i Sverige, från skolor som inte alltid är problemskolor, ett snitt över dagens skolor, ett snitt av dagens nior. DET skulle vara riktigt intressant . Bilden som ges? Är den månne lite skev? För enligt detta progam är svenska skolan ICKE godkänd.
Och ja, vad kan jag säga? Vad finns att säga? Är det verkligen så här illa?
Enligt programmet har svenska grundskolan varit i utförsbacke i tio år för att nu ha nått en ”all time low”.
Programmet var intressant, och så deppigt. Niorna på skolan har inga baskunskaper...Man vet inte var London ligger, man kan inte skilja på singular och plural. En del vet inte ens att dom tittar på en karta utan dom ser bara ett papper med olika färger.
Enligt en av klassens lärare är detta inget ovanligt inom Sveriges grundskola idag, hon var inte ett dugg förvånad. Snälla, säg att det inte är så!!
Skolan vi får se i dokumentären är en av de sämsta i Sverige, den ligger nia från botten. 60% antas inte till någon gymnasieutbildning utan hänvisas till det Individuella Programmet.
Här märker jag att jag egentligen inte längre VET något om svenska gymnasieskolan. När jag gick på gymnasiet var det 2, 3 eller 4 år som gällde. Numera TROR jag att alla utbildningar ligger på tre år. Alltså vet jag inte vad det betyder att hänvisas till ”det individuella programmet”, men enligt tv- programmet är det som en fortsättning på grundskolan. Har heller ingen riktig kläm på det nya betygsystemet i Sverige. När jag gick i skolan var det skalan 1-5 som gällde.
Men, det som märks, och som är så uppenbart, är HUR ILLA STÄLLT det är!
Varför i hela fridens namn har Sverige kört sin skola i botten? Vems fel är det? OCH varför kan den inte byggas upp på ett vettigt sätt igen?
Jag undrar också varför man inte kan ta lärdom av Finland, som har dom bästa skolorna i världen? VAD stoppar Sverige från att söka kunskap där? Ta sig an deras modell? Alltså, jag fattar ingenting.
Visst, när jag gick i skolan var det inte guld och gröna skogar heller, under det flummiga 70-talet till mitten av 80-talet, men nog var det BÄTTRE då än vad det är idag.
Jag blir helt paff när jag ser hur musikläraren försöker få igång klassen med att sjunga och spela bara för att få allt sabbat av att en massa elever som råflabbar. Eller SO-läraren som försöker förklara något medan ungarna i klassen går omkring som dom vill utan att lyssna på henne alls.
Fy fan, rent utsagt. Jag blir så förbannad!
Borde inte svenska skolan börja inse att det är dags att införa betyg i ordning och uppförande igen? Och inte om fem år utan NU, NU, NU!!!
In med betygen från första klass, eller nej, in med betygen från ”sex-års”...Ge betyg åtminstone två gånger om året. Följ GÄRNA den modell som råder i Fairfax County, VA USA (där jag bor) här ges betyg i prestation OCH bemödande FYRA gånger om året! Och ingen river upp himmel och helvete för det.
Noll tolerans skulle kanske också vara att önska ibland? Varför ska en elev kunna råflabba en lärare rätt i ansiktet utan att det ska få konsekvenser?
Jag är faktiskt ganska upprörd när jag skiver detta, och imorrn innan jag lägger ut det på bloggen, kommer jag att läsa igenom det här för att se hur jag känner då. Men just i skrivande stund är det precis så här jag känner...
Hur har det kunnat bli så fruktansvärt dåligt??? Jag känner mig helt matt.
Iallafall, nu ska ”Klass 9A” få undervisning av ett handplockat ”dream team” bestående av Sveriges bästa pedagoger. Dessa pedagoger ska resa denna klass från botten till höjden. Målet är att klassen ska placera sig bland Sveriges tre bästa klasser i dom nationella proven innan dom gått ut nian. En utopi? Ja, det verkar inte bättre. Jag förstår inte hur detta ”dream team” ska kunna lyfta fram den här klassen som inte har någon grund alls att stå på. Som inte kan det enklaste, enkla...
Men, det ska bli intressant att få följa dokumentärserien som spänner över tretton avsnitt.
OCH, jag hoppas verkligen att dessa lärare lyckas!
Jag skulle också vilja se en motpol till ”klass 9A” från en andra grundskolor i Sverige, från skolor som inte alltid är problemskolor, ett snitt över dagens skolor, ett snitt av dagens nior. DET skulle vara riktigt intressant . Bilden som ges? Är den månne lite skev? För enligt detta progam är svenska skolan ICKE godkänd.
Comments
Jag tillhörde den sista kullen som fick 1-5 betyg och därför har jag aldrig satt mig in i hur det "nya" systemet fungerar.
Men jag tror att det finns ett förslag på ändrat betygsystem som liknar det gamla mer.
Jag har inte sett programmet, men får nog göra det efetr att ha läst en hel del reaktioner.
Barn och ungdomar beter sig hur som helst numera, det finns ingen respekt kvar.
Fy så gammal och tråkig jag låter.
Och gnällig.
Nä, nu går jag och tar en kanelsnäcka :)
Se programmet!!! Det är en väckarklocka som vrålar om att en förändring måste ske.
Tycker också det är för j-gt att det inte finns ngn RESPEKT. OK, vi får låta gamla och trista, men det är kalla fakta..Och jag tar en kopp hett te nu ;-))
Håller också med Linda om att många unga saknar tydliga gränser.
jag tänkte på dig flera, flera ggr när jag tittade på programmet...du undervisar ju i högstadiet.
Det värsta, tycker jag, är att det inte finns ngn R*E*S*P*E*K*T.
Om ungar här betett sig som kiddsen i programmet hade det blivit avstängning med konsekvenser...Synd att det är så in i h-vete tungrott vad gäller skolan i sverige. Alltså, det mpste ju till en ändring nu.
Tror att det är på förslag nu med nya betyg mellan A och F, eller något sådant. Jag tycker också att betyg i ordning och uppförande ska återinföras, för att åtminstone försöka få någon ordning i skolan. Det är skrämmande när den här attityden bland högstadieelever går längre och längre ner i åldrarna. Barn i mellanstadiet i Sverige idag beter sig som i högstadiet; uppkäftiga o.s.v. De vet exakt vilka rättigheter de har, men inte vilka skyldigheter, om man säger så. Och lärarna verkar inte kunna göra särskilt mycket. Minsta lilla och vips: anmälan...
Har själv gjort olika praktiker på skolor och har hört hur även lågstadiebarn(!) kan låta mot de vuxna...
Jag håller fullständigt med om att en förändring måste ske snarast. Förhoppningsvis innan det är för sent...
Oj, det här blev en lång kommentar! Men det är ju ett viktigt ämne...
Allt som vi lärare gör i skolan har betydelse! Det är så viktigt att vi är goda förebilder och har ett ordentligt förankrat och gott LEDARSKAP i klassrummet!!!!
Nu kanske ni tänker att ja hon jobbar ju bara i de låga åldrarna så där är det väl lättare. Men alla åldrar behöver lära sig hur man är mot varandra och respekten för både sina klasskamrater och lärarna/personal i skolan.
Vi har numera skrivna individuella utvecklingsplaner på varje elev. Där ska man fylla i om kunskapsmålen är uppnådda varje termin och eventuella åtgärder, men OCKSÅ den sociala utvecklingen hos eleven. Det handlar alltså om att skriva och tala med barn och föräldrar även om hur barnet uppför sig, tar ansvar osv.
De framgångsrika skolorna har de bästa skolledarna och de mest engagerade lärarna, det är egentligen ganska enkelt att förstå.
Men sen har man det där med föräldrabiten....den kan ju se så olika ut var man jobbar. Men återigen handlar det om att vi i skolan är väldigt tydliga och berättar om vad skolan har för uppdrag och vad som förväntas av både elever och föräldrar.
Vi ser också tydliga samband mellan barns resultat i skolan och om de har stöd hemifrån.
Jag har det här året en förskoleklass med min kollega. Vi har redan detta läsår börjat arbeta med etik och tex. Forumspel. Det ingår livskunskap på schemat i vår skola och det tycker jag är bra.
Jag älskar mitt jobb och jag är så himla stolt över hur man kan få till det och se barnens stjärnögon och deras utveckling!
Det är många gånger ett hårt arbete och tar på krafterna, men åh, vad roligt det är. :)
Ursäkta Annika, det här blev långt men jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om det här. :))
Kramar
Jag skriver som så, håller med dem ovanför!!!
Bättre samarbete med hemmen, inför tydlighet om vad vi förväntar oss av eleverna, 0 tolerans vad gäller knuffar,slag,fula ord osv!
Vi som arbetar i skolan och alla som möter "vilsna" barn får inte vara rädda för att kavla upp ärmarna och säga till. Våga ställ krav och våga vara vuxen!
Som LG är jag OTROLIGT stolt över mitt yrkesval. Jag fullkomligt älskar att arbeta med barn i de lägre åldrarna. Det är där vi kan forma våra framtidens barn. Hoppas bara att alla fortsätter att förvalta de underbara barn vi släpper vidare.
Läste i lokaltidningen häromdagen, att en av högst.skolorna i Större Staden erbjuder lov-plugg... och ungarna sa att det var så lugnt och skönt, alla var ivriga att lära sig, lärarna hade tid... så de gick gärna dit för att läsa upp sina betyg.
Varför behövs det? Varför är det inte lugnt andra dagar... jo, jag vet...
Men om man skulle låta vissa elever jobba i stället - då är man högerspöke och FÖR utslagning och elit och allt sånt. Bättre att vara pk: Alla ska göra samma, ha samma chans. Som om det hjälpte.
Nej, efter 35 år som lärare är jag rätt less på bry mig om skolan i stort. Jag bryr mig om mina elever numera - orkar med det, men inte mer.
Jag har hört talas om programmet och skulle gärna vilja se det. Säkert har dem hittat en av dem sämsta klasserna i Sverige och som du säger skulle det vara intressant att veta hur en "normal" klass fungerar. Rent spontant gillar jag konceptet att ta en urkass klass och vända den till en duktig klass. Säkert finns det jättedåliga skolor och klasser här i USA också. Men, vi som bor i Fairfax County (Virginia) är ju lyckligt lottade med bra skolor och lärare. Jag tror att ett av dem viktigaste bitarna i en "bra" skola är samspelet med lärare och föräldrar. Vad hjälper en bra skola med hängivna lärare om föräldrarna inte bryr sig? Dessutom anser jag att allmänt hyfs och respekt ska betygsättas och läras ut från ett tidigt stadium. Tyvärr tror jag att det flummiga 70talet förstörde mycket av det. Synd. Susanna B
Hej och jättevälkommen till min blogg!
Så roligt att jära hur du tycker och tänker runt det här.
Visst är det skrämmande med den uteblivna respekten i skolan. Tror att det var det som berörde mig nästan mest igår när jag såg programmen. Vet mig också en ggn ha sett en program om en vikarie i Rågsvedsskolan i Sthlm och det var för j-gt, rent hemskt och plågsamt att se.
Jag tycker det är skrämmande att läsa det du skriver om att ungarna anmäler hit och dit, om det dom inte tycker om. Nej, ändra skolan innan det är för sent. Och gör det NU!!!
Ska kolla in din blogg nu också :-)
Londongirl:
Precis, det är illa nog att det finns skolor som dessa. Jag förstår ju att alla inte är så här bedrövligt dåliga. Därför hade det varit kul att få se ett snitt av olika nior runt om i Sverige.
Exakt, L, respekten måste finnas när barnen är små, helst från dagis redan. Jag förstår också att skolan får ta en massa skit som fldrarna INTE anser sig ha tid eller ork med. Det har alltid varit lätt att skylla på skolan.
Jag förstår att ni, engagerade lärare, lägger ett jättejobb på era klasser och elever, och jag förstår att du är en jättefin lärare.
Men vad ni får jobba i motvind.
Klart att det är härligt och givande när ni får se "era" små barn stå med glittrande ögon. Det där att du älskar ditt jobb bevisar bara att du måste vara en jättefin lärare!!
KRAMAR!!!
Rosvik:
Det är väl det som är så svårt för er: sammanarbetet med hemmen. Det förstos man ju i programmet också.
Absolut noll tolerans mot knuffar, slag, mobbning etc.
Och ROSVIK, jag tycker det är så otroligt härligt att du och L-G, Panter mfl verkligen älskar era jobb. Ni är guld värda!!
Kramar!!
Bloggblad:
Det är det där med att vara PK som det har gått för långt med. Nuff is nuff, slut, bra, stopp...NU måste det börjas ta i med hårdhandskarna. Skolan i Sverige är för PK...Och jag är ingen högermänniska, snarare tvärtom, även om mina år i USA säkert färgat mig. Jag är ganska röd i själen...Och en klar liberal. Men vad gäller skolan...Där är jag nog ett högerspöke, och det står jag verkligen för.
Här är det ju ofta sk Sommarskola för de barn som inte lyckats under året. Dom får gå i skolan på sommarlovet och helt enkelt höja sin betyg, eller så blir det att gå om klassen till hösten igen. Hårda bud? Sure, men varför inte...?
Bloggblad, jag förstår dig, och jag förstår att det är lätt att bli less, och alla vi som läser din blogg vet vilken otroligt insatt lärare du är!! You go, girl!!
Men visst...Vi behöver ju bara titta på Washington DC's kommunala skolor---sämst i hela USA. Där är det ju eländigt det läser man ju om hela tiden. Men i kranskommunerna blomstrar det! Och visst är det väl så att i många större städer i USA är innerstadsskolorna kassa. I förorterna alltid bättre...
Och visst är fldrasmedverkan och samarbete med hemmet SÅ viktigt...
Och absolut!!! Allmänt hyfs är bara så självklart. Respekt!!!
Susanna, försök se programmen! Så intressant!!
Är det sant??
Jag vet inte, men jag trodde det var bättre i Norge. Faktiskt trodde jag det.
BEDRÖVLIGT!!
Ja, det är för j-gt det där med att fldrar ALLTID skyller allt på skolan, att det är skolans ansvar att lära ut respekt, att det är skolans ansvar att barn inte mobbar etc, etc...
Och jag blir skirförbannad när jag läser om skolor, och ser program som det jag såg igår. Riktigt råförbannad.
Igen, ni lärare ÄR så himla tuffa!! Och inte har ni det lätt när nu tvingas kämpa mot "systemet" hela tiden...
Susanna B.
Ja, community service vore faktiskt BRA!! Det borde gälla fr högstadiet för eleverna, och innan dess får fldrana ta smällen.
Här är det verkligen hårda bud som gäller, och med rätta, tycker jag. Konsekvenserna ska kännas.
Mina barn gick i skolan i Sverige pa 80-talet och borjan pa 90-talet. Jag tror nog att det inte var lika illa da, som det tycks vara nu. Jag sager som Malou harovan, jag ar glad att jag inte har barn i skolaldern langre...
Jag vet inte om jag ens ids titta pa programmet... kanske en liten stund - antagligen kommer det da ett angande inlagg fran mig ocksa! ;o)
Vet du , att en bidragande orsak till att vi flyttade tillbaka hit efter ett par ar hemma I sverige, var just skolan. Min dotter borjade skolan och gick ett par ar i Sverige, om skolan darhemma har jag mycket att saga. Jag bestamde mig for att skolan har var betydligt battre.
Framsta orsaken var bristen pa RESPEKT bade hos barn och vuxna.
Nu ska jag se serien..kanske ska jag ha min tonarsdotter som langtar hem att se den..
Oh ja, dagens skola är sämre än när vi gick.
jag hoppas att nya regeringen ska kunna ta hand om det här och snabbt bör det gå innan det är alldeles för sent.
Mycket positivt att det kanske äntligen tas om hand...
aurora:
Ja, det är "steaming" för det gör mig så rosenrasande, denna respektlöshet och hjälplöshet som råder...
Det som pågpr i skolor som Malous skola och skolan i malmö är helt oacceptabelt och helt respektlöst...
Veronika:
Jodå, jag är ganska, ganska så glad att K går i skolan här, kan jag säga.
Det finns ingen respekt i det jag har sett, både i den här serien och i andra dukumentärer jag sett hemifrån...Hemskt.
Ja, se den med din dotter!!
Aurora:
Tyvärr är det nog sådär på många skolor...Och ja, jag vet inte vems ansvar det är? Men framförallt fldrarnas skulle jag tro...Hur har det kunnat bli som det har blivit? sådär var det inte förr.
Det måste gå att uppfostra barn så att dom visar respekt mot äldre, och mot sig själva. Som det ser ut nu är det ju kaos och katastrof.
Det kanske låter hårt, men jag har väldigt svårt att tycka synd om dessa barn...JO, jag tycker synd om dom stackare som verkligen VILL lära sig ngt i skolan, och som blir hindrade. Men jag tycker inte ett dugg synd om bråkstakarna.
Jag ska kolla lite med min mamma vad hon tycker om programmet, hon är skolsköterska på två grundskolor..
Det är bra att den nya regeringen vill införa betyg från en tidigare ålder, det är så sosse-flummigt att säga att det ger A och B lag tycker jag.
Visst är det sosse-flummigt det där om att gagga om att det skulle bli A och B lag...
Prata med din mamma det skulle vara så intressant att se...
Visst är det invandrartätt, och det påpekade en liten invandrarkille, han sa det rätt ut...för mkt invandrare på skolan. Kan nog stämma, men det är fortfarande ingen ursäkt till att det ska spåra ur så totalt. Ja, vi får se vad detta "dream team" kan göra. Det ska bli mktt intressant att följa, tycker jag.
Har ju sett andra dokumentärer hemifrån också, och det är inte roligt. Men jag skulle gärna vilja ha en mer balanserad bild på dagens nior. DET skulle vara jätteintressant.
Precis, man får se det till att det ÄR en problemskola. Att alla skolor hemma verkligen INTE ser ut som den här skolan. Men ja, den erkända svenskläraren i "the dream team" menade att det inet är ovanligt på svenska skolor med enorma kunskapsluckor---elemäntara kunskapsluckor. Tragiskt.
Japp, Finland har fattat det där mes respekt mot lärare, och respekt mot barn. Det är inte för intet dom har gjort sig ett namn över världen. 2006 körde Washington Post en jätteserie med artiklar om den finska skolan.
TROR säkert att skolan dina barn går i är bra. Som sagt, det gäller att komma ihåg att detta är en problemskola.
Visst var det bättre pâ vâr tid, men det BÖRJADE dâ - det fanns vissa elever som kallade lárarna kárringjävel osv. Och nu har det spârat ur totalt. Jag frâgar ocksâ VAR är föräldrarna? Ni som har kommenterat här och är lärare, vad säger föräldrarna?
Att skylla pâ invandrare haltar lite, eftersom man varken i Chile, Iran eller Grekland har de här problemen. Där pratar ungarna när de blir tillfrâgade och har respekt för äldre.
Sen mâste jag säga att det har börjat gâ samma väg här ocksâ...vi är precis i början, men i alla fall..
Ska se programmet ikväll!
Jo, det är sant, problemet började när vi gick i skolan för att nu ha exploderat. NU är det på botten...
Det där med den bristande respekten är det absolut värsta.
Ja, jag frågar mig också VAR fldrarna är??? Det är en gåta.
Intressant att höra att ni i Spanien följer den finska modellen. Varför gör inte Sverige detsamma?????
Men i allmänhet så tror jag verkligen att den generella kunskapsnivån gått ned. Tyvärr. Jag vet inte riktigt vad det beror på heller. Jag ahr kompisar som är lärare som säger att det är svårare idag att "sätta betyg" eftersom eleverna i en klass kan ha en sådan enormt stor spridning kunskapsmäsigt, och då inte i själva ämnet utan i t ex datorvana. En som jag känner berättade att han (han är historielärare) hade gett sina elever ett projektarbete där de skulle välja något att presentera som hade med den "tiden" de läst om i historian. Och när han sedan skulle samla in dessa presentationer visade det sig att han fick in allt från A4-utskrivna papper med text (en typisk "rapport") från några i klassen, medan t ex en elev gjort en otroligt proffsig hemsida med massor av info. Hur betygsätter man sådant???? Han sa att liknande saker händer ofta.
Sedan tror jag iofs att det idag är en mycket större spridning på skolor. Alltså vissa skolor har mycket bra undervisning medan andra har usel. Till stor del handlar det såklart (precis som när jag gick i skolan) om i vilka områden dessa skolor ligger. Är det fråga om sk problemområden blir ofta inte fråga om kvalitetsundervisning eftersom lärarna ofta får fungera mer som "psykologer-föräldrar" än som just lärare. Sedan har jag även insett att många föräldrar inte alls tar sitt ansvar för sina barn utan tycker att uppfostran etc är skolans sak. Vilket såklart låter helt horribelt!!
Hm, nej den dag man ska sätta sina barn i skola bävar jag för. Oavsett i vilket land det blir så känns det som om man måste göra en hel del research först...
Oj vad jag skriver....men jag hade lite tankar om det här onekligen:)
Kan det vara barnen från flumskolan från 70-talet som nu har barn. Jag menar att det kanske är först nu det börjar märkas skillnad mot t ex Finland där man alltid haft betyg och disciplin i skolorna.
(Jag har lite närpesiska till dig!)
Trots det så är den svenska skolan ljusår från den respekt, lugn och tempo som vi har här i Fairfax.
Ja, det kan är nog en ond cirkel...inget fldraengagemang-skolan får skulden etc--Barnen blir osäkra.
Och ja, nog är det så att det finns både bra och dåliga skolor.
Saltis:
Ja, enligt lärarna så har kunskapen gått ner överlag. Det du beskriver som dina kompisar har berättat är ju fruktansvärt--hur betygsätta när det är sådan enorma skillnader. Skrämmande.
Jo, problemområdena har sin beskärda del av dåliga skolor, nog är det så. Frågan är hur det ser ut i ett "normalt" område. Jag skulle vilja se hur det går till där också.
Men visst blir det en ond cirkel mellan fldrar som inte bryr sig-skola- till barnen.
Ja, den dagen barnen börjar skolan har man en hel del att ta ställning till...
Malin:
Välkommen till min blogg!
Det du berättar är skrämmande! Att SVTs version är "snäll"---grymma värld.
Det där med att eleverna nu har alla rättigheter är ju helt otroligt vrickat och så fel det bara KAN vara. Vad blir det för undervisning då? Isåfall är det inte att UNDRA på att det ser ut som det gör.
Tack för att du skrev. Detta föder onekligen nya tankar...
Betyg skulle inte skada, tror jag.
Men visst ska respekt läras hemifrån, artighet, uppfostran.
Finland har gjort rätt från början. Dom flummade aldrig ut under 70-talet då sverige började sin spiral neråt...
UtlandsMartin:
Välkommen hit till min blogg!
Klart att det kan vara klippt och vinklat, men det ligger nog tyvärr en tung sanning där bakom.
Visst, vi har våra barn i skolor i Fairfax, och det är jag just nu mkt glad över...
Lullun:
Jo, jag har ju också sett dokumentärer om skolan förr, och läst trista artiklar.
Visst blir man rädd...
Kommentarerna idag talar sitt tydliga språk, men det kanske gäller, Lullun, att researcha, hitta rätt skola ev en icke-kommunal.
Grönländska skolor är inget alternativ alltså?
Finland verkar iallafall ha gjort rätt vad gäller dom nordiska skolorna.
Ärligt talat så är det en anledning till att jag int skulle vilja flytta tillbaka till Sverige, alltså om jag hade barn och de kom i skolåldern. Skulle ärligt inte vilja ha mina barn där. Det är inte bara pga kunskapsnivån sjunkit, framför allt kanske jag tycker det är för att det är så respektlöst, ingen ordning och reda. Det jag uppskattar enormt mycket här i USA det är alla artiga, väluppfstrade och respektfulla barn och tonåringar.
Usch, vad jag lät negativ och sågar svenska skolan längs fotknölarna. Klart det finns bra skolor också, men överlag tycker jag svenska skolan står för mycket jag inte gillar (tex avsaknaden av betyg från första klass, inga konsekvenser för dåligt beteende osv).Bra inlägg Annika!!!!
Men ändå skulle jag definitivt INTE byta ut barnen skola i Fairfax mot svensk.
rivit sönder en fin teckning för en annan elev och fick världens utskällning. Jag undrar ibland vad som skulle ha hänt om någon hade sagt j-a f-a till en kollega på arbetsplatsen. Eller om någon hade boxat kollegan i magen. Eller om någon hade sagt j-a sk-tgubbe till bossen på bygget! Det kan ju vara kul att spekulera i. Varför ska det vara tillåtet i skolan undrar man. Det är givetvis inte tillåtet men det finns inga sanktioner överhuvudtaget för sådant.
Ja, det måste väl bli så att bristerna syns överallt, öven högre upp. SÅ sorgligt!
Och så trist, och åerigen frågar jag mig VARFÖR??? NOG för att vi klagade på skolan när jag gick där, men jag vågar nog påstå att man lärde sig en del i varje fall. Nu verkar det ha dalat...otroligt mkt.
Visst är det bra att se hur artiga barn är här, det hr jag alltid tyckt. Och man märker på småbarnsmammor hur noga dom är med att det ska vara "thank you", "please", "share" och "wait your turn".
Jo, jag är rätt glad faktiskt att K går i skolan här.
Men, det gäller ju att komma ihåg att det finns gott om skolor därhemma som är BRA!
Utlandsmartin:
Tack, ska läsa den artikeln!!
Det ska bli intressant.
Nej, nej...jag vill inte heller byta, inte alls.
Musikanta:
Jo, jag läser alla kommentarer med största intresse!
Fy sjutton så hemskt det är det du berättar, Musikanta. Det gör riktigt ont att läsa det där. ATT inget gjordes??? I en liten fin skola på landet? DET är för hemskt.
Jag förstår verkligen hur Mirren resonerar nu när hon har egna barn. OCH ja, det finns ju alternativ därhemma, och det är bra.
Det som du var med om själv är också fruktansvärt. DU fick utskällning för vad hennes barn hade gjort. Ja, nog är det illa då...
Usch så hemskt det är det du berättat här.
Elisabeth:
Visst måste respekten vara ömsesidig. Barnen ska respektera läraren, men läraren ska respektera barnen också. Och bara för att man kallar ngn "herr" eller "fru" så betyder ju det inte att det blir omedelbar respekt...
Betyg ja, det är bara bra att se svart på vitt vad man presterat. IN med betygen, det har jag tyckt länge.
Och visst är det så att fldrana dumpar mkt på skolan, skyller på skolan, inte bryr sig...Inget ansvar, ingen respekt mot det egna barnet...Sorgligt.
Nagot som ocksa kanns lite knappt ar att jag, sedan jag flyttade hit, alltid berattat for mina kompisar har hur fantastisk den svenska skolan ar i jamforelse med den Engelska...
Det ska bli valdigt intressant att fortsatta folja det har programmet!!
Visst är det hemskt att se...man blir ledsen och förbannad...
du får höra med din mamma och din bror hur dom uppfattar serien.
Nej, bäst att int skryta för mkt...
:-/
Jag har fyra egna barn och vikarierar på olika hohstadieskolor. Våra egna barn klarade sej, för arr vi föräldrar hjälpte dem mycket med läxorna, men hur många föräldrar orkar och kan?
Gymnasiet är som en enda virrvarr...förstår att det är mkt att ta in.
Om fldrna engagerar sig i skolan och skolarbetet är mkt vunnet bara där...
Jag förstår bara inte vari problemet med betygen ligger? Varför dryfta huruvida betyg ska införas eller inte in i det oändliga när en blind höna ser dem?
Respekt och regler borde vara ledord i skolan. Samhället som sådant kryllar ju av regler och förordningar med konsekvenser om man bryter mot dem, varför skulle man strunta i detta i skolvärlden?
Sen är jag övertygad om att dagens barn LÄNGTAR efter gränser. Övertygad.
Visst är det väl så, att alla behöver bli sedda, från tidig barndom. Det här blir till en enda ond cirkel.
En cirkel som är så svår att bryta.
Jag tycker det ska bli intressant att se vad "superlärarna" kan göra med den här klassen, mycket intressant!!!
Petra:
Du måste se enorma skillnader mellan Sverige och Finland. Du som har sett bägge...Skrämmande att redan åk 2 brister i respekt.
Och jag håller ju med: varför strunta i regler och förordningar i skolan? DET är så otroligt underligt att det kunnat bli på detta sätt...
Och betygen ja...Det är bara att återinföra dom igen...svart på vitt, och inte vänta en sekund på att få det hela att träda i kraft.
en blins höna som sagt, helt rätt...
Jag är säker på att du har massor med mardrömshistorier att berätta. Jag tycker det är så hemskt att du säger att det här en snäll version avskolan. Fy sjutton.
Det bästa som kunde hända vore kanske att visa en riktigt rå dokumentär så att att alla verkligen kunde se hur det går till. Då skulle det väl tända till överallt, skulle jag tro.
Japp, hoppa på fredagstemat!! På fredag är det "Med eller utan" som gäller...Chew on that :-)
Apropå programmet om den "dåliga svenska skolan" så kan du gå in och titta på det här: http://sydsvenskan.se/malmo/article297331.ece
Det verkar som att det inte är så himla dåligt ställt ändå. Så varför gör man ett program med den vinklingen? Kan man undra!
Ska se på programmen och se vad jag tycker sen - men jag är skeptisk!
Välkommen till bloggen!!
Jag har läst artikeln, och visst kan man tycka att det hela är vinklat. Som jag sa ovan så hade jag önskat att se ett snitt av nior över hela sverige, inte bara från denna skola.
Men senast idag står att läsa i AB om ett fall där en 12 årig flicka misshandlat sin lärare...Bedrövligt.
Men, visst...vinklat är det i dokumentären, som i de allra flesta dokumentärer är jag rädd.
Jag blir så frustrerad av LHS, där står tiden stilla och man får inte en timme metodik-undervisning, dvs lära sig hur man i praktiken ska tackla en tuff klassrumssituation.
Jättevälkommen hit!!!
KUL att få din input.
Låter lite underligt med finska skolan eftersom många andra europeiska länder tagit lärdom av den. Och eftersom jag har en del känningar i Finland (svensk-finland) så är det helt nytt för mig att eleverna inte skulle må bra. har inte hört ngn säga det som jag känner, men vem vet? Det kan ju vara så på vissa skolor. Sverige och Finlans verkar stå på svart och vitt, vara motpoler.
Jätteintressant det du säger om metodiken. DEN om ngt skulle väl ha en framstående plats? Förstår att det känns frustrerande.
Jättetack för din input!!
Jag citerar: "...att vi absolut inte ska jämföra oss med, eller se Finlands skolväsen som ett föredöme. Deras goda resultat är bara av ondo, eftersom alla finska elever mår så fruktansvärt dåligt av sin skola. De pressas så hårt och skolan är elitistisk."
Jo, det finns en del röster som säger att finländska barn mår dåligt i skolan - dock inte så radikalt på det sättet som beskrivs ovan. Min tolkning är att det hela handlar om den omfattande mängd stoff i vår utbildning, som helt enkelt blir för mycket för en del barn. Att påstå att alla finländska elever skulle må dåligt är direkt löjligt liksom påståendet att skolan skulle vara elitistisk. Tvärtom, i och med läroplanen från 2004 har vi en mycket funktionell syn på utbildningen. Mina erfarenheter är snarare att finlandssvenska läromedel är mycket mindre normativa än de sverigesvenska, vilket direkt kan härledas till vår läroplan.
Sedan funderar jag på detta med att pressas för hårt. Vad menas? Javisst finns krav att eleverna ska lära sig det aktuella stoffet. Såklart. Men det finns ändå inga lärare som endast godtar full pott hos alla eleverna. Skolan har än så länge en hög status i vårt land, vilket också speglar många av elevernas resultat. Hos oss hittar man knappast en niondeklassist som inte vet var London ligger.
Det om det. :)
TACK för din input, det är så intressant att höra vad ni lärare tycker! Och det där att finländska barn skulle må dåligt i solan var ju nytt för mig. det har jag ju inte hört ngn säga personligen till mig under alla mina vistelser i Finland.
KRAV måste in i svenska skolan, det är ett måste, måste, måste...
Förstår inte vad som är så skrämmande vad gäller just KRAV? Krav har man ju hela livet.
Ja, det där att skolan har hög status i Finland skrevs det ju om i Washington Post också, läraryrket är ett statusyrke.
Petra, tack för din input i detta ständigt HETA ämne!!
Folk, fortsätt tyck till!!
Tack igen...Intressant det du säger om helsfinska skolar vs finlandssvenska skolor. undrar lite smått vad det kan bero på?
Jag tycker det låter lite skrämmande att LHS inte ser lärare som ledare. Som du säger, man kan vara en auktoritet utan att vara auktoritär. Hur är det meningen att eleverna ska lära sig vad respekt och ansvar innebär om inte ens lärarna får den pushen från universitetet? Vad händer senare i livet utan stabil grund att stå på?
Sen är jag inte sen att påpeka att det med ALLA rättigheter följer skyldigheter. Påminn era utbildare om det!
TACK för era kommentarer! OCH jag tycker det blir extra intressant eftersom ni bägge studerar till lärare, en i sthlm och en i Finland. Länderna är ju olika vad gäller skola, minst sagt...Så det är mkt intressant att få ta del av det ni skriver.
Bokmal, det verkar väldigt frustrerande på LHS! Gud vilket bakåtsträvande...varför sitter man fast i 70-tals flummet??
Men, du vekar vara av "rätt virke" för att bli lärare idag!
TACK snälla ni bägge!!
OCH, återigen...Diskussionen ligger öppen!!
Det verkar som du är av rätta virket, och det är precis vad som behövs!!
Nu ska jag komma och "hälsa på" din blogg!!