Monday, December 31, 2007

Gott Nytt År!




Nyårsafton!!!
En kravfylld dag, eller hur? Eller kanske INTE?
När man var yngre var det utegång eller fester som gällde. Pressen låg över en från sena november:
-Vad ska du göra på Nyår???
Helst hade jag nog bara velat svara:
-Jag ska vara hemma (för det hade jag helst varit)
Dom bästa Nyårsaftnarna var alltid när man var hemma hos någon. Dom värsta var när man var inne i stan och "firade" på tex Daily News Cafe i Kungsträdgården: varmt, trångt, rökigt, skränigt och ingen känsla alls vid tolvslaget. Jösses, det har jag ALDRIG saknat, inte ett dugg. Ser tillbaka på dom Nyårsaftnarna och ryser...

Med ålderns rätt (haha) kan man nu med lugnt samvete tacka nej till Nyårsfiranden som innebär att man måste ÅKA någonstans. Ikväll tex skulle det kännas direkt motbjudande att behöva sätta sig i en bil och åka bort och fira Nyår. Inte bara för att man vill dricka lite, utan för att folk, oavsett mängden drinkar, sätter sig bakom ratten och kör hem redlöst berusade. Hur kul är det att dela vägarna med sådana? Visserligen är polisen ute i massor ikväll och inatt, men vad hjälper det? Det finns alltid flera som slinker undan.
Nej, bäst att hålla sig nära hemmet, eller vad säger ni?

Sedan en herrans massa år tillbaka i tiden har Nyårsfesten på vår gata hållits av olika grannar. Perfekt med grannfester eftersom det är krypavstånd hem! Iår håller mina KÄRA grannar Ingrid och Richard i festen. Jag hoppas att det ska bli roligt! Man vet nämligen aldrig, dessa fester kan bli något av "hit or miss". Jag glömmer sent nyårsfesten 03 som ägde rum hos ett grannpar som gjort noll för fest-och-mysfaktorn. Dom tog emot iklädda mjukisbyxor och jeans (Kom igen PEOPLE, det är NYÅR, GO with it!!! DRESS UP A LITTLE). Inne i huset var lysrören i köket tända och där satt folk och snackade tyst. En skinka stod på bordet och ett gäng frallor låg framkastade: varsågod, hugg in!! Detta var året när folk totalt fick knäppen, knäppen av tristhet, och Richard gick hem och hämtade cd-skivor med "Spike Jones" som han sedan tvingade oss att lyssna på. Detta var året när jag bara ville vända på klacken och gå därifrån (varför gjorde vi inte det???)
Året efter var vi i Sverige och firade "på riktigt".
Året därpå hölls festen av grannarna Sara och Brad, och vi var ju lite halvskraja när vi gick dit, uppklädda och glada. Till vår stora lycka blev det Nyåret det bästa någonsin! Kan det bero på att vi endast var 3 par (som verkligen är bra kompisar dessutom) och 2 singlar? Kan det bero på att vi alla verkligen VILLE festa?
Kan det bero på att Brad bränt ner kick-ass musik på en massa cd-skivor? Vem vet, men den kvällen höll vi igång och hade roligare än aldrig förr, vi dansade, vi sjöng (skrålade), ingen drack för mycket, alla hade skitkul! OCH alla hade klätt upp sig ;-) (viktigt för mig).
En klassisk Nyårsafton!
Året därpå firade vi återigen i Sverige, det var förra året det!! Då hade vi en riktigt fin Nyårasfton hos min kära syster och svåger!!! Komplett med fyrverkerier över Stockholm och tung krutrök över nejden.
SÅÅÅÅÅ, hur blir det då IÅR!!!!!???? Rapport kommer imorgon!!

Fyrverkerier kan vi se oss i månen efter. Under några dagars tid har jag fått flera sökningar på "Fire-works Reston new-years eve"...People, it aint gonna happen!! Kanske, kanske att någon skickar upp några smällare från golfbanan vid midnatt, men hur kul är det då???


Nu önskar jag er en JÄTTETREVLIG Nyårsafton vad ni ÄN ska göra ikväll! Om det så blir i soffhörnet, eller om det blir på en fest!!! Vi "ses" igen 2008!!!

Kramar från förorten!!!

25 comments:

Unknown said...

Jag håller med dig till fullo. Visst är det skönast när man får vara på hemmaplan. Slippa gå ut och trängas med människor som inte vill samma som en själv.
I år firar vi i rosvik tillsammans med mor och far. Helt ok, men jag hade heller varit med mina Kista kompisar.
Ha ett riktigt gott nytt år!!!!

Lilla B said...

Här blir det nyårsfirande på hemmaplan i skogen. Inte så märkvärdigt men trevligt. God mat och champagne vid tolvslaget.
Gott Nytt Bloggår och tack för alla roliga inlägg och för alla trevliga kommentarer du skrivit hos mig.

Anonymous said...

Hej Annika,
Jag håller absolut med dig vad gäller "hemska" uteställen med en massa folk och lång kö till bar och dass..:)
Jag har dock aldrig själv spenderat själva nyår på puben men andra högtider och det är hemskt.
Själv hade jag velat fira i Sverige med mina gamla vänner i byn. God mat, uppklätt och fyrverkerier i mörkret.
Här i Dublin smäller de bara smällare, skit trist och irriterande. (Jag låter som en gammal kärring! :)
Ikväll blir det jag och tvn och ett glas kolsyrat vatten..he,he..
Karln stiger upp just efter 3 am för att jobba så han är tidigt i säng ikväll.
Hoppas att ni får super skoj på festen och jag väntar på trevliga bilder!

KRAM!

Cecilia said...

Gott nytt år!Så får jag passa på att säga Grattis till att du blivit faster igen.Hoppas att ni får en trevlig nyårshelg.
Kram från Cecilia

Annika said...

Rosvik:
Hemmaplan är bäst!! Men så är jag en riktig hemmakatt också :-)
Hoppas ni får kul ikväll hemma i Rosvik!!!
Kram!!!

LillaB:
Låter mysigt att fira Nyår inne i skogen med lite god mat och dryck!!! Dessutom har ni väl snö nu, era lyllosar!
Tack själv för kommentarer och blogg!!
Gott Nytt År!!!

Jess:
Ja, usch sånt är BARA jobbigt och jag saknar det inte det ringaste...Bara så skönt att SLIPPA!!!!
Så en lugn afton för er ikväll. Det blir nog bra det med.
Smällare är enbart JOBBIGA, håller helt med!! OK, kalla mig kärring också ;-)
Ska se om det blir ngt att plåta ikväll då :-)
Gott Nytt År!!

Cecilia:
OCh jag var precis inne på din blogg för att se om du blivit MAMMA!!! Kunde inte se ngt av det, men jag undrar ändå....
Gott Nytt År och KRAM!!!

Humlan said...

Jag instämmer med dig, det är väldigt skönt att inte behöva ge sig ut på vägarna (eller i t-banor och bussar i stan..) i natt. Praktiskt när ni kan fira med grannarna.
Själv är jag fortfarande darrbent efter feber och halsont och vet inte om jag kommer att vara vaken så mycket i kväll (lär väl vakna vid midnatt...). Men om det inte är för låga moln så får jag se ett fantastiskt fyrverkeri från mitt fönster.
Ett riktigt Gott Nytt År!

Pernilla said...

Gott Nytt År!! Hoppas du får en trevlig kväll
Kram

Villa Nian said...

Kramar och ett Gott Nytt år till dig och de dina också!

aurorabuddha said...

Vi ar hemma ikvall ocksa. Just nu ar vi pa vag ut till Ravkullen for att jobba lite. Jag kommer nog i vanlig ordning att vara helt slut nar jag kommer hem. Kanske blir det har forsta aret jag inte orkar vara uppe till tolvslaget? :o/

Till middag ska jag forstora oxfilet i traditionsenlig anda. Ett enda ar har jag lyckats med oxfilen. Jag vet inte vad jag gor for fel. Men maken ar glad i alla fall.

Gott Nytt Ar!

Anonymous said...

Önskar dej och familjen ett riktigt gott nytt år 2008!

Miss Marie said...

Gott Nytt År!

Jag håller med, ingen nyårsfest utan fina kläder och lite extra! Det händer ju faktiskt bara en gång om året, och man måste ju både fira av det gamla året och skåla in det nya! =) Hoppas du får en bra nyårsafton!

Annika said...

Humlan:
Trist att du inte känner dig i form ännu, men sånt där tar ju ett tag, tyvärr...
Nej, bäst att hålla sig hemma på nyårsafton, eller iallafall inom gångavstånd. Under ett Nyårsfirande i Sthlm för ngra år sen tog vi t-banan hem från min syster och hennes x-man. Vi fick vänta över en timme mitt i natten, astrist, astrist...
Jag vet att ni har SNÖ!! Och jag hoppas att du får se vackra fyrverkerier vid 12-slaget!!!
Gott Nytt År!!

Pernilla:
Detsamma till dig!!!
Kram!

Tina:
OCH detsamma till er också!
Kram!!

Aurora:
Rävkullen verkar ju bara för mysigt, som jag skrev hos dig idag!!
Och vad gott med oxfile! Vem vet? Detta blir kanske året du lyckas?

Kram och Gott Nytt År!!


Hannele:
Detsamma till dig, och din familj, idag!!!

Marie:
Ja, i USA är folk inte direkt kända för att vilja klä upp sig kvällar som denna. TYVÄRR! Fattar inte, hur svårt ÄR det??? som du säger, det händer en ggn om året! Lovar att plåta ikväll o lägga ut imorrn (förhoppningsvis om det blir fina bilder)
Gott Nytt år!!!

Anne said...

Klart man ska vara uppklädd på nyår, i alla fall lite (mysbyxor går ju helt klart bort i alla fall). Oj oj, vad jag skrattade då jag läste om fiasko-nyåret du berättade om. Å andra sidan, efter en sån upplevelse kan ju allting bara bli bättre och oavsett hur nästa års nyår upplevts hade det nog känts som rena toppenkvällen i jämförelse med lysrörs-nyåret.

Krypavstånd hem, hihi, det är bra det för som du säger blir man trött bara av tanken på att tänka sig att man måste åka iväg och bort på nyår. Dela vägarna med en massa farliga fyllon, nej vad tråkigt. Och så vill man ju slappna av själv också och kunna ta sig både ett och två glas.
Nyår som ni firar, med flera par som ni alla gillar. DET låter superroligt. Sådana nyår är nog de bästa.
Att bara fira med ett par, det kan bli lite tråkigt faktiskt och inte särskilt fartfyllt. Att fira med 3-4 par kanske eller nåt sånt, det är nog det bästa.

Vi kommer ha knytkalas med min svenska kompis (som jag berättat om), hon och hennes man kommer över. Vi har inte umgåtts som par, så vi får väl se hur den kvällen blir.. Sånt där vet man aldrig, det kan bli hur som helst. Fiasko eller succé. Bra eller pinsamt.

Men MYSIGT och trevligt måste man göra i alla fall, även om man "bara" har knytkalas med ett par. Så inga lysrör eller mysbyxor som gäller här i alla fall.

Ser fram emot höra rapport imorgon hur årets nyårsafton blev för er!
GOTT NYTT ÅR och så hoppas vi på ett riktigt superbra 2008 för oss alla!!!

Sporty Spice said...

Gott Nytt År!

Desiree said...

Gott nytt år Annika! Hoppas du får en riktigt trevlig nyårskväll och ett underbart 2008!

Kram
Desiree

Petchie75 said...

Annika, jag har faktiskt bara varit ute på nyår en gång (1993, jag var 18..) - det har nästan alltid firats hemma hos någon. Visserligen har man ibland fått köra för att ta sig till festen (och vara skraj för att man ska möta en full förare).. men de senaste åren har det varit övernattningsfester, mer praktiskt.
Hjälp vilken hemsk nyårsafton ni hade 2003 - jag kan inte fatta att inte era grannar skämdes! Det hade ju inte ens varit en trevlig fest en vanlig dag.. Jag har redan skrivit på Annes och Desirees bloggar att jag tycker att vi svenskar är väldigt duktiga på att fira nyår, klä upp oss, äta gott och ha kul jämfört med många andra kulturer.
Håller tummarna för er nyår 2007 och önskar ännu en gång Gott Nytt År!
Kram från Puerto Rico.

Monica said...

Annika, vilket underhållande inlägg om ditt tidigare nyårsfirande..hehe...Hoppas att det blir kanon i år!

Hoppas att det kommande året blir ett ritkigt toppen-år för dig och din familj!

Anonymous said...

Nyår med goda vänner är det enda rätta, helt klart! Vi firade med min barndomskamrat med sambo och ettårsbebis, kan inte bli bättre :) Jag hade himla skoj med lillflickan dessutom, haha. Hoppas er kväll blev fantastisk och att det nya året blir lika fantastiskt!

Lena said...

God fortsättning Annika!

Hoppas att du fick uppleva en trevlig nyårsfest! Här i skogskanten var det lungt och nu snöar det! :)

mintid said...

Tittar in på nyårsdagen för att önska gott nytt år och hoppas att allt är bra med dig och familjen!

Stor kram!

Evas blogg said...

God fortsättning på det nya året! Hoppas ni slapp skinka, lysrör och mjukisbyxor detta år!! Lät inte som någon höjdare. Här var det firande hos oss med vänner. Fint dukat, god mat, lekar....och vid tolvslaget stod vi längst upp på Frösön och blickade ut över stans alla fyrverkerier och skålade i champagne. Härligt!!

Annika said...

Anne:
Ja jösses, det året var verkligen FIASKO!!! Det var bra mkt bättre igår, kan jag säga nu med facit i hand. Jag lägger förmodligen ut bilder imorgon, onsdag.
Men en lyckad Nyårsafton blev det!
Anne, jag hoppas att er Nyårsafon blev jättelyckad ihop med det svenska paret!!!
Kramar!!


Petra:
God fortsättning!!!

Desiree:
Detsamma till dig! Hoppas ni hade jättemysigt igår.
God fortsättning! Kram!

Petra H:
Jag vet, jag fattar inte heller att dom grannarna inte skämdes. Numera bor dom i Lake Tahoe...det är inte så att jag saknar dom precis, haha!!!
Vi svenskar ÄR jätteduktiga på att klä upp oss, fixa till det fint och mysigt etc.
Allt gick bra igår och det blev en trevlig fest.
Lägger nog in bilder imorrn onsdag.
God fortsättning, Petra, och kram!!

Annika said...

Monica:
HAHA. Ja det är nog roligare såhär i efterhand. DÅ var det vidrigt, haha!
Monica, detsamma till dig!! Hoppas du får ett riktigt gott 2008!!!

Petra i Korsnäs:
Låter som en jätteskön Nyårsafton!! och dessutom fick ni ju snö!!!
God fortsättning!!!


Panter:
Vad härligt att det snöar i skogsbrynet!!!
God Fortsättning!!!

MinTid:
God fortsättning!!!
Kram!!

Eva:
Det låter som en underbar Nyårsafton ni hade igår.
Vår Ny¨rsafton var också bra!!
God fortsättning, Eva!!!

Lullun said...

Håller med dig mångt och mycket; inga nyårsfiranden på stan här inte! Och bjuder man till nyårsfirande ska det väl vara något att bjuda på också. Lite stämning iaf.
Själva tog vi det dock ytterst lugnt, hemma med lillgrabben. Och gästerna som bjöd in sig själv under kvällens gång fick helt enkelt finna sig i det. Men drinkar kom allt på bordet, efterrätter med tomtebloss, musik, skratt och massor av fyrverkerier! :-)
Gott Nytt År!!!

Annika said...

Lullun:
LÅTER bra det där!! Ni fixade till trevlig stämning och hade det kul. SÅ ska det vara.
Som vanligt saknade jag fyrverkerierna vid Midnatt. Nothing of that!
God fortsättning!!