Sunday, January 21, 2007

Snö, snö, snö!

Snöbilderna är tagna utanför mitt hus under vintrarna 05 och 06...



Nu har jag surfat runt på olika bloggar och jag har förstått att ni i Sverige och Finland ÄNTLIGEN HAR FÅTT SNÖ!!! Läser i DN om hur alla barn i Stockholm gläder sig över snön, pulkbackarna är fyllda av lyckliga barn (och föräldrar). Som vanligt läser man också om strömavbrott, och som vanligt förundras man varför det ska ske i ett vinterland som Sverige. Det är något min Mormor i Närpes, Österbotten, Finland alltid kommenterar..."Hur kan det bli så mycket strömavbrott i Sverige så fort det FALLER lite snö???? Sverige är ju lika mycket vinterland som Finland, och ändå klarar dem inte av mer än ett par centimeter innan strömmen går". Jojo, Mormor, det kan man fråga sig...

Här in the Mid-Atlantic states sitter vi också och väntar på det vita! Kallt i luften, -5 och grått, grått. Det har sagts att till kvällen så kanske även VI får vår beskärda del.
Isåfall blir det som följer:
¤ TV-nyheterna kommer att sända ENDAST väderrapporter OCH det kommer att bli EXTRA nyhetssändningar. Reportrar kommer att skickas ut till olika delar av DC området för att kunna avge "live reports where it happens, WHEN it happens".
¤ Skolorna kommer att vara stängda imorrn.
¤ Folk kommer att bunkra på Safeway, Giant, Harris Teetet mfl livsmedelsaffärer som om det gällde att hamstra för veckor. Mjölk och vatten kommer knappt att finnas kvar på hyllorna. Det är som om domedagen skulle stå i farstun...

Snö, snö, snö, is, is, is...FARLIGT,FARLIGT!!!
OCH sen gäller det att vara ytterligt försiktig när man gå ut i "The dangerously cold weather" så att man inte förfryser sig på vägen till postlådan.

FAST det blir sånt ståhej runt det vita och fluffiga så LÄNGTAR jag så efter att det ska komma! Sedan är det också ypperligt att få SNÖLOV från skolan. Det känns faktiskt extremt mysigt, även för mig!

So, let it snow! Bring it on! Keep it coming!





UPPDATERING:
DET SNÖAR!!! Rikligt!!! Underbart!!! WOW!!!

20 comments:

Annika said...

Anette:
Skumt, som sagt, i ett vinterland som Sverige...Här, i DC området, händer det ju titt som tätt att strömmen går efter stora snöfall, men så är det inte ett lika strängt klimat på vintern som hemma i sverige heller...Mer väntat här, även om det är vidrigt här också för dem det drabbar. Elbolagen verkar inte lära sig ett dugg från en vinter till en annan.
Nu hoppas jag att er snö (och vår???) får ligga kvar ett bra tag.

Anonymous said...

Ja det är onekligen vackert och rätt skönt att få bekräftelse på att det fortfarande kan snöa här;)! Tyvärr är väl snön i kramigaste laget men hoppas den får ligga nån vecka sen kan den gott försvinna...

Lilla B said...

Nu har vi gott om snö. Lyckligtvis även ström.
Men vägarna är inte att leka med, precis. Mycket halkigt.

Anonymous said...

Idag har jag skottat mig svettig och jag tyckte det var kul :-).
Snön verkar stanna ett tag till här! Hoppas ni får lite oxå!

Anonymous said...

Vilka fantastiska bilder du fotat! Bor ni sådär fint? Har ni sådär stor tomt och naturskönt nära ert hem? Ser väldigt mysigt ut.
-Anne

Annika said...

Sara: DET SNÖAR HÄR!!!!!! Underbart!!!
Slask är trist, men så lär det bli om ngn dag, kanske redan imorrn.

LillaB:
Snö och ström! BRA!!! Snö är ju så himla mysigt!


Tina:
Jag tycker mkt om att skotta, jag också. Så bra träning!
HOPPAS snön hos oss alla ligger kvar ett tag.

Anne:
Tack!!!
Ja, så här ser det ut där jag bor! Det du ser är baksidan, alltså golfbanan. Bild nummer 1 är på vår framsida. När det var oskottat en morgon i fjol.
Reston är verkligen en mkt vacker plats att bo på.

Tankevågor said...

Nu är det snö hör i Stockholm och visst är det vackert. Hade nästan börjat tycka att det kunde kvitta när den här vintern aldrig kom någon gång. Men det är faktiskt mysigt.

En annan sak som man kan förundras över är pendeltågen i Stockholms området. De brukra sluta gå och börja krångla. De är inte gjorda för vinter sägs det. Varför har vi såna då i vårt land? Mysko.

Linda said...

Jaha... Då är det bara jag kvar nu då...
*snyft*

Annika said...

Londongirl:
Visst är det vackert med snö! Nu ska vi hoppas att den får ligga kvar ett tag. Ni har större chans än vi att behålla den ett tag.
JA! Pendeltågen! Samma historia varje år. Alltid strul så fort det kommer lite snö på spåren...Konstigt.

Lindalotta:
Skulle så gärna skicka lite snö till Skåne också!!! Hoppas ni får litegrann ni också! Inte bara regn...

Anne-Marie said...

Verkligen fina bilder! Ser ju ut som om det skulle kunna vara i Stockholm. Pratade med en kompis idag och hon sade att det hade kommit MYCKET snö där hon bor norr om Stockholm. Det där med strömavbrott och problem i trafiken är en gåta för mig med. Det är som om första snön alltid kommer som en total överraskning för alla. Fick känslan när jag bodde i Stockolm att alla blev lika förvånade varje år.

Annika said...

Anne-Marie:
TACK!!!!
Ja, jag minns det där med pendeltåg, och till viss del också t-banan, som strulade när man bodde i Sthlm. Och allt strular visst likadant än.
Alla strömavbrott i Sverige är en gåta vintertid. Vad beror det på? Finland drabbas tydligen inte alls på samma sätt. Norge?
Fast vackert är det med snö!!!

Anonymous said...

Nåväl, i Sverige blir det i alla fall bara strömavbrott en gång om året. Här blir det elavbrott så fort det regnar.

Anonymous said...

Ja nu har vi snö och det är så ljust och fint! Igår var det snöpromenad o bobbåkning som gällde! Allt känns lite lättare o ljusare!
Hoppas du får en bra måndag o kram

Marge_II said...

Du lägger väl ut fler fina bilder?
Va´ fint ni verkar bo. Är det dottern som är med på bilden?

Jill Wegerup said...

Låter trevligt. Snön här på västkusten försvann lika fort som den kom. Men några magiska timmar när allt var ljust och vackert fick vi.

Annika said...

Matilda:
Ha, ha...Strömavbrott så fort det regnar låter lite jobbigt.


Mie:
Jag hoppas er snö kommer att stanna kvar ett bra tag. Slask är så tråkigt. Låter mysigt med alla aktiviteter igår. Kramar!

Marge:
TACK!
Ja, det är min dotter som kommer gående där på väg in från golfbanan.

Jill:
Nä, trist...Ni får glädja er åt de vackra vita timmarna ni fick. Vår snö slaskar också bort nu..Suck

Anonymous said...

Känner inte igen att strömmen går så fort det snöar.. det gäller väl mest för blötsnö i så fall som lägger sig tungt på ledningarna. men däremot krånglar ju alltid t-banan så fort vädret gör minsta ombyte, om det så är löv eller snö som faller. ;)

Annika said...

Katti:
Det drabbar nog inte städerna så ofta det där med strömmen. Det är väl landsbygden som drabbas hårdast.
JODÅ, jag kommer ihåg allt strul med t-banan så fort det kom en massa snö :-)

Anonymous said...

Jo, förstod att landsbygden avses, det är det jag inte känner igen :) Bodde mitt på landet i 20 år nämligen, strömmen gick ibland, mest av tekniska orsaker eller blötsnö (eller stormar på senare tid)... Vilka fina bilder du har lagt upp förresten (som vanligt)!

Annika said...

Ja, då har du erfarenehet av landet! Skönt att ni slapp strömavbrott!! Jo, det är väl tung, blöt snö som orsakar det.
Jag ,en stadsböna, har aldrig råkat ut för strömavbrott under längre stunder. Skulle förmodligen klappa ihop!
Tack för att du tycker om mina bilder...
Nu ska jag ut och gå en sväng!