Friday, January 19, 2007

Semlor!


Nu har väl ni hemma i Sverige redan hunnit äta flera semlor i år! Era LYLLOSAR! Jag vill också ha en semla! Men det kan jag ju drömma om, och se mig om i månen efter. Åtminstone fram till dess att jag kommer hem till min kompis Lotta som är en sådan DUKTIG bagare. Hon har lovat att göra semlor nästa gång Svenne-gruppen kommer hem till henne. Ser jag ju redan fram emot, då'rå...Mums!!
Semlor ska vara fulla med mandelmassa, jag ger inte mkt för dem semlor där mandelmassan är invispad i grädden...WHAT A RIP!!! Nej, mycket mandelmasssa, fluffig grädde, goda semlebullar med mycket kardemumma...Mmmm...Sen börjar jag alltid med att äta locket. Aaahhh...Känslan av att gräva med locket ner i grädden när man äter semlan, härligt. Tack snälla Malde för att du gav mig ditt semelrecept...Det vore ju underbart om JAG skulle kunna klara av att baka semlor själv. Är ingen duktig bagare dock...

Imorrn tänker jag ge mig ut och leta efter en kamera. En mer avancerad digitalkamera, men helst ingen där man behöver hålla på med att byta objektiv och linser. Det är jag inte intresserad av, men en mer avancerad kamera än den Sony Cyber-shot som jag nu äger skulle inte vara dumt. Jag behåller såklart lill-kameran! Perfekt att ständigt ha i väskan eller snabbt ta med när man ska ut. Vill dock gärna ha en större kamera så att jag experimentera med bilder mer än jag kan idag, och ta bilder med djup. Min kompis O.H ska följa med, och det är bra eftersom hon är en camera-buff.
Sen får vi se vad det blir...

Har ni några kameratips?

Receptet på semlorna...All thanks to Malde ovan!
Semlor, 12-15 st

100 gram smör eller margarin
3 dl mjölk
50 gram jäst
1/2 tsk salt
1 dl socker
1 ägg
1/2 tsk hjorthornssalt
knappt 1 liter vetemjöl

Smält matfettet och häll i mjölken. Ljumma till 37 grader C. Smula jästen i en degbunke. Tillsätt socker, salt, degspad och ägg. Blanda i hjorthornssalt och mjöl efter hand och arbeta degen smidig och blank. Låt jäsa i 30 minuter. Tag uppdegen på bakbordetoch arbeta den ytterligare. Baka ut runda bullar. Jäs väl. Pensla med ägg och grädda i 8-10 minuter. 250 grader varm ugn. Resten kan du själv, eller hur :-)

16 comments:

Anonymous said...

Jag har ju varit så nöjd med min Canon Powershot, så den kan jag verkligen rekommendera. Min är modellen G3 men tror att de nu är uppe i G6 eller G7.

Annika said...

Matilda:
TACK! Jag vet ju hur fina dina bilder alltid blir! Ska kolla in den modellen!!

Anonymous said...

Meh,
SKRIVA om semlerecept utan att ge det.........*buhaaaaaaaa*
P.S. Men tack det vama välkomnadet till din blogg ;P

Anne-Marie said...

Semlor var länge sedan jag åt. Visst skall det vara riktig mandelmassa i mitten. Har aldrig gillat semlor med mjölk utan föredrar semlan som den är.

Annika said...

Fia:
Om du kollar lite längre ner bland mina kommentarer så ligger receptet där. Klart att jag borde lägga upp det, när du säger det!
Varför gjorde jag inte det??? Ska göra det.

Anne-marie:
Massor med mandelmassa och grädde...mmm...GOTT!

Anonymous said...

Nu ser jag ju det!!! *Dansar runt som Snobben av lycka*
Tack och Kram!
Fia

Annika said...

Fia:
Jamenvisst...det var ju liksom självklart fr the get go!!! Tack för sparken.
Kram!!! Hoppas dem blir goda.

Anonymous said...

Har du hjorthornssalt eller beh;ver du lite? Jag har extra om det skulle vara så...så bara hojta!
Kram,
Fia

JaCal said...

Jag försöker ge mig på semlor varje år - men det är så svårt! Och det där hjortonsaltet... Gör egen mandelmassa - det funkar dock ganska bra. Men bullarna blir alltid för "stabbiga".

Jag kör med två kameror - en liten Sony Cybershot som jag alltid har med mig och en NikonD70 som jag har med mig när jag är själv eller vill ta finare bilder på barnen. Till den har jag en extra blixt - och oj oj vilken skillnad det blir!! Önskar mig fler linser - men än så länge använder jag bara standardlinsen och den funkar utmärkt. Men den kräver ju lite större väska att ha med sig.

Annika said...

Fia:
Tack, vad snällt! Jag vet inte ens om jag vågar mig på det här. ÄR så dålig på att baka...

Jacal:
Svårt det där med bak...Det är många som säger att det har med mjölet att göra. vad vet jag...

TACK för kamera infon!!! Tror jag det att det blir skillnad med din sony och din fina Nikon kamera. Jag längtar tills jag äger en större och "finare" kamera. Då ska här plåtas mer än någonsin!!!

Bloggblad said...

Tänk att det finns nåt onyttigt som jag inte så gärna äter... visst kan jag klämma ner en semla per år, men mer blir det inte.

Alltså: För 30 år sen, när jag var gravid och mådde illa i flera månader - såvida jag inte tuggade och åt - var det semlor till fikat hela våren... och jag åt och - mådde illa ändå. Så för mig är semlor och Earl Grey-te (kaffe fick jag inte i mig) förknippat med illamående... trots att jag varit "ograverad" i måååååånga år.

Annika said...

Bloggblad:
Ja, där ser man hur det kan gå med så goda saker som semlor OCH Earl Grey. Två av mina favvisar. Men visst, har man det förknippat med illamående förstår jag precis!!!
Rätt bra, egentligen, att du inte är förtjust i semlor. Är ju inte precis det nyttigaste man kan stoppa i sig...

Linda said...

Semlor är gooooodisgott!!!
Det blir nog ett tiotal per säsong, men aldrig före nyår, trots att de snart finns året om här.
Och hetvägg blir det också, men oftast bara en gång per år.
Japp, jag älskar fastlagsbullar!!

Anne-Marie said...

Vilken sorts jäst är det? Kan väl knappast vara den typen jäst som finns i Sverige? Har förgäves försökt hitta "svensk" jäst här i USA men bara hittat dry yeast.

Annika said...

Lindalotta:
Ja, jag förstår det, om jag bodde i Sverige skulle jag också äta 10 semlor per år. MINST! Gott. Kan dock avstå från hetvägg...

Anne-Marie:
Enligt min bakande svenska kompis så ska det finnas ngt som liknar svensk jäst i butikerna här. Alltså inte torrjäst. Ska höra med henne. Själv kan jag NOLL om bakning.

Anonymous said...

det ska minsann vara mandelmassas i både grädden och smetat på bullen. det bästa med att ha mandelmassa i grädden är att man får smak av madelmassa tillsammans med locket oxå.