Thursday, January 11, 2007

Amerikanska shopping malls.


Jag tror att Amerikanska shopping malls måste vara helt unika i världen. Visst, det finns malls hemma i Good Old Sweden också, och i andra länder. Naturligtvis. Men inte på det sättet som det finns här. Jag menar, jösses, för vissa är mallen en hel livsstil.
Det börjar när man som barn får följa med mamma och shoppa liggandes i barnvagnen, sedan när man blivit tonåringar förvandlas man till sk.mall rat. Så fort det är minsta lilla ledighet från skolan är "mallarna" fyllda av tonåringar.
Sedan får dem själva barn, och shoppar givetvis i mallen. När dem sedan blir gamla, eller jag ska säga äldre, förvandlas mallen till en stor promenadpark.

Mall walking är ett vedertaget begrepp, och om du befinner dig i any given American Shopping Mall en tidig morgon innan butikerna har öppnat ser du dem: Kvinnor från 50 och uppåt med vattenflaska i ena handen och gympadojjor på fötterna. Målmedvetet, eller mindre målmedvetet, promenerande i en stor grupp. Upp och ner i mallen, varv efter varv, beroende på hur stor mallen är.
Det har ALLTID fascinerat mig...Mall Walking???!!! Varför inte gå ut och gå i friska luften istället???? Varför mallen? Jamen, då får dem ju ett klimat som alltid är kontollerat..ständigt 20 grader och aldrig ett regnstänk eller en vindpust. Makes sense? Nä, inte för mig...

Häromdagen, när jag shoppade i Washington områdets största mall, Tysons Corner Center, såg jag ett NYTT fenomen. Mall walking MOMS med vagnar!!! What??? Trodde inte det var sant! Där kom ca 15 mammor med sina vagnar, alla yngre än jag. Dem marcherade i hög fart, och rätt som det var stannade mamman som gick först och ropade: OKAY LADIES!!! Let's stretch a bit now, shall we...we've been walking for a while...
Varpå allla mammor på signal ställde sig och stretchade med "ledarmamman" som instruktör. Ah'men for crying out loud!! KOM IGEN!!!
Jag, och en annan kvinna, ställde oss faktiskt och gapade. Kvinnan sa till mig: I've never seen anything like it...
Vädret ute denna dag? Soligt, lugnt och 7 grader varmt. Jamen för GUDS SKULL ut med er i friska luften! Det finns parker och rekreationsområden mindre än 10 minuter från Tysons Corner.
Nä, men det är väl i mallen man ska vara, då'rå. SÅ bekvämt, och så kan man ju ta en latte när man är klar, plus att det finns toaletter och skötrum i varje hörn. Bekvämt.

Shopping malls rule!!! Jag kan bara beklaga att jag inte hade en kamera med mig just denna dag. DET hade blivit en enormt kul bild.

Bilden har jag lånat från Abbotsfordinmotion.ca

14 comments:

Anonymous said...

Ha ha, vad intressant! Har aldrig tänkt på shoppingcenter som motionsarenor förut, även om det kan vara nog så energikrävande att shoppa. Har visserligen inte varit i en amerikanskt mall, men i Kina har de också enorma. I Peking förvånade jag mig över att de hade en enorm isbana mitt i en galleria.

Anonymous said...

Mon dieu! Det är absurt! Jag minns det från Raleigh...det, och att många gick på löpbandet på gymet. Nojjig som jag var (är?) tänkte jag att det kanske var en säkerhetsaspekt? Men det ÄR ju faktiskt löjligt! När det finns så fina promenadområden runt er, man är ett helt gäng - och Starbucks o.d. finns även UTANFÖR mallen - så finns det absolut INGEN anledning till denna aktivitet. Only in America säger jag...vore intressant om någon testade det i Kista-gallerian som sagt, fniss. Den kanske är stor nog i alla fall?!

JaCal said...

Makes sense om vi pratar +45C hetta i Californien... eller -20 och rasande snöstorm i Michigan... Men annars... och att gå fort på en mall är liksom en motsägelse i sig...

Finns samma här - fast jag har aldrig lyckats vara där när det pågår.

Anne-Marie said...

Har aldrig varken hört om mall walking eller sett det. Verkar "typiskt amerikanskt". Ibland undrar man om folk är rädda för att vara utomhus.

Lilla B said...

Sanslöst!! Innemotion i shoppingcentrum. Trodde du skojde bra länge...

Annika said...

Anette:
jag är ganska säker på att det aldrig skulle funka i Sverige. Fast, fniss, du kan ju försöka dra igång det i Kista....Ha, ha!!!


Katti:
Isbanor kan ibland finnas på köpcentren här också.
Och som du säger kan man ju tycka att shopping kräver motion som det är...

Monika:
Precis, det finns s¨otroligt många grönområden här omkring, och jag kan lova dig att varenda morsa jag såg var fr ngn förort. Patetiskt...

Jacal:
Du får kolla in tiderna för vagnspromenader på din lokala mall ;-)))))), och sen hänga på...
Vädret denna dag var bästa tänkbara för en utomhusprommis i snabbt tempo. Ibland undrar man vad man bor i för land.... :-/

Anne-Marie:
Typiskt amerikanskt är nog det rätta att kalla det!
Håll utkik nästa gång du är i mallen...

LillaB:
Tyvärr, inget skämt....

Marge_II said...

Hej!
Hittade hit via Matildas fikarum.

Vilket roligt begrepp; mall walking. Men sanslöst!
Fast egentligen borde man kanske inte vara förvånad.

Annika said...

Hej Marge!! Varmt välkommen till min blogg!!!

Mall walking, yes indeed...
Nej, när man bor i USA blir man förvånad lite nu och då över olika fenomen, och sen tänker man---Visst ja, det är ju i USA jag bor, allt kan hända...

Nu ska jag kolla in din blogg!!

Anonymous said...

Kan det bero på att det känns tryggare i mallen? Mina arbetskamrater som bor i "farligare" förorter här säger att det ALDRIG skulle gå ut och bara promenera runt. De känner sig säkrare i en shoppingmall där det finns vakter och sånt. Jag förstår resonemanget men det känns lite sorgligt att det ska vara så.

Annika said...

Matilda:
Det kan jag också förstå, OM man bor i en "farlig" del av stan. Men det gör vi inte, tvärtom.
Nej, det handlar säkert om att det är klimatkontroll, WC överallt, kaffeställen och sen shopping.
Eller så är folk extremt rädda...Fast, tja, om man är 15 mammor i grupp borde man inte vara rädd för att gå ut och gå en runda i friska luften.

PS...Känner mig fortfarande lite matt efter Alice-Titti grejjen på din blogg, fniss...:-)))) Svettigt där ett tag...

Anonymous said...

Någon i Aftonbladet anser att Hurt är en av fjolårets tio bästa sånger. Jag har inte sett videon, som lär handla om far och dotter, utan bara utgått från att sången handlar om ett brutet kärleksförhållande till en man. Aguileras röst och röstbehandling SAMT texten gör Hurt till den knockout som den är. Det händer att jag spelar den säg tio ggr i följd. Ändå lystrar jag till när den kommer i radion! Varje gång är (nästan) som den första. Britney Spears (som en gång tävlade på samma planhalva som CA) kan slänga sig i väggen. Jag har en känsla av att Spears har haft sin sista hit. Hon har hamnat i ett träsk som jag betvivlar att hon kan ta sig ur.


Texten lär vara självbiografisk

Annika said...

Ano:
Underbar låt. En av de få sånger som slår till i solar plexus när man hör den.
Texten ger mig en klump i halsen. Varje gång. CA's röst är formidabel.
Håller helt med om Britney Spears fö!!! HOn kan slänga sig i väggen...Nu verkar hon bara hänga med Lohan och Hilton, and she makes a fool out of herself!

Bloggblad said...

Jag ler - som går ensam ute på vischan så fort jag kommer åt...

MEN- jag fick en nostalgikick av det du skriver om The Mall. När jag var 20 år, -71, var jag i USA, (Auburn, Mass) och hade aldrig sett något så underbart som deras Mall. Helt hänförd var jag! Här hemma gick man fortfarande och handlade på EPA och Tempo... och så detta! Jag var nog där varenda dag... Jag kan fortfarande känna doften, bara jag tänker på det. Mest framträden doften av små bitar av sandelträ som jag köpte för att få med mig doften hem.

Annika said...

Bloggblad:
Här har du en till som älskar "mallen", men jag skulle aldrig använda den som motionshall. ALDRIG!!! Jag älskar, precis som du, att vara ute och röra på mig, känna vinden, känna kylan...Helt enkelt känna elementen.
Kanske dags att komma över till US och kolla in dagens "malls" :-)))
Fast, ja, nu finns ju det ju en hel del gallerior i Sve också. Dock ej detsamma.