Friday, July 02, 2021

Nu åker jag! Den stora bloggledigheten tar sin början ...





Godmorgon fredagen den 2 juli!



NU har vi kommit till den punkt på året då jag slår igen min laptop och tar min väldigt långa bloggledighet.
I fjol for jag inte hem till Sverige, och ej heller till Finland. NI VET varför, pandemin såklart. MEN i år, ja då ska jag åka om allt går som det ska med diverse tester (håll tummarna för negativa covidtester, annars är vi rökta) och annat vi måste ta tag i innan vi släpps ombord på planet.
Det känns nästan som en bergsbestigning allting. På riktigt.
OCH har så gjort i flera månader för mig. PUST!
THE stress is REAL!

 

Bilderna idag har absolut inget med texten att göra.  De är alla tagna under mina rundor i ARLA morgonstund denna vecka.  De beskriver hur sommaren ser ut här och nu!




Men, på måndag är det tänkt att Karolina och jag ska sätta oss på SAS-planet och styra kosan mot Sverige, med mellanlandning i Danmark.
Innan dess känns det som om jag har tusen och en saker att göra.
Överväldigad är en underdrift.
Det som förr—innan C-19 visade sitt fula tryne—var lätt vad gäller resor över Atlanten och in i Europa är nu en DJUNGEL.
Restriktioner och inreseförbud.
Konstiga luddiga regler som inte är lättydda för någon enda en.
Covidtest? Eller inte covidtest?
Bevis på vaccination? Eller inte?
Munskydd i 9 timmar över Atlanten.
Hur fullt kommer planet att vara?
Kontakt med ambassader som bara skickar förtryckta svar med länkar tillbaka. Blir tokig. Har fått psykbryt vid ett flertal tillfällen.
Har grubblat i sinne, det ska ni veta. OCH ännu är vi långt ifrån i hamn.
Den dagen jag står på byggan vid sundet kan jag pusta ut, inte innan dess.



Lake Audubon igårmorse.  HUR ljuvligt.  TUR att jag har naturen och mina älskade morgonrundor.


Alltså, i och med detta träder således den stora bloggledighten in.
Nu kommer jag att vara i Norden i över två månader och idka det sommarliv jag allra helst önskar.
Jag återkommer till USA i mitten av september igen, då är det höst. DET känns helt overkligt i skrivande stund.


 



Instagram kommer jag att vara aktiv på, speciellt vad gäller mitt privata konto.
 
Den som vill följa mig där hittar mig på @nesw_travels
@skandigirl kommer också att vara aktiv givetvis, fastän det kontot inte ALLS är lika personligt som resekontot är. Ja, det  ni vet ju redan …
Facebook kommer jag säkert också att använda mig av mer än jag gör under året i övrigt.



 

Restons mest magiska plats!



Min blogg kommer att återuppväckas i september igen. 
Under sommaren, och vistelsen i Norden, kommer jag inte att blogga överhuvudtaget och jag kommer inte att vistas i Bloglandia alls.
Vill flagga för att jag går in i total bloggskugga nu.
Sedan blir desto roligare att komma tillbaka hit och skriva och berätta om allt, samt att läsa ERA bloggar igen. 
DÅ kommer jag att vara SÅ taggad inför nytt bloggår hos mig själv och hos alla andra, hurra!!



 



Karolina anländer Washington imorgon. 
Hon stannar i Norden tills den 18 juli. Sen trasslar hon sig tillbaka till LA med buss, båt, taxi, flyg och mellanlandningar.
Trains and boats and planes … 
Inte tåg dock, men väl buss, haha .. 
TUR att hon är så resvan att hon inte ens rynkar på näsan åt detta. 
Peter ska hålla ställningarna i Reston i sommar. DET kan hända att han kommer till Stockholm ett tag i slutet av min vistelse. Vi har inget bestämt ännu.



Med detta önskar jag er alla en JÄTTEFIN sommar!!
JAG vill tacka DIG som läst här under året, eller ÅREN blir det ju eftersom jag inte reste alls i fjol somras. Den minnesgoda kommer kanske ihåg att jag bloggade hela sommaren förra året.

TACK för att DU läser min blogg!!!


 

Magi vid 6 igårmorse vid Lake Thoreau.



HÅLL tummarna för Karolina och mig nu med allt som ska ske innan vi står vid vårt slutmål.
Vem vet, kanske skriver jag på tisdag igen, om allt skitit sig rejält och vi är kvar i DC på grund av eventuell covid eller något annat elände …
GOD FORBID!!!



Sommarkramar till er ALLA!!!!
SEE you in September!!

21 comments:

Anonymous said...

Nu håller vi alla tummar och tår att resan går smärtfritt för er!
Ses i augusti!
Kramar från Anette

Christina said...

Åh nu kommer ni!! Det kommer att gå alldeles utmärkt! Ni har svenska pass? Även utgångna accepteras men så klart giltigt amerikanskt också i så fall. Flyger ni via Kastrup? Alla får gå ur planet längst bak och bussas till den nybyggda ännu inte öppnade terminalen. De som ska in i Danmark testas där, vi andra med transfer slussas vidare. Kan vara en bit att gå. Om de nu inte ändrat innan ni reser, regler ändras ju hela tiden! Som svensk medborgare ska du inte behöva negativt covidtest, vi tog det säkra före det osäkra och gjorde ett test ändå. Tog det ca 24 timmar innan, vi ville ha lite marginal om något oförutsett skulle hända. Vaccinkort ska också vara tillräckligt men jag har förstått att personal på vissa flygplatser är dåligt pålästa och man måste ibland stå på sig. SAS på Dulles vet dock alldeles säkert vad som gäller! Sverige har ju öppnat gränserna för US medborgare nu så det är svårt att se att ni skulle få några som helst problem. Säkert mer passagerare nu pga av detta, när vi reste för några veckor sedan var det 26 passagerare på planet!!! Om du inte redan är medlem i Facebookgruppen ”Vi som bor i USA och planerar resor till & från Sverige under Covid” så kan jag varmt rekommendera att gå med där. Massor av information och uppdatering från de som rest. Du kan söka på tex Dulles, SAS, Kastrup, Arlanda osv. Var till stor hjälp för oss! Detta kommer gå utmärkt och snart är ni på plats i Sverige! Regn och svalt just nu men Sverige är vackert! Kram och lycklig resa!!!!

Monica said...

Önskar dig och K ett stort lycka till med allt Annika. Förstår och vilken lycka sen att stå vid havet och bara andas men det är en bit dit:-). Så skönt ni är två för såna här döttrar är något extra, med dem går allt som en dans och man måste ju ha rätt info minut för minut nästan för allt ändras i dessa tider och ha öron och ögon öppna, och bara att hoppas att personal har de korrekta senaste bestämmelserna men jag känner på mig att det kommer bli bra.
Men förstår all stress innan och skönt du kan koppla av om hus och hem att P sköter om det.

Och det är en hektisk tid nu, haha, blivit mycket och vi jobbar med all växtlighet på stuglandet, anlägger mer trädgård hos kära dotter och planerar och så alla blommor på balkongen som växer enormt i år och på det lite turer i det vackra sommarsverige. Så otroligt mycket fint det finns och vilka toppenställen att bo och äta på. Ha det så jättefint ni båda och maken med, ta hand om er. Och ha en toppensommar och sen i höst kan vi tänka på lite julpyssel;-), har inget emot det alls:-).


Anneli said...

Önskar dig och K en härlig semester i Sverige och Finland. Jag förstår att det är stressigt med allt som måste fixas pga covid-19. Lycka till, allt kommer gå bra. Skönt att K är med dig på resan dit. Toppen med resvan dotter. I Stockholmstrakten har vi strålande sol nu. Ha det så underbart och härligt. Vi ses i september :-) Stor Kram Anneli

Anonymous said...

Yvonne said...
Sååå härligt för er att det är dags nu, det kommer att gå jättebra ska du se. Inte ens Danmark är ju något problem när den är transfer, tror det är lite besvärligare om man ska ta tåget över till Sverige.

Håller tummar och tår att allt går smidigt och ni kommer till Sverige och det vackra i Finland, förstår ni längtar att få träffa föräldrar och syskon med familjer och ha mysigt.

Önskar en riktigt, riktigt härligt sommarlov till er. Följer så klart på Insta och får se dina underbart vackra bilder.

Stor kram

Humlan said...

Så nu är det dags! Jag kan tänka mig att det är mycket krångligare i år, svårt att veta vad som gäller nu och ingen vet ju vad som kommer att gälla framöver. Vi får hoppas att allt går bra!

Ha en bra resa och skön semester! Vi ses på Insta.

Stora Kramar!

Helena said...

Angående inresereglerna så skulle jag nog tänka "hängslen och livrem", dvs ta med bevis på vaccination SAMT ta covid-test, även om detta inte ska behövas för svenska medborgare... Har hört om andra som blivit kvardröjda vid mellanlandning i annat land pga av detta.

Ha en riktigt härlig sommar, och hojta till om ni korsar Kvarken och kommer till Västerbotten. :)

Eva i Dalarna said...

Allt går säkert bra även om det är krångligare än vanligt. Jag har vare sig instagram eller Facebook så jag önskar dig en fin sommar ohc ser fram emot att du återvänder hit i september!
Reser själv just nu i bil genom ett varmt Skåne där regnet öser ner..

Brysselkakan said...

Önskar dig en bra resa, att allt klaffar som det ska och du kommer till Norden som du tänkt!
Vi ses på Insta!

BP said...

Ska försöka klara mig utan dina fina inlägg med de härliga bilderna. Önskar dig en härlig semester häri Sverige och i Finland. Hoppas att vädret håller i sig, så att du får "smaka på" Stockholm när det är som bäst och somrigast. Vi har ju också fått lättnader vad gäller restriktioner, så det är nästan fritt fram som vanligt.
Enjoy!

Channal said...

Åh!! Ha det underbart Annika! Så mysigt att få komma hit med Karolina. Ha det gott och en underbar sommar i Norden!

KRAMAR Anna

Bloggblad said...

Hoppas verkligen att allt omkring resan fungerar smidigt! Det låter inte alls kul med alla trassliga regler.

Och så önskar jag er en jätteskön sommar med massor av avkoppling här i Norden!

Elisabeth said...

Håller tummarna för att allt med resan ska gå bra! Det verkar sannerligen krångligt, och extra jobbigt blir det förstås av att inte få vettiga svar på sina frågor.

Kommer naturligtvis att följa dig/er på Instagram! :-) Så roligt för övrigt att Karolina har möjlighet att följa med också. Hon kan verkligen behöva lite ledigt från sitt hektiska liv i LA.

marianne.dahl3 said...

Håller tummarna för en okomplicerad resa. Verkar krångligt o dåligt med info förstår jag. Usch. Men kommer säkert gå bra. Resfeber kan man ha i vanliga fall, men detta går utöver den.
Ha en riktigt härlig tid i Sverige o även i Finland!
Kram
Marianne D.

Anne said...

Jag vet inte om du läser och ser här mer, om pausen redan inletts. Men skriver ändå en kort rad. Vill bara önska dig en RIKTIGT underbar sommar i Norden. Helt uppriktigt och hjärtligt, jag önskar dig den bästa av sommar efter den här lååånga pausen för dig, umgänge med nära och kära familjemedlemmar och ljyvlig tid i både Finland och Sverige.DET ska du få nu, jag är helt säker på att det kommer att bli TIPTOPP med allting. Men förstår verkligen allt du skriver om böket och mecket åka nu, veta vad som gäller. Ja, vad gäller egentligen...jag vet ärligt inte helt hur man åker och vad som krävs för att släppas in och inte verkar det helt lätt få info heller. Men fungerat gör det ju, ser fullt med bilder från utlandssvenskar som varit/är i Sverige så reser gör folk. Imorgon måndag flyger du, när du är framme först i Sverige blir första andningen av lättnad vara framme. Sedan när det bär av till Närpes och du kliver av där, då kommer nästa och sista sucken av lättnad. Då är det bara njuta för fullt i två månader.

En riktigt härlig sommar önskar jag dig, ses i höst. Och hur konstigt kändes det att skriva... Hösten liksom...den känns avlägsen.
Det får inte gå för fort nu.

Annika said...

TACK alla!!
Idag bär det av.
Ja, om testet godkänns och är negativt ...
Livrem och hängslen skrev Helena ovan. SÅ sant. Det är precis så jag tänker.
Hellre göra för mkt än för lite, även om de säger att c-19 test inte behövs så tar vi det ändå ...
Ja, vaccinationskorten är givetvis med. Känns som om de är väldigt viktiga. Kanske det viktigaste?
Karolina har inget svenskt pass.

Precis, det bör inte bli problem vare sig här eller i DK eftersom US ligger på gröna listan i bägge länderna.
Jag hoppas transfern imorgon går bra eftersom vi har kort om tid i CPH.

Som Marianne skriver, det här är mer än bara vanlig resfeber. det är upphöjt till 50.
SÅ känns det.

Som Anne skriver, jag drar den största sucken av lättnad när jag står på bryggan vid sundet.
DÅ kommer jag att pusta ut. Först då.
När det blir?
På fredag.


Känns overkligt allting så här på avresedagen.

TACK för alla hälsningar!!
Blir så glad över ALLA!!

Kramar!!!

L said...

Så härligt för er att äntligen komma över Atlanten igen och träffa alla nära o kära och njuta av både Sverige och Finland! Ha det så underbart, kommer följa dig på insta. Själv planerar jag vistas 3 veckor i mitt lilla franska hus jag inte sett sedan förra sommaren.
Kram
Lisa

bettan said...

Såg er på Dulles Airport, so far so good :)
Välkommen till fosterlandet.
KRAMAR!!

Freedomtravel said...

Fina foton! Önskar en härlig ledighet!!!

Susjos said...

Ljuvliga foton! Å jag vet ju att ni kom fram till Sverige, och minsann tror jag att ni är i Finland och njuter av sommaren nu!
Ha det toppenfint så ses vi i september!!!
Varm Kram

Äventyret framtiden said...

Höstkramar från någon som befinner sig mittemellan sina liv just nu. Har sänt message åt dig.
Ha det innerligen bra!
Kramar!