Friday, September 28, 2012

Galleri Fredag med HÖSTKÄNSLA i fokus

Godmorgon alla käraste läsare!

Återigen, tack och tack för alla underbara kommentarer på mina bägge inlägg om kaffe och te som jag skrev tidigare i veckan.
Som jag sa, jag ÄLSKAR när ni tycker till!
Ni ger min blogg sådant LIV!
DANKE!!!

Idag ska vi då fästa blicken på Galleriet.
Jag har tydligen bestämt att vi ska tala lite om höstkänslor.

DÅ jag skriver detta inlägg, på torsdagseftermiddagen, kan jag berätta att ute är det nära 30 grader varmt, det anas en viss luftfuktighet. Meteorologerna har utlovat åska och regn innan kvällen.
Inte mycket till HÖST att orda om temperaturmässigt JUST NU.
MEN, det har ju varit en ljuvlig förhöst. En utomordentlig start på den höst som komma skall.
Att det är så här hett i skrivande stund är en tillfällighet, och heller inget ovanligt.

Höstkänsla för mig är då det är 8 grader varmt då jag tar min PW.
PÅ dagen stiger det till 20-24 grader, men höst är det.



Höstkänsla för mig är att tända en massa ljus då mörkret faller. Gärna höstiga doftljus som doftar äpple och kanel. Eller varför inte pumpkin pie?






Höstkänsla för mig är att plantera krysanter, eller MUMS, som de kallas här.


Höstkänsla för mig är helgkvällar hemma med god mat, ljus och mustiga rödviner.



Höstkänsla är då South Lakes HS har sin Homecoming (iår den 12-13 oktober). Den här bilden togs under Homecoming-matchen i fjol då alla eleverna hedrade skolan med en så kallad "Black out".


Höstkänsla för mig är långa vandringar i, och i närheten av, Washington. Den här bilden är tagen i Great Falls Park, VA.



Höstkänsla för mig är RIKTIGT gråa och dimmiga dagar. Jag gillar dem. Mycket!


Höstkänsla för mig är Halloween (som jag ÄLSKAR!!!)


NI som följer min blogg vet att vi höst kommer att gotta oss i alla mysiga högtider som komma skall.
Vi ska ha bildbomber, Halloween-vett-och-etikett, Thanksgiving, ljus och mys!
OCH mer därtill!

Välkommen HÖST!!


I oktober tar Desiree i Stockholm över som värdinna för Galleri Fredag.
Jag tackar för mig och jag tackar er som troget visat bilder varje fredag.

Galleri Fredag har visat sig vara ett lyckat drag, och vår skara ökar.
ALLA som vill vara med i fortsättningen får säga till. DÅ ni anmält ert intresse länkas ni genast upp.



Desiree i Stockholm
Annika i Washington
Erica i Piteå
Karin på Åland
Fourmom i Stockholm
Victoria i Florida
Marianne i Älmhult
Penny vid Vänern
Annika utanför Umeå
Cecilia i Norge
Olgakatt i Skåne
Anna FT i Stockholm
Channal i Norrköping
Karin i Stockholm
Jagger
Jenny
Nilla
Västmanländskan
Cecilia i England
Christina i Kalifornien
Byfånen
Musikanta

Stay Classy!!!



35 comments:

Millan said...

Hosten ar mysig! Och faktiskt oftast den basta arstiden i engalnd. Det ar annu inte sa himla kallt och vi har haft flera fina dagar med sol och klarbla himmel den har veckan. Underbart!
Jag har ocka lart mig alska Halloween eftersom vi ocksa har borjat fa lite traditioner runt den. Alla sadana saker bryter ju upp manaderna som annars mest kanns som om de leder upp till jul.

Harliga fina foton som alltid!!

kram

Anonymous said...

Åh, alla dina foton andas verkligen höstkänsla! Såå vackra! Svårt att tro att ni har 30°... Men s n a r t får du äntligen höst du också.=)/Penny

Taina said...

Holy macarony vilka underbara höstbilder du har! Och JAAAAA jag är alltid lika förväntansfull på dina Halloweeninlägg. Älskar dem!!! Dimbilden var ju riktigt häftig. Älvorna som dansar på vattnet...

Happy Friday!!!

Kramar!

Erica said...

Vilka mysiga höstbilder du visar upp!
Älskar speciellt dimbilden! Sedan jag fotade porträtt av min syster för ett par år sedan i sådant väder, har jag insett att dimma är i princip det underbaraste man kan fota just porträtt i :D
Eller så på morgonen, när solen precis börjat gå upp och dimman ligger kvar över fälten... Lovely!

Här har vi haft höst i typ en månad redan, och just nu är det övervägande gul-röda träd ute (vissa har till och med tappat sina löv). Tyvärr har jag inte haft så mycket chanser att fota hösten i år, då det varit sådant kasst väder, eller så har jag jobbat.
Men idag är det en perfekt höstdag med strålande sol! Kan vi behöva här efter gårdagens HÄLLREGN! Det verkligen ÖSTE ner! Det är typ tio meter från min parkering på jobbet till ingången, och jag hann bli sjöblöt av att springa den biten...

Nåja, nu behöver jag ju inte prata om det ;)
Det ska bli så roligt att följa din blogg under hösten! Med alla mysiga inlägg :D

Och som sagt; jättemysiga bilder!
Hoppas du får en toppenfredag!
MVH /Erica

P.S. Mitt bidrag kommer upp lite senare idag/kväll. Hann inte publicera det imorse, men bilderna är klara i alla fall ;)

Erica said...

Glömde:
Tack förresten för dina teman den här månaden!
De har varit jätteroliga, och Galleri Fredag är verkligen en toppenidé!

Charlie sa ... said...

Dimbilden....love it!!

Ja, jag älskar ju hösten. Enormt. Dina bilder fångar det på pricken, känslan och skönheten.

Wunderbar!

Happy Friday!!

Kramar!!!

Annika said...

Millan:
VISST är den så mysig.
Härligt att den är vacker i England också. Här tycker nog att det är den bästa årstiden av dem alla.
Halloween är underbart, och i England borde ni fira eftersom den faktiskt härstammar från UK från början :-)
Ah, underbart!!
Precis, här bryts hösten för Halloween och T.giving o sen är det jul. Älskar det!
Kramar!!

Penny:
TACK!!!
Ja, igår och i förrgår var det varmt. Nu mer nomala temps igen.
Men snart så :-)
Ha en fin helg!!

Taina:
TACK och vad glad jag blir!!
Dimbilden är fr i fjol. FRÅN Halloweenstormen du vet. JA den som dumpade snö på er i massor.
Det snöade här med, men inte i era mängder.
OCH snart blir det Halloween!!
YAY!!
KRAMAR!!

Martina said...

Här är det ocksa langt ifran höst. Men vi har fatt svalare kvällar och nätter och i morse var det bara 19 grader när vi akte iväg, nu har dock temperaturen stigt med nästan 10 grader.
Höst är inte min favvoarstid, sa det är skönt att bo där jag bor sa att den arstiden minimiseras.

Men dina vackra bilder far mig nästan att längta efter hösten, men bara nästan...
Ha en jättebra fredag!
Kramar

Vform said...

Åååå, så många härliga höstkänslor du visar!
Håller med!
Hösten ÄR vacker!
Åtminstone då himlen är hög och klar och man längtar till fjällen ;O)
Ha en fin helg!
KRAM ♥

Annika said...

Erica:
TACK!!
VAD glad jag blir.
Dimma är tacksamt, tycker jag. Bilderna blir så vackra, och jag kan TÄNKA mig att porträtt blir otroligt fina i dimma.
jag vet, morgomdimma är så vackert att det inte är sant.
The magic hour, verkligen.
Jag vet att ni haft höst länge, och du vet att jag känner med dig. Den börjar ju så tidigt hos er.
Trist därtill om det är taskigt väder.
HOPPAS att ni får fint väder i helgen!!
TACK Erica, tack för snälla ord. Glad att du ser fram emot inlägg om höst och annat.
OCH tack för att du gillat mina ämnen i Galleri Fredag!
Ha en jättefin helg!!

Lotta:
ÅÅÅ tack, min vän, blir ju så himla GLAD!!!
Hösten älskar både du och jag så mkt.
Det är roligt att fotografera på hösten. DET tycker ju du också!!
TACK igen!!
Ha en finfin fredag!!!
KRAMAR!!

Annika said...

Martina:
Jag förstår det.
OCH det måste vara underbart att bo där du bor den här tiden på året.
Jag kan bara föreställa mig.
Men, jag skulle nog sakna hösten.
BRA att du inte gör det.
Du har valt ett underbart ställe att bo på.
TACK för jättesnälla ord.
KRAMAR!!

Vform:
TACK så glad jag blir!!
VISST är hösten så vacker. Hos er alldeles särsklit om det är sol och hög luft.
AHH!
fjällen på hösten har jag knappt sett, men jag kan bara föreställa mig hur vackert det ÄR!!
Kram!!

Sahra said...

Hösten ÄR mysig. Absolut. Inte favoritårstiden, men visst är det mysigt. Efter långa ljusa dagar fyllda med aktiviteter behövs det lite höst. För att landa hemma.

Och nu över till något helt annat.
Mac.
SÅ nära nu. Att jag måste komma till ett beslut. Hur ska jag klara mig utan Office-paketet. Hur har du löst det.
Fotoredigeringspgm. Jag använder för det mesta photoscape. Även om jag har photoshop så är den för tung och avancerad att arbeta med när jag bara vill göra enklare grejer.
Så. Annika. Upp till mig att övertyga mig. Svara gärna inne hos mig om du orkar så jag inte missar ditt smarta erfarna svar.

Trevlig helg

Annika said...

Sahra:
Mkt mysig.
Helt i min smal.
Tid för landning.

Mac. Ja vad kan jag säga?
Jag har pages på macen, motsvarigheten till word.
Jag kör iPhoto till bilderna, men ska ladda ner PS elements eller aparterure.

Det enklaste är att jag inte saknat PC:n en enda dag sen macen kom...

Kram!!

Nilla said...

Jag ser fram emot Halloween och Thanksgiving på din blogg! :-)

Annika said...

Nilla:
Det är bra det :-)

Desiree said...

Jag ÄLSKAR den där första bilden på bladet som du fotat med dropparna. Så snygg! Förstår att det kanske inte är direkt höstkänsla om det nästan 30 grader varmt fortfarande. Men jag förknippar också höst just med ett glas gott rött, tända ljus och dimmiga dagar. Naturligtvis är det mycket fotoboll på hösten i USA och halloween som är alltid är barnsligt kul :-)
Trevlig helg Nu ska jag klura på ämnen till nästa månad.
Kram!

Sahra said...

Apple ligger på Birger jarlsg. Var där igår och fick noll kontakt. Totalt ignorerad i en folktom butik. Lite skillnad mot ny. Jag har photoshop cs5 för pc och det suger lite att införskaffa ngt för Mac också. Sedan vet jag inte om du tar så mkt mer bilder men jag publicerar dem inte gärna på nätet. Lite mer restriktiv där. Tack för tipsen. Excel skiter jag i, men jag vill ha ngt liknande power point. Jag vill kunna göra jobbsaker utan att det blir problem när jag för över till pc sedan

Kram

Annika said...

Desiree:
TACK!!
Vad snäll du är!!
Ja, det har varit varmt i två dagar, men du vet hur det är. Snart går tempen ner igen.
Fotball är verkligen höst i i USA, absolut!!
OCh rödvin och ljus..OCH MAT tillhör hösten.
UNDERBART!!
Ser fram emot dina ämnen så mkt!!
KRAM!!

Sahra;
DÅ skiljer sig Apple i Sve radikalt fr Apple i USA. SNACKA om att man blir väl emottagen här. SÅ BRA AFFÄR.
Trist att höra. Trist, trist. Men föga förvånande. Sorry.
Ok, lycka till. Gå på din magkänsla. Det är ju som Lotta sa en gång; both PC and MAC get the work done.
Kram!

Musikanta said...

Underbara bilder som vanligt :-)! Du har verkligen fått fram höstkänslan! Du kan lägga till mig till galleribloggarna, lägger in en bild om en stund.
Kram från Ingrid

Annika said...

Ingrid:
VAD roligt!!
TACK, blir glad.
OCH vad SKOJ att du är med!!
KUL!!
Länkar dig PRONTO!! Välkommen till Galleriet!!
Kram!

Anonymous said...

Annika, vilka FANTASTISKA bilder du bjuder pa!!! That's fall in a nutshell! Homecoming...sa viktigt i USA ;-) Älskar den här tiden...
Kramar, Lisa

Mina fotostunder said...

Så fantastiskt vackra höstbilder och inte minst alla underbara färger som nu finns!
Ha det riktigt bra!
Kram!

Saltistjejen said...

Fantastiskt fina bilder Annika! Vad duktig du har blivit att fotografera! verkligen. Du verkar ha full koll på sådana där extra coola tekniska saker nu tycker jag. Kul! Konstnärligt har du alltid haft öva för bildkomposition tycker jag. :-)
Här har vi extrem muggy idag. Gråmulet och regn. Och såååå hög luftfuktighet att jag kör ACn lite då och då här hemma. För att få lite paus i all fukt. BU!
Men vädret idag passar mitt sinne. Jag känner mig såååå låg idag efter avskedet till våra vänner. USCH UCSH USCH!!!! Sorg faktiskt. Jag sörjer. En tid som är slut. En era. En epok. Fan vad det låter patetiskt men just så känner jag idag. Våra vänner flyttar förresten till DIG! Haha! han har fått jobb på NIH i DC så det är till DC de drar. Vi kommer givetvis att hälsa på dem (och då hoppas jag att även vi ska kunna ses!) men det blir ju inte på samma vis längre. Vår vardagliga kontakt försvinner och det gör att vårt nätverk av vänner här tunnas ut. Suck! Denna familj är dessutom verkligen våra allra närmaste vänner här och det känns som en sor förlust för oss. E och R är ju nästan som syskon också. De har spenderat nästan varje dag tillsammans sedan 3 månaders ålder då de båda började dagis tillsammans. Det kommer ta tid att anpassa sig till att de inte är kvar i vår vardag längre. :-(
Kram och ha en fin helg!

Äventyret framtiden said...

Höstkänsla i kvadrat och litet till Annika! Här sitter jag och gottar mig i några stekta äppel och tittar på höstkänslorna i Bloggosfären. Tack för fina bilder!

Kram

Annika said...

Jättefina bilder! Älskar den gråa dimmiga bilden, trots att jag inte gillar grått väder i verkligeheten :-).
Tack för roliga teman i september, jag har haft kul att fota och klura ut passande bilder :-).
Kram!

Channal said...

Tycker om hösten... lugnets årstid!
Fantastiska bilder du bjuder på... lovely! Här hemma är det höst på riktigt!!

Underbar helg till dig finaste Annika!

Marianne said...

Härliga höstbilder! Här har hösten kommit på allvar, men i dag hade vi en riktigt skön och solig dag. Det blev till och med lite varmt en stund på eftermiddagen, så det var mysigt att sitta ute lite och det var helt underbart på löprundan. Så önskar jag att alla höstdagar ska vara!

KRAMAR!

Christina said...

Lovely pics my dear! Du berättar så bra historier med dina bilder! Nu har jag också lyckats lägga upp mitt inlägg, det är fortfarande fredag här ;-)
Ha en underbar helg!!
KRAM!

Cecilia said...

Underbara bilder!!Tyckte särskilt om de vid vattnet.Tycker mer och mer om hösten.Vet inte om det kan ha något med åldern att göra :-).Det är så vackra färger och så mysigt att sitta med en massa tända ljus och tänd brasa.
Ha en härlig lördag!!

Kram!!

Karin said...

Fantastiska bilder – väldigt effektfullt att gå så nära!

Och tack för mycket inspirerande galleriteman under september!

Västmanländskan said...

Åh, vilka bilder! Fantastiska.
Tack för roliga teman i september. Kram!

Annika said...

Lisa:
Tusen tack!
vad glad jag blir!!
ja, hösten i US är vacker, och Homecoming en riktigt pärla.
kram!!

Anneli:
TACK!!
Ja, och speciellt hos er därhemma och i Finland är det vackert.
Våra färger har inte riktigt kommit igång än.
Kram!!

Saltis:
TACK min vän!!
Jo, jag hra lört mig en del genom att gå ifån Auto och börja använda andra inställningar.
DET tack vare böcker och tidningar.
Ja, i fredags var det minsann fuktigt.
Inte kul.
NU är det återigen bättre!!
AHA, de ska till DC. Vet du vart?
Ska de in till stan? eller ska de vara i förorterna?
DÅ får ni slå två flugor i en smäll då ni kommer hit :-)
Trist då de åker. Jag förstår att det är TUUUUUNGT!!
USCh, jag hatar sådant där.
Och för de små är det inte roligt heller.
Men hang in there!!
Kramar!!

Annika said...

Karin:
TACK!!
Jo, det är hösten (många av dessa bilder tog jag i fjol)
Tycker själv det varit underbart kul att surfa runt hos alla och se alla höstbilder.
Love it!
Kram!

Annika:
TACK!
Vet du att den grå bilden tog jag genom bilrutan. Snabbt som ögat.
OCh så blev den bra.
Roligt.
Ja, varsågod. Det har varit så trevligt att få vara gallerivärdinna eftersom så många deltagit.
Kram!!

Channal:
TUSEN tack vad glad jag blir.
Ja, ni har höst på riktigt. Inte vi. Ännu.
Hoppas helgen varit toppen!!
Kram!!

Annika said...

Marianne:
Ja, de flesta dagar borde vara höga, soliga och blå.
Eftersom vi så sällan har gråväder på hösten här älskar jag sådan dagar också.
Knäppt nog.
Hoppas helgen var fin!!
Kram!

Christina:
TACk och TACK!!
Vad glad jag blir.
Jag har sett ditt fina inlägg också.
Ha en toppenfin måndag!Kram!

Cecilia:
TACK!!
OCH den bilden tog jag i all hastighet på väg hem från affären en lörtdagsem i fjol :-)
Ja, hösten är underbart fin.
Tid för eftertanke.
Kram!!

Annika said...

Karin:
TUSEN tack!
vad glad jag blir!!
Roligt att du gillat uppgifterna i sep!

Västmanlandskan:
TACK. vad roligt att du tycker det.
OCh varsågod, det var så jättekul att sparka igång det nya Galleri fredag!!
Kram!