Friday, May 21, 2010

Show and Tell: Gömt i min garderob...

Nu ska vi ha kul...

Det är fredag och "Show and Tell" och det är Bejla på Grönland som dirigerar oss i maj månad.
Idag är ämnet "gömt i min garderob", men några gamla skelett tänker jag inte rota fram.

NOPELI, glöm det...

Istället tar vi en djup titt på vad som hänger på galgarna i den mörka skrubben...

Då jag rotade fram dessa gamla plagg undrade jag faktiskt varför jag sparat dem? JAG kommer ju aldrig att använda dem igen. Nej, nej...
Varför sparar man gamla kläder?
De flesta gamla plagg gör jag mig av med, men vissa, dyrare, kan jag visst inte förmå mig att slänga (eller ge bort).
All right...
Come along...



Men SHIT, den här dräkten har jag använt en enda gång. DET är en TAHARI!! Fattar inte hur jag kunde KÖPA DEN!!
Till ett höstbröllop, gu'bevars.
JAG ser ut som en konservativ FIRST LADY!!!
OJ, oj, oj...
Spare me!!



En gammal Liz Claiborne från 1900-kallt. Jag minns att jag hade den på Kennedy Center då vi såg en balett där. Hmmm, sen vet jag att jag bar den på ett bröllop också en gång. Ärligt, efter de två gångerna har den hängt på en galge i min garderob...


Bröllop på Manhattan våren 1994...
YES, babes...
Annika iklädd city-shorts i mintgrönt. Kavajen är så stor och axelbred att den nästan faller av mig...DEN var inte snygg 94 heller. ISCH!! Märket är Maggie London, men ÅÅÅÅÅÅÅÅ.....



Sommaren 94 gifte sig min syster med sin (numera X) make. Jag var brudtärna...
Ikädd den här klänningen från Jessica McClintock. Men ack JA!!! Off-the-shoulders, pärlor och krås. Den ser ut som en gammal gardin.
VARFÖR har jag sparat den????



Sommaren 95 var det bröllop i Kalmar Slott då min kompis Anette gifte sig. Jag fick hjälp att välja ut denna outfit av min käre mentor, och högste dekorationschef, på Lord and Taylor. Det är en ABS. Faktum ÄR att jag tycker den håller ÄN idag...
Så, jag förstår att den är sparad...



The lady in red...
Den här Jessica McClintock klänningen köpte jag inför en gala på Penn State University 1995. Den är använd en enda gång...
Jag minns att jag inte trivdes i den. Alls. Ändå hänger den där den hänger...



Nyåsbal i DC, milleniumskiftet. Aah, ja...
SÅ roligt! SÅ rolig fest. Klänningen från Lord and Taylor. Nämen, den håller än idag fast den har tio år på nacken. Den kan stanna i garderobsmörkret ett tag till...



Den här klänningen kommer från Free People. Jag köpte den i fjol, inför kryssningen. Oprovad. Jag kunde inte ta med den eftersom jag var FÖR FET då!
Nu sitter den nästan för löst, en stl 8. HUR kunde jag ens tro att jag kunde köpa 8 i fjol.
Ah, så glad att jag inte gjorde mig av med den klänningen. Den kommer jag att ha mycket i sommar...



Jamen, det var DET det!!
Kavalkad av gamla klädlik som förmodligen aldrig mer kommer att dammas av.
Jo, jag nös flera gånger medan jag provade dem. Tro mig. DE var dammiga trots att de flesta hängt i plastpåsar.
Jag hade kul medan jag provade dem och medan jag plåtade...
Hoppas ni inte somnade av leda heller...

HA en fin fredag!!!
Vi höres åter imorgon...

Nilla,
Desiree,
Annika,
Anki,
Strandmamman
Erica
Saltis
Anna
Taina
Musikanta
I am Annika
Maisoui
Inga-Britt
Helena
Olgakatt
Bejla
Anne-Marie
Jenny
Petra
Pettas
Annica
Mrs Clapper

43 comments:

Jossahanna said...

Åh vad kul att se:) Och VAD SNYGG DU ÄR!!!

Annika said...

Jossahanna:
Välkommen hit!!
Du är ny här, tror jag...
TACK!!!
TACK, vad GLAD jag blir...
Välkommen tillbaka!!

Tankevågor said...

De fyra sista förstår jag att du sparat! Helt klart ska du behålla dem! Du är jättesnygg Annika! Varför har inte den röda använts mer? Du ÄR ju verkligen Lady in red i den!!

Men man ska ju trivas i dem också.

Jättekul inlägg! :-)

KRAM KRAM KRAM!

Nilla said...

Men vad kul! Helt underbart att du har tagit fram och provat och fotat din kläder! :-) Tufft inlägg! Snygg är du också. Sista bilden var jättefin. Ha det gott.

Elisabeth said...

Vilket roligt inlägg! Den sista klänningen är verkligen fin. Jag önskar att jag kunde ha sådana, men tyvärr ser de ut som mormors städrock på mig, haha. Som tredje bilden (city-shortsen) såg jag en klädd i veckan. City-shortsen var dock rutiga, och till detta hade personen GUMMISTÖVLAR.

Annika said...

Londongirl:
TACK...
Jadu, säg det...
Nej, jag trivdes inte i den där röda skapelsen. Men jag kan heller inte slänga den...
Aja, tyckte den var snyggare nu än 95, så kanske...
Fniss...
Kul att du gillade inlägget.
KRAM!!

Nilla:
TACK!!
KUL att du gillade det!!
Jag hade himla KUL medan jag höll på igår em :-)
Kram!!

Elisabeth:
TACK!!
KUL att du tycker det!!
Ja, Free People är en snygg klänning. SÅ glad att jag inte gjorde mig av med den i fjol. ELLER att jag lämnade tillbaka den...
NU passar den!

anna of sweden said...

Hej snygging! Vad trevligt att börja fredagmorgonen med manekänguppvisning. Den där röda klänningen är ju hur läcker som helst! Ja, alla de fyra sista. Jättefina!

sunflake said...

...den röda kan du väl ha när du tittar på Pretty Woman?!? :-))

Humlan said...

Vilket kul inlägg och kul att titta på hur modet och smaken ändras... Instämmer med L-girl; De fyra sista är snygga. Men den röda är nog mer färgen som klär dig än modellen.
Förstår om den sista blir en sommarfavorit, både snygg och ser skön ut.
Ha en bra fredag!
Kram!

Annika said...

Anna:
Ja, lite kul med en mannekäguppvisning så här i arla morgonstund :-)
Den röda trivdes jag aldrig i, men visst skulle den kanske kunna gå att "rädda" med lite fix.
TACK, kul att du gillade det hela.
Huggies!

Annica:
FNISS!!
DET har du ju rätt i. Jag kan leka Julia R :-///
Kram!!

Humlan:
Ja, jag hade så roligt då jag plåtade, ska du veta...
Modet ja. Visst, det var ju snyggt då allting, men oooo...
Nej, den röda trivdes jag aldrig i, nej inte...
men den lila kommer jag att ha mkt i sommar, den jag köpte i fjol.
Kram!!

Sporty Spice said...

Haha, ja det är lustigt hur svårt det är att slänga kläder ibland. Jag har grejer som hänger med prislappen kvar men jag kan ändå inte göra mig av med dem. Hoho, du ser verkligen ut som en konservativ first lady ... men du kan ju ha kavajen med jeans och klänningen för sig. Då blir det ju helt ok. Och oj vilken supersöt klänning (kryssnings-klänningen). Kan tänka mig att den lär komma till användning i sommar.

Superkul att få kika in bland dina garderobshemligheter. Snygg du är btw. =)

Annika said...

Petra:
Ja, varför håller man tillbaka?? vareför gör man sig inte AV med vissa plagg.
Den där dräkten, varför köpte jag ens den?
Hela kvällen gick jag och kände mig som en presidentsfru...
Kryssningsklänningen blir en klassiker den här sommaren. Det känner jag.
TACK, Petra...vad glad jag blir!!!

veronika said...

Du är ju värsta modellen Annika!
Den röda klänningen tycker jag också du passade bra i, rätt verkar vara din färg!
Kryssningsklänningen var bara för söt!

Äventyret framtiden said...

Vackra klänningar på en vacker kvinna, otroligt att du passar så bra efter så många år. Grattis för det!

Annika said...

Veronika:
Fniss...
TAck, ja jag hade åtminstone KUL då jag plåtade trasorna.
KUL att ni gillar den röda. Gillade den aldrig då det begav sig...
Kryssningsklänningen blir skitbra den här sommaren, känner jag.
KRAM!!!

Annika said...

Pettas:
men TACK!!
Du vet jag har skalat av mig rätt mkt vikt sen i höstas. DET är bara därför det går. Annars hade det aldrig gått.
Jättesnällt sagt av dig. TACK igen!!

Desiree said...

Det här var ju ett helt underbart inlägg Annika! I lovet it!!!!
Jättekul att du faktiskt illusterade godbitarna i garderoben genom att sätta på dig dem.
Den första dräkten är ju konservativ men den skulle funka för något officiellt uppdrag/middag så den skulle du spara. Den svarta klänningen även om det är ett fint märke så funkar den nog allra bäst till halloween för att vara helt ärlig. Den skulle jag spara som halloween dress. Den mintgröna shortdessen skulle faktiskt fortfarande kunna funka eller iallfall varje del för sig. Ha ha den blommiga klänningen ser man helt klart att den är från 90-talet. Den verkligen skriker 90-tal.

Den rosa söta dressen som du hade på bröllop i Kalmarslott var riktigt fin. Den funkar absolut ännu och är värd att spara.
Ooooh la la men lady in red liksom milleniumbruden känns lite out of date. Den sista klänningen var jättesöt och fin den ska du helt klart ha i sommar.
Underbart inlägg som sagt. Ha en underbar fredag.
Kram!

Annika said...

Desiree:
JAG visste att DU skulle gilla detta!!!
HIHI!!!
Ja, du har rätt, den svarta LC klänningen göre sig bäst på Halloween. Ser ju ut som rena rama Morticia Adams i den...
Saras tärnklänning är så 90-tal det bara kan...
JÖSSES!!!
Och ja, allt blir utdaterat och man vill inte ha det längre. Därför ska man göra sig av med allt och inte spara. För det är alltid ngn detalj som inte stämmer.
Skulle jag vara gift med en politiker skulle jag kunna ha den dräkten högst upp.
TACK, gud vad kul att du gillade detta...
Men det visste jag, som sagt ;-)))
KRAM!!!

Mrs Clapper said...

Dressen från Kalmar-bröllopet är ju verkligen jättesnygg!
Men jag måste säga att jag tror minsann att city-shortsen med kavajen inte är helt fel alltså. Har sett liknande plagg i butik nu faktiskt! Blev inspirerad att hitta nått i den stilen, lite city-safari-känsla så!

Trevlig helg!

Anonymous said...

Ha ha, en del av dessa kreationer tycker jag nog ska hänga kvar lååångt in i garderoben men vissa andra - ut med dom!
Nostalgi, jag kände igen dräkten du hade på mitt bröllop,snygg ännu.
Ta fram den röda o använd den - den var urläcker!!
Frågan är bara när man ska använda såna "blåsor"?
Min milleniumklänning håller fortfarande måttet men hänger oxå långt inne i garderoben. Hur ofta klär man upp sej så? Så gott som aldrig säger jag.
Kramar från Anette!
Tydligen funkar inte hotmail heller??)

Saltistjejen said...

Vilket ROLIGT inlägg!! och du håller med om att de klänningar du fortfarande gillar idag tycker jag också håller måttet!
Vad SNYGG du är alltid! Oavsett gardinklänning eller ej! :-)
Önskar jag kunde vara så stilig som du!
Kraam!

Anonymous said...

Det var roligt!!! Tjusiga klänningar på en snygg tjej (nåja...gardinen var inte SÅ snygg kanske :-)). -94 shortsen m kavaj hade jag också, dock i rosa...coolt som tusan tyckte man då.
Ha en bra helg!
-Runa

Marianne said...

Kalmar Slotts-kläderna är ju bara så fina! Och den röda klänningen, du är ju en Killer Babe i den!!!

Sista klänningen är superfin, förstår att du kommer att använda den mycket, mycket i sommar.

Haha, ja i min garderob luktar det också damm, TUR att jag har alla kläder i plastpåsar säger jag bara. Klas skrattade åt mig när jag fixade det inför flytten till Egypten, men skrattar bäst som skrattar sist : D

Kramar!

Anna, Fair and True said...

Haha, vad kul! Och vad ambitiöst att prova och ta foto i varje outfit också!

Jag tyckte dräkten på första fotot var ganska snygg. Fast kanske mer om du jobbade på kontor.

Den svarta...nja. City-shortsen och blomklänningen - ge bort!

Håller med om att ABS-klänningen var fin, den kan du behålla, bra att ha.

Röda är väl okej men om du inte trivs i den, varför spara den!

Himmelklänningen tycker jag också du kan spara! Likaså den nya sommarklänningen!

Tack för turen i garderoben!

Bloggblad said...

Den röda och den nattblå håller jag på! Använd mer!

Den beigebruna är bra om du behöver vara anonym och flyta in i väggen... men den gör dig inte rättvisa.

kul att få se - och jag är impad att du kan ha kläderna. Jag har nog bara en enda klänning (från dotterns bröllop) kvar från så länge sen... möjligen nån mer fingrej, fast jag har bara 1 eller 2 långa... Om jag inte har använt ett plagg på 2 år, då åker det ut. Har inte plats för hyllvärmare. Jag har dessutom noll koll på klädmärken, jag köper det som är snyggt och skönt - kan bli dyrt ibland - men märken vet jag inte nåt om.

Suzesan said...

You Go girl. Värsta primadonna me dem så skulle du lätt kunna gå på röda mattan vid vilken filmpremiär som helst. And here COMES ANNIKA. Du den där kryssningklänningen är så snygg. Guu' vad smal och fin du är. Bra jobbat Annika.Jag håller med varför sparar man gamla kläder så där.Jag gör samma. Same same.

Glad Pingst.

Kram
/Susanne

bettankax said...

Men Annika vad du har i dina gömmor! Snacka om blåsor...:)Du är himla snygg i vad du sätter på dig. Men okej några går bort;))den första har lite väl hög tantfaktor och gardinen? den var fin då...:)
KRAM!!

Ebbagull sover sen flera timmar som en liten sessa. Nu ska jag hoppa i säng. Måste vara pigg o alert så vi kan fortsätta busa o leka i morgon.

L said...

Ja, du har ratt! Varfor maste vi halla fast vid dessa klanningar? Halloween kanske??? Jag har en garderob som det ocksa! Ha en harlig helg!

Linda

Villa Nian said...

Kul inlägg! Och vad många uppklädd kläder du har - ok att vissa av dom hör hemma i sin tid :-)! Det var även roligt att få ta del av minnena till kläderna. Själv är jag osentimental när det gäller kläder - används det inte längre så åker det ut - kanske synd för det finns en hel del minnen i kläderna ju!

Grekland nu said...

Ja oj vad ambitiöst att prova igenom så många kläder! Men jag håller med dej om att det är svårt att slänga vissa plagg. Har också några, särskilt barnkläder, som jag bara inte kan kasta. Men du, kanske flera av de här kläderna du har kan bli tipp topp om de ändras och moderniseras lite. Har du ingen bra sömmerska till hands eller du kanske är händig själv? Jag försökte inte ens prova det plagg jag letade fram i min garderob, hade inte fått plats...

Fröken Anki said...

Kul att se vad som göms i din garderob! Allting klär ju en skönhet som det heter, men kanske att den del var typiska för sin tid, om vi säger så. Den där röda är lite Jessica Rabbit-stuk. ;)

Jag gillar den midnattsblå aftonklänningen, och den sista rosa, Free People-klänningen, och så är den snygg den fjärde från slutet också. Förstår att du sparat den!
Kul att du kommer i dom allihop igen också. Det är inte alltid man kan använda sånt som är över 10 år.

Jag har inte hunnit med temat än, ska göra ett försök i morgon. Blev en fullspäckad vecka igen.

Hoppas ni fick ett bra Relay idag, och att det är en fortsatt fin lördagkväll.
kram

Bejla said...

Vilket inlägg du fick till! Tänkte allt på dig när jag valde temat. :-) City-shortsstassen var ju fin, den förstår jag att du har sparat, hihi. Fast en del klenoder var det allt också! :-)

Lotta said...

Hihi! Vilket underbart inlägg och så härligt att du bjuder på dig själv och dina out-fits! Den lilla rosa ska du definitivt spara! Och jag tycker faktiskt du var jättesnygg i den långa röda som du inte trivdes i. Riktigt dramatiskt snygg! Jag har också några klänningar jag absolut inte kan slänga eller ge bort. Jag skulle heller aldrig drömma om att använda dem! En av dem hade jag på mig första gången jag träffade min särbo för 12 år sedan. Den är jättesnygg där den hänger i garderoben men ser ganska hiskelig ut på...Sen har jag en gammal dator på golvet i den ena garderoben som gör att jag inte kan öppna mina lådor ordentligt.
Jag tycker era fredagsteman verkar så himla roliga!

HeLena said...

Oj oj oj! Många outfits är det! Jag gillar verkligen den sista och den blå från milleniumskiftet! Jag tycker du har jättefina kläder, alltid! Men det är tur att modet ändras...
Jättekul inlägg!
Må så gott!
KRAMAR!!

Taina said...

Så KUL att hänga med in i din garderob!!! Och du är ju så snygg på alla bilder oavsett modet. Cityshortsen var nog kuligast! Hahahahaha! Men vet du, jag tycker du är ursnygg i rött! Wow säger jag bara.

Jag blev sugen på att gå igenom mina gamla sparade kläder, för oj vad vad sånt hänger med ett tag trots att det inte använts på år och dar!

Kramisar!

Anonymous said...

haha riktigt kul att du provade alla kläderna! Ursnygg!

kram

Annika said...

Mrs Clapper:
Menar du att city-shorts och kavaj är på väg tiullbaks, hahaha!!!
Man kanske ska dra fram sina gamöa trasor igen :-)
TACK, kul att du gillade inlägget!!!

Anette:
Ja, den klänningen jag hade på ditt bröllop gillar jag.
Ja, fan, den borde jag använda igen...
Den röda trivdes jag inte i, men håller med om att den är rätt snygg...
Milleniumklänningen ¨håller än idag, men när används såna skapelser? DET är frågan?
NU hoppas jag du fått mail.
KRAM!!

Saltis:
DU är då för SÖT!!
TACK!!!
Stora bamsekrmar!!

Annika said...

Runa:
TACK!!
KUL att du gillade inlägget.
Ja, cityshort var verkligen så HOT där ett tag :-)
Borde nog slänga den dräkten, hehe...
Roligt att du också hade en sådan.
Kram!!

Marianne:
TACK!!
Ja, jag tycker också att Kalmar Slott kläderna funkar än idag.
Bra val där av min chef.
OCH tack, kul att du gillar den röda!!
Vi får väl se om jag går på ngt liknande jippo ngn ggn i gen...
Ja, nog nös jag då jag tog fram dessa, och ändå hade alla hängt i plast...
Du får nog nysa du med när flytlasset går hemåt!!
KRAM!!!

Anna:
HAHA, det var riktigt KUL att kreera det här inlägget. Jag hade så roligt framför kameran :-)
Ja, visst det är mkt man kan ge bort där...
Absolut.
Det är nog det faktum att de var ganska dyra inköp som gjort att de än hänger med.
Eller, hänger i mörkret ska jag säga.
Den röda får jag nog omvärdera efter alla uppmuntran här på bloggen :-)
KUL att du gillade turen i garderoben!!

Annika said...

Bloggblad:
TACK!!
Du vet jag har skalat av ca 12 kilo sen i höstas. VORE det inte för det raset hade jag aldrig kommit i dessa plagg. LOVAR!!
Men kul var det att prova igen. så roligt!!
TACK, ja jag får nog omvärdera den röda, tror jag. OM jag ska på ngt galej kanske den får luftas...
DU har rätt inställning: om man inte använt ngt på två år ska det UT!!
Jag borde också göra mig av med dessa skapelser nu...
Iaf de fyra första...
KUL att du gilalde inlägget.

Suz:
TACK vännen!!!
Ja, jag får nog absolut ta och omvärdera den röda...
OCH kryssningsklänningen vet jag att jag kommer att ha massor i sommar.
TUR att jag sparade den.
Annars ska man bara göra sig av med skiten, bort, bort, bort...
TACK för, som alltid, gulliga ord!!!
KRAM!!

Bettankax:
Eller hur? Laura Bush och jag hade kunnat vara polare i den första klänningen. Jag kände mig verklgien som en konservativ first lady då jag hade på den...
ICK!!!!
TACK för GULLIGA ord!!!
Så snällt SAGT!!
Blir glad.
Hoppas allt gick bra med Ebban i frdags!!
Ska kolla Lindalottas blogg om en stund.
KRAM!!!

Annika said...

L:
Men OOOO vad bra du skriver svenska nu.
KUL!!!
Nej, det är bara att göra sig av med de gamla kläderna!!
KUL att du kan kommentera på svenska nu. WAY to GO!!!
Kram!

Tina:
HAHA, tack...ja, jag har mer än jag trodde att ajg hade.
En del ska bara ut nu...
Citydräkten och the conservative first lady dräkten...
OCH gardinen från Saras bröllop---
Jag gör mig också av med kläder, men det är mest vardagskläder som åker alla världens väg.
Kram!

I-B:
KUL att du gillade inlägget...
Är totalt ohändig och kan inte sy...
men visst, den röda skulle säkert gå att piffa till så den passar nu...
Men det är sällan man går på enså fin fest...
Tyvärr!
Ska kolla in hos dig också, har inte hunnit runt idag.

Annika said...

Anki:
TACK!!
KUL att du gillade det hela.
Jag kommer bara i dessa kläder tack vare min viktnedgång. OM det inte varit för den hade det aldrig gått.
Den röda får jag allt ta och omvärdera. NI har gett så mkt positiv feedback på den!!
Och ja. Klänningen från Kalmar Slott borde jag absolut använda igen.
Ska surfa in hos dig om en stund.
Free People kommer jag att använda mkt i sommar.
Kram!

Bejla:
JA, det var ett kul tema det här. Passade mig som hand i handske.
Tack, ngra klenoder finns det allt, men även en massa skit.
KRAM!!

Lotta:
VILL du hoppa på temat????
Isåfall är du varmt välkommen!!!!
TACK, kul att du gillade fredagens inlägg. Jag hade SÅ kul medan jag plåtade och provade. Men, jag nös en massa också ;-)
TACK, den röda ska jag omvärdera efter alla era postiva kommentarer!!!
KUL med dina sparade kläder också + en gammal dator :-)
Säg till om du vill vara med på temat på fre då länkar jag dig.
Kram!!

Annika said...

Helena:
TACK!!
KUL att du gillade det.
Ja, visst är det TUR att modet ändras, haha!!
Borde verkligen göra mig av med mkt skit...även om det var dyrt en ggn i tiden.
KRAM!!!


Taina:
TACK, så snällt sagt!!!
Vad glad jag blir.
Jag hade ruggigt kul då jag plåtade för detta inlägg!!
RÅKUL!!
JA, gå igenom din garderob, prova och plåta ;-)
KRAM!!!

Maisoui:
TACK!!!
Vad glad jag blir!!
KRAM!!!

Madelene Nattfrost said...

Tycker om stuket på den 4:e klänningen, fin.. vad säger man, urringning/skärning.

Och du den där svarta ibörjan, den kan du ha till halloween och vara en sexig häxa i tycker jag! ;) Bara en såndär topphattt till så. ;)