Wednesday, December 06, 2023

För lätt att betala idag?




Godmorgon på onsdagen!!


Hur ligger ni till med julklappsköpandet, kära bloggvänner?
Är allt under kontroll?
Eller måste du ge dig ut i handeln och trängas?
Känner du stress? Det hoppas jag att du inte gör.
Klickar du hem det mesta?
Eller vill du göra dina inköp i fysiska affärer?


I min lilla familj på tre köper vi flera klappar till varandra.
Vi har en liten hög var att öppna på juldagsmorgonen. 
Mer om mina traditioner i ett annat inlägg, men vi öppnar paketen på juldagsmorgonen. Så. Där.
Karolina skickade sin önskelista till mig för ett tag sedan. En önskelista komplett med länkar och rubbet. Kan det bli enklare?
Jag satt vid min iPhone och klickade hem det ena och det andra. Betalade med Apple Pay och tänkte på hur in i bänken LÄTT det är.
För lätt kanske?
Ren lättja till och med?
Det är väl på detta sätt man får sin identitet stulen kanske?
USCH. Sårbart ändå.
But, so far so good …



Bild från Small Business Trends


Jag är en av alla dem som bidrar till butiksdöden. Det skaver i mig faktiskt.
Jo för nästan allt jag köper i jul beställer jag online. Jag känner lite skam för det.
OCH jag ska åka till Tysons Corner Center (vår största mall) i dagarna. Jag gillar ju egentligen att handla på plats, att gå och känna på grejerna. Tycker om att vara i på ett köpcenter i juletid.
NEJ, då menar jag inte när halva Washington är där. Alltså undviker jag kvällar och helger som pesten. Jag har ju lyxen att kunna åka dit klockan 10 en vanlig veckodag och då är det oftast väldigt lugnt och skönt. Så dit ska jag i nästa vecka, flanera runt och köpa några klappar.


I Peters familj har vi lotteri. Det har man i min familj i Sverige också. Men jag är inte med där, det är alltför svindyrt att skicka saker mellan USA och Sverige med posten. Dessutom är det vanskligt, man vet inte om det kommer fram, eller inte. Men mest är det för portots skull. Portot är numera så dyrt att det inte är värt det. Så vi har kommit överens om att inte skicka klappar. DET är bra, ett klokt beslut.
Men i Peters familj drar vi namn, och sedan köper man till personen man får i lotteriet.  Vi har bestämt att gåvan ska ligga runt 50-60 dollar. 
Den lilla Theo kommer såklart att få av alla, och så ska det vara när man är barn.


 

Bild från Z as in Zebra.


Vilken skillnad mot förr i världen, då skedde alla julklappsinköp i affären.
Allt betalades med kontanter.
Numera tar ju inte ens affärer cash. Speciellt inte i Sverige. Där är det ju ibland lögn att ens kunna göra sig av med kontanter.
Här tror jag nog ändå de flesta affärer tar kontanter än idag. Men, det är inte speciellt vanligt att man ser någon betala med sedlar och mynt.
Här går det även bra att betala med check för den som vill. MEN det mycket ovanligt att man ser någon som gör det. Men det går alltså.
Förr, när jag var ny i USA— och när Karolina var liten— betalade jag nästan allt med check. Numera sker det aldrig. Men visst KAN man om man vill.


Tycker det är ganska bra ändå att man har valmöjlighet från ren digitalt betalning via mobilen till checkar och cash.
Venmo, som är vår motsvarighet till Swish, är också ett sätt att betala på idag.
Så vilken skillnad ändå på förr och nu.
När vi gick i mellanstadiet handlade vi julklappar till våra kompisar (och såklart till syskon och föräldrar) i Vällingby, ibland for vi till stan. Fast mest handlade vi i Vällingby. Vi tog tunnelbanan dit och hade våra sedlar och mynt noggrant nedstoppade i våra portmonnäer. Sedan gick vi på Domus och Tempo och tittade, alla tillsammans. JO för vi gjorde detta ihop i kompisgruppen. Komiskt.
När någon sa att något var fint—tänk en Date-parfym eller dylikt— bad vi personen att gå ifrån ett tag, haha! Sedan köpte vi det personen tyckte om.
Needless to say, vi visste vad vi skulle få av våra kompisar. Men det var roligt ändå. Det var pirrigt på något sätt. Jag kan sakna det idag. Pirret att julhandla med kompisar och syster, åka iväg och VETA att alla skulle få något.
Vi bytte gåvorna dagen före julafton, eller ibland på julaftonens förmiddag. Trevliga minnen som jag önskar att jag hade foton på. OM vi hade haft mobiler då hade vi förevigat det, och såååå mycket annat. Fast å andra sidan är jag glad att jag växte upp på 70-talet då ingen ens visste vad en mobil var, eller att sociala medier en dag skulle existera. Nej, jag är faktiskt glad att ha vuxit upp “in the dark ages”.

 

Bild från Ohio Renaissance Festival.


Peter visade mig precis en tröja han vill ha, så jag ska väl ta och klicka hem den då.
HOPPAS företaget tar Apple Pay :-D


Ha en fin och julklappslugn onsdag!

20 comments:

Anna i Portugal said...

Godmorgon! Blir inga julklappar här, har det inte varit på många år. En peng har jag gett förut, men det är slut med det nu också :)

Ska jag köpa julklappar vill jag gärna veta vad personen önskar sig, men jag vill inte ha en beställningslista. Jag vill ha en önskelista med omöjliga presenter, små saker, stora saker och ja lite allt möjlighet helt enkelt. Som när en var liten. Men när beställningslistorna kom slutade jag köpa. Då gav jag pengar istället så de kunde köpa sina egna grejer. Men där tyckte jag julklapparna förlorade sin tjusning.

Om vi firar jul med någon så köper vi något litet, men vi har ju en tradition att vara själva så det blir inga julklappar alls. Så skönt :)

Dock handlar vi ju grejer generellt och det gör vi oftast online. Och vi använder ApplePay.

Kram

Yvonne said...

De senaste åren har jag beställt på nätet till 90-95% och det är sååå skönt att slippa ut i trängseln. Vi har bestämt att bara köpa till barnbarnen och det är helt ok, min man och vår son är inte helt med på tåget men har fått acceptera det. Är ju jättesvårt att hitta på saker att köpa, då alla har "allt" och det man inte har köper man själv. Vi brukar ge våra två barn en rejäl slant till jul så får de göra vad de vill med den. Även till barnbarnen börjar det bli svårt att hitta på, dyra önskningar när de blir stora, hi, hi.Vårt äldsta barnbarn som fyller 17 år nästa vecka önskade sig pengar, strumpor och mycket och god julmat. Dessutomen ny Ipad osv.

Betalar altl med kort, har inte haft kontanter på åratal i plånboken. I Spanien betalar jag med kontanter på marknader och i kinesbutiker, men går då och tar ut i bankomaten det jag kan tänkas behöva.

Chwckar är väldigt, väldigt längesedan de försvann här hemma, vad som kom efter minns jag inte, kanske bankomatkortet som man tog ut pengar på och betalade med kontanter - tror jag.

Just nu visar termometern -15 här hemma, brrr. Värmepumparna både på neder- och övervåningen går för fullt, men kommer nog inte upp till merän +20 max, brrrr för den temperaturen inomhus är min åsikt.

Nu väntar duschen och sen fortsätta med brödbak. Rullade och stekte 2.5 kg köttbullar igår kväll, var klar framåt midnatt, men nu är det gjort. Brukar ge dottern m familj 7-8 färdiglagade middagar som de har med när de åker till fjälls så slipper de laga mat där. Sonen får ju också sånt som inte lagas i det hushållet själva, hi hi, Vill ha all matlagning och bakning klar i god tid före, så är det momentet klart.

Ha en jättefin onsdag säger jag och skickar en stor kram från det vintriga,svinkalla Åkersberga

Mamma C said...

Vi köper inga klappar till varandra längre. Det är bara barnbarnen som får julklappar. Vi vuxna köper en julklapp för en bestämd peng och sedan spelar vi julklappsspelet.
Men i år firar bara jag och gubben jul och då blir det bara mys för hela slanten.
Kram Carin

Channal said...

Hej Annika! Det är alldeles för lätt att shoppa på nätet! Vad är pengar idag?!! Något som flyger omkring osynligt i luften!! Jag vet knappt hur våra sedlar och mynt ser ut, skrämmande! Har inga kontanter på mig. Betalar jag inte via nätet så blir det med min iPhone, kortet eller swish. Det är läskigt! Som tur är har jag koll på mina konton. Men jag handlar nog mer idag än för 15-20 år sedan. Ett exempel, jag köper en blus från Boozt. Den fraktas med lastbilar från Tyskland vidare till Sverige och sedan till Ica Delfinen. Jag tar bilen till Ica t.o.r. (tur jag har elbil). Blusen passar inte. Skickar tillbaks den. T.O.R. till ICA! Blusen skickas vidare till Polen, ja dit skickas returerna. Sen till Tyskland igen! HUR TÄNKER VI!! Alla dessa lastbilar och båtar som ligger på vägarna och haven. Inte ok för miljön! Snacka om att jag hjälper till att sabotera vår planet. Det är läskigt! Lovade mig själv att shoppa mindre detta år. De senaste månaderna har varit svåra att hålla. Tänk, förr gick jag till en affär och provade en blus och betalde kontant! Affärerna blir färre i centrum. Hoppas trenden vänder snart! Vi kan inte hålla på så här. Secondhandbutiker växer, det är BRA! Ida och Lotta handlar oftast där. De yngre är bättre på detta.

Vi köper bara julklappar till barnbarnen. (Jag älskar att köpa julklappar - köper även till mina döttrar och maken). Frank och Alma har allt! De får årskortet till Kolmårdens djurpark i julklapp. Även Lotta min dotter får det. Sen blir det något litet, en bok eller målargrejer. Till de andra barnbarnen handlar vi julklapparna i en lokal jättefin leksaksbutik som vi vill stödja. Det känns bra!

KRAMAR Anna

Susjos said...

Jag gör som dej, går på MoS här bredvid på en vardag, mitt på dagen, då är det tomt i butikerna! (fördel då man jobbar natt och har lediga dagar) Men visst, shoppa på nätet är ju himla bra, vet knappt hur de svenska pengarna ser ut! Vi har slutat att köpa till oss vuxna, så lilla Samuel kommer ju att få en hel hög med julklappar! Fast jag har köpt en liten fin bricka till killarna, som deras fritidsfröken har gjort, målade Stockholmsmotiv , ska nog ta ett foto på dem, den är så fin!
Ha det gott!
Kram

Äventyret framtiden said...

Jag är ungefär som Anna i Portugal är. Vi köper inte heller julklappar åt varandra längre, inte ens åt barnbarnen men en slant får de på sina konton. Inget stort men lite smått som de kan köpa vad de vill för. Alla barnbarnen är så pass stora, den yngsta 8 år och att sända något i paket till Sverige har visat sig att det inte fungerar särskilt bra. Det kan ta månader om det vill sig illa..så en slant gäller.
Däremot ger vi matliga julgåvor åt grannarna här och får ..en trevlig gest.
Jag gillar julklappar egentligen, de hemlighetsfulla....vi har däremot bestämt oss för att i år blir det en särskild julklapp åt oss själva, ett fint hantverk från Sverige som är på kommande...Visar den på bloggen när den väl är här.

Klapp🎁🎀-kramar över havet!

Annika said...

Anna:
Bra beslut där inom familjen.
Jag gillar när man lägger om gamla vanor och alla är med på tåget. Snacka om att det underlättar.

Önskelistor är mysiga, och som du säger så KAN man inte köpa allt från dem.
Listor underlättar massor.
Dessutom är det roligt att läsa dem.

Så lätt att betala och beställa idag. ibland kan det vara lite för lätt.

Kramar!

Annika said...

Yvonne:
Jamen det är ju DET!!
Det är lätt och det går snabbt och det är så bekvämt.
OCH det är underbart skönt att slippa trängas i butiker.
Ja, jag kan verkligen tänka mig att det är svårt att köpa till barnbarnen då de börjar bli äldre.
kan tänka mig att det blir pengar till slut, och det funkar ju det med.
HAHA, din man fick vika sig för trycket. Han gillar klappar då, och det gör ju jag med, hihi.


Visst är alla betalning så bekväm numera.
Helt otroligt.

Checkar ja, de existerar väl inte hemma längre ens?
Visst känns det gammaldags numera. Undrar om ngn enda butik tar sådana längre? Alltså i Sverige?
Jag har heller aldrig cash i plånboken längre. Betalar med mobilen hela tiden, överallt.

JA; ni har det verkligen KALLT!! Jösses vad kyligt ni har det.
MEN jag förstår att pumpen får jobba på övertid och att den kanske inte räcker till.

DU är nog världens bästa och snällaste mamma!! OCH vilken kock du är. TÄNK att du fixar middagar till din familj då de åker till fjällen. Du är GRYM!!!!
De måste vara sååå tacksamma.

Kramar!

Annika said...

Carin:
Det låter jättebra.
OCH att det bara är ni två till jul låter också väldigt mysigt, och LUGNT!!
SKÖNT!!!!
Kramar!!

Brysselkakan said...

Vi borde nog alla gynna de lokala butikerna mer... jag gör så gott jag kan, ska jag ändå köpa något från tex Lindex, Kappahl eller Hemtex så gör jag det i fysisk butik här i stan. Men det är en liten stad så det blir en hel del jag klickar hem också. Och även de ska ju överleva.

Checkar, ja det minns man ju att man betalade med. Kan inte riktigt minnas när det slutade dock. Sonen i USA har, mest för att kunna få det vi i Sverige kallar autogiro. Han lämnar en check till tex elbolaget så drar de kostnaden varje månad. Eller för att få lönen inbetald, det behövde han i alla fall lämna en check till löneavdelningen på hans förra univ för.

Jag har alltid ca 500 SEK i plånboken, liksom nödpengar! I alla fall så tar matbutiker kontanter fortfarande och jag tror att de inte får sluta med det.

Dags att tända brasan! I morse och går kväll hade vi minus 17 men nu "bara" minus 15. Det är fruktansvärt kallt men huset håller sig varmt! Vi pratade om just det i går kväll, att vi två vintrar i rad eldat betydligt mindre än vanligt (trots att det är så kallt nu) och vi tror det beror på att vi bytt vitala delar i vår central för fjärrvärmen och den kanske blivit effektivare. Men vi vet inte!

Annika said...

Anna;
Visst är det lätt. Försvinnande lätt.
Ja, det var nog bra att vi växte upp med kontanter. Vi fick iaf verkligen se och lära oss värdet av pengar. Idag är det ngt abstrakt man aldrig ser, det är märkligt.
Nej, jag kan inte heller de svenska sedlarna och mynten längre. Samma, aldrig cash på mig längre. Allt har jag i en liten, liten väska. Har slutat avvända min plånbok. Har en liten väska där min mobil får plats + körkort och några plastkort. Men oftast betalar jag allt med mobilen.

OCH du har rätt, jag är likadan ...
Beställa online, det fraktas, det körs ut. Passar det inte returneras det.
Så är det. OCH vi bidrar till butiksdöden.
Allt sånt.
Nej, det är inte bra.
Ja, det bore nog mkt om trenden vände, om vi handlar i affär istf online. Men ja ... jag är en väldigt god kålsupare här, tyvärr.

Tycker också om att köpa klappar.
Men ni har ett bra system som funkar för er!
SÅ bra,

Kramar!!

Elisabeth said...

Jag bidrar också till att butiker försvinner, dessvärre. Vissa saker, såsom en del julklappar, känns helt okej att köpa på nätet eftersom de helt enkelt inte FINNS här, men annat BORDE jag verkligen handla här. Borde till exempel inte beställa så mycket från Apotea, för en hel del av det hade gått att hitta i butik här. Men det är ju så enkelt, och i Apotea-fallet även billigare. Men som sagt, mitt agerande bidrar till att butiker lägger ner, helt klart, och det skäms jag en smula över.

Julklappar köper jag till mamma och pappa. Eller, till pappa köper mamma och jag tillsammans, för det blir enklast/bäst så. Och mamma vill inte ha några grejer, så till henne brukar jag köpa Mjaus gåvopaket, där man ger 500 kronor till mat för hemlösa katter och sedan får ett tackkort som man kan ge den som gett pengarna (d.v.s. min mamma genom mig).

Betalar alltid med Swish på nätet (eller faktura om Swish-möjligheten inte finns), och kort i affären. Minns knappt ens när jag använde kontanter senast! Har dock kontanter i plånboken, för det ska man ju ha enligt diverse myndigheter.

BP said...

Är också glad att jag är uppväxt "in the dark ages". Och mina är mörkare än dina, då jag är äldre;-)
Personligen tycker jag att det var roligare förr, vad gäller inköp av julklappar alltså.
Det var mera personligt, var betydligt enklare om man ville byta när man köpt ett klädesplagg i en affär och så kunde man prova flera olika alternativ. Det kan man INTE om man handlar via nätet. Har handlat kläder tre gånger, och det var fel varje gång. Så nu stöder jag näringslivet i Täby Centrum och hoppas att jag inte bidrar till butiksdöden...
Att man sedan inte betalar kontant längre är okej. Scheckbetalning finns inte längre sedan minst 10 år tillbaka, troligen längre. Personligen tycker jag dock att man borde kunna välja och inte tvingas ha kort, men...

Elisabeth said...

För övrigt: Jag tycker verkligen jättemycket om Stollen! Funderar dock på om man kanske måste vara uppväxt med den för att gilla den sådär riktigt mycket? Den är ju lite speciell, trots allt. Du får om sagt köpa på Lidl! Vet att de här har minivarianter om man inte vill ha så mycket.

Annika said...

Susjos:
Det är ju absolut bäst att gå under en vardag om man kan det.
Du och jag kan ju göra det, som tur är. Det är bara att undvika mallen som pesten på helgerna.
Då vill jag absolut inte dit.
HAHA jag vet, samma här, jag vet knappt heller hur svenska mynt och sedlar ser ut.
Samuel ja, klart han ska ha ett berg av klappar. FÖ tycker jag det är toppen när familjer kommer överens som ni har gjort. Det blir liksom rätt för alla då!
ÅÅÅ vilken trevlig present din killar kommer att få. Ja lägg ut bild på brickorna. Vill se!!
Kramar!!

Annika said...

Karin:
Tycker det är bra när familjen kommer överens som ni har gjort. Det blir rätt för alla då. Gillar det.
Förstår
En slant är aldrig fel att få, hehe. Det brukar vara Peters pappas gåva också till de vuxna barnbarnen. Mycket uppskattat.
Nej det där att skicka saker, vi har lagt ner det. Skitdyrt porto och sen kan man inte lita på det heller.
Bäst att ge presenter då man kommer hem istället.
Mysigt att byta matklappar med grannar.
Och ja, jag gillar julklapp också. Vill inte vara utan dem under granen.
Ditt kommande paket låter spännande!!!
Kramar till dig min vän!!

Annika said...

Brysselkakan:
Så är det, jag borde bli mkt bättre på det.
Köpt lite upp i RTC, men det är det lilla det. Det mesta klickas hem. Lätt, snabbt och superbekvämt.

Jo här är ju checkar going strong til this day.
Vet en del som ännu betalar just räkningar med check. Vi gör det via vår bank numera digitalt. Men speciellt de äldre håller på sina checkhäften då det ska betalas räkningar.

Det är faktiskt smart att alltid ha ca 500 SEK i kontanter, som du har.
Man vet faktiskt aldrig. Numera är ju pengar så abstrakt också.
Visst är et så att mataffärerna inte kan neka cash. De måste ta sådan betalning. I somras i sthlm hörde jag en person säga till en turist att det är matbutiker och Systemet som tar cash.
en sak är säker, cash is not king anymore. MEN det kn mkt väl bli det igen med tanke på hur sårbart allt är.

NI har det bistert, verkligen!!! Jag är ju lite avis såklart, haha. Speciellt på er som har så bra byggt hus där värmen stannar inne + att ni har så fin kamin.
Vedeldad värme är ju den bästa av alla värmekällor. Skönast.

Annika said...

Elisabeth:
Ja så är det, tror vi alla gör det. Jag blir lika nedslagen varje gång jag hör att en butik ska lägga ner. Men handlar jag ofta i vanliga klädaffärer etc? Nej, så jag är verkligen en av butiksmördarna.
Jag skäms också.
Både du och jag KAN ju ta oss ut. Men jag vet, det är sjukt bekvämt att handla online.
Jamen det låter bra som ni har det i din lilla familj.
Kul att ni går ihop till din pappa.
Och du får klappar av dina föräldrar.
Din mammas klapp är en bra klapp. Hon är lika kattkär som du. Har dina fldrar katt? HOPPAS det.

DET är nog smart att tänka som du och Brysselkakan gör, att ha en summa med cash i plånkan. Jag har det inte, men det är fasiken ingen dum ide.
Jag vet, betalar allt digitalt när jg är ute och handlar, mest med mobilen. Men ibland med kort.

Annika said...

BP;
Du uppvuxen då det var ännu mörkare, haha.
Nej men det ÄR skönt att vi växte upp innan sociala medier kom, och innan mobilerna ägde oss. Innan allt sånt.
Känns liksom sundare. Och pressen på oss var inte så hög som den är på unga tjejer idag.
Jamen ja, det är mkt lättare att köpa kläder då man betalar i butik.
MYCKET!!
Och att lämna tillbaka också. Jag drar mig så för att lämna tillbaka det jag köpt online. USCH!!
BRA BP!!! SUPER att du städer Täby C!!!
Jag ska också bli bättre- Nej, du bidrar iaf inte till butiksdöden och det är toppen!!

Jomen jag gillar som det är här, att alla sätt går när man ska betala. Även check alltså. Blir så snävt och svårt när det bara är kort och digitalt.

Annika said...

Elisabeth;
Har ätit Stollen. MEN minns mest att jag tyckte det var SÅ kompakt. Lite som en English fruitcake.
Trodde jag skulle tycka mer om det med tanke på mandelmassa, som jag ÄLSKAR!! Men ja, jag borde ge Stollen en chans till. De finns att köpa lite överallt här.