Wednesday, November 08, 2023

Rökande nostalgi.




Hej onsdag!


Häromdagen när jag var ute och gick såg jag en fimp på marken. 
Faktum är, det är inte varje dag man upptäcker en fimp när man är ute och går. Det slog mot då hur otroligt få det är som röker numera … Faktum är att jag nästan aldrig ser någon som gör det, röker alltså. Då ska jag genast lägga till att detta gäller där jag bor, USA är en kontinent i sig, kom alltid ihåg det. När jag skriver utgår jag alltid från platsen där jag bor. På andra håll i detta enorma land blossas det säkert mycket mer än vad det gör just här.


Men nej, det är verkligen få som röker numera.
Inte en enda i min bekantskapskrets gör det. Har man fester och sådant är det aldrig någon som försvinner ut för att ta sig ett bloss.
Jag tycker inte man ser rökare ofta i Stockholm heller numera, men jag ser fler som röker där än vad jag gör här. Dock, det är inte ofta jag märker av det i Stockholm längre direkt.




Bild från Northwestern University.


Förr i världen stank man cigarettrök då man kom hem efter en utekväll. Kläder, hår, allt.
I barer var det fritt fram att röka för den som ville, och folk rökte. Ingen hänsyn togs alls, och det var väl egentligen inget som någon ens reflekterade över back in the day.  Det bara var så. Punkt.


Jag kan minnas att programledare på TV satt och blossade för fulla muggar förr. Otroligt det med, men så var det. 
Min mamma rökte under vår uppväxt, hon slutade på 90-talet då barnbarnen kom. Mycket bra gjort av henne. Min pappa har aldrig rökt.
Vi var många på den tiden vars föräldrar rökte. Askfaten stod på var mans och kvinnas köksbord och vardagsrum. Det var få som gick ut för att ta sig en cigg på den tiden, man satt vid borden och rökte. Kan lova att det fanns många sängrökte också.
Det var helt normalt, ingen hade några invändningar mot det. På mina arbetsplatser i Stockholm fanns rökrum, eller så gick folk ut och tog sig en cigg. Rökarna kunde ta sig friheter som vi icke rökare inte tog oss. Ibland brukade vi säga att vi andra borde få gå och ta oss en bulle eller liknande i samma omfång som rökarna då de försvann för att ta sig en tagg.
När jag gick i högstadiet fanns rökrutor på skolgården. Dit gick aldrig jag, kan jag säga. Inte ens för att hänga. 
På lärarrummen fanns en omisskännlig doft av kaffe och cigarettrök, haha. Ni som kommer ihåg den kombon är förmodligen i min ålder, och äldre. HAHA.


När jag kom till USA på 90-talet var rökning mycket större än vad det är idag. Gick man på restaurang fick man frågan, smoking or non smoking? NON smoking för mig och de mina, men det spelade ju ingen roll för röken från den del av restaurangen spred ju sig över hela stället. Men så var det, smoking or non smoking, det var den fösta frågan man fick då man klev över tröskeln till ett matställe.


I barerna var det fritt fram att blossa på, samma sak på uteställen. Det var som en dimma då man klev in på somliga ställen. Ja ni som var med då ni vet vad jag talar om. 
DET kunde faktiskt  hända att man även såg Yours Truly stå och dra ängsliga munbloss i en bar i Stockholm på det obekymrade 80-talet.  Men det bara för att framförallt visa upp cigaretter av märkena  Cartier, YSL eller liknande "tjusigt".  Ett spel för galleriet, helt enkelt.  Jag trodde jag var sofistikerad, men det var ju bara CRINGE!! MOHOHAHA!


PÅ flygplan var det ju exakt samma sak. Rökarna hade sin avdelning längst bak i planen. Skulle man på toa var det som att gå genom rökridåer. Det var bara att röka sig hela vägen över Atlanten. Oh the memories … 
Åkte man tåg på den tiden var det samma sak, det fanns vagnar för rökarna. Antar att det kanske gällde på bussar också, men det vet jag inte faktiskt.


Bild från AdAge.



På båtarna kunde man på den tiden röka överallt, till och med i hytterna. Fräscht. Men återigen, så var det bara. Normalt för den tiden.
Minns inte hur det var på bio? Men jag tror inte att man rökte där. Minns ni?


Numera är det slut på allt sånt. Rökare göra sig icke besvär. Det går inte att röka i barer, inte på krogen, inte på flyg, inte på båtar, inte på tåg. Det går inte längre att röka på uteserveringar. Jag vet också att det inte är fritt fram att ens röka på egen balkong, eller uteplats. För mig som aldrig rökt är det ju inga problem. Tvärtom. Men jag kan tänka mig att de som röker idag inte har det helt lätt då de ska blossa.


Jo, HAA! Annat röks ju här istället—Gräs till exempel.
Det är ju fullt lagligt med marijuana här. De nya CBD-butikerna finns överallt. Där kan du köpa gräs, gummies och annat som aldrig förr kunde säljas öppet.
Har jag besökt någon sådan affär? Nej.
Tycker jag att det är bra att det är lagligt numera? JA! Absolut. 
Känner jag igen den omisskännliga lukten av gräs? YOU bet your ass I do. 
Har jag rökt på? JO det har jag. Men jag kan inte säga att jag kände något av det, därför är det heller inget jag behöver prova igen.


Har du rökt?
Eller du kanske röker än idag?
Isåfall, tycker du att det är löjligt svårt när du ska ta dig en cigg?
Vad är dina minnen från förr vad gäller just rökning?
Du kanske minns exakt detsamma som jag kommer ihåg?
Eller så har du ännu fler galna rökminnen än vad jag har.


Med detta går jag ut i den sköna morgonluften (visserligen full av avgaser och tungmetaller, men ändå… ) och önskar dig en finfin onsdag!

29 comments:

Anna i Portugal said...

Jag rökte 20 cig/dag under 16 år. Vansinnigt. Men slutade morgonen efter min 30-års fest och sen dess inte ett bloss. Väldigt tacksam för det. Marijuana har jag bara rökt passivt, i Amsterdam. Efter 4 dagar där fick jag abstinens när jag kom hem.

Och ja, jag minns rök överallt. Båda min föräldrar rökte, men slutade tids nog också.

Eva I Dalarna said...

Jodå jag minns det mesta som du minns. Rökte själv i ungdomen men det är många många år sen jag slutade. Och knark har jag aldrig provat.

Yvonne said...

Jag har också rökt tidigare men slutade permanent år 1989 och har inte tagit ett bloss sedan dess. Gjorde såklart uppehåll 1978 och 1983 då jag väntade våra barn och höll då upp tills ammningen var avklarad.

Min man röker tyvärr fortfarande, men aldrig inomhus utan han får gå ut även om det blåser småspik, regn eller snöyra. Tror han knappt skulle klara av själv att röka inomhus längre.

Tänk hur det var förr i tiden, folk rökte i bilar och hade barn i baksätet, måste ju ha varit förfärligt. Mina föräldrar rökte aldrig så jag har själv inte behövt utsätta för det, vi själva rökte heller aldrig i bilen. Som tur är röker ingen av våra 2 barn, har aldrig gjort. Sonen snusar, sådana där små "kuddar" och de är ju inte riktigt lika äckliga som lössnus.

Har aldrig ens tänkt tanken på att pröva "starkare varor" och tack och lov inte våra barn heller.

På bio tror jag aldrig det varit tillåtet att röka.

Läser en jättebra bok just nu, "1959 Ingrid och Georg", av Helena von Zweigbergk, om hur man levde på den tiden i Stockholm, där rökte man inne, i bilen, i sovrummet, ja överallt verkar det som. En klart läsvärd bok om man tycker om att läsa om hur vardagslivet var på den tiden, hur man bodde och hade det öht.

Som tur är minskar nog rökandet överallt, märker stor skillnad i Spanien också, där var och varannan rökte, nu ser man inte alls så många, kan bero på att man inte får röka inne, inte på uteserveringar heller tror jag.

Intressant läsning både av dig och säkert av andra som kommenterar.



P.S sonen bor i Annerdal/Mariehäll i Bromma. Hans lgh är vid Bällstaån och en liten bro över så är man i Marabouparken. Tror lgh där är max 8-10 år gamla, väldigt fräscht och modernt. Roliga gatunamn har de, Klas Klättermusgata heter sonens, alla har tydligen barnböcker som gatunamn där.

Stor kram från ett regnigt Åkersberga

Dr Jo said...

Hejsan svejsan,

Ja rökning är något som jag verkligen inte saknar. Har aldrig rökt faktiskt och har väldigt svårt för det.

Kidsen "vape:ar" väl nu för tiden. Alltså e-cigaretter. En snabbgoogling säger "E-cigaretter, eller vapes, är batteridrivna och har en behållare med ”e-vätska” som består av nikotin, propylenglykol, glycerol samt smakämnen som t.ex banan, äpple och cola. Vätskan hettas upp och omvandlas till ånga som man drar ner i lungorna. Vapes orsakar luftvägsbesvär hos över 30 procent av användarna och hos mer än hälften av dem som använder både vanliga cigaretter och e-cigaretter. Pågående svensk forskning visar att e-cigaretter orsakar luftvägsobstruktion, inflammation, förhöjd puls, högre blodtryck och styvare blodkärl, d.v.s. samma hälsoproblem som vanliga cigaretter." Iaf hur vanligt det egentligen är vet jag inte.

Iaf så har rökningskulturen snabbt försvunnit, även i min umgängeskrets. Jag är också gammal nog för att komma ihåg ett före och efter. Det var verkligen inte trevligt att sitta på en restaurang och så bolmar någon bredvid. Även om man sitter i en "No smoking" zon, eller som du säger när man var ute och kom hem och stank rök i hår och kläder.

Dock så har jag rökt cigarr på något bröllop men ja det är inget som jag skulle göra varje dag. En kul grej tyckte jag då. Och visst har jag testat att röka på också, och hade man bott i ett annat land så kanske kulturen påverkat en mer positivt. Nu känner jag inte att det är något som jag saknar i mitt liv.

Men nej annan rökning är inget jag saknar och jag bliiiir såååå provocerad av att dom puckon som fortfarande håller på har så svårt att få sina fimpar till en soptunna. Hur svårt ska det vara!!

På tal om det där med luftkvalité var det något som jag fick upp ögonen för när jag hade kompisar från Indien och Pakistan. Dels så nämnde någon att det var först när dom kom till Sverige som dom kunde se stjärnor på riktigt tack vare all pollution. Tänk vilken verklighet va, att inte kunna se himlen ordentligt. Samt att dom kunde se under väderprognosen i sin telefon (Apple iaf) så kan man se en sektion som heter "Air quality", den finns inte ens när man kollar på städer i Sverige. Men kollar man stora städer i världen så ser man. Samt att den sällan om någonsin är över "Very poor" i Indien etc.
En snabb koll på air quality i Reston säger dock att den ska vara bra :)
Så hoppas att du får en bra promenad!

Kramar Johanna

Anonymous said...

Har aldrig rökt och tycker det är VIDRIGT med cigaretter. Värst är att man som icke rökare blir/blev utsatt för passiv rök hela tiden. Här i Österrike är det fortfarande rökarnas paradis, även om det har blivit bättre. Är omringade av rökande grannar som bolmar på på balkonger och uteplatser. Kan ibland inte öppna fönstrerna för då får vi in “underbar” cigg lukt. Kommer precis ihåg allt du skriver om, fast jag tror nog man fick röka på bio också. Och visst, på alla arbetsplatser var det alltid rökarna som behövde pauser och vi andra jobbade på. Minns att på ett jobb hade vi något som kallades för äpplepausen.
Kramar, Lisa

Anonymous said...

Ville bara tillägga att jag instämmer med Johanna. Blir också jätte irriterad på alla fimpar! Går tex en fin skogspromenad, kommer till en utsiktsplats med bänk och så ligger det fimpar precis överallt…den nyaste trenden är förresten att slänga fimparna i avlopp.Väldigt smart med tanke på att det finns tusentals kemikalier och mikroplastik i filtret som läcker ut i naturen och avloppsvattnet.
Rökning är verkligen ett ämne jag går igång på…en lungläkare frågade mig en gång om jag röker…som sagt, har aldrig rökt i hela mitt liv…läkaren trodde det berodde på just passiv rökning.
Tycker att cigaretten har fått någon slags revival i Hollywood. Tycker det finns många filmer och serier där folk röker. Synd!
Kramar, Lisa

Annika said...

Anna:
ÅÅH du gjorde det?
Fasiken vad BRA av dig att du slutade på din 30 årsdag!! BRA gjort!! Förstår att det inte var lätt.
haha med Amsterdam!! Alltså de ångorna som marijuana ger är ingen lek. Och jag kan förstå det hela, hehe.
Förr var det verkligen rök precis överallt. Men på den tiden togs det med jämnmod, det bara var så.

Annika said...

Yvonne:
SÅÅÅ BRA!! Grattis till det!
Vet ju att det är sååå svårt att sluta!
Nej, men det är väl så, som med din man, rökarna idag gör det på helt annat sätt än förr. Undrar egentligen hur många det är som röker inomhus längre? Hur många som ens vill göra det i eget hem.

JAMEN JA!! Rökande i bil. Jag minns det, min mamma rökte i vår bil. Just rök i bil är extremt obehagligt. Tror tom att vi reagerade på det förr. Och då tror jag inte ens min mamma rökte så mkt. Men jag minns ju tändaren, och hur coolt vi barn tyckte att det var då hon tände sin cigg med den. Nu minns jag även askfatet i bilen. URRK!!

Nej, det kanske är så att man aldrig har kunnat röka på bio. Jag har noll och inget minne av det heller.

ÅÅÅÅ Yvonne, tack för tips om boken. DEN ska jag ladda ner! Älskar sådana böcker. TACK, sätter den på listan. Och ja, nog fasiken blossades det på den tiden. Då visste väl heller ingen hur farligt det var.

Tänkte just på det, du som är i Spanien så ofta måste ju orka en stor skillnad mellan länderna vad gäller just rökning.
Men det är bra att man drar åt även där!!

ÅÅÅH då vet jag precis var din son bor! Det är ett väldigt trevligt område precis där.
Och ja, vilka roliga gatunamn. KUL!!

Kramar till dig i regnet från ett solig Reston.

Annika said...

Eva;
TÄNK vad annorlunda det blivit sen vi var barn och tonåringar. Bra det.
Men det är rätt kul att minnas tillbaka och inse hur rökare förr hade stora friheter och sen idag har de knappt några alls.

Annika said...

Dr Jo,
YES!! Du har såååå rätt, vaping är stort bland de unga, efter vad jag har läst.
Inte bra det heller. Men det är det de gör, de röker nog inte vanliga cigg övh.
Tycker inte jag ser det, men vad 17 vet jag om vad high school ungar idag använder. Vet iaf, precis som du skriver, att det inte är utan stora risker.
Just det där att det är smaksatt också ...

Gud ja, det var verkligen hemskt förr då man varit ute och ALLT stank. Precis allt.
USCH!!
Så glad att det inte är så längre. Men lustigt hur det bara var ansett som så normalt. Det bara var så.

Har aldrig rökt cigarr, men minns att jag tyckte cigarrök luktade gott förr ...
Ja jösses. Tror jag skulle må dåligt om jag blossade cigarr. Kan ju förresten inte dra halsbloss heller ...Så det är värdelöst, haha.

Ja, vad är det med rökare som bara fimpar direkt på marken? Som du säger, släng de förbannade fimparna i en skräpkorg när du släckt din pinne ordentligt.

Du har rätt, man kan se på Apples väderapp hur luftkvaliteten är. Det kanske man inte kan med alla städer? Måste kolla på Stockholm direkt ...Nej, det kan man ju inte se nej.
Under pandemin var Kaolina ute och gick en vanlig runda i LA. Det var då det var som värst och alla stannade hemma. DÅ såg hon ffg havet på sin runda. Hon visste inte ens att det gick att se från den platsen. men ingen körde bil då nästan och på la sig avgaserna och plötsligt syntes havet och täcktes inte av ångor av avgaser.

TACK kära Johanna, ha en riktigt fin dag du med.

KRAMAR!!

Annika said...

Lisa:
Jamen så var det verkligen, vi som är i en viss ålder har verkligen utsatts för passiv rökning under vår uppväxt. Det på ett helt annat sätt än barn idag utsätts för. Visst, de utsätts för annat, men ändå ...
Så det blossas så pass friskt i Österrike alltså. Får man röka på krogen? Eller måste man gå ut?
Förr kunde verkligen rökare ta sig en paus titt som tätt, och det brukade reta oss icke rökare. Äppelpaus, ja. Eller bullpaus. HAHA.
Kramar till dig!!

Annika said...

Lisa igen:
Jamen JA!! WHAT THE HECK; bara släng era förbannade fimpar i skräpkorgar då ni släckt dem-
Det är verkglei nitne kul att se dem ligga på marken.
Måste tänka på det där du säger om filmer och rökning. Kan inte säga att jag lagt märke till det. MEN från och med NU kommer jag att tänka på det.
Kramen igen!!

Brysselkakan said...

Ja, fy vad vidrigt det var för... Ärligt så fattar jag inte hur vi stod ut. Man stank ju om man bara varit på restaurang.
Bara bra med alla skärpta regler kring rökning. Sedan måste jag ogilla e-cigg, precis lika farligt som vanliga och tror det och vitt snus öka stort bland ungdomar, tyvärr.

Själv har jag aldrig ens testat att röka. Lovade min morfar när jag var typ 10 att jag aldrig skulle göra det. Han hade rökt sedan han var barn och dog i sviterna av KOL. Mamma och pappa rökte när vi var barn, mamma mest för att pappa gjorde det. Hon slutade tvärt men minns att pappa fick kämpa lite. Men jo, det röktes i bilen men har inte minne av att de rökte inne, det gjorde morfar men slutade med det, oklart när dock.

Anonymous said...

Man får inte röka på krogen eller restaurang, men på vissa uteserveringar är det fortfarande tillåtet och på uteplatser tex. Det är inte tillåtet att röka på kontor heller. Om man vill röka måste man gå ut till “rökrutan”. Fast många håller sig inte till det, vandrar omkring med ciggen i handen, håller dörren öppen så att de kan prata med någon kollega som sitter kvar på kontoret…det gäller mindre ställen då. Något som jag tycker är hemskt är att sjukhuset kallar sig för helt rökfritt och så finns några platser runtomkirng där de ställt upp stora askkoppar. Både patienter och personal bolmar på. Super äckligt tycker jag. Inom vården är det verkligen många som röker. De borde ju veta bättre kan man tycka…

Mamma C said...

Ja fy så äckligt det var när man var liten med all rökning som var tillåten.
Jag förstår inte heller riktigt varför jag själv rökte. Jag rökte under hela semestern ( 4 veckor) annars bara fredag, lördag. Men aldrig när jag var gravid heller. Men jag slutade med dessa dumheter för ca. 30 år sedan.
Här i Spanien finns CBD-butiker med, men i någon sådan har jag aldrig varit.
Kram Carin

Channal said...

Hej Annika! Lästa i somras att det bara är 2% som röker i Sverige. Vi ligger lägst i Europa. Däremot har snusandet ökat lavinartat bland både tjejer och killar. Minns när det blev förbjudet att röka på offentliga platser. Det var under mina singelår. Helt plötsligt luktade det FIS istället på dansställen. Så de började blåsa ut rök med parfym istället! Haha! Minns min morbror på 70talet. Han hade en turkos Ford Taunus med en stor askkopp mitt fram i bilden. Den var överfull med fimpar. Så äckligt!

Jag har aldrig rökt, förutom att jag tjuvrökte en gång 1977. Jag och en kompis tog Söderköpingsbussen och hoppade av innan Söderköping och gick in i skogen. Vi delade på ett litet paket Glenn och efter det delade vi på en tandkrämstub. Vi ville inte att det skulle lukta. På bussen hem blev jag JÄTTESJUK! Tål inte cigaretter efter det. USCH!!

Kul inlägg med knasiga minnen! KRAMAR Anna

Elisabeth said...

Jag har aldrig rökt, alltså verkligen ALDRIG, inte minsta lilla bloss. Som tonåring på sent 90-tal och tidigt 2000-tal förväntades man nästan vilja testa, men jag tyckte mest att folk som testade var svaga personer som föll för grupptrycket. Haha, jag hör ju hör det låter! Dock är det ganska sammanfattande av mig som tonåring; jag tyckte verkligen att folk som gjorde (för mycket) som andra var svaga, haha.

Minns mycket av det du skriver om, även cigarettändaren i vissa bilar. Och rökkupéer på tåg! Det var alltid viktigt att bok rätt, så att man inte hamnade i rökkupé och tvingades sitta där flera timmar. Kommer också väl ihåg vilket ståhej det var när rökning skulle förbjudas på pubar. 2005 var det nog, om jag inte minns fel, och många var så upprörda. Nu är det väl så inarbetat att knappt någon tänker på det längre.

När jag bodde i Österrike (2004/2005) var det verkligen ett evigt rökande där. Det fanns fortfarande kvar rökkupéer på tågen - något som då var borta i Sverige - och på caféet på universitetet utgjorde den rökfria avdelningen kanske 15 % av den totala ytan på nämnda café. På resterande yta satt folk och rökte om borstbindare! En brittisk professor sammanfattade österrikarnas kärlek till cigarett med orden "österrikarna måste vara födda med en cigarett i munnen". :-D Nu är det garanterat annorlunda även där, men det var verkligen en markant skillnad mot Sverige.

Och du ANAR inte hur mycket mina studenthemskompisar rökte! De var inte österrikare, utan kom från Italien, Bulgarien, Rumänien, England och Tyskland. De rökte, som sagt. Mycket! Röken låg tjock i vårt Gemeinschaftsraum (allrum), nästan så tjock att det inte var passiv rökning jag ägnade mig åt, utan aktiv. ;-D En del av cigaretterna var extra starka också, med en säregen lukten - inte av marijuana, haha, utan något annat. Ibland händer det att jag känner denna lukt i Sverige också, och då blir jag direkt påmind om Österrike, trots att det nästan är orimliga 20 år sedan jag bodde där.

BP said...

Känner absolut igen mig och miljöerna som du beskriver. Har själv varit rökare till oktober 2020 och kan väl säga att jag rökt upp några villor i Djursholm under åren jag rökt.
MEN på flygplan och på restauranger var det faktiskt äckligt att sitta i dimman. Där lät jag alltid bli att tända en cigg. Dessutom har jag aldrig rökt inomhus, för röklukt inomhus är ingen höjdare heller.
Här är det inte många som röker längre. Fimpar ser man sällan nuförtiden, däremot finns det hur många snuskuddar som helst på gatorna istället.

Rökrutor/rökrum fanns det på det flesta av mina jobb (t o m 2010-talet). Det påstods att det var "där det hände" och informationsflödet fungerade bäst. Det var till och med några som bara "puffade" bara för att håller sig àjour med allt som hände. På den tiden var det ju billigt att röka/puffa, nu kostar ett paket cigaretter 72 kronor...

Elisabeth said...

På tal om rökning på arbetsplatsen: I kommunen jag jobbar är det i teorin inte tillåtet att röka på arbetstid, vilket gör att rökarna endast får röka på lunchen, för den är ju inte arbetstid. Verkligheten är förstås en annan; folk smiter ut för att röka ändå, och ingen bryr sig egentligen om det.

Anonymous said...

@Elisabeth: haha…fick mig ett gott skratt…österrikarna är verkligen födda med en cigarett i munnen. Cigaretterna här i Österrike har verkligen en speciell lukt. Får alltid ont i huvudet av lukten. Tror att de tillsätter fler kemikalier än i andra länder. De är många rökare som tycker att de österrikiska cigaretterna är väldigt starka.

Annika said...

Ano;
Nej, så är det ju. Och så har det varit länge. Både här och där.
Jamen det har du ju rätt i, man ser ju att det finns askkoppar utanför sjukhusen. Eller rökrutor är väl bättre ord.
Här tror jag inte du får röka alls på uteserveringar, men det beror (som alltid) var man befinner sig i det här stora landet. Fast där ajg bor får man det inte.

Annika said...

Carin:
Men verkligen. Överallt bolmades det. Och vi barn bara gick omkring i röken. Så var det ju då, men undrar hur mkt skada våra lungor tog.
Men du höll det ju på en väldigt bra nivå. På semstern och på helgerna. TÄNK att du kunde vara så strikt mot dig själv.
SÅ bra att du la av för länge sen!
CBD-butiker, vi borde kanske ta oss en koll, haha.
KRAM!

Annika said...

Anna:
Wow det trodde jag nog inte. Bara 2%.
Men ja, det är väl vaping nu då som gäller + snus, såklart.
HAHA Anna, du märkte det alltså? Att det började lukta fis på dansställena. Fräscht, fniss! Men organiskt. Uäck ändå.
Svett också eftersom det dansades hårt. Så ja, när du säger det så minns jag den där röken med parfym. Visst gör jag det!!
Tror du att de fortfarande pumpas ut sådan rök på dansställen??

Gud ja, de bilarna på 70-80-talen och dess askoppar. Hur äckligt. Och hur det kändes då man satt i en sådan bil. Obeskrivligt för den som inte varit med om det.

Tror det är bra att du fick just den reaktionen vid rökning. Du fick aldrig ngn som helst lockelse till det.

Tack Anna, kul att du gillade inlägget.
Kramar!!

Annika said...

Elisabeth;
Det är bra, och nog ganska ovanligt, tror att de flesta provat ngn ggn.
Kan fatta att det var en del som rökte i din årskull också. Du är ju en generation yngre än jag, kan man väl säga? Tror jag är 18 år äldre än du.
Du hade verkligen en stark integritet vid så ung ålder. OCH du har det ju än, det vet jag. Sådan växer inte bort.

Så äckligt med alla de där kupeerna dör man kunde röka.
Fy tusan alltså. Det stank verkligen. Samma på plan. URK!!
Som du säger, det gällde verkligen att noga boka icke-rökare.
Minns också hur arga folk var då rökning förbjöds i barer och på krogar.
Som du säger, idag är det ingen som tänker på det. Det tas bara för givet.

HA! Så folk rökte så mkt i Österrike att alla reagerade. Ja det är verkligen skillnad på land och land.
Du blev inrökt där, utan att du kunde värja dig.
OCh sen det att de kedjeröktes. URK!!
Så Elisabeth, man jan nog säga att du HAR rökt ändå. Du kunde helt enkelt inte komma ifrån det, haha.

Annika said...

BP:
HAHA, jaaaa dyrt är det ju.
Men desto bättre att DU HAR slutat nu!! OCH du har ju varit rökfri länge!
Bra där!

Jamen det var äckligt med all rök på krogar, barer och plan.
Så himla äckligt.
Vilken tur att det inte är så längre.

Absolut, snuskuddar lägger jag också till i Sverige när jag är där, SÅ så sant att de ligger överallt.

Har också hört det där att folk hängde i rökrum, även de som inte rökte. Att det var där man fick reda på saker och ting, fniss.

Ja superdyrt att röka. Så glad att du slutat!!

Annika said...

Elisabeth igen.
Classic. Ränderna går aldrig ur.
Klart de smiter ut då och nu och tar sig en tagg.
Är det många som röker på din skola?

Annika said...

Lisa gissar jag:
HAHA, hoppas Elisabeth ser din kommentar :-D
Det måste vara speciallcigg i Österrike. Extra starka.

Äventyret framtiden said...

Intressant att läsa ditt inlägg om rökning. Så skönt att det har minskat med rökningen hos dig. Här röker man hejvilt och hur mycket som helst. Men man har börjat förbjuda rökning på olika ställen, tack och lov.
Jag har bara tjuvrökt en gång..och det var tillräckligt för min del. Det jag har i bagaget är passiv rökning, min far och mina bröder rökte som skorstenar. Själv är jag utbildad rökavvänjare, haha..så kan det gå.
Jag kanske skriver ett rökinlägg själv, har så många minnen..få se om jag får till de.
Tack för detta inlägg, kramar!

Annika said...

Karin:
TACK för att du gillar det här inlägget, så roligt att höra.
Jag kan tänka mig att rökning är mkt, mkt, mkt vanligt hos dig. Här är det verkligen inte ofta man ser ngn röka, skönt.
Exakt, jag tror att alla som är lite äldre har utsatts för passiv rökning. Karin, du är utbildad rökavvänjare också. DU har gjort ALLT!! HIHI!!
JA, skriv om detta du med, det vore kul!!
OCH Karin, skriv om åren på Apollo!!!
KRAMAR!!!