Thursday, October 05, 2023

Kul, Holly, TV-tips, Halloween i faggorna, Här&Nu samt Bloggledig fredag




Hej torsdagsfolket!


* Kul!

Jätteroligt att mitt inlägg om bokhandeln Barnes and Noble här i Reston gillades så mycket av er.
Jag trodde inte inlägget skulle ge så många kommentarer som det gjorde. KUL hörni!!
Snart lackar det mot jul och ni kan se fram emot fler inlägg här vad gäller butikernas julutbud, fun huh?

Somliga av er gillar genren Fantasy. Andra gör det inte. 
TUR att vi alla inte har exakt lika smak. Phew!
Det fina i böckernas värld är ju att det finns så otroligt mycket att välja på. Oceaner av böcker och genrer.

I skrivande stund läser jag en svensk feelgood på min platta—Drömmar till salu av Ada Wester. Den är lite småmysig sådär. Nuvarande bok är ett tips från den person jag delar boksmak med mest, Brysselkakan, eller @alladessaord på Insta.

Älskar att få boktips. Igår fick jag ännu ett från den trogna läsaren Yvonne. Boken heter “Den tyska flickan”, den ska jag läsa.
Jag gillar ju att läsa om hur människor levde sina liv under andra världskriget.



* Holly

PÅ tal om böcker och boktips. NU kommer ett sådant från mig.
Jag har nyligen, något oväntat faktiskt, läst ut romanen Holly av Stephen King
Stephen King, tänker ni, han låter inte som en författare som Annika skulle gilla …
MEN se där, det gör jag. Numera.

När jag var yngre läste jag flera av hans böcker, men efter att ha läst Jurtjyrkogården hade jag fått nog av allas vår Stephen King. Den boken skrämde mig från vettet. Det skulle dröja över 25 år innan jag läste en bok av succéförfattaren igen.

Men i somras då jag var hemma i Stockholm och bläddrade i Dagens Nyheter (vilket jag i och för sig gör digitalt här varje dag också) i pappersformat läste jag en lysande recension om Stephen Kings senaste bok, Holly.
Recensenten i DN gav den högsta betyg. Jag blev intresserad då jag läste att SK inte alls blandat in det övernaturliga i denna bok.

Boken är en ren och skär deckare, men med skillnaden att det direkt avslöjas vem mördaren är.
Holly är privatdetektiv i 55-årsåldern, hon bor i en liten stad i Pennsylvania där flera personer—under spannet av några år—försvunnit spårlöst. Holly blir kontaktad av en orolig mamma vars vuxna dotter varit borta i flera dagar. Det slutar med att Holly tar sig an fallet trots att hennes detektivpartner ligger svårt sjuk i Covid.
Hollys äldre, och politiskt konservativa mamma, har precis dött i samma sjukdom. Boken äger till stor del rum under juli månad 2021.

Stephen King har med åren blivit allt mer politiskt inriktad i sitt skrivande. Han delar gärna ut kängor till Trump, antivaxxare och det konservativa tänkandet i USA. Alldeles säkert har han förlorat läsare på kuppen, men det bekommer honom inte det minsta. Han fortsätter sitt nuvarande skrivande utan att tveka det minsta.

Hur som helst, vill du läsa en riktigt, RIKTIGT bra deckare ska du läsa Holly. Jag kan ärligt säga att jag slukade den!

 



* TV-tips—Hijack.

OCH nu kommer ett hett tips på en miniserie som Peter och jag nyss knarkade. Serien vi såg heter HiJack och den finns på Apple +. 

Apple + hörni, det är en av de allra bästa strömningskanaler man kan ha.
Jag tycker, i dagsläget, att nästan allt de producerar är TOP of the line. HiJack är inget undantag.

Vi får följa ett passagerplan som lyfter från Dubai och har sin slutdestination Heathrow Airport, London. En flight mellan dessa bägge städer tar ungefär 7 timmar, och det är under dessa sju timmar vi får bevittna en kapning ombord.
Vi följer passagerare, kapare och besättning timme för timme under denna flight. Därav de sju avsnitten. Samtidigt får vi ta del av vad som försiggår bland flygledare, politiker och kaparnas bundsförvanter på marken.

Vi satt och bet på naglarna av spänning under dessa sju avsnitt. Detta är så otroligt bra.

 



* Halloween in spe …

Jodå, nu börjar man se att Halloween ligger bara några veckor bort i tiden. Fler och fler börjar pynta upp. Somliga slår på rejält, vilket jag BARA tycker är KUL!


Alltså, vilken vädervecka detta har varit!
SÅ varmt, ja det har faktiskt gått upp till hela 29 graders värme. Japp, ACn surrar i huset igen.
Jag bor ju i ett såll. Detta hus släpper in värme utifrån direkt, på liknande sätt släpper det ut värmen lika kvickt då det blir kyligt ute. Och ja, kylan tar sedan över huset på nolltid då den kommer.
Amerikanska hus …

 Men, det är bedövande vackert ute nu. OCH som sagt, såååå soligt och sååå varmt. Det har varit rent ljuvliga morgonrundor för mig denna vecka.

Det mesta är ännu grönt, men visst syns det att hösten är på ingång.





Snart är den här lönnen gul.  Men i dagsläget finns inte ett enda gult löv på den.


* Lite bloggledigt imorgon. 

Imorgon tar jag lite ledigt härifrån.
Det gäller att maxa tiden med Karolina när hon är här. Visserligen har hon sitt jobb, men imorgon hoppas jag kunna både shoppa, luncha och vara med henne hela dagen.
Så mina vänner, vi hörs och syns här på tisdag igen!

  ***


En riktigt fin helg önskar jag dig!!

22 comments:

Yvonne said...

Holly låter spännande, min man brukar läsa SK böcker så den där lär nog dyka upp även hos oss. Miniserien du tipsar om får vi se hos dottern när vi åker ner i november, de har Apple+

Så nu pyntas det för fullt inför Halloween, kul att börja någon vecka tidigare så man hinner ha lite kul av högtiden, annars blir det som påsk hos oss, man hinner knappt få upp pyntet innan påsken är slut. Måste vara skojigt att gå runt och se alla olika installationer folk gjort i sina trädgårdar.

Helt fantastiska bilder som vanligt från dina promenader, det är såååå vackert i din del av världen. Här blir det ljust först närmare kl 08 på morgonen.

Nej, ekolllon vill man inte få i skallen, de är ju hårda som bara den.

Ha en mysig och trevlig helg med de dina och njut lite extra av att ha Karolina hemma några dagar.

Kramar från mig

Cari said...

Så vackert hos dig. Även här börjar träden bli gula och röda.
Hösten är verkligen vacker.

Tack för boktips. Jag har inte läst SK på många år.

Mamma C said...

Du har verkligen grannar som går all in med halloween. Här ser man aldrig någon som dekorerat sin trädgård med något. Men att klä ut sig och ha halloweenparader det gillar spanjorerna.
Det är magiska bilder från din morgonpromenad. Så vackert med dimman som ligger över sjön. Färgerna i träden är vackert med. Hoppas att jag hinner att se dessa färger i träden när jag kommer till Sverige i oktober. Alla löv kan ju inte ha fallit av ännu.
Kram Carin

Annika said...

Yvonne:
SÅÅÅ bra bok. Så oväntat bra, i mitt tycke. OCH han kan ju skriva, karl'n--haha!!
Han har verkligen ett sätt att skriva som gör att man dras in i handligen.
Mkt bra deckare, bästa tänkbara.

Så är det, man ska börja pynta rätt tidigt (tycker jag alltså, hehe) så att man får njuta av det fina pyntet. Sen ska det ju bara ner direkt efter. Men har man mkt så tycker jag man ska köra på tidigt.

TACK Yvonne!! Kan ärligt säga att denna vecka har varit en dröm vädermässigt.
Just ljuset på morgnarna är ren magi.
Kan inte få nog. ÅÅÅÅ så solen går inte upp förrän kl 8 hos er. JAG tycker den går upp sent här.
OCH så vill somliga ha sommartid som standardtid. NEJ tack, säger jag. NEJ!! Morgnarna skulle bara bli så galet mörka. VILL INTE!!

Tack gulliga Yvonne, önskar dig en fin och jättebra helg!!
Många kramar till dig!!

Annika said...

Cari:
Tusen tack för dina ord.
Ja, det är magi här nu. Jo jag ser ju på bilder att det nu även börjar skifta i Sthlm. Vi kanske ligger lite lika?
Läs denna SK; såååå bra.
Ha det jättefint och trevlig helg!!

Annika said...

Carin;
Haha, jag har ju det och jag är ALL here for it!!
KUL med halloweenparader hos er, det måste barnen älska.

TACK, ja det är magi över morgnarna nu.
DU kommer alla gånger att få uppleva jättefin höst för du åker hem, säker på det! Det verkar inte ha kommit så långt där. Njut då!!

Kramar till dig och trevlig helg!!

Brysselkakan said...

Så man ska kanske läsa en SK bok då... får se! Men den står på min lista nu och det gör även Den tyska flickan. Och ja, vi har ungefär samma smak när det gäller böcker! Kan helt klart rekommendera att följa olika bokkonton för man får så många bra tips. Jag skärmdumpar de jag vill läsa för att komma ihåg.

Halloween är fullt på G hos dig! Ska man tro butikerna här så gäller samma men det syns väldigt lite i folks trädgårdar och tror det dröjer lite till. Det är ett hus som jag cyklar förbi på min morgonrunda som brukar pynta massor men inte än.

Härliga höstbilder från dina trakter!
Njut nu av att ha K hemma!

bettan said...

Fantastiska foton, som vanligt. Ekollonbilden är häftig.

Härligt du har Karolina hemma. Klart du ska njuta varje sekund.

Halloweenpyntet är otroligt. Så mycket tid , kraft och fantasi att fixa allt detta. De fyra sötisarna på garagetaket skulle kunna vara ABBA på väg till Halloweenfest.

Önskar dig fina dagar.
KRAMAR!!

Dr Jo said...

Hejsan svejsan,

Ah kul med boktips, har inte läst något läskigt/thrilleraktigt på ett tag.
Hmh undrar om man kan ha Apple+ här i Sverige med, får ta och kolla.
Nu har Halloweenpyntet kommit, men det var rätt klent :) Ibland är det svårt och se hur det ser ut "i verkligheten". Så jaa dom läskiga spökena som jag hade tänkt skulle hänga ute, får nog hänga inne :D
Superhärliga fonton som alltid och jättekul och få ta del av pynt och härlig natur.
Hoppas du får en superhärlig fredag med shopping och dylikt samt en härlig helg!!
Stora kramar Johanna

Anonymous said...

Hej! Nu blev man sugen på att läsa nya King boken. Det var ett tag sen man läst något av honom här också. Hijack verkar också intressant.
Gillade turen din på bokhandeln. Bor på sån liten ort att man kan bara drömma om sådana affärer. Väntar med spänning på Halloween updates från dig ( jul- updates likaså).
Nina

BP said...

Helt underbara bilder från "naturen" runt kring dig. Vad gäller trädens "missfärgningar" har ni kommit mycket längre än vi i den här delen av Sverige. Dessvärre kan vi inte skryta med 29 grader heller, utan åtta grader plus blåst var dagens realitet.
Halloween - inte ett enda pynt hos den lokala ICA igår. Däremot har kulpyntet och julgodis kommit upp både på ICA och Lidl. Gissar dock att affärerna INTE kommer hoppa över Halloween.

Ha några riktigt sköna dagar med dottern!!!

Elisabeth said...

* Hann inte kommentera ditt inlägg i år, men jag håller med dig: Det ÄR verkligen trevligt med bokhandlar! Här där jag bor finns det faktiskt en bokhandel, vilket är roligt. Vet dock inte riktigt hur det går för den, för det är sällan mycket folk i den. Det är det å andra sidan knappt i en enda affär här, förutom på Willys och Lidl, så det kanske inte säger så mycket.

Jag läser mycket, väldigt mycket i perioder. Det mesta lånar jag på biblioteket, för även om jag köper en del är det så fantastiskt att kunna låna helt gratis. Fantasy är för övrigt inget för mig! Läser rätt mycket deckare, och biografier/facklitteratur, men även en del romaner. Idag var jag till exempel och hämtade "Käraste vänner", fortsättningen på "Räkna hjärtslag" och "Värma händer". Förhoppningsvis blir den en bra läsupplevelse. En annan roman jag läst på senaste tiden (faktum är att jag läste ut den när jag åt kvällsmat) är "Det finns liv här", som handlar om ett antal personer i 1970-talets Rinkeby. Den är helt klart värd att läsa.

* Stephen King? Hm, jag minns att han var trendig när jag gick på högstadiet, men att jag inte lyckades komma igenom den bok jag försökte läsa. Men jag borde kanske ge hans senare böcker en chans?

* TV-serien skulle jag aldrig våga titta på, haha. Men att det är spännande tvivlar jag inte en sekund på!

* Roligt med bilderna på Halloween-dekorationerna. Föredrar dock de vackra natur-/miljöbilderna, som verkligen är SÅ fina!

* Förstår att du vill umgås med Karolina, speciellt med tanke på att hon bor så långt bort. Ni får ha en trevlig helg, både du och Karolina (och Peter också förstås)!

Annika said...

Brysselkakan:
Jamen gör det, jag tror du skule gilla den.
Jag följer ett par konton till på insta om böcker, förutom ditt. Jag sparar alltid dina tips rätt ner i sparade inlägg på insta.

Halloween är verkligen inte lika stort hemma som det är här. Kanske kommer det upp mer sedan när dagen närmar sig.
Det är en kul spaning iaf på rundorna.

Tack, ja det är så vackert här nu, och ännu finare blir det innan det börjar försvinna totalt.

Ha en riktigt fin och trevlig helg!

Annika said...

Bettan:
Tusen tack för bildberöm. Det har varit en galen vacker vecka.

Visst är det trevligt med pyntet. GILLAR!!
Tycker också det var en kul grej på taket där med de fyra "abborna", hihi!!

Ha en riktigt fin och trevlig helg!
Kramar!

Annika said...

Doktor JO:
Absout, Apple+ finns i Sverige också. Jag kan verkligen rekommendera den. SÅ många bra program och serier där.
Förstår att pyntet kommit till butikerna hemma nu också.
OCH ja, visst kan det vara svårt att se hur det verkligen ser ut när det bara ligger nerpackat.
SÅ länge sen jag själv köpte ngt pynt, men jag har ju en bunt härhemma. Mycket av det ligger nerpackat och det kommer förmodligen inte användas på mkt länge, om ngsin igen.

TACK detsamma, Jo!
Ha en jättefin helg med en massa mys och trevligheter.
KRAMAR!!

Annika said...

Nina:
Hej oh välkommen till min blogg!!!
SK är verkligen bra i den här boken. OCH ja, har du Apple+ så se serien!
TACK det är så kul att du gillade inlägget från BN. Ska bli kul att visa mer, och sen allt julrelaterat som komma skall.
Varmt välkommen tillbaka och ha en fin helg!

Annika said...

BP:
TACK!!! Ja naturen är så fin nu, och ännu finare blir den!!
Jasså, jag tycker vi ser ut att ligga ganska lika om jag ska gå efter Insta och bloggar :-). Men det är säkert lite olika det där i olika delar av Sthlm.
Konstigt att tänka på att om lite över en månad är det mesta borta ...
JAA, haha, min syrra har skickat bilder på både must och skumtomtar och annat juligt. Tis the season, som sagt.
BP, ha en jättefin och trevlig helg!!!

Annika said...

Elisabeth:
KUL att du gillade inlägget från BN.
OCH jättekul att du har en så fin bokhandel hos dig också. HOPPAS att folk handlar där.
Vi vill ju ha kvar dem!!

Bibblor är verkligen bra. SÅÅÅ bra.
Visst är det underbart att bara kunna låna och läsa. Men jag har inte skaffat mig lånekort här, kanske mest för att jag vill äga böckerna. Nu hamnar ju det meta på platta, men ändå ...
Fördelen med fysiska böcker är ju att man kan ge bort, eller låna ut, dem sen.
Elisabeth, vi borde snacka lite om Kära vänner sen när du läst den. Har pratat lite om den Brysselkakan via inta också.



TACK för tipset om Det finns liv här. Det låter som en bok jag skulle gilla mkt. Ska genast lägga den på listan.

Med åren har SK blivit mkt mer samhällskritisk, tror han ägnar sig allt mindre åt det övernaturliga och mkt mer åt samtiden. OCH han är en jäkel att skriva deckare. Läs den!! Tror du skulle GILLA!! Handlar om delvis om skolvärlden (college).

TACK för att du gillar mina foton. Galet vackert ute nu. En dröm, oh finare blir det innan allt är över och det blir fulhöst.

HA en finfin och bra helg och vandra på :-D Get those miles in!!

Susjos said...

OjOJOJ, miljön du bor i alltså, såååå vackert! Tusen tack för att du delar med dig! Å tack för boktipset med Stephen King, minns också att jag blev livrädd för Jurkyrkogården!
Å den där serien låter ju så bra, både ja goch min man skulle gilla den, men Apple +, det har vi inte, får kolla upp det!
Ha det så fint med Karolina!
Kram

Channal said...

Hej Annika! Ljuvliga bilder från ditt grannskap. Älskar spegelblank sjön. Magiskt! Stephen King lästa jag också i tonåren. Han sa nyligen att Trump är läskigare än hans böcker! Sant, för Trump är på riktigt! Tack för boktips. jag gillar feelgoodfilm. Har en hel hög som väntar på mig. Idag har vi varit på åttaårskalas. Där var det en fin The Freddy Bear Cake, tårta med blod. Haha kändes som tjuvstart av Halloween.

Trevlig helg och KRAM! Anna

Annika said...

Susjos:
Tackar, ja jag älskar att bo här. Verkligen.
Så tacksam över att bo här. Men flyttankar finns ändå ... men vi får se hur det går.
SK ja, ja efter jurtjyrkogården kunde jag inte läsa fler av hans böcker, men Holly är så annorlunda. SÅ bra.
Kramar!!

Annika said...

Channal:
TACK!!
Ja spegelblanka sjöar är UNDERBARA!! Får aldrig nog av dem!
SK boken mkt bra!!
Älskar också feelgood. Tyvärr kvalar inget av mina tips idag in under den rubriken.
KUL med tjuvstart på Halloween på kalaset.
Kramar!!