Thursday, September 28, 2023

Tack, Komiskt, VAD är detta? Läsglasögon, På tal om, SÖT! Vaxx.




Godmorgon torsdagsfolket!


* Tack! 

Stort tack till er som kommenterade igår på mitt inlägg om att mista sin pappa. Jag vet att det är ett svårt och stort som ämne.
Det var fint att ta del av era tankar runt detta.



* Komiskt.

I förra veckan skrev jag att vi skulle gå en mycket regnig helg till mötes.
Precis så blev det också. Jag nämnde att Peter och jag skulle ägna oss åt “Netflix and Chill”
Doktor Jo kommenterade då att det uttrycket är en känd raggningskod för sex. Tydligen används det nu istället för, “ska vi gå hem till mig och ta en kopp te?”, eller—Vill du ta en titt på min etsningar. HAHA

Denna gamla STOFIL (alltså JAG!) trodde att Netflix and Chill helt enkelt betyder att sjunka ner i soffan med en filt över sig och knarka Netflix.
WRONG!!! SÅ FEL!! Ser ju att just detta utryck har exakt samma betydelse både här och i Sverige.

Jag skyller på att jag varit gift i trettio år och inte längre känner till sådana där koder.
Men roligt var det. Min systerdotter skrattade högt när hon läste vad skrivit.

Som sagt, här är Yours Truly som verkligen har NOLL KOLL, haha!

Bild från Quora


* MEH vad ÄR detta?

Kolla, kolla vad jag upptäckte på en av mina rundor i veckan …
NÅGON längs min väg har JULGRAN!! Först trodde jag att personen kanske bara satt kulörta lyktor i en krukväxt, men sen såg jag att det verkligen ÄR en klädd gran.

Hell to the NO, it is not even Halloween yet!

Jag ska inte säga så mycket som drar igång min jul direkt efter Halloween, men det här tar ändå priset. NU måste jag fortsätta att kolla in detta hem. DET kan ju vara så att de faktiskt har granen HELA året … Atta ha gran uppe hela året får det att krulla ihop sig av olust i hela mig så julgalen jag är.
Men nej, bara NEJ!!


 


* Läsgklasögons väl och ve …

Undrar hur många par läsglasögon jag har förbrukar sedan jag började nyttja sådana vid 45-årsålder … Massor, otroliga mängder.
Hela tiden går de sönder.  Igår brakade ännu ett par av, skalmen släppte. SUCK. Det var ett bra par dessutom som jag gillade mycket.

Jo, jag har flera par läsglasögon i mitt hus, ett par vid sängen, ett par vid datorn och ett par i min läshörna. Men ändå blir det så att dessa ständigt flyttar sig genom huset eftersom de har en tendens att alltid sitta på min skalle. På så sätt får jag alltid leta lite. Det är lite “hela havet stormar” över mina glasögon.

Trist är det att de alltid går sönder, och då köper jag inte heller de allra billigaste.

Vad jag skulle önska att jag slapp detta med läsglasögon. Jag blir så störd ibland då jag inte kan läsa alls utan dem.  Exempelvis på affären när jag vill läsa innehållsförteckningen på något etc. Ibland får jag fota och sen förstora upp. Ja, om jag inte har glasögon med mig, ibland får jag göra så även fast jag har glasögonen på mig. INTE KLOKT!!

Men det här med att ständigt behöva skaffa nya läsisar blir tröttsamt i längden.


* PÅ tal om …

… Halloween.
Har folk börjat pynta inför denna kusliga dag? Jodå, en del har börjat. Jag med. Igår riggade jag utebelysningen. Inte för att jag har många slingor som ska upp, men några har jag. NU hänger de därute med sina oranga och lila lampor. Jag tycker om att se det i höstmörkret därute.

Någon annan som fått komma fram är …


* … SÖT!!!

Jamen honom känner ni vid det här laget.
SÖT!
Min säkert 20 år gamla råtta i sin gamla trogna råttfälla.

Namnet var givet från början, SÖT! Vad annat än SÖT! är han?
SÖT! är lika given i det här hemmet som en julgran är till jul.

Bästa SÖT!



* Bältros-vaxxet!

På lördag ska Peter och jag vaccinera oss med dos ett mot det vidriga viruset bältros.
Det blir nog bra. Hoppas vi får slippa alltför jobbiga biverkningar (de lär likna de man får efter covidsprutan). Snart dags för en ny dos vad gäller covid också, men den får vänta ett tag. Tar den nog i samband med flunsavaxxet om någon månad.

Men det fina i bältrosvaxxkråksången är att vår försäkring täcker de sprutorna. DET hade jag inte trott, men det gör de!
BRA där, för de är inga billiga sprutor precis.


 ***

Med detta önskar jag dig en bra torsdag!

14 comments:

Mamma C said...

Hade inte en aning jag heller, att det var en raggningsreplik 😂.
När vi bodde i Sverige fanns det ett hus i vår närhet som aldrig plockade bort sina julljusstakar i fönstren.
Söt var för söt tycker jag 🙈.
Jag hade också bara läsglasögon förr. Men nu har jag progressiva och trivs med det.
Jag har inte plockat fram något för Halloween.
Kram Carin

Yvonne said...

Ingen aning att det var en raggningsreplik jag heller, ha, ha. Man är väl för gammal och har fullvuxna barn.

Julgran, fy så tråkigt att dra fram den i september redan, men det kanske är sådana som har den tänd året runt, sådana knäppisar finns det nog också.

Halloween kommer vi att vara hemma i år, så godis får jag väl ladda upp med för barnen tänker inte på att huset är opyntat utan ringer på ändå.

Läsglasögon har jag aldrig haft, har progressiva och trivs alldeles utmärkt med dem. Tycker ändå att texten på t ex vissa burkar är såååå liten så man inte kan tyda den, så jag köpte ett förstoringsglas för de gångerna.

Din söt, inte tycker jag den/hon/han är speciellt söt, men rolig till halloween. Ser väldigt naturtrogen ut, huuuu.

Men vilken tur ni har som får sprutan på försäkningen, ibland är det bra med försäkringar som är heltäckande. Nu får ni tänka ut något kul att göra för pengarna ni "tjänade" på att försäkringen tog det, ha, ha, ha.

Ha en jättefin torsdag säger jag och skickar en stor kram

Annika said...

Carin:
Inte du heller!! Vi är för gamla och för gifta! HAHA!!
Progressiva tror jag det måste bli för mig också snart.
Har en känsla av att jag skulle vara mkt försiktigare, MYCKET, med dem.
Jul hela året, usch.
SÖT! är ju bara så sööt!! HAHAHA!
Kramar!

Annika said...

Yvonne:
VI är för gamla, helt enkelt För gifta och tråkiga för att känna till det.
Vi trodde ju att det helt enkelt bara betyder just att kolla Netflix och chilla på soffan, hahahahahahaha!!!!
FEL!!!

Måste kolla in det här huset nu, det kan mkt vara så att de har en gran hela året. SÅ TRIST!!!

Jag vet, trist när det spårar ur runt Halloween och barn ringer på i tid och otid. Det sker inte här, så glad för det.

Progressiva blir nog visan för mig också framöver, absolut. Har en känsla av att jag kommer att bli såååå mkt räddare om dem.

Jag vet, SÖT! är verkligen läskig. Jag tror faktiskt att han skrämde en paketutbärare från Amazon i morse ... hehe ... Ska nog flytta lite på honom (tänker att det är en han :-D ).

Mkt bra att försäkringen täcker dessa sprutor. TRODDE inte det. Desto bättre nu och då kan vi göra ngt roligare för de pengarna.

KRAMAR!!

bettan said...

Gårdagens inlägg berörde mig och återigen bevisas det (tycker jag) att det är en väsensskild skillnad på sorg och saknad. Mycket fint inlägg.

Trots min ålder hade jag koll på raggningsrepliken😂😂😂
Hädanefter anar jag att uttrycket kryddas med en ny syftning i ert hem.

Tack för du skrev om SÖT innan bilden kom. Alla dessa år som jag "tvingats" möta detta "äckelpäckel" öga mot öga, i överraskning under mitt scrollande har satt sina spår. Är han/hon inte extra tidig i år? Ja förresten, är SÖT en han eller hon?

Önskar dig en fin helg och att vaccinationen klaras av lätt som en plätt.

KRAMAR!!

BP said...

Hahaha! Nu är jag ju ännu äldre än du. Så jag gissar att jag är förlåten att jag heller inte kände till "Netflix & Chill"-koden. Men nu med den perfekta bilden på en kondom som illustration lär jag knappast glömma det - hahaha:-)

Ibland kan det ha sina fördelar att ha en balkong med insynsskydd kan jag tycka, som i ditt fall. Bloggaren Carita la uåå en bild med KitKat-tomtar idag - suck säger jag bara. (https://debutsky.com/)

Channal said...

Hej Annika! Netflix and Chill uttrycket hade jag inte en aning om, hahaha! Netflix and Chill låter väldigt mysigt i alla fall. VaVaVa?!! Julgran och råtta i råttfälla SÖT! Nej tack, urk! Hahaha! Jah ser bra på nära håll. Jag använder bara glasögon när jag ser på TV och kör bil. Har dem på huvudet som ett diadem. Annars vet jag inte var de är.

KRAM Anna

Elisabeth said...

Haha, jag hade inte heller någon aning om att "Netflix and Chill" var en raggningsreplik. Jag ägnar mig inte åt dejtande jag heller utan trivs på egen hand, så det är egentligen inte förvånande att jag missat detta.

Julgran i september - nej tack! Men när jag var på Dollarstore för två veckor sedan skyltade de med julgrejer; det är tydligen säsong för det nu. Det fanns både rena julgrejer och adventsljusstakar. Helt orimligt i - som det var då - mitten på september.

Kan tänka mig att det är mycket med läsglasögon. Min mamma har också flera par (inköpta billigt på Clas Ohlson och liknande affärer, haha) så att hon sliper bära runt dem. Skrattar lite åt att du fotar av i affären och sedan förstår upp, för så gör nämligen vissa av mina elever också! En gång var det dessutom en elev som tittade på min genomgång via mobilen. Han hade alltså kameran igång, inzoomad läge, och zoomade in på min powerpoint, för annars såg han inte, sa han, när jag undrade vad han sysslade med. Glasögon då, föreslog jag. Nej, det ville han inte ha! Sitta längre fram gick naturligtvis inte heller, och nejdå, det var INTE krångligt att titta som han gjorde. Jag fick nästan anstränga mig för att inte börja fnissa åt hela grejen. ;-D

Söt är verkligen fulsöt, på ett märkligt sätt, för egentligen är han mest äcklig... Men ändå en kul grej liksom.

Hoppas att allt går bra med bältrosvaccinet. Det är så många vaccin hela tiden, känns det som. Får se hur jag gör med influensa- och covidvaccin i år. Förra året passade jag på att ta båda när jag hälsade på en kompis i Göteborg, i år har jag inte bestämt mig riktigt.

Brysselkakan said...

Haha! Nä, hade inte heller koll på att det är en raggningsreplik men när du säger det så fattar jag ju! Låter ju helt logiskt plötsligt!

Men julgran redan... hoppas verkligen det inte är en riktig gran från naturen för den lär ju vara död innan jul. Du får spana på det huset under året som kommer!

Och vad bra att vaccinet ingick! Där sparade ni en rejäl slant.

Annika said...

Bettan:
TACK Bettan för DEN kommentarer. Du uppfattade precis det jag ville förmedla i det inlägget. TACK för dina ord.
Exakt så. Exakt. TACK!!

HAHA, härmed är det verkligen så att Netflix and Chill i vårt hem nu har fått en ny innebörd, alldeles säkert.


HAHA igen, SÖÖÖÖT ja!! SÅ gullig, eller hur. Tänkte på dig när jag la ut honom, speciellt på dig Bettan!! :-D
SÖT! är en liten kille, hehe.

Kramar i massor!!!

Annika said...

BP.
Se där, du fick lära dig något nytt nu, hihi!!!
Nu vet du också :-D

Ja jag vet ... skulle jag vara ägare till den där granen skulle jag ... SKÄMMAS ... OCH dra för gardinerna. HAHAH.
Min syster skickade bilder på julmust och skumtomtar idag från Hemköp. BP, there is nothing but the present, haha.

Annika said...

Channal:
Vi är för gamla, har för etablerade förhållande, so very married. Vi känner inte till sånt här. HAHAHA!!
MEN nu har vi let oss ngt NYTT!!
JAG med, har mina glasögon som diadem och sen glömmer jag dem ngnstans och får leta, haha.
Tur att det finns en bunt i huset. HAHA.
Jodå, nu till för SÖT! Men inte för granar, urk!!
KRAMAR!!

Annika said...

Elisabeth;
INTE du heller alltså fastän du är ung, hihi!!
Nej helt nytt för mig också. Komiskt är det.

Idag skickade min syster bilder från Hemköp, det var både julmust och skumtomtar. Frågan är, vem köper sånt redan nu??
Men jag vet, julen börjar verkligen titta fram. Mkt tidigt.
Men gran i privathem, fy tusan så depp att ha en sådan redan nu. Kanske har de en sådan hela åre? Från och med nu ska jag verkligen kolla in det.

Lösglajjer, en dag kommer du att nyttja sådana också, haha.
Jag var 45 då jag skaffade mitt första par.
Numera kan jag inte läsa utan dem, eller skriva på min dator. TUR att de finns!
Men ja, det är som din mamma. Jag har par överallt och ändå lyckas de försvinna eller gå sönder.
GAAHHH!!
OCH ja, att fota liten tet trots glasögon får jg göra då och då. Men dina elever också alltså, haha. Men gud den killen som satt med sin mobil och zoomade, haha. Glajjer? JA!! Det är nog dags för honom trots den ringa åldern, hehe.

SÖT! Jag vet, ibland tror jag på riktigt att han skrämmer folk. Du vet Amazonbud etc. Han ser ju så äcklig ut, min lille SÖT! Ganska bizzart med SÖT! egentligen, varför har jag honom därute? HAHA!

HOPPAS också det blir bra med vaxxet imorgon. SÅ trist att få de där biverkningarna. Jag kommer att ta flunsavaxxet i nästa månad, jag tar covid också har bestämt mig nu när fallen börjar gå upp igen..

Önskar dig en riktigt fin helg!

Annika said...

Brysselkakan:
Inte du heller, vi är för gamla och så väldigt gifta.
MEN ja, jag håller med, det är en bra replik och den verkar klok när man hör den nu, hahahahaha!!!

Granen hos den där personen är absolut en fejk. Helt klart.
Men tänk så äckligt dammig den måste vara ... URK. Tror nämligen att det här en gran de har hela året. Men date kommer jag inte att få svar på förrän det gått en bra bit in i januari. Jag ska verkligen spana på den då.

Ja jag blev så förvånad när vaxxet ingick. Vi sparar väl nästan 1000 dollar på oss två. Sprutorna är ju SVINDYRA!!