Thursday, June 01, 2023

På väg mot Colorado, andra resebrevet.




Hejsan på torsdagen!


Istället för de sedvanliga torsdagspunkterna kommer nu ännu ett resebrev.
Det hoppas jag är helt OK med dig som läser här.


OCH redan NU kan jag flagga för att det inte blir något resebrev på utsatt tid imorgon eftersom Peter och jag då ska iväg på en längre utflykt här i Klippiga Bergen.
DOCK, det blir ett inlägg till innan tisdag, jag vet bara inte när. MEN någon gång mellan fredag och måndag kommer resebrev nummer tre att publiceras på en dator nära dig.
DET kan bli redan imorgon, men jag vet inte klockslag alls, eller så kommer det en dag senare eller så ...


Nu kommer jag att göra reklam för mitt privata resekonto på Instagram igen. 
Jag är aktiv där, skriver en del, visar både bilder och filmer. Du får jättegärna följa mig där under denna resa eftersom inläggen där sker mer i realtid. Du hittar mig på @nesw_travels.


  ***


Vi lämnade Louisville i Kentucky och körde mot nästa delstat.
Det var Indiana det, och färden gick genom ett ganska platt jordbrukslandskap. Det var vackert på ett småskaligare sätt.
Efter några timmar var det återigen dags att byta stat. Hello, Illinois!
Samma där, jordbrukslandskap och ganska platt.
Indiana, helt ny stat för mig. Illinois har jag varit i förr, i Chicago. Men här i den södra delen av delstaten kändes Chicago MYCKET avlägset.

Tekniskt sett har jag varit i Missouri en gång tidigare, på flygplatsen i St Louis via en transfer. Men, jag har iallafall stått på Missouris mark, om så än mellan två flighter.
Nu var det första gången jag verkligen SÅG staten från en bil.


 
ATT ta foto på skyltarna vid statsgränserna är ett MÅSTE




Att bila genom USA är fasiken det ultimata.
Jag har gjort det en gång förr, ni minns då vi flyttade Karolina till Los Angeles.
Den gången tog vi elva dagar på oss mellan DC och LA.
Det kan inte finnas så många andra länder där road trips är så smidiga som de är här. Vägar finns att välja mellan i parti och minut, du kan ta de stora interstate-vägarna (motorvägar), freeways, highways och sen finns alla småvägar som slingrar sig in bland små städer och byar.
Kort sagt, det är fantastiskt att färdas genom USA med bil. Bensinmackar och matställen dyker upp med jämna mellanrum, och längs vägen finns skyltar på vilka matställen som finns tillgängliga, samt förstås information om vilka hotell som ligger nära vägen.
Bensinmackarna i det här landet ÄR jättefina och har i princip allt du kan behöva då du stannar till där. Trafiken flyter oftast på bra, tycker jag. Alltid lite halvkaos runt de stora städerna med många filer och avfarter, men det går det med.
Numera är det ju enkelt också tack vare GPS och att hela rutten ligger på skärmen framför en i bilen. Gotta love it. 


Det är så stor skillnad på när man flyger och knappt ser något alls. Eller jo, det gör man ju, men inte på samma sätt som som från en bil. ÄLSKAR att roadtrippa. 


Vi bestämde oss för att avboka det hotell vi bokat i Springfield, Missouri och istället styra kosan direkt ner till södra Missouri och the Ozarks!


Ozark är en stor bergsplatå med skogar, sjöar och berg i gränslandet mellan Missouri och Arkansas.
Många av er känner igen det via tv-serien Ozark på Netflix.


Vi bokade rum på Hilton i Branson City. 
Branson City är semesterorten med stort S för delar av The Midwest. Här är det minsann turistigt och smått tacky, eller väldigt tacky på sina ställen, haha.
Det går att jämföra med delar av Myrtle Beach i South Carolina eller Ocean City i Maryland. Samma stil. DEN stil jag inte gillar och som jag bara vill fly ifrån, hehe.
Men vi bodde i Branson Landing och det var fint.


Vi rullade in framåt sen eftermiddag och gick sedan ner för att kolla in läget vi floden Whiteriver. Där slog vi oss ner på en bar och tog varsin öl innan middagen.
DET var så varmt att en öl var det enda jag kunde tänka mig. Efter middagen var vi såklart trötta, som alltid. DET tar på krafterna att köra långt varje dag, både för förare och passagerare. Men innan vi somnade gick vi en runda i stan.


 
AHHH!!


Dagen efter vaknade vi i svinottan och tog en en promenad längs floden.
En vacker morgon var det.
Vi ville sträcka på benen och gå en sväng till så vi for ner till Tablerock State Park och tog en runda vid Tablerock Lake. Så fint där. Sjöarna i Ozark är verkligen vackra. OCH jag förstår att de drar folk från hela mellanvästern och delar av Texas. Det är långt till havet och då blir dessa sjöar absolut second best! FAKTISKT jag ska inte säga second best heller, det är orättvist. De här sjöarna är fantastiska och hela Ozark en enda stor, vacker platå!

Men mer om det i mitt tredje resebrev som alltså kommer att publiceras någon gång mellan fredag och måndag! Stay tuned!! 


Jag önskar dig en riktigt fin och bra torsdag!

24 comments:

Äventyret framtiden said...

Ja, så fint skrivet till soldaten, så hjärteknipande.
Så fint du har fångat in er resa så här långt. Det är ett nöje att följa med er på er roadtrip.
Det där första fotot är outstanding, wow.wow...

Många kramar över hav och land...ha det så bra så bra!
JO, jag bara måste säga det. Varje gång jag ser din Peter så ser jag hur mycket Karolina liknar på honom...över ögonen i all synnerhet.😊

Elisabeth said...

Även om jag följer dig på Instagram var det så roligt att läsa detta resebrev! Jag är nog egentligen ingen roadtrip-person, men när jag läser här och på din Instagram låter det som ett trevligt sätt att resa på.

BP said...

Om man gör en sådan road trip som ni gör den, utan stress med "pitstops", hotellövernattningar, promenader och sightseeing så är det en ren dröm. Bilderna pratar sitt tydliga språk.
Älskar att åka snålskjuts med er;-)

Helén said...

Kul att följa din resa!
Jag funderar lite på det där du skriver om möjligheten att välja mellan olika vägsystem - finns det kvalitetsskillnader och varierar det mellan de olika delstater ni passerar? När Bernie Sander försökte bli Demokraternas presidentkandidat 2016 återkom han hela tiden till "our crumbling infrastructure" och de senaste åren har det rapporterats en del om vägbroar som man inte utfört underhåll på, etc.
När jag själv besökte Los Angeles för ett par år sedan tyckte jag att vägunderhållet var synbart eftersatt.
Jag tänker att olika vägsystem finansieras ur olika "påsar" och att, säg, Interstate highways kanske är bättre eller att vissa delstater satsar mer på sådana saker.
Ber om ursäkt om det är en lite tråkig och teknisk fråga!

bettan said...

Läser och lär. Dina resebrev uppskattas väldigt mycket.
Whiteriver och sjön ser inbjudande ut. Fantastisk färg på floden.

KRAMAR!!

Mamma C said...

Det är så kul att få följa med er på resan som ni gjort.
Och det verkar vara fantastiskt att ta sig med bil i landet.
Kram Carin

Dr Jo said...

Hejsan,

Kan tänka mig att sjöarna är storslagna. Förstår vad du menar att det inte blir rättvist att klassa dom sekundärt.
Superkul att få följa med längs vägen!!

Hoppas ni får en trevlig "hike" idag. Ser fram emot fler härliga bilder.

Kramar Johanna

Annika said...

Karin.
MEN visst är det FINT.
Jag blev riktigt rörd då jag såg det på Starbucks. Så himla fin gest mot alla som fallit i krig.
Jättefint.
TACK TACK TACK för att du hänger med här. Dina ord gör mig verkligen GLAD!!

ÅÅHH, jaa ... haha...K o P är lika!! DET
är de!!

KRAMAR över land och hav till dig!!

Annika said...

Elisabeth.
Så glad att du väljer mig på bägge ställena. Det blir mer detaljerat här, helt klart.
ÄVEN om det inte är i realtid just NU iaf. Det blir säkert det, med tiden.
ÅÅÅ älskar road trips, men vet att alla inte gör det.
Kul iaf att jag kanske ändrar din ställning liiiiite :-D

Annika said...

BP:
ÄLSKAR att ha dig med på färden.
TACK för det.
OCH ja, visst ska man ta tid på sig. Håller med!!

Annika said...

Helen:
Tack för att du hänger på, vet inte om du hänger med via instagram? Men där är det mer uppdaterat i nutid än här.
Ja, det är skillnad på vägar från stat till stat, visst är det så.
Somliga stater sköter om sina vägar bättre än andra, har att göra med bolskatter etc.
Håller med om LA och vägarna där. Tycker också de är dåliga.
Mkt märkligt eftersom trafiken där alltid, alltid, alltid är tung. Den stat jag tyckt haft sämst vägar är Alabama (for igenom där 2019 då vi körde K till LA).
Men faktum återstår, det är fantastiskt att köra bil genom USA. Landet är som gjort för road trips!!!
Kul att du är med på färden.

Annika said...

Bettan:
TUSEN tack, du gör mig SÅÅÅ glad!!
KRAMAR!!

Annika said...

Carin:
UPPSKATTAR verkligen att ha dig med både här och på insta.
KRAMAR!!

Annika said...

Dr Jo:
Ja de är OTROLIGT fina, och det är inte schysst att säga second best bara för att det är sjöar och inte hav.
SÅ de är minst lika fina som ett hav.
Absolut.
TACK för att du hänger med!!
KRAMAR!!

Annika said...

Helen:
SKA givetvis stå bilskatter .... suck ... har ofta att göra med personal property taxes. Ju högre beskattning ju bättre vägar, skolor etc.

Brysselkakan said...

Det är perfekt att bila genom USA! Man får se så mycket mer än när man flyger och alla dessa små ställen, se hur folk lever i de områden man åker igenom. Du vet ju att T och jag älskar det! Blir inget sånt i år eftersom J är hos oss nu men kanske nästa sommar! Förra årets röriga resa tog liksom bort lite av allt det vi gillar med att bila i USA men när jag ser dina bilder blir jag så sugen på att göra det! Lite avis på er!

Anne said...

Skriver 100% under på det du säger om att USA är som gjort för road trips. Såg nyligen häromdagen på Insta och en svensk bekant som jag följer som skrev han skulle till New York City för 15:e gången (eller nåt sånt) och hur han ansåg han "kunde" USA för att han besökt New York så otroligt många gånger under årens lopp. Njae. Inte riktigt va. Han skulle kunna hyra en bil och bara hålla sig kvar inom NY state till och med för att uppleva nåt helt annat än det han tror är USA då han bara besökt NYC.Det är trist när svenskar som besökt antingen Florida eller NYC säger de "kan" USA. Det finns så mycket mer att se och uppleva.

Jag skulle lätt kunna ha en RV och fara runt landet runt i månader. En RV med liten bil på släp i så fall så man kunde köra även på mindre, slingriga vägar som en RV inte funkar med.
Håller helt med dig om att vägarna och vägsystemen är bra, som du skrev, på vissa platser kan det vara sämre kvalité på vägarna men överlag tycker jag det är en dröm och inget att klaga på. Jag har inte varit i nån av de stater du nämner (förutom Arkansas), på flygplatsen i Chicago flera gånger men det räknas inte riktigt... Kan tänka mig Illinois är nåt helt annat när man är på landsbygden och utanför Chicago. Så extra kul att få en rapport för att det är helt nya platser också.
Jaa, håller helt med dig om att sjöar nog inte kan kallas som second best och jämföras med havet. Sjöarna är fantastiska vattenhål och många av dem är ju så fina och stora också.

Annika said...

Brysselkakan:
DET är verkligen det. Jag vet ju att du älskar det också och att du ser fram emot er nästa resa. Den blir toppen när den än blir av. SÅÅÅ mkt att se och så lätt att ta sig fram.
Exakt, man kommer USA närmare med bil, får en mkt bra känsla via de ställen man besöker. Obetalbart faktiskt!!
Förra året sög för er, men det KOMMER att bli bättre nästa gång.

Annika said...

Anne:
100%!
Och det är noll och inga problem egentligen med några vägar. Vi pratar ju knappast tredje-världen kvalitet här, bara lite potholes och sånt. Eller vägar som dem i AL, där var det liksom som betongskivor eller vad jag ska kalla det. Så det liksom ljöd du-dunk i bilen med jämna mellanrum. Du kanske vet vad jag menar?
Men faktum kvarstår, landet är som gjort för bilresor både på stora vägar och byvägar. Priceless!!

Ummm... vet ... NYC ... det finns svenskar som aldrig åker någonannstans än till
NYC, sorgligt.
Det är ju så här, det riktiga USA börjar UTANFÖR NYC.
Ska man se landet måste man ut från den stan. Larvigt att tro att man kan USA om man nött Manhattans kända kvarter x-antal gånger, KOM IGEN liksom!!
JA GUD JA, NY-state är en av de vackraste stater jag sett. OCH det börjar redan i Hudson Valley. Sen upstate NY är en dröm.
VÅGA åk utanför Manhattan och Brooklyn!!! Vad trött jag blir.

JAG med, ge mig en RV och jag kan ska runt i den i månader, se hela USA- Varenda delstat. OCH hitta ngt vackert i den, ja även i Kansas. HHAHAHAHHAHAHHHA!!!
Nej, men det är en dröm, att kuska land och rike runt i en RV.
Amerikanska campingplatser är ju en sort för sig också---SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ JÄDRA FIIIIIIIIINA!!!! Och sen kan man ju bara ställa RV också en natt eller så på public land. ELLER tom på en en Walmart om det blir kris (men då ska det fan vara kris också, haha).
Nej, men jag delar den drömmen med dig.

Anne, kan tipsa om Nikki Delventhal på YouTube, kvinna i 35-årsåldern som kuskar USA runt i sin sprinter van. HON äskar Oregon och är där ofta, ofta.
Kolla in henne. Hn började sin RV-karriär i en Prius!!
Se henne.
Du kommer att gilla!!

Så sant, dessa sjöar i Ozark och andra ställen är verkligen inte second best. De är ljuvliga. DUMT av mig att ens skriva det.

Yvonne said...

Kul att även läsa och se fler vackra bilder från er roadtrip. Har haft problem med datorn som levt sitt eget liv av ngn anledning, men nu är den normal igen, phu.

Så skojigt att ni fick denna chans att bo i den fantastiska miljön och göra vandringar och njuta av allt.

Stor kram

Annika said...

Yvonne:
Ja det blir ju lite mer detaljerat här. KUL att du gillar.
Datorer som bråkar är ENBART jobbiga!!
USCH. Hoppas den skärpt sig nu.

Ja, jag är så ödmjuk inför detta att få vara här ett tag.

Kramar!

Humlan said...

Jag tittade in för att se om du hade börjat blogga igen och fick då två resebrev på raken. Du kanske kommer ihåg hur mycket jag tyckt om dina resebrev tidigare och det gör jag fortfarande! Jag kan tänka mig att en roadtrip är det ultimata sättet att se er kontinent och verkligen få en bild av detta enorma land som ju varierar så mycket från plats till plats.

Tack för fina och informativa bilder och berättelser!
Hoppas ni har en härlig helg!

Kramar!

Annika said...

Humlan;
NU finns det till och med TRE!!
Så du har ännu ett att läsa, Humlan

JAG tackar verkligen för dina fina ord angående mina resebrev! TACK, gissa om de värmer eftersom det ändå tar en stund att skriva ett sådant. Så ett innerligt TACK från djupet av mitt hjärta till dig!!

Ha en fotsatt fin söndag även om den kommit en bit på vägen hos dig! Det är lite konstigt att vi ligger -8 från Sverige nu istället för -6-

KRAMAR!!!!

Susjos said...

Så härligt att få följa er på er roadtrip! Ozark...då tänker jag på min mans favoritserie, hihi!
Så fint skrivet om den fallna soldaten, citron och salt...jag tänkte på tequila då---pinsamt!
Ha det fortsatt fint!
Kram